Terug
Gepubliceerd op 27/06/2024

Besluit  Gemeenteraad

wo 26/06/2024 - 20:00

Retributie m.b.t. debiteurenbeheer - aanpassing

Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
Jo Roggen, Burgemeester
Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
Marcel Andries, Ingrid Claes, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
Herman Stiers, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Bart Vlayen, Natalie Chaltin, gemeenteraadsleden

De gemeenteraad

Juridische basis
  1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 § 3, 41, 14e lid en 177 en latere wijzigingen.
  2. De omzendbrief KB/ABB/2019/2 – omzendbrief betreffende de gemeentefiscaliteit.
  3. De grondwet, art. 170 § 4, tweede lid.
Voorgaande
  1. De gemeenteraadsbeslissing dd. 20 december 2018 houdende “ Retributie m.b.t. debiteurenbeheer”.
  2. De gemeenteraadsbeslissing dd. 27 december 2021 houdende ‘Retributie m.b.t. debiteurenbeheer – aanpassing”.
Probleemstelling

Het retributiereglement betreffende het debiteurenbeheer vereist een aantal aanpassingen:

  1. Bij een gedwongen uitvoering kunnen de reële kosten en administratiekosten worden doorgerekend aan de debiteur, het gaat dan onder meer over het fiscaal derdenbeslag, hypothecaire inschrijvingen en de onbeheerde nalatenschappen
  2. In het kader van de GAS-boetes dient in het retributiereglement vermeld te worden dat voor dit type van boetes er geen aanmaningskosten mogen aangerekend worden.
Motivering

Een eerste aanmaning dient gratis verzonden te worden.

Voor een tweede aangetekende aanmaning met ontvangstbewijs wordt een kost aangerekend van € 15,00, uitgezonderd voor de GAS-boetes.

Indien de debiteur na 2 aanmaningen nog steeds in gebreke blijft, kan de financieel directeur fiscaal derdenbeslag leggen bij de derde-beslagene in plaats van dit via de deurwaarder te laten gebeuren. Deze manier van werken brengt minder kosten mee voor debiteur en organisatie en geeft maximaal resultaat.

Bij het nemen van een hypothecaire inschrijving zal de effectief betaalde kost aan het kantoor Rechtszekerheid worden doorgerekend aan de debiteur, vermeerderd met administratiekosten. Dit is enkel mogelijk voor bij fiscale schuldvorderingen.

Indien het bestuur de procedure tot aanstelling van een curator i.v.m. een onbeheerde nalatenschap moet opstarten, zal er een forfaitaire kost worden aangerekend.

Publieke stemming
Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Artikel 1.

Vanaf 01 juli 2024 wordt een retributie geheven voor de kosten verbonden aan de invordering van fiscale en niet-fiscale vorderingen, ook deze ontstaan voor 01 juli 2024

Artikel 2.

De kosten voor aanmaningen worden vastgelegd als volgt:

  • eerste aanmaning: 

gratis

  • laatste aangetekende aanmaning : 

€ 15,00, met uitzondering van de GAS-boetes.

De kosten voor verdere uitvoering worden vastgelegd als volgt:

  • Fiscaal derdenbeslag: het beslag wordt aangetekend verzonden aan een derde, schuldenaar van de debiteur, en tevens aangezegd aan de debiteur zelf:

€ 50,00

  • Hypothecaire inschrijving bij fiscale vordering: indien de debiteur een onroerend goed bezit:

de effectief betaalde kost aan het kantoor Rechtszekerheid voor o.a. opzoekingen, worden doorgerekend, vermeerderd met € 50,00 administratiekosten per hypothecaire inschrijving

  • Procedure tot aanstelling van een curator over een onbeheerde nalatenschap wanneer de erfgenamen niet gekend zijn, maar wel een nalatenschap van waaruit een vordering kan voldaan worden:

€ 1.500,00 van zodra het namens de gemeente opgemaakte verzoekschrift tot aanstelling van een curator werd neergelegd, voor zover dat verzoekschrift uitmondt in de effectieve aanstelling van een curator.

Artikel 3.

§ 1. Het invorderingsrecht wordt bepaald door het College van Burgemeester en Schepenen. 

§2. Alle klachten met betrekking tot de prestaties van niet-fiscale vorderingen, die ingevorderd worden door het College van Burgemeester en Schepenen, dienen uiterlijk binnen de 30 kalenderdagen na ontvangst van de factuur of het betalingsverzoek schriftelijk of via duurzame drager te worden meegedeeld aan het College van Burgemeester en Schepenen, Dienst Financiën, Dorpsstraat 7, 3450 Geetbets. De betrokkene wordt na de beraadslaging van het College van Burgemeester en Schepenen in kennis gesteld van de beslissing betreffende de gegrondheid van de klacht. Bezwaarschriften voor fiscale vorderingen dienen binnen de 3 maanden worden ingediend volgens de procedure die vermeld is op het aanslagbiljet. 

Artikel 4.

Bij gebrek aan betaling in der minne zullen volgende stappen binnen de hierna bepaalde termijnen worden ondernomen:

§ 1.

Na verzending van het invorderingsrecht en bij gebrek aan betaling, zal een kosteloze herinnering verzonden worden na dertig dagen bij een niet-fiscale vordering en na 60 dagen bij een fiscale vordering.

§ 2.

Bij gebrek aan betaling binnen de dertig dagen na het verzenden van de eerste herinnering, zoals bepaald onder artikel 4 § 1, zal een aangetekend schrijven met ontvangstbewijs worden verzonden, met uitzondering van de GAS-boetes.

§ 3.

Bij gebrek aan betaling binnen de acht dagen na het verzenden van het aangetekend schrijven met ontvangstbewijs, zoals bepaald onder artikel 4 § 2, zal het dossier met alle mogelijke middelen worden geïnd (o.a. via deurwaarder, fiscaal derdenbeslag,…) , teneinde het verschuldigd bedrag evenals de kosten , in te vorderen.

Artikel 5.

Bij betaling zullen eerst de aangerekende kosten aangezuiverd worden en vervolgens de openstaande schuldvordering.  

Artikel 6.

Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.