De OCMW-raad
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de OCMW-raad van 24 februari 2025 dienen te worden goedgekeurd.
De ontwerpnotulen en het zittingsverslag werden met de dagorde van de OCMW-raad meegestuurd.
Indien er geen opmerkingen gemaakt worden, kunnen de notulen worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de OCMW-raad van 24 februari 2025 goed te keuren.
De OCMW-raad
Voor de activiteiten van de dienst vrije tijd van de gemeente werd het bedrag van € 100,00 verhoogd naar € 200,00.
Naar analogie van de retributies voor de activiteiten van Vrije Tijd bij de gemeente, waar er delegatie verleend werd aan het college om retributies vast te stellen tot een maximum van € 200,00 kan dezelfde regeling getroffen worden bij het OCMW voor activiteiten georganiseerd door het OCMW.
Artikel 1
Ten bate van het OCMW wordt er vanaf 1 april 2025 tot 31 december 2031 een retributie ingesteld voor activiteiten georganiseerd door het OCMW.
Artikel 2
Het vast bureau wordt gemachtigd om de prijzen vast te stellen tot een maximum van € 200,00.
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket worden verstuurd aan de toezichthoudende overheid.
De OCMW-raad
Er is input gevraagd aan alle diensten wat betreft de uurroosters om na te gaan of er meer flexibiliteit kan zijn zonder in te boeten qua dienstverlening.
Op basis hiervan werd het voorstel gemaakt. Grootste wijziging is de invoering van het vrije rooster op dinsdagavond. Belangrijk is wel dat elk diensthoofd voor zijn/haar eigen dienst bepaalt welke bezetting nodig is om toch een goede dienstverlening te verzekeren.
Voor vrije tijd werd voorlopig het startuur niet gewijzigd naar 07.00.
Er werd ook gevraagd om verlof te kunnen nemen voor 1 uur voor bepaalde dringende afwezigheden.
Het nemen van verlof in uren betekent dat de registratie van verlof, die nu in dagen en halve dagen gebeurt, moet aangepast worden naar uren.
Het gaat over het gerechtvaardigd afwezig zijn tijdens de stamuren voor minder dan een halve dag (3u48).
Een personeelslid waarvan de arbeidssituatie het toelaat (administratief personeel met glijdende uren) kan hetzij bij de aanvang, gedurende of bij het einde van de werkdag gerechtvaardigd (mits voorafgaande toestemming van het diensthoofd) afwezig zijn voor minder dan een halve dag (3u48).
De afwezigheid wordt geregistreerd door uit en in te badgen en wordt verwerkt via de teller glijtijd, op die manier wordt voorkomen dat er iets moet gewijzigd worden aan de tijdsregistratie en is het ook het eenvoudigst voor de personeelsdienst.
Het personeelslid moet zich echter bewust zijn dat er op dat moment geen verzekering woon/werkverkeer van toepassing is.
Bij voorlegging aan het SOOC werd gevraagd deze laatste opmerking bij opname van het nieuwe rooster in het arbeidsreglement te schrappen omdat dit niet in alle gevallen zo zal zijn en de verzekeraar dus geval per geval dient te bekijken. Het maximumaantal uren van 11u per dag moet gerespecteerd worden evenals de minimumduur van 11u tussen het einduur van de vorige dag en het beginuur van de dag nadien. De strooidienst en permanentieregeling vallen daar niet onder, vermits het uitzonderingen zijn.
Na afloop van het SOOC en na ondertekening van het protocol is wel nog gevraagd de opmerking toe te voegen dat personeel van de strooidienst inderdaad onder één van de uitzonderingen vallen met betrekking tot de 11uur rust, maar dat er wel wordt gevraagd dat het bestuur er over waakt dat ook deze mensen voldoende rust hebben. Dit kan door bv. door hun normale dag shift vroeger te beëindigen zodat ze de nodige rust kunnen nemen. Vaak hebben zij een dagtaak bij de uitvoerende diensten waar ze ook zeer aandachtig moeten kunnen blijven en ook hun veiligheid moet gegarandeerd kunnen blijven.
Akkoord te gaan met de aangepaste uurroosters vanaf 1 mei 2025:
|
|
Dag |
Maandag |
Dinsdag |
Woensdag |
Donderdag |
Vrijdag |
|
Eerste dagdeel |
Glijtijd |
Min begin1 |
7:30:00 |
7:30:00 |
7:30:00 |
7:30:00 |
7:30:00 |
|
Stamtijd |
Max begin1 |
9:00:00 |
Vrij rooster (3) |
9:00:00 |
9:00:00 |
9:00:00 |
|
|
Min einde1 |
12:00:00 |
12:00:00 |
12:00:00 |
12:00:00 |
|
|||
Glijtijd |
Max einde1 |
12:30:00 |
12:30:00 |
12:30:00 |
12:30:00 |
12:30:00 |
|
|
Tweede dagdeel |
Min begin2 |
12:30:00 |
12:30:00 |
12:30:00 |
12:30:00 |
12:30:00 |
|
|
Stamtijd |
Max begin2 |
14:00:00 |
14:00:00 |
14:00:00 |
14:00:00 |
Vrij rooster (3) |
|
|
Min einde2 |
15:00:00 |
15:00:00 |
16:00:00 |
15:00:00 |
|
|||
Glijtijd |
Max einde2 |
18:00:00 |
16:30:00 |
18:00:00 |
18:00:00 |
18:00:00 |
|
|
Derde dagdeel |
Min begin3 |
|
16:30:00 |
|
|
|
|
|
Stamtijd |
Max begin3 |
|
Vrij rooster mits permanentie op dienst (4) |
|
|
|
|
|
Min einde3 |
|
|
|
|
|
|||
Glijtijd |
Max einde3 |
|
21:00:00 |
|
|
|
|
|
|
|
Max (1) |
10:00:00 |
13:00:00 |
10:00:00 |
10:00:00 |
10:00:00 |
53:00:00 |
|
|
Min (2) |
4:00:00 |
2:00:00 |
5:00:00 |
4:00:00 |
3:00:00 |
18:00:00 |
(1) Berekend door telkens te starten op vroegst mogelijke en te eindigen op laatst mogelijke met aftrek van 30' pauze omdat Max einde1 en Min begin1 samenvallen |
||||||||
Opm.: De arbeidstijdenwet van 14 december 2000 legt de maximale dag grens vast op 11u. Het maximum van 13u is dus een theoretisch maximum. |
||||||||
(2) Berekend door telkens te starten op laatst mogelijke en te eindigen op vroegst mogelijke. Tussen Min Einde 1 en Max Begin 2 is er steeds meer dan 30' tussen. Waardoor er rekening gehouden wordt met 30' pauze |
||||||||
(3) Dinsdagvoormiddag en vrijdagnamiddag zijn een vrij rooster, zijn facultatief. |
||||||||
(4) Het vrije rooster op dinsdagavond wordt bepaald door het diensthoofd. De dienstverlening blijft primordiaal. |
||||||||
(5) Een personeelslid waarvan de arbeidssituatie het toelaat (administratief personeel met glijdende |
De OCMW-raad
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid art. 2, 6°; 43, §1, 2e lid en 47.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, inzonderheid art. 40, §3.
Lokale besturen zijn verplicht om een hospitalisatieverzekering aan hun personeelsleden aan te bieden.
Alle lokale besturen en aanverwante instellingen konden in het verleden gebruik maken van de raamovereenkomst collectieve hospitalisatieverzekering, maar de huidige raamovereenkomst afgesloten tussen de FPD-GSD en Ethias, houdt eind 2025 op te bestaan.
Ingevolge de beslissing van de federale GSD kunnen de Vlaamse lokale en provinciale besturen niet intekenen op de overheidsopdracht aangezien deze enkel toegankelijk is voor de Waalse en Brusselse lokale en provinciale besturen die aangesloten zijn bij de federale GSD.
Omwille van het belang van een kwalitatieve hospitalisatieverzekering voor de personeelsleden en de voordelen verbonden aan een collectieve polis, heeft de GSD-V zelf het initiatief genomen om een eigen overheidsopdracht uit te schrijven ten gunste van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen.
Het aanmeldingsformulier diende voor 31 maart 2025 te worden ingevuld en is reeds ingestuurd.
Artikel 1.
Goedkeuring te verlenen voor deelname aan de raamovereenkomst “Collectieve hospitalisatieverzekering ten behoeve van de (gepensioneerde) personeelsleden van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen, alsook hun naast verwanten” van de GSD-V vanaf 1 januari 2026.
Artikel 2.
De GSD-V te machtigen om in het kader van deze overheidsopdracht, in naam en voor rekening van het OCMW GEETBETS, de plaatsingsprocedure en de bijhorende aanbestedingsdocumenten alsook alle voorwaarden ervan vast te stellen, de plaatsingsprocedure te voeren en een beslissing te nemen over de gunning.
De OCMW-raad
De brug- en sluitingsdagen dienen vastgelegd te worden voor 2025.
De brug- en sluitingsdagen kunnen voor 2025 als volgt bepaald worden:
Omschrijving |
Datum |
Weekdag |
Type |
AC |
BIB |
Sporthal |
BKO IBO + SOV |
2025 |
Vaste dagen |
||||||
Nieuwjaarsdag |
01/01/2025 |
woensdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
2de Nieuwjaarsdag |
02/01/2025 |
donderdag |
dienstvrijstelling |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Vergadering |
10/01/2025 |
vrijdag |
personeelsvergadering |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
alleen voorschoolse |
Pasen |
20/04/2025 zondag / feestdag |
||||||
Paasmaandag |
21/04/2025 |
maandag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Feest v/d Arbeid |
01/05/2025 |
donderdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
|
02/05/2025 |
vrijdag |
vervangende feestdag (01/11/2025) |
gesloten |
gesloten |
’s avonds open |
gesloten |
Teambuilding |
16/05/2025 |
vrijdag |
dienstvrijstelling |
gesloten |
gesloten |
’s avonds open |
gesloten |
O.L.H. Hemelvaart |
29/05/2025 |
donderdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
|
30/05/2025 |
vrijdag |
vervangende feestdag (02/11/2025) |
gesloten |
gesloten |
’s avonds open |
gesloten |
|
31/05/2025 |
zaterdag |
--------- |
----- |
brugdag |
open |
----- |
Pinksteren |
08/06/2025 zondag / feestdag |
||||||
Pinkstermaandag |
09/06/2025 |
maandag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Vlaamse feestdag |
11/07/2025 |
vrijdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Nationale feestdag |
21/07/2025 |
maandag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
O.L.V. Hemelvaart |
15/08/2025 |
vrijdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
|
16/08/2025 |
zaterdag |
--------- |
----- |
brugdag |
open |
----- |
Geetbets kermis |
18/08/2025 |
maandag |
verlofdag |
gesloten |
gesloten |
open |
gesloten |
Rummen kermis |
01/09/2025 |
maandag |
verlofdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Allerheiligen |
01/11/2025 |
zaterdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Allerzielen |
02/11/2025 |
zondag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
|
10/11/2025 |
maandag |
vervangende feestdag (15/11/2025) |
gesloten |
gesloten |
’s avonds open |
gesloten |
Wapenstilstand WOI |
11/11/2025 |
dinsdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Feest v/d Dynastie |
15/11/2025 |
zaterdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Kerstdag |
25/12/2025 |
donderdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Tweede kerstdag |
26/12/2025 |
vrijdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
2026 |
|
|
|
|
|
|
|
Nieuwjaarsdag |
01/01/2026 |
donderdag |
feestdag |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
2de Nieuwjaardag |
02/01/2026 |
vrijdag |
dienstvrijstelling |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
gesloten |
Overzicht:
In 2025 zijn er 3 plaatsvervangende feestdagen (= ’variabele’ feestdagen die op zaterdag of zondag vallen, behalve Paaszondag en Pinksterzondag).
Aantal plaatsvervangende feestdagen 2025 = 3 dagen:
Zaterdag 01/11/2025 (Allerheiligen) wordt vervangen door 02/05/2025
Zondag 02/11/2025 (Allerzielen) wordt vervangen door 30/05/2025
Zaterdag 15/11/2025 (Feest van de Dynastie) wordt vervangen door 10/11/2025
Aantal plaatsvervangende feestdagen 2025, omdat de bibliotheek ook op zaterdag geopend is = 1 dag i.p.v. 3 dagen:
Zondag 02/11/2025 (Allerzielen) wordt vervangen door 30/05/2025
Aantal brugdagen 2025 = 5 dagen:
Vrijdag 02/05/2025 Feest van de Arbeid
Vrijdag 30/05/2025 O.L.H.-Hemelvaart
Maandag 18/08/2025 Kermis Geetbets
Maandag 01/09/2025 Kermis Rummen
Maandag 10/11/2025 Wapenstilstand WOI
Extra brugdagen bibliotheek 2025 = 2 dagen, omdat de bibliotheek ook op zaterdag geopend is:
Zaterdag 31/05/2025 Onze Lieve Heer Hemelvaartsweekend
Zaterdag 16/08/2025 Onze Lieve Vrouw Hemelvaartsweekend
Speciale vastgelegde data 2025 = 2 dagen:
Vrijdag 10/01/2025 Personeelsvergadering met aansluitend personeelsfeest
Vrijdag 16/05/2025 Teambuilding
Dienstvrijstellingen 2025 = 1 dag:
Donderdag 02/01/2025 2de Nieuwjaarsdag
Collectieve verlofdagen BKO 2025:
BKO collectieve sluiting van 11/07/2025 t.e.m. 25/07/2025 (3e en 4e week van juli)
BKO collectieve sluiting van 24/12/2025 12h t.e.m. 02/01/2026
Op 24/12/2025 en 31/12/2025 zullen de administratieve diensten gesloten zijn vanaf 12u00.
De brug- en sluitingsdagen, zoals hierboven bepaald, goed te keuren.
Namens OCMW-Raad,
Herman Stiers
Algemeen directeur
Roland Strouven
Voorzitter van de raad