BERICHT AAN DE BEVOLKING.
Bekendmaking agenda Gemeenteraad
De voorzitter van de raad maakt hierbij de agenda van de gemeenteraadszitting «van» bekend aan de bevolking.
Locatie: raadzaal van het “Administratief Centrum Den Molencouter” Dorpsstraat 7, 3450 Geetbets.
De notulen en het zittingsverslag werden samen met de dagorde aan de leden van de gemeenteraad bezorgd. Als er hierover geen opmerkingen zijn, kunnen deze goedgekeurd worden.
Voorstel van beslissing:
De notulen en het zittingsverslag goed te keuren.
Het agentschap Binnenlands Bestuur maakt in haar mail dd. 03 november 2025 volgende bemerking op de belasting op huis-aan-huis verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken met handelskarakter
De aangiftetermijn zoals ze thans geformuleerd is is onvoldoende duidelijk in het licht van de wijziging van het invorderingsdecreet (meer bepaald artikel 7, §1) en de rechtspraak daarover.
Het belastingreglement moet een uiterste datum voor de indiening van de aangifte vermelden. Alle belastingplichtigen op wie een aangifteplicht rust, zijn op die manier gehouden aan eenzelfde transparante aangiftedatum, los van de ontvangst van een aangifteformulier. Voor de belasting op verspreiding van drukwerk is het om praktische redenen aangewezen eventueel meerdere vaste aangiftedata te bepalen of een variabele aangiftedatum in relatie tot de voltrekking van het belastbaar feit op te nemen. Volgende voorbeeldformulering met variabele aangiftedatum in relatie tot de voltrekking van het belastbaar feit is mogelijk:
‘De belastingplichtige doet uiterlijk de 15e van de maand volgend op de maand waarin [de verspreiding plaatsvond] hiervan aangifte bij de gemeente. De aangifte bevat alle noodzakelijke inlichtingen voor het vestigen van de aanslag. Het aangifteformulier is ter beschikking gesteld op de gemeentelijke website.
Als aangiftedatum geldt de datum van verzending of - bij afgifte - de datum vermeld op het ontvangstbewijs. Valt de uiterste aangiftedatum op een zaterdag of een zondag, dan wordt de vervaldag naar de eerstvolgende werkdag verplaatst.’
Om eventuele betwistingen hierover te vermijden raad ik aan het besluit op dit punt aan te passen.
Voorstel van beslissing:
De belasting op huis-aan-huisverspreiding van niet-geadresseerde drukwerken met handelskarakter wordt aangepast en goedgekeurd.
De gemeenten Kortenaken, Geetbets, Landen en Zoutleeuw hebben in 2017 een intergemeentelijke samenwerking (projectvereniging) opgestart rond onroerend erfgoed, in de schoot van Regionaal Landschap Zuid-Hageland: de intergemeentelijke onroerenderfgoeddienst (IOED) Zuid-Hageland. Sinds de start van de werking ontvangt de projectvereniging voor de IOED-werking een jaarlijkse Vlaamse subsidie, vanuit agentschap Onroerend Erfgoed. Sinds 2020 dragen de vier gemeenten ook zelf financieel bij aan de werking. De IOED ondersteunt haar gemeenten in hun erfgoedbeleid en –beheer en doet daarnaast zeer actief aan publiekswerking.
De huidige beleidsperiode van deze IGS inzake onroerend erfgoed loopt van 1 januari 2021 tot 31 december 2026. Een nieuwe subsidieaanvraag voor een volgende beleidsperiode werd uitgewerkt en ligt ter goedkeuring voor. Ter voorbereiding van de nieuwe beleidsperiode , die zal lopen van 1 januari 2027 tot en met 31 december 2032, moet de werking aangepast worden aan de wijzigingen in het Lokaal Onroerenderfgoedbeleid. Door middel van een noodzakelijke schaalvergroting wordt de werking opgeschaald. De gemeenten Linter en Boutersem wensen toe te treden tot de IGS. Zo kan de IOED voldoen aan de nieuwe erkenningsvoorwaarden en kan de vereiste financiële inbreng gedeeld worden door 6 gemeenten. De statuten moeten aangepast worden aan de toekomstige werking en het decreet intergemeentelijke samenwerking.
Voorstel van beslissing:
In te stemmen met de verlenging van de intergemeentelijke samenwerking, de nieuwe statuten, de erkennings- en subsidieaanvraag voor de volgende beleidsperiode 2027-2032, met toetreding van de gemeenten Linter en Boutersem en te voorzien in een jaarlijkse gemeentelijke bijdrage aan de projectvereniging.
De gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening (Gecoro is een verplicht adviesorgaan van de gemeente. De GECORO geeft adviezen over het ruimtelijk beleid van de gemeente aan het college of de gemeenteraad. In bepaalde gevallen is het advies van de GECORO zelfs verplicht. Een goed functionerende Gecoro kan het lokaal ruimtelijk beleid aanzienlijk versterken. De raad is samengesteld uit deskundigen en vertegenwoordigers van maatschappelijke geledingen. Mandatarissen kunnen niet deelnemen en hebben geen stemrecht bij de besluitvorming van de Gecoro. Raadpleeg het huishoudelijk reglement in bijlage.
Sinds 2020 hebben Geetbets, Linter en Zoutleeuw een Intergemeentelijke GECORO. De intergemeentelijke Gecoro (iGG) moet opnieuw worden samengesteld. Voorafgaand hieraan moeten de gemeenteraden van Geetbets, Linter en Zoutleeuw te beslissen over:
Voorstel van beslissing:
De gecoördineerde versie van de statuten van de IVOG-iGG goed te keuren. Het aantal leden van de iGG vast te stellen op 9, bestaande uit 5 deskundigen en 4 vertegenwoordigers van de volgende maatschappelijke geledingen:
De IVOG te machtigen om een oproep voor kandidaten te lanceren.
Collector Oude Spoorweg (Aquafinproject 20.101): Bekrachtiging principiële goedkeuring eindafrekening.
Voorstel van beslissing:
De eindafrekening opgemaakt door het studiebureau Tractebel goed te keuren.
Bij de start van de nieuwe legislatuur vroeg de deputatie om extra aandacht te besteden aan de afspraken die in het verleden werden gemaakt betreffende het (half) kostendekkend karakter van de dossiervergoeding voor de provinciale dienstverlening in het kader van de GAS-werking. Uit een evaluatie bleek dat de gehanteerde tarieven voor GAS-stilstaan en parkeren en GAS-snelheid kostendekkend zijn. Het gehanteerde tarief voor GAS-overlast bleek echter niet meer half kostendekkend te zijn. Het tarief van GAS-overlast werd in november 2013 vastgelegd op € 65,00 per geregistreerd dossier. Sindsdien werd dit tarief niet meer aangepast. De standaardboete voor een eerste inbreuk ging intussen wel omhoog en bedraagt momenteel € 100,00.
Voorstel van beslissing
De gewijzigde samenwerkingsovereenkomst betreffende GAS overlast (GAS 1-2-3) met de provincie Vlaams-Brabant goed te keuren.
Conform artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer dient dit protocol afgesloten te worden tussen het lokaal bestuur Geetbets en de provincie Vlaams-Brabant. Dit protocol strekt ertoe de verwerking van de persoonsgegevens door elke partij en de gegevensuitwisseling tussen de partijen te regelen. De gegevens zullen verwerkt worden conform de bepalingen van de GAS-wet, meer bepaald de artikelen 19/1, 22 en 44.
Voorstel van beslissing:
Het protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen lokaal bestuur Geetbets en de provincie Vlaams-Brabant inzake de vaststelling en handhaving van het politiereglement door middel van GAS-boetes goed te keuren.
Om tot een transparante wijze van subsidiëren van kermissen/ evenementen te komen is het aangewezen de reglementering betreffende subsidies aan kermissen in te passen in het bestaande systeem van premies voor de organisatie van publiek toegankelijke evenementen.
Het gegeven buurtfeesten is hierin een nieuwe ontwikkeling die mogelijkerwijze weer aanleiding kan geven tot een historische groei van nieuwe vormen van wijkkermis.
Om een stimulans te geven aan wijkbijeenkomsten en door de gemeenschap gedragen organisatie van kermissen en zo de sociale contacten in de straat, de wijk of het dorp aan te halen, verleent de gemeente per goedgekeurde aanvraag logistieke en/ of financiële steun volgens de grootte van de organisatie voor zover voldaan wordt aan de onderstaande bepalingen en voor zover de in het gemeentebudget ingeschreven bedragen strekken.
Om de komende jaren deze subsidie vast te leggen is er een beslissing van de gemeenteraad nodig.
Voorstel van beslissing:
Het subsidiereglement gemeenschapsvormende lokale socio – culturele activiteiten en evenementen als volgt vast te stellen:
Wanneer de meergemeentezone niet over voldoende middelen beschikt om de uitgaven te dekken die voortkomen uit de vervulling van haar opdracht, wordt het verschil gedragen door de gemeenten die er deel van uitmaken.
Elke gemeenteraad van de zone stemt de toelage die aan het lokaal politiekorps moet worden toegekend en die aan de politiezone wordt gestort.
Voorstel van beslissing:
De berekening van de verdeelsleutel voor de gemeentelijke dotaties wordt goedgekeurd.
De vertegenwoordiger alsook de plaatsvervanger werden aangeduid tijdens de gemeenteraadraad van 24 februari 2025 voor de volledige duurtijd van de legislatuur.
De agenda van de algemene vergadering dient te worden goedgekeurd
1. Samenstelling van het bureau
2. Goedkeuring verslag algemene vergadering d.d. 24 september 2025
3. Statutenwijziging
4. Stategie en te ontwikkelen activiteiten 2026
5. Begroting 2026
6. Vervanging lid raad van bestuur
7. Diversen
Voorstel van beslissing:
De agenda goed te keuren.
De agenda voor de bijzondere algemene vergadering van 26 november 2025 bevat volgende punten:
1. Samenstelling bureau
2. Goedkeuring verslag algemene vergadering d.d. 18 juni 2025
3. Activiteitenplan 2026
4. Budgetten en werkingsbijdragen 2026
5. Opvraging kapitaal
6. Samenwerkingsovereenkomst IVAREM - verlenging
De agenda goed te keuren.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV van 26 november 2025 dient goedgekeurd te worden en is als volgt:
Voorstel van beslissing:
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV van 26 november 2025 goed te keuren.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Riobra van 4 december 2025 dient goedgekeurd te worden en is als volgt:
Voorstel van beslissing:
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Riobra van 4 december goed te keuren.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Zenne-Dijle van 10 december 2025 dient goedgekeurd te worden en is als volgt:
1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59
en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen
vereniging) om de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente
Kampenhout, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius West, over te brengen naar de
Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Vaststelling van de omzetting per 1 januari 2026 van de bestaande aandelen Ae, Ag, At, Apg en Apt à rato van 25 euro per eigen vermogenswaarde voor de activiteiten
elektriciteit, gas, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties (Publi-T/Publigas).
c. Goedkeuring van de creatie per 1 januari 2026 van de aandelen At’ binnen de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken à rato van 25 euro per aandeel.
d. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met
juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2026.
De deelnemers kunnen één maand voor de Buitengewone Algemene Vergadering op de website https://over.fluvius.be/fluvius-zenne-dijle-bav-december-2025 van Fluvius Zenne-Dijle kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
e. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit openbare elektronische-
communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (overnemende vereniging)
omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 30 juni 2025, met
inwerkingtreding per 1 januari 2026 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 30 juni 2025 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2025.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
f. Aanvaarding van de toetreding/uitbreiding van de aansluiting voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout vanaf 1 januari 2026.
g. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële
splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a. vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van
een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen
vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2025, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen
over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2025;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Buitengewone Algemene Vergadering en de uitvoering van de
partiële splitsing in de meest brede zin.
2. Statutenwijzigingen:
a. Kennisneming bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
b. Kennisneming bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:87 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
c. Kennisneming voorafgaand niet-bindend advies Vlaamse Regering d.d. 23 juli 2025;
d. Goedkeuring voorstel van statutenwijzigingen (inclusief de wijziging van het voorwerp);
e. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen;
f. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 2 vast te stellen;
g. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren.
3. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en voor de afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1 en 2, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 2 en desgevallend 6, 7 en 8 bij authentieke akte te doen vaststellen.
4. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2026 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2026.
5. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
6. Desgevallend aanvaarding toetreding/uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
7. Statutaire benoemingen.
8. Statutaire mededelingen.
Voorstel van beslissing:
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Zenne-Dijle van 10 december 2025 goed te keuren.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv op 16 december 2025 is:
Varia
De oproeping tot de algemene vergadering van C-smart van 18 december 2025 met de volgende agendapunten:
1. Toetreding en aanvaarding nieuwe deelnemer(s)
2. Bespreking en goedkeuring van de begroting 2026
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
Voorstel van beslissing:
De agenda goed te keuren.
De agenda van de algemene vergadering dient goedgekeurd te worden:
Voorstel van beslissing:
De agenda goed te keuren.
In 2025 heeft Geetbets een beroep gedaan op de dienstverlening ‘IT-Beheer en Ondersteuning’ van VERA. De huidige diensten eindigen op 31 december 2025.
Als kleine gemeente zijn we niet in staat zelf de nodige IT’ers in dienst te nemen. We zijn dus genoodzaakt om gebruik te maken van het basispakket dienstverlening van VERA, ILV IT-punt om onze ICT terdege te kunnen beheren.
Het totaalbedrag (offerte 2025) betrof in 2025 €101.304,50.
ILV-IT punt telt 65 besturen uit Vlaams-Brabant: lokale besturen, politiezones, hulpverleningszones en sociale huisvestingsmaatschappijen.
Een gemeente en OCMW worden als 1 lid beschouwd. Het betreft dus ook de ICT-ondersteuning van het OCMW.
Op basis van een interne evaluatie én onderling overleg de afgelopen weken, hebben we het voorstel voor de IT dienstverlening in 2026 ontvangen. In 2026 is er een verhoging voorzien in de uren IT-beheer en de IT-ondersteuning wat het nieuwe bedrag brengt op €109.542,20 op jaarbasis. De uren CISO ondersteuning dalen echter voor 2026, zodat de totale kost DPO+CISO+IT ondersteuning en IT Beheer gelijkloopt met deze van 2025.
Het college van burgemeester en schepenen ging akkoord met de offerte op 12 november 2025.
Het bedrag overschrijdt de bevoegdheid van de het college vandaar dat het college een bestendiging van deze beslissing door de gemeenteraad vraagt.
De financieel directeur leverde een gunstig visum af.
Voorstel van beslissing:
Akkoord te gaan met de offerte van VERA, ILV IT-punt voor een bedrag van €109.542,20 op jaarbasis.
De fietspolicy is gewijzigd omdat we verder werken met o2o via de opdrachtencentrale en niet langer via de raamovereenkomst van Interleuven.
Voorstel van beslissing:
De nieuwe fietspolicy goed te keuren.
Het betreft de invoeging van een bepaling voor extra inhaalrust voor de strooidienst.
Voorstel van beslissing:
De aanpassing van de rechtspositieregeling goed te keuren.
Namens Gemeenteraad,
Herman Stiers
Algemeen directeur
Roland Strouven
Voorzitter van de raad