Terug
Gepubliceerd op 05/06/2025

Notulen  Gemeenteraad

ma 31/03/2025 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
Jo Roggen, Burgemeester
Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
Herman Stiers, Algemeen directeur

De vergadering wordt geschorst voor het agendapunt van de besloten vergadering om verder te gaan met de openbare vergadering van de OCMW-raad, nadien wordt de gemeenteraad opnieuw geopend.

  • Openbaar

    • Notulen

      • Goedkeuring notulen en zittingsverslag van 24 februari 2025.

        Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 32.
        Voorgaande
        1. De vergadering van de gemeenteraad van 24 februari 2025.
        Probleemstelling

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 24 februari 2025 dienen te worden goedgekeurd.

        Motivering

        De ontwerpnotulen en zittingsverslag werden met de dagorde van de gemeenteraad meegestuurd.

        Indien er geen opmerkingen gemaakt worden, kunnen de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
        Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 24 februari 2025 goed te keuren.

    • Raadsleden

      • Onafhankelijk raadslid.

        Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 21.
        Voorgaande
        1. De e-mail van raadslid K. Weckx van 20 maart 2025.
        Probleemstelling

        Raadslid raadslid K. Weckx heeft op 20 maart 2025 via mail aan de voorzitter gevraagd om dit agendapunt aan de dagorde toe te voegen.

        Motivering

        Raadslid K. Weckx heeft besloten om in de toekomst als onafhankelijk gemeenteraadslid te zetelen in de gemeenteraad en vraag dit te agenderen ter kennisname.

        Een gemeenteraadslid blijft juridisch behoren tot de fractie, maar kan aangeven om als onafhankelijke te zetelen.

        De raad dient hiervan uitdrukkelijk kennis te nemen.

        Een dergelijke kennisgeving kan door een e-mail gericht aan de voorzitter van de raad.

        Kennis te nemen dat raadslid K. Weckx voortaan zetelt als onafhankelijk raadslid.

    • Algemene financiering

      • Belastingen en retributies

        • Delegatie vastleggen retributies activiteiten vrije tijd - aanpassing.

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, art. 40,41 en 286 § 1.
          2. De omzendbrief KB/ABB 2019/2 – omzendbrief betreffende de gemeentefiscaliteit.
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2015 betreffende 'delegatie vastleggen retributies activiteiten vrije tijd’.
          2. De gemeenteraadsbeslissing van 22 augustus 2019 houdende "Delegatie vastleggen retributies activiteiten vrije tijd.
          3. De gemeenteraadsbeslissing van 26 februari 2024 houdende "Delegatie vastleggen retributies activiteiten vrije tijd - aanpassing".
          Probleemstelling

          Vanuit de verschillende adviesraden worden er activiteiten opgestart en worden de toegangsgelden besproken.

          Motivering

          Vanuit de verschillende adviesraden worden er activiteiten opgestart en worden de toegangsgelden besproken.

          Om de publiciteit voor de acties tijdig te kunnen starten, werd het vaststellen van de prijzen tot een maximum van € 75,00 door de gemeenteraad in vergadering van 30 maart 2015 gedelegeerd aan het college.

          Deze delegatie werd door de gemeenteraad van 22 augustus 2019 verlengd en door de gemeenteraad verhoogd naar € 100,00.

          Echter evenementen van vrije tijd worden soms samen met een externe partner georganiseerd en kan de kostprijs hoger liggen dan € 100,00, waardoor het delegatiebedrag dient verhoogd te worden.

          Het is administratief eenvoudiger als alle tarieven voor vrije tijd door het college bepaald worden.

          Vandaar dat het maximumbedrag kan verhoogd worden tot € 200,00.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1

          Ten bate van de gemeente wordt er vanaf 1 april 2025 tot en met 31 december 2031 een retributie ingesteld voor activiteiten vrije tijd georganiseerd door de gemeente.

          Artikel 2

          Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om de prijzen vast te stellen tot een maximum van € 200,00.

          Artikel 3.

          Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket worden verstuurd aan de toezichthoudende overheid.

    • Omgeving

      • Openbare werken

        • Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze "Erosiebestrijding Geetbets - wadi Glabbeekstraat".

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          2. De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
          3. Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
          4. Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
          5. De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          6. De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
          7. Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          8. Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
          9. Besluit van de Vlaamse regering van 8 mei 2009 betreffende de erosiebestrijding, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2010.
          Voorgaande
          1. Infoavond inwoners Glabbeekstraat dd. 22 juni 2021.
          2. Hemelwater- en droogteplan Geetbets dd. 26 juni 2023.
          3. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 augustus 2024 houdende "Project erosiebestrijding: aanleg wadi Glabbeekstraat".
          Probleemstelling

          Op de infoavond over de rioleringswerken in de Glabbeekstraat is door bewoners gemeld dat ze ter hoogte van de Glabbeekstraat veel last hebben van afstromend water en  Modderstromen die komen van de velden tussen de Halstraat en de Glabbeekstraat. Aan de erosiecoördinator werd gevraagd om een voorstel uit te werken in kader van het Erosiebesluit van de Vlaamse regering. De voorkeur wordt gegeven naar het aanleggen van een Water Afvoer Drainage Infiltratie (wadi). Het perceel waar de wadi aangelegd wordt is kadastraal gekend Geetbets, afdeling 1, sectie E, 0263. Dit project komt in aanmerking voor subsidies van de Vlaamse Overheid.

          Motivering

          In het kader van de opdracht “Erosiebestrijding Geetbets – Wadi Glabbeekstraat” werd een bestek met nr. 2025-108 opgesteld door de Technische Dienst.
          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 86.018,12 excl. btw of € 104.081,93 incl. 21% btw.
          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
          Een deel van de kostprijs wordt gesubsidieerd door Departement Omgeving, Koning Albert II-laan 20 bus 8 te 1000 Brussel. Dit deel wordt geraamd op € 78.061,46.
          Een deel van de kostprijs wordt gesubsidieerd door Provincie Vlaams-Brabant, Provincieplein 1 te 3010 Leuven. Dit deel wordt geraamd op € 15.612,30.
          De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2025, op budgetcode 0341-00/2200900/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie 08-003-003) 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          Het bestek met nr. 2025-108 en de raming voor de opdracht “Erosiebestrijding Geetbets – Wadi Glabbeekstraat”, opgesteld door de Technische Dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.

          Artikel 2.

          De raming bedraagt € 86.018,12 excl. btw of € 104.081,93 incl. 21% btw.

          Artikel 3.

          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Artikel 4.

          Een subsidie zal aangevraagd worden bij de subsidiërende instantie Departement Omgeving, Koning Albert II-laan 20 bus 8 te 1000 Brussel.
          Een subsidie zal aangevraagd worden bij de subsidiërende instantie Provincie Vlaams-Brabant, Provincieplein 1 te 3010 Leuven.

      • Milieu

        • Rapportering Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) 2024

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
          2. Het besluit van de Vlaamse Regering van 04 juni 2021 tot toekenning van een subsidie aan de Vlaamse gemeenten voor klimaatacties ter uitvoering van het Lokaal Energie-en Klimaatpact.
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 28 oktober 2019 houdende "Ondertekening burgemeestersconvenant 2030.".
          2. De gemeenteraadsbeslissing van 26 augustus 2021 houdende "Lokaal Energie en Klimaatpact"
          3. De gemeenteraadsbeslissing van 24 oktober 2022 houdende  "Gezamenlijke ondertekening Burgemeestersconvenant 2050 in kader van de opmaak van een intergemeentelijk duurzaam energie- en klimaatactieplan (Joint-SECAP) door Interleuven."
          4. De gemeenteraadsbeslissing van 28 november 2022 houdende "Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0".
          5. De gemeenteraadsbeslissing van 27 mei 2024 houdende "Rapportering Lokaal-Energie- en Klimaatpact (LEKP) 2023".
          Probleemstelling

          De gemeente ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 op 26 augustus 2021 en het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 op 28 november 2022. Dit pact ondersteunt de uitvoering van concrete klimaatacties om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Dit past in het burgemeestersconvenant en de klimaatdoelstellingen van de hogere overheden.  Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij het Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.

          Motivering

          De gemeente wil zich ook tijdens deze en volgende legislatu(u)r(en) blijven inzetten voor een ambitieus gemeentelijk klimaatbeleid. Naast het (intergemeentelijk) klimaatactieplan dragen ook het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0 (LEKP) bij aan de transitie in het energie- en klimaatbeleid.  De effecten van de klimaatverandering worden steeds zichtbaarder en tegelijk ook meer en meer confronterend: de ontregeling van het klimaat vergroot de kans op extreme weersomstandigheden. Als gemeente hebben we een voorbeeldfunctie. Samen met de andere overheden, steden en gemeenten kunnen we bouwen aan een duurzamere toekomst.

          Door het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0 geeft de gemeente aan actie te ondernemen om onder meer de doelstellingen vermeld in de volgende werven waar te maken:

          • Werf 1: Laten we een boom opzetten;
          • Werf 2: Verrijk je wijk;
          • Werf 3: Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar;
          • Werf 4: Water het nieuwe goud.

          Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0 komt de gemeente in aanmerking om financiële middelen naar de gemeente te halen om de verscherpte doelstellingen te bereiken. Aan iedere ondertekende gemeente wordt gevraagd om de middelen als cofinanciering in te zetten: de totale uitgaven voor klimaatacties dienen minstens het dubbele van de verkregen subsidies te bedragen.

          Jaarlijks dient de gemeente ook inhoudelijk en financieel te rapporteren met betrekking tot de voortgang binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact.

          Met de verkregen subsidies zijn de volgende acties (deels) mee gefinancierd en gerealiseerd:

          • Verledding van de verlichting in het Administratief Centrum.
          • Renovatie van gemeentelijke gebouwen.
          • Heraanleg van het fietspad van de Biesemstraat en Glabbeekstraat.
          • Ondersteuning door Interleuven in het kader van de opmaak van intergemeentelijke klimaatactieplan (Burgemeestersconvenant 2030) en samenaankoop hemelwaterinfrastructuur.
          • Behaag je Tuin actie (in 2021, 2022, 2023 en 2024).
          • Aanplantacties door het Regionaal Landschap Zuid-Hageland bij particulieren, landbouwers en openbaar domein.
          • Het organiseren van een Klimaattafel 
          • Aanleg Wadi Glabbeekstraat 
          • Diverse acties betreffende de verschillende werven worden verder ontwikkeld en gerealiseerd in 2025.

          Financiële weerslag

          Dit betreft een rapportering. Deze bevat geen financiële weerslag.

          De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2024 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact. 

    • Algemeen beleid

      • Bestuursakkoord.

        Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
        Probleemstelling

        Het bestuursakkoord werd door het college goedgekeurd in vergadering van 4 maart 2025.

        Motivering

        Het bestuursakkoord wordt ter kennis van de gemeenteraad gebracht.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
        Resultaat: Met 17 niet gestemd

        Kennis te nemen van het bestuursakkoord, als bijlage gevoegd bij deze beslissing.

      • Toetreding dienstverlening Digitaal Archief Vlaanderen

        Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 32.
        2. Bestuursdecreet van 7 december 2018, specifiek Art. III.82.

        Probleemstelling

        Gemeentes moeten volgens het bestuursdecreet alle categorieën bestuursdocumenten waarvoor zij verantwoordelijkheid dragen bekendmaken aan burgers in een centraal register. Digitaal Archief Vlaanderen (agentschap Facilitair Bedrijf) creëerde het register waarmee alle Vlaamse gemeentes hun series konden bekendmaken: het Serieregister. Digitaal Archief Vlaanderen organiseert ook het e-depot, waar gemeentes op kunnen intekenen om hun digitaal archief te bewaren. Het Serieregister is gratis. Het e-depot is niet verplicht en betalend.

        Motivering

        De Vlaamse Overheid heeft het agentschap Facilitair Bedrijf de taak toegewezen het centraal register van de Vlaamse Overheid te beheren. Het Serieregister is de uitwerking van dit centrale register. In dat kader heeft het agentschap Facilitair Bedrijf het Digitaal Archief Vlaanderen opgezet. Het is dus verplicht om deze te gebruiken. Intekenen op het Serieregister is gratis. Digitaal Archief Vlaanderen richt ook een e-depot in waar lokale besturen optioneel op kunnen intekenen. Deze dienstverlening is echter wel betalend. Om beide diensten te kunnen afnemen dient lokaal bestuur Geetbets toe te treden tot de dienstverlening van Digitaal Archief Vlaanderen. Hiervoor wordt een hoofdovereenkomst afgesloten met het agentschap Facilitair Bedrijf dat optreedt als aankoopcentrale.

        Gemeentebestuur Geetbets wil in de eerste plaats al aansluiten op het Serieregister, aangezien het een wettelijke verplichting is en een vereiste om aan te sluiten op het e-depot.

        Fasering Intekenen op het serieregister: 2025. Nadien, indien blijkt dit nodig te zijn, eventueel aansluiten op het e-depot: gefaseerde uitrol.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
        Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        De  Gemeenteraad keurt de toetreding tot de dienstverlening van Digitaal Archief Vlaanderen goed en sluit hiervoor de bijhorende hoofdovereenkomst met het agentschap Facilitair Bedrijf af.

        Intekenen op het serieregister: 2025

      • Intergemeentelijke samenwerking

        • Beleefproject - vertegenwoordiging -aanvulling.

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 24 februari 2025 houdende "Beleefproject - vertegenwoordiging".
          Probleemstelling

          Er dient nog een effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger met raadgevende stem in de raad van bestuur aangeduid te worden.

          Het dienen raadsleden te zijn die verkozen zijn op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen.

          De aanduiding gebeurt via een geheime stemming.

          Motivering

          Beleefproject-raad van bestuur met raadgevende stem: raadslid I. Claes voor te dragen.

          Er wordt overgegaan tot de geheime stemming.
          17 leden van de gemeenteraad nemen deel aan de geheime stemming.
          Er bevinden zich 17 stembiljetten in de stembus.

          De uitslag van de geheime stemming is als volgt:
          Raadslid I. Claes bekomt volgende stemmen: 15 voor en 2 tegen.

          Geheime stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Gestemd: Joke Debehets, Jo Roggen, Stijn Doms, Danny Ruysen, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Eva Prouvé, Ingrid Claes, Katrien Weckx, Tony Leyssens, Herman Cox, Kris Swinnen, Chris Jamar, Tom Droogmans, Roland Strouven, Elke Allard, Nadia Najem
          Stemmen voor: 17
          Stemmen tegen: 0
          Onthoudingen: 0
          Resultaat:

          Goedgekeurd met 15 stemmen voor en 2 tegen

          Artikel 1.

          Voor de duur van de legislatuur t.e.m. 2030.

          Raadslid I. Claes aan te duiden als afgevaardigde met raadgevende stem in de raad van bestuur van het Beleefproject.

          Artikel 2.

          Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan: Beleefproject: irina.vangoethem@geetbets.be.

        • Ecowerf - vertegenwoordiging.

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet voor het lokaal bestuur inzonderheid art. 40 en 41.
          Voorgaande
          1. De deelname van de gemeente in de opdrachthoudende vereniging ecowerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant.
          2. De statuten van Ecowerf zoals goedgekeurd door de bijzondere algemene vergadering van 20 december 2023.
          3. De Uitnodiging van 9 december 2024 voor de bijzondere algemene vergadering van Ecowerf van 26 maart met bijhorende agenda en bijlagen.
          4. De gemeenteraadsbeslissing van 24 februari 2025 houdende "Ecowerf - vertegenwoordiging.".
          Probleemstelling

          Voor de raad van bestuur werd Danny Ruysen voorgedragen, echter omwille van de genderpariteit dient er een vrouwelijke kandidaat voorgedragen te worden.

          Nadia Najem wordt voorgedragen als kandidaat.

          Motivering

          Er wordt overgegaan tot de geheime stemming.

          17 leden van de gemeenteraad nemen deel aan de geheime stemming.
          Er bevinden zich 17 stembiljetten in de stembus.

          De uitslag van de geheime stemming is als volgt:

          raad van bestuur: vertegenwoordiger Nadia Najem bekomt volgende stemmen: 17 voor.

          Geheime stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Gestemd: Joke Debehets, Chris Jamar, Elke Allard, Rita Soetaerts, Tom Droogmans, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Stijn Doms, Herman Cox, Eva Prouvé, Nadia Najem, Katrien Weckx, Tony Leyssens, Roland Strouven, Kevin Huybrechts, Jo Roggen, Kris Swinnen
          Stemmen voor: 17
          Stemmen tegen: 0
          Onthoudingen: 0

          Artikel 1.

          Raad van bestuur:
          Nadia Najem aan te duiden als: vertegenwoordiger Geetbets 3j: 2025-2027, delen met Kortenaken en Glabbeek.

          Artikel 2.

          Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan: Ecowerf: ann.verloo@ecowerf.be.

      • Personeel

        • Uurroosters

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
          Voorgaande
          1. De besprekingen in het managementteam van 22 januari 2025.
          2. De besprekingen in het managementteam van 5 februari 2025.
          3. De besprekingen in het managementteam van 20 februari 2025.
          4. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 25 februari 2025 houdende "Uurroosters.".
          5. Het protocol van het syndicaal onderhandelings- en overlegcomité van 11 maart 2025.
          Probleemstelling

          Er is input gevraagd aan alle diensten wat betreft de uurroosters om na te gaan of er meer flexibiliteit kan zijn zonder in te boeten qua dienstverlening.

          Motivering

          Op basis hiervan werd het voorstel gemaakt. Grootste wijziging is de invoering van het vrije rooster op dinsdagavond. Belangrijk is wel dat elk diensthoofd voor zijn/haar eigen dienst bepaalt welke bezetting nodig is om toch een goede dienstverlening te verzekeren.

          Voor vrije tijd werd voorlopig het startuur niet gewijzigd naar 07.00.

          Er werd ook gevraagd om verlof te kunnen nemen voor 1 uur voor bepaalde dringende afwezigheden.

          Het nemen van verlof in uren betekent dat de registratie van verlof, die nu in dagen en halve dagen gebeurt, moet aangepast worden naar uren.

          Het gaat over het gerechtvaardigd afwezig zijn tijdens de stamuren voor minder dan een halve dag (3u48).

          Een personeelslid waarvan de arbeidssituatie het toelaat (administratief personeel met glijdende uren) kan hetzij bij de aanvang, gedurende of bij het einde van de werkdag gerechtvaardigd (mits voorafgaande toestemming van het diensthoofd) afwezig zijn voor minder dan een halve dag (3u48).

          De afwezigheid wordt geregistreerd door uit en in te badgen en wordt verwerkt via de teller glijtijd, op die manier wordt voorkomen dat er iets moet gewijzigd worden aan de tijdsregistratie en is het ook het eenvoudigst voor de personeelsdienst.

          Het personeelslid moet zich echter bewust zijn dat er op dat moment geen verzekering woon/werkverkeer van toepassing is.

          Bij voorlegging aan het SOOC werd gevraagd deze laatste opmerking bij opname van het nieuwe rooster in het arbeidsreglement te schrappen omdat dit niet in alle gevallen zo zal zijn en de verzekeraar dus geval per geval dient te bekijken. Het maximumaantal uren van 11u per dag moet gerespecteerd worden evenals de minimumduur van 11u tussen het einduur van de vorige dag en het beginuur van de dag nadien. De strooidienst en permanentieregeling vallen daar niet onder, vermits het uitzonderingen zijn.
          Na afloop van het SOOC en na ondertekening van het protocol is wel nog gevraagd de opmerking toe te voegen dat personeel van de strooidienst inderdaad onder één van de uitzonderingen vallen met betrekking tot de 11uur rust, maar dat er wel wordt gevraagd dat het bestuur er over waakt dat ook deze mensen voldoende rust hebben. Dit kan door bv. door hun normale dag shift vroeger te beëindigen zodat ze de nodige rust kunnen nemen. Vaak hebben zij een dagtaak bij de uitvoerende diensten waar ze ook zeer aandachtig moeten kunnen blijven en ook hun veiligheid moet gegarandeerd kunnen blijven.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Akkoord te gaan met de aangepaste uurroosters vanaf 1 mei 2025:

           

           

          Dag

          Maandag

          Dinsdag

          Woensdag

          Donderdag

          Vrijdag

           

          Eerste dagdeel

          Glijtijd

          Min begin1

          7:30:00

          7:30:00

          7:30:00

          7:30:00

          7:30:00

           

          Stamtijd

          Max begin1

          9:00:00

          Vrij rooster (3)

          9:00:00

          9:00:00

          9:00:00

           

          Min einde1

          12:00:00

          12:00:00

          12:00:00

          12:00:00

           

          Glijtijd

          Max einde1

          12:30:00

          12:30:00

          12:30:00

          12:30:00

          12:30:00

           

          Tweede dagdeel

          Min begin2

          12:30:00

          12:30:00

          12:30:00

          12:30:00

          12:30:00

           

          Stamtijd

          Max begin2

          14:00:00

          14:00:00

          14:00:00

          14:00:00

          Vrij rooster (3)

           

          Min einde2

          15:00:00

          15:00:00

          16:00:00

          15:00:00

           

          Glijtijd

          Max einde2

          18:00:00

          16:30:00

          18:00:00

          18:00:00

          18:00:00

           

          Derde dagdeel

          Min begin3

           

          16:30:00

           

           

           

           

          Stamtijd

          Max begin3

           

          Vrij rooster mits permanentie op dienst (4)

           

           

           

           

          Min einde3

           

           

           

           

           

          Glijtijd

          Max einde3

           

          21:00:00

           

           

           

           

           

           

          Max (1)

          10:00:00

          13:00:00

          10:00:00

          10:00:00

          10:00:00

          53:00:00

           

           

          Min (2)

          4:00:00

          2:00:00

          5:00:00

          4:00:00

          3:00:00

          18:00:00

          (1) Berekend door telkens te starten op vroegst mogelijke en te eindigen op laatst mogelijke met aftrek van 30' pauze omdat Max einde1 en Min begin1 samenvallen

          Opm.: De arbeidstijdenwet van 14 december 2000 legt de maximale dag grens vast op 11u. Het maximum van 13u is dus een theoretisch maximum.

          (2) Berekend door telkens te starten op laatst mogelijke en te eindigen op vroegst mogelijke. Tussen Min Einde 1 en Max Begin 2 is er steeds meer dan 30' tussen. Waardoor er rekening gehouden wordt met 30' pauze

          (3) Dinsdagvoormiddag en vrijdagnamiddag zijn een vrij rooster, zijn facultatief.

          (4) Het vrije rooster op dinsdagavond wordt bepaald door het diensthoofd. De dienstverlening blijft primordiaal.

          (5) Een personeelslid waarvan de arbeidssituatie het toelaat (administratief personeel met glijdende
           uren) kan hetzij bij de aanvang, gedurende of bij het einde van de werkdag gerechtvaardigd
          (mits voorafgaande toestemming van het diensthoofd) afwezig zijn voor minder dan een halve dag (3u48).
          De afwezigheid wordt geregistreerd door uit en in te badgen en wordt verwerkt via de teller glijtijd.

          • Een evaluatieperiode van 1 jaar te voorzien.
        • Sluitings- en brugdagen 2025.

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
          Voorgaande
          1. Het protocol van het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité van 16 december 2024.
          Probleemstelling

          De brug- en sluitingsdagen dienen vastgelegd te worden voor 2025.

          Motivering

          De brug- en sluitingsdagen kunnen voor 2025 als volgt bepaald worden:

          Omschrijving

          Datum

          Weekdag

          Type

          AC

          BIB

          Sporthal

          BKO

          IBO + SOV

          2025

                    Vaste dagen

          Nieuwjaarsdag

          01/01/2025

          woensdag

          feestdag

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          2de Nieuwjaarsdag

          02/01/2025

          donderdag

          dienstvrijstelling

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          Vergadering

          10/01/2025

          vrijdag

          personeelsvergadering

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          alleen voorschoolse

          Pasen

          20/04/2025 zondag / feestdag

          Paasmaandag

          21/04/2025

          maandag

          feestdag

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          Feest v/d Arbeid

          01/05/2025

          donderdag

          feestdag

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          gesloten

           

          02/05/2025

          vrijdag

          vervangende feestdag (01/11/2025)

          gesloten

          gesloten

          ’s avonds open

          gesloten

          Teambuilding

          16/05/2025

          vrijdag

          dienstvrijstelling

          gesloten

          gesloten

          ’s avonds open

          gesloten

          O.L.H. Hemelvaart

          29/05/2025

          donderdag

          feestdag

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          gesloten

           

          30/05/2025

          vrijdag

          vervangende feestdag (02/11/2025)

          gesloten

          gesloten

          ’s avonds open

          gesloten

           

          31/05/2025

          zaterdag

          ---------

          -----

          brugdag

          open

          -----

          Pinksteren

          08/06/2025 zondag / feestdag

          Pinkstermaandag

          09/06/2025

          maandag

          feestdag

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          Vlaamse feestdag

          11/07/2025

          vrijdag

          feestdag

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          Nationale feestdag

          21/07/2025

          maandag

          feestdag

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          O.L.V. Hemelvaart

          15/08/2025

          vrijdag

          feestdag

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          gesloten

           

          16/08/2025

          zaterdag

          ---------

          -----

          brugdag

          open

          -----

          Geetbets kermis

          18/08/2025

          maandag

          verlofdag

          gesloten

          gesloten

          open

          gesloten

          Rummen kermis

          01/09/2025

          maandag

          verlofdag

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          Allerheiligen

          01/11/2025

          zaterdag

          feestdag

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          Allerzielen

          02/11/2025

          zondag

          feestdag

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          gesloten

           

          10/11/2025

          maandag

          vervangende feestdag (15/11/2025)

          gesloten

          gesloten

          ’s avonds open

          gesloten

          Wapenstilstand WOI

          11/11/2025

          dinsdag

          feestdag

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          Feest v/d Dynastie

          15/11/2025

          zaterdag

          feestdag

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          Kerstdag

          25/12/2025

          donderdag

          feestdag

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          Tweede kerstdag

          26/12/2025

          vrijdag

          feestdag

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          2026

           

           

           

           

           

           

           

          Nieuwjaarsdag

          01/01/2026

          donderdag

          feestdag

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          2de Nieuwjaardag

          02/01/2026

          vrijdag

          dienstvrijstelling

          gesloten

          gesloten

          gesloten

          gesloten

           

          Overzicht:

          In 2025 zijn er 3 plaatsvervangende feestdagen (= ’variabele’ feestdagen die op zaterdag of zondag vallen, behalve Paaszondag en Pinksterzondag).

          Aantal plaatsvervangende feestdagen 2025 = 3 dagen:
          Zaterdag   01/11/2025 (Allerheiligen) wordt vervangen door 02/05/2025
          Zondag     02/11/2025 (Allerzielen) wordt vervangen door 30/05/2025
          Zaterdag   15/11/2025 (Feest van de Dynastie) wordt vervangen door 10/11/2025

          Aantal plaatsvervangende feestdagen 2025, omdat de bibliotheek ook op zaterdag geopend is = 1 dag i.p.v. 3 dagen:
          Zondag     02/11/2025 (Allerzielen) wordt vervangen door 30/05/2025

          Aantal brugdagen 2025 = 5 dagen:
          Vrijdag                       02/05/2025                       Feest van de Arbeid
          Vrijdag                       30/05/2025                       O.L.H.-Hemelvaart
          Maandag                    18/08/2025                       Kermis Geetbets
          Maandag                    01/09/2025                       Kermis Rummen
          Maandag                    10/11/2025                       Wapenstilstand WOI

          Extra brugdagen bibliotheek 2025 = 2 dagen, omdat de bibliotheek ook op zaterdag geopend is:
          Zaterdag                     31/05/2025                       Onze Lieve Heer Hemelvaartsweekend
          Zaterdag                     16/08/2025                       Onze Lieve Vrouw Hemelvaartsweekend

          Speciale vastgelegde data 2025 = 2 dagen:
          Vrijdag                        10/01/2025                       Personeelsvergadering met aansluitend personeelsfeest
          Vrijdag                        16/05/2025                       Teambuilding

          Dienstvrijstellingen 2025 = 1 dag:
          Donderdag                  02/01/2025                       2de Nieuwjaarsdag

          Collectieve verlofdagen BKO 2025:
          BKO collectieve sluiting van 11/07/2025 t.e.m. 25/07/2025 (3e en 4e week van juli)
          BKO collectieve sluiting van 24/12/2025 12h t.e.m. 02/01/2026

          Op 24/12/2025 en 31/12/2025 zullen de administratieve diensten gesloten zijn vanaf 12u00.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          De brug- en sluitingsdagen, zoals hierboven bepaald, goed te keuren.

        • Overheidsopdracht collectieve hospitalisatieverzekering GSD-V.

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
          2. De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid art. 2, 6°; 43, §1, 2e lid en 47.

          3. Het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, inzonderheid art. 40, §3.

          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2023 houdende "Rechtspositieregeling.".
          Probleemstelling

          Lokale besturen zijn verplicht om een hospitalisatieverzekering aan hun personeelsleden aan te bieden.

          Alle lokale besturen en aanverwante instellingen konden in het verleden gebruik maken van de raamovereenkomst collectieve hospitalisatieverzekering, maar de huidige raamovereenkomst afgesloten tussen de FPD-GSD en Ethias, houdt eind 2025 op te bestaan.

          Motivering

          Ingevolge de beslissing van de federale GSD kunnen de Vlaamse lokale en provinciale besturen niet intekenen op de overheidsopdracht aangezien deze enkel toegankelijk is voor de Waalse en Brusselse lokale en provinciale besturen die aangesloten zijn bij de federale GSD.

          Omwille van het belang van een kwalitatieve hospitalisatieverzekering voor de personeelsleden en de voordelen verbonden aan een collectieve polis, heeft de GSD-V zelf het initiatief genomen om een eigen overheidsopdracht uit te schrijven ten gunste van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen.

          Het aanmeldingsformulier diende voor 31 maart 2025 te worden ingevuld en is reeds ingestuurd.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          Goedkeuring te verlenen voor deelname aan de raamovereenkomst “Collectieve hospitalisatieverzekering ten behoeve van de (gepensioneerde) personeelsleden van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen, alsook hun naast verwanten” van de GSD-V vanaf 1 januari 2026.

          Artikel 2.

          De GSD-V te machtigen om in het kader van deze overheidsopdracht, in naam en voor rekening van de gemeente GEETBETS, de plaatsingsprocedure en de bijhorende aanbestedingsdocumenten alsook alle voorwaarden ervan vast te stellen, de plaatsingsprocedure te voeren en een beslissing te nemen over de gunning.

    • Toegevoegde punten

      • Inhaalverbod en trajectcontrole

        Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 21.
        Voorgaande
        1. De e-mail van Ingrid Claes, Tony Leyssens en Herman Cox van 24 maart 2025.
        Probleemstelling

        Raadsleden Ingrid Claes, Tony Leyssens en Herman Cox hebben op 24 maart 2025 via mail dit punt aan de agenda toegevoegd.

        Motivering

        De gewestweg tussen Herk-de-Stad en Sint-Truiden is een lange, rechte route die automobilisten kan verleiden tot te snel rijden. In Herk-de-Stad werd in 2019 een inhaalverbod ingevoerd, gevolgd door een trajectcontrole vanaf de grens met Geetbets. Op het grondgebied van Geetbets is de weg bijzonder druk en tijdens de spits zelfs gevaarlijk, vooral ter hoogte van de Aldi in Rummen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
        Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        De gemeenteraad stelt voor aan het college om de haalbaarheid te onderzoeken van een inhaalverbod en eventueel een trajectcontrole op de Grote Steenweg, vanaf de verkeerslichten aan het  kruispunt Kraaistraat/Dullaerstraat richting van Herk-de-Stad.

    • Vragen en antwoorden

      • Vraag van een inwoner

        Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 304 §5 eerste lid.
        2. Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, inzonderheid art. 40.
        Probleemstelling

        Inwoner Dimitri Dendas heeft via mail van 16 maart 2025 volgende vragen voor de gemeenteraad:

        1) Is er al een analyse gemaakt van de busritten in onze gemeente ?

        2 ) is er al een analyse gemaakt van de trajectcontroles per traject ?

        Motivering

        De aanvraag voldoet aan de voorwaarden gesteld in art. 40 van het huishoudelijk reglement.

        De vraag kan op de gemeenteraad gesteld worden na het stellen van vragen door de gemeenteraadsleden.

        Een kort verslag wordt opgenomen in het zittingsverslag

        Kennis te nemen van de vragen:

        1) Is er al een analyse gemaakt van de busritten in onze gemeente ?

        2 ) is er al een analyse gemaakt van de trajectcontroles per traject ?

Namens Gemeenteraad,

Herman Stiers
Algemeen directeur

Roland Strouven
Voorzitter van de raad