Terug
Gepubliceerd op 01/07/2025

Besluit  College

di 01/07/2025 - 16:00

Politieverordening Dorpelingenkoers Hogen op 2 juli 2025 - aanpassing.

Aanwezig: Jo Roggen, Burgemeester
Chris Jamar, Stijn Doms, Eva Prouvé, Danny Ruysen, schepenen
Herman Stiers, Algemeen directeur

Het college

Juridische basis
  1. De wet van 8 juli 1964 betreffende de dringende geneeskundige hulpverlening.
  2. De wet van 16 maart 1968, betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet).
  3. De wet van 10 mei 2015 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen.
  4. Het Koninklijk Besluit van 15 maart 1968, houdende het algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
  5. Het Decreet Lokaal bestuur, inzonderheid art. 56.
  6. De artikelen 2 derde lid, 10 tot 13quater en 21 van het Koninklijk Besluit van 21 augustus 1967 tot reglementering van de wielerwedstrijden en de veldritten.
  7. Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
  8. Het Koninklijk Besluit van 28 juni 2019, houdende de reglementering van de wielerwedstrijden en van alle-terreinwedstrijden.
  9. Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens.
  10. Het Ministerieel Besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
  11. Het decreet van 20 november 2008, betreffende de organisatie van het medisch-sanitair vervoer.
  12. Het besluit van de Vlaamse Regering van 8 september 2000 houdende de voorwaarden voor deelneming van wielerwedstrijden en wielerproeven.
  13. De Omzendbrief OOP45 van 4 november 2019 ter begeleiding van het Koninklijk Besluit 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden.
Voorgaande
  1.  Het positief advies van de politiezone Hageland.
  2.  De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 juni 2025 houdende "Politieverordening Dorpelingenkoers Hogen op 2 juli 2025, aanvraag voor de organisatie van een wielerwedstrijd.".
Probleemstelling

Omwille van de verwachte hoge temperaturen wordt gevraagd het aanvangsuur van de Dorpelingenkoers te verplaatsen van 18u30 naar 20.00u.

Motivering

Het aanvangsuur kan verplaatst worden van 18u30 naar 20.00u.

Artikel 1

Toestemming

Onder voorbehoud van de strikte naleving van de hieronder vermelde voorschriften wordt de toestemming verleend aan mevrouw Francine Poortmans, Hogenstraat 102, 3450 Geetbets en de heer Danny Ruysen, Brugskensweg 6, 3450 Geetbets, verantwoordelijken van de organisatie, tot de organisatie van een wielerwedstrijd Dorpelingenkoers Hogen op 2 juli 2025 op het grondgebied van de gemeente Geetbets op de volgende reisweg:

PARCOURS:

Start passage op het grondgebied om 18u30 ter hoogte van Hogenstraat 102, 3450 Geetbets.

Waarbij volgend parcours wordt gevolgd:

Hogenstraat (Geetbets) – Halstraat (richting Kortenaken) – Merelnest (Kortenaken) – Sanestraat (Kortenaken) – Zandrodestraat (Kortenaken) – Dennenbosstraat (Geetbets) – Hogenstraat (Geetbets).

Volgens het traagste tijdschema zal de wedstrijd het grondgebied verlaten omstreeks 21u30 ter hoogte van Hogenstraat 97, 3450 Geetbets.

Artikel 2

Verkeersmaatregelen en signalisatie

Het is op 2 juli 2025 vanaf 14u00 tot na de organisatie van de wielerwedstrijd (geschat uur: 21u30) verboden stil te staan en te parkeren op de Hogenstraat (Geetbets) – Halstraat (richting Kortenaken) – Merelnest (Kortenaken) – Sanestraat (Kortenaken) – Zandrodestraat (Kortenaken) – Dennenbosstraat (Geetbets) – Hogenstraat (Geetbets).

Op 2 juli 2025 is vanaf de start van de organisatie (geschat uur: 18u00) tot het einde van de organisatie (geschat uur: 21u30), met uitzondering van de hulpdiensten, enkel verkeer toegelaten in de door de wielerwedstrijd gevolgde rijrichting op de Hogenstraat – Merelnest – Sanestraat – Zandrodestraat – Dennenbosstraat.

De voorwaarden uit het advies van de politie dienen gevolgd te worden.

Het signalisatieplan zoals toegevoegd in bijlage dient gevolgd te worden.

Artikel 3

Veiligheid en kruispunten

Naar aanleiding van deze wielerwedstrijd zullen er signaalgevers en politiemensen geplaatst worden op de volgende (kruis)punten:

Alle kruispunten betreffen categorie 2 punten die dienen bezet te zijn door een signaalgever dertig minuten voor de vroegst voorziene doortocht van het openingsvoertuig van de wedstrijdkaravaan tot en met de doortocht van het sluitingsvoertuig van de wedstrijdkaravaan.

Artikel 4

VOORWAARDEN BETREFFENDE DE ALGEMENE ORGANISATIE:

1° Koersdirecteur

De inrichters zullen een koersdirecteur aanduiden. De koersdirecteur moet meerderjarig zijn en zal handelen in naam van de organisator. Hij zorgt voor het goede verloop van de wielerwedstrijd.

Hij ziet erop toe dat de wedstrijdkaravaan en de publiciteitskaravaan de hen opgelegde voorwaarden naleven.

2° Veiligheidscoördinator

De inzet van de veiligheidscoördinator naast een koersdirecteur is verplicht voor wedstrijden in lijn. In andere wedstrijden kan de functie van koersdirecteur en veiligheidscoördinator door éénzelfde persoon uitgeoefend worden.

De veiligheidscoördinator moet meerderjarig zijn.

Hij staat in voor de risicoanalyse van het parcours, de mogelijke interactie tussen publiek en de karavaan, en de daaraan gekoppelde maatregelen teneinde risico’s te beperken. Hij is verantwoordelijk voor de briefing van de signaalgevers (alsook de mobiele signaalgevers). Hij zorgt ervoor dat de interactie tussen de voertuigen, deelnemers en toeschouwers op een veilige manier verloopt.

De veiligheidscoördinator zal tijdens de wedstrijd in het bezit zijn van een nominatieve lijst van de ingezette signaalgevers.

3° Deelnemende renners

De deelnemende renners aan de wielerwedstrijd, dienen de rijbaan of het gemarkeerd fietspad, zoals bedoeld in artikel 74 van de wegcode te volgen. De motorvoertuigen van de wedstrijdkaravaan (en publiciteitsvoertuigen) mogen alleen de rijbaan volgen voorzien voor motorvoertuigen.

4° Signaalgevers

De organisatoren moeten zich laten bijstaan door de signaalgevers die elke burgemeester onmisbaar acht voor het verzekeren van de veiligheid op de kruispunten of andere belangrijke of gevaarlijke punten welke hij aanwijst op het parcours van de wedstrijd of in zijn gemeente.

De burgemeester, in samenspraak met de korpschef, bepaalt hoeveel signaalgevers er nodig zijn. Zie artikel 3.

5° Verzekering

De organisatoren moeten ten laatste acht weken voor de wedstrijd het bewijs leveren dat een verzekering afgesloten is om, bij ongeval naar aanleiding van of gedurende de wedstrijd, de geldelijke gevolgen van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid te waarborgen van de organisatoren zelf, de signaalgevers, de deelnemende renners en eenieder die gemachtigd is om de wedstrijd te volgen.

De bedoelde verzekering moet afgesloten worden bij een verzekeraar die gemachtigd is verzekeringsactiviteiten uit te oefenen onder tak 13 van bijlage 1, van het KB van 22/02/1991, houdende het algemeen reglement betreffende  de controle op de verzekeringsondernemingen.

De verzekering moet een waarborg qua stoffelijke en lichamelijke schade verlenen, die voorzien is in het KB van 12/01/1984.

6° Parcours

Wanneer de wedstrijd dezelfde weg volgt als een andere wedstrijd of opnieuw op een reeds eerder gevolgde weg uitkomt, moet door de veiligheidscoördinator bijzondere voorzorgsmaatregelen genomen worden om mogelijke ongevallen te vermijden.

7° Openingsvoertuig / Sluitingsvoertuig

Openingsvoertuig

Bij een wielerwedstrijd op een open omloop dient een openingsvoertuig op een voldoende veilige afstand voor de eerste renner uitrijden.

Op het dak van dit voertuig moet, op een voor tegenliggers goed zichtbare wijze, het in de wegcode (KB 01/12/75) voorziene gevaarsbord, met figuur A51 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer. De zijde van dit verkeersteken moet ten minste 70 cm bedragen, en het verkeersteken moet worden aangebracht boven een rechthoekig bord waarop, op een blauwe achtergrond, in witte letters van ten minste 20 cm hoogte en ten minste 2 cm breedte, de vermelding “WEDSTRIJD” in de geldende bestuurstaal aangebracht is.

Het openingsvoertuig is tevens voorzien van een rode vlag, alsook een oranjegeel knipperlicht. De rode vlag (afmeting 50 cm breedte / 60 cm lang) wordt vooraan op de linkerzijde van het voertuig aangebracht. Het oranjegeel knipperlicht wordt zodanig geplaatst dat het vanuit alle richtingen zichtbaar is.

Sluitingsvoertuig

Bij een wielerwedstrijd op open omloop wordt de wedstrijdkaravaan gesloten door een sluitingsvoertuig. Dit voertuig is als volgt uitgerust:

Op het dak van dit voertuig moet, op een voor het achteropkomend verkeer goed zichtbare wijze, het in de wegcode (KB 01/12/75) voorziene gevaarsbord, met figuur A51 (houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer) aangebracht zijn. De zijde van dit verkeersteken moet ten minste 70 cm bedragen, en het verkeersteken moet worden aangebracht boven een rechthoekig bord waarop, op een blauwe achtergrond, in witte letters van ten minste 20 cm hoogte en ten minste 2 cm breedte, de vermelding “EINDE WEDSTRIJD” in de geldende bestuurstaal aangebracht is.

Opmerkingen:

  • Indien het omwille van de plaatsgesteldheid, de aard van het terrein, niet mogelijk is aan de verplichting van een rode en/of groene vlag te voldoen, kan het voertuig tijdelijk vervangen worden door een aan het terrein aangepast motorvoertuig dat enkel voorzien is met een rode vlag (voor openingsvoertuig) of een groene vlag (voor het sluitingsvoertuig).
  • Bij een wielerwedstrijd op een gesloten omloop volstaat het openingsvoertuig.
  • In geval er een publiciteitskaravaan aanwezig is in de wedstrijd, zal deze eveneens voorafgegaan worden van een openingsvoertuig en achteraan afgesloten worden door middel van een sluitingsvoertuig. Beide voertuig voldoen aan de hiervoor vermelde beschrijving (bord A51 op het dak, rode/groene vlag, oranjegeel knipperlicht), met uitzondering van de vermelding op het bord. Het openingsvoertuig vermeld “PUBLICITEIT” en het sluitingsvoertuig “EINDE PUBLICITEIT”.

8° Volgbewijs / Doorgangsbewijs

Elk motorvoertuig waarvan de bestuurder zich op het parcours van de wielerwedstrijd dient te begeven, op een tijdstip dat het parcours gereserveerd is voor de wedstrijd, dient hetzij over een volgbewijs, hetzij over een doorgangsbewijs te beschikken. Beide bewijzen worden ondertekend door de organisator.

Het volgbewijs laat de bestuurder toe te bewegen tussen het openings- en het sluitingsvoertuig. Het volgbewijs is van witte kleur en wordt duidelijk zichtbaar aan de voorzijde van het voertuig aangebracht. Het volgbewijs draagt de stempel van de gemeente van de referentieburgemeester.

Het doorgangsbewijs laat de burgemeester toe te bewegen in vooraf bepaalde afgesloten zones. Deze voertuigen mogen zich NIET bewegen tussen het openings- en sluitingsvoertuig. Het doorgangsbewijs is van de gele kleur en wordt duidelijk zichtbaar aangebracht aan de voorzijde van het voertuig. Dit is NIET van toepassing op de voertuigen van politie- en hulpdiensten.

De grootte is een A4-formaat, behalve voor motorfietsen waar het een A5-formaat mag zijn.

9° Hulppost / Ziekenwagen

Tijdens alle wielerwedstrijden dient er in de aankomstzone minstens een adequaat uitgeruste hulppost ingericht te worden, met minimaal twee hulpverleners die minstens beschikken over een EHBO-certificaat.

Tijdens wielerwedstrijden verreden op open omlopen met minder dan 8 km, dient langs het parcours een ziekenwagen voorzien te worden.

Wanneer de ziekenwagen de wedstrijd NIET volgt, dient minstens één hulpverlener in een voertuig van de wedstrijdkaravaan de wedstrijd te volgen. Hij zal in rechtstreeks contact staan met de ziekenwagen langs het parcours en met de noodcentrale 112.

Tijdens de wielerwedstrijden verreden op open omlopen met meer dan 8 km, dient één ziekenwagen de wedstrijd te volgen.

Tijdens wedstrijden in lijn volgen minimum twee ziekenwagens de wedstrijd.

10° Neutralisatie wedstrijd

De start van de wedstrijd moet uitgesteld worden of de wedstrijd moet zo snel mogelijk stilgelegd of geneutraliseerd worden wanneer er zich een noodsituatie voordoet of wanneer het veilig verloop niet meer gegarandeerd kan worden.

De koersdirecteur, de bevoegde overheden of de persoon die volgens de wet de hoedanigheid van OBP bezit, zijn gerechtigd tot het nemen van de beslissing om de start van een wedstrijd uit te stellen, de wedstrijd stil te leggen of te neutraliseren.

De wedstrijd kan slechts starten of hernomen worden wanneer het veilige verloop opnieuw gegarandeerd kan worden.

11° Wegwerpzones

Enkel in deze zone mag door de deelnemende renners afval weggeworpen worden. In deze zone is de organisator verantwoordelijke voor het inzamelen van het afval.

12° Naleving wegcode

Bij een wielerwedstrijd dienen alle leden van de wedstrijdkaravaan en de publiciteitskaravaan zich te houden aan de bepalingen van de wegcode met uitzondering van de verkeersregels die onverenigbaar zijn met gedragingen die eigen zijn aan wielerwedstrijden.

Alle leden van de wedstrijdkaravaan moeten ten allen tijde de regels naleven met betrekking tot het verkeer op de spoorwegen alsook met betrekking tot bewaakte en onbewaakte overwegen zoals bepaald in de wegcode.

In de wedstrijdkaravaan mogen de motorvoertuigen niets slepen.

Artikel 5

Inbreuken

De inbreuken op de beschikkingen van dit politiereglement zullen gestraft worden met politiestraffen.

Artikel 6

Kennisgevingen

Kennis te geven van dit besluit aan mevrouw Francine Poortmans, Hogenstraat 102, 3450 Geetbets en de heer Danny Ruysen, Brugskensweg 6, 3450 Geetbets, verantwoordelijken organisatie.