Terug
Gepubliceerd op 22/10/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 30/09/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
Jo Roggen, Burgemeester
Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, schepenen
Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
Herman Stiers, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Roland Strouven, derde schepen
Natalie Chaltin, gemeenteraadslid
  • Openbaar

    • Notulen

      • Goedkeuring notulen en zittingsverslag van 22 augustus 2024.

        Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Burgemeester
        Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, schepenen
        Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Roland Strouven, derde schepen
        Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 32.
        Voorgaande
        1. De vergadering van de gemeenteraad van 22 augustus 2024.
        Probleemstelling

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 22 augustus 2024 dienen te worden goedgekeurd.

        Motivering

        De ontwerpnotulen en zittingsverslag werden met de dagorde van de gemeenteraad meegestuurd.

        Indien er geen opmerkingen gemaakt worden, kunnen de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
        Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 22 augustus 2024 goed te keuren.

    • Algemene financiering

      • Kerkfabriek St.-Paulus en St.-Petrus Geetbets - meerjarenplanwijziging 2020 - 2025 opgemaakt in 2024.

        Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Burgemeester
        Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, schepenen
        Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Roland Strouven, derde schepen
        Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
        2. Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 2, 41– 44.
        3. Het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op deboekhouding van de erkende erediensten en de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij Besluit van de Vlaamse regering van 5 september 2008 en van 14 december 2012: artikel 17 – 25.
        4. De omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
        Voorgaande
        1. Het besluit van de Kerkraad van 25 juni 2024 waarbij voornoemd gewijzigd meerjarenplan 2020 - 2025 werd goedgekeurd.
        2. Het besluit van 12 augustus 2024 van het Aartsbisdom van Mechelen-Brussel, waarbij gunstig advies met opmerkingen wordt verleend aan de meerjarenplanwijziging 2020 - 2025 van de kerkfabriek St.-Paulus en St.-Petrus Geetbets.
        Probleemstelling

        Op 5 augustus 2024 werd er een meerjarenplanwijziging ingediend. Het advies van het bisdom werd ontvangen op 13 augustus 2024 waardoor de termijn van goedkeuring verstrijkt op 20 november 2024.

        Het meerjarenplan dient aan de gemeenteraad te worden voorgelegd. De gemeenteraad kan het meerjarenplan goedkeuren, niet goedkeuren of aanpassen aan wat besproken is in het overleg.

        Motivering

        De gevraagde exploitatietoelage wijzigt lichtjes voor de resterende jaren 2024 en 2025. De wijziging heeft voornamelijk te maken met:

        • de verkoop van de pastorie Rummen waardoor de huuropbrengsten wegvallen.
        • de verkoop van de kerk van Grazen waardoor de kapitaalsaflossingen van de lening wegvallen.
        • de huur van een gebouw dat dienst doet als archief, vergaderruimte,... voor de kerkfabriek.

        In de Sint-Paulus en Sint-Petrus kerk moet de verwarmingsinstallatie dringend aangepast worden. De totale uitgave voor dit project bedraagt € 124.418,10.

        Van de gemeente wordt hiervoor een investeringstoelage gevraagd van € 74.650,86. Het saldo van € 49.767,24 wordt door de kerkfabriek zelf voorzien door geld ter beschikking te stellen dat vrijkomt uit vervallen beleggingen.

        Verder wordt er nog een bijkomende toelage t.b.v. € 9.824,26 gevraagd voor achterstal en herziening van de werken aan het plafond van de kerk van Geetbets.

         De meerjarenplanwijziging 2020 - 2025 werd gunstig geadviseerd door het bisdom.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
        Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Goedkeuring van de meerjarenplanwijziging 2020 - 2025 van de kerkfabriek St.-Paulus en St.-Petrus Geetbets

      • Kerkfabriek Sint-Paulus en Sint-Petrus Geetbets - budgetwijziging 2024.

        Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Burgemeester
        Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, schepenen
        Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Roland Strouven, derde schepen
        Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
        2. Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 2, 45 – 50.
        3. Het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij Besluit van de Vlaamse regering van 5 september 2008 en van 14 december 2012: artikel 17 – 25.
        4. De omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
        Voorgaande
        1. De goedkeuring van de budgetwijziging door de kerkraad in vergadering van 25 juni 2024.
        2. Het besluit van 12 augustus 2024 van het Aartsbisdom Mechelen-Brussel, waarbij gunstig advies met opmerkingen wordt verleend aan de budgetwijziging 2024 van de kerkfabriek Sint-Paulus en Sint-Petrus Geetbets.
        Probleemstelling

        De budgetwijziging dient aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.

        Als de gemeentelijke bijdrage in de budgetwijziging hoger is dan het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan, dient de gemeenteraad de budgetwijziging goed te keuren.

        Motivering

        De budgetwijziging werd door de kerkraad goedgekeurd in vergadering van 25 juni 2024.

        Het bisdom maakt de opmerking dat de kerkfabriek privaat reservekapitaal gebruikt om investeringen aan het gebouw van de eredienst te financieren en zich daarmee verarmt maar besluit met een gunstig advies over de budgetwijziging 2024.

        De gevraagde exploitatietoelage bedraagt € 68.155,74 en is € 27,36 minder t.o.v. het oorspronkelijk ingediende budget 2024.

        Bij de exploitatie zijn de grootste wijzigingen: het wegvallen van de opbrengst van de huur van de pastorie van Rummen wegens verkoop aan de gemeente, het voorzien van bijkomend krediet voor de huur van een gebouw dat dienst zal doen als vergaderruimte / archief voor de kerkfabriek, en de kapitaals- en intrestaflossingen van de doorgeeflening voor de kerk van Grazen die niet meer moeten betaald worden doordat het gebouw verkocht is aan de gemeente.

        In de kerk van Geetbets zijn dringende aanpassingen aan de verwarmingstoelage nodig. De totale kostprijs bedraagt € 124.418,10.

        Aan de gemeente wordt hiervoor een investeringstoelage gevraagd van € 74.650,86. Verder moet er voor de werken aan het plafond van de kerk van Geetbets (deel 1) nog een bedrag betaald worden van € 4.166,43. De gevraagde investeringstoelage 2023 bedroeg € 74.166,43 maar in onderling overleg met de gemeente werd een bedrag betaald van € 70.000. Voor fase 2 van de herstellingswerken aan het plafond van de kerk bedraagt de bijkomende eindafrekening € 5.657,83. Dit alles resulteert in een totale investeringstoelage vanuit de gemeente van € 84.475,12.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
        Resultaat: Met 15 niet gestemd

        Akte te nemen van de budgetwijziging 2024 van de kerkfabriek Sint-Paulus en Sint-Petrus Geetbets.

      • Kerkfabriek St.-Paulus en St.-Petrus Geetbets - budget 2025.

        Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Burgemeester
        Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, schepenen
        Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Roland Strouven, derde schepen
        Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
        2. Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 2, 45 – 50.
        3. Het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op deboekhouding van de erkende erediensten en de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij Besluit van de Vlaamse regering van 5 september 2008 en van 14 december 2012: artikel 17 – 25.
        4. De omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
        Voorgaande
        1. Het besluit van de Kerkraad van 25 juni 2024, waarbij het budget 2025 werd goedgekeurd.
        2. Het besluit van 12 augustus 2024 van het Aartsbisdom van Mechelen-Brussel, waarbij gunstig advies wordt verleend aan het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Paulus en Sint-Petrus Geetbets.
        Probleemstelling

        Het budget dient aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.

        Als de gemeentelijke bijdrage in het budget hoger is dan het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan, dient de gemeenteraad het budget goed te keuren.

        Motivering

        Het budget 2025 werd in vergadering van 25 juni 2024 door de kerkraad goedgekeurd en gunstig geadviseerd door het bisdom op datum van 12 augustus 2024.

        De toezichtstermijn eindigt op 12/10/2024.

        De gemeentelijke bijdrage 2025 voor de kerkfabriek Sint.-Paulus en Sint-Petrus Geetbets bedraagt € 40.973,82 in de exploitatiekosten en € 0,00 in de investeringskosten.

        In het meerjarenplan 2020 - 2025 is een bedrag voorzien van € 72.957,04. Het budget 2025 past in het laatst goedgekeurde meerjarenplan 2020 - 2025.

        Het bedrag van de gemeentelijke bijdrage ligt beduidend lager dan bij het budget 2024. Dit heeft voornamelijk te maken met:

        • het gecorrigeerd overschot van € 28.298,68 van de laatste 2 jaren. In 2024 bedroeg het gecorrigeerd overschot € 3.750,78.
        • het wegvallen van de leningslast van de kerk Grazen wegens verkoop aan de gemeente.

        De totale leningslast (kapitaal & intrest) voor 2025 bedraagt € 32.032,50.

        Er zijn geen investeringen voorzien in 2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
        Resultaat: Met 15 niet gestemd

        Akte te nemen van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Paulus en Sint-Petrus Geetbets.

      • Opvolgingsrapportering 5 MJP 2020 - 2025

        Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Burgemeester
        Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, schepenen
        Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Roland Strouven, derde schepen
        Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 263.
        2. Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen van 30 maart 2018, inzonderheid art. 29.

        3. Het ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen, inzonderheid art. 5.

        Voorgaande
        1. De gemeenteraadsbeslissing van 28 september 2020 houdende "Opvolgingsrapportering MJP 2020 - 2025".
        2. De OCMW-raadsbeslissing van 28 september 2020 houdende "Opvolgingsrapportering MJP 2020 - 2025".
        3. De gemeenteraadsbeslissing van 27 september 2021 houdende "Opvolgingsrapportering 2 MJP 2020 - 2025".
        4. De OCMW-raadsbeslissing van 27 september 2021 houdende "Opvolgingsrapportering MJP 2 2020 - 2025".
        5. De gemeenteraadsbeslissing van 26 september 2022 houdende "Opvolgingsrapportering 3 MJP 2020 - 2025".
        6. De OCMW-raadsbeslissing van 26 september 2022 houdende "Opvolgingsrapportering MJP 3 2020 - 2025".
        7. De gemeenteraadsraadsbeslissing van 25 september 2023 houdende "Opvolgingsrapportering MJP 4 2020 - 2025".
        8. De OCMW-raadsbeslissing van 25 september 2023 houdende "Opvolgingsrapportering MJP 4 2020 - 2025".
        Probleemstelling

        Op het einde van het tweede kwartaal moet er een opvolgingsrapportering aan de raad voorgelegd worden.

        Motivering

        Op het einde van het tweede kwartaal moet er een opvolgingsrapportering aan de raad voorgelegd worden.

        Het is een integrale rapportering gemeente en OCMW.

        Het niveau waarop gerapporteerd wordt, is het niveau van de prioritaire acties:

        De opvolgingsrapportering is opgenomen in bijlage.

        Kennis te nemen van de opvolgingsrapportering.

    • Omgeving

      • Openbare werken

        • Project Galgestraat - Melsterbeek: Goedkeuring bestek, plannen en gemeentelijk aandeel.

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, schepenen
          Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Roland Strouven, derde schepen
          Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 26 april 2021 houdende “Project Galgestraat – Melsterbeek” – Samenwerkingsovereenkomst tussen VMM en Gemeente – Goedkeuring.
          2. De gemeenteraadsbeslissing van 28 juni 2021 houdende “Project Galgestraat – Melsterbeek”: Studieopdracht voor de opwaardering van de Melsterbeek en heraanleg van de Galgestraat te Geetbets: Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.
          3. De beslissing van het College van burgemeester en schepenen van 25 mei 2021 houdende “Project Galgestraat – Melsterbeek”: Verslag overleg studieopdracht: bespreking bestek – kennisname/goedkeuring.
          4. De beslissing van het College van burgemeester en schepenen van 28 december 2021 houdende: “Project Galgestraat – Melsterbeek”: Studieopdracht voor de opwaardering van de Melsterbeek en heraanleg van de Galgestraat te Geetbets – Kennisname aanbestedingsverslag + Goedkeuring gunning studieopdracht + goedkeuring aandeel gemeente.
          5. De beslissing van het College van burgemeester en schepenen van 26 juli 2022 houdende: “Project Opwaardering Melsterbeek – Heraanleg Galgestraat”:  Kennisgeving verslag coördinatievergadering – Sweco.
          6. De beslissing van het College van burgemeester en schepenen van 9 augustus 2022 houdende: “Project Opwaardering Melsterbeek – Heraanleg Galgestraat”: Kennisgeving verslag overleg Provincie Vlaams-Brabant.
          7. De beslissing van het College van burgemeester en schepenen van 9 augustus 2022 houdende: “Project Opwaardering Melsterbeek – Heraanleg Galgestraat”: Kennisgeving startnota fietspadendossier – Sweco.
          8. De beslissing van het College van burgemeester en schepenen van 23 augustus 2022 houdende: “Project Opwaardering Melsterbeek – Heraanleg Galgestraat”: Kennisgeving verslag overleg Watering.
          9. De beslissing van het College van burgemeester en schepenen van 11 april 2023 houdende: “Project Opwaardering Melsterbeek – Heraanleg Galgestraat”: Kennisgeving besprekingsverslag 07.
          10. De beslissing van het College van burgemeester en schepenen van 23 mei 2023 houdende: “Project Opwaardering Melsterbeek – Heraanleg Galgestraat”: Kennisgeving besprekingsverslag 08.
          11. De beslissing van het College van burgemeester en schepenen van 13 juni 2023 houdende: “Project Opwaardering Melsterbeek – Heraanleg Galgestraat”: Kennisgeving besprekingsverslag 09.
          12. De beslissing van het College van burgemeester en schepenen van 21 november 2023 houdende “Project Opwaardering Melsterbeek – Heraanleg Galgestraat”: Kennisgeving besprekingsverslag van 07 september 2023.
          13. De beslissing van het College van burgemeester en schepenen van 27 februari 2024 houdende “Project Opwaardering Melsterbeek – Heraanleg Galgestraat: Advies en goedkeuring projectnota fietspadendossier.
          14. De gemeenteraadsbeslissing van 29 april 2024 houdende: Overeenkomst tot openstelling van een private weg.
          15. De beslissing van het College van burgemeester en schepenen van 30 april 2024 houdende: “Project Opwaardering Melsterbeek – Heraanleg Galgestraat: offerte onderhandelingen grondverwerving.
          16. De beslissing van het College van burgemeester en schepenen van 11 juni 2024 houdende: “Project Opwaardering Melsterbeek – Heraanleg Galgestraat” - Keuze ligging fietspad – groenberm.
          17. De beslissing van het College van burgemeester en schepenen van 11 juni 2024 houdende: “Project Opwaardering Melsterbeek – Heraanleg Galgestraat”: Bespreking coördinatievergadering dd. 31 mei 2024.
          18. De beslissing van het College van burgemeester en schepenen van 9 juli 2024 houdende: “Project Opwaardering Melsterbeek – Heraanleg Galgestraat”: Prijsbepaling innemingen voor heraanleg Galgestraat en aanleg dubbelrichtingsfietspad.
          Probleemstelling

          De gemeente Geetbets en de Vlaamse Milieumaatschappij plannen wegeniswerken voor de heraanleg van de Galgestraat en de opwaardering van de Melsterbeek.

          Werken Vlaamse Milieumaatschappij voor de opwaardering van de Melsterbeek:

          • Het realiseren van de nodige grondwerken;
          • Oeververdedigingswerken;
          • Beplantingswerken.

          Werken gemeente Geetbets voor de heraanleg van de Galgestraat:

          • Opbraak van de bestaande rijbaan inclusief verhardingen;
          • Aanleg van nieuwe verhardingen inclusief alle bijhorigheden;
          • Aanleg van een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad.

          De  Vlaamse Milieumaatschappij en de gemeente Geetbets zijn van oordeel dat de werken en de opdracht in het algemeen belang, dienen te worden samengevoegd en de Vlaamse Milieumaatschappij aan te duiden om, in hun gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de opdracht als aanbestedende overheid op te treden.

          Dit werd vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst tussen de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) en de gemeente Geetbets.

          De gemeente Geetbets financiert de herinrichting van de wegenis van de Galgestraat, alsook de aanleg van nieuwe fietspaden in de Galgestraat.  De Galgestraat maakt deel uit van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk.  Voor het aanleggen en verbeteren van de fietsinfrastructuur op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk in de provincie Vlaams-Brabant kunnen gemeentebesturen 50% subsidies van het Vlaams Gewest en 40% subsidies van de provincie Vlaams-Brabant (Fietsfonds), op voorwaarde dat de nieuwe fietspadinfrastructuur voldoet aan de richtlijnen uit het Vademecum fietsvoorzieningen.

          Motivering

          Werken Vlaamse Milieumaatschappij voor de opwaardering van de Melsterbeek:

          • Het realiseren van de nodige grondwerken;
          • Oeververdedigingswerken;
          • Beplantingswerken.

          Werken gemeente Geetbets voor de heraanleg van de Galgestraat:

          • Opbraak van de bestaande rijbaan inclusief verhardingen;
          • Aanleg van nieuwe verhardingen inclusief alle bijhorigheden;
          • Aanleg van een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad.

          Raming der werken:

           

           

          Werken  Gemeente Geetbets (niet-subsidieerbaar)

          Werken Gemeente Geetbets (subsidieerbaar: 50% gewest en 40% provincie) 

          Werken Vlaamse Milieumaatschappij

          Eindtotaal partijen

          Totaal 

          € 1.993.032,73

          € 919.531,35

          € 664.468,50

          € 3.577.032,58

          21% BTW 

          € 418.536,87

          € 193.101,58

          € 139.538,39

          € 751.176,84

          Totaal incl.BTW

           

          € 2.411.569,60

          € 1.112.632,93

          € 804.006,89

          € 4.328.209,42

           

          Gemeentelijk aandeel:

           

          Totaal incl. BTW 

          Niet-subsidieerbaar

          € 2.411.569,60 

          Subsidieerbaar (gewest + provincie) 

          € 1.112.632,93

          Algemeen totaal gemeentelijk aandeel

           

          € 3.524.202,53

          Volgens deze raming bedraagt het totaal gemeentelijk aandeel € 2.912.564,08 excl. BTW of 

          € 3.524.202,53 incl. BTW.

          De niet-subsidieerbare werken ten laste van de gemeente bedragen € 1.993.032,73 excl. BTW of

          € 2.411.569,60 incl. BTW.

          De subsidieerbare werken ten laste van de gemeente Geetbets bedragen € 919.531,35 excl. BTW of

          € 1.112.632,93, dewelke via subsidies van het MOW en de provincie Vlaams-Brabant terug gerecupereerd kunnen worden.

          De start van de werken is voorzien medio 2025.

          In het meerjarenplan zijn er reeds budgetten voorzien op de actie 06-003-006 “Project Galgestraat (Melsterbeek)” en dit op basis van de informatie beschikbaar eind 2023.

          Actie

          Actie omschrijving

          Omschrijving budgetboekjaar

          Totaal

          Bedrag 2023

          Bedrag 2024

          Bedrag 2025

          06-003-006

          Project Galgestraat (Melsterbeek)

          Investeringssubsidies , fietspaden

          € 1.012.740,00

          € 0,00

          € 506.370,00

          € 506.370,00

          06-003-006

          Project Galgestraat (Melsterbeek)

          Wegen - Activa in aanbouw

          € 2.986.144,88

          € 38.244,88

          € 439.600,00

          € 2.508.300,00

          Deze budgetten dienen na behandeling van dit punt door de gemeenteraad aangepast te worden in de meerjarenplanaanpassing van november 2024.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Het bestek, de raming inclusief het gemeentelijk aandeel en plannen voor het project “Heraanleg Galgestraat – Opwaardering Melsterbeek” met een totaal gemeentelijk aandeel van € 2.912.564,08 excl. BTW of € 3.524.202,53 incl. BTW goed te keuren.

      • Patrimonium

        • Hondenweide Rummen - Recht van Opstal

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, schepenen
          Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Roland Strouven, derde schepen
          Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
          Voorgaande
          1. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 augustus 2024 inzake de inrichting van een hondenweide te Rummen. 
          Probleemstelling

          Voor de realisatie van een hondenweide verleent de Watering van Sint-Truiden voor 99 jaar kosteloos 'het recht van opstal' aan de gemeente. Deze overeenkomst moet in een akte verleden worden bij de notaris.

          De Watering vraagt volgende voorwaarden op te nemen in de akte:

          • Doorgang voor machines moet worden verzekerd.
          • Alle aansprakelijkheid voor ongevallen, veiligheid, e.d. naar derden en dieren berust bij de gemeente.
          Motivering

          De gemeenteraad dient het recht van opstal voor een periode van 99 jaar goed te keuren.

          De akte van recht van opstal dient verleden te worden door een notaris.

          De kosten voor het verlijden van de akte (geraamd op € 2.500,00) kunnen door de gemeente ten laste genomen worden.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          Het kosteloze recht van opstal voor openbaar nut voor een termijn van 99 jaar van het perceel gelegen te Geetbets, tweede afdeling (Rummen), sectie C, nummer 207E/deel ten voordele van de gemeente Geetbets goed te keuren.

          Artikel 2.

          Akkoord te gaan met de door de Watering van Sint-Truiden vooropgestelde voorwaarden.

          Artikel 3.

          De akte te laten verlijden door het notariaat Tallon in Geetbets.

          Artikel 4.

          De kosten van het verlijden van de akte geraamd op € 2.500,00 door de gemeente ten laste te nemen.

      • Milieu

        • Leveren, plaatsen, beheren en ledigen van textielcontainers in Geetbets: goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, schepenen
          Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Roland Strouven, derde schepen
          Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          2. De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
          3. Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
          4. Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
          5. De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          6. De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet) en artikel 57 en artikel 43.
          7. Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          8. Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
          Probleemstelling

          De overheidsopdracht betreffende leveren, plaatsen, beheren en ledigen van textielcontainers in Geetbets is afgelopen. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de procedure en lastvoorwaarden vast te stellen voor de overheidsopdracht. Er wordt tevens gevraagd het bestek betreffende deze opdracht goed te keuren.

          Motivering

          In het kader van de opdracht “Leveren, plaatsen, beheren en ledigen van textielcontainers in Geetbets” werd een bestek met nr. 2024-080 opgesteld door Gemeente Geetbets. Deze opdracht is als volgt opgedeeld:

          • Basisopdracht (Leveren, plaatsen, beheren en ledigen van textielcontainers in Geetbets), raming: € 12.000,00 excl. btw of € 14.520,00 incl. 21% btw;
          • Verlenging 1 (Leveren, plaatsen, beheren en ledigen van textielcontainers in Geetbets), raming: € 12.000,00 excl. btw of € 14.520,00 incl. 21% btw;
          • Verlenging 2 (Leveren, plaatsen, beheren en ledigen van textielcontainers in Geetbets), raming: € 12.000,00 excl. btw of € 14.520,00 incl. 21% btw;
          • Verlenging 3 (Leveren, plaatsen, beheren en ledigen van textielcontainers in Geetbets), raming: € 12.000,00 excl. btw of € 14.520,00 incl. 21% btw. 

          De totale waarde voor deze opdracht wordt geraamd op € 48.000,00 excl. btw of € 58.080,00 incl. 21% btw. De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden. Behoudens vooropzeg van één der partijen, uiterlijk 3 maanden vóór de vervaldag, wordt de overeenkomst stilzwijgend voor de periode van 1 jaar verlengd. De opdracht neemt dus sowieso een einde na een periode van 4 jaar (48 maanden) op 30 september 2028. Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. De inkomsten voor deze opdracht zijn voorzien in JBR 2022/GBB/0300-00/7479999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

          De inhoud van de opdracht is als volgt opgedeeld:

          • De textielinzamelaar haalt op het grondgebied van de gemeente huishoudelijk textielafval op met als voornaamste doel producthergebruik en recyclage ervan. Met huishoudelijk textielafval wordt bedoeld alle niet verontreinigde kledij (textiel en lederwaren), schoenen, handtassen, beddengoed, woningtextiel (gordijnen, overgordijnen, tafelkleden, servetten), lompen, e.d., die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en waarvan de inwoners zich wensen te ontdoen.
          • Textielinzameling kan plaatsvinden volgens de volgende inzamelmethoden:
            • containers opgesteld op het gemeentelijk grondgebied;
            • containers opgesteld op private terreinen.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          Het bestek met nr. 2024-080 en de raming voor de opdracht “Leveren, plaatsen, beheren en ledigen van textielcontainers in Geetbets”, opgesteld door Gemeente Geetbets worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.

          Artikel 2.

          De raming bedraagt € 48.000,00 excl. btw of € 58.080,00 incl. 21% btw.

          Artikel 3.

          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Artikel 4.

          De inkomsten voor deze opdracht zijn voorzien in JBR 2022/GBB/0300-00/7479999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

    • Algemeen beleid

      • Intergemeentelijke samenwerking

        • Dienstverlenende vereniging Cipal - algemene vergadering 7 november 2024 .

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, schepenen
          Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Roland Strouven, derde schepen
          Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur inzonderheid art. 40 en titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
          2. De statuten van Cipal, inzonderheid art. 35 inzake de samenstelling van de algemene vergadering.
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 27 juni 2022 houdende "Toetreding tot de dienstverlenende vereniging Cipal.".
          2. De gemeenteraadsbeslissing van 27 juni 2022 houdende "Dienstverlenende vereniging Cipal"-aanduiding vertegenwoordiger algemene vergadering.
          Probleemstelling

          De algemene vergadering van Cipal dv wordt gehouden op 7 november 2024 met de volgende punten op de agenda:

          1. Uittreding gemeente en OCMW Borsbeek uit Cipal dv naar aanleiding van de vrijwillige fusie van de gemeente Borsbeek met de stad Antwerpen
          2. Bespreking en goedkeuring van de begroting 2025
          3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
          Motivering

          De agenda van de vergadering kan goedgekeurd worden.

          Als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid: Roland STROUVEN, schepen, Glabbeekstraat 126, 3450 GEETBETS, roland_strouven@skynet.be, met als plaatsvervanger de heer Tony JACOBS, gemeenteraadslid, Dorpsstraat 33 Bus4, 3450 GEETBETS, tony@tonyjacobs.eu.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 goedgekeurd.

          Artikel 2.

          De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

          Artikel 3.

          Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

        • Fluvius OV - buitengewone algemene vergadering - 13 november 2024.

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, schepenen
          Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Roland Strouven, derde schepen
          Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40, 41 en 432.
          Voorgaande
          1. Het  aangetekend schrijven van 2 september 2024 oproeping deelneming aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 13 november 2024.
          Probleemstelling

          De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV dient goedgekeurd te worden.

          1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget 2025.
          2. Statutaire benoemingen.
          3. Statutaire mededelingen.
          Motivering

          Het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

          Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen van Fluvius OV voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid:
          Effectieve: De heer Roland Strouven, Glabbeekstraat 126 3450 Geetbets. E-mailadres: roland_strouven@skynet.be.
          Plaatsvervanger: De heer Jo Roggen Singel 19 3450 Geetbets. E-mailadres: jo.roggen@gmail.com.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 13 november 2024 met als agendapunten:

          1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget 2025.
          2. Statutaire benoemingen.
          3. Statutaire mededelingen.

          Artikel 2.

          De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 13 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

          Artikel 3.

          Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        • Buitengewone Algemene Vergadering Creat Services van dinsdag 26 november 2024

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, schepenen
          Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Roland Strouven, derde schepen
          Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
          2. Het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking (hierna kortweg “DIS”).
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 28 februari 2022 houdende "Toetreding tot de aankoopcentrale CREAT via de dienstverlenendee vereniging ‘Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS)’.".
          2. De statuten van TMVS zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 10 december 2019.
          3. De gemeenteraadsbeslissing van 28 februari 2022 houdende "Dienstverlenende vereniging “Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS) -aanduiding van de vertegenwoordiging in de algemene vergadering.".
          Probleemstelling

          De agenda van de algemene vergadering Creat Services dv van 26 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten zijn:

          1. Wijziging van vermogen
          2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
          3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
          4. Begroting 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
          5. Actualisering presentievergoeding
          6. Statutaire benoemingen
          7. Varia
          Motivering

          De agenda van de vergadering kan goedgekeurd worden.

          Voor de algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging “Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS)’ werden volgende raadsleden aangeduid:
          Effectief lid: Kris Swinnen, voorzitter gemeenteraad, e-mail: swinnenkris@gmail.com
          Plaatsvervangend lid: Jo Roggen, burgemeester, e-mail: jo.roggen@gmail.com.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering Creat Services dv van 26 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :

          1. Wijziging van vermogen
          2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
          3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
          4. Begroting 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
          5. Actualisering presentievergoeding
          6. Statutaire benoemingen
          7. Varia

          Artikel 2.

          De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 26 november 2024, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Vergadering.

          Artikel 3.

          Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden:

          • hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
          • hetzij bij voorkeur per elektronische post naar het e-mailadres 20241126BAV@farys.be.
        • Regiowerking - verslagen burgemeestersoverleg.

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Chris Jamar, Nadia Najem, Elke Allard, schepenen
          Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Roland Strouven, derde schepen
          Natalie Chaltin, gemeenteraadslid

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het regiodecreet van 3 februari 2023, inzonderheid art. 8.
          Voorgaande
          1. De vergaderingen van het burgemeestersoverleg van 26 januari 2024 en 26 mei 2024.
          Probleemstelling

          Het decreet regiowerking bepaalt dat de verslagen van het burgemeestersoverleg ter kennis van de gemeenteraad moeten worden gebracht.

          Motivering

          De gemeente Geetbets maakt deel uit van de referentieregio Oost-Brabant.

          Interleuven ondersteunt de werking van het burgemeestersoverleg

          De verslagen worden ter kennis van de gemeenteraad gebracht

          Kennis te nemen van de verslagen van het burgemeestersoverleg van 26 januari 2024 en 26 mei 2024.

Namens Gemeenteraad,

Herman Stiers
Algemeen directeur

Kris Swinnen
Voorzitter van de raad