Terug
Gepubliceerd op 29/05/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 29/04/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
Jo Roggen, Burgemeester
Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
Herman Stiers, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Natalie Chaltin, gemeenteraadslid
  • Openbaar

    • Notulen

      • Goedkeuring notulen en zittingsverslag van 25 maart 2024.

        Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Burgemeester
        Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
        Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 32.
        Voorgaande
        1. De vergadering van de gemeenteraad van 25 maart 2024.
        Probleemstelling

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 25 maart 2024 dienen te worden goedgekeurd.

        Motivering

        De ontwerpnotulen en zittingsverslag werden met de dagorde van de gemeenteraad meegestuurd.

        Indien er geen opmerkingen gemaakt worden, kunnen de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
        Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 25 maart 2024 goed te keuren.

    • Algemene financiering

      • Belastingen en retributies

        • Verkiezingen: retributie op het afleveren van kiezerslijsten.

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
          Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art.40 § 3 en 286 § 1,1°.
          2. Het Algemeen Kieswetboek inzonderheid art. 17.
          3. Het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, inzonderheid art. 20.
          4. De omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit van 15 februari 2019.
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 23 augustus 2018 houdende 'Retributie op het afleveren van kiezerslijsten'.
          2. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18 mei 2010 houdende 'Retributie op de afgifte van kiezerslijsten'.
          Probleemstelling

          Volgens het LPKD:

          Elke persoon kan de kiezerslijst gratis op digitale wijze ter beschikking krijgen, onder volgende voorwaarden:

          • de aanvraag moet schriftelijk ingediend zijn bij de burgemeester,
          • de aanvrager verbindt zich er schriftelijk toe een kandidatenlijst voor te dragen voor de verkiezing in de gemeente of in het provinciedistrict waarin de gemeente gelegen is.

          De kiezerslijst wordt alleen nog op digitale wijze ter beschikking gesteld. Elke kandidaat die voorkomt op een voordracht, kan, op schriftelijk verzoek aan de burgemeester, de kiezerslijst tegen betaling van de kostprijs op digitale wijze ter beschikking krijgen. Het college van burgemeester en schepenen onderzoekt, op het ogenblik van de afgifte van het verzoek, of de belanghebbende als kandidaat bij de verkiezing is voorgedragen.

          De aanvragers mogen de gegevens op de kiezerslijst alleen voor verkiezingsdoeleinden gebruiken, en alleen in de periode die valt tussen de datum van terbeschikkingstelling van de lijst en de datum van de verkiezing, op straffe van de sancties die in artikel 238 van het LPKD zijn vastgesteld

          Het college van burgemeester en schepenen mag geen kiezerslijsten ter beschikking stellen van andere personen dan de hierboven genoemde. De personen die toegang hebben gekregen tot de kiezerslijst, mogen de gegevens ervan op hun beurt niet doorgeven aan derden.

          Als de aanvrager toch geen kandidatenlijst voordraagt en zich ook niet kandidaat stelt, kan hij geen gebruik maken van de kiezerslijst, ook niet voor verkiezingsdoeleinden, op straffe van de sancties die in artikel 238 van het LPKD zijn vastgesteld.

          Als een kandidaat later van de kandidatenlijst wordt geschrapt, mag hij van de kiezerslijst geen gebruik meer maken, ook niet voor verkiezingsdoeleinden, op straffe van de sancties die in artikel 238 van het LPKD zijn vastgesteld.

          De sancties in artikel 238 van het LPKD zijn: een gevangenisstraf van drie maanden tot vijf jaar en een geldboete van € 1.000,00 tot € 20.000,00, of met één van die straffen alleen.

          Volgens het Algemeen Kieswetboek:

          De persoon die de politieke partij vertegenwoordigt moet uiterlijk de 25ste van de derde maand voorafgaand aan de verkiezingsmaand een aangetekend schrijven richten aan de burgemeester en zich er schriftelijk toe verbinden een kandidatenlijst voor een van de verkiezingen voor te dragen om de kiezerslijst aan te vragen.

          De gemeente moet kosteloos twee exemplaren van de kiezerslijst afgeven. Afgifte van bijkomende exemplaren geschiedt tegen betaling, tegen een prijs vastgesteld door het CBS. Indien een politieke partij geen kandidatenlijst voordraagt, kan zij van de kiezerslijst geen gebruik meer maken, ook niet voor verkiezingsdoeleinden, op straffe van de in artikel 197bis vastgestelde sancties.

          Ook elke kandidaat kan tegen betaling van de kostprijs exemplaren of afschriften van de kiezerslijst krijgen. Hij/zij zal ook een aangetekend schrijven richten aan de gemeente. Indien de aanvrager later van de kandidatenlijst wordt geschrapt, mag hij van de kiezerslijst geen gebruik meer maken, op straffe van de in artikel 197bis vastgestelde sancties.

          De personen die de kiezerslijsten ontvangen, mogen deze niet meedelen aan derden. De exemplaren of afschriften van de kiezerslijsten mogen enkel gebruikt worden voor verkiezingsdoeleinden, inbegrepen buiten de periode die tussen de datum van afgifte van de lijst en de datum van de verkiezing valt.

          De sancties in artikel 197bis van het Kieswetboek zijn: een gevangenisstraf van drie maanden tot vijf jaar en met geldboete van duizend frank tot twintigduizend frank of met slechts één van die straffen.

          Motivering

          De kiezerslijst kan, afhankelijk van het soort verkiezingen en daarop toepasselijke wetgeving, in digitale vorm kosteloos afgeleverd worden:

          • zowel aan de indieners van een kandidatenlijst voor de verkiezing in de gemeente of in het provinciedistrict waarin de gemeente gelegen is, als aan de kandidaten die op deze lijsten voorkomen (LPKD).
          • zowel aan de degenen die optreden voor een politieke partij als aan degenen die als kandidaat zijn voorgedragen (Algemeen Kieswetboek).
          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          De kiezerslijst in digitale vorm kosteloos af te leveren wanneer voldaan aan de vereisten zoals opgenomen in de geldende wetgeving volgens het soort verkiezing voor dewelke de kiezerslijst wordt gevraagd.

          Artikel 2.

          Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.

    • Omgeving

      • Patrimonium

        • Site Grazen - Buurthuis: Vernieuwen dak- en gevelconstructie - Aanstellen architect: Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
          Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
          2. De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
          3. Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
          4. Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
          5. De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          6. De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
          7. Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          8. Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2023 houdende "Site Grazen - Buurthuis: Vernieuwen dak- en gevelconstructie - Aanstellen architect: Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze."?
          Probleemstelling

          Voor de site Grazen - Buurthuis dient er een architect aangesteld te worden voor het vernieuwen van de dak- en gevelconstructie.  De lastvoorwaarden en gunningswijze hiervoor dienen goedgekeurd te worden.

          De ingediende offertes wijken te veel af van het  door de gemeenteraad in vergadering van 21 december 2023 goedgekeurde geraamde bedrag van € 28.925,62 excl. btw of € 35.000,00 incl. 21% btw.

          Motivering

          In het kader van de opdracht “Site Grazen: vernieuwen dak- en gevelconstructie - Aanstellen architect” werd een bestek met nr. 2023-067 opgesteld door de ontwerper.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 45.000,00 excl. btw of € 54.450,00 incl. 21% btw i.p.v. € 28.925,62 excl. btw of € 35.000,00 incl. 21% btw.

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2024, op budgetcode 2024/04-003-003/0709-31/2210500/GEMEENTE/CBS/IP-709.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs
          Onthouders: Marcel Andries, Ingrid Claes, Kevin Huybrechts, Katrien Weckx
          Resultaat: Met 12 stemmen voor, 4 onthoudingen

          Artikel 1.

          Het bestek met nr. 2023-067 en de raming voor de opdracht “Site Grazen: vernieuwen dak- en gevelconstructie - Aanstellen architect”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 45.000,00 excl. btw of € 54.450,00 incl. 21% btw.

          Artikel 2.

          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Artikel 3.

          De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2024, op budgetcode 2024/04-003-003/0709-31/2210500/GEMEENTE/CBS/IP-709.

        • Overeenkomst tot openstelling van een private weg.

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
          Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
          2. Het burgerlijk wetboek, inzonderheid de art. 3.21, 3.26, 3.117en Art. 3.118.
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 24 maart 2005 houdende "Overeenkomst tot openstelling van een private weg.".
          Probleemstelling

          Het betreft de openstelling van een private weg gelegen tussen de openbare wegen Galgestraat en Lutzestraat, waarbij de eigenaar het gebruik door het publiek van de weg toestaat voor een periode van 15 jaar, op voorwaarde dat alleen niet-gemotoriseerd verkeer toegang krijgt.

          Motivering

          De gemeente zal geen bezitsdaden verrichten, maar krijgt wel de toestemming om toeristische bewegwijzering aan te brengen, alsook de weg te onderhouden voor haar bestemming als toeristisch wandelpad.

          Door het aflopen van de periode van 15 jaar wordt van rechtswege de 30-jarige verjaringstermijn inzake verwerving door de gemeente van openbare erfdienstbaarheid alsook eigendom gestuit.

          Om tegenstelbaar te zijn aan derden dient er ook een authentieke akte verleden te worden.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          Volgende overeenkomst voor openbaar nut af te sluiten met de eigenaar van het perceel grond als weg ten kadaster gekend sectie E n° 128 met oppervlakte 63,50a:

          het perceel grond als weg ten kadaster gekend sectie E n° 128 met oppervlakte 63,50a, waarop ligt een weg van ongeveer 4 meter breed en ongeveer 475 meter lang zijnde en gelegen tussen de openbare wegen Galgestraat en Lutzestraat,

          gebonden tot het onderstaande:

          De eigenaar verklaart het gebruik door het publiek van de hierboven beschreven weg toe te staan voor een periode van 15 jaar, op voorwaarde dat alleen niet-gemotoriseerd verkeer toegang krijgt.

          De gemeente verklaart deze voorwaarde te zullen respecteren en op gepaste wijze hierop toe te zien.

          De eigenaar is zich ervan bewust dat de openstelling van deze weg door zijn toelating met zich meebrengt dat hij zich terzake dient te gedragen naar de wetten en verordeningen inzake de politie op de wegen.

          Door deze toestemming ontstaat slechts een recht van gebruik ten voordele van het publiek en van de aangelanden  en geen openbare erfdienstbaarheid van doorgang.

          De gemeente zal geen bezitsdaden verrichten, krijgt echter wel toestemming toeristische bewegwijzering aan te brengen, alsook de weg te onderhouden voor zijn bestemming als toeristisch wandelpad.

          Door het aflopen van de periode van 15 jaar wordt van rechtswege de 30-jarige verjaringstermijn inzake verwerving door de gemeente van openbare erfdienstbaarheid alsook eigendom gestuit.

          Artikel 2.

          De authentieke akte te laten verlijden door het notariaat Tallon, Geetbets.

      • Mobiliteit

        • Wijziging aanvullend verkeersreglement

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
          Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. De nieuwe gemeentewet, inzonderheid art. 119.
          2. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
          3. De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
          4. Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
          5. Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
          6. Het Koninklijk besluit van 21 juli 2016 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.
          7. Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
          8. Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.
          9. Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 oktober 2015 met betrekking tot de snelheidsbeperkingen opgenomen in het wegverkeersreglement.
          10. De omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009.
          Probleemstelling

          Alle voorlopige verkeersopstellingen en kleine aanpassingen die via politieverordeningen werden vastgesteld moeten, om permanent in voege te kunnen treden, opgenomen worden in het aanvullend reglement op het wegverkeer. Ook bijkomende opmerkingen op bestaande situaties kunnen aangepast worden in het aanvullend reglement.

          Motivering

          De aanpassingen werden toegevoegd aan het aanvullend reglement. Voor elke toevoeging, schrapping en wijziging wordt in de voetnoot van het document naar de datum van beslissing verwezen:

          HOOFDSTUK I. Verboden en beperkt verkeer.

          Art. 2 (toegevoegd) - In het kader van het City of Things-project in de dorpskern om zwaar vervoer en sluipverkeer uit het dorp te weren.
          Tot volgende wegen is de  toegang verboden uitgezonderd voor het plaatselijk verkeer:

          • Dorpsstraat
          • Steenstraat

          Art. 6 (gewijzigd) - Als gevolg van de wegenisprojecten Glabbeekstraat en Biesemstraat
          5.  Op volgende wegen en wegvlakken geldt de zone 50 km/uur:

          Deelgemeente Geetbets:

          • Glabbeekstraat, behalve op het gedeelte tussen woning nr. 261 en de grens met Budingen (Zoutleeuw)

          Deelgemeente Rummen:

          • Biesemstraat vanaf centrum tot Diepenpoelstraat

          Art. 6 (geschrapt) - In het kader van het City of Things-project in de dorpskern om zwaar vervoer en sluipverkeer uit het dorp te weren.
          6.    Op volgende wegen en wegvlakken geldt de zone 30 km/uur schoolomgeving:
          Deelgemeente Geetbets:

          • Steenstraat 1 t/m Steenstraat 33 .
          • Dorpsstraat 1 t/m Dorpsstraat 88
          • Singel

          Art. 6 (ingevoegd) - In het kader van het City of Things-project in de dorpskern om zwaar vervoer en sluipverkeer uit het dorp te weren.
          7. Op volgende wegen en wegvlakken geldt de zone 30 km/uur:
          Deelgemeente Geetbets:

          • Steenstraat
          • Dorpsstraat
          • Singel

          Art. 7 (ingevoegd) - In functie van de wekelijkse markt en overlast van vrachtwagens op het Stationsplein
          Op volgende wegen is de toegang voor bestuurders van voertuigen, met uitzondering van het diensten en ambulante handelaars, waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton verboden:

          • Parking stationsplein (langs de Steenstraat te Geetbets)

          Deze maatregel zal ter kennis gebracht worden van de weggebruikers door het verkeersbord C21 “3,5t” met onderbord “Uitgezonderd diensten en ambulante handelaars”.

          Art. 8 (geschrapt) - Als gevolg van wegenisproject Hulsbeekstraat
          2. De bestuurders die de betonverharding van het toeristisch fietspad volgen dienen te stoppen en voorrang te verlenen aan volgende punten:

          • toeristisch fietspad - Hulsbeekstraat

          3. Op volgende openbare wegen zullen op een 150-tal meter vóór de dwarsing met het fietspad gevaarsborden A25 worden geplaatst:

          • Hulsbeekstraat

          4. Op volgende openbare wegen zullen ter hoogte van de dwarsing met het toeristisch fietspad aanwijzingsborden F50 worden geplaatst:

          • Hulsbeekstraat: aan weerszijde

          HOOFDSTUK III. Voorrangsregeling.

          Art. 12 (ingevoegd) - o.a. als gevolg van de wegenisprojecten Glabbeekstraat en Biesemstraat
          Op de volgende verhoogde plateaus en smalle doorgangen wordt voorrang verleend:

          • Kraaistraat, woning nr. 7A : aan het verkeer komende van de Ketelstraat

          Aan de volgende smalle doorgangen wordt voorrang verleend:

          • Biesemstraat ter hoogte van woning nr. 66 aan het verkeer komende van de Leeuwbeekstraat, Ketelstraat en Kasteellaan
          • Biesemstraat ter hoogte van woning nr. 89 aan het verkeer komende van de Leeuwbeekstraat, Ketelstraat en Kasteellaan
          • Biesemstraat ter hoogte van woning nr. 88 aan het verkeer komende van de Rummenweg (Herk-de-Stad)
          • Biesemstraat, 60 meter voor het kruispunt met de Diepenpoelstraat komende van Rummen, aan het verkeer komende van de Leeuwbeekstraat, Ketelstraat en Kasteellaan
          • Glabbeekstraat ter hoogte van nummer 75 aan het verkeer komende van de Spoorwegstraat.
          • Glabbeekstraat ter hoogte van nummer 94 aan het verkeer komende van de Spoorwegstraat.
          • Glabbeekstraat ter hoogte van nummer 114 aan het verkeer komende van de richting van Budingen (Zoutleeuw).
          • Glabbeekstraat ter hoogte van nummer 142 aan het verkeer komende van de Spoorwegstraat.
          • Glabbeekstraat ter hoogte van de grens met Budingen (Zoutleeuw) aan het verkeer komende van de richting van Budingen (Zoutleeuw).

           Op volgende locaties wordt een rijbaankussen geplaatst:

          • Biesemstraat, ter hoogte van woning nr. 89
          • Biesemstraat, 60 meter vóór het kruispunt met de Diepenpoelstraat komende van Rummen
          HOOFDSTUK IV. Ordening van het verkeer.
          Art. 13 (geschrapt) - o.a. als gevolg van de wegenisprojecten Glabbeekstraat, Hulsbeekstraat en Biesemstraat
          2. Op volgende plaatsen wordt de rijbaan verdeeld in twee rijstroken door witte strepen:
          • Glabbeekstraat : onderbroken vanaf woning nr. 204 tot nr. 244
          • Glabbeekstraat : doorlopend vanaf kruispunt met Dorpsstraat over een afstand van ± 6 meter in de richting Zoutleeuw
          • Hulsbeekstraat: doorlopend vanaf kruispunt met de Borgloonstraat over een afstand van +- 5 meter
          • Kasteellaan : doorlopend vanaf de verkeersgeleider over een afstand van ± 11 meter in de richting Rummen
          • Biesemstraat : onderbroken in de onoverzichtelijke bocht over een afstand van ± 150 meter (vanaf woning nr. 3 tot nr. 13)
          Art. 13 (aangepast) - o.a. als gevolg van de wegenisprojecten Glabbeekstraat, Hulsbeekstraat en Biesemstraat
          2. Op volgende plaatsen wordt de rijbaan verdeeld in twee rijstroken door witte strepen:
          • Overbeekstraat : doorlopend vanaf Spoorwegstraat over een afstand van ± 5 meter in de richting van de Hogenstraat
          • Kasteellaan : onderbroken vanaf de Ketelstraat over een afstand van ± 7 meter in de richting Geetbets
          • Ketelstraat : onderbroken vanaf de Kasteellaan over een afstand van ± 40 meter in de richting Rummen-centrum
          • Biesemstraat : onderbroken vanaf de Leeuwbeekstraat over een afstand van ± 50 meter in de richting van Rummen-centrum
          • Biesemstraat : onderbroken vanaf de Leeuwbeekstraat over een afstand van ± 20 meter in de richting van Herk-de-Stad
          • Leeuwbeekstraat : onderbroken

          HOOFDSTUK V. Stilstaan en parkeren (verkeersborden).

          Art. 15 (ingevoegd)
          7. Op volgende plaatsen wordt parkeren enkel toegelaten voor gehandicapten:

          • Op de parking aan de Kiss&Ride-zone achter het gemeentehuis te Geetbets, op de meest rechtse, dwarse parking voorzien tegen de zijde van de vrije basisschool.
          • Op de 4 meest laatste parkings aan de rechterzijde tussen sporthal BeVo en het voormalig OCMW-gebouw
          • Op de meest linkse, haakse parking, voor het voormalig gemeentehuis te Rummen
          • Op de 2 eerste en de laatste parkeerplaats, voorzien op de parking naast de basisschool te Rummen, aan de zijde van het schoolgebouw
          • De parkeerplaats voorzien tussen het Buurthuis en scoutslokalen De Poel te Grazen

          8. Op volgende plaatsen is het verboden te parkeren voor voertuigen waarvan de massa in beladen toestand meer dan 3,5 ton bedraagt:

          • op de zone van het Stationsplein, uitgezonderd voor diensten en ambulante handelaars.

          Deze maatregel zal ter kennis gebracht worden met verkeersborden type C21 met aanduiding “3,5t” met bijpassend onderbord.

          HOOFDSTUK VIII. Wekelijkse markt.

          Art. 18 (geschrapt)

          De markt in Rummen zal elke donderdag doorgaan. Elke donderdag vanaf 12u00 tot 18u00 is:

          • op de zone langs en voor de sporthal in Rummen verboden te parkeren, uitgezonderd voor marktkramers.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          De opgesomde beslissingen en aanvragen op te nemen en te coördineren in het aanvullend gemeentelijk verkeersreglement.

          Artikel 2.

          Dit gewijzigd aanvullend verkeersreglement in werking te laten treden vanaf 30 april 2024.

          Artikel 3.

          Dit gewijzigd aanvullend verkeersreglement bekend te maken conform art. 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur.

    • Algemeen beleid

      • Intergemeentelijke samenwerking

        • Creadiv - Algemene vergadering van 17 mei 2024.

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
          Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
          2. Het decreet op de intergemeentelijke samenwerking, inzonderheid art. 44.
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 25 maart 2019 houdende "Creadiv: Aanduiding vertegenwoordiging.".
          2. De mail van Creadiv van 21 maart 2024.
          Probleemstelling

          De algemene vergadering van Creadiv vindt plaats op 17 mei 2024

          De agenda is als volgt:

          1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
          2. Verslag van de commissaris over zijn werkzaamheden in het boekjaar 2023
          3. Onttrekking aan onbeschikbare reserve
          4. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023
            Goedkeuring van de winstverdeling
          5. Kwijting aan bestuurders en commissaris
          6. Ontslag en benoeming bestuurders
          7. Benoeming commissaris
          8. Rondvraag
          Motivering

          De gemeenteraad heeft in vergadering van 25 maart 2019 de vertegenwoordigers reeds aangeduid voor de volledige legislatuur, namelijk de heer Luc Hendrickx als effectief gemeentelijk vertegenwoordiger en de heer Jo Roggen als plaatsvervangend gemeentelijk vertegenwoordiger.

          De bepaling van het mandaat moet echter voor iedere algemene vergadering herhaald worden.

          Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen van Riobra voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid:

          Effectieve: De heer Luc Hendrickx Kraaistraat 48 3454 Geetbets. E-mailadres: luc.hendrickx1210@telenet.be

          Plaatsvervanger: De heer Jo Roggen Singel 19 3450 Geetbets. E-mailadres: jo.roggen@gmail.com.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          De agendapunten van de algemene vergadering van CREADIV NV van 17 mei 2024 worden goedgekeurd.

          Artikel 2.

          Aan de effectieve volmachtdrager en in voorkomend geval de plaatsvervangende volmachtdrager wordt mandaat verleend om op de algemene vergadering van CREADIV NV van 17 mei 2024 te handelen en te beslissen conform de beslissingen van deze gemeenteraad.
          Artikel 3.

          Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan CREADIV NV, ter attentie van de heer Stephan Claerhout, Diestsesteenweg 126 te 3210 Lubbeek.

        • Poolstok - Algemene vergadering - 31 mei 2024

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
          Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40, 41 en 432.
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 24 augustus 2020 houdende "Poolstok-aansluiting".
          Probleemstelling

          De agenda van de algemene vergadering van Poolstok dient goedgekeurd te worden

          1) Samenstelling van het bureau van de vergadering

          2) Uiteenzetting van het verslag van de Raad van Bestuur en van de commissaris m.b.t. het boekjaar 2023

          3) Mogelijkheid tot het stellen van vragen aan de leden van de Raad van Bestuur en aan de commissaris m.b.t. het boekjaar 2023

          4) Goedkeuring van de jaarrekening voor het boekjaar 2023

          5 Bestemming van het resultaat

          6) Kwijting aan de bestuurders en de commissaris voor het boekjaar 2023

          7) Ontslagen en benoemingen - Aanstelling bedrijfsrevisor: nieuw mandaat

          8) Goedkeuring van de bezoldigingen - Indexering van de bestuurdersvergoedingen

          9) Desgevallend: varia

          Motivering

          Effectief vertegenwoordiger is Kris Swinnen Halstraat 11 3450 Geetbets. E-mailadres: swinnenkris@gmail.com en plaatsvervangend vertegenwoordiger is Jo Roggen, Singel 19 3450 Geetbets. E-mailadres: jo.roggen@gmail.com, zowel voor de gemeente als voor het OCMW.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          De agenda van de algemene vergadering van Poolstok goed te keuren.

          Artikel 2.

          De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering wordt gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van Poolstok goed te keuren.

        • Fluvius OV - Algemene vergadering tevens jaarvergadering - 05 juni 2024

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
          Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40, 41 en 432.
          Voorgaande
          1. De gemeente is aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
          2. De gemeente werd per aangetekend schrijven van 28 maart 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 5 juni 2024
          Probleemstelling

          De agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius OV dient goedgekeurd te worden.

          1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris over het boekjaar 2023.
          2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023.
          3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
          4. Statutaire benoemingen.
          5. Statutaire mededelingen.
          Motivering

          Het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

          Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen van Fluvius OV voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid:

          Effectieve: De heer Roland Strouven, Glabbeekstraat 126 3450 Geetbets. E-mailadres: roland_strouven@skynet.be.

          Plaatsvervanger: De heer Jo Roggen Singel 19 3450 Geetbets. E-mailadres: jo.roggen@gmail.com.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 5 juni 2024 met als agendapunten:

          1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris over het boekjaar 2023.
          2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023.
          3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
          4. Statutaire benoemingen.
          5. Statutaire mededelingen.

          Artikel 2.

          De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 5 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

          Artikel 3.

          Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        • Riobra - Algemene Vergadering tevens jaarvergadering 24 juni 2024

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
          Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40, 41 en 432.
          Voorgaande
          1. De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Riobra.
          2. De mail van Riobra van 2 april 2024.
          Probleemstelling

          De gemeente werd per aangetekend schrijven van 28 maart 0024 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Riobra die op 24 juni 2024 plaatsheeft in “Feestzaal Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126, te 3210 Lubbeek”.

          Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief overgemaakt

          De agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Riobra van 24 juni 2024 dient goedgekeurd te worden.

          Agenda:

          1. Kennisneming verslagen van Riobra van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.  
          2. Goedkeuring van de jaarrekening van Riobra afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
          3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
          4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Riobra met betrekking tot het boekjaar 2023.  
          5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.  
          6. Statutaire benoemingen.
          7. Statutaire mededelingen.
          Motivering

          Artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene vergadering.

          Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen van Riobra voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid:

          Effectieve: De heer Germain Vandezande, Kwadestraat 75 3450 Geetbets. E-mailadres: vandezandegermain@hotmail.be.

          Plaatsvervanger: De heer Stijn Doms, Hogenstraat 37 3450 Geetbets. E-mailadres: stijndoms53@gmail.com .

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra d.d. 24 juni 2024:

          1. Kennisneming verslagen van Riobra van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.  
          2. Goedkeuring van de jaarrekening van Riobra afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
          3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
          4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Riobra met betrekking tot het boekjaar 2023.  
          5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.  
          6. Statutaire benoemingen.
          7. Statutaire mededelingen.

          Artikel 2.

          De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra op 24 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

          Artikel 3

          Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        • PBE - Algemene Vergadering tevens jaarvergadering 25 juni 2024

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
          Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40, 41 en 432.
          2. Het energiedecreet van 8 mei 2009.
          Voorgaande
          1. De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging PBE.
          2. De mail van PBE van 2 april 2024.
          Probleemstelling

          De gemeente werd per aangetekend schrijven van 2 april 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van PBE die op 25 juni 2024 plaatsheeft in de feestzaal van het Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126, te 3210 Lubbeek;

          Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 2 april 2024 overgemaakt.

          De agenda is als volgt:

          1. Kennisneming verslagen van PBE van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
          2. Goedkeuring van de jaarrekening van PBE afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultaten-rekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
          3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
          4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van PBE met betrekking tot het boekjaar 2023.
          5. Aanbod tot aankoop aandelen Publi-T.
          6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
          7. Statutaire benoemingen.
          8. Statutaire mededelingen.
          Motivering

          Artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.

          Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen van de PBE voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid:

          Effectieve: De heer Germain Vandezande Kwadestraat 75 3450 Geetbets. E-mailadres: vandezandegermain@hotmail.be.

          Plaatsvervanger: Mevrouw Rita Soetaerts Bronckaertsstraat 7 3450 Geetbets. E-mailadres: rita.soetaerts@gmail.com .

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE d.d. 25 juni 2024:

          1. Kennisneming verslagen van PBE van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
          2. Goedkeuring van de jaarrekening van PBE afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultaten-rekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
          3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
          4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van PBE met betrekking tot het boekjaar 2023.
          5. Aanbod tot aankoop aandelen Publi-T.
          6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
          7. Statutaire benoemingen.
          8. Statutaire mededelingen.

           Artikel 2. [AANBOD TOT AANKOOP AANDELEN PUBLI-T]

          De gemeenteraad verzoekt de Algemene Vergadering van PBE om de beslissing van de Raad van Bestuur van PBE van 11 maart 2024 om 35.938 aandelen Publi-T te verkopen aan de Vlaamse Energieholding (VEH) (12.577 aandelen) en CREADIV (23.361 aandelen) aan de prijs van € 1.457,00 per aandeel te bekrachtigen. Dit aanbod situeert zich in het kader van de reorganisatie van de Vlaamse aanwezigheid van de lokale besturen in Publi-T en in Publigas en de uitkanteling van de belangen van PBE in Publi-T naar de Vlaamse Energieholding (VEH). De eerste te doorlopen fase hiervan betreft de verkoop van de aandelen Publi-T van PBE aan enerzijds VEH en anderzijds CREADIV.

          Artikel 3.

          De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE op 25 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1, 2 en 3 van onderhavige beslissing.

          Artikel 4.

          Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging PBE, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        • Regiowerking - verslagen burgemeestersoverleg.

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
          Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het regiodecreet van 3 februari 2023, inzonderheid art. 8.
          Voorgaande
          1. De vergaderingen van het burgemeestersoverleg van 26 januari 2024 en 26 mei 2024.
          Probleemstelling

          Het decreet regiowerking bepaalt dat de verslagen van het burgemeestersoverleg ter kennis van de gemeenteraad moeten worden gebracht.

          Motivering

          De gemeente Geetbets maakt deel uit van de referentieregio Oost-Brabant.

          Interleuven ondersteunt de werking van het burgemeestersoverleg

          De verslagen worden ter kennis van de gemeenteraad gebracht

          Kennis te nemen van de verslagen van het burgemeestersoverleg van 26 januari 2024 en 26 mei 2024.

Namens Gemeenteraad,

Herman Stiers
Algemeen directeur

Kris Swinnen
Voorzitter van de raad