Terug
Gepubliceerd op 17/06/2024

Agenda  Gemeenteraad

wo 26/06/2024 - 20:00 Raadzaal

BERICHT AAN DE BEVOLKING.

Bekendmaking agenda Gemeenteraad

De voorzitter van de raad maakt hierbij de agenda van de gemeenteraadszitting «van» bekend aan de bevolking.
Locatie: raadzaal van het “Administratief Centrum Den Molencouter” Dorpsstraat 7, 3450 Geetbets.

  • Openbaar

    • Notulen

      • Goedkeuring notulen en zittingsverslag van 27 mei 2024.

        De notulen en het zittingsverslag werden samen met de dagorde aan de leden van de gemeenteraad bezorgd. Als er hierover geen opmerkingen zijn, kunnen deze goedgekeurd worden.

        Voorstel van beslissing:

        De notulen en het zittingsverslag goed te keuren.

    • Algemene financiering

      • Jaarrekening 2023 - Vaststelling deel gemeente

        De jaarrekening bestaat uit een beleidsnota, een financiële nota, een samenvatting van de algemene rekeningen en een toelichting.

        De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

        De gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn hebben een geïntegreerde jaarrekening, maar hebben hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel de raad voor maatschappelijk welzijn als de gemeenteraad moet eerst zijn eigen deel van de jaarrekening vaststellen.  Daarna kan de gemeenteraad het deel van de jaarrekening dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de jaarrekening in zijn geheel definitief is vastgesteld.

        Voorstel van beslissing:

        De jaarrekening 2023 van de gemeente en haar OCMW eindigt met een budgettair resultaat van het boekjaar ten bedrage van € 521.008,00, het beschikbaar budgettair resultaat € 1.522.299,00 en de autofinancieringsmarge € 1.605.077,00.

        De raad voor maatschappelijk welzijn stelt zijn deel van de jaarrekening over het boekjaar 2023 vast.

      • Jaarrekening 2023 - Goedkeuring deel OCMW en definitieve vaststelling jaarrekening 2023 in zijn geheel.

        De jaarrekening bestaat uit een beleidsnota, een financiële nota, een samenvatting van de algemene rekeningen en een toelichting.

        De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

        De gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn hebben een geïntegreerde jaarrekening, maar hebben hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel de raad voor maatschappelijk welzijn als de gemeenteraad moet eerst zijn eigen deel van de jaarrekening vaststellen.  Daarna kan de gemeenteraad het deel van de jaarrekening dar de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de jaarrekening in zijn geheel definitief is vastgesteld.

        Voorstel van beslissing:

        De jaarrekening 2023 van de gemeente en haar OCMW eindigt met een budgettair resultaat van het boekjaar ten bedrage van € -1.677.919,00, het beschikbaar budgettair resultaat € 951.760,00 en de autofinancieringsmarge € 789.558,00.

        De gemeenteraad keurt, het deel van de jaarrekening 2022, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed.  Door deze goedkeuring wordt de jaarrekening 2022 in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.

      • Belastingen en retributies

        • Retributie m.b.t. debiteurenbeheer - aanpassing

    • Omgeving

      • Ruimtelijke ordening

        • Beslissing over een omgevingsvergunning met gratis grondafstand voor het verkavelen van een perceel voor het creëren van 1 lot in open bebouwing, referentie omgevingsloket OMV_2024024234- referentie gemeente OMV_2024_00009_VK

          De gemeenteraad is exclusief bevoegd om te beslissen over het aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen van een gemeenteweg. Omvat een omgevingsvergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg, dan spreekt de gemeenteraad zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg.

          De aanvraag voorziet het creëren van in totaal 1 lot bestemd voor open bebouwing. De aanvraag voorziet een lot A met een oppervlakte van 10ca dat wordt overgedragen aan de gemeente Geetbets om te worden opgenomen in het openbaar domein. Dit betreft een deel van perceel Afd. 3 sectie A perceel 432A. De rooilijn komt op deze manier te liggen op 6,0 meter uit de as van de weg.

          Alvorens het college van burgemeester en schepenen een uitspraak kan doen inzake de vergunningsaanvraag is er een beslissing van de gemeenteraad nodig inzake de wegeniswerken.

          Voorstel van beslissing:

          Beslissing over een omgevingsvergunning met gratis grondafstand voor het verkavelen van een perceel voor het creëren van 1 lot in open bebouwing, referentie omgevingsloket OMV_2024024234- referentie gemeente OMV_2024_00009_VK goed te keuren.

        • Beslissing over een omgevingsvergunning met gratis grondafstand voor het verkavelen van grond voor het creëren van 5 loten in open bebouwing, referentie omgevingsloket OMV_2024006206- referentie gemeente OMV_2024_00008_VK

          De gemeenteraad is exclusief bevoegd om te beslissen over het aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen van een gemeenteweg. Omvat een omgevingsvergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg, dan spreekt de gemeenteraad zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg.

          De aanvraag voorziet het creëren van in totaal 5 loten bestemd voor open bebouwing. De aanvraag voorziet een achterliggend lot 6 met een oppervlakte van 38a95ca dat wordt overgedragen aan de gemeente Geetbets om dienst te doen als ruimte voor de aanleg van een bufferbekken. Een deel van dit lot loopt tot aan de straat met een strook van minimaal 5 meter langs de Dorpsbeek. Het geheel bestaat uit een deel van perceel Afd. 3 sectie A perceel 242D, 242L en 247R. Het grootste deel van dit lot 6 bevindt zich volledig in landschappelijk waardevol agrarisch gebied.

          Daarnaast voorziet de aanvraag een lot 7 met een oppervlakte van 20a26ca. Dit lot zal worden uitgesloten uit de verkaveling.

          Tenslotte dient aan de straatzijde van de verkaveling, de afstand van de voorste perceelsgrens tot de as van de weg overal op 6,0 meter gebracht te worden. Hiervoor is een bijkomende grondafstand nodig die varieert tussen 0 en 1 meter over de volledige breedte van de verkaveling. De rooilijn komt op deze manier te liggen op 6,0 meter uit de as van de weg.

          Alvorens het college van burgemeester en schepenen een uitspraak kan doen inzake de vergunningsaanvraag is er een beslissing van de gemeenteraad nodig inzake de wegeniswerken.

          Voorstel van beslissing:

          Beslissing over een omgevingsvergunning met gratis grondafstand voor het verkavelen van grond voor het creëren van 5 loten in open bebouwing, referentie omgevingsloket OMV_2024006206- referentie gemeente OMV_2024_00008_VK goed te keuren.

        • Beslissing over een omgevingsvergunning met gratis grondafstand voor het creëren van 3 loten in open bebouwing, referentie omgevingsloket OMV_2024040216- referentie gemeente OMV_2024_00019_VK

          De gemeenteraad is exclusief bevoegd om te beslissen over het aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen van een gemeenteweg. Omvat een omgevingsvergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg, dan spreekt de gemeenteraad zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg.

          De aanvraag voorziet het creëren van in totaal 3 loten bestemd voor open bebouwing. De aanvraag voorziet daarnaast een lot 4 met een oppervlakte van circa 1a88ca dat wordt overgedragen aan de gemeente Geetbets om te worden opgenomen in het openbaar domein. Dit betreft een deel van perceel Afd. 1 sectie e perceel 127E.

          Alvorens het college van burgemeester en schepenen een uitspraak kan doen inzake de vergunningsaanvraag is er een beslissing van de gemeenteraad nodig inzake de wegeniswerken.

          Voorstel van beslissing:

          Beslissing over een omgevingsvergunning met gratis grondafstand voor het verkavelen van percelen voor het creëren van 3 loten in open bebouwing, referentie omgevingsloket OMV_2024040216- referentie gemeente OMV_2024_00019_VK

        • Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) ‘Bedrijventerrein Rummen’ Geetbets - procedure Raad van State - uitspraak.

          De raad van State heeft uitspraak gedaan in de zaak van Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) ‘Bedrijventerrein Rummen’ Geetbets.

          Aangezien de bestreden beslissing werd ingetrokken heeft de Raad van State geoordeeld dat het beroep zonder voorwerp geworden is.

          Voorstel van beslissing:

          Kennis te nemen van het arrest van de Raad van State nr. 259.793 van 21 mei 2024 in de zaak A. 238.571/X-18.352.

      • Mobiliteit

        • Definitieve vaststelling rooilijnplan Pastorijveldvoetweg en Kerkvoetweg

          De gemeente Geetbets engageert zich om systematisch de trage verbindingen op haar grondgebied op te waarderen. Alvorens in de praktijk aan de slag te kunnen gaan, zal een landmeter de effectieve ligging van de gemeenteweg, alsook de ligging volgens de Atlas der Buurtwegen in kaart brengen. Deze zogenaamde verplaatsing van de gemeenteweg impliceert een wijziging van de rooilijnplannen. Dit heeft ook een administratieve impact op de getroffen percelen.

          Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om dit ontwerp van het rooilijnplan definitief vast te stellen, overeenkomstig de doelstellingen en principes opgesomd in het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

          Voorstel van beslissing:

          Voorliggend ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan met inbegrip van de in te nemen percelen definitief vast te stellen.

        • Wijziging aanvullend verkeersreglement en goedkeuring bord camerabewaking.

          Alle voorlopige verkeersopstellingen en kleine aanpassingen die via politieverordeningen werden vastgesteld moeten, om permanent in voege te kunnen treden, opgenomen worden in het aanvullend reglement op het wegverkeer. Ook bijkomende opmerkingen op bestaande situaties kunnen aangepast worden in het aanvullend reglement.

          Voorstel van beslissing:

          1. Goedkeuring te verlenen aan het definitief opnemen van de voorgestelde proefopstellingen in het aanvullend reglement op het wegverkeer.
          2. Goedkeuring te verlenen aan het ontwerpvoorstel van de borden “ANPR”, conform de wetgeving met vermelding van de verantwoordelijke en verwijzing naar de wet van 21 maart 2007.
    • Vrije tijd

      • Sport

        • Erkenning nieuwe sportverenigingen.

          Drie nieuwe verenigingen dienden een aanvraag in tot erkenning.

          Voorstel van beslissing:

          De nieuwe sportverenigingen te erkennen.

    • Algemeen beleid

      • Algemeen politiereglement op de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS), wijziging.

        Het voorstel van aanpassing van het algemeen politiereglement op de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS) is nodig voor de trajectcontrole en dient goedgekeurd te worden door de gemeenteraad alvorens het ingang kan vinden vanaf 1 augustus 2024.

        Voorstel van beslissing:

        Het aangepaste GAS-reglement goed te keuren.

      • Organieke regelgeving

        • Organisatiebeheersing: rapport 2023

          Het decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat er voor gemeente en OCMW Geetbets in een systeem van organisatiebeheersing dient voorzien te worden. Organisatiebeheersing staat voor het geheel van maatregelen (beheersmaatregelen) om een redelijke zekerheid te bekomen over:

          • doet de organisatie de juiste dingen (= effectiviteit)
          • doet de organisatie die dingen juist (= integriteit, kwaliteit en efficiëntie).

          De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de respectievelijk raden over de aanpak van organisatiebeheersing in de beide besturen.

          Een rapport 2023 werd opgesteld en als bijlage aan dit agendapunt toegevoegd.

          Hierin wordt het wettelijk kader geschetst en toelichting gegeven over de manier waarop organisatiebeheersing vorm heeft gekregen in onze organisatie. We blikken terug op de realisaties in 2023. Tevens brengen we in kaart waar we in 2024 op vlak van organisatiebeheersing op wensen in te zetten.

          Voorstel van beslissing:

          Neemt kennis van het rapport 2023 voor wat betreft de organisatiebeheersing gemeente en OCMW Geetbets.

      • Intergemeentelijke samenwerking

        • Creadiv - Buitengewone algemene vergadering van 16 september 2024 .

          De buitengewone algemene vergadering van Creadiv vindt plaats op 16 september 2024.

          De agenda is als volgt:

          1. Kennisneming en bespreking van volgende verslagen:
            • Het bijzonder verslag van het bestuursorgaan opgesteld overeenkomstig artikel 7.179 §1, 1e lid juncto en artikel 7:197, §1, 1e lid van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen aangaande de inbreng in natura met uitgifte van aandelen
            • Het verslag van de commissaris van de Vennootschap opgesteld overeenkomstig artikel 7:179, §1, tweede lid juncto artikel 7:197, §1, tweede lid WVV aangaande de inbreng in natura met uitgifte van aandelen
          2. Resoluties
            • Inbreng in natura met uitgifte van aandelen
            • Aanpassing van de statuten overeenkomstig de te nemen resoluties
            • bijzondere volmacht

          Voorstel van beslissing:

          De dagorde van de buitengewone algemene vergadering van Creadiv van 16 september 2024 goed te keuren en de vertegenwoordiger op te dragen dit eveneens te doen in de buitengewone algemene vergadering.

      • ICT

        • Mobiele telefonie – akkoord toetreding raamovereenkomst van Vito.

          Sinds 2021 is de gemeente voor mobiele telefonie toegetreden tot de aankoopcentrale van de Vlaamse Gemeenschap die gegund werd aan Proximus. Dit loopt af en het is mogelijk om voor de toekomst in te schrijven op het raamcontract VITO voor de volgende 3 jaar zowel voor de Gemeente als het OCMW.

      • Personeel

        • Algemeen directeur - vervanging bij afwezigheid - aanpassing.

          De volgorde van de vervanging werd door de gemeenteraad in vergadering van 22 augustus 2022 vastgesteld.

          Door de recente invullingen van functies dient de gemeenteraadsbeslissing gewijzigd te worden.

          Voorstel van beslissing:

          De aanpassing van de vervangingsregeling goed te keuren.

    • Vragen en antwoorden

      • Vragen en Antwoorden.

Namens Gemeenteraad,

Herman Stiers
Algemeen directeur

Kris Swinnen
Voorzitter van de raad