Terug
Gepubliceerd op 17/07/2025

Notulen  Gemeenteraad

ma 26/05/2025 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
Jo Roggen, Burgemeester
Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
Herman Stiers, Algemeen directeur
  • Openbaar

    • Notulen

      • Goedkeuring notulen en zittingsverslag van 28 april 2025.

        Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Burgemeester
        Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
        Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 32.
        Voorgaande
        1. De vergadering van de gemeenteraad van 28 april 2025.
        Probleemstelling

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 28 april 2025 dienen te worden goedgekeurd.

        Motivering

        De ontwerpnotulen en zittingsverslag werden met de dagorde van de gemeenteraad meegestuurd.

        Indien er geen opmerkingen gemaakt worden, kunnen de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
        Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
        Onthouders: Elke Allard
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 1 onthouding

        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 28 april 2025 goed te keuren.

    • Algemene financiering

      • Kerkfabriek Sint-Paulus en Sint-Petrus Geetbets: advies jaarrekening 2024.

        Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Burgemeester
        Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
        Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
        2. Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid art. 54 en 55.
        3. Het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid art. 39 tot 44, gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 5 september 2008 en van 14 december 2012.
        4. Het ministerieel besluit van 27 november 2006 betreffende de vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 .
        5. De omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
        Voorgaande
        1. De rekening van de kerkfabriek Sint-Paulus en Sint-Petrus Geetbets, vastgesteld in de kerkraad van 24 februari 2025.
        2. Alle verplichte documenten alsook de begeleidende nota werden door de kerkfabriek als toelichting bij de jaarrekening gevoegd.
        3. De kerkraad heeft de jaarrekening op 27 april 2025 via het Loket voor Lokale Besturen bij de gemeente ingediend waardoor de adviestermijn eindigt op 16 juni 2025.
        Probleemstelling

        De gemeenteraad dient de rekening te adviseren.

        Motivering

        De jaarrekening 2024 sluit af met een exploitatieoverschot van € 53.931,17 en met een investeringsresultaat van € 6.704,77.

         

        overschot/tekort exploitatie

        ontvangsten

        uitgaven

        overschot/tekort

        exploitatie eigen financieel boekjaar

        49.577,07

        95.851,10

        -46.274,03

        overschot/tekort expl.N-1

         

         

        32.049,46

        exploitatietoelage

         

         

        68.155,74

        overschot exploitatie

         

         

        53.931,17

         

        overschot/tekort investeringen

        ontvangsten

        uitgaven

        overschot/tekort

        investeringen eigen financieel boekjaar

        174.193,28

        157.664,25

        16.529,03

        overschot/tekort expl.N-1

         

         

        -9.824,26

        tekort investeringen

         

         

        6.704,77

        Alle verplichte documenten werden als bijlage bij de jaarrekening gevoegd. 

        De totale kastoestand bedraagt op 31 december 2024 € 60.635,94. Het saldo op de patrimoniumrekening bedraagt € 244.357,45.

        Er werd een bedrag van € 32.038,52(€ 7.666,30 intresten & € 24.372,22 kapitaal) betaald aan aflossingen van leningen

        Bij MAR 2013 - aankoop van liturgische tijdschriften, boeken en muziek - € 56,30 en bij MAR 2105 - monumentenzorg, inspecties en bewaking - € 41,37 zijn er budgetoverschrijdingen die niet via een interne kredietaanpassing kunnen weggewerkt worden.

        Deze moeten in de toekomst vermeld worden in de toelichting bij de jaarrekening.

        De openstaande schuld voor de leningen bedraagt eind 2024 € 182.987,47.

        Er is een investeringsoverschot van € 6.704,77. Reden hiervoor is dat de afrekening voor de werken aan de verwarming van de kerk nog moet gebeuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
        Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        De rekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Paulus en Sint-Petrus Geetbets gunstig te adviseren.

    • Omgeving

      • Patrimonium

        • Kerkenbeleidsplan

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
          Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40.
          2. Het Eredienstendecreet, inzonderheid art. 33/2.
          3. Het Onroerenderfgoedbesluit, inzonderheid artikel 11.2.10. 
          4. Het decreet houdende toekenning van subsidies voor gebouwen van de eredienst en gebouwen voor de openbare uitoefening van de niet-confessionele morele dienstverlening inzonderheid artikel 8.
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 22 augustus 2019 houdende ' Kerkenbeleidsplan gemeente Geetbets'.
          2. Het 'Pastoraal Plan - Horizon 2030' opgemaakt in december 2024 door de pastorale zone Zoutleeuw-Geetbets .
          3. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 11 maart 2025 houdende 'Kerkenbeleidsplan - samenstelling stuurgroep Geetbets - Zoutleeuw'.
          4. De goedkeuring door Z.E.H. Luc Terlinden, aartsbisschop van Mechelen-Brussel van 8 mei 2025.
          Probleemstelling

          Volgens het eredienstendecreet moet elke gemeente een actueel kerkenbeleidsplan hebben vanaf 2025. 'Actueel' betekent dat het kerkenbeleidsplan niet ouder is dan zes maanden bij indiening van de meerjarenplannen 2026-2031 van de kerkfabrieken (uiterlijk zes maanden na installatie van de nieuwe gemeenteraad). 'Goedgekeurd' betekent ondertekend door de bisschop en vastgelegd in een gemeenteraadsbesluit met de nieuwe gemeenteraad. Als gemeente beschik je ten laatste op 1 juni 2025 over het plan.

          Enkel met een actueel kerkenbeleidsplan kan je beroep doen op subsidies voor niet-beschermde kerken van het agentschap Binnenlands Bestuur en voor beschermde kerken van het agentschap Onroerend Erfgoed. Om in aanmerking te komen voor een verhoogde erfgoedpremie van 60% moet een rooms-katholiek eredienstgebouw beschermd als monument in het actuele kerkenbeleidsplan aangeduid zijn voor een ruimer gebruik dan louter de eredienst. Dit kan gaan om valorisatie, medegebruik, nevenbestemming of herbestemming. Wordt het eredienstgebouw uitsluitend gebruikt voor de eredienst? Dan geldt het basispremiepercentage van 40%.

          Het kerkenbeleidsplan bevat:

          1. Een beschrijving van de betrokken kerken, met hun cultuurhistorische waarde, hun beschermingsstatuut en hun bouwfysische toestand.
          2. Informatie over de eigendomstoestand.
          3. De situering van elke kerk in zijn ruimtelijke omgeving.
          4. Een beschrijving van het actuele gebruik en de actuele functie van de betrokken kerken.
          5. Een onderbouwde visie op het toekomstige gebruik en de toekomstige functie van de betrokken kerken, inclusief een plan van aanpak over de wijze waarop de toekomstige invulling (eredienst, valorisatie, medegebruik, neven- en herbestemming) kan worden gerealiseerd.
          Motivering

          De opmaak van het kerkenbeleidsplan is iets wat de kerkfabrieken/-besturen samen met de gemeenten opnemen. Gezien Geetbets één pastorale zone vormt met Zoutleeuw werd gekozen voor een gezamenlijke stuurgroep. Gemeente- en eredienstbesturen vaardigden elk vertegenwoordigers af. De pastorale zone Zoutleeuw-Geetbets stelde in december 2024 een pastoraal plan 'Horizon 2030' op. De Heilige Paulus en Petruskerk van Geetbets blijft bestemd voor de eredienst.

          Om maximaal de beschikbare subsidies voor onderhoud en restauratie te kunnen benutten, moet de kerk van Geetbets gevaloriseerd worden of een nevenbestemming in tijd en/of ruimte krijgen. In 2019 werd in het voorgaande kerkenbeleidsplan voorzien in een neven- of herbestemming voor de kerken van Rummen, Grazen en Hogen. Reeds enkele jaren worden geen vieringen meer gehouden in deze kerken. De kerk van Grazen werd reeds aangekocht door de gemeente en ontwijd in functie van een herbestemming. Een nevenbestemming voor de kerken van Rummen en Hogen is niet meer aan de orde, waardoor voor deze gebouwen heden een herbestemming wordt voorgesteld.

          Na goedkeuring van het kerkenbeleidsplan zal er een stuurgroep worden opgericht om de doelstellingen te kunnen verwezenlijken.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          Het kerkenbeleidsplan goed te keuren.

          Artikel 2.

          Het kerkenbeleidsplan na goedkeuring digitaal aan het Agentschap Binnenlands Bestuur te bezorgen.

      • Mobiliteit

        • Overeenkomst met politiezone Hageland betreffende de gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen, aanpassing.

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
          Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
          2. De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, inzonderheid art. 6§3.
          3. De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, inzonderheid art. 29 quater.
          4. Het Koninklijk Besluit van 19 april 2014 betreffende de inning en de consignatie van een som bij de vaststelling van overtredingen inzake het wegverkeer , inzonderheid art. 2,2°.
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2024 houdende "Trajectcontrole as a Service (TAAS) concessieovereenkomst.".
          2. De gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2024 houdende "Aanstellen van sanctionerend ambtenaren gemeentelijke administratieve sancties - trajectcontrole.".
          3. De gemeenteraadsbeslissing van 26 juni 2024 houdende "Wijziging aanvullend verkeersreglement en goedkeuring bord camerabewaking.".
          4. De gemeenteraadsbeslissing van 22 augustus 2024 houdende "Overeenkomst met politiezone Hageland betreffende de gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen.".
          Probleemstelling

          Het opstellen van de PV's voor de beperkte snelheidsovertredingen gebeurt door de politiezone Hageland.

          De GAS-5-boeten worden door de gemeente geïnd. Voor de verwerking door de politiezone is er een overeenkomst inzake de vergoeding die daarvoor betaald moet worden.

          De overeenkomsten met de politiezone waren niet voor alle gemeente gelijk. Er wordt een voorstel gedaan waarbij de kosten van de gemeente, voor de dossiers van de mobiele flitser, beter gedekt zijn en waarbij er een uniforme werkwijze is voor de 5 gemeenten van de politiezone.

          De gemeenteraad dient akkoord te gaan met aanpassing van de overeenkomst.

          Motivering

          Voor de politie is de vergoeding afhankelijk van de manier waarop de vaststelling is gebeurd en of de overtreding binnen of buiten de bebouwde kom is vastgesteld

          De vergoeding kan op gelijkaardige wijze bepaald worden als de gemeenten Bekkevoort en Glabbeek namelijk als volgt:

          • voor alle dossiers waarbij de overtreding is vastgesteld door een vaste flitspaal of via een ANPR-camera voor Trajectcontrole: € 4,00 per dossier.
          • voor alle dossiers die zijn vastgesteld door een mobiele snelheidsmeter: het bedrag van de boete verminderd met € 4,00 voor de gemeente en verminderd met € 12,00 voor de door de gemeente gemaakt kosten (voor de digitale verwerking, sanctionerend ambtenaar, verzendkosten,...)
          Publieke stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          De vergoeding aan de politiezone als volgt te bepalen:

          • voor alle dossiers waarbij de overtreding is vastgesteld door een vaste flitspaal of via een ANPR-camera voor Trajectcontrole: € 4,00 per dossier.
          • voor alle dossiers die zijn vastgesteld door een mobiele snelheidsmeter: het bedrag van de boete verminderd met € 4,00 voor de gemeente en verminderd met € 12,00 voor de door de gemeente gemaakt kosten (voor de digitale verwerking, sanctionerend ambtenaar, verzendkosten,...)

          Artikel 2.

          De vergoedingen zullen per verstreken kwartaal afgerekend worden en in het volgende kwartaal worden uitbetaald aan politiezone 5389 Hageland.

          Artikel 3.

          De beslissing vervangt de beslissing van 22 augustus 2024 houdende "Overeenkomst met politiezone Hageland betreffende de gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen.".

    • Vrije tijd

      • Cultuur

        • Principiële deelname kandidatuur Leuven & Beyond Europese Culturele Hoofdstad 2030 (LOV2030) en principiële deelname voorbereidingen IGS Cultuur Oost-Brabant

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
          Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Besluit (EU) 2017/1545 van het Europees Parlement en de Raad van 13 september 2017 tot wijziging van Besluit nr. 445/2014/EU tot vaststelling van een actie van de Unie voor het evenement “Culturele hoofdsteden van Europa” voor de periode 2020 tot 2033.
          2. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 56.
          3. Het bovenlokaal cultuurdecreet van 15 juni 2018 en 08 maart 2024.
          Voorgaande
          1. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 mei 2025 houdende "Principiële deelname kandidatuur Leuven & Beyond Europese Culturele Hoofdstad 2030 (LOV2030) en principiële deelname voorbereidingen IGS Cultuur Oost-Brabant."
          Probleemstelling
            • Decretale ontwikkelingen en opportuniteiten:
              Het nieuwe Bovenlokaalcultuurdecreet heeft als doel om een kwalitatieve, duurzame, diverse en geïntegreerde bovenlokale cultuurwerking uit te bouwen, te stimuleren, te optimaliseren en participatie te bevorderen. Hiervoor mikt het decreet op het ondersteunen en stimuleren van transversale samenwerking, door het lokale cultuurbeleid met elkaar te verbinden en via het creëren van een bovenlokale meerwaarde.
              Momenteel zijn er 19 intergemeentelijke samenwerkingen (IGS) erkend door Vlaanderen om dit structureel mogelijk te maken. In Oost-Brabant ontbreekt voorlopig een dergelijke grote structurele samenwerking. Toch hebben de Oost-Brabantse gemeenten een lange traditie van culturele samenwerking via VlaBra’ccent (1999-2019) als bovenlokaal platform en samenwerkingsverband van cultuur- en gemeenschapscentra in Vlaams-Brabant.
            • IGS als duurzame bovenlokale samenwerking
              Ondanks het decretaal wegvallen van de provinciale ondersteuning zijn de cultuur- en gemeenschapscentra blijven inzetten op (projectmatige) samenwerking en is het lokaal cultuurwerk steeds bovenlokaal verbonden gebleven, onder meer via het succesvolle Regio Oo(g)st-project en via de recente projectmatige samenwerkingen rond ‘Met de bib naar buiten’ en het TROOST-Brabant-project. Al deze projecten worden ondersteund en medegefinancierd door de Vlaamse overheid via het bovenlokaal cultuurdecreet, dat ook de IGS-financiering regelt.
              Uit voorbereidend onderzoek blijkt een grote vraag naar meer structurele ondersteuning via een gesubsidieerde intergemeentelijke samenwerking m.b.t. lokaal cultuurbeleid en de belangrijkste actoren hierin zoals de bibliotheken, de cultuur- en gemeenschapscentra en de cultuurdiensten. Een dergelijke IGS kan niet alleen projecten initiëren en begeleiden maar ook ondersteunend, coördinerend en stimulerend werken voor alle deelnemende gemeenten. Binnen deze IGS is er ruimte om flexibel te werken en de competenties te bundelen die bij de afzonderlijke gemeenten niet steeds aanwezig (kunnen) zijn. Elke gemeente kan inhoudelijk deelnemen op de wijze die best aansluit bij haar behoeften maar structureel is elke gemeente wel een evenwaardige partner binnen de IGS.
            • Europa als katalysator
              De titel en het concept “Europese Culturele Hoofdstad” is een initiatief van de Europese Unie. In 2030 zal België een Culturele Hoofdstad van Europa nomineren. Initieel waren zes Belgische steden kandidaat, waarvan Brugge, Gent en Kortrijk afvielen in de eerste selectieronde. Leuven, Molenbeek-Brussel en Namen zijn weerhouden kandidaten.
              Het verwerven van de titel en het gezamenlijk uitwerken van een breed cultureel programma in de regio in de aanloop naar en in het titeljaar 2030 bieden nieuwe kansen voor het sociale en culturele leven in de regio en voor een grote communicatieve, strategische en economische impact. Voormalige en toekomstige Europese Culturele Hoofdsteden elders in Europa getuigen van een positieve impact voor de bredere regio.
              De kandidatuur van Leuven en het brede LOV2030-project is gericht op de regio-werking en vormt een sterke, inhoudelijke hefboom om een structurele bovenlokale cultuurwerking uit te bouwen voor Leuven en de referentieregio Oost-Brabant. De oprichting van de IGS biedt hiervoor de structurele onderbouw en schrijft haar bovenlokale projecten in onder de thema’s van LOV2030: human, nature, innovation. Ze garandeert daarenboven een duurzame werking, ook na 2030. Wanneer, in het slechtste geval, Leuven de titel niet verwerft, blijft de IGS garant voor een structurele samenwerking en gaan de resultaten van de voorbereidende werkzaamheden niet verloren.
          Motivering

          De kandidatuur van de stad Leuven als Europese Culturele Hoofdstad 2030 biedt een unieke opportuniteit om de bovenlokale culturele samenwerking in de referentieregio Oost-Brabant te versterken en deze structureel te verankeren als Intergemeentelijke Samenwerking (IGS) voor cultuur, ondersteund en mede gefinancierd door de Vlaamse overheid.

          Met de kandidatuur van Leuven & Beyond als Europese Culturele Hoofdstad is het momentum daar om over te stappen van projectmatige Vlaamse ondersteuning naar structurele Vlaamse ondersteuning. Daarom vragen we een principieel engagement  van de Oost-Brabantse gemeenten om deel te nemen in 2025 en 2026 aan de voorbereiding van de oprichting van een nieuwe eigen IGS Cultuur Oost-Brabant in 2027.

          Op het burgemeestersoverleg van 28 juni 2024 onderschreven 24 Oost-Brabantse gemeenten de intentie om het eigen cultuurbeleid te versterken door middel van bovenlokale samenwerking via een IGS en om de kandidatuur als Europese Culturele Hoofdstad 2030 te ondersteunen als Leuven & Beyond (LOV2030).

          Daarom wordt aan de gemeenten uit Oost-Brabant de bevestiging hiervan via een principieel akkoord voorgelegd. Dit bestaat uit het voorzien van een geoormerkte cofinanciering in de voorziene cultuurbudgetten vanaf 2027 van 0,675 € per inwoner voor de periode 2027 - 2032 voor de deelname aan de IGS en de organisatie van culturele projecten.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
          Onthouders: Kris Swinnen
          Resultaat: Met 16 stemmen voor, 1 onthouding

          Artikel 1.

          Principieel  akkoord te gaan met de deelname en de voorbereidingen aan de kandidatuur van Leuven & Beyond (LOV2030) voor Europese Culturele Hoofdstad 2030, en zodra de titel behaald, mee te werken gedurende 2026-2033.

          Artikel 2.

          Principieel akkoord te gaan met de deelname aan de voorbereidingen van de oprichting van een nieuw intergemeentelijk samenwerkingsverband cultuur voor de referentieregio Oost-Brabant.

          Artikel 3.

          Principieel akkoord te gaan om in de meerjarenplanning 2026-2031 een jaarlijks bedrag van € 0,675 per inwoner te voorzien en te oormerken voor deze periode voor de deelname aan de nieuwe IGS Cultuur Oost-Brabant ter ondersteuning van de realisatie van bovenlokale cultuurprojecten in de eigen gemeente en binnen de brede (Europese) programmalijnen human, nature, innovation voor LOV2030.

          Artikel 4.

          De goedkeuring te agenderen op de gemeenteraad.

      • Jeugd

        • Installatie Lokaal Overleg Kinderopvang

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
          Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 304.
          Voorgaande
          1. Oproep in de G'zet editie januari- februari
          Probleemstelling

          Het lokaal bestuur is verplicht om een Lokaal Overleg Kinderopvang op te starten en te organiseren.

          Het lokaal overleg is een gemeentelijke adviesraad. Meestal zal het lokaal bestuur het Lokaal Overleg Kinderopvang vragen haar advies te formuleren, maar het Lokaal Overleg Kinderopvang kan ook op eigen initiatief een advies formuleren.

          Naar aanleiding van de hernieuwing van de gemeenteraad dient ook het Lokaal Overleg Kinderopvang opnieuw te worden samengesteld. Er werd net zoals bij de andere adviesraden van de Dienst Vrije Tijd een oproep geplaatst in de G'zet, helaas kwamen hierop geen kandidaturen voor het Lokaal Overleg Kinderopvang. Aangezien het verplicht is om een Lokaal Overleg Kinderopvang te hebben, werden verschillende betrokken partijen gecontacteerd door het lokaal bestuur. Op deze manier werd er alsnog een adviesraad gevormd.

          Motivering

          De gemeenteraad dient kennis te nemen van de samenstelling.

          Samenstelling Lokaal Overleg Kinderopvang

          Organisatie Naam en voornaam
          Huis van het Kind - STORZO Denivel Regina
          Huis van het Kind - STORZO Mertens Nasha
          Opgroeien Herbots Boudewijn
          Samen Ferm Van Cauwenberghe Greet
          Schepenen Kinderopvang Prouvé Eva / Debehets Joke
          Diensthoofd Vrije Tijd Van Goethem Irina
          Deskundige Vrije Tijd Khani Simin

          Kennis te nemen van de samenstelling van het Lokaal Overleg Kinderopvang.

    • Algemeen beleid

      • Organieke regelgeving

        • Landbouwraad: wijziging statuten

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
          Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 304 §3.
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 24 februari 2020 houdende "Landbouwraad - oprichting".
          2. De gemeenteraadsbeslissing van 30 november 2020 houdende "Samenstelling landbouwraad". 
          3. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 april 2025 houdende "Landbouwraad: hernieuwing - kandidaturen".
          4. De gemeenteraadsbeslissing van 28 april 2025 houdende "Landbouwraad: samenstelling".
          5. Het advies van de landbouwraad van 13 mei 2025.
          Probleemstelling

          Naar aanleiding van de hernieuwing van de Landbouwraad werd een oproep naar kandidaten gedaan. Het aantal kandidaten bleek met slechts vier stemgerechtigde leden beperkt, mede door een beperking in de statuten van de adviesraad, met name 'Artikel 7: Voorwaarden tot deelneming':

          De organisaties moeten volgens hun doelstellingen georiënteerd zijn op het behartigen van de landbouwbelangen. De aangeduide afgevaardigden moeten in Geetbets gedomicilieerd zijn. 

          Er is ook interesse bij kandidaten met een landbouwbedrijf gevestigd in Geetbets, maar die niet woonachtig zijn binnen de gemeente. Ook zij zouden in aanmerking moeten kunnen komen om te zetelen in de Landbouwraad.

          Motivering

          Desbetreffend  'Artikel 7: Voorwaarden tot deelneming'  kan als volgt gewijzigd worden:

          'De organisaties moeten volgens hun doelstellingen georiënteerd zijn op het behartigen van de landbouwbelangen. De aangeduide afgevaardigden moeten kunnen aantonen dat hun exploitatienummer verbonden is aan een vestingeenheid  met adres in Geetbets. (btw nummer/vestigingseenheid).'

          De aanpassing kan ook ruimte scheppen voor vrouwelijke kandidaten, waardoor een genderonevenwicht kan worden voorkomen.

          Advies van de Landbouwraad:

          De voorgestelde wijziging van de statuten werd voorgelegd op de Landbouwraad De vier aanwezige, stemgerechtigde leden adviseerden de voorgestelde aanpassing unaniem gunstig.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1:

          Akkoord te gaan met de voorgestelde wijziging van artikel 7 van de statuten van de Landbouwraad: 'De organisaties moeten volgens hun doelstellingen georiënteerd zijn op het behartigen van de landbouwbelangen. De aangeduide afgevaardigden moeten kunnen aantonen dat hun exploitatienummer verbonden is aan een vestingeenheid  met adres in Geetbets. (btw nummer/vestigingseenheid).'

          De statuten als volgt te coördineren:

          Artikel 1: Benaming

          De opgerichte raad wordt de “gemeentelijke landbouwraad Geetbets” genoemd.

          Artikel 2: Zetel

          De zetel is gevestigd in het administratief centrum Den Molencouter, Dorpsstraat 7 te 3450 Geetbets bij de gemeentelijke dienst milieu/landbouw.

          Artikel 3: Doel

          De landbouwraad is een adviserende, door de gemeenteraad erkende raad. De raad bezit de bevoegdheid, hetzij op verzoek van het gemeentebestuur, hetzij op eigen initiatief adviezen uit te brengen betreffende problemen, die verband houden met de land- en tuinbouwbelangen in Geetbets.

          Artikel 4: Mandaat

          Het mandaat van de leden geldt voor de duur van de legislatuur van de gemeenteraad en wordt na de installatie van de nieuwe gemeenteraad telkens hernieuwd. Via het gemeentelijk infoblad wordt een oproep naar leden gedaan. Organisaties die een vertegenwoordiger hebben in de landbouwraad worden aangeschreven met de vraag wie ze wensen af te vaardigen als lid in de landbouwraad.

          De landbouwraad wordt automatisch ontbonden, zes maanden na een gemeenteraadsverkiezing.

          Artikel 5. Leden

          De leden die aangeduid zijn of afgevaardigd zijn door de organisaties, zetelen niet ter persoonlijke titel, maar in het algemeen belang van de landbouw.

          Artikel 6. Samenstelling

          De landbouwraad bestaat bij voorkeur uit:

          1. Eén vertegenwoordiger uit de Landelijke Gilden, die voldoet aan de voorwaarden vermeld onder artikel 7;
          2. Eén vertegenwoordiger uit de Boerenbond, die voldoet aan de voorwaarden vermeld onder artikel 7;
          3. Eén vertegenwoordiger van een andere organisatie verbonden met landbouw die zich aandient
          4. Eén afgevaardigde van de gemeentelijke schattingscommissie;
          5. 5 afgevaardigden die hun hoofdberoep in de agrarische sector hebben, onafhankelijk van een organisatie (bijvoorbeeld een producent van hoeveproducten, een uitbater van hoevetoerisme, een fruit –of bloementeler of een vertegenwoordiger van een andere nieuwe vorm van landbouwbedrijfsvoering);
          6. De schepen van landbouw, lid van ambtswege, niet stemgerechtigd
          7. Een vertegenwoordiger met inzet en positieve interesse voor land- en tuinbouw, aangeduid door elke fractie die deel uitmaakt van de gemeenteraad. Deze vertegenwoordigers zijn niet stemgerechtigd;
          8. Deze leden kunnen naar noodzaak eventueel aangevuld worden met deskundigen deze hebben uitsluitend een raadgevende bevoegdheid.

          Ten hoogste twee derde van de leden van de adviesraad mag van hetzelfde geslacht zijn.

          Plaatsvervanging is enkel voorzien in geval van ontslag, overlijden of intrekking van het mandaat door de betreffende organisatie.

          Afgevaardigden van de organisaties dienen zich bij noodgedwongen afwezigheid op een vergadering van de raad, vooraf te verontschuldigen. Drie afwezigheden zonder verontschuldiging betekent uitsluiting. Dat betekent niet de schrapping van de organisatie maar van de nalatige afgevaardigde.

          Artikel 7. Voorwaarden tot deelneming

          De organisaties moeten volgens hun doelstellingen georiënteerd zijn op het behartigen van de landbouwbelangen. De aangeduide afgevaardigden moeten kunnen aantonen dat hun exploitatienummer verbonden is aan een vestingeenheid  met adres in Geetbets. (btw nummer/vestigingseenheid).

          Artikel 8. Werkverdeling

          De raad kiest een voorzitter en één ondervoorzitter. De voorzitter wordt gekozen uit de stemgerechtigde leden van de landbouwraad.

          Bij de eerste stemronde is elke kandidaat-voorzitter aanwezig. Wanneer een kandidaat in de eerste stemronde de gewone meerderheid van al de geldig uitgebrachte stemmen behaalt, is hij/ zij de voorzitter. Indien niemand in de eerste stemronde een meerderheid behaalt, zal gekozen worden tussen de kandidaten die de meeste stemmen haalden in de eerste ronde tot een kandidaat de meerderheid haalt, die dan voorzitter wordt. Voor de taak van ondervoorzitter wordt dezelfde procedure gevolgd.

          De taak van de voorzitter omvat:

          • voorzitten van de vergaderingen van de landbouwraad;
          • de agenda opstellen in samenspraak met de secretaris;
          • ondertekenen van de adviezen en de uitgaande briefwisseling;
          • vertegenwoordigen van de landbouwraad;
          • aanduiden van een vervanger bij diens afwezigheid.

          Minimum 1/3 van de stemgerechtigde leden kunnen een ‘motie van wantrouwen’ indienen tegen de voorzitter van de landbouwraad. Deze motie wordt goedgekeurd indien de helft plus 1 van de leden van landbouwraad hiermee akkoord gaat. De nieuwe voorzitter moet gekozen worden binnen de maand op een nieuwe vergadering, volgend op de goedkeuring van de motie. Deze bijeenroeping en verkiezing zal gebeuren door de secretaris van de landbouwraad.

          De raad wordt bijgestaan voor de administratie en verslaggeving door een medewerker van de dienst milieu/landbouw. Deze persoon bekleedt de functie van secretaris, maar heeft geen stemrecht.

          De secretaris zorgt voor de administratieve en logistieke ondersteuning aan de landbouwraad, hij/zij woont de vergaderingen bij en verzorgt de secretariaatswerkzaamheden 

          Artikel 9. Bekrachtiging van de benoemingen

          De installatie van de landbouwraad, zijn samenstelling, de eventuele wijzigingen en uitbreiding, de benoemingen voor de functies, vermeld in de artikels 6 en 8 worden ter kennisname aan het college van burgemeester en schepenen meegedeeld en bekrachtigd door de gemeenteraad.

          Artikel 10. Vergaderingen

          Behalve in spoedeisende gevallen, wordt de raad digitaal uitgenodigd ten minste 8 dagen voor de dag van de vergadering. De uitnodiging vermeldt de plaats, de datum, het uur, alsook de agenda. Elk voorstel buiten de agenda, moet uiterlijk twee dagen voor de vergadering, schriftelijk aan de voorzitter worden meegedeeld.

          Artikel 11. Aantal vergaderingen

          De landbouwraad komt minstens één maal per jaar samen. Bijkomende vergaderingen worden door de voorzitter samengeroepen naar noodzaak of op verzoek van minstens 1/3 leden van de raad.

          Artikel 12. Besluitvorming

          Er moet steeds gestreefd worden naar een consensus.

          Indien dit niet mogelijk is, dient er worden overgegaan tot stemming. Ieder aanwezig stemgerechtigd lid beschikt over één stem. De  stemming  voor  gewone  beslissingen  vereist  een  gewone  meerderheid.  De  helft  van  de stemgerechtigde leden moet aanwezig zijn om geldig te kunnen vergaderen. Indien er niet aan deze voorwaarde  wordt  voldaan,  kan  er  een  tweede  vergadering  worden  samengeroepen  waar  er ongeacht het aantal aanwezigen kan worden gestemd. Bij gelijkheid van stemmen is de stem van de voorzitter bepalend.

          Artikel 13. Verslag

          Van elke vergadering wordt door de secretaris een verslag opgemaakt. Als eerste agendapunt van iedere vergadering wordt het verslag van voorgaande vergadering goedgekeurd. Uittreksels en achtergrondinformatie worden aan derden bekendgemaakt mits goedkeuring van de raad.

          Het verslag wordt overgemaakt aan de leden van de landbouwraad en het college van burgemeester en schepenen. De verslagen zijn openbaar.

          De verslagen van de landbouwraad worden steeds ter kennis gegeven aan de milieuraad en de verslagen van de milieuraad worden steeds ter kennis gegeven aan de landbouwraad.

          Artikel 14. Ondersteuning

          De raad krijgt voldoende informatie, logistieke en financiële ondersteuning zodat een goede werking mogelijk van de raad mogelijk is. Elke besteding dient ter goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen voorgelegd te worden.

          Artikel 2.

          Omwille van de gewijzigde voorwaarden voor kandidaten een nieuwe oproep voor de vernieuwing van de Landbouwraad te houden.

      • Intergemeentelijke samenwerking

        • Kanvaz - gewone algemene vergadering op 4 juni 2025

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
          Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Decreet lokaal bestuur inzonderheid art. 40 en 41.
          Probleemstelling

          De gewone algemene vergadering van Kanvaz bv vindt plaats op 4 juni 2025 met volgende agendapunten:

          1. Verslag van de Raad van Bestuur boekjaar 31/12/2024
          2. Verslag van de commissaris boekjaar 31/12/2024
          3. Goedkeuring van de jaarrekening 2024
          4. Bestemming van het resultaat 2024
          5. Kwijting te verlenen aan bestuurders raad van bestuur en commissaris
          6. Uittredende aandeelhouders
          7. Goedkeuring ontwerp intern reglement algemene vergadering
          8. Samenstelling Raad van Bestuur
          9. Goedkeuring van de notulen van de vergadering
          Motivering

          De agenda van de vergadering kan goedgekeurd worden.

          Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid: effectieve: Eva Prouvé plaatsvervangend: Joke Debehets.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          De agenda van de gewone algemene vergadering van Kanvaz bv op 4 juni 2025 goed te keuren.

          Artikel 2.

          De vertegenwoordiger Eva Prouvé eva.prouvé@geetbets.be en plaatsvervanger Joke Debehets joke.debehets@geetbets.be worden gemandateerd om alle agendapunten op de agenda van de gewone algemene vergadering Kanvaz bv op 4 juni 2025 goed te keuren.

          Artikel 3.

          Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan KANVAZ Directie@kanvaz.be

        • Poolstok - Algemene vergadering - 6 juni 2025

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
          Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40, 41 en 432.
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 24 augustus 2020 houdende "Poolstok-aansluiting".
          2. De gemeenteraadsbeslissing van 24 februari 2025 houdende "Poolstok - vertegenwoordiging".
          Probleemstelling

          De agenda van de algemene vergadering van Poolstok dient goedgekeurd te worden

          A. Algemeen

          1. Samenstelling van het bureau van de vergadering
          2. Uiteenzetting van het verslag van het bestuursorgaan en van de commissaris m.b.t. het boekjaar 2024
          3. Mogelijkheid tot het stellen van vragen aan de bestuursleden en aan de commissaris m.b.t. het boekjaar 2024 
          4. Goedkeuring van de jaarrekening voor het boekjaar 2024
          5. Bestemming van het resultaat
          6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris voor het boekjaar 2024
          7. Ontslagen en benoemingen
          8. Goedkeuring van de bezoldigingen - indexering van de bestuurdersvergoedingen
          9. Dasgevallend: varia
          B. Strategie Poolstok 2025-2030
          C. Toelichting nieuw beheersreglement
          Motivering

          De agenda van de vergadering kan goedgekeurd worden.

          Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid effectieve: Jo.Roggen jo.roggen@geetbets.be  plaatsvervangend: Kris Swinnen kris.swinnen@geetbets.be.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          De agenda van de algemene vergadering van Poolstok goed te keuren.

          Artikel 2.

          De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering wordt gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van Poolstok goed te keuren.

        • Ethias - Gewone Algemene vergadering 12 juni 2025.

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
          Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 24 februari 2025 houdende "Ethias - vertegenwoordiging".
          Probleemstelling

          De gewone algemene vergadering van Ethias vindt plaats op 12 juni 2025.

          De agenda is als volgt:

          1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024.
          2. Goedkeuring van de jaarrekening op 31/12/2024 en bestemming van het resultaat.
          3. Kwijting aan de bestuurders.
          4. Kwijting aan de commissaris.
          5. Statutaire benoemingen - Client Board.
          Motivering

          De agenda van de vergadering kan goedgekeurd worden.

          Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid: effectieve: Jo Roggen jo.roggen@geetbets.be plaatsvervangend: Eva Prouvé eva.prouve@geetbets.be

          Artikel 1.

          De agenda van de gewone algemene vergadering van Ethias op 12 juni 2025 goed te keuren.

          Artikel 2.

          De vertegenwoordiger wordt gemandateerd om alle agendapunten op de agenda van de gewone algemene vergadering van Ethias op 12 juni 2025 goed te keuren.

          Artikel 3.

          Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan Ethias: algemene.vergadering@ethias.be

        • De Watergroep - algemene vergadering 13 juni 2025.

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
          Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art 40 en 41.
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 24 februari 2025 houdende "De watergroep - vertegenwoordiging.".
          2. De e-mail van 12 mei 2025 van de Watergroep.
          Probleemstelling

          De buitenewone algemene vergadering van De Watergroep zal plaatsvinden op 13 juni 2025.

          De agenda van de algemene vergadering is als volgt:

          • Jaarverslag van de raad van bestuur aan de vennoten over de geconsolideerde en statutaire jaarrekening 2024
          • Verslag van de commissaris aan de algemene vergadering over de geconsolideerde en statutaire jaarrekening 2024
          • Goedkeuring van de geconsolideerde en statutaire jaarrekening 2024
          • Kwijting aan de bestuurders
          • Kwijting aan de commissaris
          • Benoeming van 4 bestuurders op voordracht van de provinciale vennotenvergaderingen
          Motivering

          De agenda kan goedgekeurd worden.

          Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid effectieve: Roland Strouven roland.strouven@geetbets.be, plaatsvervangend: Stijn Doms stijn.doms@geetbets.be.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          De dagorde van de algemene vergadering van De Watergroep van 13 juni 2025 goed te keuren en de vertegenwoordiger op te dragen dit eveneens te doen in de algemene vergadering.

          Artikel 2.

          Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan De Watergroep: vennoten@dewatergroep.be.

        • Ecowerf -Algemene vergadering van 18 juni 2025

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
          Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40, 41, 427 en 432.
          2. De statuten van EcoWerf, laatste wijziging op 20 december 2023, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 29 januari 2024.
          Voorgaande
          1. De deelname van de gemeente in de opdrachthoudende vereniging Ecowerf, intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant.
          2. De statuten van Ecowerf zoals goedgekeurd door de algemene vergadering van 20 december 2023.
          3. De gemeenteraadsbeslissing van 28 april 2025 houdende "Ecowerf: aanduiding vertegenwoordiging.".
          4. De gemeenteraadsbeslissing van 28 april 2025 houdende "Ecowerf - Buitengewone algemene vergadering van 18 juni 2025.".
          Probleemstelling

          De agenda voor de algemene vergadering van 18 juni 2025 bevat volgende punten:

          1. Samenstelling bureau

          2. Goedkeuring verslag van de bijzondere algemene vergadering van 26/03/2025

          3. Samenstelling raad van bestuur

          4. Jaarverslag 2024

          4.1. Verslag van de activiteiten

          4.2. Jaarrekening per 31/12/2024 – verslag van de commissaris-revisor

          4.3. Balans, resultaten, winstverdeling en waarderingsregels

          5. Evaluatie ondernemingsplan 2019-2024

          6. Ondernemingsplan 2025-2030 en meerjarenbegroting

          7. Decharge bestuurders

          8. Samenwerkingsovereenkomst IVAREM

          9. Herbenoeming van de commissaris-revisor

          10. Diversen

          Motivering

          De agenda van de vergadering kan goedgekeurd worden.

          Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid: effectieve: Rita Soetaerts rita.soetaerts@geetbets.be plaatsvervangend: Stijn Doms stijn.doms@geetbets.be

          Publieke stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

           

          Artikel 1.

          Efectieve: Rita Soetaerts rita.soetaerts@geetbets.be plaatsvervangend: Stijn Doms stijn.doms@geetbets.be worden gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant van 12 juni 2024 goed te keuren.

          Artikel 2.

          Deze beslissing te onderwerpen aan het algemeen toezicht en een afschrift van dit besluit te zenden naar de gemeentelijke afgevaardigde en EcoWerf t.a.v. Ann Verloo, managementassistent.

        • Interleuven - Algemene vergadering op 18 juni 2025

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
          Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt in artikel 432 dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers en deze voor de gemeente rechtstreeks worden aangewezen door de gemeenteraad uit hun leden en dat het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
          2. De gecoördineerde statuten van Interleuven.
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 24 februari 2025 houdende "Interleuven: aanduiding vertegenwoordiging.".
          Probleemstelling

          De uitnodiging d.d. 15 april 2025 van Interleuven voor de algemene vergadering d.d. 18 juni 2025 om 19.00 uur met volgende agenda:

          1. Samenstelling van het bureau

          2.Goedkeuring verslag algemene vergadering d.d. 19 maart 2025

          3.Verslag over de activiteiten 2024

          4.Jaarrekening per 31-12-2024 en verslag van de commissaris-revisor

          5.Verwerking van de resultaten krachtens art. 44 van de statuten

          6.Kwijting te verlenen aan bestuurders en commissaris-revisor

          7.Diversen

          Motivering

          De agenda van de vergadering kan goedgekeurd worden.

          Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid: effectieve: Jo Roggen jo.roggen@geetbets.be plaatsvervangend: Danny Ruysen danny.ruysen@geetbets.be.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          Het mandaat van de vertegenwoordiger inzake de agenda van de algemene vergadering van 18 juni 2025 Interleuven als volgt vast te stellen:

          -        Goedkeuring van alle agendapunten van de algemene vergadering.

          Artikel 2.

          De lijst van bestuurders aangesteld door de algemene vergadering van 19 maart 2025 met name:

          • Carl Devlies – voor de termijn 2025-2030
          • Stef Van Calster– voor de termijn 2025-2027
          • Sandra Schoovaerts– voor de termijn 2028-2030
          • Tom Wouters– voor de termijn 2025-2027
          • Bert De Wit– voor de termijn 2025-2030
          • Willy Stroobants– voor de termijn 2025-2030
          • Katelijne Suetens– voor de termijn 2025-2027
          • Stijn Dekelver– voor de termijn 2028-2030
          • Thomas Geyns– voor de termijn 2025-2030
          • Joël Vander Elst– voor de termijn 2025-2030
          • Tinne Allaerts– voor de termijn 2025-2030
          • An Wouters– voor de termijn 2025-2030
          • Elien Smeesters– voor de termijn 2025
          • Eddy Vandenbosch– voor de termijn 2026-2030
          • Peter Reekmans– voor de termijn 2025-2026
          • Kristof Mollu– voor de termijn 2027-2028
          • Kris Swinnen– voor de termijn 2029-2030
          • Johan Everaerts– voor de termijn 2025-2030
          • Geert Cluckers– voor de termijn 2025-2030
          • Evelien Janssens– voor de termijn 2025-2027
          • Nele Daemen– voor de termijn 2028-2030

          goed te keuren.

          Artikel 3.

          Deze beslissing over te maken aan directiesecretariaat@interleuven.be.

        • Riobra - Algemene Vergadering tevens jaarvergadering 24 juni 2025.

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
          Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40, 41 en 432, alinea 3.
          Voorgaande
          1. De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Riobra.
          2. De gemeenteraadsbeslissing van 24 februari 2025 houdende "Riobra: aanduiding vertegenwoordiging.".
          Probleemstelling

          De gemeente werd per aangetekend schrijven van 4 april 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van Riobra die op 24 juni 2025 plaatsheeft.

          De documentatiestukken werden zowel per mail overgemaakt als elektronisch en kunnen worden geraadpleegd op het Extranet van Riobra.

          Motivering

          Artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene vergadering.

          De agenda van de vergadering kan goedgekeurd worden.

          Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid: effectieve: Kris Swinnen kris.swinnen@geetbets.be plaatsvervangend: Roland Strouven roland.strouven@geetbets.be

          Publieke stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra d.d. 24 juni 2025:

          1. Kennisneming verslagen van Riobra van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.  
          2. Goedkeuring van de jaarrekening van Riobra afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
          3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
          4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Riobra met betrekking tot het boekjaar 2024.
          5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
          6. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2025-2030.
          7. Statutaire benoemingen.
          8. Statutaire mededelingen.

          Artikel 2.

          De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra op 24 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

          Artikel 3.

          Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        • Dienstverlenende vereniging Cipal - algemene vergadering 24 juni 2025.

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
          Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur inzonderheid art. 40 en titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
          2. De statuten van Cipal, inzonderheid art. 35 inzake de samenstelling van de algemene vergadering.
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 27 juni 2022 houdende "Toetreding tot de dienstverlenende vereniging Cipal.".
          2. De gemeenteraadsbeslissing van 24 februari 2025 houdende "Cipal dv - vertegenwoordiging.".
          Probleemstelling

          De algemene vergadering van Cipal dv wordt gehouden op 24 juni 2025met de volgende punten op de agenda:

          1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
          2. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024
          3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024 met bestemming van het resultaat
          4. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024
          5. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024
          6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris van Cipal voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2024
          7. Benoeming commissaris en vaststelling van vergoeding
          8. Bepaling presentiegeld en reisvergoeding voor de leden van de raad van bestuur
          9. Goedkeuring van het evaluatierapport 2019-2024 met inbegrip van het ondernemingsplan 2025-2030
          10. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

          Voorstel van beslissing:

          Motivering

          De agenda van de vergadering kan goedgekeurd worden.

          Als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid: effectieve: Stijn Doms, stijn.doms@geetbets.be plaatsvervangend: Jo Roggen, jo.roggen@geetbets.be

          Publieke stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 25 juni 2025 goedgekeurd.

          Artikel 2.

          De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 25 juni 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

          Artikel 3.

          Afschrift van deze beslissing te versturen aan cipal dv: infoavdv@cipal.be .

        • IGO div Algemene vergadering van 27 juni 2025.

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
          Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet t lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
          Voorgaande
          1. De oprichting van IGO-W vzw op 27 oktober 1998.
          2. De oprichting van de dienstverlenende vereniging IGO div op 10 maart 2004.
          3. De gemeenteraadsbeslissing van 24 februari 2025 houdende "IGO: aanduiding vertegenwoordiging.".
          Probleemstelling

          De agenda dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden.

          De agenda van de algemene vergadering dient goedgekeurd te worden:

          1. Goedkeuring verslag buitengewone Algemene Vergadering van 21/3/2025
          2. Aanstelling van de commissaris-revisor Vyvey & Co
          3. Goedkeuring jaarverslag en jaarrekening 2024, inclusief kwijting aan bestuurders en commissaris-revisor
          4. Goedkeuring rapportage kostendelende vereniging IGO div jaar 2024
          5. Aanstelling leden van het algemeen comité
          • Voor gemeente Begijnendijk

                - Effectief lid: David Janssens

                - Plaatsvervanger: Bob Michiels

          • Voor OCMW Begijnendijk

                - Effectief lid: Dirk Goosens

                -  Plaatsvervanger: Ann Danckers

          • Voor gemeente Hoegaarden

                - Effectief lid: Loes Ginckels

          6. Varia

          Motivering

          De agenda van de vergadering kan goedgekeurd worden.

          Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid effectieve: Stijn Doms stijn.doms@geetbets.be plaatsvervangend: Eva Prouvé eva.prouve@geetbets.be.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          Het mandaat van de vertegenwoordiger inzake de agenda van de algemene vergadering van 27 juni 2025 als volgt vast te stellen: de agenda van de algemene vergadering van 27 juni 2025 van de intergemeentelijke vereniging IGO goed te keuren.

          Artikel 2.

          De huidige beslissing over te maken aan karen.lauwers@igo.be.

        • IGS Best Wonen tussen Zoet en Zout: Akkoordverklaring verderzetting en subsidieaanvraag voor de periode 2026-2031

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
          Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid art. 40 en 41, deel 3, titel 3.
          2. Het besluit van de Vlaamse regering tot wijziging van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, wat betreft het lokaal woonbeleid.
          3. Het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, inzonderheid Boek 2, Deel 2.
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 26 juni 2017 houdende "Aanvraagdossier intergemeentelijk samenwerkingsverband Best Wonen Tussen Zoet en Zout.";
          2. De gemeenteraadsbeslissing van 30 mei 2022 houdende "Vernieuwing subsidiedossier intergemeentelijk project ter ondersteuning lokaal woonbeleid ‘IGS Best wonen tussen zoet & zout’, krachtens de bepalingen van het BVR Lokaal Woonbeleid van 16 november 2018.".
          Probleemstelling

          In 2017 richtten de gemeenten Geetbets, Tienen en Zoutleeuw een interlokale vereniging zonder rechtspersoonlijkheid op die de naam draagt “Best wonen tussen zoet & zout” voor de uitvoering van een door Vlaanderen gesubsidieerd intergemeentelijk samenwerkingsproject inzake woonbeleid in de periode 2019-2025.

          Het besluit van 14 maart 2025 van de Vlaamse Regering tot wijziging van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, wat betreft het lokaal woonbeleid, voorziet in een aangepast subsidiëringskader voor intergemeentelijk samenwerkingsprojecten inzake woonbeleid en dit voor de periode 2026-2031.

          Om voor dit samenwerkingsproject Vlaamse subsidies te kunnen bekomen in de periode 2026-2031 dient een subsidieaanvraag ingediend te worden waarbij eveneens een engagementsverklaring gevoegd dient te worden waaruit blijkt dat de deelnemende gemeenten akkoord gaan met de uitvoering van de basisinitiatieven zoals opgelegd in voormeld Besluit van 14 maart 2025 van de Vlaamse Regering, alsook een plan van aanpak voor de eigen initiatieven.

          Vanuit de huidige interlokale vereniging “Best wonen tussen zoet & zout” werd een oriëntatienota, alsook een ontwerp projectvoorstel en bijhorend budget voor de periode 2026-2031 opgemaakt dat werd besproken tijdens het overleg van het beheerscomité op 06 maart 2025 en door het beheerscomité werd goedgekeurd op 14 april 2025.

          Het project wordt uitgevoerd met het oog op de realisatie, in elk van de deelnemende gemeenten, van elk van de volgende, Vlaamse beleidsprioriteiten:

          1. Vlaamse beleidsprioriteit 1: De gemeente zorgt voor een divers en betaalbaar woonaanbod in functie van de woonnoden.
          2. Vlaamse beleidsprioriteit 2: De gemeente werkt aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving.
          3. Vlaamse beleidsprioriteit 3: De gemeente informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen.

          waarbij het project, om subsidiabel te zijn, eveneens verplicht bestaat uit de basisinitiatieven zoals vermeld in de artikelen 2.14 tot en met 2.16 in Boek 2, Deel 2, Titel 4, Hoofdstuk 2 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.

          Naast de verplichte initiatieven zal binnen het project ook een eigen initiatief genomen worden ter verbetering van de woonkwaliteit, waarvoor Vlaanderen een bijkomende subsidie voorziet.

          Op 14 april 2025 vond eveneens een verkennend overleg plaats met de begeleider lokaal woonbeleid van het agentschap Wonen in Vlaanderen over het ontwerp van projectvoorstel en het plan van aanpak.

          Op 05 mei 2025 bevestigde het Agentschap Wonen in Vlaanderen per e-mail geen inhoudelijke opmerkingen of aanvullingen op het plan van aanpak te hebben.

          Iedere deelnemende gemeente draagt bij in de financiering van de werking en uitrusting van de interlokale vereniging en dit volgens een verdeelsleutel. Het vooropgestelde budget voor de verderzetting de periode 2026-2031, en de vooropgestelde financiële bijdragen per deelnemende gemeente, is als volgt:

          VERDEELSLEUTELS

          De toepasselijke verdeelsleutels voor het IGS 2026-2031 zijn als volgt:

          Tienen

          Zoutleeuw

          Geetbets

          71,77%

          16,49%

          11,73%

          BUDGET 2026-2031

          Het budget voor de periode 2026-2031 wordt berekend aan de hand van het aanvangsbudget 2026 waarop voor elk volgend jaar een stijgingspercentage wordt toegepast zoals aangegeven.

          aangenomen jaarlijks stijgingspercentage: 4,00%

          Jaar

          BUDGET:

          Waarvan personeelskost:

          Waarvan werkingsmiddelen:

          2026

          520.007,39

          504.407,39

          15.600,00

          2027

          540.807,69

          524.583,69

          16.224,00

          2028

          562.440,00

          545.567,04

          16.872,96

          2029

          584.937,60

          567.389,72

          17.547,88

          2030

          608.335,10

          590.085,31

          18.249,79

          2031

          632.668,50

          613.688,72

          18.979,79

           RAMING SUBSIDIES PER WERKINGSJAAR 2026-2031 

          De berekening van de subsidies is op basis van de aangenomen jaarlijkse Vlaamse en provinciale subsidie waarop een stijgingspercentage wordt toegepast zoals aangegeven.

          aangenomen jaarlijks stijgingspercentage:

          Vlaamse subsidie / element loonaandeel: 4,00%

          Vlaamse subsidie / element werkingsaandeel: 0,00%

          provinciale subsidie: 0,00%

          Jaar

          JAARLIJKSE SUBSIDIE:

          waarvan Vlaamse subsidie:

          waarvan provinciale subsidie:

          2026

          109.000,00

          98.100,00

          10.900,00

          0,00

          2027

          112.924,00

          102.024,00

          10.900,00

          0,00

          2028

          117.004,96

          106.104,96

          10.900,00

          0,00

          2029

          121.249,16

          110.349,16

          10.900,00

          0,00

          2030

          125.663,12

          114.763,12

          10.900,00

          0,00

          2031

          130.253,65

          119.353,65

          10.900,00

          0,00

           

          TOTALE SUBSIDIE OVER PERIODE:

          716.094,89

          waarvan Vlaamse subsidie:

          650.694,89

          waarvan provinciale subsidie:

          0,00

          De gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met:

          1. De vernieuwing voor de periode 2026-2031 van de interlokale vereniging “Best wonen tussen zoet & zout” voor de uitvoering van een het intergemeentelijk samenwerkingsproject inzake woonbeleid.
          2. De uitvoering van de verplichte basisinitiatieven in de periode 2026-2031 conform de bepalingen van het besluit van 14 maart 2025 van de Vlaamse Regering tot wijziging van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, wat betreft het lokaal woonbeleid, alsook het eigen initiatief.
          3. De indiening van een subsidieaanvraag voor dit intergemeentelijk samenwerkingsproject inzake woonbeleid voor de periode 2026-2031.
          Motivering

          De door Geetbets, Tienen en Zoutleeuw opgerichte interlokale vereniging “Best wonen tussen zoet & zout” is in de periode 2020-2025 een waardevol instrument gebleken voor de uitvoering van de door Vlaanderen aan de gemeenten opgelegde taken en verplichtingen inzake woonbeleid.  Zo heeft de vereniging op significante wijze bijgedragen tot de bewaking en verbetering van de woonkwaliteit binnen de gemeenten door de invoering en opvolging van de verplichting op conformiteitsattesten. Daarnaast zorgt de vereniging de vaststelling van leegstand en verwaarlozing van woningen en gebouwen, hetgeen mee de basis vormt voor de inning van dienaangaande belastingen.  Verder heeft de vereniging een loketwerking uitgebouwd waar de inwoners terecht kunnen voor antwoorden op vragen over wonen, huren en verhuren, alsook voor laagdrempelige informatie over en hulp bij premieaanvragen inzake renovaties en energie.  De vereniging voert haar opdracht uit binnen een, waar mogelijk, onderling afgestemde reglementaire context met aandacht voor de lokale noden en in samenspraak en -werking met lokale of regionale partners.

          De vernieuwing van de interlokale vereniging, en hiervoor Vlaamse subsidies aan te vragen, is dan ook wenselijk, te meer omdat dit toelaat om op een kosten efficiënte manier de werking verder te zetten en uit te bouwen. 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1:

          De interlokale vereniging zonder rechtspersoonlijkheid ‘Best Wonen tussen zoet & zout’ vernieuwd voor de periode 2026-2031.

          Artikel 2:

          De in bijlage toegevoegde aanvraag van een subsidie voor een intergemeentelijk project ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid 2026-2031 (IGS 5.0) voor de interlokale vereniging zonder rechtspersoonlijkheid ‘Best Wonen tussen zoet & zout’ wordt goedgekeurd, inclusief de daarin opgenomen engagementsverklaring voor de uitvoering van de basisinitiatieven en het eigen initiatief.

          Artikel 3:

          Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de coördinator van de interlokale vereniging zonder rechtspersoonlijkheid ‘Best Wonen tussen zoet & zout’. Aan de coördinator wordt gevraagd om de in artikel 1 bedoelde subsidieaanvraag in te dienen.

    • Toegevoegde punten

      • Gezonde voeding op school

        Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Burgemeester
        Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
        Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 21.
        Voorgaande
        1. De e-mail van Elke Allard van 19 mei 2025.
        Probleemstelling

        Raadsleden Elke Allard en Tom Droogmans hebben op 19 mei 2025 via mail dit punt aan de agenda toegevoegd.

        Motivering

        De Vlaamse regering doet een aanzienlijke investering in gezonde voeding op kleuter- en basisscholen. Met een budget dat vanaf volgend jaar oploopt tot 70 miljoen euro jaarlijks, en een basisbedrag van zo'n € 170,00 per kind per jaar, wil men elk kind de kans geven op gezonde voeding op school. Voor onze gemeente kan de subsidie zelfs oplopen tot € 46.388,00.

        De minister onderstreept terecht dat gezonde voeding essentieel is omdat een kind niet kan leren op een lege maag. Vandaag worden te veel kinderen geconfronteerd met een tekort aan gezond eten, wat leidt tot slechtere schoolprestaties en ondermijning van ontwikkeling, ook in Geetbets willen we élk kind een eerlijke kans geven, dan is een gezonde maaltijd daarvoor essentieel.

        Experts geven aan dat er ontzettend veel voordelen verbonden zijn aan het aanbieden van gezonde maaltijden op school: betere concentratie en leerprestaties, een sterkere weerstand en sneller herstel bij ziekte, positieve impact op mentaal welzijn, het aanleggen van een basis voor gezonde voedingskeuzes op latere leeftijd, het verrijken van kennis en sociale vaardigheden, en een belangrijke ontlasting voor ouders.

        Geetbets kan zich, in overleg met scholen, aanmelden voor deze steun. Scholen krijgen de vrijheid om zelf te beslissen over deelname en hoe ze het budget inzetten, gaande van het aanbieden van fruit of soep tot een warme maaltijd.

        Gezien het belang van dit initiatief voor de gezondheid en ontwikkeling van onze kinderen in Geetbets, en de substantiële financiële steun die vanuit Vlaanderen beschikbaar wordt gesteld, ben ik zeer benieuwd naar de concrete plannen van onze gemeente.

         Mijn vraag aan het college luidt dan ook: 

        1. Welke concrete stappen zal onze gemeente nemen om onze kleuter- en basisscholen actief te informeren over dit nieuwe initiatief en hen te ondersteunen bij het aanvragen van de middelen en het opzetten van een passend aanbod van gezonde voeding op school? 
        2. Hoe zullen we scholen helpen bij het navigeren door de mogelijkheden, rekening houdend met de lokale bijdrage van € 73,00 per kind en de flexibiliteit die ze hebben in de invulling van het aanbod?

        Antwoord van de burgemeester namens het college:

        De gemeente Geetbets heeft op haar grondgebied geen eigen gemeentescholen. Wel zijn er 3 lagere Vrije basisscholen die samen met 9 andere scholen de KORZO groep vormen.

        Er zijn jaarlijks vanuit de gemeente Geetbets al heel wat financiële tussenkomsten (samen goed voor € 18.000,00) en samenwerkingsvormen met de scholen op ons grondgebied. Denken we bijvoorbeeld onder andere  maar al aan huiswerkbegeleiding, busvervoer, de organisatie van sportdagen en cultuurdagen, toezicht, voor- en naschoolse opvang, opvoedingsondersteuning,  verkeersveilige omgevingen, de respectdagen, zorg- en scholenoverleg e.d.

        Ook vanuit onze sociale dienst (OCMW) nemen we een aantal lokale initiatieven en steunmaatregelen zoals een schooltoelage om de kosten van het onderwijs te dekken. We geven ook extra steun in feestelijke periodes om gezinnen te helpen via Sint-bonnen en eindejaartoelage en we bieden ook voedsel aan zoals groenten en fruit aan gezinnen in nood (cfr. De voedselbank).

        Wanneer ik de kostprijs van jullie voorstel voor een kleine landelijke gemeente als Geetbets bereken, dan mogen we dit niet onderschatten. € 73,00 per kind lijkt in eerste instantie op zich niet veel. Maar we moeten wel realistisch zijn. Het stopt niet bij een bijdrage van € 73,00 per kind.  Geetbets heeft dus 3 lagere vrijde basisscholen, (nogmaals dus geen gemeentescholen). De drie vrije basisscholen samen tellen 520 leerlingen.

        Dat betekent dus € 38.000,00 per schooljaar voor de gemeente als financiële tussenkomst in de warme maaltijden. In onze meerjarenplanning 2026 - 2031 zou dit dan wel een extra budget van € 228.000,00 betekenen dat voorzien dient te worden. Voor een kleine gemeente met een beperkt budget is dit een enorm bedrag.

        Als burgemeester heb ik vorige week contact genomen met de directie van de scholen in Rummen, Geetbets en Hogen. Zij waren duidelijk geen vragende partij. Men wordt niet geconfronteerd met lege brooddozen in Rummen en Hogen. In Geetbets is dit soms wel een probleem maar dat wordt dan snel intern aangepakt en occasioneel opgelost met boterhammen die de leerkracht dan klaar maakt voor het betrokken kind.

        Nog veel belangrijker is echter de praktische uitvoering van de aanbieding van de gezonde maaltijden voor gans de school. Dat is helemaal niet haalbaar zowel naar locatie als naar inzet van personeel. De leerkrachten zelf hebben niet de tijd om deze maaltijden voor te bereiden of op te halen of de bedeling ervan te doen, nog minder tijd voor de afwas van het materiaal.

        Die vraag komt dan ook naar de gemeente toe. Kunnen wij als gemeente dan de logistieke ondersteuning en inzet van personeel aanbieden voor de realisatie/uitvoering in praktijk? Kunnen we ook materiaal aankopen om de soep of dergelijke warm te houden en soepborden of tassen aankopen?

        Drie scholen op verschillende locaties en dus redelijke afstand van elkaar vergen telkens 1 ander personeelslid (zaalwachter of poetspersoneel)dewelke  van 11u (soep ophalen, bedelen, opruimen en afwassen) tot ongeveer 13u30 ingezet dient te worden. Dat is eigenlijk samen naar invulling toe, 1 voltijdse medewerker gedurende 10 maanden: nog eens een gemiddelde kostprijs van € 50.000,00 jaarlijks. Dus samen € 88. 000,00 per jaar of € 528.000,00 per legislatuur. Dit komt er op neer dat de gemeente eigenlijk € 170,00 betaalt per kind en de Vlaamse overheid € 97,00. Iedereen hier kent onze jaarbudgetten. Dit is totaal niet realistisch. Wanneer de Vlaamse regering zich populair wil maken met dergelijke initiatieven, moet ze voldoende financiën voorzien voor zowel de financiering als praktische uitvoering en niet dit voor het grootste deel afwinpelen op de gemeente.

        Nu is er in Geetbets wel reeds 1x per maand een soepbedeling aan de leerlingen door het oudercomité in Rummen en Geetbets, echter niet in Hogen. Zowel de financiering als de praktische organisatie gebeurt door de ouders/grootouders vanuit het oudercomité. Zij organiseren hiervoor jaarlijks een aantal initiatieven.  

        We kunnen beter een tussenkomst doen in die soep 1 keer per maand en de uitvoering verder laten gebeuren door oudercomité. Hopelijk wil ook het oudercomité van Hogen zich hier dan voor inzetten.  Dat is realistisch en zowel financieel en praktisch haalbaar voor de gemeente en de scholen.

        Kennis genomen van de besprekingen.

Namens Gemeenteraad,

Herman Stiers
Algemeen directeur

Roland Strouven
Voorzitter van de raad