Thu 26/08/2021 - 20:00 Raadzaal
De notulen en het zittingsverslag werden samen met de dagorde aan de leden van de gemeenteraad bezorgd. Als er hierover geen opmerkingen zijn, kunnen deze goedgekeurd worden.
Raadslid Bart Andries heeft zijn ontslag als gemeenteraadslid aangeboden.
De eerstvolgende opvolger is Marcel Andries.
De geloofsbrieven van Marcel Andries worden onderzocht.
Marcel Andries dient de eed “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen” af te leggen in handen van de voorzitter.
Na de eedaflegging kan Marcel Andries zijn mandaat als gemeenteraadslid opnemen en de vergadering vervoegen.
De rangorde van de raadsleden wordt bij de installatievergadering bepaald op basis van de anciënniteit en vervolgens het aantal behaalde naamstemmen bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen.
Opvolgers die als raadslid geïnstalleerd worden, worden onderaan de lijst bijgeschreven naar datum van hun ambtsaanvaarding, bij gelijke datum van ambtsaanvaarding wordt de voorrang bepaald naargelang het aantal behaalde voorkeursstemmen bij de laatste gemeenteraadsverkiezing.
De rangorde is dan als volgt:
|
Naam |
Voornaam |
Aanvang |
Anciënniteit bij installatie |
Voorkeurstemmen |
|
Claes |
Ingrid |
Installatie |
8664 |
498 |
|
Roggen |
Jo |
Installatie |
6474 |
1230 |
|
Vlayen |
Bart |
Installatie |
4969 |
275 |
|
Vandezande |
Germain |
Installatie |
4283 |
429 |
|
Jamar |
Chris |
Installatie |
4282 |
946 |
|
Allard |
Elke |
Installatie |
4282 |
348 |
|
Strouven |
Roland |
Installatie |
3315 |
504 |
|
Huybrechts |
Kevin |
Installatie |
2090 |
195 |
|
Najem |
Nadia |
Installatie |
0 |
662 |
|
Swinnen |
Kris |
Installatie |
0 |
478 |
|
Soetaerts |
Rita |
Installatie |
0 |
470 |
|
Doms |
Stijn |
Installatie |
0 |
444 |
|
Ruysen |
Danny |
Installatie |
0 |
272 |
|
Fontaine |
Evelyne |
29/03/2021 |
- |
362 |
|
Jacobs |
Tony |
28/06/2021 |
- |
293 |
|
Weckx |
Katrien |
28/06/2021 |
- |
242 |
|
Andries |
Marcel |
26/08/2021 |
- |
238 |
In de tabel van de innemingen is er een typfout in een perceelsnummer opdat de aktes in overeenstemming zouden zijn met de gemeenteraadsbeslissing moet dit aangepast worden.
Daar de bijkomende inneming (inn. 173) niet realiseerbaar is dient deze inname terug aangepast te worden aan het vorige voorgestelde innameplan en rooilijnplan.
Naar aanleiding van de wegenis- en rioleringswerken in de Glabbeekstraat (Aquafinproject 20.101) heeft het bestuur aan Fluvius gevraagd om het elektriciteitsnet in de Glabbeekstraat (deel tussen Spoorwegstraat en de grens met Zoutleeuw) ondergronds te brengen en nieuwe verlichtingspalen te voorzien met een eventuele meerprijs indien er geopteerd zou worden voor kreukelpalen.
Offerte met kenmerk P/040482 – D288332.
Offerte met kenmerk P/040482 – D288387.
|
Omschrijving |
Aantal |
Eenheid |
|
Prijs excl. btw |
Btw-regime |
|
Ondergronds brengen net |
|
|
|
|
|
|
Elektriciteit: |
1 |
|
€ |
62.460,50 |
13.116,71 |
|
Grondwerken: |
1 |
|
€ |
122.652,22 |
25.756,97 |
|
|
|
|
|
185.112,72 |
38.873,67 |
|
Nieuwe verlichting |
|
|
|
|
|
|
Aansluiting OV op het net: |
79 |
st |
€ |
14.407,55 |
|
|
Materiaal palen en steunen: |
79 |
st |
|
23.031,28 |
|
|
Plaatsen palen/steunen: |
79 |
st |
|
23.482,44 |
|
|
Materiaal verlichtingstoestellen: * |
79 |
st |
|
25.110,95 |
|
|
Waarvan Recupel: |
|
|
|
0.79 |
|
|
Plaatsen verlichtingstoestellen: |
79 |
|
|
4.932,76 |
|
|
|
|
|
|
90.964,97 |
|
|
Bestaande verlichting |
|
|
|
|
|
|
Palen en steunen: |
|
|
|
|
|
|
Wegnemen en slopen: |
58 |
St |
€ |
3.202,18 |
|
|
Verplaatsen: |
6 |
St |
€ |
1.205,94 |
|
|
Verlichtingstoestellen: |
|
|
|
|
|
|
Wegnemen en slopen: |
58 |
St |
€ |
2.343,78 |
|
|
Verplaatsen: |
6 |
St |
€ |
374,64 |
|
|
|
|
|
€ |
7.126,54 |
|
|
SUBTOTAAL |
|
|
|
283.205,03 |
|
|
Btw: |
|
|
|
38.872,67 |
|
|
TOTAAL |
|
|
|
322.078,7 |
|
|
* Meerkost kreukelpalen: € 155,29/paal voor HE staal hoekige paal |
79 |
st |
€ |
12.267,91 |
|
|
* Meerkost kreukelpalen: 570,42/paal voor HE aluminium ronde paal |
79 |
St |
€ |
45.063,18 |
|
Via het energie en klimaatpact kunnen er bijkomende middelen naar de gemeente stromen in het kader van duurzame doelstellingen zoals aangegaan in 2019 door de ondertekening van de burgemeesterconvenant 2030.
Bij het pact horen ook een aantal engagementen.
De gemeenteraad is exclusief bevoegd om te beslissen over het aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen van een gemeenteweg. Omvat een omgevingsvergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg, dan spreekt de gemeenteraad zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeentewe
In de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2021004470 ingediend op 5 mei 2021 worden volgende werken voorzien:
- Het uitvoeren van wegeniswerken op het kruispunt van de Hulsbeekstraat met fietssnelweg F22
- Het aanleggen van een deel van de fietssnelweg, rekening houdend met de dimensies uit het vademecum fietsvoorzieningen
- Het aanleggen van een as-verschuiving en verkeersplateau d.m.v. de plaatsing van oprijelementen en een verplichte stop t.h.v. het kruispunt.
- Het realiseren van een kwaliteitsvolle fietsverbinding met voorrangsregeling en verhoogde veiligheid
Alvorens het college van burgemeester en schepenen een uitspraak kan doen inzake de vergunningsaanvraag is er een beslissing van de gemeenteraad nodig inzake de wegeniswerken.
De gemeenteraad is exclusief bevoegd om te beslissen over het aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen van een gemeenteweg. Omvat een omgevingsvergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg, dan spreekt de gemeenteraad zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg.
De aanvraag voorziet het creëren van vier loten bestemd voor halfopen bebouwing. De aanvraag voorziet dat lot 9 met een oppervlakte van 49ca wordt overgedragen aan de gemeente Geetbets om te worden opgenomen in het openbaar domein. Dit betreft een deel van lot Afd. 3 sectie A perceel 48S en een deel van lot Afd. 3 sectie A perceel 48T.
Alvorens het college van burgemeester en schepenen een uitspraak kan doen inzake de vergunningsaanvraag is er een beslissing van de gemeenteraad nodig inzake de wegeniswerken.
De huidige overeenkomst voor de subsidie contact- en bronopsporing ter bestrijding van COVID-19, een eerste maal verlengd via een addendum, loopt tot 31 augustus 2021. Door het BVR van 16 juli 2021 kan dit nogmaals verlengd worden tot 15 oktober 2021.
De gemeente dient de beslissing hieromtrent ten laatste voor 30 september 2021 door te geven aan Vlaanderen.
De gemeenteraad is bevoegd om onderhavig besluit te nemen.
Ingevolge het ontslag van Birthe Lux als gemeenteraadslid kan zij niet meer zetelen in de politieraad.
De opvolger is Germain Vandezande, hij heeft echter verzaakt aan zijn recht van opvolging, bijgevolg is er geen opvolger meer.
Wanneer een effectief lid voor het verstrijken van zijn mandaat ophoudt deel uit te maken van de politieraad en hij geen opvolger of opvolgers heeft, kunnen alle nog in functie zijnde gemeenteraadsleden die de voordracht van het te vervangen lid hadden ondertekend, gezamenlijk een kandidaat effectief lid en één of meer kandidaat-opvolgers voordragen. In dit geval worden deze kandidaten verkozen verklaard, de kandidaat-opvolgers in orde van hun voordracht.
De oorspronkelijke voordracht werd ondertekend door Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Erik Soors, Kris Swinnen, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Birthe Lux en Germain Vandezande, hiervan zijn Erik Soors en Birthe Lux niet meer in functie bijgevolg kunnen Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Kris Swinnen, Rita Soetaerts, Stijn Doms, en Germain Vandezande gezamenlijk een kandidaat effectief lid en één of meer kandidaat-opvolgers voordragen.
Volgende voordracht werd ingediend:
|
Kandidaat effectief lid |
Kandidaat opvolgers |
| JACOBS Tony |
- |
De burgemeesters dienen de drukke locaties vast te leggen waar het verplicht is een mondmasker te dragen.
Gelet op de cijfers, de aangepaste wetgeving inzake de coronacrisis, de communicatie vanuit Ecowerf en de beperkte drukte op de markten in de gemeente, kan de mondmaskerplicht op een aantal locaties afgeschaft worden.
Het besluit dient door de gemeenteraad bekrachtigd te worden.
De gemeente kan als vennoot van INTERLEUVEN beroep doen op exclusieve dienstverlening. Dit betekent dat er op de door de eigen personeelsleden van INTERLEUVEN ondersteunende activiteiten’ geleverde prestaties geen BTW dient betaald te worden.
In vergadering van 30 december 2019 werden voor de periode van 01 januari 2020 t.e.m. 31 december 2025 al volgende onderdelen goedgekeurd.
1.5. Technische en administratieve begeleiding, adviseren en coördineren van projecten
2.2. Uitvoering ruimtelijk vergunningenbeleid
2.4. Adviesverlening ruimtelijke ordening
3.1. Basisondersteuning
3.3. Taakondersteuning
4.2. Geïntegreerde omgevingshandhaving
13.1. Begeleiden, opvolgen, adviseren en ondersteunen van de gemeentelijke noodplanning.
Hier dient nog “3.2. klimaatondersteuning” aan toegevoegd worden.
Met corona en tijdens de voorbije wateroverlast bleek duidelijk hoe belangrijk consequente en neutrale communicatie naar de burger is.
Het moet duidelijk voor de burger zijn:
Inwoners, maar ook niet-inwoners (bijvoorbeeld bij wateroverlast) gaan zelf op zoek naar informatie en de eerste plaats waar mensen gaan zoeken is de website van de gemeente of de social media-kanalen van de gemeente. De website zou steeds up-to-date moeten zijn. De andere kanalen (social media, app, …) dienen vervolgens om de artikels te delen.
Zoutleeuw werkte tijdens de crisis met een “wall” waarop regelmatig updates verschenen. Uiteraard begrijpen we dat dit de voorbije crisis niet evident was en dat er op dat moment andere prioriteiten waren, maar toekomstgericht denken we dat het belangrijk is om hier ook aandacht aan te besteden en om nu al iemand binnen het personeel aan te duiden die in de toekomst de taak op zich neemt om de communicatie tijdens crisissen te organiseren. Maar ook buiten deze extreme situaties is het belangrijk om de burger consequent via de juiste kanalen te informeren.
Als de website up to date is kunnen de berichten vervolgens via social media, de app van de gemeente, … gedeeld worden.
Als CD&V Geetbets vinden we het belangrijk dat de toon van berichten op de website en social media steeds neutraal is. Momenteel zien we regelmatig dat er op de officiële kanalen slechts enkele mandatarissen getagd worden. Wij denken echter dat er een belangrijke rol voor alle mandatarissen is weggelegd om de gemeentelijke communicatie te helpen verspreiden. Als de berichten neutraal zijn dan kunnen deze perfect via onze persoonlijke profielen verder verspreid worden.