Mon 29/09/2025 - 20:30 Raadzaal
De notulen en het zittingsverslag werden samen met de dagorde aan de leden van de gemeenteraad bezorgd. Als er hierover geen opmerkingen zijn, kunnen deze goedgekeurd worden.
Voorstel van beslissing:
De notulen en het zittingsverslag goed te keuren.
Daar er door de ouders/adoptieouders niet voor een geboortekorf wordt gekozen, vaak ook omdat ze niet op de hoogte zijn van deze optie en omdat er in realiteit geen geboortekorf meer is, wordt er voorgesteld om enkel de som geld te behouden. Ouders/adoptieouders hebben vaak al heel wat spullen voorhanden van familie of vrienden. In het kader van ecologie, lijkt het daarom opportuun om enkel de som geld te behouden en de ouders/adoptieouders de vrijheid te laten om zelf te beslissen wat ze hiermee wensen te doen.
De premie wordt opnieuw geagendeerd voor een termijn die samenloopt met de vernieuwing van de andere reglementen en met het meerjarenplan (2026-2031). Een nieuwe bestuursploeg heeft zo na de verkiezingen ook steeds een jaar de tijd om de dan geldende reglementen onder de loep te nemen.
Voorstel van beslissing:
De geboorte- en adoptiepremie als volgt vast te stellen:
Een premie ter waarde van € 50,00 zal overhandigd worden aan
- de ouders van een boreling uit de gemeente;
- aan de adoptieouders voor de adoptie van een kind tot en met de leeftijd van 3 jaar.
Op het einde van het tweede kwartaal moet er een opvolgingsrapportering aan de raad voorgelegd worden.
Het is een integrale rapportering gemeente en OCMW.
Het niveau waarop gerapporteerd wordt, is het niveau van de prioritaire acties:
Het overzicht is als openbare bijlage aangehecht.
Voorstel van beslissing:
Kennis te nemen van de opvolgingsrapportering.
De aanvullende belasting op de personenbelasting die goedgekeurd werd in 2024 is geldig tot en met 2025.
Om ook de komende jaren de aanvullende belasting op de personenbelasting te kunnen heffen is er een beslissing van de gemeenteraad nodig.
De gemeente dient over voldoende financiële middelen te beschikken om een financieel evenwicht te handhaven en haar taken naar behoren te kunnen uitvoeren.
Gelet op de financiële toestand is het gerechtvaardigd een aanvullende belasting op personenbelasting te heffen.
Voorstel van beslissing:
De aanvullende belasting op de personenbelasting te behouden op 8% voor de periode 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031.
De opcentiemen op de onroerende voorheffing die goedgekeurd zijn in 2024 zijn geldig tot en met 2025.
Om ook de komende jaren de opcentiemen op de onroerende voorheffing te kunnen heffen is er een beslissing van de gemeenteraad nodig.
De gemeente dient over voldoende financiële middelen te beschikken om een financieel evenwicht te handhaven. Gelet op de financiële toestand is het gerechtvaardigd opcentiemen op de onroerende voorheffing te heffen.
Voorstel van beslissing:
De opcentiemen op de onroerende voorheffing voor de periode 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 te behouden op 945.
In de omzendbrief van 01 oktober 2024 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken geeft de algemene directie Identiteit en Burgerzaken de geïndexeerde tarieven door voor de vergoedingen ten laste van de gemeente.
De tarieven voor superdringende procedure (zelfde dag of D+1 te Brussel) voor reispassen, zowel voor personen onder als boven de 18 jaar, werd toegevoegd aan de retributies, daar deze ontbrak, evenals de normale procedure voor niet-Belgen (vluchteling).
De retributie ‘Op afgifte van een adres aan bevoegde instanties per adres’ wordt geschrapt daar advocaten zelf de gevraagde informatie kunnen raadplegen. Ook de retributie op afgifte van arbeidskaarten C wordt geschrapt, daar deze kaarten reeds in 2019 werden afgeschaft.
Waar mogelijk worden de bijkomende administratieve prestaties van de medewerkers die de basisdienstverlening overstjigen doorgerekend aan de burgers.
Dit is onder andere het geval bij de afgifte van een ontvangstbewijs Belgische nationaliteitsverklaring. Tot op heden werd hier niets voor aangerekend. Aan het loketcontact bij het indienen van de aanvraag tot verwerving van de Belgische nationaliteit gaat een proces van weken tot maanden vooraf, waarbij de burger op basis van diens persoonlijke situatie volledig geïnformeerd wordt over de verschillende wettelijke mogelijkheden en voor te leggen documenten richting de verwerving van het Belgisch staatsburgerschap. Dit vereist niet alleen diepgaande kennis van het Wetboek Belgische nationaliteit, de KB’s van 14 januari 2013 en 18 januari 2023, de omzendbrief van 8 maart 2013 en de programmawet van 18 juli 2025, maar vereist eveneens dat onze medewerkers de relevante artikelen van het Wetboek Internationaal Privaatrecht toepassen, kennis hebben van de Belgische vigerende arbeidswetgeving inzake de arbeidsdagen en de gelijkgestelde dagen, en die documenten van de burger actief moet onderzoeken, nakijken en beoordelen. De burger dient weliswaar een registratierecht te betalen aan de Federale Overheid van € 1.000,00 terwijl de gemeente in feite al het werk verricht. Het is bijgevolg logisch dat er een gemeentelijke retributie geheven wordt omwille van de zware werklast.
Voor een dossier familienaamswijziging wordt een retributie ingevoerd van € 30,00 om de bijkomende administratieve prestaties te dekken.
Voor de retributie voor het immatriculatieattest (kandidaat-vluchtelingen) wordt de prijs verhoogd naar € 10,00 om de tijd en het werk te dekken. Er wordt ook een retributie ingevoerd voor de verlenging van dit attest.
Voor het aanvragen van PIN-PUK codes wordt voorgesteld om een retributie in te voeren van € 5,00. Burgers doen vaak niet de moeite om te zoeken naar hun codes thuis als ze horen dat het gratis is.
Wanneer burgers in uitzonderlijke situaties een dringende (levering D+1 op gemeente) of superdringende (afhaling zelfde dag of D+1 te Brussel) procedure wensen in te roepen voor het aanvragen van een nieuwe identiteitskaart of een reispas op een moment buiten de normale werkuren en wanneer de organisatie het toe laat, zal er aan de burger een extra vergoeding aangerekend worden van € 200,00. Dit bedrag dient om de verstoringstoelage en de effectief gepresteerde werkuren van het personeelslid te dekken.
De gemeente neemt enkel de administratieve aanvraag voor zijn rekening en kan geen garantie geven dat het gevraagde document tijdig zal afgeleverd worden, daar de productie van deze documenten op federaal vlak gebeuren en we geen impact hebben op de aflevering van de documenten in Brussel.
Voorstel van beslissing:
De retributie op de administratieve stukken - burgerzaken als :
STUKKEN BURGERZAKEN |
|
Bedrag in € |
Normale procedure |
||
EID Belgen |
|
6,30 |
Verblijfsdocument vreemdeling>12 jaar (EU, EU+, F, F+, M, N kaart) |
|
6,30 |
Verblijfsdocument vreemdeling<12 jaar (EU, EU+, F, F+, M, N kaart) |
|
5,10 |
Verblijfsdocument vreemdeling>12 jaar (A, B, H, K, L, J, I kaart) |
|
6,30 |
Verblijfsdocument vreemdeling<12 jaar (A, B, K, L kaart) |
|
5,10 |
EID voor Belgische kinderen<12 jaar |
|
5,10 |
Spoedprocedure (levering D+1 op de gemeente)1 |
||
EID Belgen en verblijfsdocumenten vreemdelingen |
|
21,80 |
EID voor Belgische kinderen + vreemde kinderen (EU, EU+F, F+, M kaart)<12 jaar |
|
18,60 |
EID voor vreemde kinderen (A, B, K, L kaart)<12 jaar |
|
18,60 |
Spoedprocedure (levering D+1 te Brussel)1 |
||
EID Belgen |
|
21,80 |
EID voor Belgische kinderen <12 jaar |
|
18,60 |
Reispassen jonger dan 18 jaar |
||
Normale procedure Belg |
|
10,00 |
Normale procedure niet-Belg (vluchteling) |
|
10,00 |
Spoedprocedure |
|
12,00 |
Superdringende procedure (zelfde dag of D+1 te Brussel) |
|
12,00 |
Reispassen van 18 jaar en ouder |
||
Normale procedure Belg |
|
15,00 |
Normale procedure niet-Belg (vluchteling) |
|
15,00 |
Spoedprocedure |
|
22,00 |
Superdringende procedure (zelfde dag of D+1 te Brussel) |
|
22,00 |
Vergoeding verstoringstoelage/gepresteerde uren |
|
200,00 |
Elektronisch voorlopig rijbewijs |
|
6,00 |
Elektronisch rijbewijs |
|
6,00 |
Internationale rijbewijzen |
|
6,00 |
Bewijs van leven |
|
2,00 |
Bewijs van nationaliteit |
|
2,00 |
Bewijs van woonst |
|
2,00 |
Samenstelling gezin |
|
2,00 |
Uittreksel bevolkingsregister |
|
2,00 |
Uittreksel uit het strafregister voor jacht of sportschutterslicentie |
|
2,00 |
Uittreksel uit akte van geboorte, huwelijk, echtscheiding, overlijden, |
|
2,00 |
Afgifte van trouwboekjes |
|
25,00 |
Huwelijksplechtigheid |
tijdens weekdagen (te betalen bij aangifte) |
25,00 |
|
tijdens weekdagen vanaf 17:00 uur |
50,00 |
|
tijdens weekend en op feestdagen |
75,00 |
Voornaamswijziging |
|
100,00 |
Voornaamswijziging transgenders |
|
10,00 |
Voornaamswijziging vreemdelingen die de Belgische nationaliteit aanvragen en niet over een voornaam beschikken |
|
0,00 |
Familienaamwijziging |
|
30,00 |
Afgifte ontvangstbewijs nationaliteitsverklaring |
|
50,00 |
Aankomstverklaring niet EU burgers (verblijf in de gemeente van minder dan 3 maanden) |
|
6,00 |
Immatriculatieattest (kandidaat-vluchtelingen) |
|
10,00 |
Verlenging attest van immatriculatie |
|
5,00 |
Stamboom opzoekingen (per opzoeking) |
|
|
-> indien zelf |
|
0,00 |
-> indien door onze diensten |
|
10,00 |
Aanvragen PIN/PUK codes |
|
5,00 |
De milieubelasting die goedgekeurd werd in 2024 is geldig tot en met 2025. Om ook de komende jaren de milieubelasting te kunnen heffen is er een beslissing van de gemeenteraad nodig.
De zorg voor het milieu in het algemeen brengt voor de gemeente Geetbets aanzienlijke kosten met zich mee. Deze kosten betreffen onder andere het proper houden van het openbaar domein waarbij diverse machines zoals een veegmachine worden ingezet, het voorkomen en het opruimen van zwerfvuil, het maaien van de bermen, het onderhouden van perken en plantsoenen, het onderhouden van grachten,… Daarnaast is ook de verwerking van het huishoudelijk afval via de huis-aan-huis ophalingen en het recyclagepark nog niet kostendekkend. Er dienen nog steeds heel wat algemene middelen bijgepast te worden om kosten voor de inzameling en verwerking van het afval te dekken.
De gemeente doet op verschillende gebieden veel inspanningen om de verontreiniging van het leefmilieu te voorkomen en te beperken. Om deze last te helpen dragen kan een milieubelasting geheven worden, waarvan het bedrag kan behouden worden op € 60,00.
De belasting beoogt een evenwichtig gespreide bijdrage van burgers, zelfstandigen, beoefenaars van een vrij beroep en ondernemingen in de algemene bestuurlijke uitgaven van de gemeente en draagt bij tot een gezonde, financiële toestand van onze gemeente Geetbets.
De doelstelling is om maximaal één aanslag voor de milieubelasting per adres te bekomen. Hierdoor dienen ten opzichte van vroeger een aantal bijkomende bepalingen toegevoegd te worden aan het vorige reglement zoals:
Toevoeging aan artikel 2.
- Indien er meerdere gezinshoofden op één adres zijn ingeschreven dan is de belasting verschuldigd door het gezinshoofd dat het langst op dat adres als gezinshoofd is ingeschreven.
Verandering aan artikel 3.
Indien de belastingplichtige als gezinshoofd op hetzelfde adres in de bevolkingsregisters op 1 januari voor het betrokken dienstjaar is ingeschreven, is de belasting evenwel éénmaal verschuldigd.
Naar
Indien er reeds een belastingplichtige als gezinshoofd op hetzelfde adres in de bevolkingsregisters op 1 januari voor het betrokken dienstjaar is ingeschreven, dan is de belasting evenwel slechts éénmaal verschuldigd door dat gezinshoofd.
Toevoeging aan artikel 3.
- Indien er meerdere zelfstandigen, vrije beroepen, rechtspersonen,… zoals hierboven bepaald op één adres zijn ingeschreven dan is de belasting verschuldigd door de entiteit die het langst op dat adres zijn activiteiten uitoefent.
Seizoensarbeiders (3Ter) zijn maximaal 3 maanden aanwezig. Om een gelijkheid tussen de seizoensarbeiders te bekomen dient de milieubelasting niet van toepassing te zijn op de seizoensarbeiders die op 1 januari zijn ingeschreven.
Toevoeging aan artikel 2.
Uitgezonderd seizoensarbeiders (3Ter)
In het verleden werden er bezwaren ingediend door mensen die in de loop van een jaar verhuizen. Het is praktisch echter niet mogelijk om te werken met een aanslag pro rata het aantal dagen.
In de bepaling van de belasting op de tweede verblijven is er sprake dat tweede verblijven via die belasting bijdragen aan de “dienstverlening en infrastructuur van de gemeente op vlak van cultuur, wegeninfrastructuur, afvalverwerking en andere”.
Op deze adressen is er niemand ingeschreven en is de milieubelasting dan ook niet van toepassing.
Voorstel van beslissing:
De milieubelasting voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 vast te stellen op € 60,00 per jaar.
Voor de aanslagjaren 2026 tot en 2031, gelijklopend aan de looptijd van het gemeentelijk meerjarenplan, wordt voorgesteld de reële kost voor de ophaling en verwijdering van sluikstort te verhalen op de sluikstorter. De tarieven moeten worden aangepast naar de hedendaagse kost voor de inzet van materiaal, materieel, personeel en de overslag-, verwerkings-, stort- of verbrandingskosten bij de afvalverwerker.
Voorstel van beslissing:
De belasting op het opruimen van sluikstorten wordt als volgt vastgesteld:.
1. Belasting op het opruimen van de achtergelaten huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen gelijkgesteld bedrijfsafval:
2. Belasting op het afvoeren, de overslag, het verwerken en storten en/of verbranden van de achtergelaten huishoudelijke afvalstoffen en het met huishoudelijke afvalstoffen gelijkgesteld bedrijfsafval:
De retributie op het gebruik van mobiele en vaste verdeelkasten die goedgekeurd werd in 2024 is geldig tot en met 2025. Om ook de komende jaren de retributie te kunnen heffen is er een beslissing van de gemeenteraad nodig.
In de gemeente Geetbets worden tal van evenementen georganiseerd waarbij stroomafname nodig is. Dit gaat van evenementen georganiseerd door de gemeente in samenwerking met verenigingen, lokale reca, ambulante handelaars ( kermissen, nieuwjaarsdrink, 11 juli,…), tot evenementen georganiseerd door verenigingen, met ondersteuning door de gemeente ( carnaval – en lichtstoet,…).
In dit kader is er geïnvesteerd in de plaatsing van vaste marktkasten, omdat mobiele ‘foorkasten’ niet meer te verkrijgen waren.
Ondanks de investering willen we de retributie niet verhogen. Het aantrekken van nieuwe en behouden van onze vaste ‘foorkramers ‘ is altijd een uitdaging en een stijging van de retributie zou mogelijks kunnen afschrikken.
Voorstel van beslissing:
Het retributiereglement met betrekking tot het gebruik van elektriciteitskasten op het openbaar domein en stroomafname van gemeentelijke gebouwen wordt als volgt vastgesteld:
Vaste kasten of afname aan gemeentelijk gebouwen:
Voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031, gelijklopend aan de looptijd van het gemeentelijk meerjarenplan, worden de heffingen op leegstaande en verwaarloosde woningen en gebouwen aangepast, met input van de IGS Best Wonen tussen Zoet en Zout. Een substantiële verhoging van de belasting om eigenaars te activeren en leegstand en verwaarlozing op een effectieve wijze terug te dringen.
Voorstel van beslissing:
De belasting op leegstaande en/of verwaarloosde woningen en gebouwen wordt als volgt vastgesteld:
De belasting voor leegstaande woningen en gebouwen bedraagt :
Indien het gebouw of de woning een tweede opeenvolgende termijn van twaalf maanden in het register staat bedraagt de belasting € 2.500,00.
Vanaf de derde opeenvolgende termijn van 12 maanden bedraagt de belasting € 4.500,00.
De belasting voor verwaarloosde woningen en gebouwen bedraagt :
Indien het gebouw of de woning een tweede opeenvolgende termijn van twaalf maanden in het register staat bedraagt de belasting € 2.500,00.
Vanaf de derde opeenvolgende termijn van 12 maanden bedraagt de belasting € 4.500,00.
De belasting op tweede verblijven die goedgekeurd werd in 2024 is geldig tot en met 2025.
Om ook de komende jaren de belasting op tweede verblijven te kunnen heffen is er een beslissing van de gemeenteraad nodig.
Voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 wordt voorgesteld het huidige tarief van de belasting op tweede verblijven bij aanvang van het nieuwe meerjarenplan te indexeren.
Voorstel van beslissing:
De belasting op tweede verblijven wordt als volgt vastgesteld:
De belasting op tweede verblijven bedraagt € 525,00.
Voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 wordt er voorgesteld om een belasting te vestigen op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en op gelijkgestelde producten.
Voorstel van beslissing:
De belasting op huis-aan-huisverspreiding van niet-geadresseerde drukwerken met handelskarakter wordt als volgt vastgesteld:
€ 0,02 per bedeeld exemplaar met een gewicht tot en met 100 gram
€ 0,05 per bedeeld exemplaar met een gewicht van meer dan 100 gram.
De belasting op kramen met en mobiele standplaats wordt opgeheven en vervangen door het retributiereglement met betrekking tot ambulante activiteiten op het openbaar domein.
Voor de plaatsen op openbaar domein buiten de openbare markten op niet vooraf bepaalde plaatsen wordt een retributie geheven. De bedoeling hiervan is om een wildgroei van aanvragen op andere willekeurige plaatsen dan de openbare markt tegen te gaan en we hiermee ook de openbare markt wensen te promoten.
Om de retributie de volgende jaren te kunnen heffen, is een beslissing van de gemeenteraad nodig.
Voorstel van beslissing:
Het retributiereglement met betrekking tot ambulante activiteiten op het openbaar domein wordt als volgt vastgelegd:
Het bedrag van de retributie bedraagt € 250,00 op jaarbasis.
De retributie op de verkoop van keukenafvalbakjes en composteerbare zakken die goedgekeurd werd in 2024 is geldig tot en met 2025.
De verkoop van de keukenafvalbakjes wordt niet weerhouden.
De rollen met GFT-zakken worden in grote aantallen verkocht, in tegenstelling tot de keukenafvalbakjes.
Om ook de komende jaren de retributie op de verkoop van composteerbare zakken te kunnen heffen is er een beslissing van de gemeenteraad nodig.V
Voorstel van beslissing:
De retributie op de verkoop van composteerbare zakken als volgt vast te stellen:
De retributie voor kleine composteerbare zakjes bedraagt € 2,30 voor een rol van 50 stuks.
De retributie voor grote zakken voor de GFT-container bedraagt € 4,00 voor een rol van 10 stuks.
Het retributietarief voor de inname van het openbaar domein wordt aangepast aan marktconforme bedragen. Dit tarief is vastgesteld op basis van een vergelijking met de geldende tarieven in andere gemeenten.
Er wordt eveneens voorzien in een spoedprocedure in geval van laattijdige aanvragen. Om de extra werklast en de bijkomende organisatorische druk die een spoedprocedure met zich meebrengt op te vangen, wordt er een bijkomende administratieve kost aangerekend. Deze bijkomende retributie heeft tot doel de efficiëntie van de gemeentelijke werking te vrijwaren, laattijdige aanvragen te ontmoedigen en de werkelijke administratieve meerkost te dekken.
De retributie op privatieve ingebruikname van openbaar domein die goedgekeurd werd in 2024 is geldig tot en met 2025.
Om ook de komende jaren de retributie op privatieve ingebruikname van openbaar domein te kunnen heffen is er een beslissing van de gemeenteraad nodig.
Voorstel van beslissing:
De retributie op privatieve ingebruikname van openbaar domein als volgt vast te stellen:
De retributie bedraagt € 0,35/m² per kalenderdag met een minimum van € 35,00 per aanvraag.
In geval van een laattijdige aanvraag waarbij de spoedprocedure dient te worden toegepast, wordt een bijkomende administratieve kost van € 100,00 aangerekend.
Indien een straat volledig wordt afgesloten voor doorgaand verkeer ten gevolge van private werken, bedraagt de retributie € 200,00 per dag.
De laatste verhoging van de ouderbijdragen gebeurde in 2015. Deze bedragen liggen nog steeds onder de maximumbedragen, bepaald door Opgroeien, zodat de prijzen op schoolvrije en vakantiedagen kunnen behouden blijven.
Het tarief voor de voor- en naschoolse opvang willen we verhogen naar € 1,00 per begonnen half uur.
De voorwaarden voor sociaal tarief, in het kader van de participatie van kansarmoede gezinnen, worden jaarlijks geïndexeerd. De gehanteerde bedragen zijn dezelfde die als basis dienen voor een verhoogde tegemoetkoming bij het ziekenfonds.
De retributie ouderbijdrage buitenschoolse kinderopvang die goedgekeurd werd in 2024 is geldig tot en met 2025.
Om ook de komende jaren de retributie ouderbijdrage buitenschoolse kinderopvang te kunnen heffen is er een beslissing van de gemeenteraad nodig.
Voorstel van beslissing:
De retributie ouderbijdrage Buitenschoolse kinderopvang als volgt vast te stellen:
Voor -en naschoolse opvang: u betaalt per begonnen half uur € 1,00.
Schoolvrije en vakantiedagen:
Op woensdagnamiddagen wordt de voordeligste formule toegepast.
Om te kunnen voldoen aan de wensen van de burgers en de effectieve kosten te dekken die gelinkt zijn aan de begraafplaatsen, worden de volgende wijzigingen voorgesteld.
Als gemeente willen we graag tegemoetkomen aan de vraag van de burgers naar de mogelijkheid voor concessies van 50 jaar, zodat nabestaanden na 30 jaar niet voor onverwachte kosten komen te staan en soms moeilijke beslissingen moeten nemen.
Om nabestaanden die graag gecremeerd wensen te worden, nadat hun geliefde al ettelijke jaren overleed en begraven ligt in een grafkelder, waar zij graag de urne wensen te laten bijzetten, voegen we graag de mogelijkheid toe om maximum 1 urne bij te zetten in een bestaande grafkelder (op voorwaarde dat de bestaande concessie nog 10 jaar loopt en dat het technisch mogelijk is om een urne bij te plaatsen). Ook vanuit de begrafenisondernemers kwam deze vraag.
In het kader van het sterrenregister wordt de vlinder gratis gemaakt voor inwoners. Voor niet-inwoners werd de prijs verlaagd naar € 30,00.
De asverstrooiing op de strooiweide werd ook toegevoegd aan dit reglement, zodat bewoners weten dat dit gratis is voor hen. Niet-inwoners betalen € 50,00.
De belasting op vreemde begravingen die goedgekeurd is in 2024 en geldig is tot en met 31 december 2025 wordt geïntegreerd in dit reglement.
Om ook de komende jaren de retributie inzake begraafplaatsen te kunnen heffen, is er een beslissing van de gemeenteraad nodig.
Voorstel van beslissing:
De retributie wordt als volgt vastgesteld:
Omschrijving |
Bedrag |
|
Concessie (30 jaar) voor max. 2 personen in volle grond |
€ 500,00 |
|
Concessie (50 jaar) voor max. 2 personen in volle grond |
€ 750,00 |
|
Concessie (30 jaar) voor kindergraf |
€ 0,00 |
|
Concessie (50 jaar) voor kindergraf |
€ 0,00 |
|
Hernieuwing grafconcessie in volle grond voor: |
||
10 jaar |
€ 170,00 |
|
20 jaar |
€ 340,00 |
|
30 jaar |
€ 500,00 |
|
Hernieuwing grafconcessie (30 jaar) voor kindergraf |
€ 0,00 |
|
Concessie (50 jaar) voor max. 2 personen voor grond |
€ 1000,00 |
|
Hernieuwing grafconcessie met grafkelder: |
||
10 jaar |
€ 200,00 |
|
25 jaar |
€ 500,00 |
|
50 jaar |
€ 1000,00 |
|
Concessie (30 jaar) asurnen voor max. 2 urnen |
€ 350,00 |
|
Concessie (50 jaar) asurnen voor max. 2 urnen |
€ 500,00 |
|
Bijzetten van maximum 1 urne in een bestaande grafkelder |
€ 350,00 |
|
Bijzetten van maximum1 urne in een bestaande grafkelder |
€ 500,00 |
|
Hernieuwing concessie asurnen: |
||
10 jaar |
€ 85,00 |
|
20 jaar |
€ 170,00 |
|
30 jaar |
€ 250,00 |
|
Herdenkingsplaatjes asverstrooiing en ontruimde graven inwoners |
€ 40,00 |
|
Herdenkingsplaatjes asverstrooiing en ontruimde graven niet-inwoners |
€ 50,00 |
|
Vlinder voor vlinderboom, inwoners |
gratis |
|
Vlinder voor vlinderboom, niet-inwoners |
€ 30,00 |
|
Asverstrooiing op de strooiweide inwoner |
gratis |
|
Asverstrooiing op de strooiweide niet-inwoner |
€ 50,00 |
|
Niet-inwoners: retributie voor een begraving in volle grond, kelder, |
€ 500,00 |
|
Kostprijs voor het ontgraven van: |
||
een stoffelijk overschot |
€ 500,00 |
|
een asurne |
€ 125,00 |
|
Kostprijs van de door de gemeente geplaatste grafkelder voor 2 personen |
€ 375,00 |
|
Kostprijs afdekplaat voor columbarium |
€ 150,00 |
|
Kostprijs voor plaatsing urnekelder |
€ 150,00 |
De retributie afvalophaling en -verwijdering uitleen afvalcontainer die goedgekeurd werd in 2024 is geldig tot en met 2025. Om ook de komende jaren de retributie afvalophaling en -verwijdering uitleen afvalcontainer te kunnen heffen is er een beslissing van de gemeenteraad nodig.
Voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031, gelijklopend aan de looptijd van het gemeentelijk meerjarenplan, wordt voorgesteld de retributie voor het afleveren van huisvuilzakken te behouden op € 5,00 per zak en de huur van een container voor de afvalophaling en –verwijdering afkomstig van evenementen te behouden op € 75,00.
Voorstel van beslissing:
De retributie afvalophaling en -verwijdering uitleen afvalcontainer als volgt vast te stellen:
€ 5,00 voor een huisvuilzak
€ 75,00 voor de huur van een container
De retributie voor de aanrekening van de prestaties geleverd door het gemeentelijk vakpersoneel die goedgekeurd werd in 2024 is geldig tot en met 2025.
Om ook de komende jaren deze retributie te kunnen heffen is er een beslissing van de gemeenteraad nodig.
De technische diensten van de gemeente voeren regelmatig werkzaamheden uit ten behoeve van derden. Dit gebeurt o.a.:
Het is aangewezen om deze prestaties kostendekkend te kunnen aanrekenen via een retributiereglement vastgesteld door de gemeenteraad.
Voorstel van beslissing:
Voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 wordt een retributie ingesteld voor de aanrekening van de prestaties geleverd door het gemeentelijk vakpersoneel en het gebruik van gemeentelijke voertuigen en machines.
De retributie voor de aanrekening van de prestaties geleverd door het gemeentelijk vakpersoneel als volgt goed te keuren
De retributies bedragen:
Type prestatie | Tarief per uur |
Administratief personeelslid | € 50,00 |
Technisch uitvoerend personeelslid | € 40,00 |
Voertuig of machine |
Tarief per uur |
Vrachtwagen |
€ 70,00 |
Straatveegmachine |
€ 70,00 |
Tractor + maaier/borstel/kar |
€ 70,00 |
Graafmachine / minigraver |
€ 55,00 |
Mini-compacttractor / zitmaaier |
€ 35,00 |
Bestelwagen |
€ 40,00 |
Aanhangwagen |
€ 15,00 |
Personenwagen |
€ 35,00 |
Hogedrukreiniger |
€ 25,00 |
Kleine machines |
€ 15,00 |
Stroomgenerator* |
€ 15,00 |
*Het effectief brandstofverbruik van de stroomgenerator wordt bijkomend verrekend volgens het officieel tarief voor aardolieproducten, zoals gepubliceerd door de FOD Economie.
De kosten voor klein materiaal en verbruiksmaterialen (zoals bijvoorbeeld asfalt en hulpstoffen) worden aan kostprijs doorgerekend.
De retributie wordt vastgesteld op basis van de toepasselijke uurtarieven, vermenigvuldigd met het aantal begonnen uren.
De retributie m.b.t. debiteurenbeheer werd goedgekeurd in 2024 . Ondanks de vorige beslissing geen einddatum bevat, is het aangeraden de retributie opnieuw op de gemeenteraad te brengen en deze vast te leggen voor een termijn die samenloopt met de andere belastingen / retributies en met het meerjarenplan (2026-2031).
De kosten voor het verzenden van aangetekende zendingen aan diegenen die laattijdig de door hun verschuldigde sommen betalen, kunnen gerecupereerd worden door middel van een retributie.
Voorstel van beslissing:
De retributie m.b.t. debiteurenbeheer als volgt vast te stellen:
De kosten voor aanmaningen worden vastgelegd als volgt:
1° Eerste aanmaning: gratis.
2° Laatste aangetekende aanmaning : € 15,00, met uitzondering van de GAS-boetes.
De kosten voor verdere uitvoering worden vastgelegd als volgt:
1° Fiscaal derdenbeslag: het beslag wordt aangetekend verzonden aan een derde, schuldenaar van de debiteur, en tevens aangezegd aan de debiteur zelf: € 50,00.
Hypothecaire inschrijving bij fiscale vordering: indien de debiteur een onroerend goed bezit.
1° De effectief betaalde kost aan het kantoor Rechtszekerheid voor o.a. opzoekingen, worden doorgerekend, vermeerderd met € 50,00 administratiekosten per hypothecaire inschrijving.
Procedure tot aanstelling van een curator over een onbeheerde nalatenschap wanneer de erfgenamen niet gekend zijn, maar wel een nalatenschap van waaruit een vordering kan voldaan worden:
1° € 1.500,00 van zodra het namens de gemeente opgemaakte verzoekschrift tot aanstelling van een curator werd neergelegd, voor zover dat verzoekschrift uitmondt in de effectieve aanstelling van een curator.
Om de interventiekosten terug te vorderen van de eigenaar of houder van het dier wordt er een retributie geheven .
De vaste interventiekost van € 85,00 wordt sinds 2019 jaarlijks geïndexeerd op 1 januari van het kalenderjaar.
Voor de dienstjaren 2026 tot en met 2031, gelijklopend aan de looptijd van het gemeentelijk meerjarenplan, wordt het tarief met jaarlijkse indexering behouden.
Om ook de komende jaren de retributie voor de opvang en bewaring van loslopende dieren te kunnen heffen is er een beslissing van de gemeenteraad nodig.
Voorstel van beslissing:
De retributie voor de terugvordering van de interventiekosten van loslopende dieren als volgt vast te stellen:
€ 85,00 per oproep.
De vaste interventiekost wordt jaarlijks geïndexeerd op 1 januari van het kalenderjaar, volgens de formule:
Basishuurprijs x nieuw indexcijfer
Aanvangsindexcijfer
Gemeenten kunnen een retributie heffen op de aanvraag van omgevingsvergunningen en bepaalde prestaties die hiermee verband houden. Hierbij moeten ze rekening houden met de algemene principes dat ruimtelijke ordening een zaak van algemeen belang is en dat een retributie niet als sanctionerend instrument kan worden ingezet. De huidige tarieven bleven jaren ongewijzigd.
Voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031, gelijklopend aan de looptijd van het gemeentelijk meerjarenplan, wordt voorgesteld de tarieven op te trekken.
Een nieuwe bestuursploeg heeft zo na de verkiezingen ook steeds een jaar de tijd om de dan geldende reglementen onder de loep te nemen.
Voorstel van beslissing:
De retributie op de afgifte van administratieve stukken - omgeving als volgt goed te keuren:
Retributie op |
|
Retributie in EURO |
STUKKEN OMGEVING |
|
|
Dossiertypes (VCRO) |
||
Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet |
|
150,00 |
Aanvraag voor een Stedenbouwkundig attest |
Per perceel |
65,00 |
Aanvraag voor een Planologisch attest |
|
1.300,00 |
Dossiertypes (Omgevingsvergunning) |
||
Meldingsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen |
|
35,00 |
Meldingsaanvraag voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit |
|
35,00 |
Melding van de overdracht van de vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit |
|
35,00 |
Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een stedenbouwkundige handeling |
- Vereenvoudigde procedure |
65,00 |
- Gewone procedure |
130,00 |
|
- Per bijkomende wooneenheid |
65,00 |
|
Aanvraag van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit |
- Vereenvoudigde procedure |
65,00 |
- Gewone procedure KLASSE 2 |
165,00 |
|
Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden zonder wegenis |
Per bouwkavel |
65,00 |
Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met wegenis |
Per bouwkavel |
65,00 |
Aanvraag tot bijstellen van de opgelegde milieuvoorwaarden |
|
100,00 |
Aanvraag tot bijstellen van het voorwerp of de duur van de omgevingsvergunning wat betreft de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit |
|
100,00 |
Aanvraag tot bijstellen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden zonder vermeerdering van het aantal loten |
Per dossier |
65,00 |
Aanvraag tot bijstellen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met vermeerdering van het aantal loten |
Per bijkomende bouwkavel |
65,00 |
Aanvraag tot omzetting van een milieuvergunning verleend voor 20 jaar naar een permanente vergunning |
|
130,00 |
Bekendmaking van het verstrijken van elke geldigheidsperiode van twintig jaar van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur |
|
65,00 |
Aanvraag tot omzetten van een vergunning op proef naar een definitieve vergunning |
|
130,00 |
Schorsing of opheffing van de omgevingsvergunning voor wat betreft de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit |
|
65,00 |
Opheffing van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden |
Per lot |
0,00 |
Afstand van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden (verzaking) |
Per lot |
0,00 |
Aanvraag van een omgevingsvergunning voor (wijziging van) kleinhandelsactiviteiten: |
- Indienen van een voorafgaande verklaring voor beperkte uitbreidings- of verhuisprojecten voor een bestaande reeds socio-economisch vergunde handelsvestiging |
130,00 |
- Aanvraag voor handelsvestiging tussen 400 m² en 1000 m² |
325,00 |
|
Aanvraag voor een handelsvestiging meer dan 1000 m² |
650,00 |
|
Aanvraag van een omgevingsvergunning voor vegetatiewijziging |
Per perceel |
40,00 |
Aanvraag van een regularisatievergunning |
Volgens de tarieven van de dossiertypes hierboven omschreven |
bedrag te vermeerderen met forfaitaire kost van 100,00 |
Procedurestappen (indien van toepassing) |
||
Aanvraag diverse administratieve stukken (kopieën van vergunningen, uittreksels van beslissingen, …) in het kader van de dienst omgeving |
Per stuk |
20,00 |
Aanvraag voor het houden van een projectvergadering |
|
165,00 |
Voor het digitaliseren van een analoog ingediend dossier |
|
325,00 |
Het organiseren van een openbaar onderzoek: |
||
- Affiche voor aanplakking (A2 - geel formulier) |
Per stuk |
5,00 |
- Publicatie in dag- of weekbladen |
|
Werkelijke kostprijs |
- Gewone zending voor het in kennis brengen van kadastrale eigenaars en omwonenden |
Per zending |
Werkelijke kostprijs |
- Aangetekende zending voor het in kennis brengen van kadastrale eigenaars en omwonenden |
Per aangetekende zending |
Werkelijke kostprijs |
- Organisatie van een informatievergadering |
|
195,00 |
Aanschrijven via beveiligde aanschrijving van aanpalende eigenaars, indien deze de aanvraag niet mee hebben ondertekend, voor werken aan scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene muren |
Per aangetekende zending |
Werkelijke kostprijs |
De bekendmaking en betekening van de beslissing of aktename: |
||
- Affiche voor bekendmaking (A2 - geel formulier) |
Per stuk |
5,00 |
- Publicatie in dag- of weekbladen |
|
Werkelijke kostprijs |
Aangetekende zending voor de kennisgeving van de beslissing of aktename |
Per aangetekende zending |
Werkelijke kostprijs |
CRAB |
||
Toekennen postadres bedrijf (afgifte X-nummer) |
Per X-nummer |
50,00 |
Toekennen tijdelijk huisnummer (afgifte Y-nummer) |
Per Y-nummer |
65,00 |
HUISVESTING |
||
Afgifte conformiteitsattest |
|
gratis |
Dossiertypes (Natuurdecreet – Veldwetboek) |
||
Bebossing conform art. 35 veldwetboek |
Per perceel |
50,00 |
Het retributiereglement inzake plaatselijke openbare bibliotheek dat goedgekeurd werd in 2021 wordt opgeheven. Om ook de komende jaren deze retributie te kunnen heffen is er een beslissing van de gemeenteraad nodig.
Sinds 2021 is er een Eengemaakt Bibliotheek Systeem (EBS).
De gemeenten Kortenaken, Linter, Zoutleeuw en Geetbets (TGV) hebben in het verleden beslist om met een eenvormig retributiereglement te werken. Eenvormige tarieven zijn duidelijk voor de gebruikers en ondersteunen ook de gemeenten om gemeenschappelijke werkprocessen uit te werken.
Als gevolg van de positieve evaluatie van het retributiereglement inzake plaatselijke openbare bibliotheek gezamenlijk opgemaakt met de andere TGV-gemeente, kan het reglement behouden worden.
Voorstel van beslissing:
Het retributiereglement inzake plaatselijke openbare bibliotheek wordt als volgt vastgesteld:
Jaarlijkse bijdrage lidmaatschap
Lenen van materialen: gratis
Boete bij overschrijden uitleentermijn
Diensten
Gelet op onze landelijke ligging waarbij het verenigingsleven een zeer waardevolle ondersteuning is bij het creëren van een warme gemeente, willen we de verenigingen zo optimaal mogelijk ondersteunen, o.a. met het kopiereglement.
We merken dat de verenigingen hier toch nog actief van gebruik maken en willen het daarom blijven aanbieden en ruimer bekend maken.
Uit een marktonderzoek blijkt dat de gehanteerde prijzen onder de marktprijzen liggen. Ook onze eigen kostprijs wordt hiermee opgevangen.
Om de retributie voor het maken van kopies voor erkende verenigingen van de gemeente Geetbets voor de komende jaren te kunnen heffen, is er een gemeenteraadsbeslissing nodig.
Voorstel van beslissing:
De retributie voor het maken van kopies voor erkende verenigingen van de gemeente Geetbets als volgt vast te stellen:
Elke erkende vereniging kan kopieën laten maken bij de gemeente in het administratief centrum den Molencouter, op de dienst Vrije Tijd
Elke erkende vereniging heeft recht op:
De prijzen voor de bijkomende kopies is als volgt:
formaat |
recto |
recto- verso |
druk |
prijs |
wordt geteld als |
A4 |
x |
|
zwart |
0,03 |
1 exemplaar |
A4 |
|
x |
zwart |
0,06 |
2 exemplaren |
A3 |
x |
|
zwart |
0,06 |
2 exemplaren |
A3 |
|
x |
zwart |
0,12 |
4 exemplaren |
A4 |
x |
|
kleur |
0,12 |
1 kleurenexemplaar |
A4 |
|
x |
kleur |
0,24 |
2 kleurenexemplaren |
De kopieën worden gemaakt op wit papier, gekleurd papier dient zelf meegebracht te worden;
Ecowerf stelt een nieuw retributiereglement op voor de doorverkoop aan de inwoners van Geetbets van compostvaten, compostbakken, aanbouwelementen en beluchtingsstokken.
Het retributiereglement 'verkoop compostvaten en - bakken, aanbouwelementen en beluchtingsstokken Ecowerf' dat goedgekeurd werd op 27 januari 2025 is geldig tot en met 31 december 2025. Om ook de komende jaren deze retributie te kunnen heffen is er een beslissing van de gemeenteraad nodig.
Voorstel van beslissing:
De retributie op de verkoop van compostvaten en -bakken, aanbouwelementen en beluchtingsstokken via Ecowerf als volgt vast te stellen:
De gemeente Geetbets is toegetreden tot het DifTar-systeem van huis-aan-huisinzameling in containers, alsook voor de brengmethode naar het recyclagepark. De intrede van Geetbets in het masterplan recyclageparken van EcoWerf ging in vanaf de opening van Recyclagepark Kortenaken in het voorjaar van 2024. De uitbating van het DifTar-recyclagepark is geautomatiseerd waarbij de bezoeker wordt geïdentificeerd, hetzij via de elektronische identiteitskaart, hetzij via een toegangskaart.
De gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2023 wordt opgeheven. Om ook de komende jaren de contantbelasting voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en daarmee gelijkaardig bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huis inzameling, inzameling op afroep, via sorteerstraten als de inzameling op het recyclagepark te kunnen heffen is er een beslissing van de gemeenteraad nodig.
Het Lokaal Materialenplan 2023-2030 schrijft voor dat bij het inzamelen van grofvuil aan huis de burger ook afvalstoffen moet kunnen meegeven die via het recyclagepark selectief ingezameld moeten worden, indien de burger die afvalstoffen omwille van omvang of gewicht niet zelf kan brengen. EcoWerf zal hier vanaf 01 januari 2026 in voorzien en stelt voor om de tarifering voor deze dienstverlening bij te sturen. De gemeenteraad moet de voorrijkost vastleggen.
Voorstel van beslissing:
Het contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en daarmee gelijkaardig bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huis inzameling, inzameling op afroep, via sorteerstraten als de inzameling op het recyclagepark wordt als volgt vastgesteld:
§ 1. Huis-aan-huisinzameling
De contantbelasting voor de huis-aan-huis inzameling in functie van de fractie en het volume/gewicht van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen wordt hieronder weergegeven. De gewichtsmeting is tot op 0,5 kg nauwkeurig.
a) Huisvuil
Inzameling en verwerking
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Per kg gewogen huisvuil |
0,30 |
0,30 |
Per aanbieding 40 L-container |
0,63 |
0,30 |
Per aanbieding 120 L-container |
0,63 |
0,63 |
Per aanbieding 240 L-container |
1,26 |
1,26 |
Per aanbieding 360 L-container |
1,89 |
1,89 |
Per aanbieding 1100 L-container |
6,40 |
6,40 |
Gebruiksrecht container per maand
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
40 L-container |
0,68 |
1,84 |
120 L-container |
0,68 |
1,84 |
240 L-container |
1,36 |
2,47 |
360 L-container |
2,00 |
2,64 |
1100 L-container |
3,71 |
7,07 |
Eenmalig container voorzien van slot (optioneel): 25 euro (niet mogelijk op een 40 L container)
b) Gft-afval
Inzameling en verwerking
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Per kg gewogen gft |
0,20 |
0,20 |
Gebruiksrecht container per maand
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
40 L-container |
0,68 |
1,84 |
120 L-container |
0,68 |
1,84 |
240 L-container |
1,36 |
2,47 |
Eenmalig container voorzien van slot (optioneel): 25 euro
c) Pmd
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Per zak van 60 L |
0,15 |
0,15 |
Per zak van 90 L |
0,20 |
0,20 |
d) Groot selectief afval
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Voorrijkost |
20,00 |
30,00 |
|
|
|
Per begonnen 0,5 m³ |
10,50 |
10,50 |
1-persoonsbed |
10,50 |
10,50 |
2-persoonsbed |
21,00 |
21,00 |
Zetel: 1-zit |
10,50 |
10,50 |
Zetel: 2-zit |
21,00 |
21,00 |
Zetel: 3-zit |
31,50 |
31,50 |
Stoel (2 stuks) |
10,50 |
10,50 |
(Tuin-)tafel |
10,50 |
10,50 |
a) Snoeihout
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Per bussel |
2,50 |
2,50 |
f) Papier en karton
Gebruiksrecht container per maand
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
40 L-container |
0,84 |
|
240 L-container |
0,84 |
2,47 |
500 L-container |
2,08 |
3,21 |
1100 L-container |
4,58 |
7,07 |
§ 2. Inzameling via sorteerstraat op gewicht
De contantbelasting in functie van het gewicht van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen in een sorteerstraat wordt hieronder weergegeven. De gewichtsmeting is tot op 0,5kg nauwkeurig.
|
Particulier (euro) |
KMO (euro) |
Huisvuil (kg) |
0,30 |
0,30 |
gft (kg) |
0,20 |
0,20 |
Beheerskost (maand) |
3,23 |
6,46 |
§ 3. Inzameling via DifTar recyclagepark op gewicht
De contantbelasting in functie van het gewicht (per kg) van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen op het recyclagepark wordt hieronder weergegeven. Het minimaal aangerekende gewicht bedraagt 5 kg.
|
Particulier (euro) |
KMO (euro) |
|
Grofvuil |
0,30 |
0,30 |
|
Gras en blad |
0,20 |
0,20 |
|
Harde plastics |
0,08 |
0,12 |
|
Houtafval |
0,08 |
0,12 |
|
Boomstronken |
0,04 |
0,08 |
|
Snoeihout |
0,04 |
0,08 |
|
Steenafval |
0,04 |
0,08 |
|
Cellenbeton |
0,04 |
0,08 |
|
Gips |
0,04 |
0,08 |
|
Keramiek |
0,04 |
0,08 |
|
Asbest |
0,00 |
0,00 |
|
Autobanden |
0,00 |
0,00 |
|
Landbouwfolie |
0,18 |
0,18 |
|
Tarief grote hoeveelheden |
Vanaf een totale aanvoer op jaarbasis boven de 2.000 kg worden de KMO-tarieven van toepassing op de betrokken particulier |
|
Iedere gebruiker van een container/sorteerstraat dient vooraf een bedrag te storten op de DifTar-rekening en dit op basis van de ter beschikking staande containers:
Aantal en type containers |
Voorschot (euro) |
1 of meerdere 40 L-. of 120 L-containers of een particuliere gebruiker van een sorteerstraat en een 240L papier en karton-container |
50,00 |
per container van 240 L of een niet-particuliere gebruiker van een sorteerstraat |
100,00 |
per container van 1.100 L of per set van 3 360 L containers |
500,00 |
per 240L papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is |
25,00 |
per 1100L papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is |
75,00 |
Iedere gebruiker van een container/sorteerstraat dient vooraf een bedrag te storten op de DifTar-rekening en dit op basis van de ter beschikking staande containers:
Aantal en type containers |
Voorschot (euro) |
1 of meerdere 40 L-. of 120 L-containers of een particuliere gebruiker van een sorteerstraat en een 240L papier en karton-container |
50,00 |
per container van 240 L of een niet-particuliere gebruiker van een sorteerstraat |
100,00 |
per container van 1.100 L of per set van 3 360 L containers |
500,00 |
per 240L papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is |
25,00 |
per 1100L papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is |
75,00 |
Onlangs werd de Mercedes vrachtwagen met containersysteem en hijskraan binnen de technische uitvoeringsdienst mee opgenomen in de lijst voor verkoop van Belga veilingen.
De vrachtwagen werd op 06/01/1999 voor het eerst in gebruik genomen maar werd buiten dienst gesteld wegens technische mankementen aan vrachtwagen en kraan.
De technische uitvoeringsdienst wenst over te gaan tot de aankoop van een tweedehands vrachtwagen voor inzet in de dagelijkse werking.
Voorstel van beslissing :
Goedkeuring te verlenen aan de plaatsingsprocedure, de raming en de lastvoorwaarden binnen de opdracht "Aankoop tweedehands vrachtwagen met containersysteem"
Voor de ingebruikname van het openbaar domein dient een vergunning te worden aangevraagd en is men verplicht zich aan enkele richtlijnen te houden. Deze richtlijnen worden opgenomen in het reglement op privatieve ingebruikname van het openbaar domein.
Voorstel van beslissing:
Het reglement op de privatieve ingebruikname van het openbaar domein goed te keuren.
Vlaanderen legt 1 euro bij voor elke 2 euro die lokale besturen investeren in fietsinfrastructuur op of aan gemeentelijke wegen. Het bedrag van 150 miljoen euro dat daarvoor beschikbaar is, wordt verdeeld op basis van trekkingsrechten op basis van het aantal inwoners per gemeente. Voor Geetbets bedraagt dit trekkingsrecht € 138.841,48. Voor deze subsidie werd de trage verbinding tussen de Grote Steenweg, Persoonstraat en Ketelstraat aangemeld, ook bekend als 'het kerkbaantje'. Voor de heraanleg stelde de technische dienst een bestek op voor de uitvoering ervan.
Voorstel van belsissing:
Goedkeuring te verlenen aan de raming, lastvoorwaarden en gunningswijze van de opdracht "Heraanleg voetweg "Kerkbaantje"".
Op 12 oktober 2021 werd door het college van burgemeester en schepenen besloten om in te stappen in het project van EcoWerf. In 2023 werd de deelname aan het project verlengd. Op 3 juli 2025 richtte EcoWerf een schrijven aan de gemeentevennoten omtrent de verlenging van het sluikstortcameraproject.
Voorstel van beslissing:
De gemeenteraad geeft een positief advies betreffende de plaatsing van de mobiele sluikstortcamera’s aan glasbolsites en andere sluikstort-hotspots door de afvalintercommunale EcoWerf.
De gemeente Geetbets heeft in 2023 een subsidiereglement opgemaakt ter bestrijding van wespennesten. Er is een snelle uitbreiding van deze agressieve, invasieve exoot en bedreigt onze inheemse bijensoorten en de landbouw.
Omwille van het gebrek aan slagkracht van de Vlaamse regering op dit domein, wenst het lokaal bestuur Geetbets haar verantwoordelijkheid te nemen en te blijven inzetten om op het eigen grondgebied de verspreiding van wespennesten te beperken.
De premie wordt opnieuw geagendeerd voor een termijn die samenloopt met de vernieuwing van de andere reglementen en met het meerjarenplan (2026-2031). Een nieuwe bestuursploeg heeft zo na de verkiezingen ook steeds een jaar de tijd om de dan geldende reglementen onder de loep te nemen.
Voorstel van beslissing:
Het subsidiereglement ter bestrijding van wespennesten op het grondgebied van Geetbets als volgt vast te stellen:
Het bedrag van de subsidie komt overeen met de helft van de factuur met een maximum bedrag van € 50,00.
De aanmoedigingspremie plaatselijke economie en de tegemoetkoming aan onthaalouders - huisvuil worden opgeheven en worden opgenomen in het subsidiereglement ter aanmoediging van startende ondernemers en onthaalouders. Hiervoor is een gemeenteraadsbeslissing nodig.
Met deze subsidie willen we inzetten op ondernemerschap en de lokale economie stimuleren.
Daarnaast willen we ook inspelen op het aantrekken en ondersteunen van onthaalouders, gezien de tekorten aan opvangplaatsen voor 0 tot 2,5 jarigen die vanuit Opgroeien zijn aangekaart.
De bijkomende premies worden verleend indien men kan motiveren dat men tegemoet komt aan een bepaalde nood of een meerwaarde kan bieden door het opvullen van bepaalde leemtes in de gemeente.
Voorstel van beslissing:
Het subsidiereglement ter aanmoediging van startende ondernemers en onthaalouders vast te stellen:
een éénmalige premie ten belope van € 500,00.
Het betreft een verlenging van een financiële tussenkomst van 50% van de inschrijvingskost voor een lessenreeks "leren zwemmen" en dit met een maximale tussenkomst van € 50,00 per gebruiker ten voordele van de kinderen van de gemeente dit om het "leren zwemmen" bij de kinderen te stimuleren.
Ook volwassenen die in het verleden niet de kans/tijd hebben gehad om te leren zwemmen zouden voor een lessenreeks “leren zwemmen” een zelfde financiële stimulans kunnen ontvangen.
Om voor de volgende jaren deze tegemoetkoming te kunnen voorzien, is er een beslissing van de gemeenteraad nodig.
Voorstel van beslissing:
Het subsidiereglement met betrekking tot het stimuleren van zwemlesreeksen als volgt vast te stellen:
De gemeente Geetbets voorziet een financiële tussenkomst van 50% van de inschrijvingskost voor een lessenreeks "leren zwemmen" van maximaal 10 lessen en dit met een maximale tussenkomst van € 50,00 per gebruiker.
Storzo vzw staat voor Scholing, Tewerkstelling en Ontwikkeling van de Regio Zuid Oost Hageland vzw (STORZO vzw) en is gelegen op campus ‘De Vesten’, Zoutleeuw, Tiensestraat 39.
De vzw Storzo heeft tot hoofddoel om vanuit een interlokale visie bij te dragen tot de ontwikkeling van het werkingsgebied Kortenaken, Linter, Geetbets en Zoutleeuw. Hierbij zal aandacht worden besteed aan de interne en externe ontsluiting van de streek en aan bekendmaking / promotie van de regio.
Ter verwezenlijking van dit doel kan de vereniging onder meer volgende handelingen stellen:
een forum scheppen dat de noden van de streek bestudeert en dat voorstellen formuleert om aan deze noden tegemoet te komen
regionale werking versterken door samen te werken en samen één visie + beleid te delen
nieuwe en bestaande initiatieven stimuleren en coördineren om de ontwikkelingskansen van de streek te bevorderen
vormingsmogelijkheden creëren om de tewerkstellingsgraad in de regio te verhogen
tewerkstelling van laaggeschoolde, langdurige werklozen bevorderen
organisatie van kinderopvang
organisatie van een ‘Huis van het Kind Storzo’
organisatie van een Lokaal Loket Kinderopvang
uitoefenen van een sociale dienstencheque-onderneming (Tewerkstelling creëren).
Voorstel van beslissing:
De samenwerkingsovereenkomst met STORZO voor de periode 2026 - 2031 goed te keuren.
Tot op heden wordt er samengewerkt met de provincie Vlaams Brabant in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties. Er werden reeds sanctionerende ambtenaren door de gemeenteraad aangesteld.
Om de continuïteit van hun dienstverlening maximaal te garanderen, vraagt de provincie om de nog niet aangestelde sanctionerend ambtenaren bijkomend aan te stellen.
Deze provinciale ambtenaren hebben de nodige juridische kennis van de procedure en een afwikkeling op provinciaal niveau waarborgt een eenvormige en neutrale beoordeling. Daarnaast is het wenselijk een provinciaal ambtenaar te belasten met het opleggen van de gemeentelijke administratieve geldboetes omdat er enerzijds in de gemeente geen geschikte ambtenaar is en anderzijds dergelijk personeelslid meer expertise kan ontwikkelen.
Voorstel van beslissing:
De gemeenteraad wijst mevrouw Sabine Brijs en mevrouw Aurélie Van Meensel aan als ambtenaren belast met het opleggen van administratieve geldboetes.