Terug
Gepubliceerd op 07/10/2025

Besluit  OCMW-Raad

ma 29/09/2025 - 20:00

Reglement voor tussenkomst in de diftarkosten voor mensen met blijvende incontinentie

Aanwezig: Roland Strouven, Voorzitter van de raad
Jo Roggen, Chris Jamar, Eva Prouvé, leden vast bureau
Danny Ruysen, Voorzitter bijzonder comité sociale dienst
Ingrid Claes, Elke Allard, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Nadia Najem, Kris Swinnen, Katrien Weckx, Joke Debehets, Herman Cox, Tom Droogmans, Tony Leyssens, OCMW-raadsleden
Herman Stiers, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Stijn Doms, lid vast bureau

De OCMW-raad

Juridische basis
  1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 77 en 78.
Voorgaande
  1. De OCMW-raadsbeslissing van 20 september 2010 houdende "Vaststellen van reglement voor tussenkomst in diftar-kosten voor personen met blijvende incontinentie".
Probleemstelling

Al zijn het een klein aantal mensen die gebruik maken van deze premie voor tussenkomst in de diftarkosten, toch is het belangrijk dat deze premie behouden blijft.

Mensen die incontinent zijn, worden immers geconfronteerd met een echte nood.  Om medische redenen waar ze zelf niets aan kunnen doen, stijgt hun afvalfactuur. Dus deze mensen moeten we blijven ondersteunen.

Motivering

De toelage voor deze tussenkomst dient behouden te blijven.  Het huidige reglement voldoet niet langer, een aantal aanpassingen dringen zich op.  

1. Niet alleen het leven is duurder geworden sinds de opstelling van het reglement in 2010, maar ook de gemiddelde diftarfactuur is gestegen de laatste 15 jaar.  Het oorspronkelijke bedrag van € 50,00  staat daarom ter discussie.  In Perplexity (zie bijlage) werd er een onderzoek gedaan naar de tussenkomst in diftar die werden toegekend door Belgische gemeenten Het onderzoek toont aan dat er aanzienlijke verschillen bestaan tussen gemeenten, met bedragen variërend van € 25,00 tot € 120,00 per jaar, waarbij de meerderheid tussen €30-€75 ligt. We opperen daarom op het premiebedrag te verhogen naar € 60,00 per jaar.

2. We merken bij het behandelen van de dossiers dat er aanvragen ingediend worden voor mensen die reeds overleden zijn. Het huidige reglement vertoont hier een lacune. 

3. De aanvraag zelf kan eenvoudiger verlopen.  Volgens het huidig reglement dient er een betalingsbewijs van een diftarfactuur voorgelegd te worden. Voor oudere mensen is dit niet altijd zo vanzelfsprekend om een uittreksel te bekomen. Door toegang tot de Ecowerf databank kunnen we nagaan of er afval wordt opgehaald en/of de facturen betaald worden. Dus geen bewijslast meer voor de mensen. 

 4. De aanvrager moet eveneens verklaren op het nieuwe aanvraagformulier niet te verblijven in een woonzorgcentrum waar men geen eigen container heeft voor het (medische) afval en dus ook geen diftarfactuur dient te betalen. De aanvrager dient een verhuis naar een WZC mee te delen en dit zal ook jaarlijks gecontroleerd worden.

 5. Het aanvraagformulier zal dan ook de volgende bepaling bevatten :  "Ik verklaar hierbij dat de aanvraag correct is ingevuld en ik verklaar effectief te verblijven op het bovenvermelde adres. Ik geef hierbij ook toestemming om mijn gegevens te raadplegen".

6.  De jaarlijkse aanvraag van deze premie wordt vervangen door een eenmalige aanvraag.  Gezien de incontinentie gestaafd wordt met een attest van dokter/specialist en deze definitief is, is 1 aanvraag voldoende.  De premie zal daarna proactief worden toegekend worden. Er zal door de administratie van het OCMW een jaarlijkse controle gebeuren van de rechthebbenden (al dan niet overlijden / Ecowerf / adres / verblijf WZC).   

7.  De premie zal in het begin van het jaar toegekend worden, nu gebeurt de uitbetaling na aanvraag in het daaropvolgende jaar.  Zo vermijden we dat mensen te lang moeten wachten en overlijden vóór de uitbetaling gebeurd is. 

Artikel 1.

Dit reglement heeft tot voorwerp een financiële ondersteuning te bieden aan de personen met een blijvende incontinentie, stomapatiënten en patiënten met nierdialyse- en peritoneaaldialyse.

Artikel 2.

De aanvrager dient eenmalig het daartoe voorziene aanvraagformulier in te vullen, de huisarts/specialist dient op dit formulier aan te duiden dat betrokkene behoort tot één van de bovenvermelde categorieën.

De aanvrager mag niet verblijven in een woonzorgcentrum en geeft toestemming dat zijn gegevens mogen geraadpleegd worden.

Artikel 3.

De in aanmerking komende personen ontvangen € 60,00 per jaar. Na jaarlijkse controle door de OCMW-diensten wordt deze premie automatisch uitbetaald.

Artikel 4.

Deze aanvraag dient bij leven van de begunstigde te gebeuren. Indien de betrokkene na de aanvraag overlijdt, dan wordt het premiebedrag uitgekeerd aan de echtgeno(o)t(e) of nabestaanden.  

Artikel 5.

Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2026 en zal aan de bevolking kenbaar worden gemaakt.