De gemeenteraad
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 25 maart 2024 dienen te worden goedgekeurd.
De ontwerpnotulen en zittingsverslag werden met de dagorde van de gemeenteraad meegestuurd.
Indien er geen opmerkingen gemaakt worden, kunnen de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 25 maart 2024 goed te keuren.
De gemeenteraad
Volgens het LPKD:
Elke persoon kan de kiezerslijst gratis op digitale wijze ter beschikking krijgen, onder volgende voorwaarden:
De kiezerslijst wordt alleen nog op digitale wijze ter beschikking gesteld. Elke kandidaat die voorkomt op een voordracht, kan, op schriftelijk verzoek aan de burgemeester, de kiezerslijst tegen betaling van de kostprijs op digitale wijze ter beschikking krijgen. Het college van burgemeester en schepenen onderzoekt, op het ogenblik van de afgifte van het verzoek, of de belanghebbende als kandidaat bij de verkiezing is voorgedragen.
De aanvragers mogen de gegevens op de kiezerslijst alleen voor verkiezingsdoeleinden gebruiken, en alleen in de periode die valt tussen de datum van terbeschikkingstelling van de lijst en de datum van de verkiezing, op straffe van de sancties die in artikel 238 van het LPKD zijn vastgesteld
Het college van burgemeester en schepenen mag geen kiezerslijsten ter beschikking stellen van andere personen dan de hierboven genoemde. De personen die toegang hebben gekregen tot de kiezerslijst, mogen de gegevens ervan op hun beurt niet doorgeven aan derden.
Als de aanvrager toch geen kandidatenlijst voordraagt en zich ook niet kandidaat stelt, kan hij geen gebruik maken van de kiezerslijst, ook niet voor verkiezingsdoeleinden, op straffe van de sancties die in artikel 238 van het LPKD zijn vastgesteld.
Als een kandidaat later van de kandidatenlijst wordt geschrapt, mag hij van de kiezerslijst geen gebruik meer maken, ook niet voor verkiezingsdoeleinden, op straffe van de sancties die in artikel 238 van het LPKD zijn vastgesteld.
De sancties in artikel 238 van het LPKD zijn: een gevangenisstraf van drie maanden tot vijf jaar en een geldboete van € 1.000,00 tot € 20.000,00, of met één van die straffen alleen.
Volgens het Algemeen Kieswetboek:
De persoon die de politieke partij vertegenwoordigt moet uiterlijk de 25ste van de derde maand voorafgaand aan de verkiezingsmaand een aangetekend schrijven richten aan de burgemeester en zich er schriftelijk toe verbinden een kandidatenlijst voor een van de verkiezingen voor te dragen om de kiezerslijst aan te vragen.
De gemeente moet kosteloos twee exemplaren van de kiezerslijst afgeven. Afgifte van bijkomende exemplaren geschiedt tegen betaling, tegen een prijs vastgesteld door het CBS. Indien een politieke partij geen kandidatenlijst voordraagt, kan zij van de kiezerslijst geen gebruik meer maken, ook niet voor verkiezingsdoeleinden, op straffe van de in artikel 197bis vastgestelde sancties.
Ook elke kandidaat kan tegen betaling van de kostprijs exemplaren of afschriften van de kiezerslijst krijgen. Hij/zij zal ook een aangetekend schrijven richten aan de gemeente. Indien de aanvrager later van de kandidatenlijst wordt geschrapt, mag hij van de kiezerslijst geen gebruik meer maken, op straffe van de in artikel 197bis vastgestelde sancties.
De personen die de kiezerslijsten ontvangen, mogen deze niet meedelen aan derden. De exemplaren of afschriften van de kiezerslijsten mogen enkel gebruikt worden voor verkiezingsdoeleinden, inbegrepen buiten de periode die tussen de datum van afgifte van de lijst en de datum van de verkiezing valt.
De sancties in artikel 197bis van het Kieswetboek zijn: een gevangenisstraf van drie maanden tot vijf jaar en met geldboete van duizend frank tot twintigduizend frank of met slechts één van die straffen.
De kiezerslijst kan, afhankelijk van het soort verkiezingen en daarop toepasselijke wetgeving, in digitale vorm kosteloos afgeleverd worden:
Artikel 1.
De kiezerslijst in digitale vorm kosteloos af te leveren wanneer voldaan aan de vereisten zoals opgenomen in de geldende wetgeving volgens het soort verkiezing voor dewelke de kiezerslijst wordt gevraagd.
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.
De gemeenteraad
Voor de site Grazen - Buurthuis dient er een architect aangesteld te worden voor het vernieuwen van de dak- en gevelconstructie. De lastvoorwaarden en gunningswijze hiervoor dienen goedgekeurd te worden.
De ingediende offertes wijken te veel af van het door de gemeenteraad in vergadering van 21 december 2023 goedgekeurde geraamde bedrag van € 28.925,62 excl. btw of € 35.000,00 incl. 21% btw.
In het kader van de opdracht “Site Grazen: vernieuwen dak- en gevelconstructie - Aanstellen architect” werd een bestek met nr. 2023-067 opgesteld door de ontwerper.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 45.000,00 excl. btw of € 54.450,00 incl. 21% btw i.p.v. € 28.925,62 excl. btw of € 35.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2024, op budgetcode 2024/04-003-003/0709-31/2210500/GEMEENTE/CBS/IP-709.
Artikel 1.
Het bestek met nr. 2023-067 en de raming voor de opdracht “Site Grazen: vernieuwen dak- en gevelconstructie - Aanstellen architect”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 45.000,00 excl. btw of € 54.450,00 incl. 21% btw.
Artikel 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2024, op budgetcode 2024/04-003-003/0709-31/2210500/GEMEENTE/CBS/IP-709.
De gemeenteraad
Het betreft de openstelling van een private weg gelegen tussen de openbare wegen Galgestraat en Lutzestraat, waarbij de eigenaar het gebruik door het publiek van de weg toestaat voor een periode van 15 jaar, op voorwaarde dat alleen niet-gemotoriseerd verkeer toegang krijgt.
De gemeente zal geen bezitsdaden verrichten, maar krijgt wel de toestemming om toeristische bewegwijzering aan te brengen, alsook de weg te onderhouden voor haar bestemming als toeristisch wandelpad.
Door het aflopen van de periode van 15 jaar wordt van rechtswege de 30-jarige verjaringstermijn inzake verwerving door de gemeente van openbare erfdienstbaarheid alsook eigendom gestuit.
Om tegenstelbaar te zijn aan derden dient er ook een authentieke akte verleden te worden.
Artikel 1.
Volgende overeenkomst voor openbaar nut af te sluiten met de eigenaar van het perceel grond als weg ten kadaster gekend sectie E n° 128 met oppervlakte 63,50a:
het perceel grond als weg ten kadaster gekend sectie E n° 128 met oppervlakte 63,50a, waarop ligt een weg van ongeveer 4 meter breed en ongeveer 475 meter lang zijnde en gelegen tussen de openbare wegen Galgestraat en Lutzestraat,
gebonden tot het onderstaande:
De eigenaar verklaart het gebruik door het publiek van de hierboven beschreven weg toe te staan voor een periode van 15 jaar, op voorwaarde dat alleen niet-gemotoriseerd verkeer toegang krijgt.
De gemeente verklaart deze voorwaarde te zullen respecteren en op gepaste wijze hierop toe te zien.
De eigenaar is zich ervan bewust dat de openstelling van deze weg door zijn toelating met zich meebrengt dat hij zich terzake dient te gedragen naar de wetten en verordeningen inzake de politie op de wegen.
Door deze toestemming ontstaat slechts een recht van gebruik ten voordele van het publiek en van de aangelanden en geen openbare erfdienstbaarheid van doorgang.
De gemeente zal geen bezitsdaden verrichten, krijgt echter wel toestemming toeristische bewegwijzering aan te brengen, alsook de weg te onderhouden voor zijn bestemming als toeristisch wandelpad.
Door het aflopen van de periode van 15 jaar wordt van rechtswege de 30-jarige verjaringstermijn inzake verwerving door de gemeente van openbare erfdienstbaarheid alsook eigendom gestuit.
Artikel 2.
De authentieke akte te laten verlijden door het notariaat Tallon, Geetbets.
De gemeenteraad
Alle voorlopige verkeersopstellingen en kleine aanpassingen die via politieverordeningen werden vastgesteld moeten, om permanent in voege te kunnen treden, opgenomen worden in het aanvullend reglement op het wegverkeer. Ook bijkomende opmerkingen op bestaande situaties kunnen aangepast worden in het aanvullend reglement.
De aanpassingen werden toegevoegd aan het aanvullend reglement. Voor elke toevoeging, schrapping en wijziging wordt in de voetnoot van het document naar de datum van beslissing verwezen:
HOOFDSTUK I. Verboden en beperkt verkeer.
Art. 2 (toegevoegd) - In het kader van het City of Things-project in de dorpskern om zwaar vervoer en sluipverkeer uit het dorp te weren.
Tot volgende wegen is de toegang verboden uitgezonderd voor het plaatselijk verkeer:
Art. 6 (gewijzigd) - Als gevolg van de wegenisprojecten Glabbeekstraat en Biesemstraat
5. Op volgende wegen en wegvlakken geldt de zone 50 km/uur:
Deelgemeente Geetbets:
Deelgemeente Rummen:
Art. 6 (geschrapt) - In het kader van het City of Things-project in de dorpskern om zwaar vervoer en sluipverkeer uit het dorp te weren.
6. Op volgende wegen en wegvlakken geldt de zone 30 km/uur schoolomgeving:
Deelgemeente Geetbets:
Art. 6 (ingevoegd) - In het kader van het City of Things-project in de dorpskern om zwaar vervoer en sluipverkeer uit het dorp te weren.
7. Op volgende wegen en wegvlakken geldt de zone 30 km/uur:
Deelgemeente Geetbets:
Art. 7 (ingevoegd) - In functie van de wekelijkse markt en overlast van vrachtwagens op het Stationsplein
Op volgende wegen is de toegang voor bestuurders van voertuigen, met uitzondering van het diensten en ambulante handelaars, waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton verboden:
Deze maatregel zal ter kennis gebracht worden van de weggebruikers door het verkeersbord C21 “3,5t” met onderbord “Uitgezonderd diensten en ambulante handelaars”.
Art. 8 (geschrapt) - Als gevolg van wegenisproject Hulsbeekstraat
2. De bestuurders die de betonverharding van het toeristisch fietspad volgen dienen te stoppen en voorrang te verlenen aan volgende punten:
3. Op volgende openbare wegen zullen op een 150-tal meter vóór de dwarsing met het fietspad gevaarsborden A25 worden geplaatst:
4. Op volgende openbare wegen zullen ter hoogte van de dwarsing met het toeristisch fietspad aanwijzingsborden F50 worden geplaatst:
HOOFDSTUK III. Voorrangsregeling.
Art. 12 (ingevoegd) - o.a. als gevolg van de wegenisprojecten Glabbeekstraat en Biesemstraat
Op de volgende verhoogde plateaus en smalle doorgangen wordt voorrang verleend:
Aan de volgende smalle doorgangen wordt voorrang verleend:
Op volgende locaties wordt een rijbaankussen geplaatst:
HOOFDSTUK V. Stilstaan en parkeren (verkeersborden).
Art. 15 (ingevoegd)
7. Op volgende plaatsen wordt parkeren enkel toegelaten voor gehandicapten:
8. Op volgende plaatsen is het verboden te parkeren voor voertuigen waarvan de massa in beladen toestand meer dan 3,5 ton bedraagt:
Deze maatregel zal ter kennis gebracht worden met verkeersborden type C21 met aanduiding “3,5t” met bijpassend onderbord.
HOOFDSTUK VIII. Wekelijkse markt.
Art. 18 (geschrapt)De markt in Rummen zal elke donderdag doorgaan. Elke donderdag vanaf 12u00 tot 18u00 is:
Artikel 1.
De opgesomde beslissingen en aanvragen op te nemen en te coördineren in het aanvullend gemeentelijk verkeersreglement.
Artikel 2.
Dit gewijzigd aanvullend verkeersreglement in werking te laten treden vanaf 30 april 2024.
Artikel 3.
Dit gewijzigd aanvullend verkeersreglement bekend te maken conform art. 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad
De algemene vergadering van Creadiv vindt plaats op 17 mei 2024
De agenda is als volgt:
De gemeenteraad heeft in vergadering van 25 maart 2019 de vertegenwoordigers reeds aangeduid voor de volledige legislatuur, namelijk de heer Luc Hendrickx als effectief gemeentelijk vertegenwoordiger en de heer Jo Roggen als plaatsvervangend gemeentelijk vertegenwoordiger.
De bepaling van het mandaat moet echter voor iedere algemene vergadering herhaald worden.
Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen van Riobra voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid:
Effectieve: De heer Luc Hendrickx Kraaistraat 48 3454 Geetbets. E-mailadres: luc.hendrickx1210@telenet.be
Plaatsvervanger: De heer Jo Roggen Singel 19 3450 Geetbets. E-mailadres: jo.roggen@gmail.com.
Artikel 1.
De agendapunten van de algemene vergadering van CREADIV NV van 17 mei 2024 worden goedgekeurd.
Artikel 2.
Aan de effectieve volmachtdrager en in voorkomend geval de plaatsvervangende volmachtdrager wordt mandaat verleend om op de algemene vergadering van CREADIV NV van 17 mei 2024 te handelen en te beslissen conform de beslissingen van deze gemeenteraad.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan CREADIV NV, ter attentie van de heer Stephan Claerhout, Diestsesteenweg 126 te 3210 Lubbeek.
De gemeenteraad
De agenda van de algemene vergadering van Poolstok dient goedgekeurd te worden
1) Samenstelling van het bureau van de vergadering
2) Uiteenzetting van het verslag van de Raad van Bestuur en van de commissaris m.b.t. het boekjaar 2023
3) Mogelijkheid tot het stellen van vragen aan de leden van de Raad van Bestuur en aan de commissaris m.b.t. het boekjaar 2023
4) Goedkeuring van de jaarrekening voor het boekjaar 2023
5 Bestemming van het resultaat
6) Kwijting aan de bestuurders en de commissaris voor het boekjaar 2023
7) Ontslagen en benoemingen - Aanstelling bedrijfsrevisor: nieuw mandaat
8) Goedkeuring van de bezoldigingen - Indexering van de bestuurdersvergoedingen
9) Desgevallend: varia
Effectief vertegenwoordiger is Kris Swinnen Halstraat 11 3450 Geetbets. E-mailadres: swinnenkris@gmail.com en plaatsvervangend vertegenwoordiger is Jo Roggen, Singel 19 3450 Geetbets. E-mailadres: jo.roggen@gmail.com, zowel voor de gemeente als voor het OCMW.
Artikel 1.
De agenda van de algemene vergadering van Poolstok goed te keuren.
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering wordt gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van Poolstok goed te keuren.
De gemeenteraad
De agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius OV dient goedgekeurd te worden.
Het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen van Fluvius OV voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid:
Effectieve: De heer Roland Strouven, Glabbeekstraat 126 3450 Geetbets. E-mailadres: roland_strouven@skynet.be.
Plaatsvervanger: De heer Jo Roggen Singel 19 3450 Geetbets. E-mailadres: jo.roggen@gmail.com.
Artikel 1.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 5 juni 2024 met als agendapunten:
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 5 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeenteraad
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 28 maart 0024 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Riobra die op 24 juni 2024 plaatsheeft in “Feestzaal Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126, te 3210 Lubbeek”.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief overgemaakt
De agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Riobra van 24 juni 2024 dient goedgekeurd te worden.
Agenda:
Artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene vergadering.
Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen van Riobra voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid:
Effectieve: De heer Germain Vandezande, Kwadestraat 75 3450 Geetbets. E-mailadres: vandezandegermain@hotmail.be.
Plaatsvervanger: De heer Stijn Doms, Hogenstraat 37 3450 Geetbets. E-mailadres: stijndoms53@gmail.com .
Artikel 1.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra d.d. 24 juni 2024:
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra op 24 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeenteraad
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 2 april 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van PBE die op 25 juni 2024 plaatsheeft in de feestzaal van het Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126, te 3210 Lubbeek;
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 2 april 2024 overgemaakt.
De agenda is als volgt:
Artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen van de PBE voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid:
Effectieve: De heer Germain Vandezande Kwadestraat 75 3450 Geetbets. E-mailadres: vandezandegermain@hotmail.be.
Plaatsvervanger: Mevrouw Rita Soetaerts Bronckaertsstraat 7 3450 Geetbets. E-mailadres: rita.soetaerts@gmail.com .
Artikel 1.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE d.d. 25 juni 2024:
Artikel 2. [AANBOD TOT AANKOOP AANDELEN PUBLI-T]
De gemeenteraad verzoekt de Algemene Vergadering van PBE om de beslissing van de Raad van Bestuur van PBE van 11 maart 2024 om 35.938 aandelen Publi-T te verkopen aan de Vlaamse Energieholding (VEH) (12.577 aandelen) en CREADIV (23.361 aandelen) aan de prijs van € 1.457,00 per aandeel te bekrachtigen. Dit aanbod situeert zich in het kader van de reorganisatie van de Vlaamse aanwezigheid van de lokale besturen in Publi-T en in Publigas en de uitkanteling van de belangen van PBE in Publi-T naar de Vlaamse Energieholding (VEH). De eerste te doorlopen fase hiervan betreft de verkoop van de aandelen Publi-T van PBE aan enerzijds VEH en anderzijds CREADIV.
Artikel 3.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE op 25 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1, 2 en 3 van onderhavige beslissing.
Artikel 4.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging PBE, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeenteraad
Het decreet regiowerking bepaalt dat de verslagen van het burgemeestersoverleg ter kennis van de gemeenteraad moeten worden gebracht.
De gemeente Geetbets maakt deel uit van de referentieregio Oost-Brabant.
Interleuven ondersteunt de werking van het burgemeestersoverleg
De verslagen worden ter kennis van de gemeenteraad gebracht
Kennis te nemen van de verslagen van het burgemeestersoverleg van 26 januari 2024 en 26 mei 2024.
Namens Gemeenteraad,
Herman Stiers
Algemeen directeur
Kris Swinnen
Voorzitter van de raad