Raadslid K. Weckx volgt de vergadering via teams.
De OCMW-raad
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de OCMW-raad van 21 december 2023 dienen te worden goedgekeurd.
De ontwerpnotulen en het zittingsverslag werden met de dagorde van de OCMW-raad meegestuurd.
Indien er geen opmerkingen gemaakt worden, kunnen de notulen worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de OCMW-raad van 21 december 2023 goed te keuren.
De OCMW-raad
Aanvraag goedkeuring afsprakenkader gebruik REMI-tool.
De federale Regering wil de OCMW’s stimuleren om op basis van de REMI-tool aanvullende financiële steun te voorzien voor huishoudens die over een ontoereikend inkomen beschikken. Om de aanvullende steun via de REMI-tool te berekenen, dient er een afsprakenkader te worden vastgelegd.
REMI is een online tool die op maat van ieder gezin vaststelt in welke mate het gezinsinkomen toereikend is om menswaardig te kunnen leven. Hiervoor vergelijkt de tool de gezinsinkomsten met de hoogte van de referentiebudgetten. Referentiebudgetten zijn geprijsde korven van goederen en diensten die op basis van wetenschappelijk onderzoek een antwoord geven op de vraag hoeveel inkomen een gezin minimaal nodig heeft om volwaardig aan de samenleving deel te nemen.
Via de REMI-tool kunnen OCMW-maatschappelijk werkers de referentiebudgetten, die worden ontwikkeld voor typegezinnen, aanpassen aan individuele behoefte- en leefsituaties. Wanneer het gezinsinkomen ontoereikend is, geeft de tool een negatief saldo. Daarnaast geeft REMI een gestructureerde overzicht van inkomsten en noodzakelijke uitgaven. Zo ondersteunt de tool maatschappelijk werkers en de rechthebbenden bij het zoeken naar effectieve wegen om de koopkracht van financieel behoeftige gezinnen structureel te verbeteren. De belangrijkste meerwaarde van REMI is dat deze maatwerk toelaat én vertrekt van eenvormige criteria voor het in rekening nemen van inkomsten en noodzakelijke uitgaven. Hierdoor worden cliëntsituaties gelijkwaardig behandeld over OCMW’s en maatschappelijk werkers heen.
Het expertisecentrum voor Budget en Financieel Welzijn ontwikkelde zelf een afsprakenkader waarin de courante praktijken van huidige REMI gebruikers en het advies van de onderzoekers wordt beschreven. Dit kan worden gebruikt ter inspiratie en ondersteuning voor het ontwikkelen van een eigen lokaal afsprakenkader. Elk bestuur kan hier zijn eigen accenten leggen, doelgroepen bepalen. Het afsprakenkader is een leidraad, toch is het wenselijk om het afsprakenkader te evalueren en bij te sturen indien nodig. Het afsprakenkader werd door de sociale dienst als volgt uitgewerkt.
AFSPRAKENKADER GEBRUIK REMI – TOOL
Doelgroepbepaling:
1. Eénoudergezin dat recht heeft op een voedselpakket en dat minstens één kind ten laste heeft.
2. Alleenstaande met alimentatielast
Kinderen ten laste zijn: Minderjarige kinderen en meerderjarige kinderen die nog verder studeren in een voltijds leerplan.
Kinderen die een leefloon of die een inkomen hebben worden niet ten laste beschouwd.
| INKOMSTEN |
|
|
|
|
Aanbevelingen CEBUD |
Standpunt OCMW Geetbets |
| Algemeen: inkomsten uit arbeid, uitkeringen, huurinkomsten, alimentatie,… |
Rekening houden met alle algemene inkomsten |
Cfr aanbevelingen CEBUD |
| Eenmalige tegemoetkomingen: vb Erfenis, éénmalige grote inkomsten > € 500,00 exclusief premies die ontvangen zijn in kader van verbouwingen. |
GEEN rekening houden met eenmalige inkomsten |
Uitzonderlijk en enkel rekening houden met significante eenmalige inkomsten eventueel toe te voegen bij de spaargelden |
| Zorgbudget personen met een zorgnood ( = premie van € 135,00) |
GEEN rekening mee houden want in principe aangewend voor mantelzorger |
Cfr aanbevelingen CEBUD |
| Steunverleningen vanuit OCMW i.k.v. stookoliefonds/energiewet/sociale participatie |
WEL rekening mee houden want referentiebudget houdt al rekening met de kosten voor ontspanning |
Geen rekening mee houden – tenzij terugkerende financiële steun zoals huurtoelage, medische kosten, ... |
| Spaargelden |
GEEN rekening: 1ste schijf van roerende inkomsten RMI wet als grens nemen € 6.200,00. I |
Cfr aanbevelingen CEBUD – alles boven de € 6.200,00 :12 = spaargelden per maand. |
| Teruggave personenbelasting |
Indien nog schulden in gezin deze hier eerst mee betalen en dan eventueel saldo WEL in rekening nemen als inkomen (pro rata) |
Geen rekening mee houden . eventueel saldo toevoegen aan spaargelden |
| Loonbeslag en Collectieve Schuldenregeling |
Rekening houden met bedrag na loonbeslag |
Cfr aanbevelingen CEBUD, met uitzondering onderhoudsgeld. |
| Inkomen van alle inwonenden ( |
WEL rekening houden met inkomen van alle inwonenden |
Cfr aanbevelingen CEBUD |
| Inwonende kinderen met inkomen |
Kostgeld laten betalen en dit niet als inkomen mee rekenen omdat het enkel gebruikt wordt voor ondeelbare kosten van het kind te betalen |
Kinderen zonder voltijds leerplan worden wel meegeteld in de gezinssamenstelling |
| Inwonende kinderen met studentenarbeid |
Inkomen uit studentenarbeid NIET standaard mee in rekening nemen. Geval per geval te bekijken |
Cfr aanbevelingen CEBUD |
| UITGAVEN |
|
|
|
|
Aanbevelingen CEBUD |
Standpunt OCMW GEETBETS |
| Algemeen |
|
Cfr aanbevelingen CEBUD |
| Woonkost |
|
Cfr aanbevelingen CEBUD |
| Medische kosten referentiebudget houdt rekening met personen in goede normale gezondheid |
|
Cfr aanbevelingen CEBUD |
| Autokosten |
Enkel rekening houden indien echt noodzakelijk en daarbij hanteren van de richtbedragen zie p. 24-25 tabel afsprakenkader |
Cfr aanbevelingen CEBUD- beoordeling ligt bij maatschappelijk werker |
| Schulden |
|
Cfr aanbevelingen CEBUD – enkel die schulden die via afbetalingsplannen betaald worden. Het gaat over noodzakelijke schulden zoals huurachterstal, ziekenhuiskosten, ... maar niet voor gokschulden. |
| MAATSCHAPPELIJKE DIENSTVERLENING /REMI |
|
|
|
|
Aanbevelingen CEBUD |
Standpunt OCMW GEETBETS |
| Aanvullende financiële steun hoeveel? |
Het volledig negatief saldo als aanvullende steun |
Individueel bekijken per dossier na sociaal onderzoek maatschappelijk werker en overleg teamvergadering sociale dienst. |
Het afsprakenkader kan na een bepaalde periode geëvalueerd en bijgestuurd worden indien nodig, mogelijks worden er later wel gespecificeerde doelgroepen bepaald.
De toekenning van steun in het kader van de REMI-toelage is afhankelijk van het activeringstraject:
Om in aanmerking te komen voor steun in het kader van de REMI-toelage, moet de gerechtigde zich engageren om mee te werken aan zijn/haar activeringstraject, tenzij dit om gezondheid- of billijkheidsredenen niet kan of als de persoon die reeds in een activeringstraject zit of al (deels) aan het werk is.
Wanneer iemand zich niet (meer) engageert om mee te werken aan zijn/haar activeringstraject (via een GPMI of een ander begeleidingsinstrument), dan komt de persoon niet in aanmerking voor steun in het kader van de REMI-toelage.
Gezien het moeilijk is om een activeringstraject op te zetten voor inwoners die éénmalig een hulpvraag komen stellen, kan het OCMW beslissen om voor deze doelgroep geen activeringstraject op te starten omwille van billijkheidsredenen.
De aanvullende financiële steun (AFS):
De aanvullende financiële steun in het kader van de REMI-toelage, zal net als bij iedere andere vorm van maatschappelijke dienstverlening beslist worden door het bijzonder comité voor de sociale dienst of de Voorzitter voor het Bijzonder Comité in hoogdringende gevallen.
Deze beslissing vermeldt best tegelijk het activeringstraject waartoe de gerechtigde zich engageert of de redenen van vrijstelling hiervan.
De REMI tool zal op basis van een vergelijking van de inkomsten en minimaal noodzakelijke uitgaven van de gerechtigde een negatief of positief saldo berekenen. Wanneer blijkt dat de gerechtigde een negatief saldo en dus een financieel tekort heeft, moet dit niet noodzakelijkerwijs worden uitgekeerd als AFS, maar moet gezien worden als het startpunt van de begeleiding.
Aan de hand van de REMI-tool wordt bekeken hoe dit tekort kan worden weggewerkt en welke begeleiding kan geboden worden om de gerechtigde te ondersteunen om zijn zelfredzaamheid te verhogen.
De REMI-toelage kan zowel voor éénmalige als voor langdurige aanvullende financiële steun gebruikt worden. Het OCMW bepaalt zelf, in functie van de budgettaire ruimte die het OCMW hiervoor kan/wil vrijmaken, of het na uitputting van de REMI-toelage, nog AFS toekent uit eigen middelen.
Welke types van aanvullende steun komen in aanmerking voor de subsidies?
De REMI-tool zal op basis van een vergelijking van de inkomsten en minimaal noodzakelijke uitgaven van de gerechtigde een negatief of positief saldo berekenen. Dit moet niet noodzakelijkerwijs meteen worden uitgekeerd als aanvullende financiële steun, maar moet worden gezien als het startpunt van de hulpverlening.
Wanneer blijkt dat de gerechtigde een negatief saldo en dus een financieel tekort heeft, is het de bedoeling dat er aan de hand van de tool wordt bekeken hoe dit tekort kan worden weggewerkt en zo de negatieve vicieuze cirkel van armoede kan worden doorbroken. Dit hoeft niet noodzakelijk door middel van aanvullende financiële steun. Logischerwijs worden eerst de andere (structurele) opties bekeken: Waar kunnen nog rechten worden uitgeput, bv. Het recht op verhoogde tegemoetkoming?
Waar kunnen uitgaven worden verlaagd, bv. door het zoeken van goedkopere of sociale (kwaliteitsvolle) huisvesting, door een voordeliger internettarief? Kan het inkomen worden verhoogd bv. door middel van activering en hoe kan dit verder worden ondersteund? Waar is er nood aan budgethulpverlening, opleidingen, psychologische ondersteuning, enzovoort?
Wanneer alle opties zijn afgevinkt en alle bestaande maatregelen zijn uitgeput, maar er blijft nog steeds een structureel financieel tekort, wordt aangeraden om dit negatieve saldo volledig (tijdelijk) bij te passen door middel van aanvullende financiële steun.
Deze aanvullende financiële steun komt dan bovenop alle andere toelages (zoals bv. de toelage participatie en sociale activering, energiefonds, …) en sociale voordelen die de cliënt al ontvangt maar die – zoals blijkt uit de REMI tool – onvoldoende zijn om volwaardig te kunnen deelnemen aan de samenleving. Op deze manier krijgt de gerechtigde meer financiële ruimte en kunnen er andere lange termijn oplossingen worden bekeken om uit de armoede te geraken.
Financiële informatie:
Vanuit de POD Maatschappelijke Integratie ontving het OCMW Geetbets in 2023 een subsidie ten bedrage van € 6.894,39 voor dit project. Dit bedrag dient gebruikt te worden om de REMI-tool van Cipal Schaubroek te subsidiëren en de toegekende aanvullende financiële steun te bekostigen. Het kan besteed worden tot en met 29 februari 2024. Er is een tweede subsidieperiode voorzien voor de periode van 1 maart 2024 tot en met 31 december 2024, maar dit subsidiebedrag is nog niet gekend. Recht op een een subsidie kan pas geopend worden als er een AFS werd toegekend in de periode van 1 maart 2023 tot en met 28 feb 2024.
Akkoord te gaan met het afsprakenkader REMI en van start te gaan met de REMI-tool.
De OCMW-raad
Audit Vlaanderen heeft in 2018 bij elk lokaal bestuur in Vlaanderen een audit uitgevoerd. Hetzij een organisatie-audit of een thema-audit bij de gemeente of het OCMW.
In Geetbets werd er een thema-audit budgetbeheer uitgevoerd bij het OCMW.
Van het verslag werd kennis gegeven aan de raad in vergadering van 25 maart 2019.
Het beleidskader werd door de raad vastgesteld in vergadering van 27 april 2020 en aangepast in vergadering van 29 december 2022.
In het beleidskader is er een evaluatie voorzien en dient er in januari aan de OCMW-raad en het bijzonder comité voor de sociale dienst gerapporteerd te worden over het voorgaande jaar.
De evaluatie wordt als volgt bepaald:
8 Evaluatie interne werking.
8.1 Aan te leveren rapporten:
Aan te leveren rapport door sociale dienst met volgende gegevens:
1. Aantal cliënten op de wachtlijst
2. Aantal cliënten in budgetbeheer en vergelijking voorgaande jaren:
3. Aantal opgestarte dossiers in desbetreffende evaluatiejaar
4. Aantal lopende dossiers in desbetreffende evaluatiejaar
5. Looptijd van de budgetbeheerdossier
6. Aantal stopgezette dossiers met reden stopzetting
7. Resultaten van de steekproeven aangeleverd door financiële dienst.
8. Zijn er werkpunten? Welke verbeterpunten kunnen hieraan gekoppeld worden?
8.2 Tijdstip van evaluatie interne werking budgetbeheer:
Opmerking een dossier werd door het bijzonder comité stopgezet in 2023, met stopzettingsdatum in 2022, waardoor het aantal van 2022 t.o.v. de vorige rapportering 1 dossier meer stop gezet werd en er dus 1 actief dossier minder was.
kennis te nemen van de rapportering als volgt:
Er zijn geen opmerkingen betreffende de steekproefcontroles.
Namens OCMW-Raad,
Herman Stiers
Algemeen directeur
Kris Swinnen
Voorzitter van de raad