Terug College

Tue 23/11/2021 - 16:00 Bureel burgemeester

Notulen

  • De notulen werden samen met de dagorde aan de leden van het college bezorgd. Als er hierover geen opmerkingen zijn, kunnen deze goedgekeurd worden.

    Voorstel van beslissing:

    De notulen goed te keuren.

Algemene financiering

  • Goedkeuring van de bestelbonnrs G/2021/505 t.e.m. 515.

    Voorstel van beslissing:

    De bestelbonnrs G/2021/505 t.e.m. 515 goed te keuren.

  • Goedkeuring van de aanrekeningslijsten G/2021/163 t.e.m. 165.

    Voorstel van beslissing:

    De aanrekeningslijsten G/2021/163 t.e.m. 165 goed te keuren.

  • Goedkeuring van de verzamelstaat vorderingen G/2021/91 & 92 (VK) en de verzamelstaat vorderingen G/2021/93 (VK ALFA).

    Voorstel van beslissing:

    De verzamelstaat vorderingen G/2021/91 & 92 (VK) en de verzamelstaat vorderingen G/2021/93 (VK ALFA) goed te keuren.

  • Stad Vilvoorde/Brandweer

    Het betreft het dossier Stad Vilvoorde/Brandweer

    Voorstel van beslissing:

    De beslissing van 21 september 2021 te handhaven.

Omgeving

Ruimtelijke ordening

Openbare werken

  • Inwoners van de Steenstraat  te 3450 Geetbets doen op 11/11/2021 een aanvraag voor het plaatsen van een kraan voor het uitvoeren van dakwerken ter hoogte van Steenstraat 11 - opp.: 16 m².

    Hiervoor dient een vergunning privatieve ingebruikname van het openbaar domein te worden afgeleverd.

    Voorstel van beslissing:

    De ingebruikname kan toegestaan worden mits voorwaarden.

  • Een inwoner van de Verdaelstraat te 3450 Geetbets doet op 21/11/2021 een aanvraag voor het plaatsen 2 containers voor het uitvoeren van dakwerken ter hoogte van Verdaelstraat 49 - opp.: 32,5 m².

    Hiervoor dient een vergunning privatieve ingebruikname van het openbaar domein te worden afgeleverd.

    De privatieve ingebruikname wordt aangevraagd voor het plaatsen 2 containers voor het uitvoeren van dakwerken ter hoogte van Verdaelstraat 49.

    De oppervlakte bedraagt 32,5 m².

    De ingebruikname wordt gevraagd voor de periode vanaf 06/12/2021 tot en met 17/12/2021.

    De verschuldigde retributie bedraagt € 97,50.

    Voorstel van beslissing:

    De ingebruikname kan toegestaan worden mits voorwaarden.

Milieu

  • De gemeente wil zich ook tijdens deze legislatuur blijven inzetten voor een ambitieus gemeentelijk klimaatbeleid. Ook lokale initiatieven kunnen bijdragen tot een concrete beperking van de broeikasgasuitstoot en de klimaatverandering.

    Aangezien de klimaatverandering zich niet enkel beperkt tot de gemeentegrenzen en een heel aantal maatregelen en acties op het vlak van zowel mitigatie als adaptatie ook regionaal kunnen genomen worden, zijn de 4 gemeenten uit de TGV-regio voorstander om een intergemeentelijk klimaatactieplan op te stellen. In dit klimaatactieplan kunnen zowel regionale als individuele (per gemeente) acties opgenomen worden.

    Voorstel van beslissing:

    Akkoord te gaan met de opmaak van het intergemeentelijk klimaatactieplan in het kader van het Burgemeestersconvenant 2030 door Interleuven.

  • In 2014 werd besloten om een werking op te starten met doelgroepwerknemers die milieu en natuurtaken uitvoeren voor de gemeente. De gemeente kreeg hiervoor ook jaarlijks subsidies via Vlaanderen (max. € 10.500,00 voor 1.200 uren). De initiële periode van subsidies liep van 2014 tot 2019. Nadien werd dit verlengd voor de werkingsjaren 2020 en 2021. Voor het inschakelen van de doelgroepwerknemers in werkingsjaar 2022 kan de gemeente dus geen apart subsidies meer aanvragen. Omdat Vlaanderen het subsidielandschap wil vereenvoudigen werd de subsidie opgenomen in het Open Ruimtefonds. Vlaanderen gaat er van uit dat deze middelen verder gebruikt zullen worden voor onder andere milieu en natuurtaken. De gemeente is echter vrij om het Open Ruimtefonds voor andere zaken aan te wenden.

    Indien er geen verderzetting van de inzet van de doelgroepwerknemers wordt voorzien dan moeten deze uren op een andere manier ingevuld worden. Het verlies aan flexibiliteit om in drukke periodes snel heel wat extra handen te hebben moet hierbij in rekening gebracht worden.

    Voorstel van beslissing:

    De samenwerking met de doelgroepwerknemers verder te zetten voor in totaal 1200 uren per jaar.

  • Het betreft een aanvraag voor delvaux brandstoffen nv, hernieuwing depot.

    Voorstel van beslissing:

    De aanvraag voorwaardelijk te vergunnen.

Mobiliteit

  • Vraag tot vergunning uitzonderlijk vervoer BVBA Inter Exceptionnel

    Voorstel van beslissing:

    Toelating te geven waarbij eventuele schade ten gevolge van het uitzonderlijk vervoer ten laste van de aanvrager kunnen vallen.

  • Vraag tot vergunning uitzonderlijk vervoer HENS NV

    Voorstel van beslissing:

    Toelating te geven waarbij eventuele schade ten gevolge van het uitzonderlijk vervoer ten laste van de aanvrager kunnen vallen.

  • Onderhoud schuilhuisjes De Lijn 2022

    Schrijven ontvangen dd. 20 oktober 2021 van BLM met het voorstel tot verlenging van het contract in kader van het project “De Poetslijn” voor het onderhoud van de schuilhuisjes.

    Voorstel van beslissing:

    De overeenkomst met BLM een jaar te verlengen.

    Niet in te gaan op het aanbod van BLM om ook de daken te reinigen. 

Veiligheid

  • De gemeente heeft een factuur van Hupko Agri BV ontvangen voor het wegpompen van water in de Kwadestraat tijdens het noodweer in juli 2021. Het wegpompen was geen opdracht van de gemeente, de vraag is dus of de gemeente akkoord moet gaan met deze factuur.

    Voorstel van beslissing:

    Niet akkoord te gaan met de factuur van Hupko Agri BV en deze dus niet te betalen.

Vrije tijd

Cultuur

  • Inrichten van een bingoavond.

    Aanvraag voor een vergunning voor een bingo op 27 november 2021 in voetbalkantine SK Rummen.

    De organisatoren hebben zelf het evenement afgelast omwille van de stijgende coronabesmettingen.

    Voorstel van beslissing:

    Kennis te nemen van het annuleren van het evenement.

Algemeen beleid

Bevolking

  • Opstart WoCoDo.

    Op 3 november 2020 werd beslist in te stappen in het WoCoDo project om de woonstcontroles en de administratie van en naar de gemeentelijke diensten “bevolking” geautomatiseerd te laten verlopen.
    Op het vlak van GDPR werd de opstart voor de betrokken gemeenten echter nog niet onmiddellijk toegestaan. Het gemeenschappelijk advies van betrokken DPO's voor gemeentebesturen, om met WoCoDo te starten, werd positief verklaard op volgende voorwaarden :

    1. een verwerkersovereenkomst wordt gesloten tussen gemeente en leverancier,
    2. een protocol wordt gesloten tussen gemeente en politiezone,
    3. een DPIA over WoCoDo wordt vooraf gevoerd door de gemeente, rekening houdend met beperkte info (DPIA FOCUS, rol DRi enz),
    4. bewezen noodzaak : het gemeentebestuur motiveert grondig, waarom het werken met WoCoDo noodzakelijk acht voor zijn taken,
    5. minimale gegevensverwerking door het gemeentebestuur, voor het doel van het onderzoek van de reële verblijfplaats van de betrokkene.

    Na contact met onze eigen DPO blijkt dat voorwaarde 3 in uitwerking is door VERA, en spoedig zal afgerond zijn. Aangaande voorwaarde 2 rond het protocol blijkt dat dit protocol nog op te maken is met de politiezone, maar dat dit een grootschalige opdracht is.
    Beide niet voldane voorwaarden vormen echter geen beletsel om op te starten indien de andere 3 voorwaarden voldaan zijn.

    1. Voorwaarde 1 met betrekking tot de verwerkersovereenkomst is voldaan. De verwerkersovereenkomst met Cipal Schaubroeck is begin november 2021 aangepast en de aanpassingen zijn goedgekeurd door de DPO.
    2. Voorwaarde 4 is voldaan in de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen van 3 november 2020.
    3. Voorwaarde 5 is voldaan middels het advies van de DPO in bijlage, ontvangen op 15 oktober 2021.

    Voorstel van beslissing:

    De politiezone laten weten klaar te zijn voor opstart WoCoDo.


Publicaties