Er wordt een minuut stilte gehouden ter nagedachtenis van voormalig gemeente- en OCMW-raaadslid L. Vannijlen en erehoofdveldwachter R. Boonen
Raadslid K. Weckx volgt de vergadering via teams.
Schepen C. Jamar, raadsleden R. Soetaerts en S. Doms verlaten de vergadering voor punt "Verhuring kerk Grazen voor evenementen." en vervoegen nadien terug de vergadering.
De gemeenteraad
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 21 december 2023 dienen te worden goedgekeurd.
De ontwerpnotulen en zittingsverslag werden met de dagorde van de gemeenteraad meegestuurd.
Indien er geen opmerkingen gemaakt worden, kunnen de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 21 december 2023 goed te keuren.
De gemeenteraad
Door de inwerkingtreding van het decreet op het vastgoedinformatieplatform en de bijhorende gemeenteraadbeslissing van 29 januari 2024 dienen de nodige passages in het retributiereglement op de administratieve stukken - omgeving aangepast te worden voor de duidelijkheid.
Voor de duidelijkheid worden best volgende passages geschrapt:
| Dossiertypes (VCRO) |
||
| Vastgoeddossier (aanvraag via het vastgoedinformatieplatform) |
Per perceel |
150,00 |
| Afgifte van uittreksel vergunningenregister (aanvraag NIET via het vastgoedinformatieplatform nog t.e.m. 31 december 2023) |
Per perceel |
50,00 |
| Afgifte van uittreksel plannenregister(aanvraag NIET via het vastgoedinformatieplatform nog t.e.m. 31 december 2023) |
Per perceel |
50,00 |
| Afgifte van stedenbouwkundige inlichtingen nodig voor de verkoop van een goed (notarisbrief) (aanvraag NIET via het vastgoedinformatieplatform nog t.e.m. 31 december 2023) |
Per perceel |
50,00 |
Artikel. 1.
De retributie op de afgifte van administratieve stukken - omgeving met ingang van 29 januari 2024 als volgt goed te keuren:
De retributie bestaat uit een bedrag per dossiertype verhoogd met een bedrag per procedurestap.
Zijn er meerdere bedragen uit de dossiertypes van toepassing, dan geldt alleen het hoogste bedrag.
| Retributie op |
|
Retributie in EURO |
| STUKKEN OMGEVING |
|
|
| Dossiertypes (VCRO) |
||
| Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet |
|
150,00 |
| Aanvraag voor een Stedenbouwkundig attest |
Per perceel |
50,00 |
| Aanvraag voor een Planologisch attest |
|
1000,00 |
| Dossiertypes (Omgevingsvergunning) |
||
| Meldingsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen |
|
25,00 |
| Meldingsaanvraag voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit |
|
25,00 |
| Melding van de overdracht van de vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit |
|
25,00 |
| Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een stedenbouwkundige handeling |
- Vereenvoudigde procedure |
50,00 |
| - Gewone procedure |
100,00 |
|
| - Per bijkomende wooneenheid |
50,00 |
|
| Aanvraag van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit |
- Vereenvoudigde procedure |
50,00 |
| - Gewone procedure KLASSE 1 |
250,00 |
|
| - Gewone procedure KLASSE 2 |
125,00 |
|
| Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden zonder wegenis |
Per bouwkavel |
50,00 |
| Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met wegenis |
Per bouwkavel |
50,00 |
| Aanvraag tot bijstellen van de opgelegde milieuvoorwaarden |
|
75,00 |
| Aanvraag tot bijstellen van het voorwerp of de duur van de omgevingsvergunning wat betreft de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit |
|
75,00 |
| Aanvraag tot bijstellen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden zonder vermeerdering van het aantal loten |
Per dossier |
50,00 |
| Aanvraag tot bijstellen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met vermeerdering van het aantal loten |
Per bijkomende bouwkavel |
50,00 |
| Aanvraag tot omzetting van een milieuvergunning verleend voor 20 jaar naar een permanente vergunning |
|
100,00 |
| Bekendmaking van het verstrijken van elke geldigheidsperiode van twintig jaar van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur |
|
50,00 |
| Aanvraag tot omzetten van een vergunning op proef naar een definitieve vergunning |
|
100,00 |
| Schorsing of opheffing van de omgevingsvergunning voor wat betreft de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit |
|
50,00 |
| Opheffing van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden |
Per lot |
20,00 |
| Afstand van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden (verzaking) |
Per lot |
20,00 |
| Aanvraag van een omgevingsvergunning voor (wijziging van) kleinhandelsactiviteiten: |
- Indienen van een voorafgaande verklaring voor beperkte uitbreidings- of verhuisprojecten voor een bestaande reeds socio-economisch vergunde handelsvestiging |
100,00 |
| - Aanvraag voor handelsvestiging tussen 400 m² en 1000 m² |
250,00 |
|
| Aanvraag voor een handelsvestiging meer dan 1000 m² |
500,00 |
|
| Aanvraag van een omgevingsvergunning voor vegetatiewijziging |
Per perceel |
30,00 |
| Aanvraag van een regularisatievergunning |
Volgens de tarieven van de dossiertypes hierboven omschreven |
Bedrag van dossiertype te verdubbelen |
| Procedurestappen (indien van toepassing) |
||
| Aanvraag diverse administratieve stukken (kopieën van vergunningen, uittreksels van beslissingen, …) in het kader van de dienst omgeving |
Per stuk |
5,00 |
| Aanvraag voor het houden van een projectvergadering |
|
125,00 |
| Voor het digitaliseren van een analoog ingediend dossier |
|
250,00 |
| Het organiseren van een openbaar onderzoek: |
||
| - Affiche voor aanplakking (A2 - geel formulier) |
Per stuk |
5,00 |
| - Publicatie in dag- of weekbladen |
|
Werkelijke kostprijs |
| - Gewone zending voor het in kennis brengen van kadastrale eigenaars en omwonenden |
Per zending |
Werkelijke kostprijs |
| - Aangetekende zending voor het in kennis brengen van kadastrale eigenaars en omwonenden |
Per aangetekende zending |
Werkelijke kostprijs |
| - Organisatie van een informatievergadering |
|
150,00 |
| Aanschrijven via beveiligde aanschrijving van aanpalende eigenaars, indien deze de aanvraag niet mee hebben ondertekend, voor werken aan scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene muren |
Per aangetekende zending |
Werkelijke kostprijs |
| De bekendmaking en betekening van de beslissing of aktename: |
||
| - Affiche voor bekendmaking (A2 - geel formulier) |
Per stuk |
5,00 |
| - Publicatie in dag- of weekbladen |
|
Werkelijke kostprijs |
| Aangetekende zending voor de kennisgeving van de beslissing of aktename |
Per aangetekende zending |
Werkelijke kostprijs |
| CRAB |
||
| Toekennen postadres bedrijf (afgifte X-nummer) |
Per X-nummer |
50,00 |
| Toekennen tijdelijk huisnummer (afgifte Y-nummer) |
Per Y-nummer |
50,00 |
| HUISVESTING |
||
| Afgifte conformiteitsattest |
|
gratis |
| Dossiertypes (Natuurdecreet – Veldwetboek) |
||
| Bebossing conform art. 35 veldwetboek |
Per perceel |
30,00 |
Artikel 2.
Zijn van de retributie vrijgesteld:
a) de stukken die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven;
b) de stukken die aan behoeftige personen worden afgegeven; de behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk;
c) de stukken die als dusdanig reeds het voorwerp zijn van de heffing van een belasting of retributie ten behoeve van de gemeente krachtens een wet, decreet of verordening;
d) de stukken afgegeven aan de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmede gelijkgestelde instellingen alsook de instellingen van openbaar nut en aan derden die in opdracht van de gemeente werken of werken voor projecten waarin de gemeente participeert.
e) de stukken afgeleverd aan instanties die kosteloos prestaties leveren aan de gemeente en andere openbare instellingen.
Artikel 3.
De gemeenteraadsbeslissing van 27 maart 2023 houdende "retributiereglement op de administratieve stukken - omgeving." wordt met ingang van 29 januari 2024 ingetrokken.
Artikel 4.
Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid
De gemeenteraad
Het VIP-decreet is finaal goedgekeurd en bekrachtigd door de Vlaamse Regering. Het decreet zal in werking treden op 01/01/2024.
Hiervoor dient een nieuwe gemeenteraadsbeslissing genomen te worden, alsook een nieuwe toetredingsovereenkomst ondertekend te worden.
Aanvragers wensen informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld te ontvangen.
De gemeente Geetbets vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.
Gemeenten zijn op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.
Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers.
Het Vastgoedinformatieplatform wordt beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.
De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen in een product en kan dit product met vastgoedinformatie ontsluiten.
Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers is voor de gemeente een administratieve last en brengt een bijhorende kost met zich mee.
De gemeente Geetbets wenst de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan te verhalen.
Conform art. 36 van het decreet over het vastgoedinformatieplatform treedt het decreet in werking op 01 januari 2024. Vanaf dat moment wordt de gemeentelijke bronretributie mee geïnd via het platform en moet de gemeente geen aparte factuur meer maken op basis van de gemeenteraadsbeslissing van 27 maart 2023 houdende "Retributie op de administratieve stukken - omgeving".
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;
Artikel 2 - Algemeen
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Geetbets een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi[1].
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd in het retributiereglement “Retributie op de administratieve stukken - omgeving.
Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.
Artikel 5 - Inning
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Geetbets en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Geetbets wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Geetbets en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Geetbets via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 29 januari 2024 alle passages in de retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd in het retributiereglement “Retributie op de administratieve stukken - omgeving.
De gemeenteraad
De gemeentelijke verordening van Geetbets van 25 april 2022 aangaande de verplichtstelling van een conformiteitsattest, zoals aangepast bij gemeenteraadsbeslissing van 25 augustus 2022, voorziet niet in een tijdelijke vrijstelling voor nieuwe woningen.
Een conformiteitsattest is een instrument bij de kwaliteitsbewaking van te huur of ter beschikking gestelde woningen. Gezien het optrekken van een nieuwe woning onderworpen is aan een omgevingsvergunning mag er redelijkerwijze van uitgegaan worden dat zulke woningen beantwoorden aan de door de Vlaamse Codex Wonen gestelde kwaliteitseisen.
Ook in het kader van de werking van het intergemeentelijk samenwerkingsverband “Best Wonen tussen Zoet en Zout” wordt het wenselijk geacht dat de gemeentelijke verordeningen aangaande de verplichtstelling van het conformiteitsattest eenzelfde, tijdelijke vrijstelling voorzien voor nieuwe woningen.
Om de handhaving van de verplichtstelling van het conformiteitsattest meer slagkracht te geven is het wenselijk om te voorzien in een minimale GAS-boete.
Gelet op deze wijzigingen is het aangewezen dat de gemeentelijke verordening van Geetbets van 25 april 2022 aangaande de verplichtstelling van een conformiteitsattest, zoals aangepast bij gemeenteraadsbeslissing van 25 augustus 2022, wordt opgeheven op de datum van inwerkingtreding van deze nieuwe verordening.
De gemeentelijke verordening van Geetbets van 25 april 2022 aangaande de verplichtstelling van een conformiteitsattest, zoals aangepast bij gemeenteraadsbeslissing van 25 augustus 2022, voorziet niet in een tijdelijke vrijstelling voor nieuwe woningen.
Een conformiteitsattest is een instrument bij de kwaliteitsbewaking van te huur of ter beschikking gestelde woningen. Gezien het optrekken van een nieuwe woning onderworpen is aan een omgevingsvergunning mag er redelijkerwijze van uitgegaan worden dat zulke woningen beantwoorden aan de door de Vlaamse Codex Wonen gestelde kwaliteitseisen.
Ook in het kader van de werking van het intergemeentelijk samenwerkingsverband “Best Wonen tussen Zoet en Zout” wordt het wenselijk geacht dat de gemeentelijke verordeningen aangaande de verplichtstelling van het conformiteitsattest eenzelfde, tijdelijke vrijstelling voorzien voor nieuwe woningen.
Om de handhaving van de verplichtstelling van het conformiteitsattest meer slagkracht te geven is het wenselijk om te voorzien in een minimale GAS-boete.
Gelet op deze wijzigingen is het aangewezen dat de gemeentelijke verordening van Geetbets van 25 april 2022 aangaande de verplichtstelling van een conformiteitsattest, zoals aangepast bij gemeenteraadsbeslissing van 25 augustus 2022, wordt opgeheven op de datum van inwerkingtreding van deze nieuwe verordening.
Artikel 1.
Voor een woning die verhuurd wordt of te huur of ter beschikking gesteld wordt als hoofdverblijfplaats moet de verhuurder een conformiteitsattest kunnen voorleggen. Deze verplichting geldt voor alle nieuwe verhuringen, tehuurstellingen en terbeschikkingstellingen op het grondgebied van de gemeente Geetbets.
Nieuwe woningen worden na de eerste ingebruikname 10 jaar vrijgesteld van deze verordening. Voor de toepassing van deze verordening wordt de datum van eerste ingebruikname geacht de vroegste datum te zijn waarop een persoon op het adres van de betreffende woning ingeschreven staat in het bevolkingsregister. In deze verordening wordt onder een nieuwe woning verstaan: (i) de woning die vergund is opgetrokken op een voorheen onbebouwd perceel, of (ii) de woning die vergund werd opgetrokken op een perceel nadat de op dat perceel vooraf bestaande woning vergund werd gesloopt. De bewijslast dat het om een nieuwe woning gaat ligt bij diegene die de woning verhuurt dan wel te huur of ter beschikking stelt.
Artikel 2.
Zolang niet aan de verplichting van artikel 1 is voldaan, geldt een jaarlijks terugkerende verplichting om het conformiteitsattest aan te vragen. De aanvraag wordt ten laatste ingediend op de verjaardag van de dag waarop de verhuurder of diegene die de woning te huur of ter beschikking stelt bij aangetekend schrijven in kennis is gesteld dat hij niet over het verplichte conformiteitsattest beschikt. Als ontvangstdatum van het aangetekend schrijven geldt de eerste werkdag na de verzending.
Artikel 3.
Bij niet naleving van deze verordening wordt er aan de verhuurder of diegene die de woning te huur of ter beschikking stelt een GAS-boete van minimaal 100 euro en maximaal 300 euro opgelegd.
Artikel 4.
Het afleveren van het conformiteitsattest is gratis.
Artikel 5.
Deze verordening treedt in werking op de vijfde dag na haar bekendmaking.
Op datum van de inwerkingtreding van deze verordening wordt de gemeentelijke verordening van Geetbets van 25 april 2022 aangaande de verplichtstelling van een conformiteitsattest, zoals aangepast bij gemeenteraadsbeslissing van 25 augustus 2022 opgeheven met dien verstande dat de aanvragen voor een conformiteitsattest die reeds werden ingediend voor de datum van inwerkingtreding van deze verordening geacht worden tijdig te zijn ingediend.
Artikel 6.
Deze beslissing zal worden bekend gemaakt krachtens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad
Om de gevolgen van COVID in kaart te brengen heeft Aquafin net zoals andere opdrachtgevers (MOW, Fluvius, …) een regeling uitgewerkt met de aannemers. Het project “Sanering Hulsbeek (22531)”, waarin de Gemeente Geetbets mede-opdrachtgever is, voldoet aan de voorwaarden van de regeling.
Er werd een dading opgesteld met de gevorderde bedragen door de aannemer per opdrachtgever.
Het college heeft de dading in vergadering van 19 december 2023 reeds goedgekeurd, maar dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden.
Tijdens de uitvoering van de opdracht "Project 22531 Sanering Hulsbeek" was er een wereldwijde COVID-19 pandemie uitgebroken en dienden de diverse bevoegde overheden vanaf 18 maart 2020 talrijke overheidsmaatregelen te treffen in het kader van de bestrijding van de COVID-19 pandemie.
Daar de aanbesteding dateert van voor 18/03/2020, kon de opdrachtnemer onmogelijk rekening hebben gehouden met de COVID-19 pandemie maatregelen en de impact hiervan. Hetzelfde geldt evenzeer voor de opdrachtgevers voor wat de opmaak van de opdrachtdocumenten betreft. De opdrachtnemer heeft tijdens de uitvoering een melding gedaan dat de opdrachtnemer een nadeel ondervindt ten gevolge van de COVID-19 pandemie.
De bevoegde overheden hebben tot op heden geen wetgeving uitgevaardigd die de gevolgen van deze pandemie voor overheidsopdrachten globaal regelt.
Er bleef tussen de partijen een ernstige betwisting bestaan over de door de opdrachtnemer gevraagde (schade)vergoeding voor de impact van COVID-19.
Na onderhandelingen, hebben partijen besloten om een algehele minnelijke regeling van het geschil te treffen en dit omwille van louter commerciële redenen en proces-economische redenen.
Het college heeft de dading reeds goedgekeurd, maar moet ook nog door de gemeenteraad goedgekeurd worden.
Na onderhandelingen, hebben partijen besloten om een algehele minnelijke regeling van het geschil te treffen en dit omwille van louter commerciële redenen en proceseconomische redenen. Op heden wensen de partijen wensen onderhavige dading te sluiten teneinde op definitieve, onherroepelijke en onvoorwaardelijke wijze en tot slot van alle rekeningen, het geschil dat tussen hen is gerezen te beslechten en definitief te beëindigen op een wijze alsof er nooit een geschil is geweest.
De dading goed te keuren.
De gemeenteraad
1. De beslissing van het college van Burgemeester en schepenen van 8 februari 2022 houdende "Begeleidingstraject naar label 'kindvriendelijke gemeente', inschakelen Bataljong“
2. De beslissing van het college van Burgemeester en schepenen van 10 januari 2023 houdende "Toelichting traject kindvriendelijke gemeente"
Het aanvragen van het label 'kindvriendelijke gemeente' is een uitgebreid traject. Geetbets heeft reeds stappen gezet in de richting van een kindvriendelijke gemeente, met een cultuur van inspraak en participatie, ruimte voor kinderen en jongeren,...
Ondanks het werk dat het traject met zich mee brengt, geeft het label ook wel een meerwaarde en zorgt het voor een structurele verankering van de doelstellingen binnen het meerjarenplan. Het zorgt ook voor een brede gedragenheid. Met de ondersteuning van Bataljong werd er de afgelopen 2 jaar gewerkt naar een 'strategisch actieplan'.
Een kindvriendelijke stad of gemeente verbindt zicht ertoe de rechten van het kind te realiseren en te implementeren.
Een kindvriendelijke stad of gemeente hanteert kindvriendelijkheid als barometer voor goed lokaal beleid in functie van de leefbaarheid voor alle inwoners.
Een kindvriendelijke stad of gemeente ziet kinderen en jongeren als volwaardige deelnemers. Dat wil zeggen dat kinderen en jongeren gerespecteerd worden in hun eigenheid. Respect voor hun leefwereld, hun manier van zijn en hun leeftijdsgebonden gedragingen. Volwaardig actorschap wil zeggen dat een beleid ook hen uitnodigt om deel uit te maken van de gemeente, er mee over na te denken en mee vorm te geven.
Kindvriendelijkheid is breed en gaat over alle levensdomeinen van kinderen en jongeren.
Kindvriendelijkheid heeft daardoor raakvlakken met nagenoeg alle lokale beleidsdomeinen. Een kindvriendelijk beleid is met andere woorden een horizontaal kwaliteitsreflex. De implementatie van kinderrechten zijn geen doel op zich, wel kunnen ze een hefboom zijn voor lokale verandering.
Werken aan kindvriendelijkheid is een dynamisch proces waarbinnen steeds nieuwe aspecten en uitdagingen worden ontdekt.
Binnen verschillende strategische platformen, bestaande uit medewerkers van andere beleidsdomeinen, welzijnspartners, middenveld, ... en via gerichte bevragingen, focusgroepen en belevingsonderzoeken zijn we gekomen tot een visie op kindvriendelijk Geetbets en het formuleren van 6 beleidsdoelstellingen en bijhorende acties.
De weerslag van dit hele traject zit vervat in het strategisch actieplan kindvriendelijk Geetbets.
Het strategisch actieplan kindvriendelijk Geetbets goed te keuren en dit door:
De gemeenteraad
Raadslid I. Claes heeft op 22 januari 2024 via mail dit punt aan de agenda toegevoegd.
Op de gemeenteraad van 24 augustus 2017 werd het gemeentelijk verkeersreglement aangepast en werd de voorrangsregeling op verschillende plaatsen in onze gemeente aangepast. Op bepaalde kruispunten in onze gemeente werd de voorrang van rechts behouden (zoals op bepaalde kruispunten Nieuwdorp-, Hulsbeek-, Kolkstraat, Heirbaan,..). Op vele kleine kruispunten is de voorrang van rechts regel zeer gevaarlijk. Om deze reden vraagt de cd&v fractie om de afschaffing van de voorrang van rechts-regel op de kruispunten, waar deze nu nog van toepassing is in de gemeente.
Na beraadslaging.
De voorrang van rechts-regel volledig af te schaffen op grondgebied Geetbets.
De gemeenteraad
Raadslid I. Claes heeft op 22 januari 2024 via mail dit punt aan de agenda toegevoegd.
Op de gemeenteraad van 21 december 2023 werd een “Retributie op het gebruik van gebouwen door derden – aanpassing “ goedgekeurd. De tarieven van deze retributie zijn van toepassing met ingang van 01 januari 2024. In deze retributie zijn enkel tarieven opgenomen voor de verhuring van de parochiezaal in Rummen en geen tarieven voor het gebruik van de kerk in Grazen. Via sociale media vernamen we de verhuur van de kerk in Grazen voor een culinair evenement. Wordt de kerk gratis ter beschikking gesteld door het college voor een culinair evenement? Wat zijn de afspraken hieromtrent? Is het verhuren van de kerk besproken op het schepencollege, de cultuurraad?
Voor het evenement van 14 februari 2024 wordt de prijs door het college vastgesteld in vergadering van 30 januari 2024 en voorgesteld wordt de prijs die de cultuurraad voorstelt te hanteren.
De volledige retributies worden voorgelegd aan de gemeenteraad van 26 februari 2024.
Namens Gemeenteraad,
Herman Stiers
Algemeen directeur
Kris Swinnen
Voorzitter van de raad