Terug
Gepubliceerd op 25/11/2025

Notulen  Gemeenteraad

ma 27/10/2025 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
Herman Stiers, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jo Roggen, Burgemeester
Nadia Najem, gemeenteraadslid
  • Openbaar

    • Notulen

      • Goedkeuring notulen en zittingsverslag van 29 september 2025.

        Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
        Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
        Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jo Roggen, Burgemeester
        Nadia Najem, gemeenteraadslid

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 32.
        Voorgaande
        1. De vergadering van de gemeenteraad van 29 september 2025.
        Probleemstelling

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 29 september 2025 dienen te worden goedgekeurd.

        Motivering

        De ontwerpnotulen en zittingsverslag werden met de dagorde van de gemeenteraad meegestuurd.

        Indien er geen opmerkingen gemaakt worden, kunnen de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Roland Strouven, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
        Voorstanders: Roland Strouven, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 29 september 2025 goed te keuren.

    • Algemene financiering

      • Kerkfabriek St.-Paulus en St.-Petrus Geetbets - meerjarenplan 2026 - 2031.

        Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
        Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
        Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jo Roggen, Burgemeester
        Nadia Najem, gemeenteraadslid

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
        2. Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 2, 41– 44.
        3. Het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op deboekhouding van de erkende erediensten en de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij Besluit van de Vlaamse regering van 5 september 2008 en van 14 december 2012: artikel 17 – 25.
        4. De omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
        Voorgaande
        1. Het besluit van de Kerkraad van 24 juni 2025 waarbij voornoemd gewijzigd meerjarenplan 2020 - 2025 werd goedgekeurd.
        2. Het besluit van 24 juni 2025 van het Aartsbisdom van Mechelen-Brussel, waarbij gunstig advies wordt verleend aan het meerjarenplan 2026- 2031 van de kerkfabriek St.-Paulus en St.-Petrus Geetbets.
        Probleemstelling

        Voor de legislatuur 2026 - 2031 dient er een nieuw meerjarenplan opgemaakt te worden.

        Het meerjarenplan dient aan de gemeenteraad te worden voorgelegd. De gemeenteraad kan het meerjarenplan goedkeuren, niet goedkeuren of aanpassen aan wat besproken is in het overleg.

        Motivering

        Als basis voor dit meerjarenplan heeft men voor de exploitatie grotendeels een indexering van 2% toegepast om tot de nieuwe ramingen te komen.

        Het meerjarenplan 2026-2031 werd gunstig geadviseerd door het bisdom.

        Op de exploitatietoelage kan enkel voor het jaar 2026 het gecorrigeerd resultaat van de exploitatie n-2 worden toegepast zodat dit een lager bedrag is dan de volgende jaren. 

        In 2026 is er een bedrag van € 7.946,47 als investeringstoelage ingeschreven voor het vernieuwen van een schakelkast voor de elektriciteit in de kerk van Geetbets.

        in principe is er € 10.000 voorzien maar door een overschot t.b.v. € 2.053,53 van de investeringstoelage betreffende de verwarming is dit herleid naar € 7.946,47.

        In 2030 is een bedrag van € 100.000 voorzien voor het schilderen van de kerk. Het bedrag is verkeerdelijk ingeschreven onder MAR 300 - toelage. Dit zal bij de eerstvolgende meerjarenplanwijziging worden gecorrigeerd.

        Het kapitaal en de intresten van de 3 leningen worden verder afbetaald. In 2031 is er enkel nog de lening voor de kerk van Geetbets af te lossen. De laatste aflossingen gebeuren in 2032.

         

        2026

        2027

        2028

        2029

        2030

        2031

        Exploitatietoelage

        € 41.563,78

        € 67.949,22

        € 68.717,94

        € 69.500,28

        € 70.299,08

        € 47.330,10

        investeringstoelage

         

        € 7.946,47

         

         

        € 100.000,00

         

        Totaal leningen

        € 32.026,27

        € 32.019.82

        € 32.013,95

        € 32.006,23

        € 31.999,11

        € 8.208,16

        Publieke stemming
        Aanwezig: Roland Strouven, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
        Voorstanders: Roland Strouven, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Het meerjarenplan 2026 - 2031 van de kerkfabriek St.-Paulus en St.-Petrus Geetbets wordt goedgekeurd.

      • Kerkfabriek Sint-Paulus en Sint-Petrus Geetbets - budgetwijziging 2025.

        Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
        Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
        Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jo Roggen, Burgemeester
        Nadia Najem, gemeenteraadslid

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
        2. Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 2, 45 – 50.
        3. Het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij Besluit van de Vlaamse regering van 5 september 2008 en van 14 december 2012: artikel 17 – 25.
        4. De omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
        Voorgaande
        1. De goedkeuring van de budgetwijziging door de kerkraad in vergadering van 24 juni 2025..
        2. Het besluit van 19 augustus 2025 van het Aartsbisdom Mechelen-Brussel, waarbij gunstig advies wordt verleend aan de budgetwijziging 2025 van de kerkfabriek Sint-Paulus en Sint-Petrus Geetbets.
        Probleemstelling

        De budgetwijziging dient aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.

        Motivering

        De budgetwijziging werd door de kerkraad goedgekeurd in vergadering van 24 juni 2025 en gunstig geadviseerd door het bisdom op datum van 19 augustus 2025.

        De toezichtstermijn eindigt op 20/11/2025.

        De gevraagde exploitatietoelage wijzigt niet en bedraagt € 40.973,82

        Bij de exploitatie zijn er voor € 5.704,00 meer ontvangsten. Dit bedrag wordt bij de uitgaven eveneens opgenomen om de herstelling van het plafond van de kerk van Rummen te kunnen uitvoeren.

        Bij de investeringen is er een uitgave ingeschreven op MAR 4100 - grote herstellingen hoofdgebouw van de eredienst t.b.v. € 6.704,77. Dit bedrag is het saldo dat overgedragen is eind 2024 voor de werken voor het vernieuwen van de verwarming van de kerk Sint-Paulus en Sint-Petrus.

        Omdat deze investeringsuitgave louter een verschuiving is van een gedeeltelijk uitgevoerd investeringsproject, kan er een uitzondering gemaakt worden en kan de gemeenteraad akte nemen van de budgetwijziging 2025 ondanks het ontbreken van een meerjarenplanwijziging.

        De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2025 van de kerkfabriek Sint-Paulus en Sint-Petrus Geetbets.

      • Kerkfabriek St.-Paulus en St.-Petrus Geetbets - budget 2026.

        Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
        Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
        Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jo Roggen, Burgemeester
        Nadia Najem, gemeenteraadslid

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
        2. Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 2, 45 – 50.
        3. Het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op deboekhouding van de erkende erediensten en de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij Besluit van de Vlaamse regering van 5 september 2008 en van 14 december 2012: artikel 17 – 25.
        4. De omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
        Voorgaande
        1. Het besluit van de Kerkraad van 24 juni 2025, waarbij het budget 2026 werd goedgekeurd.
        2. Het besluit van 19 augustus 2025 van het Aartsbisdom van Mechelen-Brussel, waarbij gunstig advies wordt verleend aan het budget 2026 van de kerkfabriek Sint-Paulus en Sint-Petrus Geetbets.
        Probleemstelling

        Het budget dient aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.

        Als de gemeentelijke bijdrage in het budget hoger is dan het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan, dient de gemeenteraad het budget goed te keuren.

        Motivering

        Het budget 2026 werd in vergadering van 24 juni 2025 door de kerkraad goedgekeurd en gunstig geadviseerd door het bisdom op datum van 19 augustus 2025.

        De toezichtstermijn eindigt op 20/11/2025.

        De gemeentelijke bijdrage 2026 voor de kerkfabriek Sint.-Paulus en Sint-Petrus Geetbets bedraagt € 41.563,78 in de exploitatiekosten en € 10.000,00 in de investeringskosten. Het bedrag van € 10.000,00 is voorzien voor de vernieuwing van de schakelkast voor de elektriciteit in de kerk van Geetbets.

        Deze bedragen passen in het goedgekeurde meerjarenplan 2026- 2031.

        De totale leningslast (kapitaal & intrest) voor 2026 bedraagt € 32.026,27.

        De gemeenteraad neemt akte van het budget 2026 van de kerkfabriek Sint-Paulus en Sint-Petrus Geetbets.

      • Belastingen en retributies

        • Rechtzetting contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huisinzameling, inzameling via sorteerstraten, inzameling op afroep, als de inzameling op het recyclagepark.

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
          Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jo Roggen, Burgemeester
          Nadia Najem, gemeenteraadslid

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40, 41 en 286.
          2. De wet van 29 juli 1991 inzake motivering van beslissingen.
          3. Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd.
          4. De omzendbrief KB ABB-2019/2 Coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit van 15 februari 2019.
          5. Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.
          6. Het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), zoals gewijzigd.
          7. De gemeenteraadsbeslissing van 31 mei 2021 houdende "Beheersoverdrachten aan Ecowerf".
          8. Het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2023 - 2030 (Lokaal Materialenplan) van 26 mei 2023.
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 01 december 2003 houdende “Intergemeentelijke samenwerkingoprichting van een opdrachthoudende vereniging- goedkeuring definitief voorstel overlegorgaanoprichtingsdossier”.
          2. De gemeenteraadsbeslissing van 29 juni 2009 houdende “Beheersoverdracht aan Ecowerf voor de ophaling huis-aan-huis van huisvuil en GFT”.
          3. De gemeenteraadsbeslissing van 26 april 2010 houdende “Huis-aan-huisophaling – Invoering DIFTAR”.
          4. De gemeenteraadsbeslissing van 29 januari 2018 houdende “Verlenen van een mandaat met betrekking tot innen van belastingen door Ecowerf voor de fracties die aan huis worden opgehaald.”.
          5. De gemeenteraadsbeslissing van 31 mei 2021 houdende "Beheersoverdrachten aan Ecowerf".
          6. De gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2023 houdende "Contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huisinzameling, inzameling via sorteerstraten, inzameling op afroep, als de inzameling op het recyclagepark - Aanslagjaren 2024-2025".
          7. De gemeenteraadsbeslissing van 29 september 2025 houdende "Contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huisinzameling, inzameling via sorteerstraten, inzameling op afroep, als de inzameling op het recyclagepark". 
          Probleemstelling

          Op 25 september 2025 heeft EcoWerf aan de gemeente laten weten dat er een paar foutjes zijn ontdekt in het contantbelastingreglement. Er dient een rechtzetting te gebeuren in het reglement. Het gaat over artikel 3A, artikel 3C en artikel 4. De gemeenteraadsbeslissing van 29 september 2025 dient te worden opgeheven. Om ook de komende jaren de contantbelasting voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en daarmee gelijkaardig bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huis inzameling, inzameling op afroep, via sorteerstraten als de inzameling op het recyclagepark te kunnen heffen is er een beslissing van de gemeenteraad nodig.

          Motivering

          De volgende artikelen dienen rechtgezet te worden: 

          • Artikel 3 A: het tarief bij de 40 liter container KMO van 0,30 moet aangepast worden naar € 0,63.
          • Artikel 3 C: pmd: moet het tarief van de 90L pmd zak aangepast worden naar € 0,20 en dit voor zowel particulier als kmo.
          • Artikel 4 indexeringsformule: in de lijst van afvalfracties de fractie "boomstronken" toevoegen. 

          De gemeente Geetbets is toegetreden tot het DifTar-systeem van huis-aan-huisinzameling in containers, alsook voor de brengmethode naar het recyclagepark. De intrede van Geetbets in het masterplan recyclageparken van EcoWerf geldt vanaf de opening van Recyclagepark Kortenaken in het voorjaar van 2024. De uitbating van het DifTar-recyclagepark is geautomatiseerd. De bezoeker wordt geïdentificeerd, hetzij via de elektronische identiteitskaart, hetzij via een toegangskaart.

          De kosten voor inzameling van afval wegen zwaar door op de gemeentelijke financiën. De gemeentelijke inkomsten en uitgaven dienen in evenwicht te zijn. Derhalve zullen de kosten voor de huis-aan-huis inzameling en de inzameling op het recyclagepark verhaald worden op de aanbieders via een contantbelasting. De invoering van een dergelijke gedifferentieerde contantbelasting laat de gemeente toe om het principe van “de vervuiler betaalt” toe te passen, om alzo prioriteit te verlenen aan afvalvoorkoming en slechts in tweede instantie het hergebruik en tenslotte de recyclage van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen te stimuleren. 

          De automatische indexering in dit reglement gebeurt conform de aanbeveling in de omzendbrief van 15 februari 2019 betreffende de gemeentelijke fiscaliteit, opgenomen onder punt 1.7.3 ‘Aandachtspunten van administratief-Bestuurlijke aard’, onder de titel ‘Transparantie en duidelijkheid van de regelgeving’.

          De tarieven van de gemeente Geetbets werden gelijkgeschakeld met de omliggende gemeenten met DifTar-recyclageparken. Sindsdien zijn er  zijn enkele veranderingen bij de inzameling via het DifTar-gewichtspark, zoals :

          - een periode gratis gras en blad in van 1 oktober tot 31 december;

          - vrijstelling van 300 kg snoeihout per jaar per aansluitpunt;

          - de mogelijkheid van het inleveren van landbouwfolies door land- en tuinbouwers tijdens op voorhand gecommuniceerde periodes op één van de volgende recyclageparken:  Wezersebaan (Zoutleeuw), Messelbroek, Lubbeek en Haacht. 

          De raden van bestuur van EcoWerf en Limburg.net hebben op 11 oktober 2023 een samenwerkingsovereenkomst afgesloten. Hierin zijn de afspraken vastgelegd over het gebruik van een Limburg.net-park door inwoners uit het werkingsgebied van EcoWerf. Inwoners van Geetbets kunnen sinds het late voorjaar van 2024 tevens ook gebruik kunnen maken van het nabijgelegen Limburg.net-park in Nieuwerkerken, onder dezelfde voorwaarden van Ecowerf. De unieke samenwerking over de provinciegrens heen zorgt voor een kortere verplaatsing en extra gebruiksgemak voor de inwoners van Geetbets.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Voorstanders: Roland Strouven, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          Voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 wordt er een contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en daarmee gelijkaardig bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huis inzameling, inzameling op afroep, via sorteerstraten als de inzameling op het recyclagepark gevestigd voor:

          • de huis-aan-huisinzameling van het huisvuil, het pmd-afval, het gft-afval, het papier en karton , snoeihout en groot selectief afval (en het gelijkaardig bedrijfsafval).
          • de inzameling via sorteerstraten.
          • de inzameling van op het recyclagepark aangeboden afvalstoffen.

          Definities algemeen:

           1° Aansluitpunt  (ASP):

           1) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente met een woonfunctie, waarin een particulier huishouden gevestigd is dat op basis van inschrijving in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister van de gemeente huishoudelijk afval kan aanbieden.

           2) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente mét een woonfunctie, waarin een particulier huishouden gevestigd is dat op basis van een machtiging van de gemeente huishoudelijk afval kan aanbieden.

           3) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente waarin een instelling van openbaar nut, een school, een vereniging die deel uitmaakt van de gemeentelijke cultuur-, sport- , jeugd-, senioren- of milieuraad, gevestigd is, die op basis van een machtiging van de gemeente huishoudelijk afval kan aanbieden (vergelijkbaar bedrijfsafval).

           4) Iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente met een commerciële functie, waarin beroepsactiviteiten worden ontplooid (vrij beroep, handel, zorgactiviteiten,…) die op basis van de inschrijving in het bevolkingsregister/handelsregister van de gemeenten huishoudelijk afval kan aanbieden (vergelijkbaar bedrijfsafval).

           2° Aorta: de databank waarin EcoWerf per gezin of per onderneming registreert:

          • de relevante identificatiegegevens van het gezin of de onderneming en de referentiepersoon van het betrokken gezin of onderneming
          • de relevante DifTar-gegevens inzake inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval, individueel en gedifferentieerd per afvalstroom, zodat ze afzonderlijk kunnen getarifeerd worden. De relevante gegevens zijn onder meer de aard van de aangeboden afvalstof, het gewicht ervan en het aantal afvalbewegingen.

          Voor elk gezin of elke onderneming zoals omschreven in dit reglement is een registratie verplicht en is maximaal één registratie mogelijk.

          Per gezin of per onderneming in het bedieningsgebied wordt in Aorta een formulier aangemaakt. Het formulier omvat voor het gezin of de onderneming de vermelding van de referentiepersoon, het adres, een bankrekeningnummer, een detail van de diensten waarvan gebruik kan worden gemaakt, een rekenstaat, het rijksregisternummer of nummer van het vreemdelingenregister van de referentiepersoon, het ondernemingsnummer en het EcoWerf-klantnummer. Er wordt geregistreerd of het formulier wordt aangemaakt voor een gezin, een tweede verblijf (met een ander verzendadres), een gemeenschap of voor een onderneming, vereniging, school, gemeentelijke overheid of andere overheid. Indien de referentiepersoon bereid is deze gegevens te verstrekken, vermeldt het formulier ook één telefoonnummer/gsm-nummer en een e-mailadres van het gezin of de onderneming.

          Op basis van het bedrag van de rekenstaat in de databank en in functie van de beschikbare diensten wordt bepaald of aan de belastingplichtige betalingsuitnodigingen verstuurd worden en of de belastingplichtige in de voorwaarden verkeert om dienstverlening inzake inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval te ontvangen.

          De gegevens van Aorta kunnen door EcoWerf worden aangewend voor het versturen van betalingsuitnodigingen t.a.v. de referentiepersoon.

          Wanneer niet langer beroep wordt gedaan op enige dienst inzake verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en gelijkaardig bedrijfsafval wegens verhuis of overlijden, en dit door de gemeente gemeld wordt aan EcoWerf, zal EcoWerf de afvalcontainers blokkeren, de toegangskaart blokkeren of niet langer een toegangsmachtiging aan de identiteitskaart verlenen. Op vraag van de burger kan het eventuele onbestede tegoed op het rekeningnummer van de referentiepersoon terug betaald worden.

          3° DifTar-rekening: de individuele rekening die per gezin of per onderneming in de databank wordt bijgehouden en waarop afzonderlijk worden ingeschreven:

          • de volgens dit reglement verschuldigde contantbelasting.
          • de volgens dit reglement verschuldigde kohierbelasting.

          De rekenstaat geeft op elk ogenblik getrouw weer wat de schuld of het tegoed is van het gezin of de onderneming.

          4° Gebruikersgroep: een selectie van aansluitpunten die op basis van het domicilieadres geselecteerd worden, een elektronische toegangskaart toegewezen krijgen (of via eID) en op deze wijze toegang krijgen tot een sorteerstraat en/of recyclagepark(en).

          5° Ondergrondse afvalcontainer: een ondergronds inzamelrecipiënt, voorzien van een inwerpzuil met, afhankelijk van de aangeboden fractie een aangepaste inwerpopening.

          6° Referentiepersoon: de meerderjarige persoon die in Aorta als referentiepersoon voor het gezin of de onderneming wordt vermeld. Als de registratie gebeurt:

          • voor een gezin, wordt van rechtswege de persoon die, volgens de opgave van het rijksregister, als referentiepersoon van het gezin, vermeld staat in het bevolkingsregister of vreemdelingenregister, ook geregistreerd als referentiepersoon in de databank. Dit kan afwijken op vraag van de betrokken inwoner of op vraag van de gemeente.
          • voor een onderneming is het een meerderjarige natuurlijke persoon die geacht wordt de onderneming rechtsgeldig te vertegenwoordigen.

          7° Recyclagepark: een bij toepassing van VLAREMA vergunde inrichting waar particulieren en eventueel ook bedrijven onder toezicht van op vastgestelde dagen en uren bepaalde gesorteerde huishoudelijke afvalstoffen en eventueel met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen kunnen deponeren.

          8° Sorteerstraat: een combinatie van (ondergrondse) afvalcontainers ten behoeve van de inzameling van de fracties restafval, pmd, gft en papier & karton. Dit zowel ter vervanging als aanvullend aan de reguliere huis-aan-huis inzameling.

          9° Toegangskaart: een elektronische kaart die wordt uitgereikt aan onderstaande doelgroepen:

          • niet-particulieren: op naam van de referentiepersoon.
          • in de gemeente gedomicilieerde inwoners die niet over een elektronische identiteitskaart beschikken: op naam van de referentiepersoon.
          • particulieren met een tweede verblijf in de gemeente die geen rijksregisternummer hebben: op naam van de referentiepersoon.
          • particulieren die gebruik maken van een ondergrondse sorteerstraat/afvalcontainer: op naam van de referentiepersoon.

          Definities afvalfracties:

          1° Afgedankte elektrische en elektronische apparaten: apparaten die elektrische stromen of elektronische velden nodig hebben om naar behoren te kunnen werken, en apparaten voor het opwekken, overbrengen en meten van die stromen en velden, die onder een van de categorieën, vermeld in artikel 3.4.4.2 van het VLAREMA, vallen en die bedoeld zijn voor gebruik met een spanning van maximaal 1000 volt bij wisselstroom en 1500 volt bij gelijkstroom. Daarin zijn ook alle onderdelen, subeenheden en verbruiksmaterialen begrepen die deel uitmaken van het product op het moment dat het wordt afgedankt. De volgende apparaten vallen niet onder deze definitie: apparaten die deel zijn van andere elektrische apparatuur, apparatuur die verband houdt met de bescherming van de wezenlijke belangen van de veiligheid van lidstaten, wapens, munitie en oorlogsmateriaal, tenzij het gaat om producten die niet specifiek voor militaire doeleinden zijn bestemd, en grote, niet-verplaatsbare industriële installaties van elektrische en elektronische gereedschappen en tuingereedschappen.

          2° Asbestcement: alle voorwerpen uit gebonden asbest zoals eternieten golfplaten, schaliën, vlakke eterniet … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van losse asbest, plastic golfplaten, …

          3° Boomstronken: alle boomstronken die na ontdaan te zijn van wortels en aarde kunnen worden ingezet in de groencompostering en/of kunnen worden verhakseld voor hergebruik.

          4° Bouwafval: zuivere steenslag, betonblokken, versteende cement, gips, kalk, plaasterplaten (o.a. Gyproc), asbest-cementplaten (o.a. Eternit) , cellenbeton (o.a. Ytong), keramiek, asfalt van opritten, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van grote hoeveelheden bouwafval, beton vermengd met ijzer, glas, hout en/of aarde.

          5° Cellenbeton: alle schuimbeton ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.

          6° E.P.S.: zuiver witte piepschuim ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit met uitzondering van gekleurd piepschuim, verpakkingschips, verpakkingspiepschuim afkomstig van voedingsmiddelen, vervuild piepschuim, styrofoamplaten,…

          7° Frituurolie en afgelaten motorolie: alle soorten smeerolie en/of industriële olie, op minerale of synthetische basis ontstaan door de werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit in het bijzonder afgewerkte motorolie, frituurolie, met uitzondering van grote hoeveelheden motorolie, olie met pcb’s of andere giftige stoffen.

          8° Gips en kalk: bouwafval uit gips en kalk zoals gipsplaten, kalk, gips, bezetsel … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van cement, stenen, asfalt,…

          9° Glas: hol glas en vlak glas ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of gelijkaardige bedrijfsactiviteiten, ontdaan van dopsels, deksels en sluitingen, met uitzondering van vuurvaste voorwerpen en hittebestendig glas, gewapend glas, kristal, opaal glas, rookglas, autoruiten, plexiglas, gloeilampen, spaarlampen, tl-lampen, stenen, tegels, porselein, aardewerk, beeldbuizen van tv’s,…

          • hol glas  betreft alle lege glazen flessen en bokalen van dranken, fruit en groenten, voedingswaren, confituren, sausen...;
          • vlak glas betreft vlak glas uit de bouwsector, zoals venster- en deurglas en glas van gevelelementen. Hieronder valt niet het gelaagd glas (bijv. van voertuigen), loodglas, hittebestendig glas (bijv. pyrex, glas van kacheltjes), glas van zonnepanelen…

          10° Gras- en bladafval: alle vers gazonmaaisel en bladeren afkomstig van normaal tuinonderhoud, met uitzondering van oud en rot gazonmaaisel en gras vermengd met grond.

          11° Groenafval: organisch composteerbaar afval zoals plantenresten, haagscheersel, snoeihout, bladeren, organisch afval uit parken en plantsoenen, boomstronken, gazon - en wegbermmaaisel en kerstbomen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.

          12° Groente-, fruit- en tuinafval (gft): organisch composteerbaar afval zoals schillen en resten van fruit (ook citrusvruchten), groenten en aardappelen; dierlijk en plantaardig keukenafval en etensresten; broodresten; koffiedik en papieren koffiefilters; papier van keukenrol; noten en pitten; vlees- en visresten, schaaldierresten (uitgezonderd mosselschelpen, oesterschelpen …); vaste zuivelproducten (kaasresten); eieren en eierschalen; fijn tuin- en snoeiafval (bladeren, gras, onkruid, haagscheersel, versnipperd snoeihout …); kamer- en tuinplanten; schaafkrullen en zaagmeel van onbehandeld hout; mest van huisdieren met een maximum van 10% per aangeboden hoeveelheid in de gft-container. Dit alles ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of uit een bedrijfsactiviteit die vergelijkbaar is met een huishouden.

          13° Grofvuil: alle huishoudelijke afvalstoffen en voorwerpen die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en die omwille van de omvang, de aard en/of het gewicht niet in het recipiënt voor de huisvuilinzameling kunnen worden aangeboden, met uitzondering van: papier en karton, textiel, glas, kga (Klein Gevaarlijk Afval), gft (groenten, tuin– en fruitafval) en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval, pmd, oude metalen, houtafval, snoeihout en groenafval, afgedankte elektrische en elektronische apparaten (AEEA), autobanden, steenachtige fracties van bouw - en sloopafval, matrassen en andere selectief ingezamelde afvalstoffen.

          14° Harde plastics:  alle zuivere harde plastics zoals deuren, rolluiken, buizen, dakgoten, tuinmeubelen, bloempotten, plastic kleerhangers, speelgoed, wasmanden, emmers ... ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van plastic flessen en flacons (pmd), verpakkingen van gevaarlijke producten (kga), bouw- en isolatiematerialen, tuinslang, verpakkingen van voedings- waren, plastic blisters en straps, cd’s, dvd’s en videobanden (restafval),...

          15° Herbruikbare goederen: alle door de normale werking van een particuliere huishouding ontstane afvalstoffen die worden aanvaard door het erkend Kringloopcentrum en geschikt kunnen worden gemaakt voor hergebruik, zoals meubelen, kleding, kleine huisraad, boeken, elektronische informatiedragers, speelgoed,…

          16° Huishoudelijk afval: alle afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van de particuliere huishouding en/of afvalstoffen ontstaan door een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.

          17° Keramiek: alle keramiek ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit zoals wc-potten, lavabo’s, tegels, stenen borden en tassen, porselein,… met uitzondering van steenafval.

          18° Klein Gevaarlijk Afval (KGA): de afvalstoffen zoals opgesomd in artikel 5.2.2.1. van het VLAREMA. 

          19° Kurk: alle afvalstoffen uit kurk, afkomstig van de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, zoals stopsels, deksels, sluitingen, tegels, wandbedekking,…

          20° Oude Metalen: alle ferro- en non-ferro metalen voorwerpen ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van ferro- en non-ferroverpakkingen, kga en elektrische en elektronische toestellen.

          21° Papier en karton: kranten en tijdschriften, folders uit de plastic verpakking, printpapier en alle verpakkingen uit papier en karton die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee gelijkgestelde bedrijfsafvalstoffen, met uitzondering van vuil en vettig papier en karton, behangpapier, cellofaanpapier en aluminiumfolie en -zakjes.

          22° Plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons (pmd): flessen, flacons, schaaltjes, vlootjes, bakjes, potjes, tubes, folies, zakken, drank- en conservenblikken, spuitbussen voor voedingsmiddelen of cosmetica, aluminium bakjes en schaaltjes, deksels, doppen, drankcapsules, kroonkurken en drankkartons, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit. De aangeboden plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons mogen geen kga, glas, etensresten of andere afvalstoffen bevatten.

          23° Sloophout: alle zuiver afvalhout afkomstig van constructiewerken, bouwmaterialen, meubilair en grote speeltuigen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van  geïmpregneerde houtsoorten (tuinmeubelen), hout vermengd met ijzer of glas, treinbilzen.

          24° Snoeihout: alle hout afkomstig van het normaal onderhoud van de tuin (met een diameter van minder dan 10 cm), haagscheersel.

          25° Steenafval: zuivere steenslag, (gewapend) beton, versteende cement, betonnen palen … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van vervuilde steenslag (bv. met grond), asfalt, keramiek, gips en kalk, cellenbeton, asbest,…

          26° Textiel: alle niet verontreinigde kleding, huishoudlinnen, woningtextiel (gordijnen, overgordijnen, tafelkleden, servetten…), beddengoed, schoeisel, handtassen en lederwaren ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.

          27° Landbouwfolie: kuilfolie (zwart/wit/zwart-wit) of rek/wikkelfolie (groen/wit) die wordt gebruikt in het kader van een landbouw, tuinbouw- of veeteeltactiviteit.

          Artikel 2.

          De contantbelasting is verschuldigd door de gebruiker op basis van de kostprijs van de specifieke dienstverlening en wordt aangerekend naar gelang van de soort en de hoeveelheid of het gewicht van het afval bij de huis-aan-huis-inzameling, de inzameling via het recyclagepark en de sorteerstraten.

          Artikel 3.

          § 1. Huis-aan-huisinzameling

          De contantbelasting voor de huis-aan-huis inzameling in functie van de fractie en het volume/gewicht van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen wordt hieronder weergegeven. De gewichtsmeting is tot op 0,5 kg nauwkeurig.

          a) Huisvuil

          Inzameling en verwerking

           

          Particulieren (euro)

          KMO (euro)

          Per kg gewogen huisvuil

          0,30

          0,30

          Per aanbieding 40 L-container

          0,63

          0.63

          Per aanbieding 120 L-container

          0,63

          0,63

          Per aanbieding 240 L-container

          1,26

          1,26

          Per aanbieding 360 L-container*

          1,89

          1,89

          Per aanbieding 1100 L-container

          6,40

          6,40

          * 360 L-containers worden enkel geleverd per set van 3 en alleen na goedkeuring door of op aanraden van EcoWerf.

          Gebruiksrecht container per maand

           

          Particulieren (euro)

          KMO (euro)

          40 L-container

          0,68

          1,84

          120 L-container

          0,68

          1,84

          240 L-container

          1,36

          2,47

          360 L-container

          2,00

          2,64

          1100 L-container

          3,71

          7,07

          Eenmalig container voorzien van slot (optioneel): 25 euro (niet mogelijk op een 40 L container)

          b) Gft-afval

          Inzameling en verwerking

           

          Particulieren (euro)

          KMO (euro)

          Per kg gewogen gft

          0,20

          0,20

          Gebruiksrecht container per maand

           

          Particulieren (euro)

          KMO (euro)

          40 L-container

          0,68

          1,84

          120 L-container

          0,68

          1,84

          240 L-container

          1,36

          2,47

          Eenmalig container voorzien van slot (optioneel): 25 euro

          c) PMD

           

          Particulieren (euro)

          KMO (euro)

          Per zak van 60 L

          0,15

          0,15

          Per zak van 90 L

          0,20

          0,20

          d) Groot selectief afval

           

          Particulieren (euro)

          KMO (euro)

          Voorrijkost

          20,00

          30,00

           

           

           

          Per begonnen 0,5 m³

          10,50

          10,50

          1-persoonsbed

          10,50

          10,50

          2-persoonsbed

          21,00

          21,00

          Zetel: 1-zit

          10,50

          10,50

          Zetel: 2-zit

          21,00

          21,00

          Zetel: 3-zit

          31,50

          31,50

          Stoel (2 stuks)

          10,50

          10,50

          (Tuin-)tafel

          10,50

          10,50

          a)    Snoeihout

           

          Particulieren (euro)

          KMO (euro)

          Per bussel

          2,50

          2,50


          f) Papier en karton

           

          Particulieren (euro)

          KMO (euro)

          40 L-container

          0,84

          2,47

          240 L-container

          0,84

          2,47

          500 L-container*

          2,08

          3,21

          1100 L-container

          4,58

          7,07

          * Dit formaat wordt enkel in zeer specifieke gevallen en alleen na goedkeuring door EcoWerf, toegekend.

          § 2. Inzameling via sorteerstraat op gewicht

          De contantbelasting in functie van het gewicht van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen in een sorteerstraat wordt hieronder weergegeven. De gewichtsmeting is tot op 0,5kg nauwkeurig.

           

          Particulier (euro)

          KMO (euro)

          Huisvuil (kg)

          0,30

          0,30

          gft (kg)

          0,20

          0,20

          Beheerskost (maand)

          3,23

          6,46

          § 3. Inzameling via DifTar recyclagepark op gewicht

          De contantbelasting in functie van het gewicht (per kg) van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen op het recyclagepark wordt hieronder weergegeven. Het minimaal aangerekende gewicht bedraagt 5 kg.

           

          Particulier (euro)

          KMO (euro)

          Grofvuil

          0,30

          0,30

          Gras en blad*

          0,20

          0,20

          Harde plastics

          0,08

          0,12

          Houtafval

          0,08

          0,12

          Boomstronken

          0,04

          0,08

          Snoeihout

          0,04**

          0,08

          Steenafval

          0,04

          0,08

          Cellenbeton

          0,04

          0,08

          Gips

          0,04

          0,08

          Keramiek

          0,04

          0,08

          Asbest

          0,00

          0,00

          Autobanden

          0,00

          0,00

          Landbouwfolie ***

          0,18

          0,18

          Tarief grote hoeveelheden

          Vanaf een totale aanvoer op jaarbasis boven de 2.000
          kg worden de KMO-tarieven van toepassing
          op de betrokken particulier 

           

          * Gratis van 1 oktober tot en met 31 december

          ** Het gratis gewicht van 300 kg wordt jaarlijks pro rata toegekend op basis van begindatum van de bewoning in de gemeente.

          *** De gemeente schrijft de land- en tuinbouwers aan. Met dit schrijven kan men zich tijdens de gecommuniceerde periodes aanbieden op één van volgende recyclageparken: Messelbroek, Wezersebaan (Zoutleeuw), Lubbeek en Haacht en Kortenaken.

          Artikel 4.

          §1 De bedragen van de belasting worden jaarlijks ingaande per 1 januari geïndexeerd waarbij het geïndexeerde bedrag afgerond wordt op twee decimalen volgens de rekenkundige afronding (kleiner dan 5 afronding naar beneden, groter of gelijk aan 5, afronding naar boven) via onderstaande formule:

          k = 0,4*(p/P) + 0,45*(c/C) + 0,15

          waarbij:

          P= PC121 Cat. 3.A (Ophaling afval, ledigen en reinigen van riolen, septische putten en reservoirs) op 1 januari 2023

          p= PC121 Cat. 3.A (Ophaling afval, ledigen en reinigen van riolen, septische putten en reservoirs) op 1 juli van jaar x-1

          C= consumptieprijsindex basisjaar 2013 op 1 januari 2023

          c= consumptieprijsindex basisjaar 2013 op 1 juli van jaar x-1

          x= aanslagjaar

          Prijsherziening = (herzieningscoëfficiënt (k) - 1) * herzienbaar gedeelte

          De herziene bedragen kunnen echter nooit de maximumtarieven zoals vastgesteld door OVAM overschrijden. Bij overschrijding wordt automatisch het wettelijk vastgelegde maximumtarief gehanteerd.

          De tarieven die voor indexering in aanmerking komen zijn de basistarieven. De tarieven van gebruiksrecht en aanbieding worden pro rata berekend aan de hand van het volume van de betrokken container.

          • voor de huis-aan-huisinzameling betreft het de tarieven kg huisvuil, kg gft, aanbieding huisvuil en gebruiksrecht voor de fracties huisvuil, gft en papier en karton.
          • voor de sorteerstraten betreft het de tarieven kg huisvuil, kg gft, gebruiksrecht.
          • voor het recyclagepark betreft het de tarieven:
            • Kg grofvuil
            • Kg gras en blad
            • Kg harde plastics
            • Kg houtafval
            • Kg snoeihout
            • Kg cellenbeton
            • Kg gips
            • Kg keramiek
            • Kg steenafval
            • Kg boomstronken

          §2 Voor de inzameling van het groot selectief afval wordt de startindex vastgelegd op 1 januari 2026 en wordt de indexering als volgt toegepast op volgende onderdelen:

          • Voorrijkost.
          • Tarief per 0,5m³.

          De bedragen van de belasting worden jaarlijks ingaande per 1 januari geïndexeerd waarbij het geïndexeerde bedrag afgerond wordt op twee decimalen volgens de rekenkundige afronding (kleiner dan 5 afronding naar beneden, groter of gelijk aan 5, afronding naar boven) via onderstaande formule:

           k = 0,4*(p/P) + 0,45*(c/C) + 0,15

          waarbij:

          P= PC121 Cat. 3.A (Ophaling afval, ledigen en reinigen van riolen, septische putten en reservoirs) op 1 januari 2023

          p= PC121 Cat. 3.A (Ophaling afval, ledigen en reinigen van riolen, septische putten en reservoirs) op 1 juli van jaar x-1

          C= consumptieprijsindex basisjaar 2013 op 1 januari 2026

          c= consumptieprijsindex basisjaar 2013 op 1 juli van jaar x-1

          x= aanslagjaar

          Prijsherziening = (herzieningscoëfficiënt (k) - 1) * herzienbaar gedeelte

          Artikel 5.

          Indien het afval wordt aangeboden door een gezin dan is de belasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon van het gezin en alle meerderjarige leden van het gezin die in de woongelegenheid van de referentiepersoon verblijven.

          Indien het afval wordt aangeboden door een onderneming of vereniging dan is de belasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon en de onderneming, zijnde iedere natuurlijke – of rechtspersoon die de onderneming uitmaakt of de leden van de vereniging, indien deze geen rechtspersoonlijkheid heeft.

          Artikel 6.

          § 1. De personen die gebruik maken van de door de gemeente voorgeschreven containers zijn de contantbelasting betreffende de inzameling en verwerking verschuldigd op het ogenblik dat de kiepbeweging van de container en het gewicht van het meegegeven afval door de ophaalwagen wordt geregistreerd. De contantbelasting betreffende het gebruik van de container is maandelijks verschuldigd.

          § 2. De gebruiker van de sorteerstraat is de contantbelasting betreffende de inzameling en verwerking van afvalstoffen verschuldigd op het ogenblik dat de gebruiker afvalstoffen aanbiedt aan de ondergrondse afvalcontainer en de elektronische toegangskaart van de gebruiker deze beweging registreert. De contantbelasting betreffende het gebruik van de sorteerstraat is maandelijks verschuldigd.

          § 3. Iedere gebruiker van een container/sorteerstraat dient vooraf een bedrag te storten op de DifTar-rekening en dit op basis van de ter beschikking staande containers:

          Aantal en type containers

          Voorschot (euro)

          1 of meerdere 40 L-. of 120 L-containers of een particuliere gebruiker van een sorteerstraat en een 240L papier en karton-container

          50,00

          per container van 240 L of een niet-particuliere gebruiker van een sorteerstraat

          100,00

          per container van 1.100 L of per set van 3 360 L containers

          500,00

          per 240L papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is

          25,00

          per 1100L papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is

          75,00

          § 4. Bij elke registratie van een kiepbeweging en het gewicht van het meegegeven afval of in geval van sorteerstraat bij een gewichtsmeting, zal de contantbelasting, in mindering worden gebracht van het vooraf betaald bedrag. De contantbelasting zal worden afgerond tot op 2 cijfers na de decimaal.

          Artikel 7.

          § 1. Iedere referentiepersoon die geregistreerd staat in Aorta beschikt over een DifTar-rekening waarmee voor bepaalde dienstverleningen van EcoWerf betaald kan worden.

          Zodra het beschikbare bedrag lager is dan 10,00 euro wordt een betalingsuitnodiging gestuurd naar de referentiepersoon. Het aanzuiveren van de DifTar-rekening is mogelijk door betaling via overschrijving of door betaling met Bancontact in het recyclagepark.

           Volgende betalingstermijnen worden gehanteerd:

          • Betalingsuitnodiging: 20 kalenderdagen.
          • Herinnering: 12 kalenderdagen + 5 dagen betalingsmarge.

          De containers zullen niet meer geledigd worden of de sorteerstraat zal niet meer toegankelijk zijn van zodra de vervaldatum van de herinnering is verlopen en het beschikbare bedrag lager is dan 0 euro.

          Indien de niet geledigde container niet tijdig wordt binnengehaald, kan die door of in opdracht van de gemeente worden geledigd aan het tarief vastgelegd in het gemeentelijk belastingreglement betreffende ambtshalve opruimen van sluikstorten.

          Bij afmelding (verhuis, overlijden, …) wordt de DifTar-rekening gesloten en wordt het nog beschikbare bedrag teruggestort op rekeningnummer van de begunstigde, tenzij de begunstigde nog een openstaande schuld heeft aan de gemeente. Een eindafrekening wordt afgeleverd aan de begunstigde.

          § 2. De personen die gebruik maken van de voorgeschreven pmd-zakken, zijn de contantbelasting verschuldigd bij de aankoop ervan op de door de gemeente vastgestelde plaats(en).

          § 3. Bij een DifTar gewichtspark is de contantbelasting verschuldigd door de bezoeker (particulier en KMO) die de afvalstoffen aanbiedt en is betaalbaar, na gewichtsbepaling, via de DifTar-rekening of met de betaalkaart (Bancontact).

          Indien het saldo van de DifTar-rekening ontoereikend is en de vervaldatum van de herinnering nog niet verlopen is, zal de bezoeker van het recyclagepark hierop attent gemaakt worden en nog slechts één maal de mogelijkheid hebben om het tarief voor betalende fracties via de DifTar-rekening te betalen. In dit geval zal ook steeds gevraagd worden om de DifTar-rekening aan te zuiveren met een minimaal bedrag dat gelijk is aan de schuld.

          Indien het saldo van de DifTar-rekening ontoereikend is en de vervaldatum van de herinnering is verlopen, zal bij de ingang gevraagd worden om de DifTar-rekening aan te zuiveren met een minimaal bedrag dat gelijk is aan de schuld. Indien het saldo niet wordt aangezuiverd zal hij/zij geen toegang krijgen tot het betalend gedeelte en zal de uitgang geweigerd worden met de vraag om het openstaande saldo aan te zuiveren. Men zal ook geen gebruik meer kunnen maken van de inzameling op afroep tot het saldo werd aangezuiverd.

          § 4. Voor de vervanging van een verloren, beschadigde en/of gestolen toegangskaart of een extra toegangskaart wordt een contantbelasting gevraagd van 5,00 euro. Dit bedrag zal aangerekend worden via de DifTar-rekening.

          Niet-inwoners of toekomstige inwoners van de gemeente kunnen, voor het aanbrengen van afval afkomstig vanuit de gemeente, een kaart voor het recyclagepark aanvragen bij het gemeentebestuur. De kaarten worden uitgeleend voor een periode van maximum 4 weken, tegen een waarborg van € 50,00.

          Artikel 8.

          De contantbelastingen worden zonder uitstel geïnd tegen afgifte van een betalingsbewijs. Als de contantbelasting niet zonder uitstel geïnd kan worden, wordt ze ingekohierd en volgt ze de regels voor een kohierbelasting.

          De belasting is persoonsgebonden waardoor de gemeente de mogelijkheid heeft om gebruik te maken van het positief saldo op een ander particulier ASP betreffende dezelfde persoon/referentiepersoon om het negatief saldo aan te zuiveren, alvorens over te gaan tot inkohiering.

          Artikel 9

          De vestiging, de invordering en de geschillenprocedure gebeuren volgens de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 (en latere wijzigingen) betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen.

          Indien er Indien een bezwaar werd ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, zal een afschrift van de beslissing meegedeeld worden aan Ecowerf.

          Artikel 10.

          Deze belasting zal definitief zijn indien geen tijdige dan wel ontvankelijke bezwaren ingediend werden.

          Artikel 11.

          Het contantbelastingreglement op de inzameling van huishoudelijk afval huis-aan-huis en op het recyclagepark d.d. 21 december 2023 wordt opgeheven vanaf 1 januari 2026.

          Artikel 12.

          Bij gebrek aan betaling zal de retributie m.b.t. debiteurenbeheer worden toegepast.

          Artikel 13.

          Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid

        • Retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein - Verlenging vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2028.

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
          Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jo Roggen, Burgemeester
          Nadia Najem, gemeenteraadslid

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art.40 § 3.
          2. De omzendbrief KB/ABB 2019/2 - omzendbrief betreffende de gemeentefiscaliteit.
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 28 november 2022 betreffende "Retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein 2023-2025"
          Probleemstelling

          De gemeente en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied.
          Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben aldus een impact op het openbaar domein.

          Motivering

          De gemeente en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied.
          Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben aldus een impact op het openbaar domein.
          De goedkeuring door de gemeente van de Code voor infrastructuur- en nutswerken langs gemeentewegen heeft tot doel een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden.
          Deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van gemeenten.
          Op het vlak van het onderhoud en de herstellingen moeten er geregeld dringende werken worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening. Daarnaast zijn er een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein.
          De Code werd geactualiseerd naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP,...

          Teneinde de opvolging voor de gemeentebesturen en de distributienetbeheerders tot een mini­mum te herleiden, wordt voorgesteld om voor de vergoeding van de hinder, alsook voor het compenseren aan de gemeenten van de te nemen acties in het kader van het optimaliseren van de coördinatie, te voorzien in een forfaitaire berekening en betaling van de retributievergoeding.

          Deze forfaitaire retributie wordt driejaarlijks vastgelegd op basis van gegevens (sleufleng­tes, aantal aansluitingen, % overschrijdingen,…) uit de voorbije volle drie jaar. Concreet komt dit erop neer dat de gemeenten gedurende drie jaar eenzelfde bedrag aan de distributienetbeheerder aanrekenen voor de vergoeding van de hinder op hun grond­gebied.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Voorstanders: Roland Strouven, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          Algemeen

          Er wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.

          Permanente nutsvoorzieningen omvatten:

          -    alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen, …), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, ver­deel-, aansluit-, e.a. kasten, palen, masten, toezichts-, verbindings-, e.a. putten, …) dienstig voor het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, stoom, drink-, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof;

          -    alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg. Deze worden eveneens aanzien als nuts­voorzieningen.

          De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voor­af­gaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de stad/gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de stad/gemeente.

          Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.

          Onderhavig retributiereglement gaat in vanaf 1 januari 2026 voor een termijn eindigend op 31 december 2028.

          Artikel 2.

          Retributie naar aanleiding van sleufwerken

          De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter open­lig­gende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen € 10,24 voor werken in voet­paden € 7,88 en voor werken in aardewegen € 4,73.

          Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VNR goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals  jaarlijks gepubliceerd in augustus.

          Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.

          Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.

          Artikel 3.

          Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen

          Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aan­sluitingswerken, herstellingen en kleine onder­­­houdswerken met een sleufoppervlakte van maxi­mum 3m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van € 1,00 per op het grond­gebied van de stad/gemeente aanwezig aansluitingspunt.

          Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van € 0,50 per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de stad/gemeente.

          Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast., naar analogie met de door de VNR goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals  jaarlijks gepubliceerd in augustus.

          Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitings­punten op het grondgebied van de stad/gemeente.

          Artikel 4.

          Inning 

          De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen. 

          Artikel 5.

          Definitief karakter

          Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.

          Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.

    • Vrije tijd

      • Subsidiereglement betreffende de toelage voor het busvervoer naar de bibliotheek van de lagere scholen.

        Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
        Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
        Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jo Roggen, Burgemeester
        Nadia Najem, gemeenteraadslid

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet lokaal bestuur inzonderheid art. 40 § 3 & 41 2e lid, 23° en art. 285 t.e.m. 288, en latere wijzigingen.
        Voorgaande
        1. De gemeenteraadsbeslissing van 31 maart 2014 houdende 'Toelage leesbevordering bibliotheek.
        2. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 2 april 2024 houdende "Toelage leesbevordering bibliotheek - bus subsidie scholen".
        Probleemstelling

        De school Hupsakee van Geetbets is gelegen aan de bibliotheek en kan onbeperkt naar de bibliotheek komen.  Voor de scholen in Hogen en Rummen is dit niet mogelijk.  Een rit naar de bibliotheek kost algauw € 200,00 en daarom zijn de bibliotheekbezoeken gedaald.

        Het is beter om de subsidie te koppelen aan het effectieve bezoek aan de bibliotheek en de school een toelage uit te reiken die gebaseerd is op de eigenlijke uitgaven. De toelage nu is een percentage van de kostprijs van het busvervoer, namelijk 70%. Er wordt geen minimum aantal klasbezoeken aan verbonden.

        Deze beslissing werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in vergadering van 2 april 2024. Omdat het hier gaat over een subsidie dient dit ook vastgesteld te worden door de gemeenteraad.

        Motivering

        De subsidie wordt vastgelegd voor een termijn die samenloopt met het meerjarenplan (2026-2031). Een nieuwe bestuursploeg heeft zo na de verkiezingen ook steeds een jaar de tijd om de dan geldende reglementen onder de loep te nemen.

        Om alle lagere scholen van Geetbets te stimuleren om met de kinderen de bibliotheek te bezoeken, voorziet het gemeentebestuur financiële steun voor het busvervoer naar de bibliotheek. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Roland Strouven, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
        Voorstanders: Roland Strouven, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Artikel 1.

        Voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 wordt een subsidie verleend aan basisschool De Knipoog en basisschool Te Velde voor het busvervoer naar de bib van de lagere scholen.

        Artikel 2.

        De gemeente neemt 70% van de werkelijke kosten voor het busvervoer voor de bibliotheek voor haar rekening.

        Artikel 3.

        De terugbetaling gebeurt één keer per schooljaar op basis van de door de school ingediende facturen voor het busvervoer. Er wordt geen minimum aantal bibliotheekbezoeken aan verbonden.

        Artikel 4.

        De aanvraag tot het ontvangen van de subsidie kan één keer per jaar ingediend worden met vermelding van de data van de bib-bezoeken en alle facturen van de busmaatschappij voor de bib-bezoeken.

        De aanvraag gebeurt na afloop van het schooljaar en voor de start van het volgende schooljaar. De aanvraag wordt gedaan via mail naar bib@geetbets.be of per post naar Dorpsstraat 5, 3450 Geetbets.

        Artikel 5.

        Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.

    • Algemeen beleid

      • Personeel

        • Raamovereenkomst collectieve hospitalisatieverzekering via GSD-V - Toetreding

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
          Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jo Roggen, Burgemeester
          Nadia Najem, gemeenteraadslid

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40, 41 en 186.
          2. De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid art. 2, 6°; 43, §1, 2e lid en 47.
          3. Het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen,  inzonderheid art. 40, §3.
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2023 houdende "Rechtspositieregeling".
          2. De gemeenteraadsbeslissing van 31 maart 2025 houdende "Overheidsopdracht collectieve hospitalisatieverzekering GSD-V".
          3. Mail van GSD-V van 25 september 2025 houdende "GSD-V - gunning collectieve verzekering"
          Probleemstelling

          Na een openbare aanbestedingsprocedure die in 2021 FPD-GSD (Federale Gemeenschappelijke Sociale Dienst) werd gevoerd, beheert Ethias MedExel sinds 1 januari 2022 onze collectieve verzekeringsovereenkomst. Dit contract loopt af op 31 december 2025.

          De GSD-V vaardigden een nieuwe overheidsopdracht in maart 2025. De uitvoering van de nieuwe opdracht zal ingaan op 1 januari 2026 en aflopen op 31 december 2029. De gunningswijze is een aanbesteding op Europees niveau krachtens art. 36 van de Wet van 17 juni 2016. Er werd een basispolis opgesteld waarvan niet mag worden afgeweken door de inschrijvers; de prijs zal bijgevolg het gunningscriterium zijn. Voor de polis en de wijzigingen t.o.v. de vorige wordt verwezen naar het document in bijlage.

          Motivering

          Ingevolge de beslissing van de federale GSD kunnen de Vlaamse lokale en provinciale besturen niet intekenen op de overheidsopdracht aangezien deze enkel toegankelijk is voor de Waalse en Brusselse lokale en provinciale besturen die aangesloten zijn bij de federale GSD.

          Omwille van het belang van een kwalitatieve hospitalisatieverzekering voor de personeelsleden en de voordelen verbonden aan een collectieve polis, heeft de GSD-V zelf het initiatief genomen om een eigen overheidsopdracht uit te schrijven ten gunste van de bij de de GSD-V aangesloten besturen en instellingen

          De beslissing tot toetreding tot het raamcontract van GSD-V, zal ter kennisgeving worden voorgelegd aan het syndicaal comité.

          De procedure voor de gunning van de overheidsopdracht inzake een nieuw raamakkoord collectieve hospitalisatieverzekering werd succesvol afgerond. De opdracht werd toegewezen aan Ethias.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Voorstanders: Roland Strouven, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          Het gemeentebestuur zal toetreden tot de collectieve verzekering "beroepsgebonden ziekteverzekeringsovereenkomst gezondheidszorgen GSD-V, Lokale Besturen Vlaanderen" die GSD-V heeft afgesloten met Ethias.

          Artikel 2.

          Het bestuur neemt de premie van deze verzekering volledig ten laste in de uitgebreide formule voor volgende personeelsleden:

          1° de statutaire personeelsleden;

          2° de personeelsleden met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur. Een hospitalisatieverzekering wordt tevens afgesloten voor personeelsleden met een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur, met een contract voor een bepaalde opdracht of met een vervangingsovereenkomst van zodra deze personeelsleden 1 jaar anciënniteit binnen het bestuur hebben.

          Het bestuur neemt de premie ongeacht de prestatiebreuk volledig ten laste.

          Gezinsleden van de personeelsleden en gepensioneerde personeelsleden kunnen eveneens van de collectieve verzekering genieten.  Deze premies worden niet door het bestuur ten laste genomen.

          Artikel 3.

          Afschrift van deze beslissing over te maken aan GSD-V.

Namens Gemeenteraad,

Herman Stiers
Algemeen directeur

Roland Strouven
Voorzitter van de raad