Besluitenlijst college van burgemeester en schepenen van «van».
De notulen werden samen met de dagorde aan de leden van het college bezorgd. Als er hierover geen opmerkingen zijn, kunnen deze goedgekeurd worden.
Voorstel van beslissing:
De notulen goed te keuren.
Goedkeuring van de bestelbonnrs G/2021/75 t.e.m. 80.
Voorstel van beslissing:
De bestelbons goed te keuren.
Goedkeuring van de aanrekeningslijsten G/2022/35 t.e.m. 37.
Voorstel van beslissing:
De aanrekeningslijsten goed te keuren.
Goedkeuring van de verzamelstaat vorderingen G/2022/19 - 20 (VK) en de verzamelstaat vorderingen G/2022/21 (VK ALFA).
Voorstel van beslissing:
De verzamelstaten goed te keuren.
Het betreft een aanvraag voor het bouwen van een halfopen eengezinswoning.
Voorstel van beslissing:
De aanvraag voorwaardelijk te vergunnen.
Het betreft een aanvraag voor het bouwen van een halfopen eengezinswoning.
Voorstel van beslissing:
De aanvraag voorwaardelijk te vergunnen.
Het betreft een aanvraag voor het opsplitsen van de handelsruimte in een winkelruimte en een bureel + loods.
Voorstel van beslissing:
De aanvraag voorwaardelijk te vergunnen.
Het betreft een aanvraag voor het slopen van een loods, een bijgebouw en aanhorigheden.
Voorstel tot beslissing:
De aanvraag voorwaardelijk te vergunnen.
Het beleidskader bevat enerzijds een overzicht van de transitie-opgaven voor de Getestreek, zoals eveneens opgenomen in het gebiedsprogramma voor de Getestreek, waarbij een groot aantal mogelijke acties en ingrepen worden voorgesteld. Deze vormen een inspiratiegids en menukaart om de transformatie van de dorpskernen naar een duurzame, leefbare toekomst voor de landelijke kernen te faciliteren.
Anderzijds bevat het beleidskader een gerichte afweging naar de wenselijkheid en kwaliteit van verdichting. Het kader bevat een matrix die aangeeft welk type verdichting nog mogelijk is op welke plaats, gekoppeld aan kernafbakeningen in de dorpsbundels. Vervolgens wordt voor verdichtingsprojecten een relatief lage richtdichtheid (in woningen per hectare) gedefinieerd die vervolgens, in onderhandeling per project en binnen bepaalde grenzen, kan worden verhoogd in ruil voor een aantal kwaliteiten die niet alleen het project maar ook de dorpskern ten goede komen. Deze kwaliteiten kunnen als stedenbouwkundige last worden opgelegd bij de vergunning.
Tenslotte werd voor elke geselecteerde dorpskern een dorpsbundel opgemaakt die het beleidskader concretiseert, de ‘menukaart’ toepast en waar mogelijk een aantal strategische projecten of concrete acties definieert.
Voor de opmaak van het rapport waren er verschillende samenwerkingsmomenten binnen de stuur- en werkgroepen van het SP rond verschillende thema's en de visie in gemeenschappelijk overleg tot stand kwam tussen de gemeentebesturen, de provincie, het Vlaams Gewest en de belangrijkste actoren van belangengroepen
Er waren diverse participatietrajecten (Getecafé, actie Onver(G)etelijk) en -momenten (Geteacademie, G30, ...) met deskundigen en geïnteresseerde streekbewoners alvorens tot de huidige rapport werd gekomen.
Daarnaast waren er ook diverse bilaterale overlegmomenten tussen het bestuur en de coördinator, de projectplanoloog van de provincie en studiebureau PlusOffice.
De meeste opmerkingen van het bestuur werden na de overlegmomenten meegenomen bij de opmaak van het rapport. Eén van de opmerkingen over het woonuitbreidingsgebied in Rummen (WUG-Rummen) werd echter niet opgenomen. Het bestuur wenst uitdrukkelijk dat een annex aan het rapport wordt toegevoegd alvorens er een goedkeuring kan gegeven worden over de verdere stappen.
Gevraagd annex:
WUG-Rummen zou als dorpstuin meer toegankelijk moeten worden met woonuitbreiding in beperkte mate. Het WUG kan als interne dorpstuin worden ontwikkeld met grote meerwaarde voor het dorp. Aansnijden kan als een publieke dorpstuin met doorsteken naar Ketelstraat, Pastorijweg en Persoonstraat, met beperkte woonontwikkelingen met voorkanten naar de binnentuin. Een parkfunctie tussen een aantal grondgebonden woningen. Onderstaande intekening is indicatief en dient verder ontworpen te worden.
Voorstel van beslissing:
Het rapport van de afgeronde studie ‘Leefbare dorpen Getestreek’ principieel goed te keuren als toekomstvisie op de dorpen en als kader voor kwalitatieve dorpskernversterking en verdichting als er rekening wordt gehouden met de toegevoegde annex.
De verslagen van de coördinatievergadering nrs. 8, 9 en 10 van resp. 27 januari, 17 en 28 februari 2022, opgesteld door Tractebel, worden voor goedkeuring voorgelegd.
Er worden geen opmerkingen geformuleerd. De verslagen kunnen worden goedgekeurd.
Voorstel van beslissing:
Beslissing: De verslagen van de coördinatievergadering nrs. 8, 9 en 10 van resp. 27 januari, 17 en 28 februari 2022, opgesteld door Tractebel, goed te keuren.
De werfverslagen nrs. 21bis, 22, 23 en 24 van resp. 1, 15, 24 februari en 1 maart 2022, opgesteld door Arcadis, worden voor goedkeuring voorgelegd.
Er worden geen opmerkingen geformuleerd. De verslagen kunnen worden goedgekeurd.
Voorstel van beslissing:
Goedkeuring werfverslagen nrs. 21bis, 22, 23 en 24.
Het verslag veiligheid nr. 16 van 22 februari 2022, opgesteld door Vekmo Safety, wordt voor goedkeuring voorgelegd.
Er worden geen opmerkingen geformuleerd. Het verslag kan worden goedgekeurd.
Voorstel van beslissing:
Goedkeuring verslag nr. 16.
In het Fluviusproject Biesemstraat en zijwegen werd door het studiebureel voorzien om alle inritten uniform aan te werken met grijze betonstraatstenen (220x110x80).
(Zone tussen rand fietspad (Biesemstraat) of rand rijweg (Bruinenveldweg, …) en rooilijn)
Het studiebureel heeft dit toegepast naar analogie met AWV-projecten waar dit standaard toegepast wordt maar ook de tendens is in vele toekomstige projecten in steden en gemeenten, met als voornaamste reden te streven naar een uniform uitzicht in het straatbeeld op openbaar domein, vandaar de opname van grijze betonstraatstenen in het bestek. Vele gemeenten beginnen deze tendens te volgen daar het ook hun openbaar domein betreft en men alzo een uniformiteit in het straatbeeld krijgt en geen lappendeken van verscheidenheid aan materialen. Een bijkomend argument is ook een verschil in kostprijs, aanwerken inritten met een standaard betonstraatsteen is relatief goedkoper dan een inrit aanwerken in een kassei, een kleiklinker, een herbruikklinker, een blauwe steen, … (deze moeten veelal ook nog gereinigd worden om te kunnen terugplaatsen).
Dergelijke werkwijze is in Geetbets nog niet eerder toegepast en in vorige projecten werd het principe van herstel bestaande toestand gehanteerd, waarbij dit op een aantal locaties wel tot wat problemen heeft geleid. Bijvoorbeeld als de bestaande verhardingsmaterialen nergens meer verkrijgbaar zijn (wegens te oud of uit de handel) en er tijdens de opbraak bijvoorbeeld een aantal betonstraatstenen stuk zijn gegaan, dienden er anderen gebruikt te worden dewelke dan een kleurverschil met de bestaande opleverden en toch wel enige vorm van discussie zijn geweest.
Deze werkwijze hanteren, betekent dat op het gedeelte openbaar domein grijze betonstraatklinkers worden voorzien (thv de inritten) en dat de huidige opbraakmaterialen (van het gedeelte inrit tussen rooilijn en rand fietspad/rijweg) terug eigendom worden van de inwoners (indien zij dit wensen). Dit stuit mogelijks op weerstand van inwoners daar op sommige locaties inritten aanwezig zijn in duurdere materialen zoals kasseien, sierkasseitjes, speciale betonstraatstenen, blauwe steen, ..
Om geen misverstanden te hebben en om een uniforme werkwijze te hanteren voor iedereen, wordt vanuit de werfvergadering gevraagd aan het college om een eenduidig standpunt in te nemen hierin:
Voorstel van beslissing:
Volgend standpunt in te nemen in de wijze van de aanwerking van de inritten van de woningen:
Inritten aanwerken volgens bestaande toestand (dus inrit in sierkasseien wordt terug inrit in sierkasseien, inrit in kiezel wordt terug inrit in kiezel) aan eenheidsprijzen zoals voorzien in het bestek.
Het verslag van het startoverleg dd 31 januari 2022, opgesteld door Sweco, wordt ter kennisgeving voorgelegd.
In dit overleg wordt het project alsook de verwachtingen van de opdrachtgevende besturen toegelicht. Verder worden afspraken gemaakt voor het verdere verloop van de studie.
Voorstel van beslissing:
Kennis te nemen van het verslag van het startoverleg dd 31 januari 2022.
Ontwerpbureau Meso werd aangesteld door Aquafin voor het project Sanering Hulsbeek en de gemeente heeft hiervoor een samenwerkingsovereenkomst getekend (GR 20190204/ 2019/05/07). Er wordt in het kader van het project Sanering Hulsbeek een ereloonpercentage aangerekend aan de gemeente à rato van het bedrag in het gemeentelijk aandeel.
Tijdens de uitvoering is de visie voor de uitvoering van het kruispunt fietssnelweg – Hulsbeekstraat veranderd.
Er werd met de Provincie overlegd en beslist om over te gaan tot een totale herinrichting van het kruispunt conform het subsidiereglement van de fietssnelwegen.
Hiertoe diende een aangepast ontwerp/ plan opgemaakt te worden, diende een unieke verantwoordingsnota opgemaakt te worden, werd een aangepaste ramingsstaat opgemaakt, een aangepaste inschrijving van Gemoco alsook een omgevingsvergunningsaanvraag alsook een omgevingsvergunningsaanvraag opgemaakt te worden.
Studiebureau Meso meldt dat zij hun erelonen zullen verrekenen volgens KVIV-barema’s maar dat zij enkel voor deze herinrichting van het kruispunt de korting van 20% op het percentage niet kunnen toepassen omdat zij de unieke verantwoordingsnota dienden op te stellen en het subsidietraject dienden te volgen evenals de aanvraag van een omgevingsvergunning (loket, extra plannen, normenboek,…), kortom de vele extra gevraagde prestaties.
Meso heeft een aangepaste offerte opgesteld volgens KVIV-barema’s maar zonder kortingspercentage
De kosten bedragen € 14.400,72 excl. btw of € 17.424,87 incl. btw en zijn ten laste van de gemeente.
Een bijkomend bedrag zal voorzien worden op de jaarbudgetrekening G/06-003-001/0200-00/2240007 in het budget van 2022.
Voorstel van beslissing:
De offerte ereloonovereenkomst van Meso goed te keuren.
Fluvius heeft de gemeente op de hoogte gesteld van de softwareproblemen van de leverancier en de levering van het door het bestuur gekozen armatuur (TECEO) stopgezet. Dit alles heeft impact op de planning van de verledding alsook de eventuele mogelijkheden. Dus Fluvius vraagt om een standpunt in te nemen over de te volgen werkwijze:
De prijzen voor deze armaturen zijn van ongeveer dezelfde grootorde:
Voor een armatuur van 37W – 4500lm:
Gaan we naar een hogere wattage/lumen zoals 62,4W – 7000lm:
De Luma lijkt het meest op de armaturen die nu in ons straatbeeld aanwezig zijn (TECEO).
De technische dienst adviseert het tijdelijk overschakelen, tot de problematiek opgelost is met Schréder, naar Signify LUMA.
Voorstel van beslissing:
Tijdelijk overschakelen, tot de problematiek opgelost is met Schréder, naar Signify LUMA.
Op grondgebied Geetbets zijn op verscheidene locaties inbuizingen van grachten dichtgeslibd. Deze dienen doorgespoten te worden.
Voorstel van beslissing:
Goedkeuring te verlenen aan de gunning van de opdracht "RO Doorspuiten van inbuizingen - Gemeente Geetbets" aan de firma met de enige offerte (op basis van de prijs), zijnde D.S.S.V. NV, Jeugdlaan 239 te 3550 Heusden-Zolder tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver, zijnde € 12,25 excl. btw per lopende meter of € 14,82 incl. 21% btw per lopende meter.
BEVO Geetbets vraagt de toestemming aan het college van burgemeester en schepenen om tijdens de occasionele activiteit “DINNER & DANCE 50 jaar BEVO” in Sporthal BEVO af te mogen wijken van de algemene ‘niet ingedeelde’ geluidslimiet van ≤ 85 dB(A) LAeq, 15 min. Het aangevraagde maximale geluidsniveau dat men wenst te hanteren is 95 dB(A) LAeq, 15 min op 21-22 mei 2022. Deze muzikale activiteiten duren maximaal van 18:00 tot 03:00.
Dit kan toegelaten worden conform de eerder genomen beslissingen.
Voorstel van beslissing:
Toelating te verlenen.
CV de Fruitfretters vraagt een maximaal geluidsniveau van 100 dB (A)LAeq, 60 min aan. De organisator is een lokale vereniging. Naar het evenement komen ook voornamelijk mensen vanuit de gemeente. Hierdoor kan er voor dit evenement, conform de vorige beslissingen, 100 dB(A) LAeq, 60 min toegelaten worden.
De maatregelen die door de aanvrager gedurende dit maximale geluidsniveau uitgevoerd moeten worden zijn de volgende*:
*Er mag ook gebruik gemaakt worden van een geluidsbegrenzer die ervoor zorgt dat de maximumnorm niet wordt overschreden maar dit is geen verplichting. Ook hier is het gemeten geluidsvolume permanent zichtbaar voor de persoon die het geluidsvolume bedient.
Voorstel van beslissing:
Toelating te verlenen.
Het betreft een vraag tot schrapping als risicogrond.
Voorstel van beslissing:
De gronden te schrappen als risicogrond.
Proximus vraagt op 04-03-2022 een jaarvergunning voor het uitvoeren en signaleren van kleine dringende werken op de openbare weg, categorie 3 in het kader van de code voor infrastructuur- en nutswerken langs gemeentewegen van de VVSG en categorie 6 in het kader Ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken, verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
Voorstel van beslissing:
Toelating te verlenen onder voorwaarden.
Aanvraag voor doortocht wielerwedstrijd
Het betreft een open parcours met een afstand van 104,5 km (13 ronden van 8,5 km).
Volgende straten zijn betrokken:
…-Merelnest (Zoutleeuw)-Halstraat (Geetbets)-Heerbaan (Zoutleeuw)…
Volgende omleiding is nodig: Omleiding Hogenstraat-Heirbaan-Glabbeekstraat
Negatief advies van de politie dat grotendeels in orde gebracht kan worden.
Voorstel van beslissing:
De wielerwedstrijd toe te laten
Toelichting:
Aanvraag voor doortocht wielerwedstrijd
Het betreft een open parcours met een afstand van 85 km (10 ronden van 8,5km).
Volgende straten zijn betrokken:
…-Merelnest (Zoutleeuw)-Halstraat (Geetbets)-Heerbaan (Zoutleeuw)...
Volgende omleiding is nodig: Omleiding Hogenstraat-Heirbaan-Glabbeekstraat
Negatief advies van de politie dat grotendeels in orde gebracht kan worden.
Voorstel van beslissing:
De wielerwedstrijd toe te laten
De firma Gentle start met het nieuwe stratenplan.
Voorstel van beslissing:
Te bekijken voor aanpassingen.
De resultaten van de schriftelijke proef worden ter kennis gebracht.
De resultaten van de schriftelijke proef worden ter kennis gebracht.
Het betreft de grondige aanpassing en actualisatie van de rechtspositieregeling en vervolgens arbeidsreglement.
Voor de vervangingsprocedure van financieel directeur dient er een selectiekantoor ingeschakeld te worden.