Terug
Gepubliceerd op 07/10/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 29/09/2025 - 20:30

Retributie op de administratieve stukken - omgeving.

Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
Jo Roggen, Burgemeester
Chris Jamar, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
Herman Stiers, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Stijn Doms, tweede schepen

De gemeenteraad

Juridische basis
  1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 § 3, art. 41, 2e lid 14° en art. 286 t.e.m. 287.
  2. De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019.
Voorgaande
  1. Het ministerieel besluit van 8 november 2017 houdende De toekenning van een subsidie aan het project 'IGS BEst wonen tussen zoet&zout'.
  2. De gemeenteraadsbeslissing van 29 januari 2023 houdende "Ingebruikname Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie (bronretributie)– goedkeuring"
  3. De gemeenteraadsbeslissing dd. 29 januari 2024 houdende 'Retributie op de administratieve stukken - omgeving".
Probleemstelling

Gemeenten kunnen een retributie heffen op de aanvraag van omgevingsvergunningen en bepaalde prestaties die hiermee verband houden. Hierbij moeten ze rekening houden met de algemene principes dat ruimtelijke ordening een zaak van algemeen belang is en dat een retributie niet als sanctionerend instrument kan worden ingezet.
De huidige tarieven bleven jaren ongewijzigd.

Motivering

Gelet op de stijgende levensduur in de voorbije legislatuur wordt voorgesteld de tarieven op te trekken in lijn met de indexcijfers in de periode 2018 – 2025. De ABEX-, consumentenprijs- en gezondheidsindex zijn in deze periode toegenomen met respectievelijk 35%, 28 % en 27 %. Gemiddeld genomen kan worden uitgegaan van 30 % toename. De huidige bedragen worden bijgevolg opgetrokken met 30 % en afgerond tot een natuurlijk getal en veelvoud van € 5,00.

Voor enkele administratieve stukken word afgeweken van deze generieke indexering:

Het verstrekken van vastgoedinformatie is aanzienlijk geautomatiseerd. De huidige tarieven dekken de personeels- en materiaalkosten die gepaard gaan bij deze opzoekingen en moeten niet opgetrokken worden.

  • Gemeenten kunnen voor de aanvraag van een regularisatievergunning een beperkt hogere vergoeding vragen dan voor de aanvraag van een gewone vergunning, mits expliciet en afdoende gemotiveerd. In het geval van een regularisatievergunning is de dossierlast zwaarder omwille van bijkomend onderzoek van het voordossier (o.a. onderzoek van de genomen handhavingsmaatregelen) en bijkomende administratie. Let wel, de kosten van de genomen handhavingsmaatregelen zelf vb. vaststellingen, aanmaningen, pv’s… kunnen niet doorgerekend worden. Ook dient een regularisatie niet om te bestraffen en mag de gevraagde vergoeding voor de aanvraag van een regularisatievergunning geen sanctionerend karakter hebben. In de huidige retributie wordt het bedrag in geval van regularisatie verdubbeld. Om de bijkomende dossierlast op te vangen wordt voorgesteld in geval ven regularisatie – aanvullend aan de gangbare dossierkost – een forfaitair bedrag van € 100,00 in rekening gebracht.
  • De retributie van € 5,00 op de aanvraag van diverse administratieve stukken (kopieën van vergunningen, uittreksels van beslissingen, …) dekt slechts een fractie van de personeels- en materiaalkost voor archiefopzoekingen en het inscannen van plannen. Er wordt voorgesteld de kostprijs aanzienlijk op te trekken naar € 20,00.
  • De dossierlast en korte behandelingstermijn van een bebossingsaanvraag werden niet weerspiegeld in de huidige kostprijs. Er wordt voorgesteld het bedrag van € 30,00 te verhogen tot € 50,00 per perceel.
  • Voor het opheffen of afstand doen van een verkavelingsvergunning wordt voorzien de dossierkost gratis te maken. Dit gebeurt met het oog op de transitie van de woonomgeving in de gemeente. Het terugdraaien van traditionele verkavelingen kan verdere verlinting en verkokering van het landschap tegengaan. Door deze dossiertypes gratis te maken wordt hiervoor een financiële drempel weggewerkt.”
Publieke stemming
Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Tom Droogmans
Onthouders: Ingrid Claes, Herman Cox, Tony Leyssens
Resultaat: Met 13 stemmen voor, 3 onthoudingen

Artikel. 1.

Voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 wordt een retributie ingesteld op de administratieve stukken - omgeving.

De retributie bestaat uit een bedrag per dossiertype verhoogd met een bedrag per procedurestap.

Zijn er meerdere bedragen uit de dossiertypes van toepassing, dan geldt alleen het hoogste bedrag.

Artikel 2.

Volgende tarieven vast te stellen:

Retributie op

 

Retributie

in EURO

STUKKEN OMGEVING

 

 

Dossiertypes (VCRO)

Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet

 

                       150,00

Aanvraag voor een Stedenbouwkundig attest

Per perceel

 65,00

Aanvraag voor een Planologisch attest

 

 1.300,00

Dossiertypes (Omgevingsvergunning)

Meldingsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen

 

35,00

Meldingsaanvraag voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit

 

35,00

Melding van de overdracht van de vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit

 

35,00

Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een stedenbouwkundige handeling

- Vereenvoudigde procedure

65,00

- Gewone procedure

130,00

- Per bijkomende wooneenheid

65,00

Aanvraag van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit

- Vereenvoudigde procedure

65,00

- Gewone procedure KLASSE 2

165,00

Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden zonder wegenis

Per bouwkavel

65,00
met een minimum van 130,00 per dossier

Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met wegenis

Per bouwkavel

65,00
met een minimum van 325,00 per dossier

Aanvraag tot bijstellen van de opgelegde milieuvoorwaarden

 

100,00

Aanvraag tot bijstellen van het voorwerp of de duur van de omgevingsvergunning wat betreft de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit

 

100,00

 Aanvraag tot bijstellen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden zonder vermeerdering van het aantal loten

Per dossier

65,00

Aanvraag tot bijstellen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met vermeerdering van het aantal loten

Per bijkomende bouwkavel

65,00
met een minimum van 130,00 per dossier

Aanvraag tot omzetting van een milieuvergunning verleend voor 20 jaar naar een permanente vergunning

 

130,00

Bekendmaking van het verstrijken van elke geldigheidsperiode van twintig jaar van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur

 

65,00

Aanvraag tot omzetten van een vergunning op proef naar een definitieve vergunning

 

130,00

Schorsing of opheffing van de omgevingsvergunning voor wat betreft de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit

 

65,00

Opheffing van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden

Per lot

0,00

Afstand van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden (verzaking)

Per lot

0,00

Aanvraag van een omgevingsvergunning voor (wijziging van) kleinhandelsactiviteiten:

- Indienen van een voorafgaande verklaring voor beperkte uitbreidings- of verhuisprojecten voor een bestaande reeds socio-economisch vergunde handelsvestiging

130,00

- Aanvraag voor handelsvestiging tussen 400 m² en 1000 m²

325,00

Aanvraag voor een handelsvestiging meer dan 1000 m²

650,00

Aanvraag van een omgevingsvergunning voor vegetatiewijziging

Per perceel

40,00

Aanvraag van een regularisatievergunning

Volgens de tarieven van de dossiertypes hierboven omschreven

bedrag te vermeerderen met forfaitaire kost van 100,00

Procedurestappen (indien van toepassing)

Aanvraag diverse administratieve stukken (kopieën van vergunningen, uittreksels van beslissingen, …) in het kader van de dienst omgeving

Per stuk

20,00

Aanvraag voor het houden van een projectvergadering

 

165,00

Voor het digitaliseren van een analoog ingediend dossier

 

325,00

Het organiseren van een openbaar onderzoek:

- Affiche voor aanplakking (A2 - geel formulier)

Per stuk

5,00

- Publicatie in dag- of weekbladen

 

Werkelijke kostprijs

- Gewone zending voor het in kennis brengen van kadastrale eigenaars en omwonenden

Per zending

Werkelijke kostprijs

- Aangetekende zending voor het in kennis brengen van kadastrale eigenaars en omwonenden

Per aangetekende zending

Werkelijke kostprijs

- Organisatie van een informatievergadering

 

195,00

Aanschrijven via beveiligde aanschrijving van aanpalende eigenaars, indien deze de aanvraag niet mee hebben ondertekend, voor werken aan scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene muren

Per aangetekende zending

Werkelijke kostprijs

De bekendmaking en betekening van de beslissing of aktename:

- Affiche voor bekendmaking (A2 - geel formulier)

Per stuk

5,00

- Publicatie in dag- of weekbladen

 

Werkelijke kostprijs

Aangetekende zending voor de kennisgeving van de beslissing of aktename

Per aangetekende zending

Werkelijke kostprijs

CRAB

Toekennen postadres bedrijf (afgifte X-nummer)

Per X-nummer

50,00

Toekennen tijdelijk huisnummer (afgifte Y-nummer)

Per Y-nummer

65,00

HUISVESTING

Afgifte conformiteitsattest

 

gratis

Dossiertypes (Natuurdecreet – Veldwetboek)

Bebossing conform art. 35 veldwetboek

Per perceel

50,00

Artikel 3.

Zijn van de retributie vrijgesteld:

a) de stukken die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven;

b) de stukken die aan behoeftige personen worden afgegeven; de behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk;

c) de stukken die als dusdanig reeds het voorwerp zijn van de heffing van een belasting of retributie ten behoeve van de gemeente krachtens een wet, decreet of verordening;

d) de stukken afgegeven aan de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmede gelijkgestelde instellingen alsook de instellingen van openbaar nut en aan derden die in opdracht van de gemeente werken of werken voor projecten waarin de gemeente participeert.

e) de stukken afgeleverd aan instanties die kosteloos prestaties leveren aan de gemeente en andere openbare instellingen.

Artikel 4.

Bij gebrek aan betaling zal de retributie m.b.t. debiteurenbeheer worden toegepast.

Artikel 5.

Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid