Terug
Gepubliceerd op 07/10/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 29/09/2025 - 20:30

Retributie m.b.t. debiteurenbeheer

Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
Jo Roggen, Burgemeester
Chris Jamar, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
Herman Stiers, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Stijn Doms, tweede schepen

De gemeenteraad

Juridische basis
  1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 § 3, 41, 14e lid en 177 en latere wijzigingen.
  2. De omzendbrief KB/ABB/2019/2 – omzendbrief betreffende de gemeentefiscaliteit.
Voorgaande
  1. De gemeenteraadsbeslissing dd. 25 november 2024 houdende ‘Retributie m.b.t. debiteurenbeheer – aanpassing”.
Probleemstelling

De retributie m.b.t. debiteurenbeheer werd goedgekeurd in 2024 . Ondanks de vorige beslissing geen einddatum bevat, is het aangeraden de retributie opnieuw op de gemeenteraad te brengen en deze vast te leggen voor een termijn die samenloopt met de andere belastingen / retributies.

Motivering

De kosten voor het verzenden van aangetekende zendingen aan diegenen die laattijdig de door hun verschuldigde sommen betalen, kunnen gerecupereerd worden door middel van een retributie.

De retributie wordt geheven voor een termijn die samenloopt met het meerjarenplan (2026-2031). Een nieuwe bestuursploeg heeft zo na de verkiezingen ook steeds een jaar de tijd om de dan geldende reglementen onder de loep te nemen.

Publieke stemming
Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Artikel 1.

Voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 wordt een retributie geheven voor de kosten verbonden aan de invordering van fiscale en niet-fiscale vorderingen, ook deze ontstaan voor 1 januari 2026.

Artikel 2.

§1 De kosten voor aanmaningen worden vastgelegd als volgt:

1° Eerste aanmaning: gratis.

2° Laatste aangetekende aanmaning : € 15,00, met uitzondering van de GAS-boetes.

§2 De kosten voor verdere uitvoering worden vastgelegd als volgt:

1° Fiscaal derdenbeslag: het beslag wordt aangetekend verzonden aan een derde, schuldenaar van de debiteur, en tevens aangezegd aan de debiteur zelf: € 50,00.

§3 Hypothecaire inschrijving bij fiscale vordering: indien de debiteur een onroerend goed bezit.

1° De effectief betaalde kost aan het kantoor Rechtszekerheid voor o.a. opzoekingen, worden doorgerekend, vermeerderd met € 50,00 administratiekosten per hypothecaire inschrijving.

§4 Procedure tot aanstelling van een curator over een onbeheerde nalatenschap wanneer de erfgenamen niet gekend zijn, maar wel een nalatenschap van waaruit een vordering kan voldaan worden:

1° € 1.500,00 van zodra het namens de gemeente opgemaakte verzoekschrift tot aanstelling van een curator werd neergelegd, voor zover dat verzoekschrift uitmondt in de effectieve aanstelling van een curator.

Artikel 3.

§1 Het invorderingsrecht wordt bepaald door het College van Burgemeester en Schepenen. 

§2 Alle klachten met betrekking tot de prestaties van niet-fiscale vorderingen, die ingevorderd worden door het College van Burgemeester en Schepenen, dienen uiterlijk binnen de 30 kalenderdagen na ontvangst van de factuur of het betalingsverzoek schriftelijk of via duurzame drager te worden meegedeeld aan het College van Burgemeester en Schepenen, Dienst Financiën, Dorpsstraat 7, 3450 Geetbets. De betrokkene wordt na de beraadslaging van het College van Burgemeester en Schepenen in kennis gesteld van de beslissing betreffende de gegrondheid van de klacht. Bezwaarschriften voor fiscale vorderingen dienen binnen de 3 maanden worden ingediend volgens de procedure die vermeld is op het aanslagbiljet of op de website van de gemeente.

Artikel 4.

Bij gebrek aan betaling in der minne zullen volgende stappen binnen de hierna bepaalde termijnen worden ondernomen:

§1 Na verzending van het invorderingsrecht en bij gebrek aan betaling, zal een kosteloze herinnering verzonden worden na dertig dagen bij een niet-fiscale vordering en na 60 dagen bij een fiscale vordering.

§2 Bij gebrek aan betaling binnen de dertig dagen na het verzenden van de eerste herinnering, zoals bepaald onder artikel 4 § 1, zal een aangetekend schrijven met ontvangstbewijs worden verzonden. Voor de GAS-boetes wordt een aangetekende brief verstuurd zonder ontvangstbewijs.

§3 Bij gebrek aan betaling binnen de acht dagen na het verzenden van het aangetekend schrijven, zoals bepaald onder artikel 4 § 2, zal het dossier met alle mogelijke middelen worden geïnd (o.a. via deurwaarder, fiscaal derdenbeslag,…) , teneinde het verschuldigd bedrag evenals de kosten, in te vorderen.

Artikel 5.

Bij betaling zullen eerst de aangerekende kosten aangezuiverd worden en vervolgens de openstaande schuldvordering.  

Artikel 6.

De gemeenteraadsbeslissing houdende 'Retributie m.b. debiteurenbeheer - aanpassing" van 25 november 2024 wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2026.

Artikel 6.

Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.