Terug Gemeenteraad

Mon 26/05/2025 - 20:00 Raadzaal

Openbaar

Notulen

  • De notulen en het zittingsverslag werden samen met de dagorde aan de leden van de gemeenteraad bezorgd. Als er hierover geen opmerkingen zijn, kunnen deze goedgekeurd worden.

    Voorstel van beslissing:

    De notulen en het zittingsverslag goed te keuren.

Algemene financiering

  • De samenvatting van de rekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Paulus en Sint-Petrus Geetbets is als volgt:

    overschot/tekort exploitatie

    ontvangsten

    uitgaven

    overschot/tekort

    exploitatie eigen financieel boekjaar

    49.577,07

    95.851,10

    -46.274,03

    overschot/tekort expl.N-1

     

     

    32.049,46

    exploitatietoelage

     

     

    68.155,74

    overschot exploitatie

     

     

    53.931,17

     

    overschot/tekort investeringen

    ontvangsten

    uitgaven

    overschot/tekort

    investeringen eigen financieel boekjaar

    174.193,28

    157.664,25

    16.529,03

    overschot/tekort expl.N-1

     

     

    -9.824,26

    tekort investeringen

     

     

    6.704,77

    De jaarrekening 2024 sluit af met een exploitatieoverschot van € 53.931,17 en met een investeringsresultaat van € 6.704,77.

    Voorstel tot beslissing:

    De rekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Paulus en Sint-Petrus Geetbets gunstig te adviseren.

Omgeving

Patrimonium

  • Kerkenbeleidsplan

    Volgens het eredienstendecreet moet elke gemeente ten laatste op 1 juni 2025 een actueel, goedgekeurd kerkenbeleidsplan hebben. Een kerkenbeleidsplan is een belangrijk beleidsdocument voor het gemeentebestuur en voor de kerkelijk verantwoordelijken omdat het een gedragen visie en afspraken bevat over de toekomstige functie van alle parochiekerken op het grondgebied van de gemeente.

    Het huidige kerkenbeleidsplan dateert van 2019 en moet geactualiseerd worden. Een geactualiseerd Kerkenbeleidsplan moet goedgekeurd worden door de bisschop en het gemeentebestuur. Geetbets vormt een pastorale zone met Zoutleeuw. Een gezamenlijke stuurgroep met de stad Zoutleeuw en het kerkbestuur werd samengebracht. In onderlinge samenwerking tussen de gemeentelijke administratie en de kerkfabriek Sint Paulus en Petrus kreeg het kerkenbeleidsplan een update. De bisschop verleende reeds een goedkeuring.

    Voorstel van beslissing:

    Het kerkenbeleidsplan goed te keuren en over te maken aan het Agentschap Binnenlands Bestuur.

Mobiliteit

  • Het opstellen van de PV's voor de beperkte snelheidsovertredingen gebeurt door de politiezone Hageland.

    De GAS-5-boeten worden door de gemeente geïnd. Voor de verwerking door de politiezone is er een overeenkomst inzake de vergoeding die daarvoor betaald moet worden.

    De overeenkomsten waren niet voor alle gemeente gelijk. Er wordt een voorstel gedaan waarbij de kosten van de gemeente, voor de dossiers van de mobiele flitser, beter gedekt zijn en waarbij er een uniforme werkwijze is voor de 5 gemeenten.

    Voorstel van beslissing:

    De vergoeding wordt als volgt bepaald:

    • voor alle dossiers waarbij de overtreding is vastgesteld door een vaste flitspaal of via een ANPR-camera voor Trajectcontrole: € 4,00 per dossier.

    • voor alle dossiers die zijn vastgesteld door een mobiele snelheidsmeter: het bedrag van de boete verminderd met € 4,00 voor de gemeente en verminderd met € 12,00 voor de door de gemeente gemaakt kosten (voor de digitale verwerking, sanctionerend ambtenaar, verzendkosten,...).

Vrije tijd

Cultuur

  • Principiële deelname kandidatuur Leuven & Beyond Europese Culturele Hoofdstad 2030 (LOV2030) en principiële deelname voorbereidingen IGS Cultuur Oost-Brabant. 

    Voorstel van beslissing:

    Akkoord te gaan met de deelname en de voorbereidingen aan de kandidatuur van Leuven & Beyond (LOV2030) voor Europese Culturele Hoofdstad 2030, en zodra de titel behaald, mee te werken gedurende 2026-2033.

    Principieel akkoord te gaan met de deelname aan de voorbereidingen van de oprichting van een nieuw intergemeentelijk samenwerkingsverband cultuur voor de referentieregio Oost-Brabant.

    In de meerjarenplanning 2026-2031 een jaarlijks bedrag van € 0,675 per inwoner te voorzien en te oormerken voor deze periode voor de deelname aan de nieuwe IGS Cultuur Oost-Brabant ter ondersteuning van de realisatie van bovenlokale cultuurprojecten in de eigen gemeente en binnen de brede (Europese) programmalijnen human, nature, innovation voor LOV2030.

Jeugd

  • Het Lokaal Overleg Kinderopvang brengt alle betrokken partijen samen rondom de opvang van jonge kinderen in een gemeente. Dit lokale netwerk geeft advies aan het gemeentebestuur over het beleid en de ontwikkeling van kinderopvangfaciliteiten. Het Lokaal Overleg Kinderopvang is ook het forum dat zich beraadt en afspraken maakt over de oprichting van het Lokaal Loket Kinderopvang.

    Zes maanden na een gemeenteraadsverkiezing worden de adviesraden automatisch ontbonden en dienen de nieuwe raden te worden geïnstalleerd. Tot 21 februari liep een oproep voor nieuwe kandidaten. Ondertussen zijn de adviesraden voor Vrije Tijd opnieuw samengesteld mits een installatievergadering.

    Voorstel van beslissing

    Kennis te nemen van de samenstelling van het Lokaal Overleg Kinderopvang.

Algemeen beleid

Organieke regelgeving

  • Landbouwraad: wijziging statuten

    Bij de vernieuwing van de Landbouwraad werden onvoldoende kandidaturen ontvangen. Enkele geïnteresseerde landbouwers kwamen niet in aanmerking omdat ze niet in de gemeente gedomicilieerd zijn. Deze voorwaarde werd verankerd in de statuten van de adviesraad op 24 februari 2020. Teneinde een sterk samengestelde Landbouwraad samen te stellen, wordt geopteerd deze voorwaarde te wijzigen. Ook landbouwers die buiten de gemeente wonen maar in de gemeente een landbouwbedrijf uitbaten, moeten in aanmerking kunnen komen bij de samenstelling van de adviesraad. De huidige Landbouwraad adviseert deze aanpassing gunstig.

    Voorstel van beslissing

    Akkoord te gaan met de voorgestelde wijziging van artikel 7 van de statuten van de Landbouwraad en een nieuwe oproep voor kandidaten te houden.

Intergemeentelijke samenwerking

  • De agenda van de gewone algemene vergadering van Kanvaz bv op 4 juni 2025 is:

    1. Verslag van de Raad van Bestuur boekjaar 31/12/2024
    2. Verslag van de commissaris boekjaar 31/12/2024
    3. Goedkeuring van de jaarrekening 2024
    4. Bestemming van het resultaat 2024
    5. Kwijting te verlenen aan bestuurders raad van bestuur en commissaris
    6. Uittredende aandeelhouders
    7. Goedkeuring ontwerp intern reglement algemene vergadering
    8. Samenstelling Raad van Bestuur
    9. Goedkeuring van de notulen van de vergadering

    Voorstel van beslissing:

    De agenda goed te keuren.

  • De agenda van de algemene vergadering van Poolstok dient goedgekeurd te worden

    A. Algemeen

    1. Samenstelling van het bureau van de vergadering
    2. Uiteenzetting van het verslag van het bestuursorgaan en van de commissaris m.b.t. het boekjaar 2024
    3. Mogelijkheid tot het stellen van vragen aan de bestuursleden en aan de commissaris m.b.t. het boekjaar 2024 
    4. Goedkeuring van de jaarrekening voor het boekjaar 2024
    5. Bestemming van het resultaat
    6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris voor het boekjaar 2024
    7. Ontslagen en benoemingen
    8. Goedkeuring van de bezoldigingen - indexering van de bestuurdersvergoedingen
    9. Dasgevallend: varia
    B. Strategie Poolstok 2025-2030
    C. Toelichting nieuw beheersreglement

    Voorstel van beslissing:

    De agenda van de algemene vergadering van Poolstok goed te keuren.

  • De gewone algemene vergadering van Ethias vindt plaats op 12 juni 2025.

    De agenda is als volgt:

    1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024.
    2. Goedkeuring van de jaarrekening op 31/12/2024 en bestemming van het resultaat.
    3. Kwijting aan de bestuurders.
    4. Kwijting aan de commissaris.
    5. Statutaire benoemingen - Client Board.

    Voorstel van beslissing:

    De agenda van de vergadering goed te keuren.

  • De algemene vergadering van De Watergroep zal plaatsvinden op 13 juni 2025.
    De agenda van de algemene vergadering is als volgt:

    • Jaarverslag van de raad van bestuur aan de vennoten over de geconsolideerde en statutaire jaarrekening 2024
    • Verslag van de commissaris aan de algemene vergadering over de geconsolideerde en statutaire jaarrekening 2024
    • Goedkeuring van de geconsolideerde en statutaire jaarrekening 2024
    • Kwijting aan de bestuurders
    • Kwijting aan de commissaris
    • Benoeming van 4 bestuurders op voordracht van de provinciale vennotenvergaderingen

    Voorstel van beslissing:

    De dagorde van de algemene vergadering goed te keuren en de vertegenwoordiger op te dragen dit eveneens te doen in de algemene vergadering.

  • De agenda voor de algemene vergadering van 18 juni 2025 bevat volgende punten:

    1. Samenstelling bureau

    2. Goedkeuring verslag van de bijzondere algemene vergadering van 26/03/2025

    3. Samenstelling raad van bestuur

    4. Jaarverslag 2024

    4.1. Verslag van de activiteiten

    4.2. Jaarrekening per 31/12/2024 – verslag van de commissaris-revisor

    4.3. Balans, resultaten, winstverdeling en waarderingsregels

    5. Evaluatie ondernemingsplan 2019-2024

    6. Ondernemingsplan 2025-2030 en meerjarenbegroting

    7. Decharge bestuurders

    8. Samenwerkingsovereenkomst IVAREM

    9. Herbenoeming van de commissaris-revisor

    10. Diversen

    Voorstel van beslissing:

    De agenda goed te keuren.

  • De dagorde van de algemene vergadering van Interleuven op 18 juni 2025 is:

    1. Samenstelling van het bureau

    2.Goedkeuring verslag algemene vergadering d.d. 19 maart 2025

    3.Verslag over de activiteiten 2024

    4.Jaarrekening per 31-12-2024 en verslag van de commissaris-revisor

    5.Verwerking van de resultaten krachtens art. 44 van de statuten

    6.Kwijting te verlenen aan bestuurders en commissaris-revisor

    7.Diversen

    Voorstel van beslissing:

    De agenda goed te keuren.

  • De agenda van de algemene vergadering van Riobra van 24 juni 2025 dient goedgekeurd te worden en is als volgt:

    1. Kennisneming verslagen van Riobra van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.  
    2. Goedkeuring van de jaarrekening van Riobra afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
    3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
    4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Riobra met betrekking tot het boekjaar 2024.
    5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
    6. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2025-2030.
    7. Statutaire benoemingen.
    8. Statutaire mededelingen.

    Voorstel van beslissing:

    De agenda van de algemene vergadering van Riobra van 24 juni 2025 goed te keuren.

  • De algemene vergadering van Cipal dv wordt gehouden op 24 juni 2025met de volgende punten op de agenda:

    1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
    2. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024
    3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024 met bestemming van het resultaat
    4. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024
    5. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024
    6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris van Cipal voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2024
    7. Benoeming commissaris en vaststelling van vergoeding
    8. Bepaling presentiegeld en reisvergoeding voor de leden van de raad van bestuur
    9. Goedkeuring van het evaluatierapport 2019-2024 met inbegrip van het ondernemingsplan 2025-2030
    10. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

    Voorstel van beslissing:

    De agenda goed te keuren.

  • De agenda van de algemene vergadering dient goedgekeurd te worden:

    1. Goedkeuring verslag buitengewone Algemene Vergadering van 21/3/2025
    2. Aanstelling van de commissaris-revisor Vyvey & Co
    3. Goedkeuring jaarverslag en jaarrekening 2024, inclusief kwijting aan bestuurders en commissaris-revisor
    4. Goedkeuring rapportage kostendelende vereniging IGO div jaar 2024
    5. Aanstelling leden van het algemeen comité
    • Voor gemeente Begijnendijk

          - Effectief lid: David Janssens

          - Plaatsvervanger: Bob Michiels

    • Voor OCMW Begijnendijk

          - Effectief lid: Dirk Goosens

          -  Plaatsvervanger: Ann Danckers

    • Voor gemeente Hoegaarden

          - Effectief lid: Loes Ginckel

    6. Varia

    Voorstel van beslissing:

    De agenda goed te keuren.

  • Akkoordverklaring verderzetting en subsidieaanvraag interlokale vereniging ‘IGS Best wonen tussen zoet & zout’ voor de periode 2026-2031

    Voorstel van beslissing:

    De interlokale vereniging zonder rechtspersoonlijkheid ‘Best Wonen tussen zoet & zout’ vernieuwd voor de periode 2026-2031, een subsidieaanvraag en engagementverklaring goed te keuren en door de IGS in te laten dienen.

Toegevoegde punten

  • Gezonde voeding op school

    De Vlaamse regering doet een aanzienlijke investering in gezonde voeding op kleuter- en basisscholen. Met een budget dat vanaf volgend jaar oploopt tot 70 miljoen euro jaarlijks, en een basisbedrag van zo'n € 170,00 per kind per jaar, wil men elk kind de kans geven op gezonde voeding op school. Voor onze gemeente kan de subsidie zelfs oplopen tot € 46.388,00.

    De minister onderstreept terecht dat gezonde voeding essentieel is omdat een kind niet kan leren op een lege maag. Vandaag worden te veel kinderen geconfronteerd met een tekort aan gezond eten, wat leidt tot slechtere schoolprestaties en ondermijning van ontwikkeling, ook in Geetbets willen we élk kind een eerlijke kans geven, dan is een gezonde maaltijd daarvoor essentieel.

     Experts geven aan dat er ontzettend veel voordelen verbonden zijn aan het aanbieden van gezonde maaltijden op school: betere concentratie en leerprestaties, een sterkere weerstand en sneller herstel bij ziekte, positieve impact op mentaal welzijn, het aanleggen van een basis voor gezonde voedingskeuzes op latere leeftijd, het verrijken van kennis en sociale vaardigheden, en een belangrijke ontlasting voor ouders.

    Geetbets kan zich, in overleg met scholen, aanmelden voor deze steun. Scholen krijgen de vrijheid om zelf te beslissen over deelname en hoe ze het budget inzetten, gaande van het aanbieden van fruit of soep tot een warme maaltijd.

    Gezien het belang van dit initiatief voor de gezondheid en ontwikkeling van onze kinderen in Geetbets, en de substantiële financiële steun die vanuit Vlaanderen beschikbaar wordt gesteld, ben ik zeer benieuwd naar de concrete plannen van onze gemeente.

    Mijn vraag aan het college luidt dan ook: 

    1. Welke concrete stappen zal onze gemeente nemen om onze kleuter- en basisscholen actief te informeren over dit nieuwe initiatief en hen te ondersteunen bij het aanvragen van de middelen en het opzetten van een passend aanbod van gezonde voeding op school? 
    2. Hoe zullen we scholen helpen bij het navigeren door de mogelijkheden, rekening houdend met de lokale bijdrage van 73 euro per kind en de flexibiliteit die ze hebben in de invulling van het aanbod?

    Voorstel van beslissing:

    De nodige stappen onderzoeken om deze subsidie aan te vragen en daardoor bij te dragen aan de gezonde voeding voor ieder kind in onze scholen te Geetbets.

Vragen en antwoorden