BERICHT AAN DE BEVOLKING.
Bekendmaking agenda Gemeenteraad
De voorzitter van de raad maakt hierbij de agenda van de gemeenteraadszitting «van» bekend aan de bevolking.
Locatie: raadzaal van het “Administratief Centrum Den Molencouter” Dorpsstraat 7, 3450 Geetbets.
De notulen en het zittingsverslag werden samen met de dagorde aan de leden van de gemeenteraad bezorgd. Als er hierover geen opmerkingen zijn, kunnen deze goedgekeurd worden.
Voorstel van beslissing:
De notulen en het zittingsverslag goed te keuren.
Raadslid K. Weckx heeft besloten om in de toekomst als onafhankelijk gemeenteraadslid te zetelen in de gemeenteraad en vraag dit te agenderen ter kennisname.
Voorstel van beslissing:
Kennis te nemen dat raadslid K. Weckx voortaan zetelt als onafhankelijk raadslid.
Vanuit de verschillende adviesraden worden er activiteiten opgestart en worden de toegangsgelden besproken.
Om de publiciteit voor de acties tijdig te kunnen starten, werd het vaststellen van de prijzen tot een maximum van € 75,00 door de gemeenteraad in vergadering van 30 maart 2015 gedelegeerd aan het college.
Deze delegatie werd door de gemeenteraad van 22 augustus 2019 verlengd en door de gemeenteraad verhoogd naar € 100,00.
Echter evenementen van vrije tijd worden soms samen met een externe partner georganiseerd en kan de kostprijs hoger liggen dan € 100,00, waardoor het delegatiebedrag dient verhoogd te worden.
Voorstel van beslissing:
Delegatie aan het college van burgemeester en schepenen te verlenen voor het vaststellen van de retributies voor activiteiten vrije tijd tot een maximum van € 200,00.
Op de infoavond over de rioleringswerken in de Glabbeekstraat is door bewoners gemeld dat ze ter hoogte van de Glabbeekstraat veel last hebben van afstromend water en Modderstromen die komen van de velden tussen de Halstraat en de Glabbeekstraat. Aan de erosiecoördinator werd gevraagd om een voorstel uit te werken in kader van het Erosiebesluit van de Vlaamse regering. De voorkeur wordt gegeven naar het aanleggen van een Water Afvoer Drainage Infiltratie (wadi). Het perceel waar de wadi aangelegd wordt is kadastraal gekend Geetbets, afdeling 1, sectie E, 0263. Dit project komt in aanmerking voor subsidies van de Vlaamse Overheid.
Voorstel van beslissing
Goedkeuring te verlenen aan de raming, de lastvoorwaarden en de plaatsingsprocedure van de opdracht “Erosiebestrijding Geetbets – Wadi Glabbeekstraat”.
De gemeente ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 op 26 augustus 2021 en het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 op 28 november 2022. Dit pact ondersteunt de uitvoering van concrete klimaatacties om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Dit past in het burgemeestersconvenant en de klimaatdoelstellingen van de hogere overheden. Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij het Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
Voorstel van beslissing:
Kennis te nemen van de rapportering 2024 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Het betreft de goedkeuring van het bestuursakkoord voor de huidige legislatuur.
Voorstel van beslissing:
Het bestuursakkoord goed te keuren.
De Vlaamse Overheid heeft het agentschap Facilitair Bedrijf de taak toegewezen het centraal register van de Vlaamse Overheid te beheren. Het Serieregister is de uitwerking van dit centrale register. In dat kader heeft het agentschap Facilitair Bedrijf het Digitaal Archief Vlaanderen opgezet. Het is dus verplicht om deze te gebruiken. Intekenen op het Serieregister is gratis. Digitaal Archief Vlaanderen richt ook een e-depot in waar lokale besturen optioneel op kunnen intekenen. Deze dienstverlening is echter wel betalend. Om beide diensten te kunnen afnemen dient lokaal bestuur Geetbets toe te treden tot de dienstverlening van Digitaal Archief Vlaanderen. Hiervoor wordt een hoofdovereenkomst afgesloten met het agentschap Facilitair Bedrijf dat optreedt als aankoopcentrale. Gemeentebestuur Geetbets wil in de eerste plaats al aansluiten op het Serieregister, aangezien het een wettelijke verplichting is en een vereiste om aan te sluiten op het e-depot. Fasering Intekenen op het serieregister: 2025. Nadien, indien het blijkt nodig te zijn, eventueel aansluiten op het e-depot: gefaseerde uitrol.
Voorstel van beslissing:
De Gemeenteraad keurt de toetreding tot de dienstverlening van Digitaal Archief Vlaanderen goed en sluit hiervoor de bijhorende hoofdovereenkomst met het agentschap Facilitair Bedrijf af.
Intekenen op het serieregister: 2025.
Beleefproject-raad van bestuur:
Er dient nog een effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger met raadgevende stem in de raad van bestuur aangeduid te worden.
De aanduiding gebeurt via een geheime stemming.
Voorstel van beslissing:
De aanduiding goed te keuren.
Voor de raad van bestuur werd Danny Ruysen voorgedragen, echter omwille van de genderpariteit dient er een vrouwelijke kandidaat voorgedragen te worden.
Nadia Najem wordt voorgedragen als kandidaat.
De aanduiding gebeurt via een geheime stemming.
Voorstel van beslissing:
De vertegenwoordiging goed te keuren
Er is input gevraagd aan alle diensten wat betreft de uurroosters om na te gaan of er meer flexibiliteit kan zijn zonder in te boeten qua dienstverlening.
Voorstel van beslissing:
De brug- en sluitingsdagen dienen vastgelegd te worden voor 2025.
Voorstel van beslissing:
De brug- en sluitingsdagen voor 2025 zijn als volgt:
Omschrijving |
Datum |
Weekdag |
Type |
AC |
BIB |
Sporthal |
BKO IBO + SOV |
2025 |
Vaste dagen |
||||||
Nieuwjaarsdag |
01/01/2025 |
woensdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
2de Nieuwjaarsdag |
02/01/2025 |
donderdag |
dienstvrijstelling |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Vergadering |
10/01/2025 |
vrijdag |
personeelsvergadering |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
alleen voorschoolse |
Pasen |
20/04/2025 zondag / feestdag |
||||||
Paasmaandag |
21/04/2025 |
maandag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Feest v/d Arbeid |
01/05/2025 |
donderdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
|
02/05/2025 |
vrijdag |
vervangende feestdag (01/11/2025) |
gesloten |
gesloten |
’s avonds open |
gesloten |
Teambuilding |
16/05/2025 |
vrijdag |
dienstvrijstelling |
gesloten |
gesloten |
’s avonds open |
gesloten |
O.L.H. Hemelvaart |
29/05/2025 |
donderdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
|
30/05/2025 |
vrijdag |
vervangende feestdag (02/11/2025) |
gesloten |
gesloten |
’s avonds open |
gesloten |
|
31/05/2025 |
zaterdag |
--------- |
----- |
brugdag |
open |
----- |
Pinksteren |
08/06/2025 zondag / feestdag |
||||||
Pinkstermaandag |
09/06/2025 |
maandag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Vlaamse feestdag |
11/07/2025 |
vrijdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Nationale feestdag |
21/07/2025 |
maandag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
O.L.V. Hemelvaart |
15/08/2025 |
vrijdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
|
16/08/2025 |
zaterdag |
--------- |
----- |
brugdag |
open |
----- |
Geetbets kermis |
18/08/2025 |
maandag |
verlofdag |
gesloten |
gesloten |
open |
gesloten |
Rummen kermis |
01/09/2025 |
maandag |
verlofdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Allerheiligen |
01/11/2025 |
zaterdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Allerzielen |
02/11/2025 |
zondag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
|
10/11/2025 |
maandag |
vervangende feestdag (15/11/2025) |
gesloten |
gesloten |
’s avonds open |
gesloten |
Wapenstilstand WOI |
11/11/2025 |
dinsdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Feest v/d Dynastie |
15/11/2025 |
zaterdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Kerstdag |
25/12/2025 |
donderdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Tweede kerstdag |
26/12/2025 |
vrijdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
2026 |
|
|
|
|
|
|
|
Nieuwjaarsdag |
01/01/2026 |
donderdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
2de Nieuwjaardag |
02/01/2026 |
vrijdag |
dienstvrijstelling |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Overzicht:
In 2025 zijn er 3 plaatsvervangende feestdagen (= ’variabele’ feestdagen die op zaterdag of zondag vallen, behalve Paaszondag en Pinksterzondag).
Aantal plaatsvervangende feestdagen 2025 = 3 dagen:
Zaterdag 01/11/2025 (Allerheiligen) wordt vervangen door 02/05/2025
Zondag 02/11/2025 (Allerzielen) wordt vervangen door 30/05/2025
Zaterdag 15/11/2025 (Feest van de Dynastie) wordt vervangen door 10/11/2025
Aantal plaatsvervangende feestdagen 2025, omdat de bibliotheek ook op zaterdag geopend is = 1 dag i.p.v. 3 dagen:
Zondag 02/11/2025 (Allerzielen) wordt vervangen door 30/05/2025
Aantal brugdagen 2025 = 5 dagen:
Vrijdag 02/05/2025 Feest van de Arbeid
Vrijdag 30/05/2025 O.L.H.-Hemelvaart
Maandag 18/08/2025 Kermis Geetbets
Maandag 01/09/2025 Kermis Rummen
Maandag 10/11/2025 Wapenstilstand WOI
Extra brugdagen bibliotheek 2025 = 2 dagen, omdat de bibliotheek ook op zaterdag geopend is:
Zaterdag 31/05/2025 Onze Lieve Heer Hemelvaartsweekend
Zaterdag 16/08/2025 Onze Lieve Vrouw Hemelvaartsweekend
Speciale vastgelegde data 2025 = 2 dagen:
Vrijdag 10/01/2025 Personeelsvergadering met aansluitend personeelsfeest
Vrijdag 16/05/2025 Teambuilding
Dienstvrijstellingen 2025 = 1 dag:
Donderdag 02/01/2025 2de Nieuwjaarsdag
Collectieve verlofdagen BKO 2025:
BKO collectieve sluiting van 11/07/2025 t.e.m. 25/07/2025 (3e en 4e week van juli)
BKO collectieve sluiting van 24/12/2025 12h t.e.m. 02/01/2026
Op 24/12/2025 en 31/12/2025 zullen de administratieve diensten gesloten zijn vanaf 12u00
Het huidige raamakkoord, afgesloten tussen de FPD-GSD en Ethias, loopt tot eind 2025. Gezien de beslissing van de federale GSD kunnen de Vlaamse lokale en provinciale besturen niet intekenen op de overheidsopdracht die zij zullen uitschrijven (enkel toegankelijk voor de Waalse en Brusselse lokale en provinciale besturen die aangesloten zijn bij de federale GSD). Gezien het belang van een kwalitatieve hospitalisatieverzekering voor de personeelsleden en de voordelen verbonden aan een collectieve polis, heeft de GSD-V zelf het initiatief genomen om een eigen overheidsopdracht uit te schrijven ten gunste van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen.
Voorstel van beslissing:
De deelname aan de raamovereenkomst “Collectieve hospitalisatieverzekering ten behoeve van de (gepensioneerde) personeelsleden van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen, alsook hun naast verwanten” van de GSD-V vanaf 1 januari 2026 goed te keuren.
Een inwoner heeft volgende vragen voor de gemeenteraad:
1) Is er al een analyse gemaakt van de busritten in onze gemeente ?
2 ) is er al een analyse gemaakt van de trajectcontroles per traject ?
Voorstel van beslissing:
Kennis te nemen van de vragen.
Tot op heden wordt er samengewerkt met de provincie Vlaams Brabant in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties. Johan Guillemyn en Greet van Eygen werden reeds aangesteld als sanctionerende ambtenaren door de gemeenteraad.
Bij de provincie Vlaams-Brabant zijn er intussen 4 sanctionerend ambtenaren aangesteld. Om de continuïteit van hun dienstverlening maximaal te garanderen, vraagt de provincie om de nog niet aangestelde sanctionerend ambtenaren bijkomend aan te stellen.
Deze provinciale ambtenaren hebben de nodige juridische kennis van de procedure en een afwikkeling op provinciaal niveau waarborgt een eenvormige en neutrale beoordeling. Daarnaast is het wenselijk een provinciaal ambtenaar te belasten met het opleggen van de gemeentelijke administratieve geldboetes omdat er enerzijds in de gemeente geen geschikte ambtenaar is en anderzijds dergelijk personeelslid meer expertise kan ontwikkelen.
Voorstel van beslissing:
De gemeenteraad wijst mevrouw Vanesa Smeulders en mevrouw Eline Parys verder aan als ambtenaren belast met het opleggen van administratieve geldboetes.
Namens Gemeenteraad,
Herman Stiers
Algemeen directeur
Roland Strouven
Voorzitter van de raad