Terug
Gepubliceerd op 29/02/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 29/01/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
Jo Roggen, Burgemeester
Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, schepenen
Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
Herman Stiers, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Elke Allard, Voorzitter bijzonder comité sociale dienst en schepen
Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

Er wordt een minuut stilte gehouden ter nagedachtenis van voormalig gemeente- en OCMW-raaadslid L. Vannijlen en erehoofdveldwachter R. Boonen

Raadslid K. Weckx volgt de vergadering via teams.

Schepen C. Jamar, raadsleden R. Soetaerts en S. Doms verlaten de vergadering voor punt "Verhuring kerk Grazen voor evenementen." en vervoegen nadien terug de vergadering.

  • Openbaar

    • Notulen

      • Goedkeuring notulen en zittingsverslag van 21 december 2023.

        Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Burgemeester
        Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, schepenen
        Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Elke Allard, Voorzitter bijzonder comité sociale dienst en schepen
        Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 32.
        Voorgaande
        1. De vergadering van de gemeenteraad van 21 december 2023.
        Probleemstelling

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 21 december 2023 dienen te worden goedgekeurd.

        Motivering

        De ontwerpnotulen en zittingsverslag werden met de dagorde van de gemeenteraad meegestuurd.

        Indien er geen opmerkingen gemaakt worden, kunnen de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
        Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 21 december 2023 goed te keuren.

    • Algemene financiering

      • Belastingen en retributies

        • Retributie op de administratieve stukken - omgeving.

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, schepenen
          Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Elke Allard, Voorzitter bijzonder comité sociale dienst en schepen
          Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art.40 § 3 en 286 § 1,1°.
          2. De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019.
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 30 december 2013 houdende “Belasting op de afgifte van administratieve stukken – aanpassing”.
          2. De gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 houdende “Belasting op de afgifte van administratieve stukken – aanpassing”.
          3. De gemeenteraadsbeslissing van 26 juni 2017 houdende “Belasting op de afgifte van administratieve stukken – aanpassing”.
          4. De gemeenteraadsbeslissing van 26 juni 2017 houdende “Belasting op de afgifte van administratieve stukken – omgeving”.
          5. Het ministrieel besluit van 8 november 2017 houdende de toekenning van een subsidie aan het project 'IGS BEst wonen tussen zoet&zout'.
          6. De gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2018 houdende "Belasting op de afgifte van administratieve stukken - omgeving".
          7. De mail vanuit het Agentschap Binnenlands Bestuur van 18 februari 2019 houdende "opmerkingen betreffende de belasting op de afgifte van administratieve stukken omgeving".
          8. De gemeenteraadsbeslissing van 25 maart 2019 houdende "Belasting op de administratieve stukken - omgeving - aanpassing.".
          9. De gemeenteraadsbeslissing van 27 maart 2023 houdende "retributiereglement op de administratieve stukken - omgeving"
          10. De gemeenteraadsbeslissing van 29 januari 2023 houdende "Ingebruikname Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie (bronretributie)– goedkeuring"
          Probleemstelling

          Door de inwerkingtreding van het decreet op het vastgoedinformatieplatform en de bijhorende gemeenteraadbeslissing van 29 januari 2024 dienen de nodige passages in het retributiereglement op de administratieve stukken - omgeving aangepast te worden voor de duidelijkheid.

          Motivering

          Voor de duidelijkheid worden best volgende passages geschrapt:

          Dossiertypes (VCRO)

          Vastgoeddossier (aanvraag via het vastgoedinformatieplatform)

          Per perceel

          150,00

          Afgifte van uittreksel vergunningenregister (aanvraag NIET via het vastgoedinformatieplatform nog t.e.m. 31 december 2023)

          Per perceel

           50,00

          Afgifte van uittreksel plannenregister(aanvraag NIET via het vastgoedinformatieplatform nog t.e.m. 31 december 2023)

          Per perceel

           50,00

          Afgifte van stedenbouwkundige inlichtingen nodig voor de verkoop van een goed (notarisbrief) (aanvraag NIET via het vastgoedinformatieplatform nog t.e.m. 31 december 2023)

          Per perceel

           50,00

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel. 1.

          De retributie op de afgifte van administratieve stukken - omgeving met ingang van 29 januari 2024 als volgt goed te keuren:

          De retributie bestaat uit een bedrag per dossiertype verhoogd met een bedrag per procedurestap.

          Zijn er meerdere bedragen uit de dossiertypes van toepassing, dan geldt alleen het hoogste bedrag.

          Retributie op

           

          Retributie

          in EURO

          STUKKEN OMGEVING

           

           

          Dossiertypes (VCRO)

           Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet

           

          150,00

          Aanvraag voor een Stedenbouwkundig attest

          Per perceel

           50,00

          Aanvraag voor een Planologisch attest

           

           1000,00

          Dossiertypes (Omgevingsvergunning)

          Meldingsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen

           

          25,00

          Meldingsaanvraag voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit

           

          25,00

          Melding van de overdracht van de vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit

           

          25,00

          Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een stedenbouwkundige handeling

          - Vereenvoudigde procedure

          50,00

          - Gewone procedure

          100,00

          - Per bijkomende wooneenheid

          50,00

          Aanvraag van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit

          - Vereenvoudigde procedure

          50,00

          - Gewone procedure KLASSE 1

          250,00

          - Gewone procedure KLASSE 2

          125,00

          Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden zonder wegenis

          Per bouwkavel

          50,00
          met een minimum van 100,00 per dossier

          Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met wegenis

          Per bouwkavel

          50,00
          met een minimum van 250,00 per dossier

          Aanvraag tot bijstellen van de opgelegde milieuvoorwaarden

           

          75,00

          Aanvraag tot bijstellen van het voorwerp of de duur van de omgevingsvergunning wat betreft de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit

           

          75,00

          Aanvraag tot bijstellen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden zonder vermeerdering van het aantal loten

          Per dossier

          50,00

          Aanvraag tot bijstellen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met vermeerdering van het aantal loten

          Per bijkomende bouwkavel

          50,00
          met een minimum van 100,00 per dossier

          Aanvraag tot omzetting van een milieuvergunning verleend voor 20 jaar naar een permanente vergunning

           

          100,00

          Bekendmaking van het verstrijken van elke geldigheidsperiode van twintig jaar van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur

           

          50,00

          Aanvraag tot omzetten van een vergunning op proef naar een definitieve vergunning

           

          100,00

          Schorsing of opheffing van de omgevingsvergunning voor wat betreft de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit

           

          50,00

          Opheffing van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden

          Per lot

          20,00

          Afstand van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden (verzaking)

          Per lot

          20,00

          Aanvraag van een omgevingsvergunning voor (wijziging van) kleinhandelsactiviteiten:

          - Indienen van een voorafgaande verklaring voor beperkte uitbreidings- of verhuisprojecten voor een bestaande reeds socio-economisch vergunde handelsvestiging

          100,00

          - Aanvraag voor handelsvestiging tussen 400 m² en 1000 m²

          250,00

          Aanvraag voor een handelsvestiging meer dan 1000 m²

          500,00

          Aanvraag van een omgevingsvergunning voor vegetatiewijziging

          Per perceel

          30,00

          Aanvraag van een regularisatievergunning

          Volgens de tarieven van de dossiertypes hierboven omschreven

          Bedrag van dossiertype te verdubbelen

          Procedurestappen (indien van toepassing)

          Aanvraag diverse administratieve stukken (kopieën van vergunningen, uittreksels van beslissingen, …) in het kader van de dienst omgeving

          Per stuk

          5,00

          Aanvraag voor het houden van een projectvergadering

           

          125,00

          Voor het digitaliseren van een analoog ingediend dossier

           

          250,00

          Het organiseren van een openbaar onderzoek:

          - Affiche voor aanplakking (A2 - geel formulier)

          Per stuk

          5,00

          - Publicatie in dag- of weekbladen

           

          Werkelijke kostprijs

          - Gewone zending voor het in kennis brengen van kadastrale eigenaars en omwonenden

          Per zending

          Werkelijke kostprijs

          - Aangetekende zending voor het in kennis brengen van kadastrale eigenaars en omwonenden

          Per aangetekende zending

          Werkelijke kostprijs

          - Organisatie van een informatievergadering

           

          150,00

          Aanschrijven via beveiligde aanschrijving van aanpalende eigenaars, indien deze de aanvraag niet mee hebben ondertekend, voor werken aan scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene muren

          Per aangetekende zending

          Werkelijke kostprijs

          De bekendmaking en betekening van de beslissing of aktename:

          - Affiche voor bekendmaking (A2 - geel formulier)

          Per stuk

          5,00

          - Publicatie in dag- of weekbladen

           

          Werkelijke kostprijs

          Aangetekende zending voor de kennisgeving van de beslissing of aktename

          Per aangetekende zending

          Werkelijke kostprijs

          CRAB

          Toekennen postadres bedrijf (afgifte X-nummer)

          Per X-nummer

          50,00

          Toekennen tijdelijk huisnummer (afgifte Y-nummer)

          Per Y-nummer

          50,00

          HUISVESTING

          Afgifte conformiteitsattest

           

          gratis

          Dossiertypes (Natuurdecreet – Veldwetboek)

          Bebossing conform art. 35 veldwetboek

          Per perceel

          30,00

          Artikel 2.

          Zijn van de retributie vrijgesteld:

          a) de stukken die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven;

          b) de stukken die aan behoeftige personen worden afgegeven; de behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk;

          c) de stukken die als dusdanig reeds het voorwerp zijn van de heffing van een belasting of retributie ten behoeve van de gemeente krachtens een wet, decreet of verordening;

          d) de stukken afgegeven aan de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmede gelijkgestelde instellingen alsook de instellingen van openbaar nut en aan derden die in opdracht van de gemeente werken of werken voor projecten waarin de gemeente participeert.

          e) de stukken afgeleverd aan instanties die kosteloos prestaties leveren aan de gemeente en andere openbare instellingen.

          Artikel 3.

          De gemeenteraadsbeslissing van 27 maart 2023 houdende "retributiereglement op de administratieve stukken - omgeving." wordt met ingang van 29 januari 2024 ingetrokken.

          Artikel 4.

          Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid

    • Omgeving

      • Ruimtelijke ordening

        • Ingebruikname Vastgoedinformatieplatform – goedkeuring

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, schepenen
          Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Elke Allard, Voorzitter bijzonder comité sociale dienst en schepen
          Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. De grondwet, inzonderheid artikel 173
          2. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 40 §3 en latere wijzigingen
          3. De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, inzonderheid artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7.
          4. Het decreet over het vastgoedinformatieplatform
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 27 maart 2023 houdende de goedkeuring tot aansluiting tot het Vastgoedinformatieplatsform (VIP).
          2. De gemeenteraadsbeslissing van 27 maart 2023 houdende "Retributie op de administratieve stukken - omgeving".
          Probleemstelling

          Het VIP-decreet is finaal goedgekeurd en bekrachtigd door de Vlaamse Regering. Het decreet zal in werking treden op 01/01/2024.

          Hiervoor dient een nieuwe gemeenteraadsbeslissing genomen te worden, alsook een nieuwe toetredingsovereenkomst ondertekend te worden.

          Motivering

          Aanvragers wensen informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld te ontvangen.

          De gemeente Geetbets vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.

          Gemeenten zijn op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.

          Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers.

          Het Vastgoedinformatieplatform wordt beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.

          De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen in een product en kan dit product met vastgoedinformatie ontsluiten.

          Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers is voor de gemeente een administratieve last en brengt een bijhorende kost met zich mee.

          De gemeente Geetbets wenst de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan te verhalen.

          Conform art. 36 van het decreet over het vastgoedinformatieplatform treedt het decreet in werking op 01 januari 2024. Vanaf dat moment wordt de gemeentelijke bronretributie  mee geïnd via het platform en moet de gemeente geen aparte factuur meer maken op basis van de gemeenteraadsbeslissing van 27 maart 2023 houdende "Retributie op de administratieve stukken - omgeving". 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1 - Definities

          Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

          1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;

          2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;

          3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;

          4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;

          5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;

          6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;

          8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;

          9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;

          10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;

          11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;

          12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;

          13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;

          14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;

          15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;  

          Artikel 2 - Algemeen

          De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.

          In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.

          Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Geetbets een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.

          Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie

          Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.

          Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi[1].

          De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.

          Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:

          • externe overheden; een overheidsinstantie als vermeld in artikel I.3, 8°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
          • Vlaamse instanties, als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022.
          • lokale overheden, als vermeld in artikel I.3, 5°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
          • gerechtelijke overheden;
          • hulpverleningszones als vermeld in het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones;
          • politiezones als vermeld in artikel 9 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.

          Artikel 4 - Bedrag

          Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd in het retributiereglement “Retributie op de administratieve stukken - omgeving.

          Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.

          Artikel 5 - Inning

          Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.

          Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens

          §1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente  Geetbets en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.

          Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Geetbets wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.

          De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Geetbets en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.

          Artikel 7 – Ondertekening

          De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Geetbets via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.

          Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering

          Dit reglement vervangt vanaf 29 januari 2024 alle passages in de retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.

          Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd in het retributiereglement “Retributie op de administratieve stukken - omgeving.

      • Wonen

        • Goedkeuring aanpassing gemeentelijke verordening conformiteitsattesten.

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, schepenen
          Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Elke Allard, Voorzitter bijzonder comité sociale dienst en schepen
          Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid deel 3, titel 3, intergemeentelijke samenwerking.
          2. Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 november 2018 over het lokaal woonbeleid.
          3. De Vlaamse Codex Wonen van 1 januari 2021.
          4. Het ministerieel besluit voorwaardelijke goedkeuring Gemeentelijke verordening conformiteitsattesten Geetbets van 21 juni 2022.
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 25 april 2022 houdende "Gemeentelijke verordening conformiteitsattesten".
          2. De gemeenteraadsbeslissing van 25 augustus 2022 houdende “Gemeentelijke verordening conformiteitsattesten – aanpassing”.
          3. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19 december 2023 houdende "Goedkeuring aanpassing gemeentelijke verordening conformiteitsattesten".
          Probleemstelling

          De gemeentelijke verordening van Geetbets van 25 april 2022 aangaande de verplichtstelling van een conformiteitsattest, zoals aangepast bij gemeenteraadsbeslissing van 25 augustus 2022, voorziet niet in een tijdelijke vrijstelling voor nieuwe woningen.   

          Een conformiteitsattest is een instrument bij de kwaliteitsbewaking van te huur of ter beschikking gestelde woningen.  Gezien het optrekken van een nieuwe woning onderworpen is aan een omgevingsvergunning mag er redelijkerwijze van uitgegaan worden dat zulke woningen beantwoorden aan de door de Vlaamse Codex Wonen gestelde kwaliteitseisen.

          Ook in het kader van de werking van het intergemeentelijk samenwerkingsverband “Best Wonen tussen Zoet en Zout” wordt het wenselijk geacht dat de gemeentelijke verordeningen aangaande de verplichtstelling van het conformiteitsattest eenzelfde, tijdelijke vrijstelling voorzien voor nieuwe woningen.

          Om de handhaving van de verplichtstelling van het conformiteitsattest meer slagkracht te geven is het wenselijk om te voorzien in een minimale GAS-boete.

          Gelet op deze wijzigingen is het aangewezen dat de gemeentelijke verordening van Geetbets van 25 april 2022 aangaande de verplichtstelling van een conformiteitsattest, zoals aangepast bij gemeenteraadsbeslissing van 25 augustus 2022, wordt opgeheven op de datum van inwerkingtreding van deze nieuwe verordening.

          Motivering

          De gemeentelijke verordening van Geetbets van 25 april 2022 aangaande de verplichtstelling van een conformiteitsattest, zoals aangepast bij gemeenteraadsbeslissing van 25 augustus 2022, voorziet niet in een tijdelijke vrijstelling voor nieuwe woningen.   

          Een conformiteitsattest is een instrument bij de kwaliteitsbewaking van te huur of ter beschikking gestelde woningen.  Gezien het optrekken van een nieuwe woning onderworpen is aan een omgevingsvergunning mag er redelijkerwijze van uitgegaan worden dat zulke woningen beantwoorden aan de door de Vlaamse Codex Wonen gestelde kwaliteitseisen.

          Ook in het kader van de werking van het intergemeentelijk samenwerkingsverband “Best Wonen tussen Zoet en Zout” wordt het wenselijk geacht dat de gemeentelijke verordeningen aangaande de verplichtstelling van het conformiteitsattest eenzelfde, tijdelijke vrijstelling voorzien voor nieuwe woningen.

          Om de handhaving van de verplichtstelling van het conformiteitsattest meer slagkracht te geven is het wenselijk om te voorzien in een minimale GAS-boete.

          Gelet op deze wijzigingen is het aangewezen dat de gemeentelijke verordening van Geetbets van 25 april 2022 aangaande de verplichtstelling van een conformiteitsattest, zoals aangepast bij gemeenteraadsbeslissing van 25 augustus 2022, wordt opgeheven op de datum van inwerkingtreding van deze nieuwe verordening.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx
          Resultaat: Verdaagd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          Voor een woning die verhuurd wordt of te huur of ter beschikking gesteld wordt als hoofdverblijfplaats moet de verhuurder een conformiteitsattest kunnen voorleggen. Deze verplichting geldt voor alle nieuwe verhuringen, tehuurstellingen en terbeschikkingstellingen op het grondgebied van de gemeente Geetbets.

          Nieuwe woningen worden na de eerste ingebruikname 10 jaar vrijgesteld van deze verordening. Voor de toepassing van deze verordening wordt de datum van eerste ingebruikname geacht de vroegste datum te zijn waarop een persoon op het adres van de betreffende woning ingeschreven staat in het bevolkingsregister.  In deze verordening wordt onder een nieuwe woning verstaan: (i) de woning die vergund is opgetrokken op een voorheen onbebouwd perceel, of (ii) de woning die vergund werd opgetrokken op een perceel nadat de op dat perceel vooraf bestaande woning vergund werd gesloopt.  De bewijslast dat het om een nieuwe woning gaat ligt bij diegene die de woning verhuurt dan wel te huur of ter beschikking stelt.

          Artikel 2.

          Zolang niet aan de verplichting van artikel 1 is voldaan, geldt een jaarlijks terugkerende verplichting om het conformiteitsattest aan te vragen.  De aanvraag wordt ten laatste ingediend op de verjaardag van de dag waarop de verhuurder of diegene die de woning te huur of ter beschikking stelt bij aangetekend schrijven in kennis is gesteld dat hij niet over het verplichte conformiteitsattest beschikt. Als ontvangstdatum van het aangetekend schrijven geldt de eerste werkdag na de verzending.

          Artikel 3.

          Bij niet naleving van deze verordening wordt er aan de verhuurder of diegene die de woning te huur of ter beschikking stelt een GAS-boete van minimaal 100 euro en maximaal 300 euro opgelegd.

          Artikel 4.

          Het afleveren van het conformiteitsattest is gratis.

          Artikel 5.

          Deze verordening treedt in werking op de vijfde dag na haar bekendmaking.

          Op datum van de inwerkingtreding van deze verordening wordt de gemeentelijke verordening van Geetbets van 25 april 2022 aangaande de verplichtstelling van een conformiteitsattest, zoals aangepast bij gemeenteraadsbeslissing van 25 augustus 2022 opgeheven met dien verstande dat de aanvragen voor een conformiteitsattest die reeds werden ingediend voor de datum van inwerkingtreding van deze verordening geacht worden tijdig te zijn ingediend.

          Artikel 6.

          Deze beslissing zal worden bekend gemaakt krachtens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.

      • Openbare werken

        • Sanering Hulsbeek: goedkeuring dading mbt regeling claim COVID-19.

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, schepenen
          Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Elke Allard, Voorzitter bijzonder comité sociale dienst en schepen
          Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het Decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 41, tweede lid, 17°.
          Voorgaande
          1. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19 december 2023 houdende "Sanering Hulsbeek: goedkeuring dading mbt regeling claim COVID-19.".
          Probleemstelling

          Om de gevolgen van COVID in kaart te brengen heeft Aquafin net zoals andere opdrachtgevers (MOW, Fluvius, …) een regeling uitgewerkt met de aannemers.  Het project “Sanering Hulsbeek (22531)”, waarin de Gemeente Geetbets mede-opdrachtgever is, voldoet aan de voorwaarden van de regeling.

          Er werd een dading opgesteld met de gevorderde bedragen door de aannemer per opdrachtgever.

          Het college heeft de dading in vergadering van 19 december 2023 reeds goedgekeurd, maar dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden.

          Motivering

          Tijdens de uitvoering van de opdracht "Project 22531 Sanering Hulsbeek" was er een wereldwijde COVID-19 pandemie uitgebroken en dienden de diverse bevoegde overheden vanaf 18 maart 2020 talrijke overheidsmaatregelen te treffen in het kader van de bestrijding van de COVID-19 pandemie.

          Daar de aanbesteding dateert van voor 18/03/2020, kon de opdrachtnemer onmogelijk rekening hebben gehouden met de COVID-19 pandemie maatregelen en de impact hiervan.  Hetzelfde geldt evenzeer voor de opdrachtgevers voor wat de opmaak van de opdrachtdocumenten betreft. De opdrachtnemer heeft tijdens de uitvoering een melding gedaan dat de opdrachtnemer een nadeel ondervindt ten gevolge van de COVID-19 pandemie.

          De bevoegde overheden hebben tot op heden geen wetgeving uitgevaardigd die de gevolgen van deze pandemie voor overheidsopdrachten globaal regelt.

          Er bleef tussen de partijen een ernstige betwisting bestaan over de door de opdrachtnemer gevraagde (schade)vergoeding voor de impact van COVID-19.

          Na onderhandelingen, hebben partijen besloten om een algehele minnelijke regeling van het geschil te treffen en dit omwille van louter commerciële redenen en proces-economische redenen.

          Het college heeft de dading reeds goedgekeurd, maar moet ook nog door de gemeenteraad goedgekeurd worden.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx
          Onthouders: Kevin Huybrechts
          Resultaat: Met 14 stemmen voor, 1 onthouding

          Na onderhandelingen, hebben partijen besloten om een algehele minnelijke regeling van het geschil te treffen en dit omwille van louter commerciële redenen en proceseconomische redenen.  Op heden wensen de partijen wensen onderhavige dading te sluiten teneinde  op definitieve, onherroepelijke en onvoorwaardelijke wijze en tot slot van alle rekeningen, het geschil dat tussen hen is gerezen te beslechten en definitief te beëindigen op een wijze alsof er nooit een geschil is geweest.

          De dading goed te keuren.

    • Vrije tijd

      • Kindvriendelijk Geetbets - strategische nota.

        Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Burgemeester
        Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, schepenen
        Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Elke Allard, Voorzitter bijzonder comité sociale dienst en schepen
        Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
        Voorgaande

        1. De beslissing van het college van Burgemeester en schepenen van 8 februari 2022 houdende "Begeleidingstraject naar label 'kindvriendelijke gemeente', inschakelen Bataljong“

        2. De beslissing van het college van Burgemeester en schepenen van 10 januari 2023 houdende "Toelichting traject kindvriendelijke gemeente"

        Probleemstelling

        Het aanvragen van het label 'kindvriendelijke gemeente' is een uitgebreid traject. Geetbets heeft reeds stappen gezet in de richting van een kindvriendelijke gemeente, met een cultuur van inspraak en participatie, ruimte voor kinderen en jongeren,...
        Ondanks het werk dat het traject met zich mee brengt, geeft het label ook wel een meerwaarde en zorgt het voor een structurele verankering van de doelstellingen binnen het meerjarenplan. Het zorgt ook voor een brede gedragenheid.  Met de ondersteuning van Bataljong werd er de afgelopen 2 jaar gewerkt naar een 'strategisch actieplan'.

        Motivering

        Een kindvriendelijke stad of gemeente verbindt zicht ertoe de rechten van het kind te realiseren en te implementeren.

        Een kindvriendelijke stad of gemeente hanteert kindvriendelijkheid als barometer voor goed lokaal beleid in functie van de leefbaarheid voor alle inwoners.

        Een kindvriendelijke stad of gemeente ziet kinderen en jongeren als volwaardige deelnemers. Dat wil zeggen dat kinderen en jongeren gerespecteerd worden in hun eigenheid. Respect voor hun leefwereld, hun manier van zijn en hun leeftijdsgebonden gedragingen. Volwaardig actorschap wil zeggen dat een beleid ook hen uitnodigt om deel uit te maken van de gemeente, er mee over na te denken en mee vorm te geven.

        Kindvriendelijkheid is breed en gaat over alle levensdomeinen van kinderen en jongeren.

        Kindvriendelijkheid heeft daardoor raakvlakken met nagenoeg alle lokale beleidsdomeinen. Een kindvriendelijk beleid is met andere woorden een horizontaal kwaliteitsreflex. De implementatie van kinderrechten zijn geen doel op zich, wel kunnen ze een hefboom zijn voor lokale verandering.

        Werken aan kindvriendelijkheid is een dynamisch proces waarbinnen steeds nieuwe aspecten en uitdagingen worden ontdekt.

        Binnen verschillende strategische platformen, bestaande uit medewerkers van andere beleidsdomeinen, welzijnspartners, middenveld, ... en via gerichte bevragingen, focusgroepen en belevingsonderzoeken zijn we gekomen tot een visie op kindvriendelijk Geetbets en het formuleren van 6 beleidsdoelstellingen en bijhorende acties.

        De weerslag van dit hele traject zit vervat in het strategisch actieplan kindvriendelijk Geetbets.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
        Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Het strategisch actieplan kindvriendelijk Geetbets goed te keuren en dit door:

        1. Het mandaat voor de opvolging en uitvoering van de strategie kindvriendelijkheid toe te wijzen aan het diensthoofd Vrije Tijd en haar team
        2. De goedkeuring van de budgetten die zijn opgenomen in het meerjarenplan 2020-2026 en de aanpassing van de kredieten voor 2024 die zijn opgenomen in het strategisch actieplan kindvriendelijk Geetbets
        3. Kindvriendelijkheid wordt binnen de gemeente op een transversale manier benaderd en binnen meerdere beleidsdomeinen uitgevoerd.
    • Toegevoegde punten

      • Volledige afschaffing van de voorrang van rechts

        Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Burgemeester
        Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, schepenen
        Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Elke Allard, Voorzitter bijzonder comité sociale dienst en schepen
        Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 21, 38 en 39.
        Voorgaande
        1. De e-mail van I. Claes van 22 januari 2024.
        Probleemstelling

        Raadslid I. Claes heeft op 22 januari 2024 via mail dit punt aan de agenda toegevoegd.

        Motivering

        Op de gemeenteraad van 24 augustus 2017 werd het gemeentelijk verkeersreglement aangepast en werd de voorrangsregeling op verschillende plaatsen in onze gemeente aangepast.  Op bepaalde kruispunten in onze gemeente werd de voorrang van rechts behouden (zoals op bepaalde kruispunten Nieuwdorp-, Hulsbeek-, Kolkstraat, Heirbaan,..).  Op vele kleine kruispunten is de voorrang van rechts regel zeer gevaarlijk. Om deze reden vraagt de cd&v fractie om de afschaffing van de voorrang van rechts-regel op de kruispunten, waar deze nu nog van toepassing is in de gemeente.

        Na beraadslaging.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
        Voorstanders: Marcel Andries, Ingrid Claes, Katrien Weckx
        Tegenstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs
        Onthouders: Kevin Huybrechts
        Resultaat: Met 3 stemmen voor, 11 stemmen tegen, 1 onthouding

        De voorrang van rechts-regel volledig af te schaffen op grondgebied Geetbets.

      • Verhuring kerk Grazen voor evenementen.

        Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Burgemeester
        Nadia Najem, Roland Strouven, schepenen
        Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Chris Jamar, Elke Allard, schepenen
        Rita Soetaerts, Stijn Doms, Natalie Chaltin, gemeenteraadsleden

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 21, 38 en 39.
        Voorgaande
        1. De e-mail van I. Claes van 22 januari 2024.
        Probleemstelling

        Raadslid I. Claes heeft op 22 januari 2024 via mail dit punt aan de agenda toegevoegd.

        Motivering

        Op de gemeenteraad van 21 december 2023 werd een “Retributie op het gebruik van gebouwen door derden – aanpassing “ goedgekeurd.  De tarieven van deze retributie zijn van toepassing met ingang van 01 januari 2024.  In deze retributie zijn enkel tarieven opgenomen voor de verhuring van de parochiezaal in Rummen en geen tarieven voor het gebruik van de kerk in Grazen.  Via sociale media vernamen we de verhuur van de kerk in Grazen voor een culinair evenement. Wordt de kerk gratis ter beschikking gesteld door het college voor een culinair evenement?  Wat zijn de afspraken hieromtrent? Is het verhuren van de kerk besproken op het schepencollege, de cultuurraad?

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Nadia Najem, Roland Strouven, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
        Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Nadia Najem, Roland Strouven, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Voor het evenement van 14 februari 2024 wordt de prijs door het college vastgesteld in vergadering van 30 januari 2024 en voorgesteld wordt de prijs die de cultuurraad voorstelt te hanteren.

        De volledige retributies worden voorgelegd aan de gemeenteraad van 26 februari 2024.

Namens Gemeenteraad,

Herman Stiers
Algemeen directeur

Kris Swinnen
Voorzitter van de raad