De gemeenteraad
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 26 mei 2025 dienen te worden goedgekeurd.
De ontwerpnotulen en zittingsverslag werden met de dagorde van de gemeenteraad meegestuurd.
Indien er geen opmerkingen gemaakt worden, kunnen de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 26 mei 2025 goed te keuren.
De gemeenteraad
De jaarrekening bestaat uit een beleidsnota, een financiële nota, een samenvatting van de algemene rekeningen en een toelichting.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
De gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn hebben een geïntegreerde jaarrekening, maar hebben hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van de jaarrekening vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de jaarrekening vaststellen, goedkeuren, waardoor de jaarrekening in zijn geheel definitief is vastgesteld.
De jaarrekening 2024 van de gemeente en haar OCMW eindigt met een budgettair resultaat van het boekjaar ten bedrage van € 1.014.052,00.
Zodoende wordt het beschikbaar budgettair resultaat € 2.536.351,00 en de autofinancieringsmarge € 1.709.814,00.
Artikel 1.
De jaarrekening 2024 van de gemeente en haar OCMW eindigt met een budgettair resultaat van het boekjaar ten bedrage van € 1.014.052,00 , het beschikbaar budgettair resultaat € 2.536.351,00 en de autofinancieringsmarge € 1.709.814,00.
Artikel 2.
De gemeenteraad stelt zijn deel van de jaarrekening over het boekjaar 2024 vast.
De gemeenteraad
De jaarrekening bestaat uit een beleidsnota, een financiële nota, een samenvatting van de algemene rekeningen en een toelichting.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
De gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn hebben een geïntegreerde jaarrekening, maar hebben hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van de jaarrekening vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de jaarrekening vaststellen, goedkeuren, waardoor de jaarrekening in zijn geheel definitief is vastgesteld.
De jaarrekening 2024 van de gemeente en haar OCMW werd opgemaakt volgens de BBC-regelgeving.
Volgens de nieuwe regelgeving BBC2020 moet de gemeente en het OCMW een geconsolideerde jaarrekening opstellen.
De geconsolideerde jaarrekening gemeente en OCMW moet worden vastgesteld door de gemeenteraad.
Artikel 1.
De jaarrekening 2024 van de gemeente en haar OCMW eindigt met een budgettair resultaat van het boekjaar ten bedrage van € 1.014.052,00, het beschikbaar budgettair resultaat € 2.536.351,00 en de autofinancieringsmarge € 1.709.814,00.
Artikel 2.
De gemeenteraad keurt, het deel van de jaarrekening 2024, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed. Door deze goedkeuring wordt de jaarrekening 2024 in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
Artikel 3.
De gemeenteraad geeft de opdracht de jaarrekening 2024 over te maken aan de toezichthoudende overheid.
De gemeenteraad
Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de plannen voor de omgevingsvergunningsaanvraag voor de renovatie van het buurthuis te Grazen.
Op de voorgevel zal de naam van het buurhuis voorzien worden (vermoedelijk letters uit hardox-staal met indirecte verlichting). De technische dienst legt een voorstel ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Het aanbestedingsdossier wordt klaargemaakt voor de gemeenteraad van eind augustus, dus is het aangewezen om de (nieuwe) naam ook op te nemen in het bestek en de naam aldus uiterlijk te kennen tegen eind juli 2025.
De 3D-impressies in bijlage geven een duidelijk beeld van de ontworpen site.
Het voorstel om de site "De Poel" te noemen goed te keuren.
De gemeenteraad
Het aanhouden van de pastorie in gemeentelijk patrimonium is niet langer verantwoord. Het gebouw staat leeg en vraagt onderhoudsinvesteringen die disproportioneel zijn ten aanzien van de huidige of geplande gemeentelijke functies. Er is tevens geen structurele of strategische noodzaak meer om het pand in eigendom te behouden.
Door de verkoop van de pastorie wordt ingespeeld op een efficiënter en rationeler patrimoniumbeheer.
De verkoop kan financiële middelen genereren die ingezet worden voor andere gemeentelijke investeringen.
Het schattingsverslag vormt een objectieve basis voor het bepalen van de minimum verkoopprijs, wat bijdraagt tot een rechtvaardige en marktconforme verkoop.
Artikel 1.
Neemt akte van het schattingsverslag van 19 mei 2025, waarin de vrije verkoopwaarde van de pastorie wordt geraamd op € 200.000,00 en de gedwongen verkoopwaarde op € 160.000,00.
Artikel 2.
Keurt principieel de verkoop van de pastorie te Geetbets goed.
Artikel 3.
Machtigt het college van burgemeester en schepenen om de nodige stappen te ondernemen ter uitvoering van deze beslissing, met inbegrip van:
De gemeenteraad
In maart 2025 liep een oproep naar nieuwe leden in het gemeentelijk infoblad. Daarnaast is er ook een oproep gedaan via mail naar alle leden van de landbouwraad om zich opnieuw kandidaat te stellen. Bij de eerste oproep werden er te weinig geldige kandidaturen ontvangen waardoor er overgegaan is tot het wijzigen van de statuten. Na een aanpassing in de statuten is er een tweede oproep gelanceerd via mail. Tot woensdag 11 juni 2025 konden geïnteresseerden zich aanmelden via milieu@geetbets.be. De landbouwraad bestaat bij voorkeur uit:
Ten hoogste twee derde van de leden van de adviesraad mag van hetzelfde geslacht zijn.
De samenstelling van de landbouwraad moet bekrachtigd worden door de gemeenteraad, conform artikel 9 van de statuten van de adviesraad.
De volgende kandidaten hebben zich aangemeld:
Alle kandidaten voldoen aan de voorwaarden opgenomen in de statuten. Ook het genderquotum is bereikt.
Het college van burgemeester en schepenen heeft kennis genomen van de kandidaturen.
De samenstelling van de landbouwraad te bekrachtigen.
De gemeenteraad
Tussen de volgende partijen:
dient er een Protocolakkoord Bestuurlijke Handhaving van Criminaliteit en Onveiligheid (hierna afgekort "Protocolakkoord BH") afgesloten te worden.
Indien het protocol wordt uitgebreid met nieuwe partners, wordt dit als bijlage aan huidig protocol gevoegd.
Het uitwisselen van informatie is noodzakelijk met het oog op de goede handhaving van de openbare orde, het voorkomen van het plegen van misdrijven en meer in het algemeen de integrale en geïntegreerde aanpak van criminaliteit en onveiligheid.
De gemeente Geetbets kan binnen de politiezone Hageland zowel in de huidige context, als in de toekomst te maken krijgen met een aantal maatschappelijke problematieken (vormen van criminaliteit en/of overlast).
Het bestuur en het openbaar ministerie moeten dan ook de specifieke doelstelling hebben om te voorkomen dat criminelen en/of criminele organisaties door de overheid onbewust of ongewild, rechtstreeks dan wel onrechtstreeks worden gefaciliteerd in hun criminele doelstellingen en/of voorkomen dat er een vermenging ontstaat tussen onder- en bovenwereld en de economische machtsposities te doorbreken die zijn opgebouwd met behulp van illegaal vergaard kapitaal.
De bestuurlijke overheden beschikken hiervoor over meerdere tools zoals het opleggen van een administratieve sanctie (vb. een administratieve geldboete of de administratieve sluiting van een instelling), een bestuurlijke politiemaatregel (vb. een tijdelijk plaatsverbod) dan wel een gewone administratieve beslissing (vb. de uitsluiting van deelname aan een openbare aanbesteding). Hierbij kunnen gerechtelijke gegevens dienstig zijn, waaronder verstaan wordt hetzij politionele informatie van gerechtelijke aard dan wel gerechtelijke informatie sensu stricto, conform de omzendbrief bestuurlijke handhaving (BH) 13/2020 randnummer 6. Dit protocol heeft als voorwerp deze gerechtelijke informatie-uitwisseling te regelen. Het wijzigt dus niets aan bestaande interne regels inzake informatiedeling bij de andere partners (bv. binnen de bestuurlijke overheid zelf).
De onderhavige partners gaan het engagement aan om, binnen de perken van hun budgettaire en personeelsmatige mogelijkheden, maximaal inspanningen te leveren teneinde, binnen het bestaande juridische kader, op de meest ruime wijze informatie uit te wisselen in functie van de strafrechtelijke en/of bestuurlijke handhaving.
Het openbaar ministerie, conform de omzendbrief BH 13/2020 en de daarin vermelde rechtsgronden, engageert zich om bij te dragen aan de bestuurlijke handhaving van criminaliteit en onveiligheidsfenomenen binnen de contouren van huidig protocolakkoord en binnen het bestaande juridisch kader.
De bestuurlijke overheid dient de gerechtelijke overheden in kennis te stellen van de domeinen/materies waarin er absoluut nood is om aan bestuurlijke handhaving te doen en waarin men nood heeft aan gerechtelijke gegevens. Na beeldvorming werden deze domeinen besproken op de zonale veiligheidsraad of een zonaal veiligheidsoverleg dan wel een ander strategisch ad hoc overleg, teneinde het domein van de bestuurlijke handhaving te laten inpassen in de overige prioriteiten, de capaciteitsinvesteringen bij de diverse partners correct te kunnen inschatten en een realistisch, efficiënt en effectief werkproces op te zetten.
De domeinen die voor bestuurlijke handhaving in aanmerking komen worden ook opgenomen in het zonale veiligheidsplan.
Artikel 1-beslissing.
Volgend protocol goed te keuren:
HOOFDSTUK 1: MATERIEEL TOEPASSINGSGEBIED
1. De partners komen overeen dat het toepassingsgebied ratione materiae van dit protocolakkoord BH de hierna volgende criminaliteit- en onveiligheidsfenomenen en/of domeinen omvat:
- horeca en drankgelegenheden, nacht- en belwinkels en kansspelinrichtingen;
- bouwsector;
- prostitutie en/of prostitutie-inrichtingen;
- vastgoedsector;
- transportsector;
- mensenhandel, met het oog op economische uitbuiting;
- mensenhandel, met het oog op seksuele uitbuiting;
- drugsfenomenen;
- terrorisme en/of radicalisme;
- vermogensmisdrijven; meer bepaald:
- misbruik van vennootschapsstructuren;
- misdrijven tegen personen;
- identiteitsfraude;
- leefmilieu, ruimtelijke ordening en/of stedenbouw;
- leefmilieu (vergunning en vervuiling) en geluidsoverlast;
- huisjesmelkerij, leegstand, inbreuken wooncode;
- dierenwelzijn;
- criminele motorbendes;
- sociale, fiscale fraude & subsidiefraude;
- schijnhuwelijk en illegaal verblijf;
- witwaspraktijken;
- domiciliefraude;
- recreatiedomeinen;
De partners kunnen in gemeen overleg steeds andere of nieuwe prioriteiten stellen en derhalve wijzigingen aanbrengen in de aan te pakken fenomenen. Dit wordt dan als bijlage aan het huidige protocol gevoegd.
HOOFDSTUK 2: DE OPERATIONALISERING
Afdeling 1. Organisatiestructuur
2. Een minimale organisatiestructuur voor de bestuurlijke aanpak in de gemeente Geetbets omvat twee niveaus, met name een strategisch en een operationeel niveau:
- Strategisch:
Een strategisch overleg: dit overleg bepaalt de uitvoering van het protocolakkoord en het bestuurlijk handhavingsbeleid op strategische niveau en zal dit protocol als onderdeel van het bredere strafrechtelijk, veiligheids- en preventiebeleid opvolgen aansturen en bijsturen. De strategische keuzes worden hier gemaakt en eventuele grotere casussen kunnen worden besproken, de (jaarlijkse) evaluatie van het protocolakkoord wordt hier geagendeerd. Om praktische redenen wordt dit strategisch overleg bij voorkeur gezien als een onderdeel van een reeds bestaand overleg (bijvoorbeeld de zonale veiligheidsraad) in de gekende driehoek openbaar ministerie-bestuur-politie (zie ook omzendbrief BH 13/2020, randnummer 18).
- Operationeel:
Een lokaal overleg of eventueel een operationele tafel is een operationeel bestuurlijk overleg waarbij op aangeven van het bestuur de casuïstiek met verschillende partners wordt besproken. Verschillende (inter)gemeentelijke diensten en handhavers (o.a. burgerzaken, ruimtelijke ordening, milieu, huisvesting, integrale veiligheid), brandweer, inspectiediensten, OCMW, het ARIEC en de lokale politie wisselen hier informatie uit, bereiden een gemeenschappelijk aanpak van casussen en flexcontroles voor. Het openbaar ministerie kan, maar hoeft niet (telkens) aanwezig te zijn. Elke dienst die tijdens dit overleg aanwezig is, is gehouden aan haar eigen regelgeving inzake beroepsgeheim en het uitwisselen van informatie.
Dit overleg valt niet systematisch samen met het nieuwe casusoverleg geregeld in artikel 458ter Strafwetboek, waarvoor immers specifieke voorwaarden dienen vervuld te zijn en dat steeds plaats vindt mits goedkeuring en in aanwezigheid van het Openbaar Ministerie. Indien de voorwaarden hiertoe vervuld zijn, kan het operationeel overleg in de vorm van een casusoverleg gebeuren (zie bijlage 2).
Afdeling 2. de informatie-uitwisseling
3. De partners engageren zich om elkaar maximaal zowel proactief/spontaan als reactief/op vraag informatie te bezorgen en uit te wisselen om de doelstelling van dit protocolakkoord te realiseren. Hierbij zal de gerechtelijke informatie die met de bestuurlijke overheden werd gedeeld, deel uitmaken van het administratief dossier dat de basis vormt voor de overheidsbeslissing en waarop de regels van openbaarheid van bestuur integraal van toepassing zijn.
Onderafdeling 2.1. Spontane/proactieve informatie-uitwisseling
A. Door de lokale politie aan de burgemeester
1) Dagrapporten (structureel)
4. De lokale politie verstrekt aan de burgemeester via dagverslagen alle nuttige inlichtingen m.b.t. de openbare orde op het grondgebied van de stad/gemeente. Het betreft informatie zoals bedoeld in de omzendbrief BH 13/2020 van de procureur-generaal (randnummer 6 tot en met 9). Daarnaast wordt tevens algemene informatie gedeeld tijdens gestructureerd overleg (zonale veiligheidsraad, politiecollege, ...).
2) Verstrekken van adviezen en bestuurlijke informatieverslagen (operationeel)
5. Telkens wanneer de openbare orde ("Openbare orde" zoals begrepen in de randnummers 6 tot en met 9 van de omzendbrief BH 13/2020) zulks vereist, wordt door de lokale politie een bestuurlijk informatieverslag opgesteld met betrekking tot feiten die de openbare orde, veiligheid en rust betreffen.
3) Ad hoc inlichtingen (punctueel)
6. Ingeval van gewichtige feiten die de openbare rust, veiligheid of gezondheid in de stad/gemeente kunnen) verstoren, wordt de burgemeester ad hoc ingelicht door de korpschef of de door hem aangewezen politieambtenaar. Al naargelang het geval wordt deze informatie-uitwisseling nog aangevuld met een bestuurlijk informatieverslag.
Daarnaast wordt de burgemeester door de korpschef of de door hem aangewezen politieambtenaar of dienst geïnformeerd over de initiatieven die de lokale politie overweegt te nemen op het grondgebied van de stad/gemeente en die mogelijk een invloed hebben op het stedelijke veiligheidsbeleid.
Indien deze informatie ook betrekking heeft op een openstaand/lopend vooronderzoek in strafzaken, zal de lokale politie steeds voorafgaand de goedkeuring tot informatieverstrekking vragen aan het bevoegde openbaar ministerie. De lokale politie engageert zich ertoe hiervoor voorafgaandelijk alle bestaande politionele databanken te bevragen.
9. Het openbaar ministerie engageert zich om - lopende een opsporingsonderzoek, een gerechtelijk onderzoek (desgevallend na het advies van de onderzoeksrechter te hebben ingewonnen) of na eindbeslissing - informatie mede te delen aan de stad/gemeente indien deze relevant is voor het nemen van een concrete bestuurlijke maatregel (steeds binnen het toepassingsgebied ratione materiae van dit protocolakkoord.) , t.t.z., hetzij een administratieve sanctie, hetzij een bestuurlijke politiemaatregel, hetzij een gewone administratieve beslissing (cf. omzendbrief BH 13/2020, randnummer 6). Het openbaar ministerie beschikt hierbij steeds over een opportuniteitsbeoordeling en beoordeelt derhalve soeverein de noodzaak tot informatie-uitwisseling. De informatie zal schriftelijk worden overgemaakt aan de burgemeester en kan slechts worden aangewend voor de bestuurlijke handhaving (finaliteitsprincipe).
D. Door de lokale politie aan het openbaar ministerie
10. De lokale politie engageert zich om bij vaststelling van een misdrijf, naast de gebruikelijke handelswijze zoals het opmaken van een proces-verbaal, naast dat proces-verbaal, ook een kopie van het bestuurlijk verslag over te maken aan het openbaar ministerie, indien de feiten aanleiding kunnen geven tot het opleggen van een bestuurlijke maatregel door het bestuur. De inhoud van het bestuurlijk verslag bevat enkel informatie waarvoor openbaarheid geen tegenindicatie vormt voor het vooronderzoek in strafzaken en/of voor het geheim van het onderzoek en/of voor de bescherming van de privacy van de betrokkenen of derden. Er wordt gehandeld conform de omzendbrief BH 13/2020.
Bij de geringste twijfel wordt voorafgaand overleg gepleegd met het openbaar ministerie.
Onderafdeling 2.2. Reactieve informatieverstrekking/op vraag
A. Op vraag van de stad/gemeente aan de lokale politie
11. Indien de stad/gemeente nood heeft aan informatie met het oog op het nemen van een beslissing omtrent het afleveren van een vergunning, het nemen van bestuurlijke maatregelen of het bestuurlijk handhaven in het algemeen, zal zij zich richten tot de lokale politie via de korpschef of de SPOC.
De lokale politie levert adviezen en bestuurlijke informatieverslagen af op vraag van de stad/gemeente. Deze stukken worden voorafgaand voorgelegd aan de korpschef en door hem/haar geviseerd.
Wanneer de informatie, die bestuurlijk van belang is, bekomen werd in het kader van de uitoefening van de opdrachten van gerechtelijke politie, dient de lokale politie vooraf de toelating te bekomen van het openbaar ministerie, onverminderd de maatregelen die noodzakelijk zijn in geval van een ernstig en onmiddellijk gevaar voor de bescherming van personen en van de openbare veiligheid of gezondheid (zie ook randnummer 4 t /m 6). Die toelating zal ook slaan op de vraag of afschriften van processen-verbaal kunnen worden overgemaakt wat maximaal moet worden vermeden (cf. randnummer 24 omzendbrief BH 13/2020).
B. Op vraag van de stad/gemeente aan het openbaar ministerie
12. De stad/gemeente kan informatie vragen aan het openbaar ministerie met het oog op het opleggen van bestuurlijke maatregelen. Het openbaar ministerie zal de informatie die kan worden medegedeeld schriftelijk overmaken via een bestuurlijk verslag of brief.
Wanneer de stad/gemeente als belanghebbende partij kan worden beschouwd, kan de stad/gemeente een vraag tot inzage of tot het nemen van afschriften van een dossier in een opsporingsonderzoek of in een gerechtelijk onderzoek richten aan het openbaar ministerie dat hierop, in de mate van het mogelijke en rekening houdend met alle elementen van het dossier, maximaal zal op ingaan (zie ook randnummers 9 t /m 11 en 24 t /m 25 omzendbrief BH 13/2020).
Onderafdeling 2.3. Uitbouw van een gedegen informatiepositie
13. De partners engageren zich tot het opbouwen van een specifieke en gedegen informatiepositie met de finaliteit van de bestuurlijke handhaving voor ogen.
Doelstelling ervan is onder meer:
- de ontwikkeling van expertise in het domein van de bestuurlijke handhaving;
- een aanzet te geven tot het wegnemen van technologische, juridische en organisatorische obstakels op het gemeentelijk, het Vlaams, het federaal en het Europese echelon;
- de ondersteuning van gemeenschappelijke controleacties zoals vermeld in afdeling 3 van dit protocolakkoord.
Voor het uitbouwen van een informatie- en expertiseknooppunt inzake bestuurlijke aanpak door de stad/gemeente, kan zij terugvallen op de ondersteuning van het ARIEC en de directeur-coördinator van de federale politie van het arrondissement Leuven.
Onderafdeling 2.4. Databank
14. Het bewaren van de gegevens uit het lokaal overleg en ter voorbereiding, uitvoering en opvolging van de gemeenschappelijke controleacties door het bestuur maakt een verwerking van persoonsgegevens uit die dient te voldoen aan de voorschriften van zowel de Algemene Verordening Gegevensbescherming 2016/679, als van de Richtlijn justitie-politie 2016/680, zoals omgezet door de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens. Er zal een register van verwerkingsactiviteiten worden gehouden (cf art. 30 AVG, 55 WGB en 24 RL Justipol).
De stad/gemeente wordt beschouwd als verwerkingsverantwoordelijke in de zin van voormelde rechtsinstrumenten met alle daaruit voortvloeiende verplichtingen en verantwoordelijkheden (zoals o.a. het recht op informatie, wissing of rectificatie in hoofde van de betrokkene).
15. Een essentiële component van het gegevensbeschermingsrecht/recht op privacy is bovendien een goede informatieveiligheid waarbij de persoonsgegevens van de betrokkene(n) goed beveiligd zijn. Dat is actueel zo met de huidige Wet Verwerking Persoonsgegevens van 8 december 2016 (cf. art. 16) en nog versterkt met de AVG en de RL Justipol, zoals omgezet door de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens. Zowel art. 29 van de RL Justipol als de artt. 56 WGB en 32 AVG beschrijven de noodzakelijke maatregelen en garanties inzake "controle op de toegang tot de apparatuur", "controle op de gegevensdragers", "opslagcontrole", "gebruikerscontrole", "controle op de toegang tot de gegevens", "transmissiecontrole", "invoercontrole", "transportcontrole", "herstel" en "betrouwbaarheid en integriteit' van de gegevens.
Het openbaar ministerie zal slechts aan de databank deelnemen indien bij ingebruikname van voormelde databank of eender welk ander vorm van gedeelde informatie en/of computersystemen of –toepassingen ( type “sharepoints” e.a.) de wettelijke voorwaarden en de randvoorwaarden inzake informatieveiligheid worden nageleefd, een specifiek protocol over deze databank is afgesloten en het advies van de functionaris voor de gegevensbescherming (‘DPO’) van het openbaar ministerie voorligt. Er wordt ook verwezen naar de basisdocumenten inzake informatieveiligheid zoals die op de website van de Gegevensbeschermingsautoriteit te raadplegen zijn(https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/sites/privacycommission/files/documents/richtsnoeren_informatiebeveiliging_0.pdf).
16. De volgende aandachtspunten worden benadrukt:
- geen opslag van niet-geverifieerde of subjectieve informatie, zoals bv. facebookposts;
- de gegevens moeten dienstig zijn voor een lopende casus en voldoen aan het finaliteitsbeginsel. Data die meer dan vijf jaar niet meer werden gebruikt zullen worden verwijderd; Het specifiek protocol over deze databank zal een verantwoording van deze bewaringstermijn bevatten.
- het verwerken van de gegevens dient behoorlijk en zorgvuldig te gebeuren;
- de databank dient voldoende beveiligd/afgeschermd te zijn (zie randnummer 15);
- de opgenomen gegevens zijn toereikend, ter zake dienend (doelbindingsprincipe) en niet overmatig (proportionaliteitsbeginsel).
Voor de werking van de bestuurlijke aanpak op de boven genoemde niveaus (lokaal overleg/operationele tafel, flexacties, databank) dient te allen tijde de vertrouwelijkheid te worden gegarandeerd (=zorgvuldigheidsprincipe). Dit zal de vorm aannemen van de ondertekening van een vertrouwelijkheidsverklaring door elke nieuwe deelnemer, het expliciet vermelden van tuchtsancties t.a.v. ambtenaren, de vertrouwelijkheid van paswoorden en login-codes, enz ...
Onderafdeling 2.5. Coördinaten aanspreekpunten
Elk van de partners wijzen een aanspreekpunt of SPOC (Single Point of Contact (of referentie-politieambtenaar BH of referentie gemeenteambtenaar BH), zie ook omzendbrief BH 13/2020, voetnoot 40.) aan (die desgevallend kan doorverwijzen) waar ieder van de andere partners terecht kan voor elke moeilijkheid of vraag met betrekking tot de uitvoering van dit protocolakkoord. De coördinaten ervan zijn in bijlage 3 terug te vinden. Indien de coördinaten in de toekomst zouden wijzigen, is het voldoende om het College van Burgemeester en Schepenen hiervan in kennis te stellen. De andere partners worden hiervan op de hoogte gebracht.
Afdeling 3. Bestuurlijke controleacties
17. Om bestuurlijke controles/flexacties of gemeenschappelijke controleacties te omkaderen is een vaste organisatiestructuur aangeraden die moet waken over de selectie en opvolging van de casussen in het bijzonder en over de voortgang van het opzet in het algemeen.
Indien de stad/gemeente wil overgaan tot het uitvoeren van een bestuurlijke controle ter plaatse, wordt steeds voorafgaandelijk contact opgenomen met het openbaar ministerie en de lokale politie. Het openbaar ministerie en de lokale politie zullen de mogelijke gerechtelijke en politionele tegenindicaties nagaan. Bij tegenindicaties en op vraag van het openbaar ministerie wordt de controleactie hetzij in de tijd uitgesteld, hetzij tot nader overleg afgeblazen. De lokale politie levert in overleg met de stad/gemeente de nodige bestuurlijke bijstand tijdens de flexactie.
Een flexactie is een concrete controleactie op het terrein door flexibel samengestelde teams van stedelijke diensten, inspectiediensten en politie. Tijdens een operationeel overleg bepalen de partners in overleg welke locaties of gebeurtenissen in aanmerking komen voor een dergelijke controle.
De acties verlopen bij voorkeur volgens een vaste werkwijze zoals voorgesteld in het "werkproces flexacties" (zie draaiboek flexacties, zoals gepromoot door het ARIEC). Een belangrijk principe hierbij is dat het gaat om bestuurlijke controles, waarbij stad/gemeente en inspectiediensten elk vanuit hun eigen bevoegdheden het pand betreden en hun vaststellingen doen. De politie maakt deel uit van de flexacties ter beveiliging van het controleteam en om de sterke arm te verlenen mocht dat nodig zijn. Bij vaststelling van misdrijven die binnen haar natuurlijk bevoegheidsdomein valt speelt de politie niettemin haar wettelijke rol en zal zij dienovereenkomstig optreden.
In dat kader zullen de partners ook informatie uitwisselen nopens het gevolg dat aan de vaststellingen wordt gegeven. Gelet op het beginsel "ne bis in idem" dat verhindert dat voor dezelfde feiten tegelijk een strafvervolging en een administratieve sanctieprocedure wordt gevoerd en/of tegelijk een strafrechtelijk sanctie en een administratieve sanctie wordt opgelegd zorgen de partners ervoor dat hun optreden geval per geval zorgvuldig op elkaar wordt afgestemd en afspraken worden gemaakt.
Afdeling 4: inwerkingtreding
Dit protocolakkoord treedt in werking op 01 juli 2025.
Artikel 2-beslissing.
De burgemeester Jo Roggen en de algemeen directeur Herman Stiers te machtigen dit te ondertekenen namens de gemeente.
Artikel 3-beslissing.
Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan:
De gemeenteraad
Het decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat er voor gemeente en OCMW Geetbets in een systeem van organisatiebeheersing dient voorzien te worden. Organisatiebeheersing staat voor het geheel van maatregelen (beheersmaatregelen) om een redelijke zekerheid te bekomen over:
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de respectievelijk raden over de aanpak van organisatiebeheersing in de beide besturen.
Een rapport 2024 werd opgesteld en als bijlage aan dit agendapunt toegevoegd.
Hierin wordt het wettelijk kader geschetst en toelichting gegeven over de manier waarop organisatiebeheersing vorm heeft gekregen in onze organisatie. We blikken terug op de realisaties in 2024.
Neemt kennis van het rapport 2024 voor wat betreft de organisatiebeheersing gemeente en OCMW Geetbets.
De gemeenteraad
De beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 12 september 2024 waarbij voornoemde opdracht wordt gegund aan SoftwareONE BE bv met maatschappelijke zetel te Esplanade 1, 1020 Brussel.
In het kader van cyberveiligheid wensen we het personeel een wachtwoordenkluis ter beschikking te stellen. Dit omdat er per toepassing wachtwoorden moeten worden onthouden, en dit aantal dus enorm oploopt. In dit kader stellen we voor om toe te treden tot de raamovereenkomst van Cipal met SoftwareOne BE "Raamovereenkomst voor de verwerving van licenties, gebruiksrechten, cloud abonnementen, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s met betrekking tot standaard software en bijhorende dienstverlening"
De voornoemde opdracht van Cipal dv “Raamovereenkomst voor de verwerving van licenties, gebruiksrechten, cloud abonnementen, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s met betrekking tot standaard software en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTSOFT23b) is een raamovereenkomst met één leverancier en Cipal dv treedt hierbij op als aankoopcentrale in de zin van artikelen 2,6° en 47 van de wet van 17 juni 2016.
De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij/het krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Het is aangewezen dat de gemeente gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:
De gemeente is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting)
Artikel 1.
De gemeente doet een beroep op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van standaard software aangeboden via de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van licenties, gebruiksrechten, cloud abonnementen, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaard software en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTSOFT23b).
Artikel 2.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering
De gemeenteraad
Raadslid E. Allard heeft op 23 juni 2025 namens Vooruit via mail dit punt aan de agenda toegevoegd.
Zoals jullie weten, is het voor Vooruit cruciaal dat iedereen gelijkwaardig wordt behandeld. Nationaal wordt deze strijd opgevoerd door de Minister van Gelijke Kansen. Sinds kort is de HandyPark app beschikbaar voor iedereen in België die over een parkeerkaart voor personen met een handicap beschikt. Dat is nodig, omdat er vaak misverstanden opduiken door de digitalisering van het parkeerbeleid. Het probleem dat HandyPark oplost, is dat de traditionele fysieke parkeerkaart voor personen met een handicap gekoppeld is aan de persoon, niet aan een specifiek kenteken. Dit betekent dat scanauto's deze kaarten niet kunnen detecteren, wat soms kan leiden tot onterechte parkeerboetes en de bijbehorende frustratie en onbegrip. HandyPark stelt houders van zo'n kaart in staat om hun kaart digitaal te koppelen aan één of meerdere nummerplaten, waardoor het digitaal parkeerrecht wordt geactiveerd en scanauto's of parkeerwachters met tablets op de hoogte worden gebracht.
Op alle plaatsen in België waar gewerkt wordt met de HandyPark app, wordt het dus gemakkelijker parkeren. De app laat ook ruimte om tijdelijk een andere nummerplaat te registreren zodat deze app ook toegankelijk is voor personen met een handicap die niet over een eigen wagen beschikken. Daarom stellen we als Vooruit-fractie de volgende vragen aan het college:
Hoewel onze gemeente nog niet werkt met digitale handhaving voor parkeren, vinden we het bij Vooruit wel ontzettend belangrijk om hieraan mee te werken.
Ten eerste draagt aansluiting bij aan een nationaal netwerk. De registratie van een parkeerkaart in HandyPark geldt automatisch ook in andere deelnemende steden en gemeenten. Door deel te nemen, stellen wij onze inwoners met een handicap in staat om, wanneer zij gemeenten bezoeken die wel digitale handhaving gebruiken, zorgeloos te parkeren en te vermijden dat hun parkeerrecht niet (h)erkend wordt door digitale handhaving.
Ten tweede geeft deze aansluiting ons de kans om aan onze burgers de nodige ondersteuning en erkenning te bieden om met deze app aan de slag te gaan.
Er wordt als volgt geantwoord:
Het geheel dient nog onderzocht te worden.
Kennis genomen van de uiteenzettingen.
De gemeenteraad
Raadslid I. Claes heeft namens cd&v PLUS op 23 juni 2025 via mail dit punt aan de agenda toegevoegd.
cd&v PLUS stelt vast dat het onderhoud van de grachten te wensen overlaat. De grachten moeten op regelmatige basis onderhouden worden, met een frequentie van 2 keer per jaar. We stellen voor dat er een duidelijk planning voor het onderhoud van de grachten opgemaakt wordt en dat deze jaarlijks wordt uitgevoerd.
Namens het college wordt het volgende aangebracht:
Er dient vooreerst een onderscheid gemaakt te worden in verschillende grachten gecatalogeerd volgens beheerder.
Wat betreft de baangrachten in beheer door de gemeente wordt de huidige inventaris geactualiseerd waarbij een periodiciteit naar onderhoud toe zal toegekend worden. Zo zullen er baangrachten zijn die eenmaal per jaar onderhouden worden, maar er zijn ook grachten die frequenter onderhouden zullen moeten worden (veelal de grachten waar nog veel vuilvracht op zit).
Kennis genomen van de besprekingen.
De gemeenteraad
Raadslid I. Claes heeft namens cd&v PLUS op 23 juni 2025 via mail dit punt aan de agenda toegevoegd.
cd&v PLUS stelt vast dat de looppistes en petanquebanen in Rummen en de looppiste in Geetbets niet onderhouden zijn en er verloederd bij liggen. (zie foto's onderaan de mail).
Namens het college wordt het volgende aangehaald:
Kennis genomen van de besprekingen.
Namens Gemeenteraad,
Herman Stiers
Algemeen directeur
Roland Strouven
Voorzitter van de raad