Terug
Gepubliceerd op 04/04/2025

Notulen  Gemeenteraad

ma 27/01/2025 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
Jo Roggen, Burgemeester
Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Nadia Najem, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
Herman Stiers, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Rita Soetaerts, Kris Swinnen, gemeenteraadsleden
  • Openbaar

    • Notulen

      • Goedkeuring notulen en zittingsverslag van 25 november 2024 en 03 december 2024.

        Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Nadia Najem, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rita Soetaerts, Kris Swinnen, gemeenteraadsleden

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 32.
        Voorgaande
        1. De vergadering van de gemeenteraad van 25 november 2024 en 03 december 2024.
        Probleemstelling

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 25 november 2024 en 03 december 2024 dienen te worden goedgekeurd.

        Motivering

        De ontwerpnotulen en zittingsverslag werden met de dagorde van de gemeenteraad meegestuurd.

        Indien er geen opmerkingen gemaakt worden, kunnen de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Nadia Najem, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
        Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Nadia Najem, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 25 november 2024 en 03 december 2024 goed te keuren.

    • Interne werking college

      • College - onderlinge verdeling van de werkzaamheden in verband met het dagelijks bestuur _ kennisgeving.

        Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Nadia Najem, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rita Soetaerts, Kris Swinnen, gemeenteraadsleden

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 52.
        Voorgaande
        1. De gemeenteraadsbeslissing van 3 december 2024 houdende “Verkiezing van de schepenen.”.
        2. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 10 december 2024 houdende "Onderlinge verdeling van de werkzaamheden in verband met het dagelijks bestuur.".
        Probleemstelling

        De onderlinge verdeling van de werkzaamheden in verband met het dagelijks bestuur werd vastgesteld door het college in vergadering van 10 december 2024.

        Motivering

        Een schepen beschikt niet over bevoegdheden als dusdanig, vermits het college een collegiaal orgaan is.

        Binnen het college kan er enkel overgegaan worden tot een taakverdeling, namelijk een verdeling van de werkzaamheden in verband met het dagelijks bestuur.

        Deze taakverdeling houdt de inhoudelijke voorbereiding van de dossiers voor het college en de gemeenteraad in.

        Het is een bevoegdheid van het college om de interne werking te regelen.

        De bijzondere werkzaamheden in verband met het dagelijks bestuur van de gemeente, namelijk de studiën, onderzoeken en verslagen ter voorbereiding van de beslissingen van de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen, het toezicht op de uitvoering van de overheidsvoorschriften en van de besluiten van de gemeenteraad en van het college, werden vastgesteld zoals hieronder aangeduid.

        Jo Roggen, Burgemeester:

        • Algemeen Beleid,
        • Financiën,
        • Personeelszaken,
        • Burgerlijke Stand, Bevolking, Vreemdelingenbeleid,
        • Kieszaken, Militie,
        • Toelatingen tot Begraven en Ontgraven,
        • Rechtszaken,
        • Openbare veiligheid, Politie, Brandweer,
        • Huisvesting,
        • Informatie en communicatie,
        • Dierenwelzijn.

        Chris Jamar, eerste schepen:

        • Ruimtelijke ordening, i-GECORO
        • Gemeentelijk patrimonium,
        • Mobiliteit, verkeer, trage wegen
        • Autopark, rollend materieel
        • Feestelijkheden (o.a. kermissen, carnaval, lichtstoet, Nieuwjaarsreceptie…)
        • Begraafplaatsen
        • Volksgezondheid
        • Uitleen
        • Jeugd

        Stijn Doms, tweede schepen:

        • Openbare werken
        • Groenvoorzieningen
        • Arbeidsveiligheid
        • Sport en recreatie
        • ICT
        • Kerkfabrieken

        Eva Prouvé, derde schepen:

        • Participatie
        • Buitenschoolse kinderopvang
        • Kunstonderwijs
        • BIB
        • Cultuur
        • Toerisme
        • Monumenten en landschappen
        • IOED/Erfgoed
        • Economie
        • Europese aangelegenheden
        • Verbroedering

        Danny Ruysen, vierde schepen:

        • Sociaal beleid
        • Welzijn
        • Senioren
        • Gelijke kansen
        • Diversiteit/Integratie
        • Ontwikkelingssamenwerking
        • Milieu
        • Land en Tuinbouw
        • Woonbeleid
        • Toegankelijkheid
    • Algemene financiering

      • Belastingen en retributies

        • Retributiereglement verkoop compostvaten en -bakken, aanbouwelementen en beluchtingsstokken Ecowerf

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Nadia Najem, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Rita Soetaerts, Kris Swinnen, gemeenteraadsleden

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd.
          2. Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, §2, 14°: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen.
          3. Omzendbrief KB/ABB 2019/02 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
          4. De beslissing van de raad van bestuur van EcoWerf van 13 oktober 2021. 
          Voorgaande
          1. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 07 december 2021 betreffende "Voorstel EcoWerf inzake Retributiereglement verkoop compostvaten en-bakken, aanbouwelementen en beluchtingsstokken". 
          2. De beslissing van de gemeenteraad van 27 december 2021 houdende "Retributiereglement verkoop compostvaten en -bakken, aanbouwelementen en beluchtingsstokken". 
          Probleemstelling

          Ecowerf heeft een nieuwe raamovereenkomst afgesloten voor de levering van zowel compostbakken en aanbouwelementen, als compostvaten en beluchtingsstokken, met respectievelijk ECOO en SULO. Ecowerf treedt hier opnieuw op als aankoopcentrale. Bestellingen kunnen worden doorgegeven aan de dienst Aankoop en Magazijn via aankoop@ecowerf.be. Voorzieningen voor thuiscompostering komen conform het Ministerieel besluit van 15 maart 2023 niet meer in aanmerking voor investeringssubsidies. Een retributie is een kostendekkende vergoeding die de overheid van bepaalde heffingsplichtigen vordert als tegenprestatie voor de levering van een bijzondere dienst in hun persoonlijk belang of de toestemming voor een rechtstreeks bijzonder voordeel. Door het wegvallen van de subsidie, is de kostendekkende voorwaarde van de retributie niet meer voldaan. Om deze reden stellen we voor om vanaf 1 februari 2025 nieuwe verkoopprijzen in het retributiereglement op te nemen. Ter info: het compostvat heeft een vernieuwde vormgeving gekregen, en wordt voortaan aangeboden door SULO per 12 stuks, in plaats van 11 stuks. De compostbak van ECOO is ongewijzigd gebleven en wordt nog steeds aangeboden per 10 stuks. 

          Motivering

          Vanaf 1 januari 2024 is het apart inzamelen van gft de norm geworden en mogen etensresten en afval uit de tuin niet meer in je restafvalzak of -bak. Gft-afval moet apart gesorteerd worden. Wanneer de inwoners van de gemeente overgaan tot het composteren van het organisch materiaal uit de tuin en de keuken wordt het organisch materiaal ter plaatse verwerkt tot compost. Dit resulteert in een vermindering van de verwerkingskost voor de gemeente. De gemeente biedt hiertoe compostvaten, compostbakken en beluchtingsstokken te koop aan op de Masterplan Recyclageparken.

          Door de samenaankoop, georganiseerd door EcoWerf, kunnen de compostvaten, compostbakken, aanbouwelementen en beluchtingsstokken tegen een goedkopere prijs ter beschikking worden gesteld van de inwoners. De eenheidsprijzen waaraan de gemeente het betreffende materiaal kan aankopen (incl. btw):

          • compostvat: € 64,00
          • beluchtingsstok: € 8,50
          • compostbak (kunststof): € 103,00
          • aanbouwmodule (kunststof): € 75,00
          Publieke stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Nadia Najem, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Nadia Najem, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          Er wordt een retributie geheven voor de doorverkoop aan de inwoners van Geetbets van compostvaten, compostbakken, aanbouwelementen en beluchtingsstokken. Deze retributie wordt als volgt vastgesteld:

          • € 65,00 voor een compostvat
          • € 8,50 voor een beluchtingsstok
          • € 100,00 voor een compostbak (kunststof)
          • € 75,00 voor een aanbouwmodule (kunststof)

          Artikel 2.

          Er zijn geen verminderingen of vrijstellingen mogelijk met betrekking tot dit retributiereglement.

          Artikel 3.

          De artikelen zoals opgesomd in artikel 1 worden verkocht op het recyclagepark.

          Artikel 4.

          De door de gemeente verkochte compostvaten, compostbakken, aanbouwmodules en beluchtingsstokken mogen enkel gebruikt worden op het door de koper opgegeven adres, gelegen op het grondgebied van Geetbets.

          Artikel 5.

          De retributie is verschuldigd door de persoon die het compostvat, de compostbak, de beluchtingsstok of de aanbouwmodule ontvangt. De retributie wordt betaald via de DifTar-rekening.

          Artikel 6.

          De beslissing van de gemeenteraad van 27 december 2021 houdende "Retributiereglement verkoop compostvaten en -bakken, aanbouwelementen en beluchtingsstokken" wordt ingetrokken met ingang van 1 februari 2025.

          Het retributiereglement treedt in werking op 1 februari 2025 en eindigt op 31 december 2025.

    • Omgeving

      • Openbare werken

        • Masterplan Openbare Verlichting "dieper dimmen" van openbare verlichting in Geetbets: goedkeuring brandprogramma en kostprijs overschakeling.

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Nadia Najem, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Rita Soetaerts, Kris Swinnen, gemeenteraadsleden

          De gemeenteraad

          Juridische basis

          1. Het Decreet Lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.

          Voorgaande
          1. De besprekingen tussen de burgemeesters en Fluvius van 15 september 2022.
          2. De collegebeslissing van 20 september 2022 houdende “Energiebesparende maatregelen voor openbare verlichting”.
          3. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 4 oktober 2022 houdende “Energiebesparende maatregelen voor openbare verlichting – aanpassing”.
          4. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 22 november 2022 houdende “Openbare verlichting – aanpassing van de duur”.
          5. De beslissing van de Gemeenteraad van 28 november 2022 houdende “Openbare verlichting – aanpassing van de duur”.
          Probleemstelling

          Na overleg met Fluvius – de netbeheerder van de openbare verlichting – en na een burgemeestersoverleg werd in 2022 voorgesteld om de straatverlichting ’s nachts te doven tussen 23u00 en 05u00, behalve op vrijdagavond en zaterdagavond.

          In verschillende steden en gemeenten, net als in onze buurlanden, wordt de straatverlichting al jaren gedoofd.  Het doven heeft niet alleen een gunstig effect op de financiën, maar ook op het milieu en zorgt voor minder lichtvervuiling.

          Geetbets heeft in totaal 1480 armaturen.  Fluvius heeft momenteel voor 745 armaturen nieuwe LED-armaturen ontworpen.  Er is door Fluvius een beleidsplan opgesteld met een jaaractieplan met het aantal projectdossiers tot eind 2026 om de gehele gemeente Geetbets te voorzien van LED-verlichting.

          Fluvius heeft masterplan Openbare Verlichting.  Dit wil zeggen dat dat de gemeente kan opgesplitst worden in deelruimtes waarbij verschillende brandprogramma’s kunnen uitgewerkt worden.  Dit kan alleen op de nieuwe interactieve LED-toestellen, waarvan het merendeel in Geetbets al in uitvoering gaat in 2025. 

          Interactieve LED-toestellen zijn uitgerust met een communicatiemodule.  Deze is op afstand instelbaar en biedt de nodige flexibiliteit. Dat betekent ook dat bij de interactieve verlichtingstoestellen meer aangepaste brandprogramma’s kunnen installeren. 

          Voorstel is om de verlichting ’s nachts niet langer volledig te doven, maar over te gaan naar het scenario “dieper dimmen”.

          Wat betreft de overschakeling naar “dieper dimmen” dient elke cabine op het grondgebied Geetbets bezocht te worden.  Prijs per cabine bedraagt € 125,00 (x 73 stuks) = € 9.125,00.

          Dit kan gefinancierd worden via het toekomstfonds.

          Motivering

          Na overleg met Fluvius – de netbeheerder van de openbare verlichting – en na een burgemeestersoverleg werd in 2022 voorgesteld om de straatverlichting ’s nachts te doven tussen 23u00 en 05u00, behalve op vrijdagavond en zaterdagavond.

          Geetbets heeft in totaal 1480 armaturen.  Fluvius heeft momenteel voor 745 armaturen nieuwe LED-armaturen ontworpen.  Er is door Fluvius een beleidsplan opgesteld met een jaaractieplan met het aantal projectdossiers tot eind 2026 om de gehele gemeente Geetbets te voorzien van LED-verlichting.

          Fluvius heeft masterplan Openbare Verlichting.  Dit wil zeggen dat dat de gemeente kan opgesplitst worden in deelruimtes waarbij verschillende brandprogramma’s kunnen uitgewerkt worden.  Dit kan alleen op de nieuwe interactieve LED-toestellen, waarvan het merendeel in Geetbets al in uitvoering gaat in 2025.

          Interactieve LED-toestellen zijn uitgerust met een communicatiemodule.  Deze is op afstand instelbaar en biedt de nodige flexibiliteit. Dat betekent ook dat bij de interactieve verlichtingstoestellen meer aangepaste brandprogramma’s kunnen installeren. 

          Voorstel is om de verlichting ’s nachts niet langer volledig te doven, maar over te gaan naar het scenario “dieper dimmen”.

          Dit wil zeggen:

          • Om 20u00 gaat de openbare verlichting naar 75 % licht
          • Om 22u00 gaat de openbare verlichting naar 50 % licht
          • Om 23u00 gaat de openbare verlichting naar 30% licht
          • Om 04u00 gaat de openbare verlichting naar 50% licht
          • Om 05u00 gaat de openbare verlichting naar 75% licht
          • Om 06u00 gaat de openbare verlichting naar 100% licht

          Op vrijdag en zaterdag volgende lampen volgende grafiek:

          • Om 22u00 gaat de openbare verlichting naar 75% licht
          • Om 00u00 gaat de openbare verlichting naar 50% licht
          • Om 06u00 gaat de openbare verlichting naar 75% licht
          • Om 08u00 gaat de openbare verlichting naar 100% licht

          Wat betreft de overschakeling naar “dieper dimmen” dient elke cabine op het grondgebied Geetbets bezocht te worden.  Prijs per cabine bedraagt € 125,00 (x 73 stuks) = € 9.125,00.

          Dit kan gefinancierd worden via het toekomstfonds.

          Op termijn kan ook overgegaan worden om de gemeente op te splitsen in deelruimtes waarbij de brandprogramma’s per deelruimte kunnen opgemaakt worden, rekeninghoudend met de eisen van elke specifieke deelruimte (verkeersdrukte, landelijk, recreatief, verbindingsweg, …).

          Publieke stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Nadia Najem, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Nadia Najem, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          Akkoord te gaan dat de verlichting ’s nachts niet langer volledig gedoofd wordt, maar overgegaan wordt naar het scenario “dieper dimmen”.

          Artikel 2.

          Akkoord te gaan met de kostprijs van  € 9.125,00 en de financiering ervan via het toekomstfonds.

          Artikel 3.

          Afschrift van de beslissing te bezorgen aan Fluvius.

      • Patrimonium

        • Aankoop bestelwagen met open laadbak (hydraulisch): Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Nadia Najem, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Rita Soetaerts, Kris Swinnen, gemeenteraadsleden

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          2. De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
          3. Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
          4. Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
          5. De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          6. De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
          7. Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          8. Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
          Probleemstelling

          Het dienstvoertuig dat ingezet wordt binnen de groendienst van gemeente Geetbets is aan vervanging toe. De technische dienst stelt voor over te gaan tot de aankoop van een nieuwe bestelwagen met open laadbak.

          Motivering

          In het kader van de opdracht “Aankoop bestelwagen met open laadbak (hydraulisch)” werd een bestek met nr. 2024-098 opgesteld door Gemeente Geetbets.
          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 54.958,68 excl. btw of € 66.500,00 incl. 21% btw.
          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
          De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2024, op budgetcode 0200-00/2430100/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie 04-005-019) en de financiering gebeurt met eigen middelen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Nadia Najem, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Nadia Najem, Joke Debehets
          Tegenstanders: Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Katrien Weckx, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
          Resultaat: Met 8 stemmen voor, 7 stemmen tegen

          Artikel 1.

          Het bestek met nr. 2024-098 en de raming voor de opdracht “Aankoop bestelwagen met open laadbak (hydraulisch)”, opgesteld door Gemeente Geetbets worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.

          Artikel 2.

          De raming bedraagt € 54.958,68 excl. btw of € 66.500,00 incl. 21% btw.

          Artikel 3.

          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Artikel 4.

          De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2024, op budgetcode 0200-00/2430100/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie 04-005-019) 

    • Algemeen beleid

      • Intergemeentelijke samenwerking

        • Best Wonen tussen Zoet en Zout - aanduiding vertegenwoordiging.

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Nadia Najem, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Rita Soetaerts, Kris Swinnen, gemeenteraadsleden

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
          2. Het decreet van 13 mei 2013 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 06/07/2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking.
          3. Het BVR 08 juli 2016 houdende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid.
          4. Het provinciaal subsidiereglement voor projecten die het lokaal woonbeleid ondersteunen van 08 december 2016 van de provincie Vlaams-Brabant.
          5. Het Ministerieel Besluit van 08 november 2017 houdende de toekenning van een subsidie aan het project ‘IGS Best wonen tussen zoet & zout’.
          6. De gemeenteraadsbeslissing van 25 februari 2019 houdende "Best Wonen tussen Zoet en Zout - aanduiding vertegenwoordiging"
          Voorgaande
          1. Mail van coördinator IGS van 8 januari 2025 houdende "Vernieuwing mandaten IGS".
          Probleemstelling

          De vertegenwoordiging voor Best Wonen tussen Zoet en Zout dient aangeduid te worden.

          Motivering

          Overwegende dat conform de statuten van het IGS ‘Best wonen tussen zoet & zout’ de samenstelling  van het beheerscomité en stuurgroep dient goedgekeurd te worden door de respectievelijke gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. Artikel 6 van de statuten schrijft voor dat het beheerscomité is samengesteld uit minstens twee stemgerechtigde leden per deelnemende gemeente, aangeduid door de respectievelijke gemeenteraad.

          De gemeenten worden als lid in het beheerscomité uitsluitend vertegenwoordigd door gemeenteraadsleden, burgemeester of schepenen, bij voorkeur de schepen belast met het beleidsdomein huisvesting of ruimtelijke ordening.

          Voor elk effectief lid wordt er een plaatvervanger aangeduid met hetzelfde mandaat.

          Volgende personen worden voorgedragen. De aanduiding gebeurt via een geheime stemming.

          Beheerscomité

          Effectieve: Danny Ruysen Schepen.

          Plaatsvervanger: Jo Roggen Burgemeester.

          Overwegende dat artikel 11 van de statuten van het IGS ‘Best wonen tussen zoet & zout’ stelt dat: de  stemgerechtigde leden van de stuurgroep zijn dezelfde leden als de stemgerechtigde leden van het beheerscomité.

          De niet-stemgerechtigde ambtelijke vertegenwoordiging (deskundigen) zijn:

          De heer Herman Stiers, algemeen directeur. E-mailadres: hs@geetbets.be

          De heer Tom Cornelissen, afdelingshoofd omgeving. E-mailadres: tom.cornelissen@geetbets.be

          Er wordt overgegaan tot de geheime stemming.
          15 leden van de gemeenteraad nemen deel aan de geheime stemming.
          Er bevinden zich 15 stembiljetten in de stembus.
          De uitslag van de geheime stemming is als volgt:
          Danny Ruysen bekomt 14 stemmen voor en 1 ongeldige.
          Jo Roggen bekomt 14 stemmen voor en 1 ongeldige..

          Geheime stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Nadia Najem, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Gestemd: Roland Strouven, Eva Prouvé, Nadia Najem, Joke Debehets, Tony Leyssens, Jo Roggen, Kevin Huybrechts, Chris Jamar, Tom Droogmans, Elke Allard, Herman Cox, Katrien Weckx, Ingrid Claes, Danny Ruysen, Stijn Doms
          Stemmen voor: 14
          Stemmen tegen: 0
          Onthoudingen: 1
          Resultaat:

          Goedgekeurd met 14 stemmen en 1 ongeldige

          Artikel 1.

          Volgende personen aan te duiden voor: Best Wonen tussen Zoet en Zout

          Beheerscomité

          Effectieve: De heer Danny Ruysen, schepen.

          Plaatsvervanger: De heer Jo Roggen, burgemeester.

          Beide vertegenwoordigers zijn eveneens respectievelijk effectief en plaatsvervangend stemgerechtigd lid van de stuurgroep.

          Stuurgroep niet-stemgerechtigde deskundigen

          De heer Herman Stiers, algemeen directeur. E-mailadres: hs@geetbets.be

          De heer Tom Cornelissen, afdelingshoofd omgeving. E-mailadres: tom.cornelissen@geetbets.be

          Artikel 2.

          Deze beslissing te versturen aan: Best Wonen tussen Zoet en Zout Grote Markt 27 3300 Tienen. liliane.vanhelden@tienen.be 

      • Personeel

        • Telewerk - regeling.

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Nadia Najem, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Rita Soetaerts, Kris Swinnen, gemeenteraadsleden

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
          Voorgaande
          1. De besprekingen in het managementteam van 16 april 2024 houdende "Telewerk".
          2. De besprekingen in het managementteam van 15 mei 2024 houdende "Telewerk- regeling".
          3. De besprekingen in het managementteam van 26 september 2024 houdende "Telewerk- regeling".
          4. De besprekingen in het managementteam van 21 november 2024 houdende "Telewerk- regeling".
          5. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 november 2024 houdende "Telewerk - regeling.".
          6. Het protocol van het syndicaal comité van 16 december 2024.
          Probleemstelling

          Het telewerken in de organisatie moet geregeld worden.

          Motivering

          Er is een ontwerp gemaakt dat gebaseerd is op de regelingen van Kortenaken en Zoutleeuw, die beide identiek zijn, behalve dat er in Zoutleeuw een onderscheid gemaakt wordt tussen occasioneel en structureel telewerk. In het ontwerp wordt er enkel gesproken over telewerk.

          Het ontwerp werd besproken in het managementteam.

          Bij Ethias werd navraag gedaan wat betreft arbeidsongevallenverzekering indien het thuiswerk niet op het thuisadres gebeurt en dat is geen probleem.

          Er werden geen bemerkingen geuit door de syndicaal afgevaardigden.

          Bijgevolg kan de regeling telewerk ingevoerd worden vanaf 1 februari 2025.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Nadia Najem, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
          Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Nadia Najem, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          De regeling voor telewerk goed te keuren en te laten ingaan op 1 februari 2025.

        • Permanentieregeling technische dienst.

          Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Nadia Najem, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Rita Soetaerts, Kris Swinnen, gemeenteraadsleden

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2023 houdende "Rechtspositieregeling".
          2. Bespreking in het managementteam van 8 oktober 2024.
          3. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 november 2024 houdende "Permanentieregeling technische dienst".
          4. Het protocol van het syndicaal comité van 16 december 2024.
          Probleemstelling

          In de rechtspositieregeling is in de art. 204 t.e.m. 206 een permanentietoelage voorzien.

          Motivering

          Het voorstel tot werking van de wachtdienst / permanentiedienst werd besproken op het managementteam van 08 oktober 2024.

          Hierbij werden enkele voorstellen tot aanpassing geformuleerd. Deze zijn verwerkt door Mondea en terug te vinden in de bijlagen.

          Het ontwerp werd besproken in het managementteam.

          Er werden geen bemerkingen geuit door de syndicaal afgevaardigden.

          Bijgevolg kan de permanentieregeling technische dienst ingevoerd worden vanaf 1 maart 2025.

          De permanentieregeling goed te keuren en te laten ingaan op 1 maart 2025.

    • Toegevoegde punten

      • Opening van sterrenregister als steun voor ouders van stilgeboren kinderen.

        Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Nadia Najem, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rita Soetaerts, Kris Swinnen, gemeenteraadsleden

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 21, 38 en 39.
        Voorgaande
        1. De e-mail van raadslid I. Claes van 21 januari 2025.
        Probleemstelling

        Raadslid I. Claes heeft op 21 januari 2025 via mail dit punt aan de agenda toegevoegd.

        Motivering

        Voor ouders van een stilgeboren baby is het vaak ontzettend belangrijk om op een of andere manier een aangifte te kunnen doen van hun baby bij de burgerlijke stand van hun gemeente. Gezien er vrij complexe wetgeving is over de erkenning en inschrijving van een stilgeboren kindje, is dat jammer genoeg niet altijd mogelijk. Daarom vraagt cd&v PLUS aan de gemeenteraad om een sterrenregister in te voeren.

        Dit sterrenregister is er voor alle sterrenkindjes, ongeacht zwangerschapsduur. Dus ook zij waarvoor al een officiële akte van levenloos geboren kind is opgemaakt.
        Ouders mogen vrij de naam kiezen, zonder beperking. Er is ook geen beperking in tijd, een inschrijving in het Sterrenregister kan dus bijvoorbeeld ook voor kindjes die decennia geleden werden geboren.

        Ouders moeten ook geen ‘bewijs’ tonen om hun kindje te kunnen registreren, soms is dit er immers niet bij het verlies van een jonge zwangerschap.

        Er is best wel een link met de gemeente Geetbets (geboorteplaats/woonplaats van kindje of ouders).

        Na inschrijving ontvangen de ouders een bewijs van inschrijving in het sterrenregister. Hoe deze is vormgegeven of hoe deze wordt bezorgd is de vrije keuze van de gemeente. Deze inschrijving heeft geen juridische waarde, maar wel een enorme symbolische waarde. Het sterrenregister is gratis

        Publieke stemming
        Aanwezig: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Nadia Najem, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, Herman Stiers
        Voorstanders: Roland Strouven, Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Nadia Najem, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        De gemeenteraad Geetbets is akkoord om een sterrenregister in te voeren als steun voor ouders van stilgeboren kinderen.

      • Verkeersveiligheid schoolomgeving en verkeerslichten Hogenstraat

        Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Nadia Najem, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Rita Soetaerts, Kris Swinnen, gemeenteraadsleden

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 21, 38 en 39.
        Voorgaande
        1. De e-mail van raadslid I. Claes van 21 januari 2025.
        Probleemstelling

        Raadslid I. Claes heeft op 21 januari 2025 via mail dit punt aan de agenda toegevoegd.

        Motivering

        In de Hogenstraat is het zone 30 van het kruispunt Halstraat tot aan kruispunt met de Dennenbosstraat. Aan beide kruispunten staat een verkeersbord met de waarschuwing dat de verkeerslichten aan school op rood komen, als je boven de 50 per uur rijdt. Zie drie foto's in bijlage. In de praktijk rijden veel auto’s gewoon s ’avonds en in het weekend door het rood licht en stoppen niet.
        Aan de Vrije Basisschool Te Velde staan verkeerslichten met twee oversteekplaatsen naast elkaar. Deze situatie is al maanden zo.

        Kennis genomen van de uiteenzettingen

Namens Gemeenteraad,

Herman Stiers
Algemeen directeur

Roland Strouven
Voorzitter van de raad