Terug Gemeenteraad

Mon 29/04/2024 - 20:00 Raadzaal

Openbaar

Notulen

  • De notulen en het zittingsverslag werden samen met de dagorde aan de leden van de gemeenteraad bezorgd. Als er hierover geen opmerkingen zijn, kunnen deze goedgekeurd worden.

    Voorstel van beslissing:

    De notulen en het zittingsverslag goed te keuren.

Algemene financiering

Belastingen en retributies

  • In de gemeenteraadsbeslissing van 2018 was enkel de afgifte van kiezerslijsten voor de lokale en provinciale verkiezingen opgenomen. In de collegebeslissing van 2010 was nog sprake van een CD-rom en afgifte van papieren versies. Om de retributie rond afgifte van kiezerslijsten voor alle type verkiezingen in 1 beslissing te bundelen en om de voorgaande beslissingen te actualiseren, wordt hieronder een overzicht gegeven van de wetgeving die afhankelijk van het type verkiezing gevolgd moet worden. Voor beide kan namelijk dezelfde retributie worden vastgelegd.

    Volgens het het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet (LPKD):

    Aan personen die zich er schriftelijk toe verbinden een kandidatenlijst voor te dragen voor de verkiezing in de gemeente of in het provinciedistrict waarin de gemeente gelegen is of aan de kandidaten voor deze verkiezingen kan een digitale kiezerslijst afgegeven worden.

    De aanvraag dient schriftelijk te gebeuren bij de burgemeester.

    De aanvragers mogen de gegevens op de kiezerslijst alleen voor verkiezingsdoeleinden gebruiken, en alleen in de periode die valt tussen de datum van terbeschikkingstelling van de lijst en de datum van de verkiezing, op straffe van de sancties die in artikel 238 van het LPKD zijn vastgesteld op straffe van de sancties die in artikel 238 van het LPKD zijn vastgesteld.

    Als de aanvrager toch geen kandidatenlijst voordraagt en zich ook niet kandidaat stelt, kan hij geen gebruik maken van de kiezerslijst, ook niet voor verkiezingsdoeleinden, op straffe van de sancties die in artikel 238 van het LPKD zijn vastgesteld.

    De sancties in artikel 238 van het LPKD zijn: een gevangenisstraf van drie maanden tot vijf jaar en een geldboete van € 1.000,00 tot € 20.000,00, of met één van die straffen alleen.

    Volgens het Algemeen Kieswetboek:

    De persoon die de politieke partij vertegenwoordigt moet uiterlijk de 25ste van de derde maand voorafgaand aan de verkiezingsmaand een aangetekend schrijven richten aan de burgemeester en zich er schriftelijk toe verbinden een kandidatenlijst voor een van de verkiezingen voor te dragen om de kiezerslijst aan te vragen.

    De gemeente moet kosteloos twee exemplaren van de kiezerslijst afgeven. Afgifte van bijkomende exemplaren geschiedt tegen betaling, tegen een prijs vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen. Indien een politieke partij geen kandidatenlijst voordraagt, kan zij van de kiezerslijst geen gebruik meer maken, ook niet voor verkiezingsdoeleinden, op straffe van de in artikel 197bis vastgestelde sancties.

    Ook elke kandidaat kan tegen betaling van de kostprijs exemplaren of afschriften van de kiezerslijst krijgen. Hij/zij zal ook een aangetekend schrijven richten aan de gemeente. Indien de aanvrager later van de kandidatenlijst wordt geschrapt, mag hij van de kiezerslijst geen gebruik meer maken, op straffe van de in artikel 197bis vastgestelde sancties.

    De personen die de kiezerslijsten ontvangen, mogen deze niet meedelen aan derden. De exemplaren of afschriften van de kiezerslijsten mogen enkel gebruikt worden voor verkiezingsdoeleinden, inbegrepen buiten de periode die tussen de datum van afgifte van de lijst en de datum van de verkiezing valt.

    De sancties in artikel 197bis van het Kieswetboek zijn: een gevangenisstraf van drie maanden tot vijf jaar en met geldboete van duizend frank tot twintigduizend frank of met slechts één van die straffen.

    Voorstel van beslissing:

    afhankelijk van het soort verkiezing en bijgevolg de toepasselijke wetgeving:

    • de digitale kiezerslijst kosteloos af te leveren aan degenen die een kandidatenlijst voordragen of kandidaat zijn.
    • de digitale kiezerslijst kosteloos af te leveren aan degenen die in naam van een politieke partij optreden of kandidaat zijn.

Omgeving

Patrimonium

  • Het betreft de goedkeuring van het bestek voor het aanstellen van een architect voor "Site Grazen - Buurthuis: Vernieuwen dak- en gevelconstructie."

    Voorstel van beslissing:

    Het bestek met nr. 2023-067 en de raming voor de opdracht “Site Grazen: vernieuwen dak- en gevelconstructie - Aanstellen architect”, opgesteld door de ontwerper goed te keuren. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 45.000,00 excl. btw of € 54.450,00 incl. 21% btw.

    Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

    De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2024, op budgetcode 2024/04-003-003/0709-31/2210500/GEMEENTE/CBS/IP-709.

  • Het betreft de openstelling van een private weg gelegen tussen de openbare wegen Galgestraat en Lutzestraat, waarbij de eigenaar het gebruik door het publiek van de weg toestaat voor een periode van 15 jaar, op voorwaarde dat alleen niet-gemotoriseerd verkeer toegang krijgt.

    De gemeente zal geen bezitsdaden verrichten, maar krijgt wel de toestemming om toeristische bewegwijzering aan te brengen, alsook de weg te onderhouden voor haar bestemming als toeristisch wandelpad.

    Door het aflopen van de periode van 15 jaar wordt van rechtswege de 30-jarige verjaringstermijn inzake verwerving door de gemeente van openbare erfdienstbaarheid alsook eigendom gestuit.

    Om tegenstelbaar te zijn aan derden dient er ook een authentieke akte verleden te worden.

    Voorstel van beslissing:

    De overeenkomst goed te keuren.

Mobiliteit

  • Alle voorlopige verkeersopstellingen en kleine aanpassingen die via politieverordeningen werden vastgesteld moeten, om permanent in voege te kunnen treden, opgenomen worden in het aanvullend reglement op het wegverkeer. Ook bijkomende opmerkingen op bestaande situaties kunnen aangepast worden in het aanvullend reglement.

    Voorstel van beslissing:

    Goedkeuring te verlenen aan het definitief opnemen van de voorgestelde proefopstellingen in het aanvullend reglement op het wegverkeer.

Algemeen beleid

Intergemeentelijke samenwerking

  • De algemene vergadering van Creadiv vindt plaats op 17 mei 2024.

    De agenda is als volgt:

    1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
    2. Verslag van de commissaris over zijn werkzaamheden in het boekjaar 2023
    3. Onttrekking aan onbeschikbare reserve
    4. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023
      Goedkeuring van de winstverdeling
    5. Kwijting aan bestuurders en commissaris
    6. Ontslag en benoeming bestuurders
    7. Benoeming commissaris
    8. Rondvraag.

    Voorstel van beslissing:

    De dagorde van de algemene vergadering van Creadiv van 17 mei 2024 goed te keuren en de vertegenwoordiger op te dragen dit eveneens te doen in de algemene vergadering.

  • De agenda van de algemene vergadering van Poolstok dient goedgekeurd te worden

    1) Samenstelling van het bureau van de vergadering

    2) Uiteenzetting van het verslag van de Raad van Bestuur en van de commissaris m.b.t. het boekjaar 2023

    3) Mogelijkheid tot het stellen van vragen aan de leden van de Raad van Bestuur en aan de commissaris m.b.t. het boekjaar 2023

    4) Goedkeuring van de jaarrekening voor het boekjaar 2023

    5 Bestemming van het resultaat

    6) Kwijting aan de bestuurders en de commissaris voor het boekjaar 2023

    7) Ontslagen en benoemingen - Aanstelling bedrijfsrevisor: nieuw mandaat

    8) Goedkeuring van de bezoldigingen - Indexering van de bestuurdersvergoedingen

    9) Desgevallend: varia

    Voorstel van beslissing:

    De agenda van de algemene vergadering van Poolstok goed te keuren.

  • De agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius OV dient goedgekeurd te worden.

    1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris over het boekjaar 2023.
    2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023.
    3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
    4. Statutaire benoemingen.
    5. Statutaire mededelingen.

    Voorstel van beslissing:

    De agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius OV goed te keuren.

  • De agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Riobra van 24 juni 2024 dient goedgekeurd te worden.

    Agenda:

    1. Kennisneming verslagen van Riobra van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.  
    2. Goedkeuring van de jaarrekening van Riobra afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
    3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
    4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Riobra met betrekking tot het boekjaar 2023.  
    5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.  
    6. Statutaire benoemingen.
    7. Statutaire mededelingen.

    Voorstel van beslissing:

    De agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Riobra van 24 juni 2024 goed te keuren.

  • De agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van PBE van 25 juni 2024 dient goedgekeurd te worden.

    De agenda is als volgt:

    1. Kennisneming verslagen van PBE van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
    2. Goedkeuring van de jaarrekening van PBE afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultaten-rekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
    3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
    4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van PBE met betrekking tot het boekjaar 2023.
    5. Aanbod tot aankoop aandelen Publi-T.
    6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
    7. Statutaire benoemingen.
    8. Statutaire mededelingen.

    Voorstel van beslissing:

    De agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van 25 juni 2024 goed te keuren.

  • Het decreet regiowerking bepaalt dat de verslagen van het burgemeestersoverleg ter kennis van de gemeenteraad moeten worden gebracht.

    Voorstel van beslissing:

    Kennis te nemen van de verslagen van het burgemeestersoverleg van 26 januari 2024 en 26 mei 2024.


Publicaties