Terug
Gepubliceerd op 29/04/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 29/04/2024 - 20:00

Wijziging aanvullend verkeersreglement

Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
Jo Roggen, Burgemeester
Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
Herman Stiers, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

De gemeenteraad

Juridische basis
  1. De nieuwe gemeentewet, inzonderheid art. 119.
  2. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
  3. De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  4. Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  5. Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  6. Het Koninklijk besluit van 21 juli 2016 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.
  7. Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  8. Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.
  9. Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 oktober 2015 met betrekking tot de snelheidsbeperkingen opgenomen in het wegverkeersreglement.
  10. De omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009.
Probleemstelling

Alle voorlopige verkeersopstellingen en kleine aanpassingen die via politieverordeningen werden vastgesteld moeten, om permanent in voege te kunnen treden, opgenomen worden in het aanvullend reglement op het wegverkeer. Ook bijkomende opmerkingen op bestaande situaties kunnen aangepast worden in het aanvullend reglement.

Motivering

De aanpassingen werden toegevoegd aan het aanvullend reglement. Voor elke toevoeging, schrapping en wijziging wordt in de voetnoot van het document naar de datum van beslissing verwezen:

HOOFDSTUK I. Verboden en beperkt verkeer.

Art. 2 (toegevoegd) - In het kader van het City of Things-project in de dorpskern om zwaar vervoer en sluipverkeer uit het dorp te weren.
Tot volgende wegen is de  toegang verboden uitgezonderd voor het plaatselijk verkeer:

  • Dorpsstraat
  • Steenstraat

Art. 6 (gewijzigd) - Als gevolg van de wegenisprojecten Glabbeekstraat en Biesemstraat
5.  Op volgende wegen en wegvlakken geldt de zone 50 km/uur:

Deelgemeente Geetbets:

  • Glabbeekstraat, behalve op het gedeelte tussen woning nr. 261 en de grens met Budingen (Zoutleeuw)

Deelgemeente Rummen:

  • Biesemstraat vanaf centrum tot Diepenpoelstraat

Art. 6 (geschrapt) - In het kader van het City of Things-project in de dorpskern om zwaar vervoer en sluipverkeer uit het dorp te weren.
6.    Op volgende wegen en wegvlakken geldt de zone 30 km/uur schoolomgeving:
Deelgemeente Geetbets:

  • Steenstraat 1 t/m Steenstraat 33 .
  • Dorpsstraat 1 t/m Dorpsstraat 88
  • Singel

Art. 6 (ingevoegd) - In het kader van het City of Things-project in de dorpskern om zwaar vervoer en sluipverkeer uit het dorp te weren.
7. Op volgende wegen en wegvlakken geldt de zone 30 km/uur:
Deelgemeente Geetbets:

  • Steenstraat
  • Dorpsstraat
  • Singel

Art. 7 (ingevoegd) - In functie van de wekelijkse markt en overlast van vrachtwagens op het Stationsplein
Op volgende wegen is de toegang voor bestuurders van voertuigen, met uitzondering van het diensten en ambulante handelaars, waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton verboden:

  • Parking stationsplein (langs de Steenstraat te Geetbets)

Deze maatregel zal ter kennis gebracht worden van de weggebruikers door het verkeersbord C21 “3,5t” met onderbord “Uitgezonderd diensten en ambulante handelaars”.

Art. 8 (geschrapt) - Als gevolg van wegenisproject Hulsbeekstraat
2. De bestuurders die de betonverharding van het toeristisch fietspad volgen dienen te stoppen en voorrang te verlenen aan volgende punten:

  • toeristisch fietspad - Hulsbeekstraat

3. Op volgende openbare wegen zullen op een 150-tal meter vóór de dwarsing met het fietspad gevaarsborden A25 worden geplaatst:

  • Hulsbeekstraat

4. Op volgende openbare wegen zullen ter hoogte van de dwarsing met het toeristisch fietspad aanwijzingsborden F50 worden geplaatst:

  • Hulsbeekstraat: aan weerszijde

HOOFDSTUK III. Voorrangsregeling.

Art. 12 (ingevoegd) - o.a. als gevolg van de wegenisprojecten Glabbeekstraat en Biesemstraat
Op de volgende verhoogde plateaus en smalle doorgangen wordt voorrang verleend:

  • Kraaistraat, woning nr. 7A : aan het verkeer komende van de Ketelstraat

Aan de volgende smalle doorgangen wordt voorrang verleend:

  • Biesemstraat ter hoogte van woning nr. 66 aan het verkeer komende van de Leeuwbeekstraat, Ketelstraat en Kasteellaan
  • Biesemstraat ter hoogte van woning nr. 89 aan het verkeer komende van de Leeuwbeekstraat, Ketelstraat en Kasteellaan
  • Biesemstraat ter hoogte van woning nr. 88 aan het verkeer komende van de Rummenweg (Herk-de-Stad)
  • Biesemstraat, 60 meter voor het kruispunt met de Diepenpoelstraat komende van Rummen, aan het verkeer komende van de Leeuwbeekstraat, Ketelstraat en Kasteellaan
  • Glabbeekstraat ter hoogte van nummer 75 aan het verkeer komende van de Spoorwegstraat.
  • Glabbeekstraat ter hoogte van nummer 94 aan het verkeer komende van de Spoorwegstraat.
  • Glabbeekstraat ter hoogte van nummer 114 aan het verkeer komende van de richting van Budingen (Zoutleeuw).
  • Glabbeekstraat ter hoogte van nummer 142 aan het verkeer komende van de Spoorwegstraat.
  • Glabbeekstraat ter hoogte van de grens met Budingen (Zoutleeuw) aan het verkeer komende van de richting van Budingen (Zoutleeuw).

 Op volgende locaties wordt een rijbaankussen geplaatst:

  • Biesemstraat, ter hoogte van woning nr. 89
  • Biesemstraat, 60 meter vóór het kruispunt met de Diepenpoelstraat komende van Rummen
HOOFDSTUK IV. Ordening van het verkeer.
Art. 13 (geschrapt) - o.a. als gevolg van de wegenisprojecten Glabbeekstraat, Hulsbeekstraat en Biesemstraat
2. Op volgende plaatsen wordt de rijbaan verdeeld in twee rijstroken door witte strepen:
  • Glabbeekstraat : onderbroken vanaf woning nr. 204 tot nr. 244
  • Glabbeekstraat : doorlopend vanaf kruispunt met Dorpsstraat over een afstand van ± 6 meter in de richting Zoutleeuw
  • Hulsbeekstraat: doorlopend vanaf kruispunt met de Borgloonstraat over een afstand van +- 5 meter
  • Kasteellaan : doorlopend vanaf de verkeersgeleider over een afstand van ± 11 meter in de richting Rummen
  • Biesemstraat : onderbroken in de onoverzichtelijke bocht over een afstand van ± 150 meter (vanaf woning nr. 3 tot nr. 13)
Art. 13 (aangepast) - o.a. als gevolg van de wegenisprojecten Glabbeekstraat, Hulsbeekstraat en Biesemstraat
2. Op volgende plaatsen wordt de rijbaan verdeeld in twee rijstroken door witte strepen:
  • Overbeekstraat : doorlopend vanaf Spoorwegstraat over een afstand van ± 5 meter in de richting van de Hogenstraat
  • Kasteellaan : onderbroken vanaf de Ketelstraat over een afstand van ± 7 meter in de richting Geetbets
  • Ketelstraat : onderbroken vanaf de Kasteellaan over een afstand van ± 40 meter in de richting Rummen-centrum
  • Biesemstraat : onderbroken vanaf de Leeuwbeekstraat over een afstand van ± 50 meter in de richting van Rummen-centrum
  • Biesemstraat : onderbroken vanaf de Leeuwbeekstraat over een afstand van ± 20 meter in de richting van Herk-de-Stad
  • Leeuwbeekstraat : onderbroken

HOOFDSTUK V. Stilstaan en parkeren (verkeersborden).

Art. 15 (ingevoegd)
7. Op volgende plaatsen wordt parkeren enkel toegelaten voor gehandicapten:

  • Op de parking aan de Kiss&Ride-zone achter het gemeentehuis te Geetbets, op de meest rechtse, dwarse parking voorzien tegen de zijde van de vrije basisschool.
  • Op de 4 meest laatste parkings aan de rechterzijde tussen sporthal BeVo en het voormalig OCMW-gebouw
  • Op de meest linkse, haakse parking, voor het voormalig gemeentehuis te Rummen
  • Op de 2 eerste en de laatste parkeerplaats, voorzien op de parking naast de basisschool te Rummen, aan de zijde van het schoolgebouw
  • De parkeerplaats voorzien tussen het Buurthuis en scoutslokalen De Poel te Grazen

8. Op volgende plaatsen is het verboden te parkeren voor voertuigen waarvan de massa in beladen toestand meer dan 3,5 ton bedraagt:

  • op de zone van het Stationsplein, uitgezonderd voor diensten en ambulante handelaars.

Deze maatregel zal ter kennis gebracht worden met verkeersborden type C21 met aanduiding “3,5t” met bijpassend onderbord.

HOOFDSTUK VIII. Wekelijkse markt.

Art. 18 (geschrapt)

De markt in Rummen zal elke donderdag doorgaan. Elke donderdag vanaf 12u00 tot 18u00 is:

  • op de zone langs en voor de sporthal in Rummen verboden te parkeren, uitgezonderd voor marktkramers.
Publieke stemming
Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Artikel 1.

De opgesomde beslissingen en aanvragen op te nemen en te coördineren in het aanvullend gemeentelijk verkeersreglement.

Artikel 2.

Dit gewijzigd aanvullend verkeersreglement in werking te laten treden vanaf 30 april 2024.

Artikel 3.

Dit gewijzigd aanvullend verkeersreglement bekend te maken conform art. 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur.