De vergadering wordt geschorst voor het agendapunt van de besloten vergadering om verder te gaan met de openbare vergadering van de OCMW-raad, nadien wordt de gemeenteraad opnieuw geopend.
De gemeenteraad
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 24 februari 2025 dienen te worden goedgekeurd.
De ontwerpnotulen en zittingsverslag werden met de dagorde van de gemeenteraad meegestuurd.
Indien er geen opmerkingen gemaakt worden, kunnen de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 24 februari 2025 goed te keuren.
De gemeenteraad
Raadslid raadslid K. Weckx heeft op 20 maart 2025 via mail aan de voorzitter gevraagd om dit agendapunt aan de dagorde toe te voegen.
Raadslid K. Weckx heeft besloten om in de toekomst als onafhankelijk gemeenteraadslid te zetelen in de gemeenteraad en vraag dit te agenderen ter kennisname.
Een gemeenteraadslid blijft juridisch behoren tot de fractie, maar kan aangeven om als onafhankelijke te zetelen.
De raad dient hiervan uitdrukkelijk kennis te nemen.
Een dergelijke kennisgeving kan door een e-mail gericht aan de voorzitter van de raad.
Kennis te nemen dat raadslid K. Weckx voortaan zetelt als onafhankelijk raadslid.
De gemeenteraad
Vanuit de verschillende adviesraden worden er activiteiten opgestart en worden de toegangsgelden besproken.
Vanuit de verschillende adviesraden worden er activiteiten opgestart en worden de toegangsgelden besproken.
Om de publiciteit voor de acties tijdig te kunnen starten, werd het vaststellen van de prijzen tot een maximum van € 75,00 door de gemeenteraad in vergadering van 30 maart 2015 gedelegeerd aan het college.
Deze delegatie werd door de gemeenteraad van 22 augustus 2019 verlengd en door de gemeenteraad verhoogd naar € 100,00.
Echter evenementen van vrije tijd worden soms samen met een externe partner georganiseerd en kan de kostprijs hoger liggen dan € 100,00, waardoor het delegatiebedrag dient verhoogd te worden.
Het is administratief eenvoudiger als alle tarieven voor vrije tijd door het college bepaald worden.
Vandaar dat het maximumbedrag kan verhoogd worden tot € 200,00.
Artikel 1
Ten bate van de gemeente wordt er vanaf 1 april 2025 tot en met 31 december 2031 een retributie ingesteld voor activiteiten vrije tijd georganiseerd door de gemeente.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om de prijzen vast te stellen tot een maximum van € 200,00.
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket worden verstuurd aan de toezichthoudende overheid.
De gemeenteraad
Op de infoavond over de rioleringswerken in de Glabbeekstraat is door bewoners gemeld dat ze ter hoogte van de Glabbeekstraat veel last hebben van afstromend water en Modderstromen die komen van de velden tussen de Halstraat en de Glabbeekstraat. Aan de erosiecoördinator werd gevraagd om een voorstel uit te werken in kader van het Erosiebesluit van de Vlaamse regering. De voorkeur wordt gegeven naar het aanleggen van een Water Afvoer Drainage Infiltratie (wadi). Het perceel waar de wadi aangelegd wordt is kadastraal gekend Geetbets, afdeling 1, sectie E, 0263. Dit project komt in aanmerking voor subsidies van de Vlaamse Overheid.
In het kader van de opdracht “Erosiebestrijding Geetbets – Wadi Glabbeekstraat” werd een bestek met nr. 2025-108 opgesteld door de Technische Dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 86.018,12 excl. btw of € 104.081,93 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Een deel van de kostprijs wordt gesubsidieerd door Departement Omgeving, Koning Albert II-laan 20 bus 8 te 1000 Brussel. Dit deel wordt geraamd op € 78.061,46.
Een deel van de kostprijs wordt gesubsidieerd door Provincie Vlaams-Brabant, Provincieplein 1 te 3010 Leuven. Dit deel wordt geraamd op € 15.612,30.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2025, op budgetcode 0341-00/2200900/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie 08-003-003)
Artikel 1.
Het bestek met nr. 2025-108 en de raming voor de opdracht “Erosiebestrijding Geetbets – Wadi Glabbeekstraat”, opgesteld door de Technische Dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 2.
De raming bedraagt € 86.018,12 excl. btw of € 104.081,93 incl. 21% btw.
Artikel 3.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 4.
Een subsidie zal aangevraagd worden bij de subsidiërende instantie Departement Omgeving, Koning Albert II-laan 20 bus 8 te 1000 Brussel.
Een subsidie zal aangevraagd worden bij de subsidiërende instantie Provincie Vlaams-Brabant, Provincieplein 1 te 3010 Leuven.
De gemeenteraad
De gemeente ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 op 26 augustus 2021 en het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 op 28 november 2022. Dit pact ondersteunt de uitvoering van concrete klimaatacties om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Dit past in het burgemeestersconvenant en de klimaatdoelstellingen van de hogere overheden. Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij het Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
De gemeente wil zich ook tijdens deze en volgende legislatu(u)r(en) blijven inzetten voor een ambitieus gemeentelijk klimaatbeleid. Naast het (intergemeentelijk) klimaatactieplan dragen ook het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0 (LEKP) bij aan de transitie in het energie- en klimaatbeleid. De effecten van de klimaatverandering worden steeds zichtbaarder en tegelijk ook meer en meer confronterend: de ontregeling van het klimaat vergroot de kans op extreme weersomstandigheden. Als gemeente hebben we een voorbeeldfunctie. Samen met de andere overheden, steden en gemeenten kunnen we bouwen aan een duurzamere toekomst.
Door het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0 geeft de gemeente aan actie te ondernemen om onder meer de doelstellingen vermeld in de volgende werven waar te maken:
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0 komt de gemeente in aanmerking om financiële middelen naar de gemeente te halen om de verscherpte doelstellingen te bereiken. Aan iedere ondertekende gemeente wordt gevraagd om de middelen als cofinanciering in te zetten: de totale uitgaven voor klimaatacties dienen minstens het dubbele van de verkregen subsidies te bedragen.
Jaarlijks dient de gemeente ook inhoudelijk en financieel te rapporteren met betrekking tot de voortgang binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Met de verkregen subsidies zijn de volgende acties (deels) mee gefinancierd en gerealiseerd:
Financiële weerslag
Dit betreft een rapportering. Deze bevat geen financiële weerslag.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2024 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
De gemeenteraad
Het bestuursakkoord werd door het college goedgekeurd in vergadering van 4 maart 2025.
Het bestuursakkoord wordt ter kennis van de gemeenteraad gebracht.
Kennis te nemen van het bestuursakkoord, als bijlage gevoegd bij deze beslissing.
De gemeenteraad
Bestuursdecreet van 7 december 2018, specifiek Art. III.82.
Gemeentes moeten volgens het bestuursdecreet alle categorieën bestuursdocumenten waarvoor zij verantwoordelijkheid dragen bekendmaken aan burgers in een centraal register. Digitaal Archief Vlaanderen (agentschap Facilitair Bedrijf) creëerde het register waarmee alle Vlaamse gemeentes hun series konden bekendmaken: het Serieregister. Digitaal Archief Vlaanderen organiseert ook het e-depot, waar gemeentes op kunnen intekenen om hun digitaal archief te bewaren. Het Serieregister is gratis. Het e-depot is niet verplicht en betalend.
De Vlaamse Overheid heeft het agentschap Facilitair Bedrijf de taak toegewezen het centraal register van de Vlaamse Overheid te beheren. Het Serieregister is de uitwerking van dit centrale register. In dat kader heeft het agentschap Facilitair Bedrijf het Digitaal Archief Vlaanderen opgezet. Het is dus verplicht om deze te gebruiken. Intekenen op het Serieregister is gratis. Digitaal Archief Vlaanderen richt ook een e-depot in waar lokale besturen optioneel op kunnen intekenen. Deze dienstverlening is echter wel betalend. Om beide diensten te kunnen afnemen dient lokaal bestuur Geetbets toe te treden tot de dienstverlening van Digitaal Archief Vlaanderen. Hiervoor wordt een hoofdovereenkomst afgesloten met het agentschap Facilitair Bedrijf dat optreedt als aankoopcentrale.
Gemeentebestuur Geetbets wil in de eerste plaats al aansluiten op het Serieregister, aangezien het een wettelijke verplichting is en een vereiste om aan te sluiten op het e-depot.
Fasering Intekenen op het serieregister: 2025. Nadien, indien blijkt dit nodig te zijn, eventueel aansluiten op het e-depot: gefaseerde uitrol.
De Gemeenteraad keurt de toetreding tot de dienstverlening van Digitaal Archief Vlaanderen goed en sluit hiervoor de bijhorende hoofdovereenkomst met het agentschap Facilitair Bedrijf af.
Intekenen op het serieregister: 2025
De gemeenteraad
Er dient nog een effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger met raadgevende stem in de raad van bestuur aangeduid te worden.
Het dienen raadsleden te zijn die verkozen zijn op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen.
De aanduiding gebeurt via een geheime stemming.
Beleefproject-raad van bestuur met raadgevende stem: raadslid I. Claes voor te dragen.
Er wordt overgegaan tot de geheime stemming.
17 leden van de gemeenteraad nemen deel aan de geheime stemming.
Er bevinden zich 17 stembiljetten in de stembus.
De uitslag van de geheime stemming is als volgt:
Raadslid I. Claes bekomt volgende stemmen: 15 voor en 2 tegen.
Goedgekeurd met 15 stemmen voor en 2 tegen
Artikel 1.
Voor de duur van de legislatuur t.e.m. 2030.
Raadslid I. Claes aan te duiden als afgevaardigde met raadgevende stem in de raad van bestuur van het Beleefproject.
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan: Beleefproject: irina.vangoethem@geetbets.be.
De gemeenteraad
Voor de raad van bestuur werd Danny Ruysen voorgedragen, echter omwille van de genderpariteit dient er een vrouwelijke kandidaat voorgedragen te worden.
Nadia Najem wordt voorgedragen als kandidaat.
Er wordt overgegaan tot de geheime stemming.
17 leden van de gemeenteraad nemen deel aan de geheime stemming.
Er bevinden zich 17 stembiljetten in de stembus.
De uitslag van de geheime stemming is als volgt:
raad van bestuur: vertegenwoordiger Nadia Najem bekomt volgende stemmen: 17 voor.
Artikel 1.
Raad van bestuur:
Nadia Najem aan te duiden als: vertegenwoordiger Geetbets 3j: 2025-2027, delen met Kortenaken en Glabbeek.
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan: Ecowerf: ann.verloo@ecowerf.be.
De gemeenteraad
Er is input gevraagd aan alle diensten wat betreft de uurroosters om na te gaan of er meer flexibiliteit kan zijn zonder in te boeten qua dienstverlening.
Op basis hiervan werd het voorstel gemaakt. Grootste wijziging is de invoering van het vrije rooster op dinsdagavond. Belangrijk is wel dat elk diensthoofd voor zijn/haar eigen dienst bepaalt welke bezetting nodig is om toch een goede dienstverlening te verzekeren.
Voor vrije tijd werd voorlopig het startuur niet gewijzigd naar 07.00.
Er werd ook gevraagd om verlof te kunnen nemen voor 1 uur voor bepaalde dringende afwezigheden.
Het nemen van verlof in uren betekent dat de registratie van verlof, die nu in dagen en halve dagen gebeurt, moet aangepast worden naar uren.
Het gaat over het gerechtvaardigd afwezig zijn tijdens de stamuren voor minder dan een halve dag (3u48).
Een personeelslid waarvan de arbeidssituatie het toelaat (administratief personeel met glijdende uren) kan hetzij bij de aanvang, gedurende of bij het einde van de werkdag gerechtvaardigd (mits voorafgaande toestemming van het diensthoofd) afwezig zijn voor minder dan een halve dag (3u48).
De afwezigheid wordt geregistreerd door uit en in te badgen en wordt verwerkt via de teller glijtijd, op die manier wordt voorkomen dat er iets moet gewijzigd worden aan de tijdsregistratie en is het ook het eenvoudigst voor de personeelsdienst.
Het personeelslid moet zich echter bewust zijn dat er op dat moment geen verzekering woon/werkverkeer van toepassing is.
Bij voorlegging aan het SOOC werd gevraagd deze laatste opmerking bij opname van het nieuwe rooster in het arbeidsreglement te schrappen omdat dit niet in alle gevallen zo zal zijn en de verzekeraar dus geval per geval dient te bekijken. Het maximumaantal uren van 11u per dag moet gerespecteerd worden evenals de minimumduur van 11u tussen het einduur van de vorige dag en het beginuur van de dag nadien. De strooidienst en permanentieregeling vallen daar niet onder, vermits het uitzonderingen zijn.
Na afloop van het SOOC en na ondertekening van het protocol is wel nog gevraagd de opmerking toe te voegen dat personeel van de strooidienst inderdaad onder één van de uitzonderingen vallen met betrekking tot de 11uur rust, maar dat er wel wordt gevraagd dat het bestuur er over waakt dat ook deze mensen voldoende rust hebben. Dit kan door bv. door hun normale dag shift vroeger te beëindigen zodat ze de nodige rust kunnen nemen. Vaak hebben zij een dagtaak bij de uitvoerende diensten waar ze ook zeer aandachtig moeten kunnen blijven en ook hun veiligheid moet gegarandeerd kunnen blijven.
Akkoord te gaan met de aangepaste uurroosters vanaf 1 mei 2025:
|
|
Dag |
Maandag |
Dinsdag |
Woensdag |
Donderdag |
Vrijdag |
|
Eerste dagdeel |
Glijtijd |
Min begin1 |
7:30:00 |
7:30:00 |
7:30:00 |
7:30:00 |
7:30:00 |
|
Stamtijd |
Max begin1 |
9:00:00 |
Vrij rooster (3) |
9:00:00 |
9:00:00 |
9:00:00 |
|
|
Min einde1 |
12:00:00 |
12:00:00 |
12:00:00 |
12:00:00 |
|
|||
Glijtijd |
Max einde1 |
12:30:00 |
12:30:00 |
12:30:00 |
12:30:00 |
12:30:00 |
|
|
Tweede dagdeel |
Min begin2 |
12:30:00 |
12:30:00 |
12:30:00 |
12:30:00 |
12:30:00 |
|
|
Stamtijd |
Max begin2 |
14:00:00 |
14:00:00 |
14:00:00 |
14:00:00 |
Vrij rooster (3) |
|
|
Min einde2 |
15:00:00 |
15:00:00 |
16:00:00 |
15:00:00 |
|
|||
Glijtijd |
Max einde2 |
18:00:00 |
16:30:00 |
18:00:00 |
18:00:00 |
18:00:00 |
|
|
Derde dagdeel |
Min begin3 |
|
16:30:00 |
|
|
|
|
|
Stamtijd |
Max begin3 |
|
Vrij rooster mits permanentie op dienst (4) |
|
|
|
|
|
Min einde3 |
|
|
|
|
|
|||
Glijtijd |
Max einde3 |
|
21:00:00 |
|
|
|
|
|
|
|
Max (1) |
10:00:00 |
13:00:00 |
10:00:00 |
10:00:00 |
10:00:00 |
53:00:00 |
|
|
Min (2) |
4:00:00 |
2:00:00 |
5:00:00 |
4:00:00 |
3:00:00 |
18:00:00 |
(1) Berekend door telkens te starten op vroegst mogelijke en te eindigen op laatst mogelijke met aftrek van 30' pauze omdat Max einde1 en Min begin1 samenvallen |
||||||||
Opm.: De arbeidstijdenwet van 14 december 2000 legt de maximale dag grens vast op 11u. Het maximum van 13u is dus een theoretisch maximum. |
||||||||
(2) Berekend door telkens te starten op laatst mogelijke en te eindigen op vroegst mogelijke. Tussen Min Einde 1 en Max Begin 2 is er steeds meer dan 30' tussen. Waardoor er rekening gehouden wordt met 30' pauze |
||||||||
(3) Dinsdagvoormiddag en vrijdagnamiddag zijn een vrij rooster, zijn facultatief. |
||||||||
(4) Het vrije rooster op dinsdagavond wordt bepaald door het diensthoofd. De dienstverlening blijft primordiaal. |
||||||||
(5) Een personeelslid waarvan de arbeidssituatie het toelaat (administratief personeel met glijdende |
De gemeenteraad
De brug- en sluitingsdagen dienen vastgelegd te worden voor 2025.
De brug- en sluitingsdagen kunnen voor 2025 als volgt bepaald worden:
Omschrijving |
Datum |
Weekdag |
Type |
AC |
BIB |
Sporthal |
BKO IBO + SOV |
2025 |
Vaste dagen |
||||||
Nieuwjaarsdag |
01/01/2025 |
woensdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
2de Nieuwjaarsdag |
02/01/2025 |
donderdag |
dienstvrijstelling |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Vergadering |
10/01/2025 |
vrijdag |
personeelsvergadering |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
alleen voorschoolse |
Pasen |
20/04/2025 zondag / feestdag |
||||||
Paasmaandag |
21/04/2025 |
maandag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Feest v/d Arbeid |
01/05/2025 |
donderdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
|
02/05/2025 |
vrijdag |
vervangende feestdag (01/11/2025) |
gesloten |
gesloten |
’s avonds open |
gesloten |
Teambuilding |
16/05/2025 |
vrijdag |
dienstvrijstelling |
gesloten |
gesloten |
’s avonds open |
gesloten |
O.L.H. Hemelvaart |
29/05/2025 |
donderdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
|
30/05/2025 |
vrijdag |
vervangende feestdag (02/11/2025) |
gesloten |
gesloten |
’s avonds open |
gesloten |
|
31/05/2025 |
zaterdag |
--------- |
----- |
brugdag |
open |
----- |
Pinksteren |
08/06/2025 zondag / feestdag |
||||||
Pinkstermaandag |
09/06/2025 |
maandag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Vlaamse feestdag |
11/07/2025 |
vrijdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Nationale feestdag |
21/07/2025 |
maandag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
O.L.V. Hemelvaart |
15/08/2025 |
vrijdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
|
16/08/2025 |
zaterdag |
--------- |
----- |
brugdag |
open |
----- |
Geetbets kermis |
18/08/2025 |
maandag |
verlofdag |
gesloten |
gesloten |
open |
gesloten |
Rummen kermis |
01/09/2025 |
maandag |
verlofdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Allerheiligen |
01/11/2025 |
zaterdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Allerzielen |
02/11/2025 |
zondag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
|
10/11/2025 |
maandag |
vervangende feestdag (15/11/2025) |
gesloten |
gesloten |
’s avonds open |
gesloten |
Wapenstilstand WOI |
11/11/2025 |
dinsdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Feest v/d Dynastie |
15/11/2025 |
zaterdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Kerstdag |
25/12/2025 |
donderdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Tweede kerstdag |
26/12/2025 |
vrijdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
2026 |
|
|
|
|
|
|
|
Nieuwjaarsdag |
01/01/2026 |
donderdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
2de Nieuwjaardag |
02/01/2026 |
vrijdag |
dienstvrijstelling |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Overzicht:
In 2025 zijn er 3 plaatsvervangende feestdagen (= ’variabele’ feestdagen die op zaterdag of zondag vallen, behalve Paaszondag en Pinksterzondag).
Aantal plaatsvervangende feestdagen 2025 = 3 dagen:
Zaterdag 01/11/2025 (Allerheiligen) wordt vervangen door 02/05/2025
Zondag 02/11/2025 (Allerzielen) wordt vervangen door 30/05/2025
Zaterdag 15/11/2025 (Feest van de Dynastie) wordt vervangen door 10/11/2025
Aantal plaatsvervangende feestdagen 2025, omdat de bibliotheek ook op zaterdag geopend is = 1 dag i.p.v. 3 dagen:
Zondag 02/11/2025 (Allerzielen) wordt vervangen door 30/05/2025
Aantal brugdagen 2025 = 5 dagen:
Vrijdag 02/05/2025 Feest van de Arbeid
Vrijdag 30/05/2025 O.L.H.-Hemelvaart
Maandag 18/08/2025 Kermis Geetbets
Maandag 01/09/2025 Kermis Rummen
Maandag 10/11/2025 Wapenstilstand WOI
Extra brugdagen bibliotheek 2025 = 2 dagen, omdat de bibliotheek ook op zaterdag geopend is:
Zaterdag 31/05/2025 Onze Lieve Heer Hemelvaartsweekend
Zaterdag 16/08/2025 Onze Lieve Vrouw Hemelvaartsweekend
Speciale vastgelegde data 2025 = 2 dagen:
Vrijdag 10/01/2025 Personeelsvergadering met aansluitend personeelsfeest
Vrijdag 16/05/2025 Teambuilding
Dienstvrijstellingen 2025 = 1 dag:
Donderdag 02/01/2025 2de Nieuwjaarsdag
Collectieve verlofdagen BKO 2025:
BKO collectieve sluiting van 11/07/2025 t.e.m. 25/07/2025 (3e en 4e week van juli)
BKO collectieve sluiting van 24/12/2025 12h t.e.m. 02/01/2026
Op 24/12/2025 en 31/12/2025 zullen de administratieve diensten gesloten zijn vanaf 12u00.
De brug- en sluitingsdagen, zoals hierboven bepaald, goed te keuren.
De gemeenteraad
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid art. 2, 6°; 43, §1, 2e lid en 47.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, inzonderheid art. 40, §3.
Lokale besturen zijn verplicht om een hospitalisatieverzekering aan hun personeelsleden aan te bieden.
Alle lokale besturen en aanverwante instellingen konden in het verleden gebruik maken van de raamovereenkomst collectieve hospitalisatieverzekering, maar de huidige raamovereenkomst afgesloten tussen de FPD-GSD en Ethias, houdt eind 2025 op te bestaan.
Ingevolge de beslissing van de federale GSD kunnen de Vlaamse lokale en provinciale besturen niet intekenen op de overheidsopdracht aangezien deze enkel toegankelijk is voor de Waalse en Brusselse lokale en provinciale besturen die aangesloten zijn bij de federale GSD.
Omwille van het belang van een kwalitatieve hospitalisatieverzekering voor de personeelsleden en de voordelen verbonden aan een collectieve polis, heeft de GSD-V zelf het initiatief genomen om een eigen overheidsopdracht uit te schrijven ten gunste van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen.
Het aanmeldingsformulier diende voor 31 maart 2025 te worden ingevuld en is reeds ingestuurd.
Artikel 1.
Goedkeuring te verlenen voor deelname aan de raamovereenkomst “Collectieve hospitalisatieverzekering ten behoeve van de (gepensioneerde) personeelsleden van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen, alsook hun naast verwanten” van de GSD-V vanaf 1 januari 2026.
Artikel 2.
De GSD-V te machtigen om in het kader van deze overheidsopdracht, in naam en voor rekening van de gemeente GEETBETS, de plaatsingsprocedure en de bijhorende aanbestedingsdocumenten alsook alle voorwaarden ervan vast te stellen, de plaatsingsprocedure te voeren en een beslissing te nemen over de gunning.
De gemeenteraad
Raadsleden Ingrid Claes, Tony Leyssens en Herman Cox hebben op 24 maart 2025 via mail dit punt aan de agenda toegevoegd.
De gewestweg tussen Herk-de-Stad en Sint-Truiden is een lange, rechte route die automobilisten kan verleiden tot te snel rijden. In Herk-de-Stad werd in 2019 een inhaalverbod ingevoerd, gevolgd door een trajectcontrole vanaf de grens met Geetbets. Op het grondgebied van Geetbets is de weg bijzonder druk en tijdens de spits zelfs gevaarlijk, vooral ter hoogte van de Aldi in Rummen.
De gemeenteraad stelt voor aan het college om de haalbaarheid te onderzoeken van een inhaalverbod en eventueel een trajectcontrole op de Grote Steenweg, vanaf de verkeerslichten aan het kruispunt Kraaistraat/Dullaerstraat richting van Herk-de-Stad.
De gemeenteraad
Inwoner Dimitri Dendas heeft via mail van 16 maart 2025 volgende vragen voor de gemeenteraad:
1) Is er al een analyse gemaakt van de busritten in onze gemeente ?
2 ) is er al een analyse gemaakt van de trajectcontroles per traject ?
De aanvraag voldoet aan de voorwaarden gesteld in art. 40 van het huishoudelijk reglement.
De vraag kan op de gemeenteraad gesteld worden na het stellen van vragen door de gemeenteraadsleden.
Een kort verslag wordt opgenomen in het zittingsverslag
Kennis te nemen van de vragen:
1) Is er al een analyse gemaakt van de busritten in onze gemeente ?
2 ) is er al een analyse gemaakt van de trajectcontroles per traject ?
Namens Gemeenteraad,
Herman Stiers
Algemeen directeur
Roland Strouven
Voorzitter van de raad