Terug
Gepubliceerd op 07/10/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 29/09/2025 - 20:30

Retributie op de administratieve stukken - burgerzaken.

Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
Jo Roggen, Burgemeester
Chris Jamar, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
Herman Stiers, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Stijn Doms, tweede schepen

De gemeenteraad

Juridische basis
  1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 § 3, art. 41, 2e lid, 14° en art. 286 t.e.m. 288.
  2. Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
  3. De omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit van 15 februari 2019.
  4. De omzendbrief betreffende procedures en leveringstermijnen van paspoorten en reisdocumenten in België
  5. De omzendbrief van 1 oktober 2024 - Rijksregister - eID: Tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2025.
  6. Het ministerieel besluit van 5 juli 2022 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen - de omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
Voorgaande
  1. De gemeenteraadsbeslissing van 25 november 2024 houdende “Belasting op de administratieve stukken - burgerzaken”.
Probleemstelling

De belasting op administratieve stukken - burgerzaken die goedgekeurd werd in 2024 is geldig tot en met 2025.
Om ook de komende jaren deze retributie te kunnen heffen is er een beslissing van de gemeenteraad nodig.

De belasting kan ook omgevormd worden naar een retributie op basis van de informatie uit de omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit dd. 15 februari 2019 en de onderrichtingen vanuit Vlaanderen.

Motivering

Indien er gewerkt kan worden met een retributie dan draagt dit de voorkeur omdat er oa. bij niet betaling vlotter gewerkt kan worden.

In de omzendbrief van 1 oktober 2024 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken geeft de algemene directie Identiteit en Burgerzaken de geïndexeerde tarieven door voor de vergoedingen ten laste van de gemeente.

De tarieven voor superdringende procedure (zelfde dag of D+1 te Brussel) voor reispassen, zowel voor personen onder als boven de 18 jaar, werd toegevoegd aan de retributies, daar deze ontbrak, evenals de normale procedure voor niet-Belgen (vluchteling).

De retributie ‘Op afgifte van een adres aan bevoegde instanties per adres’ wordt geschrapt daar advocaten zelf de gevraagde informatie kunnen raadplegen. Ook de retributie op afgifte van arbeidskaarten C wordt geschrapt, daar deze kaarten reeds in 2019 werden afgeschaft.

Waar mogelijk worden de bijkomende administratieve prestaties van de medewerkers die de basisdienstverlening overstijgen doorgerekend aan de burgers.

Dit is onder andere het geval voor de afgifte van een ontvangstbewijs Belgische nationaliteitsverklaring. Tot op heden werd hier niets voor aangerekend. Aan het loketcontact bij het indienen van de aanvraag tot verwerving van de Belgische nationaliteit gaat een proces van weken tot maanden vooraf, waarbij de burger op basis van diens persoonlijke situatie volledig geïnformeerd wordt over de verschillende wettelijke mogelijkheden en voor te leggen documenten richting de verwerving van het Belgisch staatsburgerschap. Dit vereist niet alleen diepgaande kennis van het Wetboek Belgische nationaliteit, de KB’s van 14 januari 2013 en 18 januari 2023, de omzendbrief van 8 maart 2013 en de programmawet van 18 juli 2025, maar vereist eveneens dat onze medewerkers de relevante artikelen van het Wetboek Internationaal Privaatrecht toepassen, kennis hebben van de Belgische vigerende arbeidswetgeving inzake de arbeidsdagen en de gelijkgestelde dagen, en die documenten van de burger actief moet onderzoeken, nakijken en beoordelen. De burger dient weliswaar een registratierecht te betalen aan de Federale Overheid van € 1.000,00 terwijl de gemeente in feite al het werk verricht. Het is bijgevolg logisch dat er een gemeentelijke retributie geheven wordt omwille van de zware werklast.

Voor een dossier familienaamswijziging wordt een retributie ingevoerd van € 30,00 om de bijkomende administratieve prestaties te dekken.

Voor de retributie voor het immatriculatieattest (kandidaat-vluchtelingen) wordt de prijs verhoogd naar € 10,00 om de tijd en het werk te dekken. Er wordt ook een retributie ingevoerd voor de verlenging van dit attest.

Voor het aanvragen van PIN-PUK codes wordt voorgesteld om een retributie in te voeren van € 5,00. Burgers doen vaak niet de moeite om te zoeken naar hun codes thuis als ze horen dat  het gratis is.

Wanneer burgers in uitzonderlijke situaties een dringende (levering D+1 op gemeente) of superdringende (afhaling zelfde dag of D+1 te Brussel) procedure wensen in te roepen voor het aanvragen van een nieuwe identiteitskaart of een reispas op een moment buiten de normale werkuren en wanneer de organisatie het toe laat, zal er aan de burger een extra vergoeding aangerekend worden van € 200,00. Dit bedrag dient om de verstoringstoelage en de effectief gepresteerde werkuren van het personeelslid te dekken.
De gemeente neemt enkel de administratieve aanvraag voor zijn rekening en kan geen garantie geven dat het gevraagde document tijdig zal afgeleverd worden, daar de productie van deze documenten op federaal vlak gebeuren en we geen impact hebben op de aflevering van de documenten in Brussel

De financiële toestand van de gemeente Geetbets rechtvaardigt en vereist de invoering van alle retributies. De retributie wordt vastgelegd voor een termijn die samenloopt met het meerjarenplan (2026-2031). Een nieuwe bestuursploeg heeft zo na de verkiezingen ook steeds een jaar de tijd om de dan geldende reglementen onder de loep te nemen.

Als bijlage bij dit collegepunt, werd een voorbeeld van een overzichtstabel toegevoegd waarin duidelijk te zien is wat de gemeentelijke en federale bijdrage is en waarin het totaal bedrag voor de burger staat. Deze tabel is een momentopname. De federale tarieven worden jaarlijks geïndexeerd.

Publieke stemming
Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Joke Debehets
Tegenstanders: Elke Allard, Kris Swinnen, Tom Droogmans
Onthouders: Ingrid Claes, Kevin Huybrechts, Katrien Weckx, Herman Cox, Tony Leyssens
Resultaat: Met 8 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 5 onthoudingen

Artikel 1.

Voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 wordt een retributie op de afgifte van administratieve stukken ingesteld.

Artikel 2.

Volgende tarieven vast te stellen: 

STUKKEN BURGERZAKEN

 

Bedrag in €

Normale procedure

EID Belgen

 

6,30

Verblijfsdocument vreemdeling>12 jaar (EU, EU+, F, F+, M, N kaart)

 

6,30

Verblijfsdocument vreemdeling<12 jaar (EU, EU+, F, F+, M, N kaart)

 

5,10

Verblijfsdocument vreemdeling>12 jaar (A, B, H, K, L, J, I kaart)

 

6,30

Verblijfsdocument vreemdeling<12 jaar (A, B, K, L kaart)

 

5,10

EID voor Belgische kinderen<12 jaar

 

5,10

Spoedprocedure (levering D+1 op de gemeente)1

EID Belgen en verblijfsdocumenten vreemdelingen

 

21,80

EID voor Belgische kinderen + vreemde kinderen (EU, EU+F, F+, M kaart)<12 jaar

 

18,60

EID voor vreemde kinderen (A, B, K, L kaart)<12 jaar

 

18,60

Spoedprocedure (levering D+1 te Brussel)1

EID Belgen

 

21,80

EID voor Belgische kinderen <12 jaar

 

18,60

Reispassen jonger dan 18 jaar

Normale procedure Belg

 

10,00

Normale procedure niet-Belg (vluchteling)

 

10,00

Spoedprocedure

 

12,00

Superdringende procedure (zelfde dag of D+1 te Brussel)

 

12,00

Reispassen van 18 jaar en ouder

Normale procedure Belg

 

15,00

Normale procedure niet-Belg (vluchteling)

 

15,00

Spoedprocedure

 

22,00

Superdringende procedure (zelfde dag of D+1 te Brussel)

 

22,00

Vergoeding verstoringstoelage/gepresteerde uren

(op een moment buiten de normale werkuren en wanneer de organisatie het toe laat)

 

200,00

Elektronisch voorlopig rijbewijs

 

6,00

Elektronisch rijbewijs

 

6,00

Internationale rijbewijzen

 

6,00

Bewijs van leven

 

2,00

Bewijs van nationaliteit

 

2,00

Bewijs van woonst

 

2,00

Samenstelling gezin

 

2,00

Uittreksel bevolkingsregister

 

2,00

Uittreksel uit het strafregister voor jacht of sportschutterslicentie

 

2,00

Uittreksel uit akte van geboorte, huwelijk, echtscheiding, overlijden,
erkenning kind, wettelijk samenwonen

 

2,00

Afgifte van trouwboekjes

 

25,00

Huwelijksplechtigheid

tijdens weekdagen (te betalen bij aangifte)

25,00

 

tijdens weekdagen vanaf 17:00 uur
(te betalen bij aangifte)

50,00

 

tijdens weekend en op feestdagen
(te betalen bij aangifte)

75,00

Voornaamswijziging

 

100,00

Voornaamswijziging transgenders

 

10,00

Voornaamswijziging vreemdelingen die de Belgische nationaliteit aanvragen en niet over een voornaam beschikken

 

0,00

Familienaamwijziging

 

30,00

Afgifte ontvangstbewijs nationaliteitsverklaring

 

50,00

Aankomstverklaring niet EU burgers (verblijf in de gemeente van minder dan 3 maanden)

 

6,00

Immatriculatieattest (kandidaat-vluchtelingen)

 

10,00

Verlenging attest van immatriculatie

 

5,00

Stamboom opzoekingen (per opzoeking)

 

 

-> indien zelf

 

0,00

-> indien door onze diensten

 

10,00

Aanvragen PIN/PUK codes

 

5,00

 

Artikel 3.

Zijn van de retributie vrijgesteld:

a) de stukken die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven;

b) de stukken die aan behoeftige personen worden afgegeven; de behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk;

c) de machtigingen met betrekking tot godsdienstige of politieke demonstraties;

d) de stukken die als dusdanig reeds het voorwerp zijn van de heffing van een belasting ten behoeve van de gemeente krachtens een wet, decreet of verordening;

e) geldigheidsverklaring van aanvraagformulieren voor vermindering op biljetten van de N.M.B.S., de N.M.V.B., de openbare autobusdiensten;

f) alle stukken die vereist zijn voor eenieder die verklaart dat voormelde stukken dienen te worden voorgelegd om een tewerkstelling te bekomen, te kunnen solliciteren of aan examens of proeven deel te nemen met het oog op een eventuele aanwerving;

g) de stukken afgegeven aan de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmede gelijkgestelde instellingen alsook de instellingen van openbaar nut en aan derden die in opdracht van de gemeente werken of werken voor projecten waarin de gemeente participeert.

h) de stukken afgeleverd aan instanties die kosteloos prestaties leveren aan de gemeenten andere openbare instellingen en pro-deo advocaten.

i) het legaliseren van handtekeningen voor de georganiseerde reizen naar het buitenland voor minderjarige kinderen waarbij de toelating van de ouders of grootouders nodig is en de handtekeningen dienen gelegaliseerd te worden door de gemeente.

j) de stukken die via digitale weg worden aangevraagd en verstuurd.

Artikel 4.

De betaling gebeurt zonder uitstel bij de afgifte van het stuk (contant of elektronisch), tegen afgifte van een betalingsbewijs.

Artikel 5.

Bij gebrek aan betaling zal de retributie m.b.t. debiteurenbeheer worden toegepast.

Artikel 6.

Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.