Besluitenlijst college van burgemeester en schepenen van «van».
De notulen werden samen met de dagorde aan de leden van het college bezorgd. Als er hierover geen opmerkingen zijn, kunnen deze goedgekeurd worden.
Goedkeuring van de bestelbonnrs G/2021/308 t.e.m. 342.
Goedkeuring van de aanrekeningslijsten G/2021/115 t.e.m. 119.
Goedkeuring van de verzamelstaat vorderingen G/2021/58 (VK) en de verzamelstaat vorderingen G/2021/59 (VK ALFA).
De notariële brief van Notaris Bernard Indekeu dd.25 juni 2021, in uitvoering van art. 5.2.2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, betreffende de verdeling van een perceel grond.
Bedoeling verdeling: verdeling Aquafin
De notariële brief van Notaris Vincent Tallon dd.28 juni 2021, in uitvoering van art. 5.2.2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, betreffende de verdeling van een perceel grond.
Bedoeling verdeling: aankoop van loten 1, 2 en 3 door de Gemeente Geetbets
De notariële brief van Notaris Vincent Tallon dd.30 juni 2021, in uitvoering van art. 5.2.2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, betreffende de verdeling van een perceel grond.
Bedoeling verdeling: perceel grond met gebouwen om toe te voegen bij perceel 228S zijnde de woning Dorpsstraat 59
Het betreft de bespreking van de toestand van de weg.
De verslagen veiligheid nr. 1, 2, 3 en 4 van resp 25 mei 2021, 9 juni 2021 en 1 juli 2021, opgesteld door Vekmo Safety, worden voor goedkeuring voorgelegd.
De gemeente heeft een schrijven ontvangen van een inwoner uit de Oppenstraat. Deze woont samen met zijn gezin sinds 2010 in deze straat. In zijn schrijven verwijst hij naar het verkeersplateau ter hoogte van nr 14. Dit verkeersplateau werd destijds conform de technische specificaties aangelegd.
De inwoner, tesamen met zijn buren, stellen zich de vraag of dit verkeersplateau vandaag nog voldoet aan de strikte geometrische kenmerken en aan de aard van het verkeer dat er overheen moet. Zij vragen met dringendheid de herziening van dit verkeersplateau en een alternatieve oplossing.
Hun argumentatie luidt als volgt:
Het verkeer is de afgelopen 10 jaar toegenomen en dus ook het zware verkeer daar de Oppenstraat een belangrijke verbindingsweg werd tussen de omringende gemeenten.
De huidige verkeersstroom over het verkeersplateau is niet meer aangepast aan het oorspronkelijk objectief, zijnde de verkeersremming en een veiligere straat. Er wordt nauwelijks of niet meer geremd met als gevolg schokken, trillingen en lawaai van het zeer frequent contact tussen voertuigen met de klinkers van de op- en afrit en de stenen omranding, door onaangepaste snelheid.
De effecten van de schokken en de trillingen zijn niet alleen voelbaar maar laten ook zichtbare schade achter in de woning.
De ligging van het verkeersplateau verhindert het normale gebruik van de voortuin als opritmogelijkheid (doch dit heeft hun destijds niet weerhouden om het stuk bouwgrond te kopen.).
Tijdens de regelmatige onderhoudsinterventies van de gemeentewerkers wordt het groenafval en/ of zand weggeblazen wat vaak in de afvoerputten terechtkomt en aanleiding geeft tot verstopping.
Bij hevige regenval kan het regenwater niet behoorlijk wegstromen omdat het verkeersplateau als een dam het water tegenhoudt en overstromingsrisico’s oplevert voor de omringende buren.
(zij eindigen hun betoog als zij de gebreken of de evolutie hadden gekend ze de grond niet of aan mindere prijs zouden hebben gekocht).
Tijdens het uitvoeren van werken aan de waterleiding in de Hogenstraat heeft De Watergroep op heel wat locaties openingen in het wegdek – asfalt – gemaakt om overkoppelingen te verwezelijken, waarbij er na verloop van jaren zich aftekeningen maar ook verzakkingen hebben voorgedaan in het wegdek – oorzaak een slechte verdichting of te wijten aan niet conform aanvulmateriaal. Het gemeentebestuur wenst deze schade te verhalen (> 20.000euro) op De Watergroep. Een advocaat werd reeds aangesteld die op zijn beurt een gerechtsdeskundige kan vorderen maar deze moet hiervoor eerst een technisch verslag van een expert hebben. Deze vraag werd gesteld aan het OCW (Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw) om een eerste onderzoek uit te voeren en een verslag als expert op te stellen, waarin de beschrijving van de schade wordt weergegeven en waaruit blijkt dat de schade kan te wijten zijn aan de uitgevoerde werken. Om een technisch verslag te kunnen opstellen vraagt het OCW dat er een aantal proeven op een 3 à 4-tal locaties gedaan worden om de mogelijke oorzaken van deze verzakkingen te achterhalen. Het maken en het dichten van de openingen in de asfalt, alsook het plaatsen van signalisatie is ten laste van de gemeente. Het uitvoeren van de proeven met interpretatierapport zal al gauw een € 5.000 à € 6.000 kosten. Bijkomend stelt het OCW duidelijk dat het niet zeker is dat zij daadwerkelijk kunnen bewijzen dat de aanvullingen onvoldoende verdicht zijn. Eveneens kunnen de resultaten door de tegenpartij genegeerd worden en dienen deze aldus opnieuw te gebeuren in opdracht van een gerechtsexpert. De kosten van het deskundig onderzoek zullen moeten voorgeschoten worden door de gemeente en deze kunnen snel oplopen tot duizenden euro’s. Deze kosten zullen bij het einde van de gerechtelijke procedure ten laste gelegd worden van de partij die in het ongelijk gesteld wordt. Om een gerechtsdeskundige te vorderen zal onmiddellijk een procedure ten gronde ingeleid worden bij dagvaarding, waarbij dan onmiddellijk bij wijze van voorlopige maatregel een deskundige gevorderd wordt. Er dient tevens ook gemeld dat er geen herstellingen mogen uitgevoerd worden als we een gerechtsdeskundige wensen aan te stellen, aangezien deze dan niets meer kan vaststellen en de zaak bij voorbaat verloren zal zijn. Eenmaal de deskundige is aangesteld en deze de nodige vaststellingen en onderzoeken heeft gedaan kan deze de werken wel vrijgeven voor herstelling.
Ondertussen hebben we een nieuwe offerte ontvangen van Lummense Wegenbouw voor het herstellen van het wegdek ter hoogte van 24 locaties, dit ten bedrage van €20.490 excl. btw of € 24.792,90 incl. btw.
Welke stappen wensen jullie te ondernemen, hierbij de afweging maken met de tijd van de gemeentediensten + kosten onderzoek/ gerechtsdeskundige versus mogelijke vergoeding schade. (Helemaal geen zekerheid).
Voor het ontwerp, de herindeling en algemeen interieuradvies voor de bibliotheek van Geetbets kan men beroep doen op een externe firma. Samen worden de noden en de mogelijkheden afgetoetst om zo tot een harmonieus ontwerp te komen, uitgevoerd volgens de regels van de kunst.
Binnen het kader van mobiliteit en verkeersveiligheid kocht de gemeente een dynamisch snelheidsdisplay. Met dergelijk display kan men het rijgedrag van de weggebruiker beïnvloeden door middel van sensibilisering. Bovendien biedt het systeem de mogelijkheid om de verzamelde gegevens (verkeerstellingen, snelheidsmetingen, ...) te analyseren en te interpreteren. deze analyse kan eenvoudig gebeuren via de "Trafficheck Cloud", dewelke toegankelijk is vanop elke PC/tablet met internettoegang. De technische dienst stelt een planning voor om het display te plaatsen op verschillende locaties.
In het kader van het bouwproject "Site Grazen" zal een nieuwe aansluiting aardgas worden ingeleid, alsook een verzwaring van de reeds aanwezige elektriciteitsaansluiting. Fluvius voerde een plaatsbezoek uit en maakt een offerte over aan de technische dienst.
Het betreft een aanvraag voor actualisatie vergunning inrichting 20210420-0080
Er waren in totaal 4 verenigingen die deelgenomen hebben aan de zwerfvuilactie "Lenteschoonmaak".
Ze voldeden alle 4 aan de vooropgestelde voorwaarden van het subsidie reglement.
Er kan dus aan elk van de verenigingen 75,00 euro subsidie uitbetaald worden.
In het verleden werd er gekozen om een omleiding/verkeersleefbaarheidweg, de Spoorwegstraat, aan te leggen om het verkeer door het centrum van Geetbets te verminderen.
De Spoorwegstraat wordt echter nog niet optimaal gebruikt waardoor er nog teveel doorgaand verkeer door het centrum van Geetbets rijdt.
Via een proefopstelling en dus aanpassing van de huidige verkeersregeling kan getracht worden op een zo veilig mogelijke manier het verkeer richting de Spoorwegstraat te leiden en zo minder doorgaand verkeer in het centrum te bekomen.
Aanvraag voor organisatie wielerwedstrijd
Het betreft een open parcours met een afstand van 43km (10 ronden van 4,3km).
Volgende straten zijn betrokken:
Drinkteilstraat-Steenweg op Kortenaken-Heirbaan-Rhodestraat-Overbeekstraat-Spoorwegstraat-Drinkteilstraat
Volgende omleiding is nodig: Geen
Vraag om de tentoonstellingspanelen te bezorgen uiterlijk 20 juli voor het plaatsen van een proefopstelling.
De gemeente Kortenaken bezorgde ons een brief met de vraag tot het uitvoeren van een gezamenlijke bestuurskrachtmeting vanuit de optiek tot mogelijke samenwerking / fusie.
De Vlaamse Regering biedt gemeenten die overgaan tot een vrijwillige fusie een fusiebonus. Daarnaast zijn er ook reeds pleidooien voor verplichte fusies vanaf 2024.
Het aangaan van het gesprek en aftoetsen naar wederzijdse interesse tot fusie lijkt aangewezen. Het laten uitvoeren van een gezamenlijke bestuurskrachtmeting brengt de voor- en nadelen voor elk van de mogelijke partners in kaart waardoor een weloverwogen beslissing kan worden genomen.
Op 22 juni 2021 is bij een bezoek aan de begraafplaats Rummen gebleken dat de resterende afstand tussen een grafsteen die was geplaatst op 07 juni 2021 en de haag niet voldoende meer is om de volgende grafsteen te plaatsen. Bij opmeting bleek de grafsteen 100cm breed, terwijl artikel 48§2 van het gemeentelijk reglement betreffende begraafplaatsen een maximum breedte van 90 cm voor de grafsteen op een kelder toelaat.
Niet alleen zijn de afmetingen niet gerespecteerd, er ontstaat ook een probleem voor de volgende grafsteen die geplaatst dient te worden.
Op basis van art. 48 §4 van het gemeentelijk reglement op de begraafplaatsen kan na een zonder gevolg gebleven ingebrekestelling en op bevel van de burgemeester, van ambtswege worden overgegaan tot het wegnemen van de materialen en het herstellen in de oorspronkelijke staat op kosten van de overtreder.
De resultaten van de schriftelijke en mondelinge proef worden ter kennis gegeven aan het college van burgemeester en schepenen.
De aanstelling van de “Deskundige omgeving (m/v), voltijds niveau B1-B3 in contractueel verband dient te gebeuren.
De datum van indiensttreding voor de “Deskundige omgeving (m/v), voltijds niveau B1-B3 in contractueel verband dient te worden bepaald.
Toekennen van vergoeding voor arbeidsongeval door Ethias.
Een gezin met 2 kinderen doet een aanvraag voor het sociaal tarief Buitenschoolse Kinderopvang Geetbets.
De BKO heeft een relatief oud personeelsbestand en kampt al jaren met diverse afwezigheden hetgeen de goede werking in het gedrang brengt.
Een bijkomende duurzame ondersteuning door extra tijdelijk personeel is aangewezen. Daarom is er een akkoord om o.a monitoren voornamelijk voor tijdens de vakantieperiodes aan te stellen. Gezien de overmacht situatie kan er afgeweken worden van de aanwervingsvoorwaarden waardoor breder kan geworven worden (leerkrachten). Een creatieve werving is noodzakelijk om in bijkomend tijdelijk personeel te voorzien gezien de grote tekorten op de arbeidsmarkt (knelpunt beroep). De recent aangelegde werfreserve is reeds uitgeput. Het personeelsbudget zal niet overschreden worden mits de niet aangewende kredieten aangesproken worden.
Een ouder doet een aanvraag voor het sociaal tarief Buitenschoolse Kinderopvang Geetbets.