Terug
Gepubliceerd op 27/12/2021

Besluit  OCMW-Raad

ma 27/12/2021 - 20:31

Retributie m.b.t. debiteurenbeheer - aanpassing.

Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
Jo Roggen, Chris Jamar, Nadia Najem, Vast bureau
Elke Allard, Bijzonder comité sociale dienst
Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Marcel Andries, OCMW-raadsleden
Herman Stiers, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Roland Strouven, Vast bureau
Katrien Weckx, OCMW-raadsleden

De OCMW-raad

Juridische basis
  1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 77, 78 en 177.
Voorgaande
  1. De OCMW-raadsbeslissing van 16 oktober 2017 houdende “Goedkeuring reglement met betrekking tot debiteurenbeheer”.
Probleemstelling

Ten gevolge van de integratie van gemeente & OCMW is het opportuun om de retributiereglementen m.b.t. debiteurenbeheer op elkaar af te stemmen. Bij het OCMW wordt er eerst een kosteloze herinnering verstuurd, gevolgd door een aanmaning met een bijkomende kost van € 5,00 en als laatste een aangetekend schrijven waarbij de kosten van de aangetekende zending worden doorgerekend aan de schuldenaar.

Motivering

De kosten voor het verzenden van herinneringen en aangetekende zendingen aan diegenen die laattijdig de door hun verschuldigde sommen betalen, kunnen gerecupereerd worden door middel van een retributie. Voor gemeente & OCMW dienen dezelfde tarieven gehanteerd te worden.

 De kosten voor wat betreft aanmaningskosten kunnen als volgt worden vastgelegd:

  • Voor verzending van een eerste herinnering: kosteloos
  • Voor een tweede aangetekende herinnering: € 15,00.

Artikel 1.

Voor de dienstjaren 2022 tot en met 2024 worden de kosten voor het verzenden van herinneringen en aangetekende zendingen verhaald op diegenen die laattijdig de door hen verschuldigde sommen (ook deze ontstaan voor 01 januari 2022) betalen.

Deze retributie is verschuldigd ongeacht deze wordt verzonden voor een fiscale vordering (belasting) of niet-fiscale vordering (retributie, factuur, huur, pacht,...)

Artikel 2.

De kosten worden vastgelegd als volgt:

voor verzending van een eerste herinnering: gratis

voor een tweede aangetekende betalingsherinnering: € 15,00

Artikel 3.

§1 Het invorderingsrecht wordt bepaald door het vast bureau.

§2 Alle klachten met betrekking tot de prestaties, die ingevorderd worden door het vast bureau, dienen uiterlijk binnen de 8 kalenderdagen na ontvangst van de factuur of het betalingsverzoek schriftelijk of via duurzame drager te worden meegedeeld aan het vast bureau, Dienst Financiën, Dorpsstraat 7, 3450 Geetbets. De betrokkene wordt na de beraadslaging van het vast bureau in kennis gesteld van de beslissing betreffende de gegrondheid van de klacht.

Artikel 4.

Bij gebrek aan betaling in der minne zullen volgende stappen binnen de hierna bepaalde termijnen worden ondernomen:

§ 1.Bij gebrek aan betaling binnen de 30 dagen na verzending van het invorderingsrecht zal een gewone kosteloze herinnering worden verzonden.

§ 2.Bij gebrek aan betaling binnen de 30 dagen na verzending van de eerste herinnering, zoals bepaald onder artikel 4 § 1, zal een aangetekend schrijven met ontvangstbewijs worden verzonden.

§ 3. Bij gebrek aan betaling binnen de 8 dagen na het verzenden van het aangetekend schrijven met ontvangstbewijs, zoals bepaald onder artikel 4 § 2, zal het dossier aan een gerechtsdeurwaarder worden overgemaakt, teneinde het verschuldigd bedrag evenals de kosten, in te vorderen.

Artikel 5.

Betalingen worden in eerste instantie aangerekend op de verschuldigde aanmaningskosten.

Artikel 6.

Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.