De voorzitter deelt mee dat raadslid K. Huybrechts deze avond papa geworden is van een dochter Emma.
De gemeenteraad
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 29 december 2022 dienen te worden goedgekeurd.
De ontwerpnotulen en zittingsverslag werden met de dagorde van de gemeenteraad meegestuurd.
Indien er geen opmerkingen gemaakt worden, kunnen de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 29 december 2022 goed te keuren.
De gemeenteraad
De gemeente en netwerkbeheerders zijn partners bij de aanleg van infrastructuur in het gemeentelijk openbaar domein. Gemeentewerken en nutswerken en nutswerken onderling vergen continu afstemming en overleg.
In 2001 stelden de Vlaamse Gemeenten (VVSG) een code voor infrastructuur- en nutswerken langs gemeentewegen op met afspraken tussen de nutsbedrijven en gemeenten voor werken in het openbaar domein. Ondertussen groeide vanuit de ervaringen op het terrein de vraag naar actualisatie van de code. Zo worden niet alle doelstellingen (oa kwaliteitsvol herstel, klachtenbehandeling, communicatie) voldoende gehaald. Er is ook nood aan betere afdwingbaarheid. De ervaring en vraag naar het 'minder hinder' concept nam toe. Er ontstonden digitale tools (KLIP, KLIM, GIPOD, ...) die de afspraken uit de code kunnen ondersteunen.
Daarom actualiseerden de VVSG en de VRN de code van 2001.
Deze code wil zorgen voor duurzaam beheer en inrichting van het openbaar domein en van de ondergrondse- en bovengrondse infrastructuur; kwaliteitsvolle uitvoering van werken (inclusief puntwerken) in het openbaar domein; een goed herstel van het openbaar domein na nutswerken; een betere afstemming van werken; een betere communicatie; aandacht voor omwonenden en (zwakke) weggebruikers en een performante opvolging voor meldingen en klachten.
In de code staan afspraken over de handhaving ervan.
Bij het opstellen van deze code werd ernaar gestreefd om een behoorlijk bestuur door de overheid en minimale hinder voor de burger zoveel mogelijk te associëren met een goede dienstverlening aan de klanten van de nutsbedrijven.
Deze code kwam tot stand na intensieve besprekingen tussen een delegatie van nutsbedrijven, een delegatie van gemeenten (van klein tot groot), de Vlaamse Raad van Netwerkbeheerders, de VVSG, TedeWest en Igemo.
De VVSG roept alle gemeenten en nutsbedrijven op om deze code te onderschrijven.
Door een standaardisering van de afspraken zullen de nutsmaatschappijen de afspraken beter kunnen laten doorwerken in hun organisatie en zullen de afspraken beter kunnen afgedwongen worden bij de uitvoerders op het terrein.
De Raad van Bestuur van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten keurde de Code voor infrastructuur- en nutswerken langs gemeentewegen goed in de zittingen van 3 februari 2016 en 2 maart 2016.
Het is de bedoeling om de Code voor infrastructuur- en nutswerken langs gemeentewegen toepasselijk te maken op alle nutsbedrijven werkzaam op het grondgebied van onze gemeente.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de code voor infrastructuur- en nutswerken langs gemeentewegen goed. Deze code is opgenomen als bijlage bij dit besluit.
Artikel 2
De bepalingen van de nieuwe code gelden vanaf 1 februari 2023.
Deze bepalingen gelden voor elke opdrachtgever die de code heeft goedgekeurd en die werken uitvoert op het grondgebied van de gemeente.
Artikel 3
De vorige Code voor infrastructuur- en nutswerken langs gemeentewegen (goedgekeurd op de gemeenteraad van 4 maart 2002) wordt opgeheven op de dag dat de nieuwe code van toepassing wordt.
Artikel 4
Dit besluit wordt opgestuurd aan:
De gemeenteraad
Alle voorlopige verkeersopstellingen en kleine aanpassingen die via politieverordeningen werden vastgesteld moeten, om permanent in voege te kunnen treden, opgenomen worden in het aanvullend reglement op het wegverkeer. Ook bijkomende opmerkingen op bestaande situaties kunnen aangepast worden in het aanvullend reglement.
Het betreft volgende aanpassingen aan gemeentewegen bedoeld in artikel 12 en artikel 20 van het decreet:
Artikel 1.
De opgesomde beslissingen en aanvragen op te nemen en te coördineren in het aanvullend gemeentelijk verkeersreglement.
Artikel 2.
In het aanvullend gemeentelijk verkeersreglement op de politie van het wegverkeer volgende wijzigingen aan te brengen:
Art. 12
Op volgende locaties wordt een rijbaankussen geplaatst:
Aan de volgende smalle doorgangen wordt voorrang verleend:
Art. 20
Op volgende locaties wordt het verkeer geregeld door verkeerslichten:
Artikel 3.
Dit gewijzigd aanvullend verkeersreglement in werking te laten treden vanaf 31 januari 2023.
Artikel 4.
Dit gewijzigd aanvullend verkeersreglement bekend te maken conform art. 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad
Voor het gebruik van camera’s door de politiezone is de principiële goedkeuring door de gemeenteraad vereist.
De aanvraag betreft het gebruik van een ANPR camera op één herkenbaar politievoertuig.
De inzet van ANPR-camera’s op een politievoertuig is nuttig om te controleren op:
Rekening houdend met de gebruikte terminologie in de wet op het politieambt wordt de toestemming gevraagd voor het gebruik van dit voertuig op:
Concreet wordt er voor de politiezone 5389 Hageland voor het gebruik van de mobiele intelligente camera’s van het ANPR-voertuig op een niet-besloten plaats, een voor het publiek toegankelijke besloten plaats en een niet voor het publiek toegankelijke besloten plaats gevraagd.
De finaliteit van het gebruik zijn opdrachten van gerechtelijke politie namelijk het opsporen van misdrijven, het verzamelen van bewijzen ervan en het vatten van de daders ervan.
De finaliteit van het gebruik zijn opdrachten van gerechtelijke politie namelijk het opsporen van misdrijven, het verzamelen van bewijzen ervan en het vatten van de daders ervan.
Artikel 1.
Aan de politiezone 5389 Hageland de toestemming te geven voor het gebruik van de mobiele intelligente camera’s van het ANPR-voertuig op een niet-besloten plaats, een voor het publiek toegankelijke besloten plaats en een niet voor het publiek toegankelijke besloten plaats.
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan de politiezone 5389 Hageland.
De gemeenteraad
Raadslid I. Claes heeft op 23 januari 2023 via mail dit punt aan de agenda toegevoegd.
Via een e-loket voor lokale besturen kunnen lokale overheden proactief suggesties doorgeven voor de strategische plaatsing van publieke laadpalen op openbaar domein. De aanvraag moet bestaan uit het aantal laadpalen, het type lader (normaal of snel), de locatie(s) en een motivering.
Omdat momenteel enkel elektrische laadpalen geplaatst zijn in de deelgemeente Geetbets vraagt cd&v om de plaatsing van publieke laadpalen te onderzoeken op openbaar domein in de deelgemeente Rummen, bijvoorbeeld aan de gemeentelijke sporthal en in de deelgemeente Grazen, bijvoorbeeld aan het buurthuis in Grazen.
Kennis genomen van de beslissing van het college van de beslissing van 29 november 2022 die in lijn is met hetgeen voorgesteld werd.
De gemeenteraad
Raadslid I. Claes heeft op 23 januari 2023 via mail dit punt aan de agenda toegevoegd.
Om de veiligheid te verhogen en om aan te tonen dat er geen plaats is voor discriminatie in onze gemeente vraagt cd&v om de oversteekplaats aan het Stationsplein om te vormen naar een regenboogzebrapad.
De boodschap van het regenboogzebrapad is dat eenieder welkom is, ongeacht diens seksuele geaardheid of genderidentiteit.
Omdat het jeugdhuis en de wekelijkse markt vlakbij gelegen zijn, is de locatie aan het Stationsplein de ideale plek om het zebrapad extra in de kijker te zetten.
Akkoord te gaan om de beslissing "Het omvormen van de oversteekplaats aan het Stationsplein naar een regenboogzebrapad goed te keuren." te verplaatsen naar de volgende gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Herman Stiers
Algemeen directeur
Kris Swinnen
Voorzitter van de raad