Mon 27/10/2025 - 20:00 Raadzaal
De notulen en het zittingsverslag werden samen met de dagorde aan de leden van de gemeenteraad bezorgd. Als er hierover geen opmerkingen zijn, kunnen deze goedgekeurd worden.
Voorstel van beslissing:
De notulen en het zittingsverslag goed te keuren.
Voor de legislatuur 2026 - 2031 dient er een nieuw meerjarenplan opgemaakt te worden.
Als basis voor dit meerjarenplan heeft men voor de exploitatie grotendeels een indexering van 2% toegepast om tot de nieuwe ramingen te komen.
Het meerjarenplan 2026-2031 werd gunstig geadviseerd door het bisdom.
Op de exploitatietoelage kan enkel voor het jaar 2026 het gecorrigeerd resultaat van de exploitatie n-2 worden toegepast zodat dit een lager bedrag is dan de volgende jaren.
In 2026 is er een bedrag van € 7.946,47 als investeringstoelage ingeschreven voor het vernieuwen van een schakelkast voor de elektriciteit in de kerk van Geetbets.
in principe is er € 10.000 voorzien maar door een overschot t.b.v. € 2.053,53 van de investeringstoelage betreffende de verwarming is dit herleid naar € 7.946,47.
In 2030 is een bedrag van € 100.000 voorzien voor het schilderen van de kerk. Het bedrag is verkeerdelijk ingeschreven onder MAR 300 - toelage. Dit zal bij de eerstvolgende meerjarenplanwijziging worden gecorrigeerd.
Het kapitaal en de intresten van de 3 leningen worden verder afbetaald. In 2031 is er enkel nog de lening voor de kerk van Geetbets af te lossen. De laatste aflossingen gebeuren in 2032.
Voorstel van beslissing:
De gemeenteraad dient het meerjarenplan 2026 - 2031 van de kerkfabriek St.-Paulus en St.-Petrus Geetbets goed te keuren.
|
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
2030 |
2031 |
Exploitatietoelage |
€ 41.563,78 |
€ 67.949,22 |
€ 68.717,94 |
€ 69.500,28 |
€ 70.299,08 |
€ 47.330,10 |
investeringstoelage |
|
€ 7.946,47 |
|
|
€ 100.000,00 |
|
Totaal leningen |
€ 32.026,27 |
€ 32.019.82 |
€ 32.013,95 |
€ 32.006,23 |
€ 31.999,11 |
€ 8.208,16 |
De budgetwijziging werd door de kerkraad goedgekeurd in vergadering van 24 juni 2025 en gunstig geadviseerd door het bisdom op datum van 19 augustus 2025.
De toezichtstermijn eindigt op 20/11/2025.
De gevraagde exploitatietoelage wijzigt niet en bedraagt € 40.973,82
Bij de exploitatie zijn er voor € 5.704,00 meer ontvangsten. Dit bedrag wordt bij de uitgaven eveneens opgenomen om de herstelling van het plafond van de kerk van Rummen te kunnen uitvoeren.
Bij de investeringen is er een uitgave ingeschreven op MAR 4100 - grote herstellingen hoofdgebouw van de eredienst t.b.v. € 6.704,77. Dit bedrag dat betrekking heeft op de werken voor de verwarming, werd pas in 2025 betaald.
Omdat deze investeringsuitgave louter een verschuiving is van een gedeeltelijk uitgevoerd investeringsproject, kan er een uitzondering gemaakt worden en kan de gemeenteraad akte nemen van de budgetwijziging 2025 ondanks het ontbreken van een meerjarenplanwijziging.
Voorstel van beslissing:
Akte te nemen van de budgetwijziging 2025 van de kerkfabriek Sint-Paulus en Sint-Petrus Geetbets.
Het budget 2026 werd in vergadering van 24 juni 2025 door de kerkraad goedgekeurd en gunstig geadviseerd door het bisdom op datum van 19 augustus 2025.
De toezichtstermijn eindigt op 20/11/2025.
De gemeentelijke bijdrage 2026 voor de kerkfabriek Sint.-Paulus en Sint-Petrus Geetbets bedraagt € 41.563,78 in de exploitatiekosten en € 10.000,00 in de investeringskosten. Het bedrag van € 10.000,00 is voorzien voor de vernieuwing van de schakelkast voor de elektriciteit in de kerk van Geetbets.
Deze bedragen passen in het goedgekeurde meerjarenplan 2026- 2031.
De totale leningslast (kapitaal & intrest) voor 2026 bedraagt € 32.026,27.
Voorstel van beslissing:
Akte te nemen van het budget 2026 van de kerkfabriek Sint-Paulus en Sint-Petrus.
Op 25 september 2025 heeft EcoWerf aan de gemeente laten weten dat er een paar foutjes zijn ontdekt in het contantbelastingreglement. Er dient een rechtzetting te gebeuren in het reglement. Meer bepaald in artikel 3A, artikel 3C en artikel 4.
De gemeente Geetbets is toegetreden tot het DifTar-systeem van huis-aan-huisinzameling in containers, alsook voor de brengmethode naar het recyclagepark. De intrede van Geetbets in het masterplan recyclageparken van EcoWerf ging in vanaf de opening van Recyclagepark Kortenaken in het voorjaar van 2024. De uitbating van het DifTar-recyclagepark is geautomatiseerd waarbij de bezoeker wordt geïdentificeerd, hetzij via de elektronische identiteitskaart, hetzij via een toegangskaart.
De gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2023 wordt opgeheven. Om ook de komende jaren de contantbelasting voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en daarmee gelijkaardig bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huis inzameling, inzameling op afroep, via sorteerstraten als de inzameling op het recyclagepark te kunnen heffen is er een beslissing van de gemeenteraad nodig.
Het Lokaal Materialenplan 2023-2030 schrijft voor dat bij het inzamelen van grofvuil aan huis de burger ook afvalstoffen moet kunnen meegeven die via het recyclagepark selectief ingezameld moeten worden, indien de burger die afvalstoffen omwille van omvang of gewicht niet zelf kan brengen. EcoWerf zal hier vanaf 01 januari 2026 in voorzien en stelt voor om de tarifering voor deze dienstverlening bij te sturen. De gemeenteraad moet de voorrijkost vastleggen.
Voorstel van beslissing:
Het contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en daarmee gelijkaardig bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huis inzameling, inzameling op afroep, via sorteerstraten als de inzameling op het recyclagepark wordt als volgt vastgesteld:
§ 1. Huis-aan-huisinzameling
De contantbelasting voor de huis-aan-huis inzameling in functie van de fractie en het volume/gewicht van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen wordt hieronder weergegeven. De gewichtsmeting is tot op 0,5 kg nauwkeurig.
a) Huisvuil
Inzameling en verwerking
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Per kg gewogen huisvuil |
0,30 |
0,30 |
Per aanbieding 40 L-container |
0,63 |
0,63 |
Per aanbieding 120 L-container |
0,63 |
0,63 |
Per aanbieding 240 L-container |
1,26 |
1,26 |
Per aanbieding 360 L-container |
1,89 |
1,89 |
Per aanbieding 1100 L-container |
6,40 |
6,40 |
Gebruiksrecht container per maand
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
40 L-container |
0,68 |
1,84 |
120 L-container |
0,68 |
1,84 |
240 L-container |
1,36 |
2,47 |
360 L-container |
2,00 |
2,64 |
1100 L-container |
3,71 |
7,07 |
Eenmalig container voorzien van slot (optioneel): 25 euro (niet mogelijk op een 40 L container)
b) Gft-afval
Inzameling en verwerking
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Per kg gewogen gft |
0,20 |
0,20 |
Gebruiksrecht container per maand
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
40 L-container |
0,68 |
1,84 |
120 L-container |
0,68 |
1,84 |
240 L-container |
1,36 |
2,47 |
Eenmalig container voorzien van slot (optioneel): 25 euro
c) Pmd
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Per zak van 60 L |
0,15 |
0,15 |
Per zak van 90 L |
0,20 |
0,20 |
d) Groot selectief afval
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Voorrijkost |
20,00 |
30,00 |
|
|
|
Per begonnen 0,5 m³ |
10,50 |
10,50 |
1-persoonsbed |
10,50 |
10,50 |
2-persoonsbed |
21,00 |
21,00 |
Zetel: 1-zit |
10,50 |
10,50 |
Zetel: 2-zit |
21,00 |
21,00 |
Zetel: 3-zit |
31,50 |
31,50 |
Stoel (2 stuks) |
10,50 |
10,50 |
(Tuin-)tafel |
10,50 |
10,50 |
a) Snoeihout
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Per bussel |
2,50 |
2,50 |
f) Papier en karton
Gebruiksrecht container per maand
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
40 L-container |
0,84 |
|
240 L-container |
0,84 |
2,47 |
500 L-container |
2,08 |
3,21 |
1100 L-container |
4,58 |
7,07 |
§ 2. Inzameling via sorteerstraat op gewicht
De contantbelasting in functie van het gewicht van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen in een sorteerstraat wordt hieronder weergegeven. De gewichtsmeting is tot op 0,5kg nauwkeurig.
|
Particulier (euro) |
KMO (euro) |
Huisvuil (kg) |
0,30 |
0,30 |
gft (kg) |
0,20 |
0,20 |
Beheerskost (maand) |
3,23 |
6,46 |
§ 3. Inzameling via DifTar recyclagepark op gewicht
De contantbelasting in functie van het gewicht (per kg) van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen op het recyclagepark wordt hieronder weergegeven. Het minimaal aangerekende gewicht bedraagt 5 kg.
|
Particulier (euro) |
KMO (euro) |
|
Grofvuil |
0,30 |
0,30 |
|
Gras en blad |
0,20 |
0,20 |
|
Harde plastics |
0,08 |
0,12 |
|
Houtafval |
0,08 |
0,12 |
|
Boomstronken |
0,04 |
0,08 |
|
Snoeihout |
0,04 |
0,08 |
|
Steenafval |
0,04 |
0,08 |
|
Cellenbeton |
0,04 |
0,08 |
|
Gips |
0,04 |
0,08 |
|
Keramiek |
0,04 |
0,08 |
|
Asbest |
0,00 |
0,00 |
|
Autobanden |
0,00 |
0,00 |
|
Landbouwfolie |
0,18 |
0,18 |
|
Tarief grote hoeveelheden |
Vanaf een totale aanvoer op jaarbasis boven de 2.000 kg worden de KMO-tarieven van toepassing op de betrokken particulier |
|
Iedere gebruiker van een container/sorteerstraat dient vooraf een bedrag te storten op de DifTar-rekening en dit op basis van de ter beschikking staande containers:
Aantal en type containers |
Voorschot (euro) |
1 of meerdere 40 L-. of 120 L-containers of een particuliere gebruiker van een sorteerstraat en een 240L papier en karton-container |
50,00 |
per container van 240 L of een niet-particuliere gebruiker van een sorteerstraat |
100,00 |
per container van 1.100 L of per set van 3 360 L containers |
500,00 |
per 240L papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is |
25,00 |
per 1100L papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is |
75,00 |
Iedere gebruiker van een container/sorteerstraat dient vooraf een bedrag te storten op de DifTar-rekening en dit op basis van de ter beschikking staande containers:
Aantal en type containers |
Voorschot (euro) |
1 of meerdere 40 L-. of 120 L-containers of een particuliere gebruiker van een sorteerstraat en een 240L papier en karton-container |
50,00 |
per container van 240 L of een niet-particuliere gebruiker van een sorteerstraat |
100,00 |
per container van 1.100 L of per set van 3 360 L containers |
500,00 |
per 240L papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is |
25,00 |
per 1100L papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is |
75,00 |
De gemeente en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied.
Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben aldus een impact op het openbaar domein.
Teneinde de opvolging voor de gemeentebesturen en de distributienetbeheerders tot een minimum te herleiden, wordt voorgesteld om voor de vergoeding van de hinder, alsook voor het compenseren aan de gemeenten van de te nemen acties in het kader van het optimaliseren van de coördinatie, te voorzien in een forfaitaire berekening en betaling van de retributievergoeding.
Deze forfaitaire retributie wordt driejaarlijks vastgelegd op basis van gegevens (sleuflengtes, aantal aansluitingen, % overschrijdingen,…) uit de voorbije volle drie jaar. Concreet komt dit erop neer dat de gemeenten gedurende drie jaar eenzelfde bedrag aan de distributienetbeheerder aanrekenen voor de vergoeding van de hinder op hun grondgebied.
Er wordt voorgesteld om vanaf 1 januari 2026 en eindigend op 31 december 2028 aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aan te rekenen op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor infrastructuur- en nutswerken langs gemeentewegen.
Voorstel van beslissing:
De voorgestelde retributie goed te keuren.
De school Hupsakee van Geetbets is gelegen aan de bibliotheek en kan onbeperkt naar de bibliotheek komen. Voor de scholen in Hogen en Rummen is dit niet mogelijk. Een rit naar de bibliotheek kost algauw € 200,00 en daarom zijn de bibliotheekbezoeken gedaald.
Om alle lagere scholen van Geetbets te stimuleren om met de kinderen de bibliotheek te bezoeken, voorziet het gemeentebestuur financiële steun voor het busvervoer naar de bibliotheek.
De toelage nu is een percentage van de kostprijs van het busvervoer, namelijk 70%.
Deze beslissing werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in vergadering van 2 april 2024. Omdat het hier gaat over een subsidie dient dit ook vastgesteld te worden door de gemeenteraad.
Daarom wordt het subsidiebedrag best vastgelegd voor een termijn die samenloopt met het meerjarenplan (2026-2031). Een nieuwe bestuursploeg heeft zo na de verkiezingen ook steeds een jaar de tijd om de dan geldende reglementen onder de loep te nemen.
Voorstel van beslissing:
De toelage voor de scholen, Te Velde en De Knipoog gelijk te stellen en een terug betaling te doen van 70% van de uitgaven voor het bustransport naar de bibliotheek.
Na een openbare aanbestedingsprocedure die in 2021 FPD-GSD (Federale Gemeenschappelijke Sociale Dienst) werd gevoerd, beheert Ethias/MedExcel sinds 1 januari 2022 onze collectieve verzekeringsovereenkomst. Dit contract loopt af op 31 december 2025.
GSD-V vaardigde een nieuwe overheidsopdracht uit in maart 2025. De uitvoering van de nieuwe opdracht zal ingaan op 1 januari 2026 en aflopen op 31 december 2029. De gunningswijze is een aanbesteding op Europees niveau krachtens art. 36 van de Wet van 17 juni 2016. Er werd een basispolis opgesteld waarvan niet mag worden afgeweken door de inschrijvers; de prijs zal bijgevolg het gunningscriterium zijn. Voor de polis en de wijzigingen t.o.v. de vorige wordt verwezen naar het document in bijlage.
Voorstel van beslissing:
Toetreden tot de collectieve verzekering "beroepsgebonden ziekteverzekeringsovereenkomst gezondheidszorgen GSD-V, lokale besturen Vlaanderen" die de GSD-V heeft afgesloten bij Ethias.
Afschrift van deze beslissing over te maken aan GSD-V.