Terug
Gepubliceerd op 01/10/2024

Notulen  Gemeenteraad

do 22/08/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
Jo Roggen, Burgemeester
Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Natalie Chaltin, gemeenteraadsleden
Herman Stiers, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Rita Soetaerts, gemeenteraadslid
  • Openbaar

    • Notulen

      • Goedkeuring notulen en zittingsverslag van 24 juni 2024.

        Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Burgemeester
        Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
        Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Natalie Chaltin, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rita Soetaerts, gemeenteraadslid

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 32.
        Voorgaande
        1. De vergadering van de gemeenteraad van 24 juni 2024.
        Probleemstelling

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 24 juni 2024 dienen te worden goedgekeurd.

        Motivering

        De ontwerpnotulen en zittingsverslag werden met de dagorde van de gemeenteraad meegestuurd.

        Indien er geen opmerkingen gemaakt worden, kunnen de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Natalie Chaltin, Herman Stiers
        Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Natalie Chaltin
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 24 juni 2024 goed te keuren.

    • Omgeving

      • Patrimonium

        • Raamovereenkomst - aanstelling landmeter-expert voor de opmeting en waardering van onroerende goederen: goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
          Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Natalie Chaltin, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Rita Soetaerts, gemeenteraadslid

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
          2. De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
          3. Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
          4. De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          5. De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet) en artikel 57 en artikel 43.
          6. Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          7. Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
          Probleemstelling

          Om op regelmatige basis beroep te doen op landmeetkundige diensten, zonder voor elke deelopdracht een nieuwe opdracht uit te schrijven, stelt de technische dienst voor een raamovereenkomst uit te schrijven.

          Motivering

          In het kader van de opdracht “RAAMOVEREENKOMST - AANSTELLING LANDMETER-EXPERT VOOR DE OPMETING EN WAARDERING VAN ONROERENDE GOEDEREN” werd een bestek met nr. 2024-079 opgesteld door de ontwerper.
          Deze opdracht is als volgt opgedeeld:

          • Basisopdracht (RAAMOVEREENKOMST - AANSTELLING LANDMETER-EXPERT VOOR DE OPMETING EN WAARDERING VAN ONROERENDE GOEDEREN), raming: € 19.365,00 excl. btw of € 23.431,65 incl. 21% btw;
          • Verlenging 1 (RAAMOVEREENKOMST - AANSTELLING LANDMETER-EXPERT VOOR DE OPMETING EN WAARDERING VAN ONROERENDE GOEDEREN), raming: € 19.365,00 excl. btw of € 23.431,65 incl. 21% btw;
          • Verlenging 2 (RAAMOVEREENKOMST - AANSTELLING LANDMETER-EXPERT VOOR DE OPMETING EN WAARDERING VAN ONROERENDE GOEDEREN), raming: € 19.365,00 excl. btw of € 23.431,65 incl. 21% btw;
          • Verlenging 3 (RAAMOVEREENKOMST - AANSTELLING LANDMETER-EXPERT VOOR DE OPMETING EN WAARDERING VAN ONROERENDE GOEDEREN), raming: € 19.365,00 excl. btw of € 23.431,65 incl. 21% btw.

          De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 77.460,00 excl. btw of € 93.726,60 incl. 21% btw.
          De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden.
          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Natalie Chaltin, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Natalie Chaltin
          Onthouders: Marcel Andries, Ingrid Claes, Kevin Huybrechts, Katrien Weckx
          Resultaat: Met 12 stemmen voor, 4 onthoudingen

          Artikel 1.

          Het bestek met nr. 2024-079 en de raming voor de opdracht “RAAMOVEREENKOMST - AANSTELLING LANDMETER-EXPERT VOOR DE OPMETING EN WAARDERING VAN ONROERENDE GOEDEREN”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.

          Artikel 2.

          De raming bedraagt € 77.460,00 excl. btw of € 93.726,60 incl. 21% btw.

          Artikel 3.

          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

      • Milieu

        • Voorlopige vaststelling van de rooilijnplannen voor de Biesemstraat en zijstraat Leeuwbeekstraat

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
          Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Natalie Chaltin, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Rita Soetaerts, gemeenteraadslid

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 en 41;
          2. Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

          Voorgaande
          1. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 oktober 2020 houdende “Wegenis- en rioleringswerken Biesemstraat, Titerveldweg, Bruinenveldweg, zijstraat Leeuwbeekstraat (Fluviusproject R2569)”;
          2. Infosessie aan buurtbewoners van 13 oktober 2021 houdende kosteloze grondafstand;
          3. Ontwerp van rooilijnplannen van 17 juli 2024, opgemaakt door landmeter-expert de heer Vaes Jonas.
          Probleemstelling

          In het voorjaar 2020 zijn de wegenis-en rioleringswerken van start gegaan in de Biesemstraat en zijstraten Leeuwbeekstraat in samenwerking met studiebureau Arcadis. Ondertussen zijn de werken afgerond. In het kader van de wegenis-en rioleringswerken in de Biesemstraat en twee zijstraten van de Leeuwbeekstraat werden rooilijnplannen ontworpen om de grens tussen het openbaar domein en de aangelande eigendommen te bepalen. In bijlage kunt u de rooilijnplannen, opgemaakt door studiebureau Arcadis, raadplegen. 

          Bij de voorlopige vaststelling van de rooilijnplannen moet er een vermelding van de min/meerwaarde gebeuren. In deze situatie is er sprake van kosteloze grondafstand door de gemeente aan de eigenaars van de gronden in kwestie. Er is geen meer- of minwaarde van de gronden ten gevolg van het wijzigen van de gemeenteweg. 

          Motivering

          De nieuwe rooilijnplannen zijn het gevolg van een aanleg van een gemeenteweg. Deze rooilijnplannen zijn op dit ogenblik nog niet niet definitief vastgesteld, maar bestaan in feite wel. 

          De rooilijnplannen voldoen aan de wettelijke voorwaarden:

          1. De actuele en toekomstige rooilijnen van de gemeenteweg; 
          2. De kadastrale vermelding van de sectie, de nummers en de oppervlakte van de getroffen kadastrale percelen en onroerende goederen;
          3. De naam van de eigenaars van de getroffen kadastrale percelen en onroerende goederen volgens kadastrale gegevens of andere gegevens die voor het gemeentebestuur beschikbaar zijn.

          De gemeenteraad dient de rooilijnplannen voorlopig vast te stellen, overeenkomstig de doelstellingen en principes opgesomd in het decreet van 3 mei 2019. Na de voorlopige vaststelling van de rooilijnplannen, zullen de ontwerpen ervan onderworpen worden aan een openbaar onderzoek door het college van burgemeester en schepenen binnen de 30 dagen na de beslissing van de gemeenteraad. 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Natalie Chaltin, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Natalie Chaltin
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          Principieel akkoord te gaan om de gemeentewegen met naam Biesemweg en zijstraten Leeuwbeekstraat gedeeltelijk te wijzigen zoals aangeduid op het ontwerp-rooilijnplan.

          Artikel 2.

          Het ontwerp-rooilijnplannen voorlopig vast te stellen.

          Artikel 3.

          Het college te gelasten het openbaar onderzoek op te starten en te doorlopen. Het openbaar onderzoek wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 17 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

          Artikel 4.

          Akkoord te gaan met de voorgestelde kosteloze grondafstand naar de betrokken eigenaars zoals bepaald door de heer Vaes Jonas, landmeter-expert, namens studiebureau Arcadis te Brussel, Koningsstraat, nr. 80.

      • Mobiliteit

        • Overeenkomst met politiezone Hageland betreffende de gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen.

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
          Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Natalie Chaltin, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Rita Soetaerts, gemeenteraadslid

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
          2. De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, inzonderheid art. 6§3.
          3. De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, inzonderheid art. 29 quater.
          4. Het Koninklijk Besluit van 19 april 2014 betreffende de inning en de consignatie van een som bij de vaststelling van overtredingen inzake het wegverkeer , inzonderheid art. 2,2°.
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2024 houdende "Trajectcontrole as a Service (TAAS) concessieovereenkomst.".
          2. De gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2024 houdende "Aanstellen van sanctionerend ambtenaren gemeentelijke administratieve sancties - trajectcontrole.".
          3. De gemeenteraadsbeslissing van 26 juni 2024 houdende "Wijziging aanvullend verkeersreglement en goedkeuring bord camerabewaking.".
          4. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 23 juli 2024 houdende "Overeenkomst met politiezone Hageland betreffende de gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen.".
          Probleemstelling

          Het opstellen van de PV's voor de beperkte snelheidsovertredingen gebeurt door de politiezone Hageland.

          De GAS-5-boeten worden door de gemeente geïnd.

          Voor de verwerking door de politiezone dient er een vergoeding betaald te worden.

          Motivering

          Voor de politie is de vergoeding afhankelijk van de manier waarop de vaststelling is gebeurd en of de overtreding binnen of buiten de bebouwde kom is vastgesteld

          De vergoeding kan op gelijkaardige wijze bepaald worden als de gemeenten Bekkevoort en Glabbeek namelijk als volgt:

          • voor alle dossiers waarbij de overtreding is vastgesteld door een vaste flitspaal of via een ANPR-camera voor trajectcontrole: € 4,00 per dossier.
          • voor alle dossiers die zijn vastgesteld door een mobiele snelheidsmeter: het bedrag van de boete verminderd met € 4,00 voor de gemeente en verminderd met de door de gemeente gemaakt kosten (voor de digitale verwerking, sanctionerend ambtenaar, verzendkosten,...).
          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Natalie Chaltin, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Natalie Chaltin
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          De vergoeding aan de politiezone als volgt te bepalen.:

          • voor alle dossiers waarbij de overtreding is vastgesteld door een vaste flitspaal of via een ANPR-camera voor trajectcontrole: 4,00 per dossier.
          • voor alle dossiers die zijn vastgesteld door een mobiele snelheidsmeter: het bedrag van de boete verminderd met € 4,00 voor de gemeente en verminderd met de door de gemeente gemaakte kosten (voor de digitale verwerking, sanctionerend ambtenaar, verzendkosten,...).

          Artikel 2.

          In het eerste kwartaal van 2025 zal er een eerste vergoeding op basis van de ontvangsten van het jaar 2024 worden uitbetaald aan de politiezone Hageland.

          Vanaf het boekjaar 2025 zullen de vergoedingen per verstreken kwartaal worden afgerekend en in het volgende kwartaal worden uitbetaald aan de politiezone Hageland.

    • Algemeen beleid

      • Intergemeentelijke samenwerking

        • Kanvaz - buitengewone algemene vergadering op woensdag 25 september 2024

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
          Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Natalie Chaltin, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Rita Soetaerts, gemeenteraadslid

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Decreet lokaal bestuur inzonderheid art.
          Probleemstelling

          De buitengewone algemene vergadering van Kanvaz bv vindt plaats op 25 september 2024 met volgende agendapunten:

          1. Verslag van de Raad van Bestuur over de verrichtingen van het dienstjaar 2023
          2. Verslag van de commissaris
          3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023
          4. Bestemming van het resultaat
          5. Kwijting te verlenen aan bestuurders raad van bestuur en commissaris
          6. Samenstelling raad van bestuur
          7. Uittredende aandeelhouders
          8. Benoeming mandaat commissaris
          9. Goedkeuring van de notulen van de vergadering
          Motivering

          De agenda van de vergadering kan goedgekeurd worden.

          Als vertegenwoordigers voor de buitengewone algemene vergaderingen voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid:

          Effectieve: Mevrouw Kathy Stalpaert Ketelstraat 95b 3454 Geetbets. E-mailadres: kathy.stalpaert@gmail.com

          Plaatsvervanger: Mevrouw Anita Coenen Leeuwbeekstraat 6a 3454 Geetbets. E-mailadres: anita.coenen@skynet.be

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Natalie Chaltin, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Natalie Chaltin
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Kanvaz bv op 25 september 2024 goed te keuren.

          Artikel 2.

          De vertegenwoordiger Effectieve: Mevrouw Kathy Stalpaert Ketelstraat 95b 3454 Geetbets. E-mailadres: kathy.stalpaert@gmail.com, plaatsvervanger: Mevrouw Anita Coenen Leeuwbeekstraat 6a 3454 Geetbets. E-mailadres: anita.coenen@skynet.be wordt gemandateerd om alle agendapunten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering Kanvaz bv op 25 september 2024 goed te keuren.

          Artikel 3.

          Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan KANVAZ Directie@kanvaz.be

Namens Gemeenteraad,

Herman Stiers
Algemeen directeur

Kris Swinnen
Voorzitter van de raad