De gemeenteraad
De retributie afvalophaling en -verwijdering uitleen afvalcontainer die goedgekeurd werd in 2024 is geldig tot en met 2025. Om ook de komende jaren de retributie afvalophaling en -verwijdering uitleen afvalcontainer te kunnen heffen is er een beslissing van de gemeenteraad nodig.
Bij een evenement kunnen de organisatoren voor het verwijderen van hun afval huisvuilzakken aankopen of een afvalcontainer huren bij de gemeente. Om de administratieve rompslomp tegen te gaan word er gekozen voor een vast bedrag voor zowel de huisvuilzakken als voor de afvalcontainer.
De huidige tarieven zijn nog in lijn met de reële kost van de personeelsinzet, het gemiddeld aangeleverde afvalgewicht, het tarief voor de afvalverwerking, het aanbieden en gebruiksrecht van de afvalcontainers. De tarieven kunnen ongewijzigd worden gehandhaafd tijdens de looptijd van het meerjarenplan 2026-2031.
Een nieuwe bestuursploeg heeft zo na de verkiezingen ook steeds een jaar de tijd om de dan geldende reglementen onder de loep te nemen.
Artikel 1.
Voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 wordt een retributie ingesteld voor het afleveren van huisvuilzakken of de huur van een container voor de afvalophaling en –verwijdering afkomstig van evenementen.
Artikel 2.
De retributies bedragen:
€ 5,00 voor een huisvuilzak
€ 75,00 voor de huur van een 1100 liter container
Artikel 3.
Bij gebrek aan betaling zal de retributie m.b.t. debiteurenbeheer worden toegepast.
Artikel 4.
Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.