Terug
Gepubliceerd op 01/02/2024

Besluit  OCMW-Raad

ma 29/01/2024 - 20:31

Evaluatie budgetbeheer.

Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Roland Strouven, Vast bureau
Marcel Andries, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Tony Jacobs, Katrien Weckx, OCMW-raadsleden
Herman Stiers, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Elke Allard, Voorzitter bijzonder comité sociale dienst
Natalie Chaltin, OCMW-raadslid

De OCMW-raad

Juridische basis
  1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 77, 78, 221-224.
Voorgaande
  1. Het rapport auditopdracht 1806 047 van 20 februari 2019.
  2. De OCMW-raadsbeslissing van 25 maart 2019 houdende "Thema-audit Budgetbeheer – eindrapport".
  3. De OCMW-raadsbeslissing van 27 april 2020 houdende "Beleidskader budgetbeheer".
  4. De OCMW-raadsbeslissing van 28 december 2020 houdende "Evaluatie budgetbeheer.".
  5. De OCMW-raadsbeslissing van 27 december 2021 houdende "Evaluatie budgetbeheer.".
  6. De OCMW-raadsbeslissing van 29 december 2022 houdende"Beleidskader budgetbeheer - aanpassing"
  7. De OCMW-raadsbeslissing van 30 januari 2023 houdende "Evaluatie budgetbeheer.".
Probleemstelling

Audit Vlaanderen heeft in 2018 bij elk lokaal bestuur in Vlaanderen een audit uitgevoerd. Hetzij een organisatie-audit of een thema-audit bij de gemeente of het OCMW.

In Geetbets werd er een thema-audit budgetbeheer uitgevoerd bij het OCMW.

Van het verslag werd kennis gegeven aan de raad in vergadering van 25 maart 2019.

Het beleidskader werd door de raad vastgesteld in vergadering van 27 april 2020 en aangepast in vergadering van 29 december 2022.

In het beleidskader is er een evaluatie voorzien en dient er in januari aan de OCMW-raad en het bijzonder comité voor de sociale dienst gerapporteerd te worden over het voorgaande jaar.

Motivering

De evaluatie wordt als volgt bepaald:

8 Evaluatie interne werking.

8.1 Aan te leveren rapporten:

Aan te leveren rapport door sociale dienst met volgende gegevens:

1. Aantal cliënten op de wachtlijst

2. Aantal cliënten in budgetbeheer en vergelijking voorgaande jaren:

3. Aantal opgestarte dossiers in desbetreffende evaluatiejaar

4. Aantal lopende dossiers in desbetreffende evaluatiejaar

5. Looptijd van de budgetbeheerdossier

6. Aantal stopgezette dossiers met reden stopzetting

7. Resultaten van de steekproeven aangeleverd door financiële dienst.

8. Zijn er werkpunten? Welke verbeterpunten kunnen hieraan gekoppeld worden?

8.2 Tijdstip van evaluatie interne werking budgetbeheer:

Opmerking een dossier werd door het bijzonder comité stopgezet in 2023, met stopzettingsdatum in 2022, waardoor het aantal van 2022 t.o.v. de vorige rapportering 1 dossier meer stop gezet werd en er dus 1 actief dossier minder was.

kennis te nemen van de rapportering als volgt:

Er zijn geen opmerkingen betreffende de steekproefcontroles.