De gemeenteraad
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 29 april 2024 dienen te worden goedgekeurd.
De ontwerpnotulen en zittingsverslag werden met de dagorde van de gemeenteraad meegestuurd.
Indien er geen opmerkingen gemaakt worden, kunnen de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 29 april 2024 goed te keuren.
De gemeenteraad
De gemeenteraad dient de rekening te adviseren.
De jaarrekening 2023 sluit af met een exploitatieoverschot van € 32.049,46 en met een investeringstekort van € -9.824,26.
| overschot/tekort exploitatie |
ontvangsten |
uitgaven |
overschot/tekort |
| exploitatie eigen financieel boekjaar |
44.534,61 |
88.250,79 |
-43.716,18 |
| overschot/tekort expl.N-1 |
|
|
17.831,79 |
| exploitatietoelage |
|
|
57.933,85 |
| overschot exploitatie |
|
|
32.049,46 |
| overschot/tekort investeringen |
ontvangsten |
uitgaven |
overschot/tekort |
| investeringen eigen financieel boekjaar |
317.799,77 |
309.911,53 |
7.888,24 |
| overschot/tekort expl.N-1 |
|
|
-17.712,50 |
| tekort investeringen |
|
|
-9.824,26 |
Op 31/12/2023 zijn er nog openstaande vorderingen voor een bedrag van € 1.469,65.
Er werd een bedrag van € 32.751,12 (€ 9.272,28 intresten & € 23.478,84 kapitaal) betaald aan aflossingen van leningen. Dit is minder dan voorzien in het budget door de verkoop van de kerk van Grazen aan het gemeentebestuur en waarbij er onderling akkoord gegaan is dat de verdere aflossing van de lening van die kerk ten laste genomen werd van de gemeente.
Door de verkoop van de kerk van Grazen en de pastorie van Rummen aan het gemeentebestuur vertoont de patrimoniumrekening van de kerkfabriek eind 2023 een saldo van € 297.739,98.
De openstaande schuld bedraagt eind 2023 € 209.918,00 (€ 207.359,69 financiële schuld leningen en € 2.558,31 van te betalen facturen).
Het investeringsresultaat vertoont een negatief saldo van € -9.824,26.
Reden is dat er nog 2 investeringsprojecten lopende zijn betreffende de werken aan het plafond in de kerk van Geetbets.
Alle verplichte documenten werden als bijlage bij de jaarrekening gevoegd.
De rekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Paulus en Sint-Petrus Geetbets gunstig te adviseren.
De gemeenteraad
In het kader van de trajectcontroles op grondgebied Geetbets en de GAS5-regeling stelt de technische dienst voor om toe te treden tot de raamovereenkomst van Cipal met Smartville "Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving”.
Om conform de wet van de overheidsopdrachten rechtsgeldig af te nemen van het raamcontract Smartville, dient de gemeente Geetbets eerst toe te treden tot de aankoopcentrale van de opdrachtgever C-smart.
De voornoemde opdracht van Cipal dv “Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (Bestek CSMRTIOH20) is een raamovereenkomst met één leverancier en Cipal dv treedt hierbij op als opdrachtencentrale in de zin van artikelen 2 (6°) en 47 van de wet van 17 juni 2016;
De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de opdrachtencentrale gebruik maken waardoor zij/het krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;
Het is aangewezen dat de gemeente/ het OCMW gebruik maakt van de opdrachtencentrale om volgende redenen:
De gemeente is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting);
In het kader van de trajectcontroles zullen bepaalde overeenkomsten gemakkelijker kunnen afgesloten worden. Bijvoorbeeld een samenwerking met Speos voor de verzending van documenten. Deze uitgaven zullen geboekt worden op de actie 06-001-010, GAS5 Trajectcontroles.
Artikel 1
De gemeente doet beroep op de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de realisatie van smart city projecten via de raamovereenkomst “De verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (CSMRTIOH20)
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.
De gemeenteraad
De gemeente ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 op 26 augustus 2021 en het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 op 28 november 2022. Dit pact ondersteunt de uitvoering van concrete klimaatacties om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Dit past in het burgemeestersconvenant en de klimaatdoelstellingen van de hogere overheden. Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij het Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
De gemeente wil zich ook tijdens deze en volgende legislatu(u)r(en) blijven inzetten voor een ambitieus gemeentelijk klimaatbeleid. Naast het nieuwe (intergemeentelijk) klimaatactieplan dragen ook het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0 (LEKP) bij aan de transitie in het energie- en klimaatbeleid. De effecten van de klimaatverandering worden steeds zichtbaarder en tegelijk ook meer en meer confronterend: de ontregeling van het klimaat vergroot de kans op extreme weersomstandigheden. Als gemeente hebben we een voorbeeldfunctie. Samen met de andere overheden, steden en gemeenten kunnen we bouwen aan een duurzamere toekomst.
Door het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0 geeft de gemeente aan actie te ondernemen om onder meer de doelstellingen vermeld in de volgende werven waar te maken:
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0 komt de gemeente in aanmerking om financiële middelen naar de gemeente te halen om de verscherpte doelstellingen te bereiken. Aan iedere ondertekende gemeente wordt gevraagd om de middelen als cofinanciering in te zetten: de totale uitgaven voor klimaatacties dienen minstens het dubbele van de verkregen subsidies te bedragen.
Jaarlijks dient de gemeente ook inhoudelijk en financieel te rapporteren met betrekking tot de voortgang binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Met de verkregen subsidies zijn de volgende acties (deels) mee gefinancierd en gerealiseerd:
Financiële weerslag
Dit betreft een rapportering. Deze bevat geen financiële weerslag.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2023 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
De gemeenteraad
De algemene vergadering van Kanvaz bv vindt plaats op 5 juni 2024 met volgende agendapunten:
De agenda van de vergadering kan goedgekeurd worden.
Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid:
Effectieve: Mevrouw Kathy Stalpaert Ketelstraat 95b 3454 Geetbets. E-mailadres: kathy.stalpaert@gmail.com
Plaatsvervanger: Mevrouw Anita Coenen Leeuwbeekstraat 6a 3454 Geetbets. E-mailadres: anita.coenen@skynet.be
Artikel 1.
De agenda van de algemene vergadering van Kanvaz bv op 5 juni 2024 goed te keuren.
Artikel 2.
De vertegenwoordiger Effectieve: Mevrouw Kathy Stalpaert Ketelstraat 95b 3454 Geetbets. E-mailadres: kathy.stalpaert@gmail.com, plaatsvervanger: Mevrouw Anita Coenen Leeuwbeekstraat 6a 3454 Geetbets. E-mailadres: anita.coenen@skynet.be wordt gemandateerd om alle agendapunten op de agenda van de algemene vergadering Kanvaz bv op 5 juni 2024 goed te keuren.
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan KANVAZ Directie@kanvaz.be
De gemeenteraad
De algemene vergadering van Ecowerf wordt gehouden op 12 juni 2024 met volgende punten op de agenda
De agenda van de vergadering kan goedgekeurd worden.
Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen van Ecowerf voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid:
Effectieve: De heer Tony Jacobs Dorpsstraat 33Bus4 3450 Geetbets. E-mailadres: tony@tonyjacobs.eu
Plaatsvervanger: De heer Jo Roggen Singel 19 3450 Geetbets. E-mailadres: jo.roggen@gmail.com
Artikel 1.
De agendapunten van de algemene vergadering van 12 juni 2024 van de opdrachthoudende vereniging EcoWerf worden goedgekeurd.
Artikel 2.
De heer Tony Jacobs, raadslid, met als plaatsvervanger de heer Jo Roggen, burgemeester, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van EcoWerf van 12 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissing conform dit besluit.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de opdrachthoudende vereniging middels het bezorgen van een afschrift aan EcoWerf, tav Ann Verloo, managementassistent.
De gemeenteraad
De buitenewone algemene vergadering van De Watergroep zal plaatsvinden op 14 juni 2024.
De agenda van de algemene vergadering is als volgt:
De agenda kan goedgekeurd worden.
Roland Strouven, Glabbeekstraat 126 3450 Geetbets. E-mailadres: roland_strouven@skynet.be en Germain Vandezande, Kwadestraat 75 3450 Geetbets. E-mailadres: vandezandegermain@hotmail.be werden in vergadering van 25 februari 2019 respectievelijk als effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordigers aangeduid voor alle algemene en buitengewone algemene vergaderingen van de Watergroep.
Artikel 1.
De dagorde van de algemene vergadering van De Watergroep van 14 juni 2024 goed te keuren en de vertegenwoordiger op te dragen dit eveneens te doen in de algemene vergadering.
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan De Watergroep.
De gemeenteraad
De agenda van de algemene vergadering Creat Services dv van 18 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten zijn:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening ove rhet boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia.
De agenda van de vergadering kan goedgekeurd worden.
Voor de algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging “Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS)’ werden volgende raadsleden aangeduid:
Effectief lid: Kris Swinnen, voorzitter gemeenteraad, e-mail: swinnenkris@gmail.com
Plaatsvervangend lid: Jo Roggen, burgemeester, e-mail: jo.roggen@gmail.com.
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Jaarvergadering Creat Services dv van 18 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening ove rhet boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2.
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger, met name de heer Kris Swinnen/Jo Roggen, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Jaarvergadering van Creat Services dv vastgesteld op 18 juni 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Jaarvergadering.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing te versturen aan: Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent of per elektronische post, 20240618AV@farys.be
De gemeenteraad
De algemene vergadering van Interleuven wordt gehouden op 19 juni 2024 met volgende punten op de agenda:
1. Samenstelling van het bureau
2. Goedkeuring verslag buitengewone algemene vergadering dd. 13 december 2023
3. Verslag over de activiteiten 2023
4. Jaarrekening per 31-12-2023 en verslag van de commissaris-revisor
5. Verwerking van de resultaten krachtens art. 44 van de statuten
6. Kwijting te verlenen aan bestuurders en commissaris-revisor
7. Verkoop Brouwersstraat 6: maatschappelijke zetel
8. Diversen
De agenda van de vergadering kan goedgekeurd worden.
Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen van Interleuven voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid:
Effectieve: De heer Kris Swinnen Halstraat 11 3450 Geetbets. E-mailadres: swinnenkris@gmail.com.
Plaatsvervanger: De heer Tony Jacobs Dorpsstraat 33 Bus4 3450 Geetbets. E-mailadres: tony@tonyjacobs.eu.
Artikel 1.
Als vertegenwoordigers werden volgende personen aangeduid:
Effectieve: De heer Kris Swinnen Halstraat 11 3450 Geetbets. E-mailadres: swinnenkris@gmail.com.
Plaatsvervanger: De heer Tony Jacobs Dorpsstraat 33 Bus4 3450 Geetbets. E-mailadres: tony@tonyjacobs.eu.
Artikel 2.
Het mandaat van de vertegenwoordiger inzake de agenda van de algemene vergadering van 19 juni 2024 van Interleuven als volgt vast te stellen:
- Goedkeuring van alle agendapunten van de algemene vergadering.
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan Interleuven, Brouwersstraat 6, 3000 Leuven.
De gemeenteraad
De algemene vergadering van Cipal dv wordt gehouden op 20 juni 2024 met de volgende punten op de agenda:
De agenda van de vergadering kan goedgekeurd worden.
Als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid: Roland STROUVEN, schepen, Glabbeekstraat 126, 3450 GEETBETS, roland_strouven@skynet.be, met als plaatsvervanger de heer Tony JACOBS, gemeenteraadslid, Dorpsstraat 33 Bus4, 3450 GEETBETS, tony@tonyjacobs.eu.
Artikel 1.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 goedgekeurd.
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De gemeenteraad
De algemene vergadering van IGO wordt gehouden op 21 juni 2024 met volgende punten op de agenda:
De agenda van de vergadering kan goedgekeurd worden.
Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen van IGO voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid:
Effectieve:Mevrouw Rita Soetaerts, Bronkaertsstraat 7 3450 Geetbets, E-mailadres; rita.soetaerts@gmail.com
Plaatsvervanger: Kris Swinnen Halstraat 11 3450 Geetbets, E-mailadres;swinnenkris@gmail.com
Artikel 1.
De agenda van de algemene vergadering van IGO div goed te keuren.
Artikel 2.
Als vertegenwoordigers voor de algemene vergadering van IGO voor de duur van de legislatuur werden Rita Soetaerts en Kris Swinnen aangeduid.
Artikel 3.
De vertegenwoordiger wordt gemandateerd om alle agendapunten op de agenda van de algemene vergadering van 21 juni 2024 van IGO div goed te keuren.
De gemeenteraad
De algemene vergadering van Ethias vindt plaats op 13 juni 2024 om 10u via digitaal platform.
De agenda is als volgt:
De agenda van de vergadering kan goedgekeurd worden.
Als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen voor de duur van de legislatuur werd volgende persoon aangeduid: Luc Hendrickx.
De agenda goed te keuren en voor de algemene vergadering: Luc Hendrickx als afgevaardigde aan te duiden.
Artikel 1.
De agenda van de algemene vergadering van Ethias op 13 juni 2024 goed te keuren.
Artikel 2.
De vertegenwoordiger Luc Hendrickx wordt gemandateerd om alle agendapunten op de agenda van de algemene vergadering van Ethias op 13 juni 2024 goed te keuren.
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan Ethias: algemene.vergadering@ethias.be
Namens Gemeenteraad,
Herman Stiers
Algemeen directeur
Kris Swinnen
Voorzitter van de raad