Terug
Gepubliceerd op 27/09/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 26/06/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
Jo Roggen, Burgemeester
Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, gemeenteraadsleden
Herman Stiers, Algemeen directeur
  • Openbaar

    • Notulen

      • Goedkeuring notulen en zittingsverslag van 22 mei 2023.

        Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Burgemeester
        Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
        Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 32.
        Voorgaande
        1. De vergadering van de gemeenteraad van 22 mei 2023.
        Probleemstelling

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 22 mei 2023 dienen te worden goedgekeurd.

        Motivering

        De ontwerpnotulen en zittingsverslag werden met de dagorde van de gemeenteraad meegestuurd.

        Indien er geen opmerkingen gemaakt worden, kunnen de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, Herman Stiers
        Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 22 mei 2023 goed te keuren.

    • Algemene financiering

      • Jaarrekening 2022 - Vaststelling deel gemeente

        Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Burgemeester
        Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
        Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid, art. 249 en art. 78 lid 2, 4°.
        2. Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, inzonderheid art. 17 tot en met 28.
        3. Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
        Voorgaande
        1. De OCMW-raadsbeslissing van 26 juni 2023 houdende” Jaarrekening 2022 - Vaststelling deel OCMW”.
        Probleemstelling

        De jaarrekening bestaat uit een beleidsnota, een financiële nota, een samenvatting van de algemene rekeningen en een toelichting.

        De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

        De gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn hebben een geïntegreerde jaarrekening, maar hebben hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van de jaarrekening vaststellen.  Daarna kan de gemeenteraad het deel van de jaarrekening  vaststellen, goedkeuren, waardoor de jaarrekening in zijn geheel definitief is vastgesteld.

        Motivering

        De jaarrekening 2022 van de gemeente en haar OCMW eindigt met een budgettair resultaat van het boekjaar ten bedrage van € -1.677.919,00.

        Zodoende wordt het beschikbaar budgettair resultaat € 951.760,00 en de autofinancieringsmarge € 789.558,00.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, Herman Stiers
        Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs
        Onthouders: Ingrid Claes, Katrien Weckx, Marcel Andries
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 3 onthoudingen

        Artikel 1.

        De jaarrekening 2022 van de gemeente en haar OCMW eindigt met een budgettair resultaat van het boekjaar ten bedrage van € -1.677.919,00, het beschikbaar budgettair resultaat € 951.760,00 en de autofinancieringsmarge € 789.558,00.

        Artikel 2.

        De gemeenteraad stelt zijn deel van de jaarrekening over het boekjaar 2022 vast.

      • Jaarrekening 2022 - Goedkeuring deel OCMW en definitieve vaststelling jaarrekening 2022 in zijn geheel.

        Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Burgemeester
        Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
        Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 inzonderheid, art. 249, art. 41 lid 2, 3° en art. 78 lid 2, 4°.
        2. Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, inzonderheid art. 17 tot en met 28.
        3. Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
        Voorgaande
        1. De OCMW-raadsbeslissing van 26 juni 2023 houdende” Jaarrekening 2022 - Vaststelling deel OCMW”.
        2. De gemeenteraadsbeslissing van 26 juni 2023 houdende” Jaarrekening 2022 - Vaststelling deel gemeente”.
        Probleemstelling

        De jaarrekening bestaat uit een beleidsnota, een financiële nota, een samenvatting van de algemene rekeningen en een toelichting.

        De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

        De gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn hebben een geïntegreerde jaarrekening, maar hebben hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van de jaarrekening vaststellen.  Daarna kan de gemeenteraad het deel van de jaarrekening  vaststellen, goedkeuren, waardoor de jaarrekening in zijn geheel definitief is vastgesteld.

        Motivering

        De jaarrekening 2022 van de gemeente en haar OCMW werd opgemaakt volgens de BBC-regelgeving.

        Volgens de nieuwe regelgeving BBC2020 moet de gemeente en het OCMW een geconsolideerde jaarrekening opstellen.

        De geconsolideerde jaarrekening gemeente en OCMW moet worden vastgesteld door de gemeenteraad.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, Herman Stiers
        Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs
        Onthouders: Ingrid Claes, Katrien Weckx, Marcel Andries
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 3 onthoudingen

        Artikel 1.

        De jaarrekening 2022 van de gemeente en haar OCMW eindigt met een budgettair resultaat van het boekjaar ten bedrage van € -1.677.919,00, het beschikbaar budgettair resultaat € 951.760,00 en de autofinancieringsmarge € 789.558,00.

        Artikel 2.

        De gemeenteraad keurt, het deel van de jaarrekening 2022, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed.  Door deze goedkeuring wordt de jaarrekening 2022 in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.

        Artikel 3.

        De gemeenteraad geeft de opdracht de jaarrekening 2022 over te maken aan de toezichthoudende overheid.

    • Omgeving

      • Ruimtelijke ordening

        • Beslissing over een omgevingsvergunning met gratis grondafstand voor het verkavelen van een perceel voor de creatie van 1 lot voor open bebouwing, referentie omgevingsloket OMV_2023017294- referentie gemeente OMV_2023_00016_VK

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
          Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 40 en 41
          2. Het gemeentewegendecreet, inzonderheid artikel 42
          3. Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, art. 75, 76 en 77 met betrekking tot lasten verbonden aan een omgevingsvergunning.
          Voorgaande
          1. Aanvraag omgevingsvergunning OMV_2023017294 op 1 maart 2023 ingediend door Dhr. Dirk Arnauts.
          2. Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 3 mei tot en met 1 juni 2023. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
          3. Op 25 april 2023 werd een voorwaardelijk gunstig advies ontvangen van de Watergroep
          4. Op 17 april 2023 werd een voorwaardelijk gunstig advies ontvangen van Fluvius.
          5. Op 9 mei 2023 werd een gunstig advies ontvangen van Proximus.
          6. Op 4 mei 2023 werd een voorwaardelijk gunstig advies ontvangen van de Watering van Sint-Truiden.
          7. Op 5 mei 2023 werd ‘geen advies’ ontvangen van Telenet.
          Probleemstelling

          Op 24 april 2023 werd het dossier volledig en ontvankelijk verklaard. Op 24 april 2023 werd een openbaar onderzoek gestart. Tijdens het openbaar onderzoek van 3 mei tot en met 1 juni 2023 werden geen bezwaren ingediend die betrekking hebben op het wegenisdossier of in verband kunnen gebracht worden met de beoordelingsgronden opgesomd in art. 3,4 en desgevallend art. 6 van het Decreet houdende Gemeentewegen van 3 mei 2019

          Het projectgebied bevindt zich in woongebied met landelijk karakter volgens het KB van 24 maart 1978 goedgekeurd gewestplan Tienen – Landen.

          De aanvraag voorziet het creëren van in totaal 3 loten, waarvan één nieuw lot (lot 1) bestemd voor open bebouwing. Lot 2 betreft het lot met de reeds bestaande vrijstaande eengezinswoning. De aanvraag voorziet een lot 3 met een oppervlakte van 18ca dat wordt overgedragen aan de gemeente Geetbets om te worden opgenomen in het openbaar domein. Dit betreft een deel van perceel Afd. 3 sectie A perceel 326H. De rooilijn komt op deze manier te liggen op 6,0 meter uit de as van de weg.

          Motivering

          De werken bevinden zich in woongebied met landelijk karakter en zijn in overeenstemming met de gewestplanbestemming.

          Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning voorziet dat de bevoegde overheid lasten kan verbinden aan een omgevingsvergunning voor de verwezenlijking van ruimten voor openbaar nut en infrastructuur met het oog op een verbetering van de mobiliteit op kosten van de vergunninghouder. Om bovenstaande redenen stelt het college aan de gemeenteraad voor om deze gratis grondafstand van de aanvrager aan het gemeentebestuur goed te keuren.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1

          De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing voor de gratis grondafstand goed voor de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer OMV_2023012968, ingediend op 1 maart 2023, voor het verkavelen voor een bijkomend lot bestemd voor open bebouwing.

          Artikel 2

          Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit.

          Artikel 3

          Tegen deze beslissing kan binnen een termijn van 30 dagen een opschortend administratief beroep ingesteld worden bij de Vlaamse Overheid, overeenkomstig art. 24 en 25 van het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019.

          Artikel 4

          Op onderhavig besluit zijn de bepalingen van het algemeen bestuurlijk toezicht, opgenomen in het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen van toepassing.

      • Milieu

        • Hemelwater- en droogteplan Geetbets.

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
          Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 26 februari 2019 houdende  "Engagementsverklaring gemeentelijk hemelwaterplan via bovengemeentelijke aanpak."
          Probleemstelling

          Tegen eind 2024 moet een lokaal bestuur in functie van het behoud van watergerelateerde subsidies beschikken over een goedgekeurd hemelwater- en droogteplan (Blue Deal). Het begrip 'watergerelateerde subsidies' moet ruim opgevat worden. Het kan zowel gaan om subsidies voor initiatieven naar waterkwaliteit als naar waterkwantiteit, om structurele subsidies als om ad hoc oproepen. De nodige doorvertalingen in de regelgeving zullen hiervoor gebeuren. Het hemelwater- en droogteplan Geetbets geeft een visie over hoe er binnen de gemeente Geetbets op lange termijn zal omgegaan worden met hemelwater. Binnen dit plan wordt een integrale ruimtelijke visie uitgewerkt om de economische, maatschappelijke en ecologische gevolgen van wateroverlast te beperken en het grondgebied robuust te maken voor de gevolgen van de klimaatsverandering.

          Motivering

          Het hemelwater- en droogteplan Geetbets geeft een visie over hoe er binnen de gemeente Geetbets op lange termijn zal omgegaan worden met hemelwater. Binnen dit plan wordt een integrale ruimtelijke visie uitgewerkt om de economische, maatschappelijke en ecologische gevolgen van wateroverlast te beperken en het grondgebied robuust te maken voor de gevolgen van de klimaatsverandering.
          Het hemelwater- en droogteplan beantwoordt dan ook de vraag hoe vandaag en in de toekomst het water afkomstig van bestaande en geplande wegenis, woningen en (on)verharde oppervlakken vertraagd afgevoerd, (her)gebruikt, geïnfiltreerd en geborgen kan worden. In andere woorden, waar er ruimte voor water gecreëerd moet worden.
          De gemeente Geetbets maakte in samenwerking met Fluvius het hemelwater- en droogteplan op. Het hemelwater- en droogteplan is een beleidsplan dat als leidraad dient ingezet te worden bij alle toekomstige ruimtelijke ingrepen om de integrale ruimtelijke visie uit te werken.
          Voor de inhoud en vorm van een hemelwater- en droogteplan wordt verwezen naar de handleiding van de Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid (CIW). Bij de afvoer van hemelwater moet in de eerste plaats ingezet worden op het vermijden van afstroom van hemelwater (1), nadien hergebruik van hemelwater (2), infiltratie (3) en ten slotte buffering (4) met vertraagde afvoer. Deze volgorde van stappen wordt ook wel de ladder van Lansink genoemd en deze principes zijn momenteel al verankerd in de milieuwetgeving Vlarem II (zie paragraaf 4.1.1), de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater (zie paragraaf 4.1.2.1) en de code van goede praktijk voor het ontwerp, de aanleg en het onderhoud van rioleringssystemen (zie paragraaf 4.1.3).
          Voorliggende nota omvat de start-, visie- en actienota. Deze eerste fase omvat een analyse van de bestaande toestand en de planologische en juridische context en geeft een overzicht van de knelpunten en de opportuniteiten van het gebied. Hier staat niet louter het verzamelen van gegevens centraal, het is vooral de bespreking en de interpretatie van deze gegevens in functie van het (hemel)watersysteem dat van belang is om zo inzicht te verwerven in de mogelijkheden en knelpunten voor het hemelwater.

          Na de startnota en bijhorende kansen- en knelpuntenanalyse gaat deze nota verder in op de gewenste en gebiedsgerichte visie voor de gemeente Geetbets. Deze fase is vorm gegeven op basis van verschillende visievormingssessies waarbij stakeholders over de sectoren heen samen de knelpunten en bijhorende oplossingen voor een specifiek thema of een specifiek gebied besproken hebben. De algemene visie voor de gemeente bouwt verder op de algemene principe van duurzaam waterbeheer.
          De gemeente wordt ingedeeld in deelzones waarbinnen de algemene visie wordt uitgewerkt, met als rode draad ‘het creëren van ruimte voor water’ en het algemeen verbeteren van de lokale en bovenlokale waterhuishouding. Uit deze visie volgt een set van maatregelen die als specifieke acties worden opgelijst in een actielijst.

          Het hemelwater- en droogteplan focust zich voornamelijk op het kwantitatief beheer van hemelwater. In een hemelwater- en droogteplan wordt een visie uitgewerkt om zowel de gevolgen van wateroverlast als verdroging te beperken. Er wordt dus niet enkel gefocust op knelpunten en mogelijke oplossingen voor wateroverlast, maar er wordt ook zoveel mogelijk gezocht naar win-win maatregelen die ook ten goede komen aan de droogteproblematiek, zoals bijvoorbeeld het bevorderen van infiltratie en creëren van groenblauwe netwerken binnen de gemeente.

          In het hemelwater- en droogteplan wordt in de eerste plaats een visie uitgewerkt rond duurzaam waterbeheer voor de gemeente zoals die er nu uitziet. Maar daarnaast zal het hemelwater- en droogteplan de ontwikkelde visie ook gaan aftoetsen voor de toekomst. Dit gebeurt op twee fronten: enerzijds wordt nagegaan of klimaatverandering en toenemende verharding zorgt voor bijkomende hydrologische knelpunten, anderzijds wordt bij het uitwerken van maatregelen en oplossingen niet enkel gekeken naar de effectiviteit van de ingrepen in de huidige toestand maar wordt er ook vooruitgeblikt naar de impact van de maatregelen op middellange termijn (2050) en lange termijn (2100).

          Alle gemeenten moeten een hemelwater- en droogteplan (HWDP) kunnen voorleggen tegen eind 2024: Blue Deal. Zoniet, kan de gemeente Geetbets vanaf 2025 geen aanspraak meer doen op water gerelateerde subsidies (waaronder rioleringssubsidies). De goedkeuring van de gemeenteraad is daartoe vereist. Voor de opmaak van het hemelwater- en droogteplan Geetbets werden actoren geselecteerd op basis van de gestelde ambities van het hemelwater- en droogteplan en de gewenste afstemming met verschillende beleidsplannen en -domeinen. Aangezien er binnen de Getestreek een intergemeentelijke aanpak wordt gehanteerd voor de opmaak van de hemelwater- en droogteplannen van de Gete gemeenten, werd deze actorenmatrix opgemaakt voor alle Gete gemeenten tezamen.

          Na goedkeuring zal de gemeente Geetbets instaan voor de opvolging en de handhaving van het hemelwater- en droogteplan en de daarin voorgestelde maatregelen. Het hemelwater- en droogteplan vormt een visiedocument. Na de opmaak van de visie dient deze doorvertaald te worden naar acties en opgenomen te worden in de meerjarenplanning en andere beleidsplannen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Het "Hemelwater – en Droogteplan Geetbets", welk integraal deel uitmaakt van deze beslissing goed te keuren.

        • Warandebos: voorstel geïntegreerd beheersplan

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
          Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur

          De gemeenteraad

          Juridische basis

          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 56

          Voorgaande

          1. Terreinbezoek Warandebos - Burcht van Rummen van 29 april 2019 door Michaël Cassaert, Sarah Janssens, Wim Compernolle, Marijke Smans, Maarten Vanderhallen, Tom Cornelissen.

          2. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 24 september 2019 betreffende de goedkeuring projectvoorstel IOED Zuid Hageland.

          3. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 7 januari 2020 betreffende de goedkeuring van de ondersteuning aan de projectaanvraag IOED Zuid Hageland.

          4. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 16 mei 2023 betreffende de goedkeuring van het geïntegreerd beheersplan voor het Warandebos.

          Probleemstelling

          De IOED Zuid Hageland wil de trekkersrol op zich nemen voor het project Warandebos te Rummen, om alzo het toeristisch recreatief potentieel van de site ten volle uit te werken en te benutten en hiervoor een geïntegreerd natuurbeheersplan inclusief erfgoedsaspect op te maken.

          Het geïntegreerd beheersplan is opgemaakt en wordt voorgesteld aan de gemeenteraad.

          De IOED Zuid Hageland staat in voor het indienen van het geïntegreerd beheersplan bij ANB.

          Motivering

          Het geïntegreerd beheersplan wordt als bijlage toegevoegd.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Het geïntegreerd beheersplan goed te keuren.

    • Algemeen beleid

      • Organieke regelgeving

        • Organisatiebeheersing: rapport 2022

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
          Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid het artikel 219.
          Voorgaande
          1. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd. 19 september 2017 houdende "Klant- en dienstverleningsconcept - goedkeuring".
          2. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd. 5 februari 2018 houdende “Samenwerking Hageland - traject uitmuntendheid VVSG”.
          3. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd. 25 september 2018 houdende “Procesmanagement: aankoop softwaretool iGEN”.
          4. De gemeenteraadsbeslissing van 29 juni 2020 houdende "Organisatiebeheersing: rapport 2019".
          5. De bespreking in het managementteam van 1 juni 2021 houdende "Organisatiebeheersing: rapport 2020".
          6. De gemeenteraadsbeslissing van 28 juni 2021 houdend "Organisatiebeheersing: rapport 2020".
          7. De gemeenteraadsbeslissing van 27juni 2022 houdend "Organisatiebeheersing: rapport 2021".
          Probleemstelling

          Het decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat er voor gemeente en OCMW Geetbets in een systeem van organisatiebeheersing dient voorzien te worden. Organisatiebeheersing staat voor het geheel van maatregelen (beheersmaatregelen) om een redelijke zekerheid te bekomen over:

          • doet de organisatie de juiste dingen (= effectiviteit)
          • doet de organisatie die dingen juist (= integriteit, kwaliteit en efficiëntie).

          De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de respectievelijk raden over de aanpak van organisatiebeheersing in de beide besturen.

          Motivering

          Een rapport 2022 werd opgesteld en als bijlage aan dit agendapunt toegevoegd.

          Hierin wordt het wettelijk kader geschetst en toelichting gegeven over de manier waarop organisatiebeheersing vorm heeft gekregen in onze organisatie. We blikken terug op de realisaties in 2022. Tevens brengen we in kaart waar we in 2023 op vlak van organisatiebeheersing op wensen in te zetten.

          Neemt kennis van het rapport 2022 voor wat betreft de organisatiebeheersing gemeente en OCMW Geetbets.

      • Intergemeentelijke samenwerking

        • PBE - Buitengewone Algemene vergadering 28 augustus 2023

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
          Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1.  Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40, 41 en 432.
          2. Het energiedecreet van 8 mei 2009.
          Voorgaande
          1. De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging PBE.
          Probleemstelling

          De gemeente werd per aangetekend schrijven van 26 mei 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering PBE die op 28 augustus 2023 plaatsheeft in de feestzaal van het Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126, te 3210 Lubbeek;

          Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 26 mei 2023 overgemaakt.

          Motivering

          Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.

          Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen van de PBE voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid:

          Effectieve: De heer Germain Vandezande Kwadestraat 75 3450 Geetbets. E-mailadres: vandezandegermain@hotmail.be.

          Plaatsvervanger: Mevrouw Rita Soetaerts Bronckaertsstraat 7 3450 Geetbets. E-mailadres: rita.soetaerts@gmail.com .

          Het tweede agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatie-netwerken met betrekking tot de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde)

          De gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst wensen de keuze te maken om, samen met de gemeenten Affligem en Bever en de bestaande deelnemers van Sibelgas, de distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde voor zowel elektriciteit als aardgas te vormen. Daarom stellen de raden van bestuur van Iverlek, PBE en Sibelgas voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij voornoemde gemeenten voor de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatie-netwerken uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle zullen treden en zullen toetreden tot de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde). Door deze partiële splitsing zullen voornoemde gemeenten de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, op 1 januari 2025 respecteren.

          Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeenten en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.

          Het derde agendapunt omvat de voorgestelde statutenwijzigingen.

          Gelet op het feit dat de voorgestelde statutenwijzigingen hun oorsprong vinden in enerzijds de op de Raad van Bestuur in zitting van 24 mei 2023 voorgestelde structuurwijziging, meer bepaald de partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle – Sibelgas (die haar naam zal wijzigen in Fluvius Halle-Vilvoorde) en anderzijds het verwijderen van de bepalingen die geldig waren tot en met 31 december 2022.

          De voorgestelde statutenwijzigingen treden in werking op 1 januari 2025.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1 [AGENDA]

          Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging PBE d.d. 28 augustus 2023:

          1. Kennisneming van de vorming van een distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde.

          2. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, en/of openbare verlichting, en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische communicatie-netwerken met betrekking tot de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging):

          a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.

          b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.

          De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van PBE kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.

          c. Goedkeuring van:

          i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, en/of openbare verlichting, en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische communicatie-netwerken met betrekking tot de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2022, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de (voorlopige) ruilverhouding van de balans afgesloten op 31 december 2022 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.

          ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.

          iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.

          d. Aanvaarding van de uittreding uit Fluvius Zenne-Dijle vanaf 1 januari 2025 voor:

          i. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Asse (1730);

          ii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Beersel (1650);

          iii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Dilbeek (1700);

          iv. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Drogenbos (1650);

          v. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Galmaarden (1570);

          vi. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Gooik (1755);

          vii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Halle (1500);

          viii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Herne (1540);

          ix. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Kapelle-op-den-Bos (1880);

          x. de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Kraainem (1950);

          xi. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Lennik (1750);

          xii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Liedekerke (1770);

          xiii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Linkebeek (1630);

          xiv. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Londerzeel (1840);

          xv. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Merchtem (1785);

          xvi. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Opwijk (1745);

          xvii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Pepingen (1670);

          xviii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Roosdaal (1760);

          xix. de activiteiten elektriciteit, aardgas, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Sint-Genesius-Rode (1640);

          xx. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Sint-Pieters-Leeuw (1600);

          xxi. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Steenokkerzeel (1820);

          xxii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Ternat (1740);

          xxiii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Wezembeek-Oppem (1970);

          xxiv. de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Zaventem (1930);

          xxv. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Zemst (1980);

          e. Kennisneming van de statuten van Fluvius Halle-Vilvoorde.

          f. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:

          i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 2.a vast te stellen;

          ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;

          iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;

          iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;

          v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;

          vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.

          3. Goedkeuring van de statutenwijzigingen van Fluvius Zenne-Dijle.

          4. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 2 en 3 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 2 en 3 bij authentieke akte te doen vaststellen.

          Artikel 2 [PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN FLUVIUS ZENNE-DIJLE NAAR SIBELGAS (FLUVIUS HALLE-VILVOORDE) VOOR DE ACTIVITEITEN ELEKTRICITEIT, AARDGAS EN/OF OPENBARE VERLICHTING EN/OF WARMTE EN/OF STRATEGISCHE PARTICIPATIES EN/OF OPENBARE ELEKTRONISCHE-COMMUNICATIENETWERKEN VAN DE GEMEENTEN ASSE, BEERSEL, DILBEEK, DROGENBOS, GALMAARDEN, GOOIK, HALLE, HERNE, KAPELLE-OP-DEN-BOS, KRAAINEM, LENNIK, LIEDEKERKE, LINKEBEEK, LONDERZEEL, MERCHTEM, OPWIJK, PEPINGEN, ROOSDAAL, SINT-GENESIUS-RODE, SINT-PIETERS-LEEUW, STEENOKKERZEEL, TERNAT, WEZEMBEEK-OPPEM, ZAVENTEM EN ZEMST]

          Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle / Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) door overneming inzake de overgang van Fluvius Zenne-Dijle naar Sibelgas van de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst.

          De algemene vergadering in buitengewone zitting van PBE (op 1 januari 2025 Fluvius Zenne-Dijle ingevolge fusie Iverlek-PBE) wordt verzocht de uittreding per 1 januari 2025 van de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst uit Fluvius Zenne-Dijle voor voornoemde respectieve activiteiten te willen aanvaarden.

          Kennis te nemen van de ontwerpstatuten van Fluvius Halle-Vilvoorde.

          Artikel 3 [STATUTENWIJZIGINGEN]

          Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen (met inbegrip van de wijzigingen aan het deelnemersregister en de bijlage 1bis) van Fluvius Zenne-Dijle.

          Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van de partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle – Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde).

          Artikel 4

          De betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.

          Artikel 5

          De vertegenwoordiger van de stad/gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging PBE op 28 augustus 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 4 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.

          Artikel 6

          Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging PBE, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        • Algemene vergadering Gemeentelijke Holding NV in vereffening van 28 juni 2023

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
          Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur.
          Voorgaande
          1. Het schrijven van 12 mei 2023 van Gemeentelijke Holding NV.
          Probleemstelling

          Kennis te nemen van de agenda van de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding van 28 juni 2023.

          Motivering

          De algemene vergadering van Gemeentelijke Holding wordt gehouden op 28 juni 2023 met volgende punten op de agenda

          1. Bespreking van de werkzaamheden van de vereffenaars over het boekjaar 2022

          2. Bespreking van de jaarrekening over het boekjaar 2022

          3. Bespreking van het jaarverslag van de vereffenaars over het boekjaar 2022 inclusief beschrijving van de vooruitgang van de vereffening en redenen waarom de vereffening nog niet kon worden afgesloten

          4. Bespreking van het verslag van de commissaris over de jaarrekening over het boekjaar 2022

          5. Vraagstelling.

          In vergadering van 24 juni 2019 werd Kris Swinnen aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          Kennis te nemen van de agenda van de algemene vergadering van de gemeentelijke holding van 28 juni 2023.

          Artikel 2.

          De heer Kris Swinnen, Halstraat 11 3450 Geetbets. E-mailadres: swinnenkris@gmail.com zal de gemeente vertegenwoordigen in de algemene vergadering.

Namens Gemeenteraad,

Herman Stiers
Algemeen directeur

Kris Swinnen
Voorzitter van de raad