De gemeenteraad
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 30 januari 2023 dienen te worden goedgekeurd.
De ontwerpnotulen en zittingsverslag werden met de dagorde van de gemeenteraad meegestuurd.
Indien er geen opmerkingen gemaakt worden, kunnen de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 30 januari 2023 goed te keuren.
De gemeenteraad
Op 27 september 2022 werd het dossier volledig en ontvankelijk verklaard. Op 7 oktober 2022 werd een openbaar onderzoek gestart. Tijdens het openbaar onderzoek van 7 oktober 2022 tot en met 5 november 2022 werden geen bezwaren ingediend die betrekking hebben op het wegenisdossier of in verband kunnen gebracht worden met de beoordelingsgronden opgesomd in art. 3,4 en desgevallend art. 6 van het Decreet houdende Gemeentewegen van 3 mei 2019.
Het projectgebied bevindt zich in woongebied met landelijk karakter volgens het KB van 24 maart 1978 goedgekeurd gewestplan Tienen – Landen.
De aanvraag voorziet het creëren van in totaal 7 loten, waarvan 6 loten bestemd voor halfopen bebouwing. De aanvraag voorziet een lot 7 met een oppervlakte van 58ca dat wordt overgedragen aan de gemeente Geetbets om te worden opgenomen in het openbaar domein. Dit betreft een deel van lot Afd. 1 sectie E perceel 512A.
De werken bevinden zich in woongebied met landelijk karakter en zijn in overeenstemming met de gewestplanbestemming.
Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning voorziet dat de bevoegde overheid lasten kan verbinden aan een omgevingsvergunning voor de verwezenlijking van ruimten voor openbaar nut en infrastructuur met het oog op een verbetering van de mobiliteit op kosten van de vergunninghouder. Om bovenstaande redenen stelt het college aan de gemeenteraad voor om deze gratis grondafstand van de aanvrager aan het gemeentebestuur goed te keuren.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing voor de gratis grondafstand goed voor de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer OMV_2022108677- referentie gemeente OMV_2022_00085_VK, ingediend op 11 augustus 2022, voor het verkavelen voor 6 loten bestemd voor halfopen bebouwing.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 3
Tegen deze beslissing kan binnen een termijn van 30 dagen een opschortend administratief beroep ingesteld worden bij de Vlaamse Overheid, overeenkomstig art. 24 en 25 van het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019.
Artikel 4
Op onderhavig besluit zijn de bepalingen van het algemeen bestuurlijk toezicht, opgenomen in het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen van toepassing.
De gemeenteraad
Op 25 november 2022 werd het dossier volledig en ontvankelijk verklaard. Op 2 december 2022 werd een openbaar onderzoek gestart. Tijdens het openbaar onderzoek van 2 december 2022 tot en met 31 december 2022 werden geen bezwaren ingediend die betrekking hebben op het wegenisdossier of in verband kunnen gebracht worden met de beoordelingsgronden opgesomd in art. 3,4 en desgevallend art. 6 van het Decreet houdende Gemeentewegen van 3 mei 2019.
Het projectgebied bevindt zich in woongebied met landelijk karakter volgens het KB van 24 maart 1978 goedgekeurd gewestplan Tienen – Landen.
De aanvraag voorziet het creëren van in totaal 3 loten, waarvan één bijkomend lot (lot 1) bestemd voor open bebouwing. Lot 2 betreft het lot met de bestaande vrijstaande eengezinswoning en wordt uitgesloten uit de verkaveling. De aanvraag voorziet een lot 3 met een oppervlakte van 20ca dat wordt overgedragen aan de gemeente Geetbets om te worden opgenomen in het openbaar domein. Dit betreft een deel van lot Afd. 3 sectie A perceel 75R5.
De werken bevinden zich in woongebied met landelijk karakter en zijn in overeenstemming met de gewestplanbestemming.
Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning voorziet dat de bevoegde overheid lasten kan verbinden aan een omgevingsvergunning voor de verwezenlijking van ruimten voor openbaar nut en infrastructuur met het oog op een verbetering van de mobiliteit op kosten van de vergunninghouder. Om bovenstaande redenen stelt het college aan de gemeenteraad voor om deze gratis grondafstand van de aanvrager aan het gemeentebestuur goed te keuren.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing voor de gratis grondafstand goed voor de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer OMV_2022144942- referentie gemeente OMV_2022_00128_VK, ingediend op 29 oktober 2022, voor het verkavelen voor één lot bestemd voor open bebouwing.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 3
Tegen deze beslissing kan binnen een termijn van 30 dagen een opschortend administratief beroep ingesteld worden bij de Vlaamse Overheid, overeenkomstig art. 24 en 25 van het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019.
Artikel 4
Op onderhavig besluit zijn de bepalingen van het algemeen bestuurlijk toezicht, opgenomen in het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen van toepassing.
De gemeenteraad
In het kader van het Leader-project "Site Grazen" dient de parking, de binnenplaats en de voortuin te worden aangelegd. De opdracht "Site Grazen: aanleg parking en buitenruimte" werd op 11 oktober 2022 gegund aan Lummense Wegenbouw nv. De technische dienst stuurde een offertevraag uit voor de uitvoering van enkele hiaten in de meetstaat van de initiële opdracht.
Tijdens de opstartvergadering werd besproken dat, aangezien het Buurthuis in overstromingsgevoelig gebied ligt, het aangeraden is extra voorzieningen voor drainage te treffen. Ook zal de rijbaan, waar deze aansluit tegen de nieuwe boordstenen, worden gefatsoeneerd. Tot slot werd voorgesteld om de voorbereidende werken voor Fluvius, ten laste van de gemeente, uit te besteden aan de aannemer.
Zie offerte 2023/GEE/OA/035
De meerwerken bedragen € 50.121,53 excl. btw of € 60.647,05 incl. 21% btw.
In totaliteit bedraagt de aannemingssom, exclusief eventuele bijkomende onvoorziene posten, € 139.975,40 excl. btw of € 169.370,23 incl. 21% btw.
Aangezien de meerwerken meer dan 15 % van het gunningsbedrag bedragen, dienen deze door de gemeenteraad te worden goedgekeurd.
De meerwerken voor een bedrag € 50.121,53 excl. btw of € 60.647,05 incl. 21% btw. door Lummense Wegenbouw nv, Dellestraat 8 te 3560 Lummen goed te keuren.
De aannemingssom bedraagt dan in totaal: € 139.975,40 excl. btw of € 169.370,23 incl. 21% btw.
De gemeenteraad
Zwerfvuil en sluikstorten veroorzaken niet alleen ergernis. Het is ook duur. De opruim van het zwerfvuil kost jaarlijks miljoenen euro’s. In Vlaanderen gaat het over duizenden tonnen afval per jaar. EcoWerf wil daarom sterker inzetten op de openbare netheid en haar besturen op (middel)lange termijn structureel ondersteunen bij de aanpak van zwerfvuil en sluikstort. Er werd een samenwerkingsprotocol opgesteld voor een overeenkomst databeheer en –verwerking voor tijdelijke vaste camera’s aan glasbolsites. In het samenwerkingsprotocol is er sprake van de plaatsing van camera’s op niet-besloten en besloten plaatsen op het openbaar domein, meer bepaald aan glasbolsites en andere gevoelige sluikstort-hotspots. De ‘hotspots’ voor sluikstort worden op basis van metingen, ervaringen en getuigenissen met de gemeente in kaart gebracht en op basis daarvan worden de camera’s ingezet (zie: samenwerkingsprotocol). De dienstverlening sluikstortcamera’s kan enkel uitgevoerd worden mits het verkrijgen/inzetten van de nodige middelen.
Uit de bevraging van EcoWerf aan het college van burgemeester en schepen (beslissing om in te stappen op 12 oktober 2021) blijkt verder het volgende:
De werkingsbijdrage bedraagt € 0,38 /inwoner/jaar. Deze bijdrage is berekend op de inzet van 1 camera per 100.000 inwoners. De kostprijs voor het project zal per cyclus van 3 jaar met de deelnemende vennoten worden afgerekend. Na het 2de jaar zal een nieuwe rondvraag gedaan worden of de termijn verlengd mag worden met 3 jaar. Voor Geetbets komt het basisbedrag op € 2.349,54, voor in totaal 19 filmdagen. Extra filmdagen kunnen verkregen worden à rato van de dagprijs, indien de planning het toelaat. Voor de gemeente is het voorlopig moeilijk in te schatten of de 19 filmdagen gaan volstaan. De milieuadviesraad heeft in het verleden reeds gevraagd aan het bestuur om handhaving via een camerasysteem op te starten voor zwerfvuil/sluikstort delicten.
In het licht van de antwoorden van de gemeentevennoten investeerde EcoWerf in mobiele camerasystemen die ingezet kunnen worden op hotspots in de gemeente.
EcoWerf staat in voor de camera’s en treedt op als verwerker van de beelden en zal o.a. instaan voor:
De afspraken hieromtrent tussen lokaal bestuur, politiezone en afvalintercommunale worden verankerd in een overeenkomt (samenwerkingsprotocol).
De beelden worden ter plaatse opgenomen en retroactief bekeken door EcoWerf.
Ze worden bewaard voor de termijn van één maand. Indien ze bijdrage leveren tot het bewijzen van een misdrijf of van schade of tot het identificeren van een dader, een ordeverstoorder, een getuige of een slachtoffer worden ze overgemaakt aan de politiezone.
EcoWerf en de gemeente Geetbets hebben een aanvraag gedaan en aansluiting verkregen bij de beraadslaging FO nr. 18/2015 waardoor EcoWerf toegang heeft tot de Kruispuntbank van de voertuigen waardoor een nummerplaat geïdentificeerd kan worden zonder tussenkomst van de politiezone.
De korpschef verleende voor de bewakingscamera’s een positief advies op 24 oktober 2022.
Er werd een data protection impact assessment uitgevoerd door de data protection officer van VERA. Er werd een positief advies afgeleverd op 9 november 2022, aangezien de proportionaliteit werd bewezen en de camera’s als een zeer doeltreffend medium worden beschouwd om de stijgende problematiek aan te pakken. Er werd geadviseerd dat wanneer de problematiek terug van de baan is, dat de camera’s best na een periode terug worden verwijderd, die periode wordt best op voorhand vastgelegd via de gemeenteraad.
Het samenwerkingsprotocol werd reeds door de hoofdcommissaris van de politiezone Hageland, Luc Liboton, voorzitter van EcoWerf, Rudi Beeken en de algemeen directeur van EcoWerf, Jonathan De Witte ondertekend.
Zoals voorzien in artikel 5,§ 2 van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s dient de gemeenteraad van de betrokken gemeente een positief advies te formuleren.
Artikel 1.
De gemeenteraad geeft een positief advies betreffende de plaatsing van de tijdelijke vaste camera’s op glasbolsites en andere sluikstorthotspots door de afvalintercommunale EcoWerf.
Artikel 2.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst (samenwerkingsprotocol) met de afvalintercommunale EcoWerf en de politiezone inzake het plaatsen en gebruiken van de tijdelijke vaste camera’s goed. Er wordt niet ingestapt in het coachingstraject.
Artikel 3
De beslissing wordt ter kennis gebracht van EcoWerf.
De gemeenteraad
Het agendapunt werd in vergadering van 30 januari 2023 verplaatst naar de gemeenteraad van heden.
Om de veiligheid te verhogen en om aan te tonen dat er geen plaats is voor discriminatie in onze gemeente vraagt cd&v om de oversteekplaats aan het Stationsplein om te vormen naar een regenboogzebrapad.
De boodschap van het regenboogzebrapad is dat eenieder welkom is, ongeacht diens seksuele geaardheid of genderidentiteit.
Omdat het jeugdhuis en de wekelijkse markt vlakbij gelegen zijn, is de locatie aan het Stationsplein de ideale plek om het zebrapad extra in de kijker te zetten.
In vergadering van 30 januari 2023 werd gesteld dat er onzekerheid was over de juridische correctheid en dat er advies gevraagd werd aan de VVSG.
Het advies werd ontvangen op 1 februari 2023 en luidt als volgt:
Beste schepen,
Wellicht te laat, maar door aaneensluitende 'vergaderitis' gisteren kom ik nu pas tot uw vraag.
Op basis van de - summiere - bepalingen in het reglement voor de wegbeheerder (plaatsingsvoorwaarden), in de wegcode en in het verdrag van Wenen, lijkt ons (en niet alleen ons) een regenboogzebrapad correct.
Over de ondergrond tussen de witte banden wordt niets bepaald. Als die bijvoorbeeld uit verschillende kleurschakeringen van klinkers zou bestaan, zou dat in principe ook kunnen. En dus, lijkt ons, ook ingeval van verschillende regenboogkleuren.
Kortom, een regenboog-zebrapad lijkt ons te kunnen als
Ook op gewestwegen wordt het sporadisch toegepast, ondanks een behoedzame interpretatie van AWV.
Ook de FOD Mobiliteit ziet geen juridische problemen.
Over accentuering of onduidelijkheid lopen de meningen uiteen: van onduidelijkheid dat het om een zebrapad gaat, tot de mening dat dit net extra nadruk legt op de oversteekplaats.
Misschien is het niet overal aangewezen, en afhankelijk van de plaatsgesteldheid: een schoolomgeving in een verblijfsgebied is iets anders dan een drukke gewestweg.
Maar ik heb ook nog nergens onderzoek gevonden dat zou aantonen dat dergelijke oversteekplaatsen gevaarlijker zouden zijn of minder begrepen zouden worden door bestuurders.
Ik hoop dat ik u hiermee alsnog voldoende verder heb kunnen helpen.
Met vriendelijke groeten,
Erwin Debruyne
Team Omgeving
Het advies is gunstig dus kan de oversteekplaats aan het Stationsplein omgevormd worden naar een regenboogzebrapad .
Het omvormen van de oversteekplaats aan het Stationsplein naar een regenboogzebrapad goed te keuren.
Namens Gemeenteraad,
Herman Stiers
Algemeen directeur
Kris Swinnen
Voorzitter van de raad