Terug
Gepubliceerd op 07/10/2025

Notulen  Gemeenteraad

ma 25/08/2025 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
Jo Roggen, Burgemeester
Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
Herman Stiers, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Chris Jamar, eerste schepen

De voorzitter vraagt dat de raadsleden bij verontschuldiging hem verwittigen.

Na de gemeenteraad volgt er nog een uiteenzetting van Danny Vaes voor de gemeenteraadsleden.

  • Openbaar

    • Notulen

      • Goedkeuring notulen en zittingsverslag van 30 juni 2025.

        Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Burgemeester
        Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
        Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Chris Jamar, eerste schepen

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 32.
        Voorgaande
        1. De vergadering van de gemeenteraad van 30 juni 2025.
        Probleemstelling

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 30 juni 2025 dienen te worden goedgekeurd.

        Motivering

        De ontwerpnotulen en zittingsverslag werden met de dagorde van de gemeenteraad meegestuurd.

        Indien er geen opmerkingen gemaakt worden, kunnen de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
        Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Elke Allard, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans
        Onthouders: Ingrid Claes, Kevin Huybrechts, Tony Leyssens
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 3 onthoudingen

        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 30 juni 2025 goed te keuren.

    • Omgeving

      • Ruimtelijke ordening

        • Opwaardering Melsterbeek en heraanleg Galgestraat: Zaak der wegen

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
          Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Chris Jamar, eerste schepen

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
          2. Het decreet betreffende de omgevingsvergunning, inzonderheid art. 31 en 32.
          3. Het gemeentewegendecreet.
          Voorgaande
          1. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 24 juni 2014 houdende “Galgestraat – Kennisgeving verslag UHasselt en verdere acties”.
          2. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 01 december 2015 houdende “Galgestraat – Korte en lange termijnvisie”.
          3. Het overleg met VMM  en de Watering van Sint-Truiden iver operationeel waterbeheer Melsterbeek in Brussel op 08 april 2016.
          4. Het overleg met VMM over de toekomstvisie van de Melsterbeek op 21 juni 2016.
          5. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 25 april 2017 houdende Problematiek mbt tot verkeersveiligheid en oeverafkalvingen.
          6. De gemeenteraadsbeslissing van 26 april 2021 houdende “Project Galgestraat - Melsterbeek Samenwerkingsovereenkomst voor samengevoegde  opdrachten van diensten en werken – Goedkeuring.”
          7. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 25 mei 2021 houdende “ Project Melsterbeek-Galgestraat: Verslag overleg studieopdracht: bespreking bestek.”
          8. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 maart 2022 houdende "Project Melsterbeek-Galgestraat": Verslag startoverleg dd 31 januari 2022.
          9. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12 juli 2022 houdende "Project Melsterbeek-Galgestraat": Verslag coördinatievergadering dd 11 juni 2022.
          10. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 juli 2022 houdende "Project Melsterbeek-Galgestraat": Verslag coördinatievergadering dd 23 juni 2022.
          11. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 9 augustus 2022 houdende "Project Melsterbeek-Galgestraat": Verslag overleg Provincie Vlaams-Brabant dd 12 juli 2022.
          12. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 23 augustus 2022 houdende "Project Melsterbeek-Galgestraat": Verslag overleg Watering dd 9 augustus 2022.
          13. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 11 april 2023 houdende "Project Melsterbeek-Galgestraat": Kennisgeving besprekingsverslag 07.
          14. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 23 mei 2023 houdende "Project Melsterbeek-Galgestraat": Kennisgeving besprekingsverslag 08.
          15. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 juni 2023 houdende "Project Melsterbeek-Galgestraat": Kennisgeving besprekingsverslag 09.
          16. De gemeenteraadsbeslissing van 24 februari 2025 met de goedkeuring van de individuele innames- en grondinnemingsplannen.
          17. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 1 juli 2025 houdende 'Verdelingen ikv het project opwaardering Melsterbeek, heraanleg Galgestraat'.


          Probleemstelling

          De voorliggende omgevingsvergunninsaanvraag namens de Vlaamse Milieumaatschappij beoogt  de opwaardering van de Melsterbeek en heraanleg van de Galgestraat. Een vergunning voor aanvragen met aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg kan pas verleend worden na goedkeuring over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg door de gemeenteraad. Als de gemeenteraad de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing niet heeft goedgekeurd, dan wordt de omgevingsvergunning geweigerd. De gemeenteraad kan voorwaarden in de beslissing opleggen en lasten eraan verbinden. De bevoegde overheid moet in de eventuele omgevingsvergunning de door de gemeenteraad opgelegde voorwaarden en lasten integraal opnemen en overnemen.

          Binnen de 60 dagen na het initieel verzoek om een beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg, bezorgt de gemeente de desbetreffende beslissing aan de bevoegde overheid, uiterlijk 26 augustus 2025. De gemeenteraad neemt kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek dat liep van 5 juli tot 3 augustus 2025. 

          De aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg geeft aanleiding tot een waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden waarop de gemeenteweg gesitueerd is. De vergoeding voor waardevermindering is verschuldigd door de gemeente aan de eigenaar van de grond in kwestie. De vergoeding voor waardevermeerdering is verschuldigd door de eigenaar van de betrokken grond en komt ten goede aan de gemeente. De waardevermindering of de waardevermeerdering werd vastgesteld door landmeters-experten Geowijzer, aangesteld door de gemeente. 

          Motivering

          Omschrijving project

          Binnen het projectgebied wordt de Galgestraat heraangelegd in asfalt. Het profiel van de Galgestraat bestaat over de lengte van het tracé uit twee rijvakken, één rijvak in elke rijrichting. Aan de zuidelijke kant (Sint-Truiden) bevindt zich een wegversmalling, waar de overgang wordt gemaakt naar de Grazenseweg. De Galgestraat wordt aangelegd in asfalt en is 6,10 meter breed. De verkeersdrempel in het noorden wordt aangelegd in uitgewassen betonverharding, het voetpad ter hoogte van de oversteek wordt aangelegd in kasseiverharding, het fietspad ter hoogte van de oversteek in gezaagde kasseiverharding.

          Ter hoogte van de inrit van het Cisterciënzerinnenabdij van Oriënte in het noorden van het projectgebied wordt een gelijkgrondse oversteek aangelegd voor fietsers en voetgangers. Deze oversteek bevindt zich op een verkeersdrempel. Ter hoogte van Galgestraat 64 wordt in asfalt een in- en uitrit naar de gelijknamige zijstraat aangelegd. Daar waar de weg het fietspad kruist, wordt het fietspad in rode toplaag aangelegd.

          Langsheen de lengte van de Galgestraat wordt ten westen een fietspad voorzien. Het fietspad ligt gescheiden van het gemotoriseerd verkeer door een groenberm. Aan de zuidelijke grens van het plangebied gaat het fietspad, ter hoogte van de wegversmalling, over in fietssuggestiestroken aan beide kanten van de weg. Dit gebeurt eveneens aan de noordelijke grens van het projectgebied, ter hoogte van de oversteekplaats voor voetgangers en fietsers op de verkeersdrempel. Het fietspad wordt eveneens aangelegd in asfalt en heeft een breedte van 4 meter.

          Aan het beleefpunt wordt een wandelpad aangelegd met bijhorende wandelbrug. Het wandelpad en de brug worden beheerd door VMM en vallen bijgevolg niet onder het Gemeentewegendecreet.

          Binnen het projectgebied zijn drie buurtwegen aanwezig:

          • Chemin n°2.
          • Sentier n°47 (reeds afgeschaft).
          • Chemin n°60.
          • Chemin zn.

          Op het geoloket ‘Atlas der Buurtwegen' van de provincie Vlaams brabant zien we verschillende aanpassingen aan de buurtwegen in het projectgebied. In het noordoosten ter hoogte van de Cisterciënzerinnenabdij van Oriente werd de voormalige Sentier n°47 reeds afgeschaft en verlegd naar de huidige weg. Deze afschaffing en verlegging zet zich verder door over de volledige lengte van de Sentier n°47. Een aanpassing is ook zichtbaar in Chemin n° 60 waar een versmalling plaatsvond. De rode aanduiding op de Kaart Atlas der Buurtwegen toont reeds een afschaffing in de tijd van de opmaak van de kaart.

          Buurtwegen met nummer 2 en zn. (zonder nummer) worden deels gewijzigd en deels afgeschaft. Deze wegen blijven bruikbaar, maar worden verlegd en heraangelegd. De bestaande Galgestraat wordt volledig opgebroken, waarbij zowel de verharding, fundering en lijnvormige elementen gesloopt zullen worden. Dit is nodig om de nieuw aan te leggen riolering optimaal aan te sluiten en ruimte te maken voor een fietspad en nieuwe wegenis. Om een veiligere verkeerssituatie te verzekeren voor zowel fietsers als gemotoriseerd verkeer, wordt een vrij liggend fietspad aangelegd, dat gescheiden wordt van de nieuwe Galgestraat door een groene middenberm. De Galgestraat zelf wordt eveneens breder en in asfalt aangelegd. Op deze manier ligt de Galgestraat eveneens verder van de Melsterbeek, zodat verkeersongevallen met ernstige
          afloop vermeden kunnen worden.

          De buurtweg loopt bijgevolg niet meer op dezelfde locatie en er worden percelen ingenomen. Er werd ten gevolge van de heraanleg een rooilijnplan en schattingsverslag van de min-meerwaarde opgemaakt door landmeters-experten Geowijzer.

          Openbaar onderzoek

          Het openbaar onderzoek heeft plaatsgevonden van 5 juli 2025 tot 3 augustus 2025. Er werden geen bezwaren ingediend.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          De aanleg, opheffing, wijzigingen en verplaatsing van de gemeentewegen voorzien in de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2025029768 (Opwaardering Melsterbeek en heraanleg Galgestraat te Geetbets) goed te keuren.

          Artikel 2.

          Kennis te nemen van de waardevermindering of de waardevermeerdering van de gronden waarop de gemeentewegen gesitueerd zijn, zoals bepaald in het schattingsverslag door een landmeters-experten Geowijzer.

    • Algemeen beleid

      • Intergemeentelijke samenwerking

        • Interleuven - Algemene vergadering op 24 september 2025

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
          Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Chris Jamar, eerste schepen

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt in artikel 432 dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers en deze voor de gemeente/stad rechtstreeks worden aangewezen door de gemeenteraad uit hun leden en dat het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
          2. De gecoördineerde statuten van Interleuven.
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 24 februari 2025 houdende "Interleuven: aanduiding vertegenwoordiging.".
          Probleemstelling

          De vertegenwoordiger alsook de plaatsvervanger werden aangeduid tijdens de OCMW-raad van 24 februari 2025 voor de volledige duurtijd van de legislatuur.

          De agenda van de algemene vergadering dient te worden goedgekeurd.

          Motivering

          De agenda van de algemene vergadering van 24 september 2025 is als volgt:

          1. Samenstelling van het bureau
          2. Goedkeuring verslag algemene vergadering d.d. 18 juni 2025
          3. Statutenwijziging
          4. Ondernemingsplan 2025-2030
          5. Diversen

          De vertegenwoordigers zijn:

          Effectieve: Jo Roggen, jo.roggen@geetbets.be

          Plaatsvervangend: Danny Ruysen, danny.ruysen@geetbets.be

          Publieke stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          Het mandaat van de vertegenwoordiger inzake de agenda van de algemene vergadering van 24 september 2025 Interleuven als volgt vast te stellen:

          - Goedkeuring van alle agendapunten van de algemene vergadering.

          Artikel 2.

          Deze beslissing over te maken aan directiesecretariaat@interleuven.be.

      • ICT

        • Raamovereenkomst Enterprise Service Management platform: toetreding.

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
          Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Chris Jamar, eerste schepen

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
          2. De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
          3. Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en wijzigingen.
          4. Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en wijzigingen.
          5. Het besluit van de provincieraad van Vlaams-Brabant van 30 mei 2000 tot oprichting van VERA als autonoom provinciebedrijf.
          6. Art. 4 en 5 van de beheersovereenkomst van VERA zoals goedgekeurd door de provincieraad van 17 december 2013, waarbij de dienstverlening die VERA ontwikkelt en aanbiedt als doel heeft e-government te helpen realiseren bij lokale besturen, bovenlokaal is en ondersteunend met het oog op de verbetering van de samenwerking tussen de besturen in de provincie Vlaams-Brabant en gericht op het creëren van schaalvoordelen.
          7. Het besluit van de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen van 14 augustus 2024 tot goedkeuring van de gunning "Raamovereenkomst Enterprise Service Management toepassing".
          Probleemstelling

          De lopende raamovereenkomst “Gedeeld ICT kennisplatform”, gegund op 25 juli 2013 en meermaals verlengd, opgemaakt door autonoom provinciebedrijf VERA (hierna: VERA), en gegund aan TOPdesk, is vervallen.
          Concreet zal de dienstverlening vanaf eind september niet meer via TOPdesk kunnen gebeuren.

          Motivering

          De deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen gunde in zitting van 14 augustus 2024 de opdracht "Raamcontract Enterprise Service Management toepassing".
          De Provincie Oost-Vlaanderen treedt op als aankoopcentrale voor de lokale en provinciale instanties die gesitueerd zijn in het Vlaams Gewest (‘bestellers’), en zoals beschreven in het deputatie besluit van Provincie Oost-Vlaanderen van 14 augustus 2024.
          De overheidsopdracht 'Raamovereenkomst Enterprise Service Management Platform' werd gegund aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde Netconnect bv, Vierselbaan 34, 2240 Zandhoven, ondernemingsnummer 0464786386.
          De overheidsopdracht betreft een raamovereenkomst die wordt gesloten voor een periode van 72 maanden en kan, na het verstrijken van deze initiële looptijd, tweemaal verlengd worden met een periode van 1 jaar. De raamovereenkomst neemt een  aanvang op 16 september 2024 en eindigt initieel op 15 september 2030.
          Deze raamovereenkomst heeft een maximale waarde, van € 30 000 000,00 (excl. 21% BTW) over de volledige looptijd van de opdracht.
          Het gemeentebestuur kan gebruik maken van deze raamovereenkomst als lid van IT-punt interlokale vereniging.
          De afname van de raamovereenkomst bij de gegunde leverancier zal rechtstreeks door het lokaal bestuur gebeuren, zonder tussenkomst van POLIS of VERA.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1:

          Er wordt beslist om toe te treden tot ‘Raamovereenkomst Enterprise Service Management Platform’, uitgeschreven door provincie Oost-Vlaanderen departement POLIS en gegund aan de firma Netconnect bv, Vierselbaan 34, 2240 Zandhoven met ondernemingsnummer 0464786386.

          Artikel 2:

          Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.

          Artikel 3:

          Een kopie van dit besluit wordt bezorgd aan de Provincie Oost-Vlaanderen departement POLIS ter kennisgeving van de toetreding.

    • Toegevoegde punten

      • Oprichten Vrijwilligerskorps

        Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Burgemeester
        Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
        Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Chris Jamar, eerste schepen

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 21.
        Voorgaande
        1. De e-mail van T. Droogmans en E. Allard van 17 augustus 2025.
        Probleemstelling

        Raadsleden T. Droogmans en E. Allard hebben op 17 augustus 2025 via mail dit punt aan de agenda toegevoegd.

        Motivering

        Sinds mei dit jaar moedigt de Vlaamse regering gemeenten aan tot de oprichting van een vrijwilligerskorps.

        De Vlaamse regering zal ook 1 miljoen euro per jaar voorzien voor de oprichting van de vrijwilligerskorpsen.

        Het doel van de vrijwilligerskorpsen is om de professionele hulpverleners bij te staan in crisis-of noodsituaties. Een crisis of noodsituatie kan bv zijn bij overstroming het vullen van zandzakjes, bij extreme hitte hulp bieden, verdelen van jodiumtabletten,…

        Met een budget van 1 miljoen euro per jaar staat de Vlaamse regering in voor de financiering van die gemeentelijke vrijwilligerskorpsen van minimum 10 tot 80 vrijwilligers per gemeente.

        Het Rode kruis staat in voor opleiding en coördinatie. Elke vrijwilliger krijgt een EHBO opleiding.

        Nadien is het de bedoeling dat de vrijwilligers kunnen bijspringen waar nodig.

        De voorwaarde om deel te kunnen nemen aan een vrijwilligerskorps is dat men minstens 16 jaar is.

        Een vrijwilligerskorps handelt onder het commando van de burgemeester, alleen hij kan een oproep doen om de vrijwilligers te activeren maar deelname is nooit verplicht.

        Kennis genomen van de uiteenzettingen.

      • Ondertekening petitie om de oorlog in GAZA te stoppen.

        Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Burgemeester
        Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
        Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Chris Jamar, eerste schepen

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 21.
        Voorgaande
        1. De e-mail van T. Droogmans en E. Allard van 17 augustus 2025.
        Probleemstelling

        Raadsleden T. Droogmans en E. Allard hebben op 17 augustus 2025 via mail dit punt aan de agenda toegevoegd.

        Motivering

        In Mesen (Wast-Vlaanderen) kwamen meer dan 1500 handtekeningen van burgemeester om de oorlog in GAZA te stoppen.

        Doel is om deze petitie te overhandigen aan de regering, aan Bart de Wever.

        Vraag:

        was Geetbets hier ook aanwezig?

        Zo ja, heel goed.

        Zo neen, is er nog een actie die er ondernomen wordt om ook hier als Geetbets onze steun te betuigen om deze oorlog te stoppen.

        Kennis genomen van de uiteenzettingen.

      • Stopcontacten en kroonringen.

        Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Burgemeester
        Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
        Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Chris Jamar, eerste schepen

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 21.
        Voorgaande
        1. De e-mail van T. Droogmans van 18 augustus 2025.
        Probleemstelling

        Raadslid T. Droogmans heeft op 18 augustus 2025 via mail dit punt aan de agenda toegevoegd.

        Motivering

        De vraag of er op de nieuwe elektriciteitspalen, die tijdens de  werken, in  de Ketelstraat geplaatst worden,ook stopcontacten voorzien kunnen worden.

        Tevens stel ik de vraag of er op deze palen een kroonring voorzien kan worden.

        Dit geeft de mogelijkheid om meerdere vuilniszakken aan één paal te bevestigen en voorkomt dat bij hevige wind de vuilzakken op de stoep of op straat belanden, het maakt ongedierte ook moeilijker om deze zakken eventueel te openen om resten uit te halen.

        In bijlage stuur ik jullie alvast een voorbeeld van zulke kroonring.

        Kennis genomen van de uiteenzettingen.

Namens Gemeenteraad,

Herman Stiers
Algemeen directeur

Roland Strouven
Voorzitter van de raad