De gemeenteraad
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 25 september 2023 dienen te worden goedgekeurd.
De ontwerpnotulen en zittingsverslag werden met de dagorde van de gemeenteraad meegestuurd.
Indien er geen opmerkingen gemaakt worden, kunnen de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 25 september 2023 goed te keuren.
De gemeenteraad
De budgetwijziging dient aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.
Als de gemeentelijke bijdrage in de budgetwijziging hoger is dan het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan, dient de gemeenteraad de budgetwijziging goed te keuren.
De budgetwijziging werd door de kerkraad goedgekeurd in vergadering van 30 juni 2023.
De budgetwijziging werd gunstig geadviseerd door het bisdom.
De gevraagde exploitatietoelage t.b.v. €57.933,85 is niet gewijzigd.
De investeringstoelage vanuit de gemeente bedraagt € 74.166,43. Voor de werken aan het plafond van de kerk van Geetbets(deel 1) was er een tekort van € 3.857,46. voor fase 2 van de herstellingswerken bedraagt de gevraagde investeringstoelage € 70.308,97.
Zowel bij de investeringsontvangsten en -uitgaven is een bedrag ingeschreven van € 89.000. Dit is een lening, aangegaan bij het bisdom, om de werken tijdelijk te financieren tot de toelage van Erfgoed betaald wordt.
Bij de investeringen zijn de saldo's van de lopende investeringsprojecten ( neven- of herbestemming kerk Rummen en plafond kerk Geetbets) opgenomen in de budgetwijziging 2023.
| Overzicht |
Oorspronkelijk |
Wijziging |
Na wijziging |
|
|
Budget 2022 |
|
|
| Exploitatieontvangsten |
37.051,00 |
+ 300,00 |
37.351,00 |
| 10 eredienst |
700,00 |
+300,00 |
1000,00 |
| Exploitatie-uitgaven |
109.065,86 |
+300,00 |
109.365,86 |
| 20 eredienst |
9.260,00 |
-340,00 |
8.920,00 |
| 21 gebouwen van de eredienst |
50.582,95 |
+1.440,00 |
52.022,95 |
| 22 bestuur van de eredienst |
3.428,0 |
-800,00 |
2.628,00 |
| Investeringsontvangsten |
0,00 |
+296.966,20 |
296.966,20 |
| 31 gebouw van de eredienst |
0,00 |
+197.966,20 |
197.966,20 |
| 3100 toelage |
0,00 |
+74.166,43 |
74.166,43 |
| 3102 gewestelijke toelage |
0,00 |
+89.639,77 |
89.639,77 |
| 3109 andere |
0,00 |
+34.160,00 |
34.160,00 |
| 35 financiering |
0,00 |
+99.000,00 |
99.000,00 |
| 350 leningen |
0,00 |
+89.000,00 |
89.000,00 |
| 359 andere |
0,00 |
+10.000,00 |
10.000,00 |
| Investeringsuitgaven |
0,00 |
+284.246,14 |
284.246,14 |
| 41 gebouw van de eredienst |
0,00 |
+185.246,14 |
185.246,14 |
| 410 hoofdgebouw eredienst |
0,00 |
+170.998,74 |
170.998,74 |
| 4100 grote herstellingen |
0,00 |
+159.948,74 |
159.948,74 |
| 4102 erelonen en ontwerpuitgaven |
0,00 |
+5.000,00 |
5.000,00 |
| 4109 andere |
0,00 |
+6.050,00 |
6.050,00 |
| 411 andere gebouwen eredienst |
0,00 |
+14.247,40 |
14.247,40 |
| 4110 grote herstellingen |
0,00 |
+14.247,40 |
14.247,40 |
| 43 privaat patrimonium |
0,00 |
+10.000,00 |
10.000,00 |
| 45 financiering |
0,00 |
+89.000,00 |
89.000,00 |
De samenvatting van de budgetwijziging 2023 ziet er als volgt uit:
| Overzicht |
Oorspronkelijk |
Wijziging |
Na wijziging |
|
|
Budget 2023 |
|
|
| Exploitatieontvangsten |
37.051,00 |
+300,00 |
37.351,00 |
| Exploitatie-uitgaven |
109.065,86 |
+300,00 |
109.365,86 |
| Investeringsontvangsten |
0,00 |
+296.966,20 |
296.966,20 |
| Investeringsuitgaven |
0,00 |
+284.246,14 |
284.246,14 |
Akte te nemen van de budgetwijziging 2023 van de kerkfabriek Sint-Paulus en Sint-Petrus Geetbets.
De gemeenteraad
Het budget dient aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.
Als de gemeentelijke bijdrage in het budget hoger is dan het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan, dient de gemeenteraad het budget goed te keuren.
De gemeentelijke bijdrage 2024 voor de kerkfabriek Sint-Paulus en Sint-Petrus Geetbets bedraagt € 68.183,10 in de exploitatiekosten en € 0,00 in de investeringskosten.
In het meerjarenplan 2020 - 2025 is een bedrag voorzien van € 72.394,32. Het budget 2024 past in het gewijzigd meerjarenplan 2020 - 2025.
Akte te nemen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Paulus en Sint-Petrus Geetbets.
De gemeenteraad
Op 6 oktober 2023 werd er een meerjarenplanwijziging ingediend.
Het meerjarenplan dient aan de gemeenteraad te worden voorgelegd. De gemeenteraad kan het meerjarenplan goedkeuren, niet goedkeuren of aanpassen aan wat besproken is in het overleg.
|
|
mjpw 2020 |
mjpw 2021 |
mjpw 2022 |
mjpw 2023 |
mjpw 2024 |
mjpw 2025 |
| Exploitatietoelage |
€ 69.576,35 |
€ 70.542,44 |
€ 71.129,37 |
€ 71.779,20 |
€ 72.394,32 |
€ 72.709,45 |
| Investeringstoelage |
€ 0,00 |
€ 5.300,00 |
€ 35.870,00 |
€ 74.166,43 |
€ 0,00 |
€ 0,00 |
De gevraagde exploitatietoelage wijzigt niet.
In de Sint-Paulus en Sint-Petrus kerk zijn dringende herstellingen aan het plafond uitgevoerd. Het totaal van de herstellingskosten bedraagt € 163.806,20.
Van het bedrag van € 158.806,20 (grote herstellingen) wordt € 89.639,77 gesubsidieerd door Onroerend Erfgoed. Het saldo van € 74.166,43 (€ 3.857,46 voor werken deel 1, € 70.308,97 voor werken deel 2, alsook het bedrag van € 5.000 voor erelonen) wordt van de gemeente gevraagd als investeringstoelage.
Bij MAR 350 - leningen en MAR 450 - vervroegde terugbetaling leningen is telkens een bedrag van € 89.000 ingeschreven. Dit is een tijdelijke lening die de kerkfabriek aangegaan is bij het Bisdom totdat de subsidies van Erfgoed verkregen zijn.
De meerjarenplanwijziging 2020 - 2025 werd gunstig geadviseerd door het bisdom.
Goedkeuring van de meerjarenplanwijziging 2020 - 2025 van de kerkfabriek St.-Paulus en St.-Petrus Geetbets
De gemeenteraad
EcoWerf vraagt om een aanpassing van het contantbelastingreglement voor de inzameling afval HaH - Aanslagjaren 2023-2025. Deze aanpassingen dienen te gebeuren omwille veranderingen in de definiëringen pmd, gft en papier en karton, omwille verwijzingen naar de nieuwe, geldende regelgeving (Het Lokaal Materialenplan) en omwille de invoering van de 90 liter pmd-zak.
Fost Plus stelt momenteel 3 standaard formaten ter beschikking: 60 L, 90 L en 120 L. De 120 L-zak is voorbehouden voor scholen en verenigingen.
De evaluaties van het gebruik van de 90 L pmd-zak bij andere intercommunales zijn positief. Voorafgaand aan een potentiële invoering van de zakken voor inzameling van pmd, werd het 90 L-formaat eveneens getest door de medewerkers van EcoWerf. De pmd-zakken van 90 liter werden voorzien van inhoud en op een waarheidsgetrouw parcours geplaatst, samen met andere pmd-zakken van 60 liter. De zakken werden vervolgens getest door een ervaren lader en een lader die recent in dienst is gekomen. Bij de test inzameling hielden de medewerkers rekening met het inwerpen van de zakken; het hanteren van meerdere pmd-zakken van beide formaten (zowel volle zakken, als half gevulde zakken); het botsen van zakken tegen de trog; en ten slotte zakken die te zwaar of met verkeerde inhoud gevuld zijn. De testinzameling heeft op geen van deze onderdelen moeilijkheden aan het licht gebracht. Er werd geen noemenswaardig verschil gemerkt met een pmd-zak van 60 liter. Deze test werd bijgevolg positief bevonden door EcoWerf.
EcoWerf organiseerde een aanbesteding voor de levering van zakken voor inzameling pmd waarbij reeds de 90 L pmd-zakken werden voorzien.
Fost Plus heeft de prijs voor de zak van 90 liter vastgesteld op 20 cent per 90 liter pmd-zak, ten opzichte van 15 cent per 60 liter pmd-zak. Hierdoor is het ook voordelig voor de inwoner, want deze kan 50% meer inzamelen voor slechts 5 cent extra.
De gemeenteraad past het contantbelastingreglement voor de inzameling afval HaH - Aanslagjaren 2023-2025 als volgt aan:
- In de overweging van de gemeenteraadsbeslissing dient de verwijzing “Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval van 16 september 2016, zoals gewijzigd” vervangen te worden door “Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2023 – 2030 (Lokaal Materialenplan) van 26 mei 2023”;
- Artikel 1, 3°, Groente-, fruit- en tuinafval (gft):: aan de definitie van Groente-, fruit- en tuinafval (gft) wordt de zinsnede “mest van kleine huisdieren (cavia, konijn)” vervangen door “mest van huisdieren met een maximum van 10% per aangeboden hoeveelheid in de gft-container”.
- Artikel 1, 3°, Papier en karton: de definitie “alle dag-, week-, en maandbladen, tijdschriften en periodieken, reclamedrukwerk en ander drukwerk, publicaties, telefoon- en faxgidsen, schrijfpapier, kopieerpapier, computerpapier, boeken en papieren of kartonnen verpakkingen, die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee gelijkgestelde bedrijfsafvalstoffen, met uitzondering van geolied papier of karton, papier met waslaag, carbonpapier, vervuild papier, vervuilde papieren en kartonnen verpakkingen, papieren voorwerpen waar kunststof of andere materialen in verwerkt zijn, kaarten met magneetbanden, behangpapier, cement-, meststof- en sproeizakken,…” vervangen door “kranten en tijdschriften, folders uit de plastic verpakking, printpapier en alle verpakkingen uit papier en karton die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee gelijkgestelde bedrijfsafvalstoffen, met uitzondering van vuil en vettig papier en karton, behangpapier, cellofaanpapier en aluminiumfolie en -zakjes”
- Artikel 1, 3°, Plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons (pmd): aan de definitie van Plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons (pmd) wordt volgende toegevoegd “drankcapsules”
- Aan artikel 3, § 1, c) Pmd wordt volgende toegevoegd:
|
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
| Per zak van 90 L |
0,20 |
0,20 |
- Op het recyclagepark worden nu ook compost en potgrond verkocht. Deze wordt aangeboden in voorverpakte zakken:
|
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
| Per zak van 40 L compost |
4,00 |
4,00 |
| Per zak van 50 L potgrond | 8,00 | 8,00 |
Artikel 1
Er wordt een contant belasting gevestigd voor:
1° de huis-aan-huisinzameling van het huisvuil, het pmd-afval, het gft-afval, het papier en karton en grofvuil (en het gelijkaardig bedrijfsafval);
2° de inzameling van op het recyclagepark aangeboden afvalstoffen;
3° de inzameling van het huisvuil, het pmd-afval, het gft-afval en papier en karton via sorteerstraten;
4° de huis-aan-huisinzameling van snoeihout.
Definities algemeen:
Aansluitpunt (ASP):
1) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente mét een woonfunctie, waarin een particulier huishouden gevestigd is dat op basis van inschrijving in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden,
2) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente mét een woonfunctie, waarin een particulier huishouden gevestigd is dat op basis van een machtiging van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden, en
3) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente waarin een instelling van openbaar nut, een school, een vereniging die deel uitmaakt van de gemeentelijke cultuur-, sport- , jeugd-, senioren- of milieuraad, gevestigd is, die op basis van een machtiging van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden.
Aansluitpunt commercieel:
Iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente met een commerciële functie, waarin beroepsactiviteiten worden ontplooid (vrij beroep, handel, zorgactiviteiten,…) die op basis van de inschrijving in het bevolkingsregister/handelsregister van de gemeenten zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden.
De juiste oppervlakte van het commercieel aansluitpunt wordt vastgesteld hetzij op basis van de goedgekeurde bouwvergunning, hetzij op basis van de afgesloten huurovereenkomst.
Aorta: de databank waarin EcoWerf per gezin of per onderneming registreert:
Voor elk gezin of elke onderneming zoals omschreven in dit reglement is een registratie verplicht en is maximaal één registratie mogelijk.
Per gezin of per onderneming in het bedieningsgebied wordt in Aorta een formulier aangemaakt. Het formulier omvat voor het gezin of de onderneming de vermelding van de referentiepersoon, het adres, een bankrekeningnummer, een detail van de diensten waarvan gebruik kan worden gemaakt, een rekenstaat, het rijksregisternummer of nummer van het vreemdelingenregister van de referentiepersoon, het ondernemingsnummer en het EcoWerf-klantennummer. Er wordt geregistreerd of het formulier wordt aangemaakt voor een gezin, een tweede verblijf (met een ander verzendadres), een gemeenschap of voor een onderneming, vereniging, school, gemeentelijke overheid of andere overheid. Indien de referentiepersoon bereid is deze gegevens te verstrekken, vermeldt het formulier ook één telefoonnummer en een e-mailadres van het gezin of de onderneming.
Op basis van het bedrag van de rekenstaat in de databank en in functie van de beschikbare diensten wordt bepaald of aan de belastingplichtige betalingsuitnodigingen verstuurd worden en of de belastingplichtige in de voorwaarden verkeert om dienstverlening inzake inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval te ontvangen.
De gegevens van Aorta kunnen door EcoWerf worden aangewend voor het versturen van betalingsuitnodigingen.
Wanneer niet langer beroep wordt gedaan op enige dienst inzake verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en gelijkaardig bedrijfsafval wegens verhuis of overlijden, en dit door de gemeente gemeld wordt aan EcoWerf, zal EcoWerf de toegangskaart blokkeren of niet langer een toegangsmachtiging aan de identiteitskaart verlenen. Op vraag van de burger kan het eventuele onbestede tegoed op het rekeningnummer van de referentiepersoon terug betaald worden.
DifTar-rekening: de individuele rekening die per gezin of per onderneming in de databank wordt bijgehouden en waarop afzonderlijk worden ingeschreven:
De rekenstaat geeft op elk ogenblik getrouw weer wat de schuld of het tegoed is van het gezin of de onderneming.
Gebruikersgroep: een selectie van aansluitpunten die op basis van het domicilieadres geselecteerd worden, een elektronische toegangskaart toegewezen krijgen en op deze wijze toegang krijgen tot een sorteerstraat en/of recyclagepark(en).
Ondergrondse afvalcontainer: een ondergronds inzamelrecipiënt, voorzien van een inwerpzuil met, afhankelijk van de aangeboden fractie een aangepaste inwerpopening.
Referentiepersoon: de meerderjarige persoon die in Aorta als referentiepersoon voor het gezin of de onderneming wordt vermeld. Als de registratie gebeurt:
Recyclagepark: een bij toepassing van VLAREMA vergunde inrichting waar particulieren en eventueel ook bedrijven onder toezicht van op vastgestelde dagen en uren bepaalde gesorteerde huishoudelijke afvalstoffen en eventueel met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen kunnen deponeren.
Sorteerstraat: een combinatie van (ondergrondse) afvalcontainers ten behoeve van de inzameling van de fracties restafval, pmd, gft en papier & karton.
Toegangskaart: een elektronische kaart die wordt uitgereikt aan onderstaande doelgroepen:
Definities afvalfracties:
Afgedankte elektrische en elektronische apparaten: apparaten die elektrische stromen of elektronische velden nodig hebben om naar behoren te kunnen werken, en apparaten voor het opwekken, overbrengen en meten van die stromen en velden, die onder een van de categorieën, vermeld in artikel 3.4.4.2 van het VLAREMA, vallen en die bedoeld zijn voor gebruik met een spanning van maximaal 1000 volt bij wisselstroom en 1500 volt bij gelijkstroom. Daarin zijn ook alle onderdelen, subeenheden en verbruiksmaterialen begrepen die deel uitmaken van het product op het moment dat het wordt afgedankt. De volgende apparaten vallen niet onder deze definitie: apparaten die deel zijn van andere elektrische apparatuur, apparatuur die verband houdt met de bescherming van de wezenlijke belangen van de veiligheid van lidstaten, wapens, munitie en oorlogsmateriaal, tenzij het gaat om producten die niet specifiek voor militaire doeleinden zijn bestemd, en grote, niet-verplaatsbare industriële installaties van elektrische en elektronische gereedschappen en tuingereedschappen.
Asbestcement: alle voorwerpen uit gebonden asbest zoals eternieten golfplaten, schaliën, vlakke eterniet … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van losse asbest, plastic golfplaten, …
Boomstronken: alle boomstronken die na ontdaan te zijn van wortels en aarde kunnen worden ingezet in de groencompostering en/of kunnen worden verhakseld voor hergebruik.
Bouwafval: zuivere steenslag, betonblokken, versteende cement, gips, kalk, plaasterplaten (o.a. Gyproc), asbest-cementplaten (o.a. Eternit) , cellenbeton (o.a. Ytong), keramiek, asfalt van opritten, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van grote hoeveelheden bouwafval, beton vermengd met ijzer, glas, hout en/of aarde.
Cellenbeton: alle schuimbeton ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.
E.P.S.: zuiver witte piepschuim ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit met uitzondering van gekleurd piepschuim, verpakkingschips, verpakkingspiepschuim afkomstig van voedingsmiddelen, vervuild piepschuim, styrofoamplaten,…
Frituurolie en afgelaten motorolie: alle soorten smeerolie en/of industriële olie, op minerale of synthetische basis ontstaan door de werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit in het bijzonder afgewerkte motorolie, frituurolie, met uitzondering van grote hoeveelheden motorolie, olie met pcb’s of andere giftige stoffen.
Gips en kalk: bouwafval uit gips en kalk zoals gipsplaten, kalk, gips, bezetsel … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van cement, stenen, asfalt,…
Glas: hol glas en vlak glas ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of gelijkaardige bedrijfsactiviteiten, ontdaan van dopsels, deksels en sluitingen, met uitzondering van vuurvaste voorwerpen en hittebestendig glas, gewapend glas, kristal, opaal glas, rookglas, autoruiten, plexiglas, gloeilampen, spaarlampen, tl-lampen, stenen, tegels, porselein, aardewerk, beeldbuizen van tv’s,…
Gras- en bladafval: alle vers gazonmaaisel en bladeren afkomstig van normaal tuinonderhoud, met uitzondering van oud en rot gazonmaaisel en gras vermengd met grond.
Groenafval: organisch composteerbaar afval zoals plantenresten, haagscheersel, snoeihout, bladeren, organisch afval uit parken en plantsoenen, boomstronken, gazon - en wegbermmaaisel en kerstbomen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.
Groente-, fruit- en tuinafval (gft): organisch composteerbaar afval zoals schillen en resten van fruit (ook citrusvruchten), groenten en aardappelen; dierlijk en plantaardig keukenafval en etensresten; broodresten; koffiedik en papieren koffiefilters; papier van keukenrol; noten en pitten; vlees- en visresten, schaaldierresten (uitgezonderd mosselschelpen, oesterschelpen …); vaste zuivelproducten (kaasresten); eieren en eierschalen; fijn tuin- en snoeiafval (bladeren, gras, onkruid, haagscheersel, versnipperd snoeihout …); kamer- en tuinplanten; schaafkrullen en zaagmeel van onbehandeld hout; mest van huisdieren met een maximum van 10% per aangeboden hoeveelheid in de gft-container. Dit alles ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of uit een bedrijfsactiviteit die vergelijkbaar is met een huishouden.
Grofvuil: alle huishoudelijke afvalstoffen en voorwerpen die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en die omwille van de omvang, de aard en/of het gewicht niet in het recipiënt voor de huisvuilinzameling kunnen worden aangeboden, met uitzondering van: papier en karton, textiel, glas, kga (Klein Gevaarlijk Afval), gft (groenten, tuin– en fruitafval) en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval, pmd, oude metalen, houtafval, snoeihout en groenafval, afgedankte elektrische en elektronische apparaten (AEEA), autobanden, steenachtige fracties van bouw - en sloopafval, matrassen en andere selectief ingezamelde afvalstoffen.
Harde plastics: alle zuivere harde plastics zoals deuren, rolluiken, buizen, dakgoten, tuinmeubelen, bloempotten, plastic kleerhangers, speelgoed, wasmanden, emmers ... ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van plastic flessen en flacons (pmd), verpakkingen van gevaarlijke producten (kga), bouw- en isolatiematerialen, tuinslang, verpakkingen van voedings- waren, plastic blisters en straps, cd’s, dvd’s en videobanden (restafval),...
Herbruikbare goederen: alle door de normale werking van een particuliere huishouding ontstane afvalstoffen die worden aanvaard door het erkend Kringloopcentrum en geschikt kunnen worden gemaakt voor hergebruik, zoals meubelen, kleding, kleine huisraad, boeken, elektronische informatiedragers, speelgoed,…
Huishoudelijk afval: alle afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van de particuliere huishouding en/of afvalstoffen ontstaan door een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.
Keramiek: alle keramiek ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit zoals wc-potten, lavabo’s, tegels, stenen borden en tassen, porselein,… met uitzondering van steenafval.
Klein Gevaarlijk Afval (KGA): de afvalstoffen zoals opgesomd in artikel 5.2.2.1. van het VLAREMA.
Kurk: alle afvalstoffen uit kurk, afkomstig van de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, zoals stopsels, deksels, sluitingen, tegels, wandbedekking,…
Oude Metalen: alle ferro- en non-ferro metalen voorwerpen ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van ferro- en non-ferroverpakkingen, kga en elektrische en elektronische toestellen.
Papier en karton: kranten en tijdschriften, folders uit de plastic verpakking, printpapier en alle verpakkingen uit papier en karton die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee gelijkgestelde bedrijfsafvalstoffen, met uitzondering van vuil en vettig papier en karton, behangpapier, cellofaanpapier en aluminiumfolie en -zakjes.
Plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons (pmd): flessen, flacons, schaaltjes, vlootjes, bakjes, potjes, tubes, folies, zakken, drank- en conservenblikken, spuitbussen voor voedingsmiddelen of cosmetica, aluminium bakjes en schaaltjes, deksels, doppen, kroonkurken, drankkartons en drankcapsules, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit. De aangeboden plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons mogen geen kga, glas, etensresten of andere afvalstoffen bevatten.
Sloophout: alle zuiver afvalhout afkomstig van constructiewerken, bouwmaterialen, meubilair en grote speeltuigen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van geïmpregneerde houtsoorten (tuinmeubelen), hout vermengd met ijzer of glas, treinbilzen.
Snoeihout: alle hout afkomstig van het normaal onderhoud van de tuin (met een diameter van minder dan 10 cm), haagscheersel.
Steenafval: zuivere steenslag, (gewapend) beton, versteende cement, betonnen palen … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van vervuilde steenslag (bv. met grond), asfalt, keramiek, gips en kalk, cellenbeton, asbest,…
Textiel: alle niet verontreinigde kleding, huishoudlinnen, woningtextiel (gordijnen, overgordijnen, tafelkleden, servetten…), beddengoed, schoeisel, handtassen en lederwaren ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.
Landbouwfolie: kuilfolie (zwart/wit/zwart-wit) of rek/wikkelfolie (groen/wit) die wordt gebruikt in het kader van een landbouw, tuinbouw- of veeteeltactiviteit.
Artikel 2
De contantbelasting is verschuldigd door de gebruiker op basis van de kostprijs van de specifieke dienstverlening en wordt aangerekend naar gelang van de soort en de hoeveelheid of het gewicht van het afval bij de huis-aan-huis-inzameling, de inzameling via het recyclagepark en de sorteerstraten.
Artikel 3
§ 1. Huis-aan-huisinzameling
De contantbelasting voor de huis-aan-huis inzameling in functie van de fractie en het volume/gewicht van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen wordt hieronder weergegeven. De gewichtsmeting is tot op 0,5 kg nauwkeurig.
a) Huisvuil
Inzameling en verwerking
|
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
| Per kg gewogen huisvuil |
0,30 |
0,30 |
| Per aanbieding 40 L-container |
0,63 |
- |
| Per aanbieding 120 L-container |
0,63 |
0,63 |
| Per aanbieding 240 L-container |
1,26 |
1,26 |
| Per aanbieding 360 L-container |
1,89 |
1,89 |
| Per aanbieding 1100 L-container |
6,40 |
6,40 |
*360 L-containers worden enkel geleverd per set van 3.
Gebruiksrecht container per maand
|
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
| 40 L-container |
0,68 |
- |
| 120 L-container |
0,68 |
1,84 |
| 240 L-container |
1,36 |
2,47 |
| 360 L-container |
2,00 |
2,64 |
| 1100 L-container |
3,71 |
7,07 |
Eenmalig container voorzien van slot (optioneel): 25 euro
b) Gft-afval
Inzameling en verwerking
|
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
| Per kg gewogen gft |
0,20 |
0,20 |
Gebruiksrecht container per maand
|
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
| 40 L-container |
0,68 |
- |
| 120 L-container |
0,68 |
1,84 |
| 240 L-container |
1,36 |
2,47 |
Eenmalig container voorzien van slot (optioneel): 25 euro
c) Pmd
|
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
| Per zak van 60 L |
0,15 |
0,15 |
| Per zak van 90 L |
0,20 |
0,20 |
d) Grofvuil
|
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
| Voorrijkost op afroep |
12,50 |
12,50 |
| Verwerking per begonnen 0,5 m³ |
7,50 |
7,50 |
of
|
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
| 1-persoonsbed |
7,50 |
7,50 |
| 2-persoonsbed |
15,00 |
15,00 |
| Zetel: 1-zit |
7,50 |
7,50 |
| Zetel: 2-zit |
15,00 |
15,00 |
| Zetel: 3-zit |
22,50 |
22,50 |
| Stoel (2 stuks) |
7,50 |
7,50 |
| (Tuin-)tafel |
7,50 |
7,50 |
e) Snoeihout
|
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
| Per bussel |
2,50 |
2,50 |
f) Papier en karton
Gebruiksrecht container per maand
|
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
| 40 L-container |
0,84 |
- |
| 240 L-container |
0,84 |
2,47 |
| 500 L-container* |
2,08 |
3,21 |
| 1100 L-container |
4,58 |
7,07 |
*Dit formaat wordt enkel in zeer specifieke gevallen na goedkeuring door EcoWerf, toegekend.
§ 2. Inzameling via sorteerstraat op gewicht
De contantbelasting in functie van het gewicht van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen in een sorteerstraat wordt hieronder weergegeven. De gewichtsmeting is tot op 0,5kg nauwkeurig.
|
|
Particulier (euro) |
KMO (euro) |
| Huisvuil (kg) |
0,30 |
0,30 |
| gft (kg) |
0,20 |
0,20 |
| Beheerskost (maand) |
3,23 |
6,46 |
§ 3. Inzameling via recyclagepark
De contantbelasting in functie van volume van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen op het recyclagepark wordt hieronder weergegeven.
|
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
| Bezoek aan het reyclagepark |
||
| Aanbiedingsbelasting |
2,50/m³ |
2,50/m³ |
| Asbestcement, kga, aeea, matrassen |
Een voertuig dat enkel asbestcement, kga, aeea en/of matrassen aanvoert, heeft gratis toegang |
|
| Gras en blad, harde plastics, sloophout, boomstronken, snoeihout, steenafval, cellenbeton, gips en keramiek |
2,50 per begonnen m³ |
2,50 per begonnen m³
|
Bijkomend tarief voor grofvuil :
|
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
| Verwerking per begonnen 0,5 m³ |
7,50 |
7,50 |
| of per stuk: |
|
|
| 1-persoonsbed |
7,50 |
7,50 |
| 2-persoonsbed |
15,00 |
15,00 |
| Zetel: 1-zit |
7,50 |
7,50 |
| Zetel: 2-zit |
15,00 |
15,00 |
| Zetel: 3-zit |
22,50 |
22,50 |
| Stoel (2 stuks) |
7,50 |
7,50 |
| (Tuin-)tafel |
7,50 |
7,50 |
De contantbelasting is verschuldigd door de bezoeker (particulier en KMO) die de afvalstoffen aanbiedt. Deze contantbelasting is betaalbaar met Bancontact en/of met stickers met een waarde van € 2,50. De verkoop van stickers wordt uitgedoofd.
Op het recyclagepark worden nu ook compost en potgrond verkocht. Deze wordt aangeboden in voorverpakte zakken:
|
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
| Per zak van 40 L compost |
4,00 |
4,00 |
| Per zak van 50 L potgrond |
8,00 |
8,00 |
Artikel 4
De bedragen van de belasting worden jaarlijks ingaande per 1 januari geïndexeerd en dit voor een eerste maal op 1 januari 2025, waarbij het geïndexeerde bedrag afgerond wordt op twee decimalen volgens de rekenkundige afronding (kleiner dan 5 afronding naar beneden, groter of gelijk aan 5, afronding naar boven) via onderstaande formule:
k = 0,4*(p/P) + 0,45*(c/C) + 0,15
waarbij:
P= PC121 Cat. 3.A (Ophaling afval, ledigen en reinigen van riolen, septische putten en reservoirs) op 1 januari 2023
p= PC121 Cat. 3.A (Ophaling afval, ledigen en reinigen van riolen, septische putten en reservoirs) op 1 juli van jaar x-1
C= consumptieprijsindex basisjaar 2013 op 1 januari 2023
c= consumptieprijsindex basisjaar 2013 op 1 juli van jaar x-1
x= aanslagjaar
Prijsherziening = (herzieningscoëfficiënt (k) - 1) * herzienbaar gedeelte
De herziene bedragen kunnen echter nooit de maximumtarieven zoals vastgesteld door OVAM overschrijden. Bij overschrijding wordt automatisch het wettelijk vastgelegde maximumtarief gehanteerd.
De tarieven die voor indexering in aanmerking komen zijn de basistarieven. De tarieven van gebruiksrecht en aanbieding worden pro rata berekend aan de hand van het volume van de betrokken container.
Artikel 5
Indien het afval wordt aangeboden door een gezin dan is de belasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon van het gezin en alle meerderjarige leden van het gezin die in de woongelegenheid van de referentiepersoon verblijven.
Indien het afval wordt aangeboden door een onderneming of vereniging dan is de belasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon en de onderneming, zijnde iedere natuurlijke – of rechtspersoon die de onderneming uitmaakt of de leden van de vereniging, indien deze geen rechtspersoonlijkheid heeft.
Artikel 6
§ 1. De personen die gebruik maken van de door de gemeente voorgeschreven containers zijn de contantbelasting betreffende de inzameling en verwerking verschuldigd op het ogenblik dat de kiepbeweging van de container en het gewicht van het meegegeven afval door de ophaalwagen wordt geregistreerd. De contantbelasting betreffende het gebruik van de container is maandelijks verschuldigd.
§ 2. De gebruiker van de sorteerstraat is de contantbelasting betreffende de inzameling en verwerking van afvalstoffen verschuldigd op het ogenblik dat de gebruiker afvalstoffen aanbiedt aan de ondergrondse afvalcontainer en de elektronische toegangskaart van de gebruiker deze beweging registreert. De contantbelasting betreffende het gebruik van de sorteerstraat is maandelijks verschuldigd.
§ 3. Iedere gebruiker van een container/sorteerstraat dient vooraf een bedrag te storten op de DifTar-rekening en dit in functie van de gebruikte containers:
| Aantal en type containers |
Voorschot (euro) |
| 1 of meerdere 40 L-. of 120 L-containers of een particuliere gebruiker van een sorteerstraat en een 240L papier en karton-container |
50,00 |
| per container van 240 L of een niet-particuliere gebruiker van een sorteerstraat |
100,00 |
| per container van 1.100 L of per set van 3 360 L containers |
500,00 |
| per 240L papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is |
25,00 |
| per 1100L papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is |
75,00 |
§ 4. Bij elke registratie van een kiepbeweging en het gewicht van het meegegeven afval of in geval van sorteerstraat bij een gewichtsmeting, zal de contantbelasting zoals bepaald in artikel 3, in mindering worden gebracht van het vooraf betaald bedrag. De contantbelasting zal worden afgerond tot op 2 cijfers na de decimaal.
Artikel 7
§ 1.Iedere referentiepersoon die geregistreerd staat in Aorta beschikt over een DifTar-rekening waarmee voor bepaalde dienstverleningen van EcoWerf betaald kan worden.
Zodra het beschikbare bedrag lager is dan 10,00 euro wordt een betalingsuitnodiging gestuurd naar de referentiepersoon. Het aanzuiveren van de DifTar-rekening is mogelijk door betaling via overschrijving of door betaling met Bancontact in het recyclagepark.
De containers zullen niet meer geledigd worden of de sorteerstraat zal niet meer toegankelijk zijn van zodra de vervaldatum van de herinnering is verlopen en het beschikbare bedrag lager is dan 0 euro.
Indien de niet geledigde container niet tijdig wordt binnengehaald, kan die door of in opdracht van de gemeente worden geledigd aan het tarief vastgelegd in het gemeentelijk belastingreglement betreffende ambtshalve opruimen van sluikstorten.
Bij afmelding (verhuis, overlijden, …) wordt de DifTar-rekening gesloten en wordt het nog beschikbare bedrag teruggestort op rekeningnummer van de begunstigde, tenzij de begunstigde nog een openstaande schuld heeft aan de gemeente. Een eindafrekening wordt afgeleverd aan de begunstigde.
§ 2. De personen die gebruik maken van de voorgeschreven pmd-zakken zijn de contantbelasting verschuldigd bij de aankoop ervan op de door de gemeente vastgestelde plaats(en).
§ 3. Bij een DifTar gewichtspark is de contantbelasting verschuldigd door de bezoeker (particulier en KMO) die de afvalstoffen aanbiedt en is betaalbaar, na gewichtsbepaling, via de DifTar-rekening of met de betaalkaart (Bancontact).
Indien het saldo van de DifTar-rekening ontoereikend is en de vervaldatum van de herinnering nog niet verlopen is, zal de bezoeker van het recyclagepark hierop attent gemaakt worden en nog slechts één maal de mogelijkheid hebben om het tarief voor betalende fracties via de DifTar-rekening te betalen. In dit geval zal ook steeds gevraagd worden om de DifTar-rekening aan te zuiveren met een minimaal bedrag dat gelijk is aan de schuld.
Indien het saldo van de DifTar-rekening ontoereikend is en de vervaldatum van de herinnering is verlopen, zal bij de ingang gevraagd worden om de DifTar-rekening aan te zuiveren met een minimaal bedrag dat gelijk is aan de schuld. Indien het saldo niet wordt aangezuiverd zal hij/zij geen toegang krijgen tot het betalend gedeelte en zal de uitgang geweigerd worden met de vraag om het openstaande saldo aan te zuiveren. Men zal ook geen gebruik meer kunnen maken van de inzameling op afroep tot het saldo werd aangezuiverd.
§ 4. Voor de vervanging van een verloren, beschadigde en/of gestolen toegangskaart of een extra toegangskaart wordt een contantbelasting gevraagd van 5,00 euro. Dit bedrag zal aangerekend worden via de DifTar-rekening.
Niet-inwoners of toekomstige inwoners van de gemeente kunnen, voor het aanbrengen van afval afkomstig vanuit de gemeente, een kaart voor het recyclagepark aanvragen bij het gemeentebestuur. De kaarten worden uitgeleend voor een periode van maximum 4 weken, tegen een waarborg van 50 euro.
Artikel 8
Bij ontstentenis van betaling wordt de contantbelasting conform artikel 4, § 7 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen omgezet in een kohierbelasting.
Door de opname in een kohier verkrijgt de belasting vanaf dan alle kenmerken van een kohierbelasting, met inbegrip van een betalingstermijn van twee maanden en een bezwaartermijn van drie maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.
De belasting is persoonsgebonden waardoor de gemeente de mogelijkheid heeft om gebruik te maken van het positief saldo op een ander particulier ASP betreffende dezelfde persoon/referentiepersoon om het negatief saldo aan te zuiveren, alvorens over te gaan tot inkohiering.
Artikel 9
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaar op afgiftebewijs indienen tegen deze contantbelasting bij het College van Burgemeester en Schepenen.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum van de contante inning/aanrekening op de DifTar-rekening.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding gestuurd, binnen vijftien kalenderdagen na indiening ervan.
Het bezwaar wordt behandeld volgens de bepalingen van artikel 9, § 4 en 5 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. De kennisgeving van de beslissing zal de instantie vermelden waarbij, en de termijn waarbinnen, er tegen de beslissing beroep kan aangetekend worden conform artikel 10 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Een afschrift van de beslissing zal meegedeeld worden aan EcoWerf.
Artikel 10
Deze belasting zal definitief zijn indien geen tijdige dan wel ontvankelijke bezwaren ingediend werden.
Artikel 11
De aanpassingen aan het contantbelastingreglement voor de inzameling afval HaH - Aanslagjaren 2023-2025 gelden vanaf de goedkeuring door de gemeenteraad.
Artikel 12
De contantbelasting voor de 90L-zak om pmd in te zamelen gaat in vanaf 1 januari 2024.
Artikel 13
Gelast het College van Burgemeester en Schepenen met de uitvoering van dit besluit.
De gemeenteraad
1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art 56.
Omdat de Aziatische hoornaar zijn intrede maakt in België, wilt de gemeente Geetbets een subsidiereglement opmaken ter bestrijding van wespennesten. Er is een snelle uitbreiding van deze agressieve, invasieve exoot en bedreigt onze inheemse bijensoorten en de landbouw.
Omdat de Aziatische hoornaar zijn intrede maakt in België, wilt de gemeente Geetbets een subsidiereglement opmaken ter bestrijding van wespennesten. Er is een snelle uitbreiding van deze agressieve, invasieve exoot en bedreigt onze inheemse bijensoorten en de landbouw.
Allerlei soorten wespen kunnen zeer gevaarlijk zijn. Er zijn al inwoners uit onze gemeente gestorven zijn na een wespensteek. Hiermee wenst de gemeente Geetbets deze subsidie uit te breiden naar de bestrijding van alle wespennesten,
Omwille het gebrek aan slagkracht van de Vlaamse regering op dit domein, wenst het lokaal bestuur Geetbets haar verantwoordelijkheid te nemen om op het eigen grondgebied de verspreiding van wespennesten te beperken.
Dit subsidiereglement heeft een financiële impact op het gemeentelijk budget.
Artikel 1 (beslissing):
Volgend reglement goed te keuren:
Subsidiereglement voor de bestrijding wespennesten op grondgebied Geetbets
Artikel 1 - Toepassingsgebied
Het reglement is van toepassing op privéterrein op het grondgebied van Geetbets.
Artikel 2 - Begunstigden
De subsidie voor de bestrijding van wespennesten kan enkel aangevraagd worden door:
Artikel 3 - Algemene voorwaarden
Artikel 4 – Bedrag van de subsidie
De subsidie bedraagt een terugbetaling van de op basis van de facturatie gemaakte kosten voor het verwijderen of verdelgen van het nest uitgevoerd door de brandweer of de erkende bestrijder. Het bedrag van de subsidie komt overeen met de helft van de factuur met een maximum bedrag van 50 euro.
Artikel 5 - Aanvraagprocedure
1. De subsidie moet aangevraagd worden na de aanvang van de werken.
2. De aanvraag wordt ingediend via het aanvraagformulier bij de dienst Omgeving - Milieu: milieu@geetbets.be of AC Den Molencouter, Dorpsstraat 7 te 3450 Geetbets.
3. De aanvraag is slechts ontvankelijk wanneer ze volledig is. Dit betekent dat het aanvraagformulier volledig en correct is ingevuld en de factuur van de brandweer of erkend bestrijder als bijlage is toegevoegd.
Artikel 6 – Betalingsmodaliteiten
1. De subsidie wordt uiterlijk 1 december van het jaar van de aanvraag uitbetaald.
2. Het subsidiebedrag wordt overgeschreven op de door de aanvrager vermelde bankrekening.
Artikel 7 – Verantwoordingsprocedure
1. De subsidie wordt aangewend voor het doel waarvoor ze werd toegekend, namelijk de bestrijding van wespennesten.
2. De begunstigde verleent medewerking zodat vertegenwoordigers van het gemeentebestuur de correcte aanwending van de subsidie kunnen controleren.
3. De volgende sancties kunnen afzonderlijk of cumulatief door het college van burgemeester en schepenen worden uitgevaardigd wanneer de aanvrager één of meerdere voorwaarden niet naleeft, en/of onjuiste of onvolledige gegevens meedeelt:
Artikel 8 - Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 1 november 2023.
Artikel 2 (beslissing):
Deze beslissing wordt bekend gemaakt volgens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Namens Gemeenteraad,
Herman Stiers
Algemeen directeur
Kris Swinnen
Voorzitter van de raad