Mon 28/06/2021 - 20:31 Raadzaal
De notulen en het zittingsverslag werden samen met de dagorde aan de leden van de gemeenteraad bezorgd. Als er hierover geen opmerkingen zijn, kunnen deze goedgekeurd worden.
Raadslid Monique Adams heeft haar ontslag als gemeenteraadslid aangeboden.
De eerstvolgende opvolger is Katrien Weckx.
De geloofsbrieven van Katrien Weckx worden onderzocht.
Katrien Weckx dient de eed “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen” af te leggen in handen van de voorzitter.
Na de eedaflegging kan Katrien Weckx haar mandaat als gemeenteraadslid opnemen en de vergadering vervoegen.
Raadslid Birthe Lux heeft haar ontslag als gemeenteraadslid aangeboden.
De eerstvolgende opvolgers zijn Rudi Claeskens en Anita Coenen, maar beiden hebben verzaakt aan hun recht van opvolging.
De volgende opvolger is Tony Jacobs
De geloofsbrieven van Tony Jacobs worden onderzocht.
Tony Jacobs dient de eed “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen” af te leggen in handen van de voorzitter.
Na de eedaflegging kan Tony Jacobs zijn mandaat als gemeenteraadslid opnemen en de vergadering vervoegen.
De rangorde van de raadsleden wordt bepaald op basis van de anciënniteit en vervolgens het aantal behaalde naamstemmen bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen en is dan als volgt:
|
Nr |
Naam |
Voornaam |
Kalenderdagen anciënniteit op 28 juni 2021 |
Naamstemmen 14/10/2018 |
|
1 |
Claes |
Ingrid |
9552 |
498 |
|
2 |
Roggen |
Jo |
7362 |
1230 |
|
3 |
Vlayen |
Bart |
5857 |
275 |
|
4 |
Vandezande |
Germain |
5171 |
429 |
|
5 |
Jamar |
Chris |
5170 |
946 |
|
6 |
Allard |
Elke |
5170 |
348 |
|
7 |
Strouven |
Roland |
4203 |
504 |
|
8 |
Andries |
Bart |
2978 |
317 |
|
9 |
Huybrechts |
Kevin |
2965 |
195 |
|
10 |
Jacobs |
Tony |
2183 |
293 |
|
11 |
Najem |
Nadia |
875 |
662 |
|
12 |
Swinnen |
Kris |
875 |
478 |
|
13 |
Soetaerts |
Rita |
875 |
470 |
|
14 |
Doms |
Stijn |
875 |
444 |
|
15 |
Ruysen |
Danny |
875 |
272 |
|
16 |
Fontaine |
Evelyne |
91 |
362 |
|
17 |
Weckx |
Katrien |
0 |
242 |
De jaarrekening bestaat uit een beleidsnota, een financiële nota, een samenvatting van de algemene rekeningen en een toelichting.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
De gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn hebben een geïntegreerde jaarrekening, maar hebben hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel de raad voor maatschappelijk welzijn als de gemeenteraad moet eerst zijn eigen deel van de jaarrekening vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de jaarrekening dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de jaarrekening in zijn geheel definitief is vastgesteld.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsnota, een financiële nota, een samenvatting van de algemene rekeningen en een toelichting.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
De gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn hebben een geïntegreerde jaarrekening, maar hebben hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel de raad voor maatschappelijk welzijn als de gemeenteraad moet eerst zijn eigen deel van de jaarrekening vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de jaarrekening dar de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de jaarrekening in zijn geheel definitief is vastgesteld.
Dit project is een gecombineerd dossier met Aquafin, Fluvius en de gemeente.
De gemeente, Fluvius en Aquafin plannen riolerings- en wegeniswerken langsheen de Glabbeekstraat.
Werken Aquafin:
Met deze werken wil Aquafin het afvalwater van ongeveer 1200 inwoners uit Zoutleeuw en Geetbets dat nu nog rechtstreeks in de Roelbeek en de plaatselijke waterlopen belandt, aansluiten op het rioleringsnet.
Om dit te realiseren, zal Aquafin vanaf het kruispunt Glabbeekstraat-Boomgaardstraat een gescheiden rioleringsstelsel aanleggen richting Spoorwegstraat. Dit betekent dat het afvalwater gescheiden van het regenwater zal worden opvangen. Het afvalwater zal uiteindelijk terecht komen in de rioolwaterzuiveringsinstallatie van Geetbets. Het propere regenwater wordt aangesloten op de bestaande grachten, die op vraag van de Provincie worden aangepast als buffergrachten.
De werken zijn ingrijpend en op de meeste plaatsen wordt alle verharding opgebroken.
In de zijstraten van de Glabbeekstraat worden de wegen terug hersteld naar bestaande toestand.
De Glabbeekstraat zelf zal worden heringericht.
Werken Geetbets:
De gemeente Geetbets financiert een gedeelte van de herinrichting van de wegenis van de Glabbeekstraat, alsook de aanleg van nieuwe fietspaden in de Glabbeekstraat.
De Glabbeekstraat maakt deel uit van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk. Voor het aanleggen en verbeteren van de fietsinfrastructuur op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk in de provincie Vlaams-Brabant kunnen gemeentebesturen 50% subsidies van het Vlaams Gewest en 40% subsidies van de provincie Vlaams-Brabant ontvangen (Fietsfonds), op voorwaarde dat de nieuwe fietspadinfrastructuur voldoet aan de richtlijnen uit het Vademecum Fietsvoorzieningen.
Raming der werken:
|
|
Werken Aquafin |
Werken Fluvius |
Werken tlv Geetbets (niet –subsidieerbaar) |
Werken tlv Geetbets, met 50% subsidie gewest en 40% provincie |
|
Eindtotaal alle partijen |
|
Totaal |
7.142.207,33 |
15.256,00 |
120.094,77 |
1.497.668,75 |
|
8.775.226,86 |
|
21% btw |
|
|
25.219,90 |
314.510,44 |
|
|
|
Totaal incl. btw |
|
|
145.314,67 |
1.812.179,19 |
|
|
|
Gemeentelijk aandeel: |
Totaal incl. BTW |
Totaal subsidie provincie incl BTW |
Totaal MOW incl BTW |
Totaal Geetbets incl BTW |
|
Bedrag GEETB1 |
145.314,67 |
|
|
145.314,67 |
|
Bedrag GEETB1 (MOW50%PROV40%GEETB10%) |
1.812.179,19 |
724.871,68 |
906.089,60 |
181.217,92 |
|
Algemeen totaal gemeentelijk aandeel |
1.957.493,87 |
724.871,68 |
906.089,60 |
326.532,59 |
Volgens deze raming bedraagt het totaal gemeentelijk aandeel € 1.617.763,53 excl. btw of € 1.957.493,87 incl. btw.
De niet-subsidieerbare werken ten laste van de gemeente bedragen € 120.094,77 excl. btw of € 145.314,67 incl. btw.
De subsidieerbare werken ten laste van Geetbets bedragen € 1.497.668,75 excl. btw of € 1.812.179,19 incl. btw, waarvan 50% via de subsidies van het MOW = € 748.834,38 excl. btw of € 906.089,60 incl. btw is te recupereren en 40% via de subsidies van de provincie Vlaams-Brabant = € 599.067,50 excl. btw of € 724.871,68 incl. btw.
Dus het effectieve totaalbedrag voor Geetbets exclusief subsidies bedraagt € 269.861,65 excl. btw of € 326.532,59 incl. btw.
De Start van de werken is voorzien begin 2022.
In de meerjarenplanning is krediet voorzien op de jaarbudgetrekening 2021 06-003-002/0200-00/2240007.
De gemeenteraad verleende in de zitting van 24 september 2018 haar goedkeuring aan het bestek, de raming en de plannen.
Oorspronkelijk was bij de aanbesteding voorzien dat het kruispunt zou hersteld worden volgens oorspronkelijke toestand.
Gelet op het recente provinciaal reglement voor het toekennen van subsidies voor de aanleg en herinrichting van fietssnelwegen dd. 21 januari 2020 wil de gemeente investeren in een veilige herinrichting van het kruispunt Hulsbeekstraat met de fietssnelweg en werd er tijdens de uitvoeringsfase van het Aquafinproject overleg gepleegd met de hogere overheden om tot een dossieropmaak te komen dat in aanmerking komt voor subsidiëring.
Aldus werden de plannen van het kruispunt fietssnelweg – Hulsbeekstraat aangepast volgens de richtlijnen en besproken met de bevoegde instanties De projectgroep kwam hiervoor samen in een vergadering op 3 september 2020 en dit resulteerde in de aflevering van de unieke verantwoordingsnota op 30 september 2020.
Er kunnen subsidies verkregen worden voor:
De raming der werken voor aanpassing van het kruispunt Hulsbeekstraat – fietssnelweg bedraag € 121.179,40 excl. btw of € 146.627,07 incl. btw, waarvan € 112.269,40 excl. btw of € 135.845,97 incl. btw gesubsidieerd wordt door de Provincie en het Vlaams Gewest.
De niet-subsidiabele posten zoals as-built, proeven (o.a. profilometermeting) en groenonderhoud bedragen € 8.910,00 excl. btw of € 10.781,10 incl. btw en zijn ten laste van de gemeente.
|
|
Werken tlv Geetbets |
Werken tlv Geetbets (100% subsidies) |
Totaal |
|
Totaal excl. btw |
8.910,00 |
112.269,40 |
121.179,40 |
|
21% btw |
1.871,10 |
23.576,57 |
25.447,67 |
|
Totaal incl. btw |
10.781,10 |
135.845,97 |
146.627,07 |
Een bijkomend bedrag zal voorzien worden op de jaarbudgetrekening 06-003-001/0200-00/2240007 in het budget van 2021.
De VMM wenst de Melsterbeek op te waarderen en de gemeente Geetbets wenst de Galgestraat veiliger her in te richten.
De VMM en de gemeente hebben beslist om deze opdracht in het algemeen belang samen te voegen en de VMM aan te duiden om in hun gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de opdracht als aanbestedende overheid op te treden, overeenkomstig artikel 48 van de Wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016.
De modaliteiten werden vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst welke werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 april 2021.
In het kader van deze studieopdracht werd een bestek opgesteld door de VMM en de gemeente Geetbets.
De studiekosten worden 50/50 verdeeld tussen de partijen (VMM / gemeente).
De uitgave voor deze studieopdracht wordt geraamd op € 111.570,00 excl. btw of € 134.999,70 incl. 21% btw, waarbij het gemeentelijk aandeel aldus geraamd wordt op € 55.785,00 excl. btw of € 67.499,85 incl. 21% btw (50%).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure met verschillende gunningscriteria (totaal 100p):
De economisch meest voordelige offerte (=de offerte met de beste prijs-kwaliteitsverhouding op basis van de gunningscriteria) zal weerhouden worden.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2021, op budgetcode 0200-00/2240007/BESTUUR/CBS/0/IP-200 (actie 06-003-006) van de investeringen.
Het gemeentebestuur van Geetbets wenst over te gaan tot de bouw van een nieuw sanitair blok en naastliggende professioneel uitgeruste keuken die zowel door het buurthuis als door de Poel (jeugdvereniging) kunnen worden gebruikt, gelegen Vijverstraat in Grazen (Geetbets).
Momenteel staan op de site Grazen een aantal gebouwen, namelijk "De Poel" (gebouw en buitenruimte waar een jeugdvereniging haar werking heeft, dat ook dienst doet als gemeentelijke speelpleinwerking tijdens vakanties) en "Het Buurthuis" (café en achterliggende zaal met podium).
Het nieuw te bouwen blok wordt centraal geplaatst met aansluiting op het Buurthuis, maar is ook toegankelijk voor de gebruikers van de Poel.
De gemeenteraad is exclusief bevoegd om te beslissen over het aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen van een gemeenteweg. Omvat een omgevingsvergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg, dan spreekt de gemeenteraad zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg.
In de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2020003134 ingediend op 11 februari 2021 wordt de aanpassing van een aantal gemeentewegen (Chemin nr. 3 en 4) conform het rooilijnenplan in bijlage gevraagd.
Het betreft een dossier waarvoor het gewest bevoegd is. Alvorens de gewestelijke entiteit een uitspraak kan doen inzake de vergunningsaanvraag is er een beslissing van de gemeenteraad nodig inzake de weg.
De gemeenteraad is exclusief bevoegd om te beslissen over het aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen van een gemeenteweg. Omvat een omgevingsvergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg, dan spreekt de gemeenteraad zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg
In de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2020155203 ingediend op 19 november 2020 worden volgende werken voorzien:
Alvorens het college van burgemeester en schepenen een uitspraak kan doen inzake de vergunningsaanvraag is er een beslissing van de gemeenteraad nodig inzake de wegeniswerken.
In de studies van UHasselt, G'Bets 2.0, Slim parkeerbeleid en het project City of Things wordt aangeraden om het verkeer door het centrum van Geetbets te verminderen om het centrum leefbaarder te maken.
Er werden voorstellen gedaan voor een harde knip, maar de optie van een zachte knip is op het eerste zicht interessanter. De zachte knip die wordt voorgesteld is een aanpassing van de voorrangsregeling en enkel plaatselijk verkeer nog toe te laten in het centrum via bebording en belijning.
Handelaars blijven vlot bereikbaar aangezien leveringen en klanten als plaatselijk verkeer worden beschouwd.
Op basis van de studies, projecten en het gunstig advies van de politie wordt volgende proefopstelling voorgesteld:
Gelet op het belang van het kruispunt is het opportuun om toch via de gemeenteraad te gaan ondanks dat het een proefopstelling betreft.
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 25/05/2021 bij hoogdringendheid een aangepaste versie van het addendum moeten goedkeuren.
De gemeenteraad dient deze beslissing te bekrachtigen
Het decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat er voor gemeente en OCMW Geetbets in een systeem van organisatiebeheersing dient voorzien te worden. Organisatiebeheersing staat voor het geheel van maatregelen (beheersmaatregelen) om een redelijke zekerheid te bekomen over:
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de respectievelijk raden over de aanpak van organisatiebeheersing in de beide besturen.
Een rapport 2020 werd opgesteld en als bijlage aan dit agendapunt toegevoegd.
Hierin wordt het wettelijk kader geschetst en toelichting gegeven over de manier waarop organisatiebeheersing vorm heeft gekregen in onze organisatie. We blikken terug op de realisaties in 2020. Tevens brengen we in kaart waar we in 2021 op vlak van organisatiebeheersing op wensen in te zetten.
Door het stopzetten van de ESF-projecten ‘versterkt streekbeleid’ en bij gebrek aan een andere Vlaamse maatregel betreffende sociaaleconomische streekontwikkeling en bijhorende middelen het decreet van 4 mei 2004 betreffende het statuut, de werking, de taken en bevoegdheden van de erkende regionale samenwerkingsverbanden, de sociaaleconomische raden van de regio en de regionaal sociaaleconomische overlegcomités niet langer toepasbaar is en dat het dus onmogelijk is om het doel, de taken en de opdrachten van ERSV Vlaams-Brabant VZW zoals bepaald in de statuten te realiseren
Volgende personen worden voorgedragen. De aanduiding gebeurt via een geheime stemming.
Algemene vergadering
Danny Ruysen Gemeenteraadslid.
Gerda Smets .
Jo Roggen Burgemeester.
Tony Jacobs Gemeenteraadslid.
Luc Hendrickx.
Dagelijks bestuur
Tony Jacobs .
Raad van bestuur
Tony Jacobs Gemeenteraadslid.
Gerda Smets wordt verkozen uit algemene vergadering.