Terug
Gepubliceerd op 16/06/2022

Agenda  Gemeenteraad

ma 27/06/2022 - 20:00 Raadzaal

BERICHT AAN DE BEVOLKING.

Bekendmaking agenda Gemeenteraad

De voorzitter van de raad maakt hierbij de agenda van de gemeenteraadszitting «van» bekend aan de bevolking.
Locatie: raadzaal van het “Administratief Centrum Den Molencouter” Dorpsstraat 7, 3450 Geetbets.

  • Openbaar

    • Notulen

      • Goedkeuring notulen en zittingsverslag van 30 mei 2022.

        De notulen en het zittingsverslag werden samen met de dagorde aan de leden van de gemeenteraad bezorgd. Als er hierover geen opmerkingen zijn, kunnen deze goedgekeurd worden.

        Voorstel van beslissing:

        De notulen en het zittingsverslag goed te keuren.

    • Algemene financiering

      • Jaarrekening 2021 - Vaststelling deel gemeente

        De jaarrekening bestaat uit een beleidsnota, een financiële nota, een samenvatting van de algemene rekeningen en een toelichting.

        De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

        De gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn hebben een geïntegreerde jaarrekening, maar hebben hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel de raad voor maatschappelijk welzijn als de gemeenteraad moet eerst zijn eigen deel van de jaarrekening vaststellen.  Daarna kan de gemeenteraad het deel van de jaarrekening dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de jaarrekening in zijn geheel definitief is vastgesteld.

        Voorstel van beslissing:

        De jaarrekening 2021 van de gemeente en haar OCMW eindigt met een budgettair resultaat van het boekjaar ten bedrage van € 1.651.610,00, het beschikbaar budgettair resultaat € 2.595.925,00 en de autofinancieringsmarge € 1.999.535,00.

        De raad voor maatschappelijk welzijn stelt zijn deel van de jaarrekening over het boekjaar 2021 vast.

      • Jaarrekening 2021 - Goedkeuring deel OCMW en definitieve vaststelling jaarrekening 2021 in zijn geheel.

        De jaarrekening bestaat uit een beleidsnota, een financiële nota, een samenvatting van de algemene rekeningen en een toelichting.

        De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

        De gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn hebben een geïntegreerde jaarrekening, maar hebben hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel de raad voor maatschappelijk welzijn als de gemeenteraad moet eerst zijn eigen deel van de jaarrekening vaststellen.  Daarna kan de gemeenteraad het deel van de jaarrekening dar de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de jaarrekening in zijn geheel definitief is vastgesteld.

    • Omgeving

      • Wonen

        • Advies omtrent de te vormen woonmaatschappij in het werkingsgebied Oost-Brabant-Oost.

          De gemeente moet een advies geven omtrent de te vormen woonmaatschappij in het werkingsgebied Oost-Brabant-Oost.

      • Patrimonium

        • Speelweefsel: ontwerp nieuwe speelruimte: Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

          Speelweefsel, ontwerp nieuwe speelruimte

      • Milieu

        • Inzameling papier/karton door middel van containers

          In het verleden werd er beslist om nog niet in te stappen in het project van EcoWerf om papier en karton in te zamelen via containers. EcoWerf vraagt nu of de gemeente vanaf 2023 wel wenst in te stappen in het project.

          Het college van burgemeester en schepenen heeft aangegeven dat het vanaf 2023 went deel te nemen aan het project ‘inzameling van papier en karton in minicontainers’ zoals voorgesteld door EcoWerf.

          Voorstel van beslissing:

          De gemeenteraad keurt de inzameling van papier en karton in minicontainers zoals voorgesteld wordt door EcoWerf goed.

          EcoWerf wordt van deze beslissing in kennis gesteld.


        • Motie betreffende het akkoord over de Programmatische Aanpak Stikstof en de impact daarvan op de landbouwsector.

          In vergadering van 30 mei werd beslist om het ontwerp van motie voor advies voor te leggen aan de landbouwraad en overleg te plegen met de gemeenten Kortenaken, Linter en Zoutleeuw om het vervolgens te behandelen in de gemeenteraad.

          Aan de landbouwraad en de milieu-adviesraad werd advies gevraagd op 14 juni 2022.

          Voorstel van beslissing:

          In het advies van de gemeente op het PAS ontwerpakkoord volgende opmerkingen op te nemen:

          • Er zou meer rekening gehouden moeten worden met wetenschappelijke inzichten zowel bij het bepalen van normen, de opmaak van het ontwerpakkoord, voor innovatieve technieken in de uitvoering van de wetgeving alsook voor toekomstige aanpassingen van de wetgeving.
          • De sociaal/economische impact van het ontwerpakkoord dient beter onderzocht te worden. Specifiek inzake NER maar ook in het algemeen bij de getroffen bedrijven en hun toeleveranciers.
          • “Natuurlijke” afbouw van activiteiten wegens pensionering of vrijwillige stopzetting wordt niet in rekening gebracht. Deze afbouw zou ook in rekening gebracht moeten worden.
          • De globale impact van het ontwerpakkoord is onvoldoende duidelijk. Producten die geïmporteerd moeten worden hebben globaal gezien mogelijks een zwaardere impact op natuur.
          • Niet enkel de landbouw is verantwoordelijk. Een grote hoeveelheid van de stikstofdepositie is afkomstig van het buitenland (42,8%). Wordt er voldoende rekening gehouden met de impact van de milderende maatregelen in het buitenland? Ook andere sectoren zoals de industrie dienen voldoende bij te dragen aan de reductiedoelstellingen.
          • Voor kleinschalige bedrijven zijn de vereiste investeringen te groot, waardoor net deze bedrijven mogelijks gaan verdwijnen.
          • Voor, jonge, landbouwers moeten voldoende toekomstperspectieven, zekerheid en tijd geboden worden om de transitie te kunnen maken en zo een leefbaar bedrijven te kunnen leiden.
          • Aanvullend op wetgeving moet er meer controle op de effectieve uitstoot van bedrijven zijn.
          • Er dient een onderscheid te blijven tussen Natura 2000 gebieden en VEN-gebieden.
    • Algemeen beleid

      • Organieke regelgeving

        • Organisatiebeheersing: rapport 2021

          Het decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat er voor gemeente en OCMW Geetbets in een systeem van organisatiebeheersing dient voorzien te worden. Organisatiebeheersing staat voor het geheel van maatregelen (beheersmaatregelen) om een redelijke zekerheid te bekomen over:

          • doet de organisatie de juiste dingen (= effectiviteit)
          • doet de organisatie die dingen juist (= integriteit, kwaliteit en efficiëntie).

          De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de respectievelijk raden over de aanpak van organisatiebeheersing in de beide besturen.

          Een rapport 2021werd opgesteld en als bijlage aan dit agendapunt toegevoegd.

          Hierin wordt het wettelijk kader geschetst en toelichting gegeven over de manier waarop organisatiebeheersing vorm heeft gekregen in onze organisatie. We blikken terug op de realisaties in 2021. Tevens brengen we in kaart waar we in 2022 op vlak van organisatiebeheersing op wensen in te zetten.

      • Intergemeentelijke samenwerking

        • Algemene vergadering Gemeentelijke Holding NV in vereffening van 29 juni 2022

          De algemene vergadering van Gemeentelijke Holding wordt gehouden op 29 juni 2022 met volgende punten op de agenda:

          1. Bespreking van de werkzaamheden van de vereffenaars over het boekjaar 2021

          2. Bespreking van het jaarverslag van de vereffenaars over het boekjaar 2021 inclusief beschrijving van de vooruitgang van de vereffening en redenen waarom de vereffening nog niet kon worden afgesloten

          4. Bespreking van het verslag van de commissaris over de jaarrekening over het boekjaar 2021

          5. Voorstelling van de vereffenaars tot benoeming van een commissaris

          6. Stemming over de benoeming van de commissaris

          7. Vraagstelling

      • ICT

        • Toetreding tot de dienstverlenende vereniging Cipal.

          Ten gevolge de beslissing van Fluvius om de activiteit FluviusCenter niet langer als kerntaak te behoude, keurde de gemeenteraad in vergadering van 25 oktober 2021 de intrekking van de beheersoverdracht voor de FluviusCenter activiteit en bijgevolg de herroeping van de aansluiting bij de opdrachthoudende vereniging PBE voor de activiteit FluviusCenter goed.

          Er kan toegetreden worden tot de dienstverlenende vereniging Cipal (“Cipal”), waardoor er kan gebruikt gemaakt worden van het datacenter van Cipal dv en de migratie van het datacenter van Fluvius naar het datacenter van Cipal dv kan gebeuren.

        • Dienstverlenende vereniging Cipal - aanduiding vertegenwoordiger algemene vergadering.

          Voor de algemene vergadering van Cipal dv voor de resterende duur van de legislatuur dient er een effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger aangeduid te worden.

          Voorgedragen wordt als effectieve: Roland Strouven, schepen van ICT en plaatsvervanger Tony Jacobs, gemeenteraadslid.

          Voorstel van beslissing:

          Schepen Roland Strouven aan te duiden als effectieve en Tony Jacobs als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Cipal dv voor de resterende duur van de legislatuur.

    • Vragen en antwoorden

      • Vragen en Antwoorden.

  • Besloten

    • Algemeen beleid

      • Personeel

        • Financieel directeur - aanstelling

          De bevorderingsprocedure voor de vervanging van de financieel directeur werd afgerond.

          Er is 1 geslaagde kandidaat: Wim Compernolle.

          Voorstel van beslissing:

          De heer Wim Compernolle aan te stellen als financieel directeur.

Namens Gemeenteraad,

Herman Stiers
Algemeen directeur

Kris Swinnen
Voorzitter van de raad