Terug
Gepubliceerd op 07/10/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 29/09/2025 - 20:30

Subsidiereglement ter aanmoediging van startende ondernemers en onthaalouders.

Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
Jo Roggen, Burgemeester
Chris Jamar, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
Herman Stiers, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Stijn Doms, tweede schepen

De gemeenteraad

Juridische basis
  1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 § 3 & 41 2e lid, 23° en art. 285 t.e.m. 288, en latere wijzigingen.
  2. Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen.
  3. De omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit dd. 15 februari 2019.
Voorgaande
  1. De gemeenteraadsbeslissing van 27 september 2010 houdende 'Tegemoetkoming aan onthaalouders - huisvuil'.
  2. De gemeenteraadsbeslissing van 23 augustus 2018 houdende 'Aanmoedigingspremie plaatselijke economie.
Probleemstelling

De aanmoedigingspremie plaatselijke economie en de tegemoetkoming aan onthaalouders - huisvuil worden opgeheven en worden opgenomen in het subsidiereglement ter aanmoediging van startende ondernemers en onthaalouders. Voor dit subsidiereglement wordt een gemeenteraadsbeslissing gemaakt.

Motivering

Het subsidiereglement wordt opgemaakt voor een termijn die samenloopt met het meerjarenplan (2026-2031). Een nieuwe bestuursploeg heeft zo na de verkiezingen ook steeds een jaar de tijd om de dan geldende reglementen onder de loep te nemen.

De aanmoedigingspremie plaatselijke economie en de tegemoetkoming aan onthaalouders - huisvuil worden opgeheven en worden opgenomen in het subsidiereglement ter aanmoediging van startende ondernemers en onthaalouders. Hiervoor is een gemeenteraadsbeslissing nodig.

Met deze subsidie willen we inzetten op ondernemerschap en de lokale economie stimuleren.

Daarnaast willen we ook inspelen op het aantrekken en ondersteunen van onthaalouders, gezien de tekorten aan opvangplaatsen voor 0 tot 2,5 jarigen die vanuit Opgroeien zijn aangekaart.

De bijkomende premies worden verleend indien men kan motiveren dat men tegemoet komt aan een bepaalde nood of een meerwaarde kan bieden door het opvullen van bepaalde leemtes in de gemeente.

Publieke stemming
Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Artikel 1.

Voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 wordt het subsidiereglement ter aanmoediging van startende ondernemers en onthaalouders ingesteld.

Artikel 2.

Toepassingsgebied:

Als stimulans voor ondernemerschap wordt voor starters in de gemeente een éénmalige premie ingesteld ten belope van € 500,00.

Onder starter wordt verstaan beginnende

  1. land- en tuinbouwers, behoudens zij met klasse 1 milieuvergunning,
  2. handelaars en ambachtslui,
  3. onthaalouders

Bijkomende premies (impulssubsidies):

  • Wanneer men een vorm van begeleiding volgt in het kader van kwaliteitsverhoging en efficiëntere dienstverlening kan een bijkomende premie van € 250,00 worden aangevraagd (kosten aan te tonen).
  • Specifiek voor onthaalouders kan er jaarlijks een extra premie van € 250,00 worden aangevraagd.

Artikel 3.

De starter dient aan alle volgende voorwaarden te voldoen  :

  1. een fysisch persoon zijn.
  2. voor het eerst zelfstandig en in hoofdberoep een activiteit uitoefenen of zelfstandige in bijberoep omzetten naar een zelfstandige in hoofdberoep.
  3. in het bezit zijn van alle nodige vergunningen en voldoen aan alle voorwaarden die voor uitoefening van de activiteiten door de regelgeving worden gesteld.
  4. de zetel en werkelijke vestiging hebben op het grondgebied van de gemeente.
  5. ingeschreven zijn in het bevolking- of vreemdelingenregister van de gemeente.

Artikel 4.

Volgende sectoren zijn uitgesloten van de premie:

  • banken en andere kredietinstellingen, tenzij een zelfstandig kantoorhouder
  • verzekeringssector, tenzij een zelfstandig kantoorhouder
  • professionele en interprofessionele organisaties zakenkantoren
  • grootwarenhuizen en filialen ervan, tenzij een zelfstandig filiaal
  • kantines van sportinrichtingen
  • verzorgings- en recreatiecentra
  • automatenshops
  • gok- en speelzalen
  • seksdiensten of nachtclubs
  • private bureaus voor telecommunicatie (belwinkels)
  • club-vzw’s
  • nachtwinkels

Artikel 5.

Aanvraag:

De premie aanvraag dient binnen het jaar na de aanvang van de activiteit toe te komen bij het college per aangetekend schrijven en moet volgende gegevens bevatten:

  • naam, voornaam en adres van de aanvrager
  • eventuele handelsnaam
  • adres van de uitbatingszetel
  • aard van de activiteit
  • aanvangsdatum van de activiteit

Tevens worden kopieën bijgevoegd van de documenten die aantonen dat aan de voorwaarden van artikel 2 en 4 is voldaan:

  • een afschrift van de inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (inclusief correcte NACEBEL-codes) en de eventuele wijzigingen. Indien geen inschrijving in het handels- of ambachtenregister vereist is, dient een attest te worden voorgelegd waaruit blijkt dat de betrokkene zijn activiteit mag uitoefenen (bijvoorbeeld vergunning of bewijs van inschrijving in de orde van het betrokken beroep).
  • Voor  onthaalouders: bewijs van individuele erkenning of aansluiting bij erkende dienst.

Indien men ook de bijkomende premie wil ontvangen, dient dit in de aanvraag te worden vermeld met een bewijs van de gemaakte kosten en een motivatie waarom men in aanmerking komt voor de bijkomende premie.
De bijkomende premies worden verleend indien men kan motiveren dat men tegemoet komt aan een bepaalde nood of een meerwaarde kan bieden door het opvullen van bepaalde leemtes in de gemeente.

Het college onderzoekt de aanvraag en kent desgevallend de premie toe.

Artikel 6.

In geval men binnen de 3 jaar na aanvang niet meer voldoet aan voorwaarden gesteld in artikel 2, ingeval van stopzetting van de activiteit behoudens faling of overlijden van de aanvrager, kan het college overgaan tot terugvordering van de toegekende premie, na desbetreffend de aanvrager te hebben gehoord.

Artikel 7.

Volgende gemeenteraadsbeslissingen worden opgeheven vanaf 1 januari 2026:

  • Aanmoedigingspremie plaatselijke economie van 23 augustus 2018
  • Individuele toekenning van een eenmalige aanmoedigingspremie aan de onthaalouders van 20 december 2001.
  • Tegemoetkoming aan onthaalouders - huisvuil van 27 september 2010.

Artikel 8.

Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid