Terug College

Tue 12/08/2025 - 14:00 Bureel burgemeester

Notulen

  • De notulen werden samen met de dagorde aan de leden van het college bezorgd. Als er hierover geen opmerkingen zijn, kunnen deze goedgekeurd worden.

    Voorstel van beslissing:

    De notulen goed te keuren.

Algemene financiering

  • Goedkeuring van de bestelbonnrs G/2025/540 t.e.m. 561.

    Voorstel van beslissing:

    De bestelbons goed te keuren.

  • Goedkeuring van de aanrekeningslijsten G/2025/98 t.e.m. 100.

    Voorstel van beslissing:

    De aanrekeningslijsten goed te keuren.

  • Goedkeuring van de verzamelstaat vorderingen G/2025/114 & 115 (VK) en de verzamelstaat vorderingen G/2025/116 (VK ALFA).

    Voorstel van beslissing:

    De verzamelstaten goed te keuren.

  • Het betreft een bezwaar tegen de milieubelasting 2025.

    Voorstel van beslissing:

    De milieubelasting 2025 voor kohier MILIEU2025 aanslagjaar 2025 met artikelnummer 250001436 is niet verschuldigd.

  • Het betreft een bezwaarschrift tegen een retributie.

    Voorstel van beslissing:

    De retributie blijft verschuldigd.

    Het factuur G/VK alfa/2025/17629 voor een bedrag van € 240,00 dient betaald te worden.

  • Het college van burgemeester en schepenen heeft in vergadering van 28 september 2021 het gunningsverslag " Raamovereenkomst voor diverse verzekeringen voor de TGV-gemeenten opdracht verzekeringen 2022-2025" goedgekeurd.

    Onze polissen lopen in principe af op 31 december 2025, maar die kunnen met 1 jaar worden verlengd. Gelet op de gunstige tarieven die we hebben kunnen bekomen, zou het voorstel zijn om dat jaar verlenging te benutten.

    Ondertussen heeft P&V  laten weten dat hun polis B.A. en Rechtsbijstand aflopen op 31/12/2025 en zij geen verlenging meer toestaan.

    Dit stelt ons dus voor het probleem dat we van 01/01/2026-31/12/2026 geen polis B.A. meer hebben.

    De firma Van Dessel, die ons begeleidt, heeft ondertussen offertes aangevraagd bij AXA en Ethias (ook aangeschreven in 2021).

    Ethias heeft bevestigd dat ze onze polissen voor de percelen personen, zaakschade en vloot met één jaar kunnen verlengen met volgende uitzondering :

    optrekken minimumpremie ARE naar € 150,00 en minimumpremie AR Machinebreuk naar € 250,00.

    Dit lijkt een zeer correct voorstel en er wordt ons aangeraden hierop in te gaan.

    Voorstel van beslissing:

    De verlenging van de polissen personen, zaakschade en vloot bij Ethias-verzekering voor één jaar tot 31 december 2026 goed te keuren.

Omgeving

  • CV De Fruitfretters vraagt de toestemming aan het college van burgemeester en schepenen om tijdens de occasionele activiteit  “Rummen Kermis - Terras met optredens maandag” in Centrum Rummen en op de parking naast de school, Ketelstraat, 3454 Rummen af te mogen wijken van de algemene ‘niet ingedeelde’ geluidslimiet van ≤ 85 dB(A) LAeq, 15 min. Het aangevraagde maximale geluidsniveau dat men wenst te hanteren is 100 dB (A) LAeq, 60 min op 1 september 2025. Deze muzikale activiteiten duren maximaal van 10:00 tot 23:00.

    Voorstel van beslissing:

    Toelating te verlenen.

Ruimtelijke ordening

Wonen

Openbare werken

  • Aanvraag voor de verlenging van een privatieve ingebruikname van het openbaar domein voor het plaatsen van een container en stelling ter hoogte van Drinkteilstraat 4.

    Oppervlakte: 16 m²

    Periode: vanaf 8 juli 2025 tot en met 19 september 2025.

    Voorstel van beslissing:

    De ingebruikname toe te staan.

    Onder volgende voorwaarden:

    • Het geplaatste object voldoet aan de wettelijke bepalingen inzake signalisatie die zowel bij dag als bij nacht verlicht wordt;
    • Het geplaatste object uiterst rechts op de rijbaan geplaatst wordt zodat de vrije doorgang op de rijbaan minstens 3,0 m blijft;
    • de nodige voorzorgen worden genomen zodat het geplaatste object geen schade toebrengt aan het openbaar domein.

    Verschuldigde retributie: € 296,00


Patrimonium

  • In de opvangruimtes van de buitenschoolse kinderopvang (BKO) te Rummen wordt regelmatig hinderlijk geluid ervaren, onder meer door galm en een verhoogd geluidsniveau als gevolg van het hoge aantal kinderen in de opvang. Dit heeft niet alleen een impact op het comfort en welzijn van de kinderen, maar ook op de werkomstandigheden van de begeleiders.

    Voorstel van beslissing:

    Goedkeuring te verlenen aan de gunning van de opdracht "Akoestische maatregelen" voor toepassing in de BKO te Rummen.

  • In het kader van de opmaak van de notariële akte voor het formeel vestigen van het recht van opstal op het perceel gelegen te Ganzenweg 23+, gekadastreerd volgens titel sectie B nummers 369H2 en 369L2 (meting volgens loten 1 en 2), heeft notariskantoor Tallon een ontwerpakte opgesteld. In dit verband werd gevraagd om bijkomende informatie aan te leveren die in de akte zal worden opgenomen.

    Voorstel van beslissing:

    Goedkeuring te verlenen aan de aanvullende bepalingen in de akte voor het recht van opstal op het perceel gelegen te Ganzenweg 23+, gekadastreerd volgens titel sectie B nummers 369H2 en 369L2.

Milieu

  • Interleuven heeft zijn nieuw projectaanbod 2025-2026 samengesteld. Indien er interesse is in één of meerdere van hun projecten dienen we dit via een collegebeslissing kenbaar te maken. 

    Voorstel van beslissing

    Kennis te nemen van de projectfiches milieu & klimaat van Interleuven en principieel akkoord te gaan om deel te nemen aan de nieuwe projecten.

    Op basis van de uitgewerkte projectfiches in het najaar van 2025 een definitieve beslissing te nemen.

  • Op zaterdag 20 september 2025 van 9 uur tot 12 uur gaat de zwerfvuilactie World Cleanup Day door in Geetbets. We komen samen aan de voorkant van de AD Delhaize vanaf 8u30. In samenwerking met de milieuadviesraad, Geetbets Proper en AD Delhaize steken de vrijwilligers de handen uit de mouwen om mee hun buurt op te ruimen.

    Voorstel van beslissing:

    Aan elke deelnemer aan de World Clean up day op 20 september 2025 een waardebon van AD Delhaize van € 5,00 te schenken. Aan elke deelnemende erkende vereniging die voldoet aan de vooropgestelde voorwaarden van het subsidie reglement (zie GR beslissing van 27 januari 2020) een bedrag uit te keren van € 75,00.  

  • CV De Fruitfretters vraagt de toestemming aan het college van burgemeester en schepenen om tijdens de occasionele activiteit  “Traktorrondrit en Boerenfuif” tijdens een rondrit door Geetbets en in Centrum Rummen, Ketelstraat, 3454 Rummen af te mogen wijken van de algemene ‘niet ingedeelde’ geluidslimiet van ≤ 85 dB(A) LAeq, 15 min. Het aangevraagde maximale geluidsniveau dat men wenst te hanteren is 95 dB(A) LAeq, 15 min op 29-30 augustus 2025. Deze muzikale activiteiten duren maximaal van 18:00 tot 03:00.

    Voorstel van beslissing:

    Toelating te verlenen.

  • CV De Fruitfretters vraagt de toestemming aan het college van burgemeester en schepenen om tijdens de occasionele activiteit  “Rummen Kermis - Terras met optredens zondag” in Centrum Rummen en op de parking naast de school, regio Ketelstraat, 3454 Rummen af te mogen wijken van de algemene ‘niet ingedeelde’ geluidslimiet van ≤ 85 dB(A) LAeq, 15 min. Het aangevraagde maximale geluidsniveau dat men wenst te hanteren is 100 dB (A) LAeq, 60 min op 31 augustus 2025. Deze muzikale activiteiten duren maximaal van 15:00 tot 02:00.

    Voorstel van beslissing:

    Toelating te verlenen.

  • Dienst Vrije Tijd - Gemeente Geetbets vraagt de toestemming aan het college van burgemeester en schepenen om tijdens de occasionele activiteit  “Rummen Kermis - Verrassingsoptreden DVT” in Centrum Rummen en op de parking naast de school, Ketelstraat, 3454 Rummen af te mogen wijken van de algemene ‘niet ingedeelde’ geluidslimiet van ≤ 85 dB(A) LAeq, 15 min. Het aangevraagde maximale geluidsniveau dat men wenst te hanteren is 100 dB (A) LAeq, 60 min op 2 september 2025. Deze muzikale activiteiten duren maximaal van 14:00 tot 00:00.

    Voorstel van beslissing:

    Toelating te verlenen.

  • CV De Fruitfretters vraagt de toestemming aan het college van burgemeester en schepenen om tijdens de occasionele activiteit  “Sterrenparade 2025” in de Sporthal de Warande, Ketelstraat 50, 3454  Rummen af te mogen wijken van de algemene ‘niet ingedeelde’ geluidslimiet van ≤ 85 dB(A) LAeq, 15 min. Het aangevraagde maximale geluidsniveau dat men wenst te hanteren is 95 dB(A) LAeq, 15 min op 6-7 september 2025. Deze muzikale activiteiten duren maximaal van 18:30 tot 02:00.

    Voorstel van beslissing:

    Toelating te verlenen.

Vrije tijd

Cultuur

  • Inrichten van een bingoavond.

    Aanvraag voor een vergunning voor een bingo op 27 september 2025 in voetbalkantine SK Rummen.

    Er werd een overzicht van inkomsten en uitgaven bezorgd van de laatste organisatie.

    Voorstel van beslissing:

    De aanvraag voor de bingo op 27 september 2025 in voetbalkantine SK Rummen goed te keuren.

  • Het betreft de vraag om een gemeentelijke tractor te laten meerijden in de tractorrit voorzien op 29 augustus 2025.

    Voorstel van beslissing:

    Toelating geven om een tractor van de gemeente te laten meerijden in de tractorrit voorzien op 29 augustus 2025.

Sport

  • Erkenning nieuwe verenigingen.

    Twee nieuwe verenigingen dienden een aanvraag in tot erkenning.

    Voorstel van beslissing:

    De nieuwe verenigingen te erkennen.

Algemeen beleid

Bevolking

  • Ambtshalve schrapping

    Op 29 juli 2025 werd door het college beslist om over te gaan tot een ambtshalve schrapping op 01 augustus 2025. Op 31 juli 2025 heeft de heer Jan Van Dam een mailtje gestuurd om een adreswijziging door te geven naar Broekstraat 15C te 3450 Geetbets.

    Door de aanvraag tot adreswijziging op 31 juli 2025, zou de schrapping uit de bevolkingsregisters op 1 augustus 2025 onterecht gebeuren.

    Voorstel van beslissing:

    De ambtshalve schrapping in te trekken.

ICT

  • Stopzetting contract BCT

    In 2019 startten we met een gezamenlijk implementatietraject met Tielt-Winge. Er vonden workshops plaats waarbij er aan de hand van een generiek proces een beschrijving van een productproces werd gemaakt. De volgende stap was om in 2020 de medewerkers hun op papier uitgetekend proces te laten inbrengen in de IGEN tool. De opleiding samen met Tielt-Winge stond ingepland en hebben we noodgedwongen door corona dienen te annuleren. In 2020, ondanks de mogelijkheid om via teams te vergaderen, hebben we deze niet terug kunnen inplannen. Een poging tot digitale product- en procesimplementatie enkel met de dienst burgerzaken en onthaal van de gemeente Geetbets gaf toch niet het gewenste resultaat.
    Gezien de tool dus al geruime tijd niet (optimaal) benut wordt, en gezien in de ICT roadmap is gebleken dat deze oplossing eerder interessant is voor besturen met 30.000 inwoners kan dit contract beter worden beëindigd.

    Voorstel van beslissing:

    Het contract met BCT te beëindigen vanaf 2026.

  • Er wordt voorgesteld om het contract met IPEX, aangetekend mailen, op te zeggen. Er is een opzegtermijn van 3 maand van toepassing. Voor de huidige looptijd van het contract dient de opzeg ten laatste 31 december 2025 gebeurd te zijn.

    De toepassing aangetekend mailen werd aangekocht in 2021. Tot heden werd er geen algemene implementatie in de organisatie bekomen. Bijkomend was er verwarring bij de betrokkenen die een aangetekend mail mochten ontvangen. Dit werd vaak als mogelijke Phishing en als niet authentieke communicatie vanuit de gemeente ervaren. 

    Daarnaast zijn er ondertussen andere alternatieven met dezelfde waarde als aangetekend schrijven/e-mailen, zoals de e-Box, waarnaar we documenten kunnen afdragen als overheid. We kunnen ons als organisatie in de eerste plaats beter daar op richten.

    Voorstel van beslissing:

    Contract met IPEX betreffende het aangetekend mailen te beëindigen en hiervan via aangetekend schrijven in kennis te stellen.

Personeel

  • Vervanging jobstudent 30-31 juli

    Door de opvangcapaciteit in Kinderclub De Schuifaf op te trekken van 27 naar 46 opvangplaatsen komen er meer kinderen naar de opvang.

    Om reglementair in orde te zijn, kan één kinderbegeleider instaan voor 14 kinderen. Bij het opvangen van 46 kinderen dienen er in de voor -en namiddag minstens 4 kinderbegeleiders aan het werk te zijn. Met de huidige poule aan kinderbegeleiders, rekening houdend met verlof en ziekte, dient er tijdens de maand juli extra hulp voorzien te worden van een jobstudent.

    Voorstel van beslissing:

    Het college neemt kennis van de vervanging op 30 en 31 juli 2025.

Welzijn

  • Gebruik van de refter.

    Werknemers mogen eten aan hun bureel indien dit op een hygiënische manier kan gebeuren en mits akkoord van de preventieadviseur-arbeidsarts en de vakorganisaties (comité). Dit akkoord wordt gevraagd.

    Voorstel van beslissing:

    Agenderen voor SOOC om akkoord te vragen betreffende het eten aan het bureel op voorwaarde dat dit op een hygiënische manier kan gebeuren.

Dagorde raad

  • Dagorde gemeenteraad 25 augustus 2025

    De ontwerpagenda van de gemeenteraad dient vastgesteld te worden.

    De gemeenteraad kan samengeroepen worden op 25 augustus 2025 om 20.00 uur.

    Voorstel van beslissing:

    De voorzitter van de gemeenteraad te verzoeken de gemeenteraad samen te roepen op  25 augustus 2025 om 20.00 uur in de raadzaal van het Administratief Centrum Den Molencouter en volgende punten op de dagorde op te nemen:

    OPENBAAR

    NOTULEN

    1. Goedkeuring notulen en zittingsverslag van 30 juni 2025.

    OMGEVING

    Ruimtelijke ordening

    2. Opwaardering Melsterbeek en heraanleg Galgestraat: Zaak der wegen

    ALGEMEEN BELEID

    Intergemeentelijke samenwerking

    3. Interleuven - Algemene vergadering op 24 september 2025

    ICT

    4. Raamovereenkomst Enterprise Service Management platform: toetreding.

    VRAGEN EN ANTWOORDEN

    5. Vragen en Antwoorden.


Publicaties