De gemeenteraad
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 29 januari 2024 dienen te worden goedgekeurd.
De ontwerpnotulen en zittingsverslag werden met de dagorde van de gemeenteraad meegestuurd.
Indien er geen opmerkingen gemaakt worden, kunnen de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 29 januari 2024 goed te keuren.
De gemeenteraad
Ingevolge de aankoop van de kerk van Grazen dient de retributie te worden aangepast voor gebruik door derden.
Voor het gebruik van de infrastructuur kunnen er categorieën ingevoerd worden.
De categorieën zijn als volgt:
Categorie 1:
1. Gemeentediensten gemeente en Sociaal Huis Geetbets
2. De erkende adviesraden
3. Organisaties, verenigingen en vrijwilligers die rechtstreeks voor, op vraag van en in nauwe samenwerking met het lokaal bestuur de bedoelde activiteit organiseren.
Categorie 2:
1. De scholen van Geetbets
2. Verenigingen met jeugdwerking aangesloten bij een gemeentelijk adviesorgaan
3. Verenigingen aangesloten bij een gemeentelijk adviesorgaan
4. Buurtcomités
5. Oudercomités/ouderraden
Categorie 3:
1. 1.Niet-erkende verenigingen uit Geetbets
2. Commerciële organisaties van Geetbets die deelnemen aan de jaarlijkse kermissen op het grondgebied van Geetbets en binnen de kermiszone liggen.
Categorie 4:
1. Betserse particulieren en bedrijven voor activiteiten zonder winstoogmerk ( familie- en bedrijfsfeesten)
2. Betserse particulieren en bedrijven voor activiteiten met winstoogmerk
Categorie 5:
1. Niet-Betserse verenigingen voor activiteiten met winstoogmerk
2. Niet-Betserse particulieren en bedrijven voor activiteiten met winstoogmerk
3. Niet-Betserse verenigingen voor activiteiten zonder winstoogmerk
4. Niet-Betserse particulieren en bedrijven voor activiteiten zonder winstoogmerk
Het ontwerp van tarieven werd voorgelegd aan het managementteam en de cultuurraad.
Volgend voorstel werd na advies van het managementteam voorgelegd aan de cultuurraad:
Infrastructuur |
Categorie 1 |
Categorie 2 |
Categorie 3 |
Categorie 4 |
Categorie 5 |
Verbruik |
Feesten |
|
|
|
|
|
|
Palace |
- |
200,00 |
250,00 |
350,00 |
400,00 |
Verbruik mazout apart af te rekenen, incl poets |
Sporthal |
- |
650,00 |
700,00 |
1.000,00 |
1.200,00 |
Verbruik mazout apart af te rekenen, incl poets |
PZ Rummen (vaste gebruikers ander tarief) |
- |
200,00 |
250,00 |
350,00 |
400,00 |
Verbruik mazout apart af te rekenen, incl poets |
Kerk Grazen |
- |
200,00 |
250,00 |
350,00 |
400,00 |
Verbruik mazout apart af te rekenen, incl poets |
Vergaderen/ sportactivtieten |
Categorie 1 |
Categorie 2 |
categorie 3 |
categorie 4 |
Sporthal 1/3 (tarief per uur) |
- |
5,00 |
10,00 |
15,00 |
Sporthal 2/3 (tarief per uur) |
- |
7,50 |
12,50 |
17,50 |
Sporthal 3/3 (tarief per uur) |
- |
10,00 |
15,00 |
20,00 |
Sporthal 3/3 hele dag |
- |
100,00 |
175,00 |
250,00 |
Bets Gym |
- |
5,00 |
10,00 |
15,00 |
Vergaderlokaal De Poel |
- |
10,00 |
15,00 |
Niet |
Advies cultuurraad waar het afwijkt van dit van het managementteam
Infrastructuur |
Categorie 1 |
Categorie 2 |
Categorie 3 |
Categorie 4 |
Categorie 5 |
Verbruik |
Feesten |
|
|
|
|
|
|
Palace voorstel |
- |
200,00 |
250,00 |
350,00 |
400,00 |
Verbruik mazout apart af te rekenen, incl poets |
Palace advies cultuurraad |
- |
150,00 |
200,00 |
250,00 |
300,00 |
Verbruik mazout apart af te rekenen, incl poets |
PZ Rummen (vaste gebruikers ander tarief) voorstel |
- |
200,00 |
250,00 |
350,00 |
400,00 |
Verbruik mazout apart af te rekenen, incl poets |
PZ Rummen (vaste gebruikers ander tarief) advies cultuurraad |
- |
150,00 |
200,00 |
250,00 |
300,00 |
Verbruik mazout apart af te rekenen, incl poets |
Kerk Grazen voorstel |
- |
200,00 |
250,00 |
350,00 |
400,00 |
Verbruik mazout apart af te rekenen, incl poets |
Kerk Grazen advies cultuurraad |
- |
150,00 |
200,00 |
250,00 |
300,00 |
Verbruik mazout apart af te rekenen, incl poets |
De cultuurraad geeft aan dat de prijzen relatief hoog zijn vergeleken met infrastructuur in buurgemeenten, die meestal ook beter is uitgerust. Hierdoor zullen inwoners en verenigingen van onze gemeente eerder naar de buurgemeenten trekken en wordt de infrastructuur weinig verhuurd. Het instellen van lagere prijzen kan ervoor zorgen dat de infrastructuur meer wordt verhuurd.
Naast het aanpassen van de prijzen adviseert de cultuurraad dat er aandacht moet zijn voor een duidelijke communicatie naar huurders toe over wat al dan niet inbegrepen is in de infrastructuur.
Zo moet het in de eerste plaats duidelijk zijn dat de mazoutkosten integraal worden doorgerekend aan de gebruikers.
Het college is in vergadering van 30 januari 2024 akkoord gegaan met het voorstel van de cultuurraad.
In de voorbereiding van de gemeenteraad was de tabel met de tarieven voor de sporthal "getransponeerd" (kolommen waren rijen en omgekeerd) terwijl er niets veranderde aan de tarieven.
Omwille van de onduidelijkheid wordt voorgesteld dit punt te verdagen.
Het agendapunt te verdagen.
De gemeenteraad
Vanuit de verschillende adviesraden worden er activiteiten opgestart en worden de toegangsgelden besproken.
Om de publiciteit voor de acties tijdig te kunnen starten, werd het vaststellen van de prijzen tot een maximum van € 75,00 door de gemeenteraad in vergadering van 30 maart 2015 gedelegeerd aan het college.
Deze delegatie werd door de gemeenteraad van 22 augustus 2019 verlengd.
Het bedrag van € 75,00 dateert van maart 2015. Geïndexeerd volgens de index van de consumptieprijzen is dat
Maand |
Consumptie-index basis 2013 |
Bedrag |
201504 |
100,70 |
75,00 |
202401 |
130,08 |
96,88 |
Dus afgerond € 100,00.
Het is administratief eenvoudiger als alle tarieven voor vrije tijd door het college bepaald worden.
Vandaar dat het maximumbedrag kan verhoogd worden tot € 100,00.
Artikel 1
Ten bate van de gemeente wordt er vanaf 01maart 2024 tot 31 december 2025 een retributie ingesteld voor activiteiten vrije tijd georganiseerd door de gemeente.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om de prijzen vast te stellen tot een maximum van € 100,00.
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket worden verstuurd aan de toezichthoudende overheid.
De gemeenteraad
De gemeente Geetbets heeft op 30 juni 2023 een aanvraag tot het bekomen van een planologisch attest met toepassing van artikel 4.4.24 ev van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en van het besluit van 29 maart 2013 van de Vlaamse regering tot bepaling van de nadere regels inzake het planologisch attest en wijzigingen, ontvangen.
Op 17 juni 2021 deed de firma Mullens NV een eerste aanvraag tot het bekomen van een planologisch attest. De volledige procedure werd toen doorlopen. Bij het doorsturen van het uiteindelijke planologisch attest naar het Departement Omgeving en de provincie is gebleken dat er geen adviesvraag werd geformuleerd naar het Departement Omgeving en de provincie. Dit wil zeggen dat het planologisch attest door een onwettigheid is gevat. De verplichte adviesvraag is immers opgenomen in VCRO. In die zin is het onmogelijk om op basis van dit attest een wettige vergunning af te leveren. Een onwettig attest kan niet leiden tot een wettige vergunning. Een potentieel onwettige vergunning afleveren zal het bedrijf bovendien niet vooruit helpen. Er wed door het Departement Omgeving en de provincie geadviseerd om de procedure over te doen.
Op 30 juni 2023 heeft de firma Mullens NV daarom haar nieuwe aanvraag tot het bekomen van een planologisch attest afgegeven aan het onthaal van het administratief centrum.
Het planologisch attest wordt als bijlage gehecht aan deze beslissing.
Volgende standpunten kunnen ingenomen worden:
Standpunt m.b.t. het behoud van het bedrijf op de plaats waar het gevestigd is:
Het historisch gegroeid bedrijf Mullens kan op de plaats waar het gevestigd is, behouden blijven.
Standpunt m.b.t. de ontwikkelingsmogelijkheden op korte termijn:
Op korte termijn kan het bedrijf een vergunning aanvragen voor de regularisatie van de zonevreemde activiteiten mits een betere landschappelijke inpassing van de activiteiten. Bij deze regularisatie aanvraag moet voldaan worden aan de volgende voorwaarden:
Standpunt m.b.t. de ontwikkelingsmogelijkheden op lange termijn:
De aanvrager geeft aan geen bijkomende ontwikkelingsmogelijkheden te wensen op lange termijn. Het is ook niet wenselijk dat de activiteiten op deze locatie verder worden uitgebreid binnen het huidige landbouwgebied. De activiteit zal op termijn uitdoven op deze site, waardoor landschappelijk herstel van de delen buiten het woongebied zich opdringt en de originele gewestplanbestemming behouden blijft.
Standpunt m.b.t. de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan:
Het behoud van het bedrijf op deze site met de toegestane ontwikkelingsperspectieven op korte termijn is aanvaardbaar. De site is echter niet geschikt voor lange termijnontwikkeling. Er is bovendien geen vraag van de aanvrager om op lange termijn verder te ontwikkelen. Het permanent bestendigen van deze site als bedrijfslocatie doormiddel van een RUP is bijgevolg niet wenselijk. Er wordt bijgevolg geen procedure voor het opmaken van een ruimtelijk uitvoeringsplan opgestart voor deze site. De oorspronkelijke gewestplanbestemming blijft op lange termijn behouden. Het bedrijf kan op korte termijn zijn activiteiten behouden mits het aanvragen van een omgevingsvergunning op basis van het positief planologisch attest voor het behouden van de activiteiten op de site.
Artikel 1
Standpunt m.b.t. het behoud van het bedrijf op de plaats waar het gevestigd is:
Het historisch gegroeid bedrijf Mullens kan op de plaats waar het gevestigd is, behouden blijven.
Artikel 2
Standpunt m.b.t. de ontwikkelingsmogelijkheden op korte termijn:
Op korte termijn kan het bedrijf een vergunning aanvragen voor de regularisatie van de zonevreemde activiteiten mits een betere landschappelijke inpassing van de activiteiten. Bij deze regularisatie aanvraag moet voldaan worden aan de volgende voorwaarden:
Artikel 3
Standpunt m.b.t. de ontwikkelingsmogelijkheden op lange termijn:
De aanvrager geeft aan geen bijkomende ontwikkelingsmogelijkheden te wensen op lange termijn. Het is ook niet wenselijk dat de activiteiten op deze locatie verder worden uitgebreid binnen het huidige landbouwgebied. De activiteit zal op termijn uitdoven op deze site, waardoor landschappelijk herstel van de delen buiten het woongebied zich opdringt en de originele gewestplanbestemming behouden blijft.
Artikel 4
Standpunt m.b.t. de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan:
Het behoud van het bedrijf op deze site met de toegestane ontwikkelingsperspectieven op korte termijn is aanvaardbaar. De site is echter niet geschikt voor lange termijnontwikkeling. Er is bovendien geen vraag van de aanvrager om op lange termijn verder te ontwikkelen. Het permanent bestendigen van deze site als bedrijfslocatie doormiddel van een RUP is bijgevolg niet wenselijk. Er wordt bijgevolg geen procedure voor het opmaken van een ruimtelijk uitvoeringsplan opgestart voor deze site. De oorspronkelijke gewestplanbestemming blijft op lange termijn behouden. Het bedrijf kan op korte termijn zijn activiteiten behouden mits het aanvragen van een omgevingsvergunning op basis van het positief planologisch attest voor het behouden van de activiteiten op de site.
De gemeenteraad
Om de gevolgen van COVID in kaart te brengen heeft Fluvius net zoals andere opdrachtgevers (MOW, Aquafin, …) een regeling uitgewerkt met de aannemers. Het project “R02566 Geetbets: deel Nieuwdorp, Boterweg, deel Heirbaan, Kattesteeg en deel Borgloonstraat”, waarin de Gemeente Geetbets mede-opdrachtgever is, voldoet aan de voorwaarden van de regeling.
Er werd een dading opgesteld met de gevorderde bedragen door de aannemer per opdrachtgever.
Tijdens de uitvoering van de opdracht "Project R02566 Geetbets: deel Nieuwdorp, Boterweg, deel Heirbaan, Kattesteeg en deel Borgloonstraat" was er een wereldwijde COVID-19 pandemie uitgebroken en dienden de diverse bevoegde overheden vanaf 18 maart 2020 talrijke overheidsmaatregelen te treffen in het kader van de bestrijding van de COVID-19 pandemie.
Daar de aanbesteding dateert van voor 18/03/2020, kon de opdrachtnemer onmogelijk rekening hebben gehouden met de COVID-19 pandemie maatregelen en de impact hiervan. Hetzelfde geldt evenzeer voor de opdrachtgevers voor wat de opmaak van de opdrachtdocumenten betreft. De opdrachtnemer heeft tijdens de uitvoering een melding gedaan dat de opdrachtnemer een nadeel ondervindt ten gevolge van de COVID-19 pandemie.
De bevoegde overheden hebben tot op heden geen wetgeving uitgevaardigd die de gevolgen van deze pandemie voor overheidsopdrachten globaal regelt.
Er bleef tussen de partijen een ernstige betwisting bestaan over de door de opdrachtnemer gevraagde (schade)vergoeding voor de impact van COVID-19.
Na onderhandelingen, hebben partijen besloten om een algehele minnelijke regeling van het geschil te treffen en dit omwille van louter commerciële redenen en proces-economische redenen.
Partijen wensen onderhavige dading te sluiten.
Het college heeft de dading reeds goedgekeurd, maar moet ook nog door de gemeenteraad goedgekeurd worden.
Na onderhandelingen, hebben partijen besloten om een algehele minnelijke regeling van het geschil te treffen en dit omwille van louter commerciële redenen en proceseconomische redenen. Op heden wensen de partijen wensen onderhavige dading te sluiten teneinde op definitieve, onherroepelijke en onvoorwaardelijke wijze en tot slot van alle rekeningen, het geschil dat tussen hen is gerezen te beslechten en definitief te beëindigen op een wijze alsof er nooit een geschil is geweest.
De dading goed te keuren en te ondertekenen.
De gemeenteraad
Een aantal asfaltwegen zijn in slechte conditie en kunnen hersteld worden met een nieuwe toplaag asfalt.
Alle asfaltwegen die in slechte conditie zijn worden in het hersteldossier opgenomen. Enkel asfaltwegen die in de nabije toekomst binnen een projectgebied van Fluvius of Aquafin vallen werden niet opgenomen in dit dossier
Lijst met straten met geplande werken:
Borgloonstraat
-affrezen bestaande toplaag van Kasteellaan tot huisnummer 84
-plaatsen nieuwe toplaag
weg op Halen
-herstellen bestaand wegdek met bestrijking + slemlaag tussen huisnummer 84 tot gemeentegrens
Pastorijweg
-affrezen bestaande toplaag
-plaatsen nieuwe toplaag
Grootveldweg
-affrezen bestaande toplaag
-plaatsen nieuwe toplaag
Tuinwijkstraat (volledige gedeelte asfalt, 1 zijstraat is in klinkers)
-affrezen toplaag
-plaatsen nieuwe toplaag
Ganzenweg (van kruispunt met Tuinwijkstraat tot nieuwe asfalt aan kruispunt met Drinkteilstraat)
-affrezen bestaande toplaag (teer houdende asfalt)
-plaatsen nieuwe toplaag
-opbreken betonverharding
-plaatselijk herstellen fundering
-deuvels plaatsen (op deuvelstoelen)
-nieuwe betonverharding
Heirbaan (stuk ’t Saar)
-affrezen bestaande toplaag
-plaatsen nieuwe toplaag
Bergenstraat/Rhodestraat (van kruispunt met Heirbaan tot einde met uitzondering van stuk nieuwe asfalt van Rhodestraat 15 tot Bergenstraat 42)
-affrezen bestaande toplaag van huisnr 15 tot Rhodestraat 31 en van Bergenstr 17B tot einde
-plaatsen nieuwe toplaag
-tussen huisnummer 43 en 52 plaatsen greppel en waterslikkers
-Rekening houden met wapeningsnet bij het frezen van de bestaande asfalt
Lutzestraat
-affrezen toplaag
-plaatsen nieuwe toplaag
Dennenbosstraat (volledige gedeelte in asfalt = van splitsing aan kapel tot gemeentegrens)
-affrezen toplaag
-plaatsen nieuwe toplaag.
In het kader van de opdracht “Onderhoudswerken wegen 2024” werd een bestek met nr. 2024-068 opgesteld door de Technische Dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 322.020,57 excl. btw of € 389.644,89 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2024, op budgetcode 0200-00/2240000/BESTUUR/CBS/0/IP-200 (actie 06-004-001) en de financiering gebeurt met eigen middelen.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2024-068 en de raming voor de opdracht “Onderhoudswerken wegen 2024”, opgesteld door de Technische Dienst worden goedgekeurd.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 2
De raming bedraagt € 322.020,57 excl. btw of € 389.644,89 incl. 21% btw.
Artikel 3
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2024, op budgetcode 0200-00/2240000/BESTUUR/CBS/0/IP-200 (actie 06-004-001) van de buitengewone dienst.
De gemeenteraad
Raadslid I. Claes heeft op 19 februari 2024 via mail dit punt aan de agenda toegevoegd.
De begraafplaatsen van Geetbets en Rummen beschikken over kinderperken met o.a. een urnenpaddenstoel.
De urnenpaddenstoel is een betonnen element in de vorm van een rode paddenstoel met witte stippen. Elke witte stip is een afdekplaat van een nis waarin 1 asurne kan worden geplaatst, en waarop de naam en ev. geboorte-en overlijdensdatum kan worden geplaatst. De paddenstoelen zijn aan een opfrissing toe. Zie foto. De cd&v fractie vraagt om een opfrisbeurt voor de urnenpaddenstoelen in te plannen door groene aanslag te verwijderen en de paddenstoelen eventueel te voorzien van een verflaag.
Kennis genomen van de uiteenzettingen.
Namens Gemeenteraad,
Herman Stiers
Algemeen directeur
Kris Swinnen
Voorzitter van de raad