De gemeenteraad
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 28 april 2025 dienen te worden goedgekeurd.
De ontwerpnotulen en zittingsverslag werden met de dagorde van de gemeenteraad meegestuurd.
Indien er geen opmerkingen gemaakt worden, kunnen de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 28 april 2025 goed te keuren.
De gemeenteraad
De gemeenteraad dient de rekening te adviseren.
De jaarrekening 2024 sluit af met een exploitatieoverschot van € 53.931,17 en met een investeringsresultaat van € 6.704,77.
overschot/tekort exploitatie |
ontvangsten |
uitgaven |
overschot/tekort |
exploitatie eigen financieel boekjaar |
49.577,07 |
95.851,10 |
-46.274,03 |
overschot/tekort expl.N-1 |
|
|
32.049,46 |
exploitatietoelage |
|
|
68.155,74 |
overschot exploitatie |
|
|
53.931,17 |
overschot/tekort investeringen |
ontvangsten |
uitgaven |
overschot/tekort |
investeringen eigen financieel boekjaar |
174.193,28 |
157.664,25 |
16.529,03 |
overschot/tekort expl.N-1 |
|
|
-9.824,26 |
tekort investeringen |
|
|
6.704,77 |
Alle verplichte documenten werden als bijlage bij de jaarrekening gevoegd.
De totale kastoestand bedraagt op 31 december 2024 € 60.635,94. Het saldo op de patrimoniumrekening bedraagt € 244.357,45.
Er werd een bedrag van € 32.038,52(€ 7.666,30 intresten & € 24.372,22 kapitaal) betaald aan aflossingen van leningen
Bij MAR 2013 - aankoop van liturgische tijdschriften, boeken en muziek - € 56,30 en bij MAR 2105 - monumentenzorg, inspecties en bewaking - € 41,37 zijn er budgetoverschrijdingen die niet via een interne kredietaanpassing kunnen weggewerkt worden.
Deze moeten in de toekomst vermeld worden in de toelichting bij de jaarrekening.
De openstaande schuld voor de leningen bedraagt eind 2024 € 182.987,47.
Er is een investeringsoverschot van € 6.704,77. Reden hiervoor is dat de afrekening voor de werken aan de verwarming van de kerk nog moet gebeuren.
De rekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Paulus en Sint-Petrus Geetbets gunstig te adviseren.
De gemeenteraad
Volgens het eredienstendecreet moet elke gemeente een actueel kerkenbeleidsplan hebben vanaf 2025. 'Actueel' betekent dat het kerkenbeleidsplan niet ouder is dan zes maanden bij indiening van de meerjarenplannen 2026-2031 van de kerkfabrieken (uiterlijk zes maanden na installatie van de nieuwe gemeenteraad). 'Goedgekeurd' betekent ondertekend door de bisschop en vastgelegd in een gemeenteraadsbesluit met de nieuwe gemeenteraad. Als gemeente beschik je ten laatste op 1 juni 2025 over het plan.
Enkel met een actueel kerkenbeleidsplan kan je beroep doen op subsidies voor niet-beschermde kerken van het agentschap Binnenlands Bestuur en voor beschermde kerken van het agentschap Onroerend Erfgoed. Om in aanmerking te komen voor een verhoogde erfgoedpremie van 60% moet een rooms-katholiek eredienstgebouw beschermd als monument in het actuele kerkenbeleidsplan aangeduid zijn voor een ruimer gebruik dan louter de eredienst. Dit kan gaan om valorisatie, medegebruik, nevenbestemming of herbestemming. Wordt het eredienstgebouw uitsluitend gebruikt voor de eredienst? Dan geldt het basispremiepercentage van 40%.
Het kerkenbeleidsplan bevat:
De opmaak van het kerkenbeleidsplan is iets wat de kerkfabrieken/-besturen samen met de gemeenten opnemen. Gezien Geetbets één pastorale zone vormt met Zoutleeuw werd gekozen voor een gezamenlijke stuurgroep. Gemeente- en eredienstbesturen vaardigden elk vertegenwoordigers af. De pastorale zone Zoutleeuw-Geetbets stelde in december 2024 een pastoraal plan 'Horizon 2030' op. De Heilige Paulus en Petruskerk van Geetbets blijft bestemd voor de eredienst.
Om maximaal de beschikbare subsidies voor onderhoud en restauratie te kunnen benutten, moet de kerk van Geetbets gevaloriseerd worden of een nevenbestemming in tijd en/of ruimte krijgen. In 2019 werd in het voorgaande kerkenbeleidsplan voorzien in een neven- of herbestemming voor de kerken van Rummen, Grazen en Hogen. Reeds enkele jaren worden geen vieringen meer gehouden in deze kerken. De kerk van Grazen werd reeds aangekocht door de gemeente en ontwijd in functie van een herbestemming. Een nevenbestemming voor de kerken van Rummen en Hogen is niet meer aan de orde, waardoor voor deze gebouwen heden een herbestemming wordt voorgesteld.
Na goedkeuring van het kerkenbeleidsplan zal er een stuurgroep worden opgericht om de doelstellingen te kunnen verwezenlijken.
Artikel 1.
Het kerkenbeleidsplan goed te keuren.
Artikel 2.
Het kerkenbeleidsplan na goedkeuring digitaal aan het Agentschap Binnenlands Bestuur te bezorgen.
De gemeenteraad
Het opstellen van de PV's voor de beperkte snelheidsovertredingen gebeurt door de politiezone Hageland.
De GAS-5-boeten worden door de gemeente geïnd. Voor de verwerking door de politiezone is er een overeenkomst inzake de vergoeding die daarvoor betaald moet worden.
De overeenkomsten met de politiezone waren niet voor alle gemeente gelijk. Er wordt een voorstel gedaan waarbij de kosten van de gemeente, voor de dossiers van de mobiele flitser, beter gedekt zijn en waarbij er een uniforme werkwijze is voor de 5 gemeenten van de politiezone.
De gemeenteraad dient akkoord te gaan met aanpassing van de overeenkomst.
Voor de politie is de vergoeding afhankelijk van de manier waarop de vaststelling is gebeurd en of de overtreding binnen of buiten de bebouwde kom is vastgesteld
De vergoeding kan op gelijkaardige wijze bepaald worden als de gemeenten Bekkevoort en Glabbeek namelijk als volgt:
Artikel 1.
De vergoeding aan de politiezone als volgt te bepalen:
Artikel 2.
De vergoedingen zullen per verstreken kwartaal afgerekend worden en in het volgende kwartaal worden uitbetaald aan politiezone 5389 Hageland.
Artikel 3.
De beslissing vervangt de beslissing van 22 augustus 2024 houdende "Overeenkomst met politiezone Hageland betreffende de gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen.".
De gemeenteraad
De kandidatuur van de stad Leuven als Europese Culturele Hoofdstad 2030 biedt een unieke opportuniteit om de bovenlokale culturele samenwerking in de referentieregio Oost-Brabant te versterken en deze structureel te verankeren als Intergemeentelijke Samenwerking (IGS) voor cultuur, ondersteund en mede gefinancierd door de Vlaamse overheid.
Met de kandidatuur van Leuven & Beyond als Europese Culturele Hoofdstad is het momentum daar om over te stappen van projectmatige Vlaamse ondersteuning naar structurele Vlaamse ondersteuning. Daarom vragen we een principieel engagement van de Oost-Brabantse gemeenten om deel te nemen in 2025 en 2026 aan de voorbereiding van de oprichting van een nieuwe eigen IGS Cultuur Oost-Brabant in 2027.
Op het burgemeestersoverleg van 28 juni 2024 onderschreven 24 Oost-Brabantse gemeenten de intentie om het eigen cultuurbeleid te versterken door middel van bovenlokale samenwerking via een IGS en om de kandidatuur als Europese Culturele Hoofdstad 2030 te ondersteunen als Leuven & Beyond (LOV2030).
Daarom wordt aan de gemeenten uit Oost-Brabant de bevestiging hiervan via een principieel akkoord voorgelegd. Dit bestaat uit het voorzien van een geoormerkte cofinanciering in de voorziene cultuurbudgetten vanaf 2027 van 0,675 € per inwoner voor de periode 2027 - 2032 voor de deelname aan de IGS en de organisatie van culturele projecten.
Artikel 1.
Principieel akkoord te gaan met de deelname en de voorbereidingen aan de kandidatuur van Leuven & Beyond (LOV2030) voor Europese Culturele Hoofdstad 2030, en zodra de titel behaald, mee te werken gedurende 2026-2033.
Artikel 2.
Principieel akkoord te gaan met de deelname aan de voorbereidingen van de oprichting van een nieuw intergemeentelijk samenwerkingsverband cultuur voor de referentieregio Oost-Brabant.
Artikel 3.
Principieel akkoord te gaan om in de meerjarenplanning 2026-2031 een jaarlijks bedrag van € 0,675 per inwoner te voorzien en te oormerken voor deze periode voor de deelname aan de nieuwe IGS Cultuur Oost-Brabant ter ondersteuning van de realisatie van bovenlokale cultuurprojecten in de eigen gemeente en binnen de brede (Europese) programmalijnen human, nature, innovation voor LOV2030.
Artikel 4.
De goedkeuring te agenderen op de gemeenteraad.
De gemeenteraad
Het lokaal bestuur is verplicht om een Lokaal Overleg Kinderopvang op te starten en te organiseren.
Het lokaal overleg is een gemeentelijke adviesraad. Meestal zal het lokaal bestuur het Lokaal Overleg Kinderopvang vragen haar advies te formuleren, maar het Lokaal Overleg Kinderopvang kan ook op eigen initiatief een advies formuleren.
Naar aanleiding van de hernieuwing van de gemeenteraad dient ook het Lokaal Overleg Kinderopvang opnieuw te worden samengesteld. Er werd net zoals bij de andere adviesraden van de Dienst Vrije Tijd een oproep geplaatst in de G'zet, helaas kwamen hierop geen kandidaturen voor het Lokaal Overleg Kinderopvang. Aangezien het verplicht is om een Lokaal Overleg Kinderopvang te hebben, werden verschillende betrokken partijen gecontacteerd door het lokaal bestuur. Op deze manier werd er alsnog een adviesraad gevormd.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van de samenstelling.
Samenstelling Lokaal Overleg Kinderopvang
Organisatie | Naam en voornaam |
Huis van het Kind - STORZO | Denivel Regina |
Huis van het Kind - STORZO | Mertens Nasha |
Opgroeien | Herbots Boudewijn |
Samen Ferm | Van Cauwenberghe Greet |
Schepenen Kinderopvang | Prouvé Eva / Debehets Joke |
Diensthoofd Vrije Tijd | Van Goethem Irina |
Deskundige Vrije Tijd | Khani Simin |
Kennis te nemen van de samenstelling van het Lokaal Overleg Kinderopvang.
De gemeenteraad
Naar aanleiding van de hernieuwing van de Landbouwraad werd een oproep naar kandidaten gedaan. Het aantal kandidaten bleek met slechts vier stemgerechtigde leden beperkt, mede door een beperking in de statuten van de adviesraad, met name 'Artikel 7: Voorwaarden tot deelneming':
De organisaties moeten volgens hun doelstellingen georiënteerd zijn op het behartigen van de landbouwbelangen. De aangeduide afgevaardigden moeten in Geetbets gedomicilieerd zijn.
Er is ook interesse bij kandidaten met een landbouwbedrijf gevestigd in Geetbets, maar die niet woonachtig zijn binnen de gemeente. Ook zij zouden in aanmerking moeten kunnen komen om te zetelen in de Landbouwraad.
Desbetreffend 'Artikel 7: Voorwaarden tot deelneming' kan als volgt gewijzigd worden:
'De organisaties moeten volgens hun doelstellingen georiënteerd zijn op het behartigen van de landbouwbelangen. De aangeduide afgevaardigden moeten kunnen aantonen dat hun exploitatienummer verbonden is aan een vestingeenheid met adres in Geetbets. (btw nummer/vestigingseenheid).'
De aanpassing kan ook ruimte scheppen voor vrouwelijke kandidaten, waardoor een genderonevenwicht kan worden voorkomen.
Advies van de Landbouwraad:
De voorgestelde wijziging van de statuten werd voorgelegd op de Landbouwraad De vier aanwezige, stemgerechtigde leden adviseerden de voorgestelde aanpassing unaniem gunstig.
Artikel 1:
Akkoord te gaan met de voorgestelde wijziging van artikel 7 van de statuten van de Landbouwraad: 'De organisaties moeten volgens hun doelstellingen georiënteerd zijn op het behartigen van de landbouwbelangen. De aangeduide afgevaardigden moeten kunnen aantonen dat hun exploitatienummer verbonden is aan een vestingeenheid met adres in Geetbets. (btw nummer/vestigingseenheid).'
De statuten als volgt te coördineren:
Artikel 1: Benaming
De opgerichte raad wordt de “gemeentelijke landbouwraad Geetbets” genoemd.
Artikel 2: Zetel
De zetel is gevestigd in het administratief centrum Den Molencouter, Dorpsstraat 7 te 3450 Geetbets bij de gemeentelijke dienst milieu/landbouw.
Artikel 3: Doel
De landbouwraad is een adviserende, door de gemeenteraad erkende raad. De raad bezit de bevoegdheid, hetzij op verzoek van het gemeentebestuur, hetzij op eigen initiatief adviezen uit te brengen betreffende problemen, die verband houden met de land- en tuinbouwbelangen in Geetbets.
Artikel 4: Mandaat
Het mandaat van de leden geldt voor de duur van de legislatuur van de gemeenteraad en wordt na de installatie van de nieuwe gemeenteraad telkens hernieuwd. Via het gemeentelijk infoblad wordt een oproep naar leden gedaan. Organisaties die een vertegenwoordiger hebben in de landbouwraad worden aangeschreven met de vraag wie ze wensen af te vaardigen als lid in de landbouwraad.
De landbouwraad wordt automatisch ontbonden, zes maanden na een gemeenteraadsverkiezing.
Artikel 5. Leden
De leden die aangeduid zijn of afgevaardigd zijn door de organisaties, zetelen niet ter persoonlijke titel, maar in het algemeen belang van de landbouw.
Artikel 6. Samenstelling
De landbouwraad bestaat bij voorkeur uit:
Ten hoogste twee derde van de leden van de adviesraad mag van hetzelfde geslacht zijn.
Plaatsvervanging is enkel voorzien in geval van ontslag, overlijden of intrekking van het mandaat door de betreffende organisatie.
Afgevaardigden van de organisaties dienen zich bij noodgedwongen afwezigheid op een vergadering van de raad, vooraf te verontschuldigen. Drie afwezigheden zonder verontschuldiging betekent uitsluiting. Dat betekent niet de schrapping van de organisatie maar van de nalatige afgevaardigde.
Artikel 7. Voorwaarden tot deelneming
De organisaties moeten volgens hun doelstellingen georiënteerd zijn op het behartigen van de landbouwbelangen. De aangeduide afgevaardigden moeten kunnen aantonen dat hun exploitatienummer verbonden is aan een vestingeenheid met adres in Geetbets. (btw nummer/vestigingseenheid).
Artikel 8. Werkverdeling
De raad kiest een voorzitter en één ondervoorzitter. De voorzitter wordt gekozen uit de stemgerechtigde leden van de landbouwraad.
Bij de eerste stemronde is elke kandidaat-voorzitter aanwezig. Wanneer een kandidaat in de eerste stemronde de gewone meerderheid van al de geldig uitgebrachte stemmen behaalt, is hij/ zij de voorzitter. Indien niemand in de eerste stemronde een meerderheid behaalt, zal gekozen worden tussen de kandidaten die de meeste stemmen haalden in de eerste ronde tot een kandidaat de meerderheid haalt, die dan voorzitter wordt. Voor de taak van ondervoorzitter wordt dezelfde procedure gevolgd.
De taak van de voorzitter omvat:
Minimum 1/3 van de stemgerechtigde leden kunnen een ‘motie van wantrouwen’ indienen tegen de voorzitter van de landbouwraad. Deze motie wordt goedgekeurd indien de helft plus 1 van de leden van landbouwraad hiermee akkoord gaat. De nieuwe voorzitter moet gekozen worden binnen de maand op een nieuwe vergadering, volgend op de goedkeuring van de motie. Deze bijeenroeping en verkiezing zal gebeuren door de secretaris van de landbouwraad.
De raad wordt bijgestaan voor de administratie en verslaggeving door een medewerker van de dienst milieu/landbouw. Deze persoon bekleedt de functie van secretaris, maar heeft geen stemrecht.
De secretaris zorgt voor de administratieve en logistieke ondersteuning aan de landbouwraad, hij/zij woont de vergaderingen bij en verzorgt de secretariaatswerkzaamheden
Artikel 9. Bekrachtiging van de benoemingen
De installatie van de landbouwraad, zijn samenstelling, de eventuele wijzigingen en uitbreiding, de benoemingen voor de functies, vermeld in de artikels 6 en 8 worden ter kennisname aan het college van burgemeester en schepenen meegedeeld en bekrachtigd door de gemeenteraad.
Artikel 10. Vergaderingen
Behalve in spoedeisende gevallen, wordt de raad digitaal uitgenodigd ten minste 8 dagen voor de dag van de vergadering. De uitnodiging vermeldt de plaats, de datum, het uur, alsook de agenda. Elk voorstel buiten de agenda, moet uiterlijk twee dagen voor de vergadering, schriftelijk aan de voorzitter worden meegedeeld.
Artikel 11. Aantal vergaderingen
De landbouwraad komt minstens één maal per jaar samen. Bijkomende vergaderingen worden door de voorzitter samengeroepen naar noodzaak of op verzoek van minstens 1/3 leden van de raad.
Artikel 12. Besluitvorming
Er moet steeds gestreefd worden naar een consensus.
Indien dit niet mogelijk is, dient er worden overgegaan tot stemming. Ieder aanwezig stemgerechtigd lid beschikt over één stem. De stemming voor gewone beslissingen vereist een gewone meerderheid. De helft van de stemgerechtigde leden moet aanwezig zijn om geldig te kunnen vergaderen. Indien er niet aan deze voorwaarde wordt voldaan, kan er een tweede vergadering worden samengeroepen waar er ongeacht het aantal aanwezigen kan worden gestemd. Bij gelijkheid van stemmen is de stem van de voorzitter bepalend.
Artikel 13. Verslag
Van elke vergadering wordt door de secretaris een verslag opgemaakt. Als eerste agendapunt van iedere vergadering wordt het verslag van voorgaande vergadering goedgekeurd. Uittreksels en achtergrondinformatie worden aan derden bekendgemaakt mits goedkeuring van de raad.
Het verslag wordt overgemaakt aan de leden van de landbouwraad en het college van burgemeester en schepenen. De verslagen zijn openbaar.
De verslagen van de landbouwraad worden steeds ter kennis gegeven aan de milieuraad en de verslagen van de milieuraad worden steeds ter kennis gegeven aan de landbouwraad.
Artikel 14. Ondersteuning
De raad krijgt voldoende informatie, logistieke en financiële ondersteuning zodat een goede werking mogelijk van de raad mogelijk is. Elke besteding dient ter goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen voorgelegd te worden.
Artikel 2.
Omwille van de gewijzigde voorwaarden voor kandidaten een nieuwe oproep voor de vernieuwing van de Landbouwraad te houden.
De gemeenteraad
De gewone algemene vergadering van Kanvaz bv vindt plaats op 4 juni 2025 met volgende agendapunten:
De agenda van de vergadering kan goedgekeurd worden.
Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid: effectieve: Eva Prouvé plaatsvervangend: Joke Debehets.
Artikel 1.
De agenda van de gewone algemene vergadering van Kanvaz bv op 4 juni 2025 goed te keuren.
Artikel 2.
De vertegenwoordiger Eva Prouvé eva.prouvé@geetbets.be en plaatsvervanger Joke Debehets joke.debehets@geetbets.be worden gemandateerd om alle agendapunten op de agenda van de gewone algemene vergadering Kanvaz bv op 4 juni 2025 goed te keuren.
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan KANVAZ Directie@kanvaz.be
De gemeenteraad
De agenda van de algemene vergadering van Poolstok dient goedgekeurd te worden
A. Algemeen
De agenda van de vergadering kan goedgekeurd worden.
Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid effectieve: Jo.Roggen jo.roggen@geetbets.be plaatsvervangend: Kris Swinnen kris.swinnen@geetbets.be.
Artikel 1.
De agenda van de algemene vergadering van Poolstok goed te keuren.
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering wordt gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van Poolstok goed te keuren.
De gemeenteraad
De gewone algemene vergadering van Ethias vindt plaats op 12 juni 2025.
De agenda is als volgt:
De agenda van de vergadering kan goedgekeurd worden.
Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid: effectieve: Jo Roggen jo.roggen@geetbets.be plaatsvervangend: Eva Prouvé eva.prouve@geetbets.be
Artikel 1.
De agenda van de gewone algemene vergadering van Ethias op 12 juni 2025 goed te keuren.
Artikel 2.
De vertegenwoordiger wordt gemandateerd om alle agendapunten op de agenda van de gewone algemene vergadering van Ethias op 12 juni 2025 goed te keuren.
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan Ethias: algemene.vergadering@ethias.be
De gemeenteraad
De buitenewone algemene vergadering van De Watergroep zal plaatsvinden op 13 juni 2025.
De agenda van de algemene vergadering is als volgt:
De agenda kan goedgekeurd worden.
Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid effectieve: Roland Strouven roland.strouven@geetbets.be, plaatsvervangend: Stijn Doms stijn.doms@geetbets.be.
Artikel 1.
De dagorde van de algemene vergadering van De Watergroep van 13 juni 2025 goed te keuren en de vertegenwoordiger op te dragen dit eveneens te doen in de algemene vergadering.
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan De Watergroep: vennoten@dewatergroep.be.
De gemeenteraad
De agenda voor de algemene vergadering van 18 juni 2025 bevat volgende punten:
1. Samenstelling bureau
2. Goedkeuring verslag van de bijzondere algemene vergadering van 26/03/2025
3. Samenstelling raad van bestuur
4. Jaarverslag 2024
4.1. Verslag van de activiteiten
4.2. Jaarrekening per 31/12/2024 – verslag van de commissaris-revisor
4.3. Balans, resultaten, winstverdeling en waarderingsregels
5. Evaluatie ondernemingsplan 2019-2024
6. Ondernemingsplan 2025-2030 en meerjarenbegroting
7. Decharge bestuurders
8. Samenwerkingsovereenkomst IVAREM
9. Herbenoeming van de commissaris-revisor
10. Diversen
De agenda van de vergadering kan goedgekeurd worden.
Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid: effectieve: Rita Soetaerts rita.soetaerts@geetbets.be plaatsvervangend: Stijn Doms stijn.doms@geetbets.be
Artikel 1.
Efectieve: Rita Soetaerts rita.soetaerts@geetbets.be plaatsvervangend: Stijn Doms stijn.doms@geetbets.be worden gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant van 12 juni 2024 goed te keuren.
Artikel 2.
Deze beslissing te onderwerpen aan het algemeen toezicht en een afschrift van dit besluit te zenden naar de gemeentelijke afgevaardigde en EcoWerf t.a.v. Ann Verloo, managementassistent.
De gemeenteraad
De uitnodiging d.d. 15 april 2025 van Interleuven voor de algemene vergadering d.d. 18 juni 2025 om 19.00 uur met volgende agenda:
1. Samenstelling van het bureau
2.Goedkeuring verslag algemene vergadering d.d. 19 maart 2025
3.Verslag over de activiteiten 2024
4.Jaarrekening per 31-12-2024 en verslag van de commissaris-revisor
5.Verwerking van de resultaten krachtens art. 44 van de statuten
6.Kwijting te verlenen aan bestuurders en commissaris-revisor
7.Diversen
De agenda van de vergadering kan goedgekeurd worden.
Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid: effectieve: Jo Roggen jo.roggen@geetbets.be plaatsvervangend: Danny Ruysen danny.ruysen@geetbets.be.
Artikel 1.
Het mandaat van de vertegenwoordiger inzake de agenda van de algemene vergadering van 18 juni 2025 Interleuven als volgt vast te stellen:
- Goedkeuring van alle agendapunten van de algemene vergadering.
Artikel 2.
De lijst van bestuurders aangesteld door de algemene vergadering van 19 maart 2025 met name:
goed te keuren.
Artikel 3.
Deze beslissing over te maken aan directiesecretariaat@interleuven.be.
De gemeenteraad
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 4 april 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van Riobra die op 24 juni 2025 plaatsheeft.
De documentatiestukken werden zowel per mail overgemaakt als elektronisch en kunnen worden geraadpleegd op het Extranet van Riobra.
Artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene vergadering.
De agenda van de vergadering kan goedgekeurd worden.
Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid: effectieve: Kris Swinnen kris.swinnen@geetbets.be plaatsvervangend: Roland Strouven roland.strouven@geetbets.be
Artikel 1.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra d.d. 24 juni 2025:
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra op 24 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeenteraad
De algemene vergadering van Cipal dv wordt gehouden op 24 juni 2025met de volgende punten op de agenda:
Voorstel van beslissing:
De agenda van de vergadering kan goedgekeurd worden.
Als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid: effectieve: Stijn Doms, stijn.doms@geetbets.be plaatsvervangend: Jo Roggen, jo.roggen@geetbets.be
Artikel 1.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 25 juni 2025 goedgekeurd.
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 25 juni 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing te versturen aan cipal dv: infoavdv@cipal.be .
De gemeenteraad
De agenda dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden.
De agenda van de algemene vergadering dient goedgekeurd te worden:
- Effectief lid: David Janssens
- Plaatsvervanger: Bob Michiels
- Effectief lid: Dirk Goosens
- Plaatsvervanger: Ann Danckers
- Effectief lid: Loes Ginckels
6. Varia
De agenda van de vergadering kan goedgekeurd worden.
Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid effectieve: Stijn Doms stijn.doms@geetbets.be plaatsvervangend: Eva Prouvé eva.prouve@geetbets.be.
Artikel 1.
Het mandaat van de vertegenwoordiger inzake de agenda van de algemene vergadering van 27 juni 2025 als volgt vast te stellen: de agenda van de algemene vergadering van 27 juni 2025 van de intergemeentelijke vereniging IGO goed te keuren.
Artikel 2.
De huidige beslissing over te maken aan karen.lauwers@igo.be.
De gemeenteraad
In 2017 richtten de gemeenten Geetbets, Tienen en Zoutleeuw een interlokale vereniging zonder rechtspersoonlijkheid op die de naam draagt “Best wonen tussen zoet & zout” voor de uitvoering van een door Vlaanderen gesubsidieerd intergemeentelijk samenwerkingsproject inzake woonbeleid in de periode 2019-2025.
Het besluit van 14 maart 2025 van de Vlaamse Regering tot wijziging van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, wat betreft het lokaal woonbeleid, voorziet in een aangepast subsidiëringskader voor intergemeentelijk samenwerkingsprojecten inzake woonbeleid en dit voor de periode 2026-2031.
Om voor dit samenwerkingsproject Vlaamse subsidies te kunnen bekomen in de periode 2026-2031 dient een subsidieaanvraag ingediend te worden waarbij eveneens een engagementsverklaring gevoegd dient te worden waaruit blijkt dat de deelnemende gemeenten akkoord gaan met de uitvoering van de basisinitiatieven zoals opgelegd in voormeld Besluit van 14 maart 2025 van de Vlaamse Regering, alsook een plan van aanpak voor de eigen initiatieven.
Vanuit de huidige interlokale vereniging “Best wonen tussen zoet & zout” werd een oriëntatienota, alsook een ontwerp projectvoorstel en bijhorend budget voor de periode 2026-2031 opgemaakt dat werd besproken tijdens het overleg van het beheerscomité op 06 maart 2025 en door het beheerscomité werd goedgekeurd op 14 april 2025.
Het project wordt uitgevoerd met het oog op de realisatie, in elk van de deelnemende gemeenten, van elk van de volgende, Vlaamse beleidsprioriteiten:
waarbij het project, om subsidiabel te zijn, eveneens verplicht bestaat uit de basisinitiatieven zoals vermeld in de artikelen 2.14 tot en met 2.16 in Boek 2, Deel 2, Titel 4, Hoofdstuk 2 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Naast de verplichte initiatieven zal binnen het project ook een eigen initiatief genomen worden ter verbetering van de woonkwaliteit, waarvoor Vlaanderen een bijkomende subsidie voorziet.
Op 14 april 2025 vond eveneens een verkennend overleg plaats met de begeleider lokaal woonbeleid van het agentschap Wonen in Vlaanderen over het ontwerp van projectvoorstel en het plan van aanpak.
Op 05 mei 2025 bevestigde het Agentschap Wonen in Vlaanderen per e-mail geen inhoudelijke opmerkingen of aanvullingen op het plan van aanpak te hebben.
Iedere deelnemende gemeente draagt bij in de financiering van de werking en uitrusting van de interlokale vereniging en dit volgens een verdeelsleutel. Het vooropgestelde budget voor de verderzetting de periode 2026-2031, en de vooropgestelde financiële bijdragen per deelnemende gemeente, is als volgt:
VERDEELSLEUTELS
De toepasselijke verdeelsleutels voor het IGS 2026-2031 zijn als volgt:
Tienen |
Zoutleeuw |
Geetbets |
71,77% |
16,49% |
11,73% |
BUDGET 2026-2031
Het budget voor de periode 2026-2031 wordt berekend aan de hand van het aanvangsbudget 2026 waarop voor elk volgend jaar een stijgingspercentage wordt toegepast zoals aangegeven.
aangenomen jaarlijks stijgingspercentage: 4,00%
Jaar |
BUDGET: |
Waarvan personeelskost: |
Waarvan werkingsmiddelen: |
2026 |
520.007,39 |
504.407,39 |
15.600,00 |
2027 |
540.807,69 |
524.583,69 |
16.224,00 |
2028 |
562.440,00 |
545.567,04 |
16.872,96 |
2029 |
584.937,60 |
567.389,72 |
17.547,88 |
2030 |
608.335,10 |
590.085,31 |
18.249,79 |
2031 |
632.668,50 |
613.688,72 |
18.979,79 |
RAMING SUBSIDIES PER WERKINGSJAAR 2026-2031
De berekening van de subsidies is op basis van de aangenomen jaarlijkse Vlaamse en provinciale subsidie waarop een stijgingspercentage wordt toegepast zoals aangegeven.
aangenomen jaarlijks stijgingspercentage:
Vlaamse subsidie / element loonaandeel: 4,00%
Vlaamse subsidie / element werkingsaandeel: 0,00%
provinciale subsidie: 0,00%
Jaar |
JAARLIJKSE SUBSIDIE: |
waarvan Vlaamse subsidie: |
waarvan provinciale subsidie: |
|
2026 |
109.000,00 |
98.100,00 |
10.900,00 |
0,00 |
2027 |
112.924,00 |
102.024,00 |
10.900,00 |
0,00 |
2028 |
117.004,96 |
106.104,96 |
10.900,00 |
0,00 |
2029 |
121.249,16 |
110.349,16 |
10.900,00 |
0,00 |
2030 |
125.663,12 |
114.763,12 |
10.900,00 |
0,00 |
2031 |
130.253,65 |
119.353,65 |
10.900,00 |
0,00 |
TOTALE SUBSIDIE OVER PERIODE: |
716.094,89 |
waarvan Vlaamse subsidie: |
650.694,89 |
waarvan provinciale subsidie: |
0,00 |
De gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met:
De door Geetbets, Tienen en Zoutleeuw opgerichte interlokale vereniging “Best wonen tussen zoet & zout” is in de periode 2020-2025 een waardevol instrument gebleken voor de uitvoering van de door Vlaanderen aan de gemeenten opgelegde taken en verplichtingen inzake woonbeleid. Zo heeft de vereniging op significante wijze bijgedragen tot de bewaking en verbetering van de woonkwaliteit binnen de gemeenten door de invoering en opvolging van de verplichting op conformiteitsattesten. Daarnaast zorgt de vereniging de vaststelling van leegstand en verwaarlozing van woningen en gebouwen, hetgeen mee de basis vormt voor de inning van dienaangaande belastingen. Verder heeft de vereniging een loketwerking uitgebouwd waar de inwoners terecht kunnen voor antwoorden op vragen over wonen, huren en verhuren, alsook voor laagdrempelige informatie over en hulp bij premieaanvragen inzake renovaties en energie. De vereniging voert haar opdracht uit binnen een, waar mogelijk, onderling afgestemde reglementaire context met aandacht voor de lokale noden en in samenspraak en -werking met lokale of regionale partners.
De vernieuwing van de interlokale vereniging, en hiervoor Vlaamse subsidies aan te vragen, is dan ook wenselijk, te meer omdat dit toelaat om op een kosten efficiënte manier de werking verder te zetten en uit te bouwen.
Artikel 1:
De interlokale vereniging zonder rechtspersoonlijkheid ‘Best Wonen tussen zoet & zout’ vernieuwd voor de periode 2026-2031.
Artikel 2:
De in bijlage toegevoegde aanvraag van een subsidie voor een intergemeentelijk project ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid 2026-2031 (IGS 5.0) voor de interlokale vereniging zonder rechtspersoonlijkheid ‘Best Wonen tussen zoet & zout’ wordt goedgekeurd, inclusief de daarin opgenomen engagementsverklaring voor de uitvoering van de basisinitiatieven en het eigen initiatief.
Artikel 3:
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de coördinator van de interlokale vereniging zonder rechtspersoonlijkheid ‘Best Wonen tussen zoet & zout’. Aan de coördinator wordt gevraagd om de in artikel 1 bedoelde subsidieaanvraag in te dienen.
De gemeenteraad
Raadsleden Elke Allard en Tom Droogmans hebben op 19 mei 2025 via mail dit punt aan de agenda toegevoegd.
De Vlaamse regering doet een aanzienlijke investering in gezonde voeding op kleuter- en basisscholen. Met een budget dat vanaf volgend jaar oploopt tot 70 miljoen euro jaarlijks, en een basisbedrag van zo'n € 170,00 per kind per jaar, wil men elk kind de kans geven op gezonde voeding op school. Voor onze gemeente kan de subsidie zelfs oplopen tot € 46.388,00.
De minister onderstreept terecht dat gezonde voeding essentieel is omdat een kind niet kan leren op een lege maag. Vandaag worden te veel kinderen geconfronteerd met een tekort aan gezond eten, wat leidt tot slechtere schoolprestaties en ondermijning van ontwikkeling, ook in Geetbets willen we élk kind een eerlijke kans geven, dan is een gezonde maaltijd daarvoor essentieel.
Experts geven aan dat er ontzettend veel voordelen verbonden zijn aan het aanbieden van gezonde maaltijden op school: betere concentratie en leerprestaties, een sterkere weerstand en sneller herstel bij ziekte, positieve impact op mentaal welzijn, het aanleggen van een basis voor gezonde voedingskeuzes op latere leeftijd, het verrijken van kennis en sociale vaardigheden, en een belangrijke ontlasting voor ouders.
Geetbets kan zich, in overleg met scholen, aanmelden voor deze steun. Scholen krijgen de vrijheid om zelf te beslissen over deelname en hoe ze het budget inzetten, gaande van het aanbieden van fruit of soep tot een warme maaltijd.
Gezien het belang van dit initiatief voor de gezondheid en ontwikkeling van onze kinderen in Geetbets, en de substantiële financiële steun die vanuit Vlaanderen beschikbaar wordt gesteld, ben ik zeer benieuwd naar de concrete plannen van onze gemeente.
Mijn vraag aan het college luidt dan ook:
Antwoord van de burgemeester namens het college:
De gemeente Geetbets heeft op haar grondgebied geen eigen gemeentescholen. Wel zijn er 3 lagere Vrije basisscholen die samen met 9 andere scholen de KORZO groep vormen.
Er zijn jaarlijks vanuit de gemeente Geetbets al heel wat financiële tussenkomsten (samen goed voor € 18.000,00) en samenwerkingsvormen met de scholen op ons grondgebied. Denken we bijvoorbeeld onder andere maar al aan huiswerkbegeleiding, busvervoer, de organisatie van sportdagen en cultuurdagen, toezicht, voor- en naschoolse opvang, opvoedingsondersteuning, verkeersveilige omgevingen, de respectdagen, zorg- en scholenoverleg e.d.
Ook vanuit onze sociale dienst (OCMW) nemen we een aantal lokale initiatieven en steunmaatregelen zoals een schooltoelage om de kosten van het onderwijs te dekken. We geven ook extra steun in feestelijke periodes om gezinnen te helpen via Sint-bonnen en eindejaartoelage en we bieden ook voedsel aan zoals groenten en fruit aan gezinnen in nood (cfr. De voedselbank).
Wanneer ik de kostprijs van jullie voorstel voor een kleine landelijke gemeente als Geetbets bereken, dan mogen we dit niet onderschatten. € 73,00 per kind lijkt in eerste instantie op zich niet veel. Maar we moeten wel realistisch zijn. Het stopt niet bij een bijdrage van € 73,00 per kind. Geetbets heeft dus 3 lagere vrijde basisscholen, (nogmaals dus geen gemeentescholen). De drie vrije basisscholen samen tellen 520 leerlingen.
Dat betekent dus € 38.000,00 per schooljaar voor de gemeente als financiële tussenkomst in de warme maaltijden. In onze meerjarenplanning 2026 - 2031 zou dit dan wel een extra budget van € 228.000,00 betekenen dat voorzien dient te worden. Voor een kleine gemeente met een beperkt budget is dit een enorm bedrag.
Als burgemeester heb ik vorige week contact genomen met de directie van de scholen in Rummen, Geetbets en Hogen. Zij waren duidelijk geen vragende partij. Men wordt niet geconfronteerd met lege brooddozen in Rummen en Hogen. In Geetbets is dit soms wel een probleem maar dat wordt dan snel intern aangepakt en occasioneel opgelost met boterhammen die de leerkracht dan klaar maakt voor het betrokken kind.
Nog veel belangrijker is echter de praktische uitvoering van de aanbieding van de gezonde maaltijden voor gans de school. Dat is helemaal niet haalbaar zowel naar locatie als naar inzet van personeel. De leerkrachten zelf hebben niet de tijd om deze maaltijden voor te bereiden of op te halen of de bedeling ervan te doen, nog minder tijd voor de afwas van het materiaal.
Die vraag komt dan ook naar de gemeente toe. Kunnen wij als gemeente dan de logistieke ondersteuning en inzet van personeel aanbieden voor de realisatie/uitvoering in praktijk? Kunnen we ook materiaal aankopen om de soep of dergelijke warm te houden en soepborden of tassen aankopen?
Drie scholen op verschillende locaties en dus redelijke afstand van elkaar vergen telkens 1 ander personeelslid (zaalwachter of poetspersoneel)dewelke van 11u (soep ophalen, bedelen, opruimen en afwassen) tot ongeveer 13u30 ingezet dient te worden. Dat is eigenlijk samen naar invulling toe, 1 voltijdse medewerker gedurende 10 maanden: nog eens een gemiddelde kostprijs van € 50.000,00 jaarlijks. Dus samen € 88. 000,00 per jaar of € 528.000,00 per legislatuur. Dit komt er op neer dat de gemeente eigenlijk € 170,00 betaalt per kind en de Vlaamse overheid € 97,00. Iedereen hier kent onze jaarbudgetten. Dit is totaal niet realistisch. Wanneer de Vlaamse regering zich populair wil maken met dergelijke initiatieven, moet ze voldoende financiën voorzien voor zowel de financiering als praktische uitvoering en niet dit voor het grootste deel afwinpelen op de gemeente.
Nu is er in Geetbets wel reeds 1x per maand een soepbedeling aan de leerlingen door het oudercomité in Rummen en Geetbets, echter niet in Hogen. Zowel de financiering als de praktische organisatie gebeurt door de ouders/grootouders vanuit het oudercomité. Zij organiseren hiervoor jaarlijks een aantal initiatieven.
We kunnen beter een tussenkomst doen in die soep 1 keer per maand en de uitvoering verder laten gebeuren door oudercomité. Hopelijk wil ook het oudercomité van Hogen zich hier dan voor inzetten. Dat is realistisch en zowel financieel en praktisch haalbaar voor de gemeente en de scholen.
Kennis genomen van de besprekingen.
Namens Gemeenteraad,
Herman Stiers
Algemeen directeur
Roland Strouven
Voorzitter van de raad