Terug
Gepubliceerd op 17/03/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 27/02/2023 - 20:15 Raadzaal
Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
Jo Roggen, Burgemeester
Nadia Najem, Elke Allard, schepenen
Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Rita Soetaerts, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, gemeenteraadsleden
Herman Stiers, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Chris Jamar, Roland Strouven, schepenen
Kevin Huybrechts, Stijn Doms, gemeenteraadsleden
  • Openbaar

    • Notulen

      • Goedkeuring notulen en zittingsverslag van 30 januari 2023.

        Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
        Jo Roggen, Burgemeester
        Nadia Najem, Elke Allard, schepenen
        Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Rita Soetaerts, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, gemeenteraadsleden
        Herman Stiers, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Chris Jamar, Roland Strouven, schepenen
        Kevin Huybrechts, Stijn Doms, gemeenteraadsleden

        De gemeenteraad

        Juridische basis
        1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 32.
        Voorgaande
        1. De vergadering van de gemeenteraad van 30 januari 2023.
        Probleemstelling

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 30 januari 2023 dienen te worden goedgekeurd.

        Motivering

        De ontwerpnotulen en zittingsverslag werden met de dagorde van de gemeenteraad meegestuurd.

        Indien er geen opmerkingen gemaakt worden, kunnen de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Nadia Najem, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Rita Soetaerts, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, Herman Stiers
        Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Nadia Najem, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Rita Soetaerts, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 30 januari 2023 goed te keuren.

    • Omgeving

      • Ruimtelijke ordening

        • Beslissing over een omgevingsvergunning met gratis grondafstand voor het verkavelen van een perceel voor het creëren van 6 loten in halfopen bebouwing, referentie omgevingsloket OMV_2022108677- referentie gemeente OMV_2022_00085_VK

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Nadia Najem, Elke Allard, schepenen
          Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Rita Soetaerts, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Chris Jamar, Roland Strouven, schepenen
          Kevin Huybrechts, Stijn Doms, gemeenteraadsleden

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 40 en 41
          2. Het gemeentewegendecreet, inzonderheid artikel 42
          3. Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, art. 75, 76 en 77 met betrekking tot lasten verbonden aan een omgevingsvergunning.
          Voorgaande
          1. Aanvraag omgevingsvergunning OMV_2022108677 op 11 augustus ingediend door Dhr. Pirard Stefan.
          2. Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 7 oktober 2022 tot en met 5 november 2022. Er werd één bezwaarschrift ingediend.
          3. Op 7 oktober 2022 werd een voorwaardelijk gunstig advies ontvangen van de Watergroep
          4. Op 10 oktober 2022 werd een voorwaardelijk gunstig advies ontvangen van Fluvius.
          5. Op 28 november 2022 werd een voorwaardelijk gunstig advies ontvangen van de Watering van de Grote Gete.
          Probleemstelling

          Op 27 september 2022 werd het dossier volledig en ontvankelijk verklaard. Op 7 oktober 2022 werd een openbaar onderzoek gestart. Tijdens het openbaar onderzoek van 7 oktober 2022 tot en met 5 november 2022 werden geen bezwaren ingediend die betrekking hebben op het wegenisdossier of in verband kunnen gebracht worden met de beoordelingsgronden opgesomd in art. 3,4 en desgevallend art. 6 van het Decreet houdende Gemeentewegen van 3 mei 2019.

          Het projectgebied bevindt zich in woongebied met landelijk karakter volgens het KB van 24 maart 1978 goedgekeurd gewestplan Tienen – Landen.

          De aanvraag voorziet het creëren van in totaal 7 loten, waarvan 6 loten bestemd voor halfopen bebouwing. De aanvraag voorziet een lot 7 met een oppervlakte van 58ca dat wordt overgedragen aan de gemeente Geetbets om te worden opgenomen in het openbaar domein. Dit betreft een deel van lot Afd. 1 sectie E perceel 512A.

          Motivering

          De werken bevinden zich in woongebied met landelijk karakter en zijn in overeenstemming met de gewestplanbestemming.

          Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning voorziet dat de bevoegde overheid lasten kan verbinden aan een omgevingsvergunning voor de verwezenlijking van ruimten voor openbaar nut en infrastructuur met het oog op een verbetering van de mobiliteit op kosten van de vergunninghouder. Om bovenstaande redenen stelt het college aan de gemeenteraad voor om deze gratis grondafstand van de aanvrager aan het gemeentebestuur goed te keuren.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Nadia Najem, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Rita Soetaerts, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Nadia Najem, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Rita Soetaerts, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1

          De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing voor de gratis grondafstand goed voor de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer OMV_2022108677- referentie gemeente OMV_2022_00085_VK, ingediend op 11 augustus 2022, voor het verkavelen voor 6 loten bestemd voor halfopen bebouwing.

          Artikel 2

          Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit.

          Artikel 3

          Tegen deze beslissing kan binnen een termijn van 30 dagen een opschortend administratief beroep ingesteld worden bij de Vlaamse Overheid, overeenkomstig art. 24 en 25 van het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019.

          Artikel 4

          Op onderhavig besluit zijn de bepalingen van het algemeen bestuurlijk toezicht, opgenomen in het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen van toepassing.

        • Beslissing over een omgevingsvergunning met gratis grondafstand voor het verkavelen van een perceel voor het creëren van 1 lot in open bebouwing, referentie omgevingsloket OMV_2022144942- referentie gemeente OMV_2022_00128_VK

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Nadia Najem, Elke Allard, schepenen
          Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Rita Soetaerts, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Chris Jamar, Roland Strouven, schepenen
          Kevin Huybrechts, Stijn Doms, gemeenteraadsleden

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 40 en 41
          2. Het gemeentewegendecreet, inzonderheid artikel 42
          3. Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, art. 75, 76 en 77 met betrekking tot lasten verbonden aan een omgevingsvergunning.
          Voorgaande
          1. Aanvraag omgevingsvergunning OMV_2022144942 op 29 oktober 2022 ingediend door Dhr. Michels Paul.
          2. Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 2 december 2022 tot en met 31 december 2022. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
          3. Op 28 november 2022 werd een voorwaardelijk gunstig advies ontvangen van de Watergroep
          4. Op 1 december 2022 werd een voorwaardelijk gunstig advies ontvangen van Fluvius.
          Probleemstelling

          Op 25 november 2022 werd het dossier volledig en ontvankelijk verklaard. Op 2 december 2022 werd een openbaar onderzoek gestart. Tijdens het openbaar onderzoek van 2 december 2022 tot en met 31 december 2022 werden geen bezwaren ingediend die betrekking hebben op het wegenisdossier of in verband kunnen gebracht worden met de beoordelingsgronden opgesomd in art. 3,4 en desgevallend art. 6 van het Decreet houdende Gemeentewegen van 3 mei 2019.

          Het projectgebied bevindt zich in woongebied met landelijk karakter volgens het KB van 24 maart 1978 goedgekeurd gewestplan Tienen – Landen.

          De aanvraag voorziet het creëren van in totaal 3 loten, waarvan één bijkomend lot (lot 1) bestemd voor open bebouwing. Lot 2 betreft het lot met de bestaande vrijstaande eengezinswoning en wordt uitgesloten uit de verkaveling. De aanvraag voorziet een lot 3 met een oppervlakte van 20ca dat wordt overgedragen aan de gemeente Geetbets om te worden opgenomen in het openbaar domein. Dit betreft een deel van lot Afd. 3 sectie A perceel 75R5.

          Motivering

          De werken bevinden zich in woongebied met landelijk karakter en zijn in overeenstemming met de gewestplanbestemming.

          Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning voorziet dat de bevoegde overheid lasten kan verbinden aan een omgevingsvergunning voor de verwezenlijking van ruimten voor openbaar nut en infrastructuur met het oog op een verbetering van de mobiliteit op kosten van de vergunninghouder. Om bovenstaande redenen stelt het college aan de gemeenteraad voor om deze gratis grondafstand van de aanvrager aan het gemeentebestuur goed te keuren.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Nadia Najem, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Rita Soetaerts, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Nadia Najem, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Rita Soetaerts, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1

          De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing voor de gratis grondafstand goed voor de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer OMV_2022144942- referentie gemeente OMV_2022_00128_VK, ingediend op 29 oktober 2022, voor het verkavelen voor één lot bestemd voor open bebouwing.

          Artikel 2

          Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit.

          Artikel 3

          Tegen deze beslissing kan binnen een termijn van 30 dagen een opschortend administratief beroep ingesteld worden bij de Vlaamse Overheid, overeenkomstig art. 24 en 25 van het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019.

          Artikel 4

          Op onderhavig besluit zijn de bepalingen van het algemeen bestuurlijk toezicht, opgenomen in het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen van toepassing.

      • Patrimonium

        • Site Grazen: aanleg parking en buitenruimte - goedkeuring meerwerken

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Nadia Najem, Elke Allard, schepenen
          Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Rita Soetaerts, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Chris Jamar, Roland Strouven, schepenen
          Kevin Huybrechts, Stijn Doms, gemeenteraadsleden

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          2. De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
          3. Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
          4. Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
          5. De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          6. De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
          7. Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          8. Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
          Voorgaande
          1. De gemeenteraadsbeslissing van 27 juni 2016 houdende “Overeenkomst gebruik buurthuis Grazen – verlenging”.
          2. De projectoproep Leader Hageland+ programma.
          3. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 9 juli 2019 houdende “Conceptnota jeugd- en culturele site Grazen – goedkeuring aanvraag Leadersubsidie”.
          4. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 9 juli 2019 houdende “Site Grazen schets en raming van de keuken en sanitaire blok leader subsidie”.
          5. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 september 2019 houdende “Site Grazen: Principieel akkoord tot verwerven van het buurthuis Grazen d.m.v. een erfpachtovereenkomst.
          6. De brief van Leader Hageland+ van 27 januari 2020 houdende “Goedkeuring van uw project “keuken en sanitaire blik site Grazen”.
          7. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 11 februari 2020 houdende “Site Grazen: feedback leadersubsidieaanvraag en inname aantal standpunten”.
          8. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 maart 2020 houdende “Site Grazen, aanstelling architect voor ontwerp toiletgebouw met aanliggende keuken: goedkeuring lastvoorwaarden, gunningswijze en aan te schrijven bedrijven”.
          9. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12 mei 2020 houdende “Site Grazen: ontwerp van een nieuw sanitair blok met naastliggende professionele keuken": gunning van de opdracht”.
          10. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 2 juni 2020 houdende “Aanstellen landmeter voor naastliggende percelen site Grazen”.
          11. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 14 juli 2020 houdende “Site Grazen: ontwerp van een nieuw sanitair blok met naastliggende professionele keuken": stand van zaken op 10 juli 2020”.
          12. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 28 juli 2020 houdende “Site Grazen: principebeslissing voor de aankoop van twee percelen grond naast 'Buurthuis Grazen”.'
          13. De gemeenteraadsbeslissing van 26 oktober 2020 houdende Sluiten van een erfpachtovereenkomst voor het buurthuis Grazen in functie van de ontwikkeling site Grazen”.
          14. De gemeenteraadsbeslissing van 26 oktober 2020 houdende "Aankoop van percelen in het kader van het project Site Grazen”.
          15. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 15 december 2020 houdende “Site Grazen: Opmaak definitieve conceptschets”.
          16. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 2 februari 2021 houdende “Site Grazen: ontwerp met bijbehorende raming van keuken en sanitaire blok”.
          17. De gemeenteraadsbeslissing van 22 februari 2021 houdende “Site Grazen – goedkeuring aankoop naastliggende percelen”.
          18. De gemeenteraadsbeslissing van 22 februari 2021 houdende “Site Grazen – aanvang werkzaamheden bouw keuken en sanitaire blok”.
          19. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 22 juni 2021 houdende “Site Grazen: Verslag vergadering dd. 27 mei 2021”.
          20. De gemeenteraadsbeslissing van 28 juni 2021 houdende “Site Grazen: Goedkeuring bestek, meetstaat, raming en plannen”.
          21. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 28 juni 2021 houdende “Site Grazen: verplaatsen MS-cabine door Fluvius - Goedkeuring offerte”.
          22. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 juli 2021 houdende “Site Grazen: Nieuwe aansluiting aardgas & wijziging aansluiting elektriciteit - Goedkeuring offerte”.
          23. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 oktober 2021 houdende “Site Grazen: Goedkeuring gunning”.
          24. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 30 november 2021 houdende “Site Grazen: Aankoop bouwmaterialen werken in eigen beheer - Gunning".
          25. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21 december 2021 houdende “Site Grazen: Wijziging inplantingsniveaus - goedkeuring".
          26. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 29 maart 2022 houdende “Site Grazen: Keuze bekledingsplanchetten".
          27. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 mei 2022 houdende “Site Grazen: “Meerwerken sanitair – Goedkeuring”.
          28. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 mei 2022 houdende “Site Grazen: Meerwerken verwarming cafetaria – Goedkeuring”.
          29. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12 juli 2022 houdende “Site Grazen: Keuze vloerafwerking cafetaria – Goedkeuring”.
          30. De gemeenteraadsbeslissing van 25 augustus 2022 houdende “Site Grazen - aanleg parking en buitenruimte: goedkeuring bestek, raming en plaatsingsprocedure”.
          31. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 25 augustus 2022 houdende “Site Grazen - aanleg parking en buitenruimte: goedkeuring aan te schrijven firma's”.
          32. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 september 2022 houdende “Site Grazen: chapewerken - Goedkeuring Offerte”.
          33. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 september 2022 houdende “Site Grazen: Openbare verlichting parking - Goedkeuring offerte Fluvius”.
          34. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 september 2022 houdende “Site Grazen: dakwerken kleedkamer en berging: goedkeuring”.
          35. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 11 oktober 2022 houdende “Site Grazen: aanleg parking en buitenruimte: gunning”.
          36. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18 oktober 2022 houdende "Site Grazen: Keuze vloerafwerking zone podium – Goedkeuring".
          37. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18 oktober 2022 houdende " Site Grazen: Plaatsen ondergrondse glasbollen - Goedkeuring offerte".
          38. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 december 2022 houdende “Site Grazen: Openbare verlichting parking – Goedkeuring offerte Fluvius (aangepast)”.
          39. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 7 februari 2023 houdende"Site Grazen: aanleg parking en buitenruimte - Meerwerken: Goedkeuring"
          Probleemstelling

          In het kader van het Leader-project "Site Grazen" dient de parking, de binnenplaats en de voortuin te worden aangelegd. De opdracht "Site Grazen: aanleg parking en buitenruimte" werd op 11 oktober 2022 gegund aan Lummense Wegenbouw nv. De technische dienst stuurde een offertevraag uit voor de uitvoering van enkele hiaten in de meetstaat van de initiële opdracht.

          Motivering

          Tijdens de opstartvergadering werd besproken dat, aangezien het Buurthuis in overstromingsgevoelig gebied ligt, het aangeraden is extra voorzieningen voor drainage te treffen. Ook zal de rijbaan, waar deze aansluit tegen de nieuwe boordstenen, worden gefatsoeneerd. Tot slot werd voorgesteld om de voorbereidende werken voor Fluvius, ten laste van de gemeente, uit te besteden aan de aannemer.
          Zie offerte 2023/GEE/OA/035

          • Realisatie sleuf en leveren en plaatsen van PVC koker voor de plaatsing van de OV-palen tegen het nagerekende bedrag van € 2.937,00 excl. btw of € 3.553,77 incl. 21% btw.
          • Aanwerken asfaltverharding tegen nieuw te plaatsen boordstenen tegen het nagerekende bedrag van € 3.600,00 excl. btw of € 4.356,00 incl. 21% btw.
          • Leveren en plaatsen +5 cm fundering in gebroken beton t.b.v. een verhoogde draagkracht van de verharding tegen het nagerekende bedrag van € 5.160,00 excl. btw of € 6.243,60 incl. 21% btw.
          • Leveren en plaatsen van kantstroken en drainage t.b.v. een bevordering van de afwatering van hemelwater op de parking tegen het nagerekende bedrag van € 10.895,00 excl. btw of € 13.182,95 incl. 21% btw.
          • Leveren en plaatsen van kalksteenslag tegen het nagerekende bedrag van € 945,00 excl. btw of € 1.143,45 incl. 21% btw.
          Aangezien RLZH instaat voor de aanplant van de plantvakken, maar niet het opvullen met teelaarde, werd gevraagd of deze post ook kon worden uitgevoerd door Lummens Wegenbouw nv. Hierop werd offerte 2023/GEE/OA/003 ingediend.
          • Leveren en plaatsen van teelaarde in alle plantvakken tegen het nagerekende bedrag van € 3.770,00 excl. btw of € 4.561,70 incl. 21% btw.
          Aangezien het aangewezen is om een afvoer van hemelwater te voorzien langs de achterzijde van het nieuwe gedeelte, werd gevraagd offerte over te maken voor het plaatsen en leveren van acodrains tegen de boordstenen rond het groenperk. Lummense Wegenbouw nv diende offerte 2023/GEE/OA/004 in.
          • Leveren en plaatsen van afvoergoten (incl. stut in schraal beton)tegen het nagerekende bedrag van € 3.476,00 excl. btw of € 4205,96 incl. 21% btw.
          Het initiële gunningsbedrag bedroeg: € 89.853,87 excl. btw of € 108.723,18 incl. 21% btw.

          De meerwerken bedragen € 50.121,53 excl. btw of € 60.647,05 incl. 21% btw.

          In totaliteit bedraagt de aannemingssom, exclusief eventuele bijkomende onvoorziene posten, € 139.975,40 excl. btw of € 169.370,23 incl. 21% btw.

          Aangezien de meerwerken meer dan 15 % van het gunningsbedrag bedragen, dienen deze door de gemeenteraad te worden goedgekeurd.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Nadia Najem, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Rita Soetaerts, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Nadia Najem, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Rita Soetaerts, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          De meerwerken voor een bedrag  € 50.121,53 excl. btw of € 60.647,05 incl. 21% btw. door Lummense Wegenbouw nv, Dellestraat 8 te 3560 Lummen goed te keuren.

          De aannemingssom bedraagt dan in totaal: € 139.975,40 excl. btw of € 169.370,23 incl. 21% btw.

      • Milieu

        • Plaatsing tijdelijke vaste camera’s door afvalintercommunale EcoWerf ter bestrijding van sluikstort en zwerfvuil aan glasbolsites en andere sluikstort-hotspots.

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Nadia Najem, Elke Allard, schepenen
          Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Rita Soetaerts, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Chris Jamar, Roland Strouven, schepenen
          Kevin Huybrechts, Stijn Doms, gemeenteraadsleden

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 40 en 41.
          2. Wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens en latere wijzigingen.
          3. Wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s en latere wijzigingen.
          4. Algemene Verordening Gegevensbescherming.
          5. Richtlijn (EU) 2016/680 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad.
          6. KB 10 februari 2008 (Koninklijk besluit tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt).
          7. KB 2 juli 2008 (Koninklijk besluit betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's).
          8. KB 21 augustus 2009 (Koninklijk  besluit  tot  wijziging  van  het koninklijk besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt).
          9. Ministeriële omzendbrief van 13 mei 2012 (Ministeriële omzendbrief  betreffende  de  wet  van 21  maart  2007  tot  regeling  van  de plaatsing     en     het     gebruik     van bewakingscamera’s, zoals gewijzigd door  de  wet  van  12  november  2009 (gecoördineerde versie –wijzigingen omzendbrief 13 mei 2011).
          10. KB 20 juli 2001 (Koninklijk besluit betreffende de inschrijving van voertuigen) artikel 6, § 2.
          Probleemstelling

          Zwerfvuil en sluikstorten veroorzaken niet alleen ergernis. Het is ook duur. De opruim van het zwerfvuil kost jaarlijks miljoenen euro’s. In Vlaanderen gaat het over duizenden tonnen afval per jaar. EcoWerf wil daarom sterker inzetten op de openbare netheid en haar besturen op (middel)lange termijn structureel ondersteunen bij de aanpak van zwerfvuil en sluikstort. Er werd een samenwerkingsprotocol opgesteld voor een overeenkomst databeheer en –verwerking voor tijdelijke vaste camera’s aan glasbolsites. In het samenwerkingsprotocol is er sprake van de plaatsing van camera’s op niet-besloten en besloten plaatsen op het openbaar domein, meer bepaald aan glasbolsites en andere gevoelige sluikstort-hotspots. De ‘hotspots’ voor sluikstort worden op basis van metingen, ervaringen en getuigenissen met de gemeente in kaart gebracht en op basis daarvan worden de camera’s ingezet (zie: samenwerkingsprotocol). De dienstverlening sluikstortcamera’s kan enkel uitgevoerd worden mits het verkrijgen/inzetten van de nodige middelen.

          Uit de bevraging van EcoWerf aan het college van burgemeester en schepen (beslissing om in te stappen op 12 oktober 2021) blijkt verder het volgende:

          De werkingsbijdrage bedraagt € 0,38 /inwoner/jaar. Deze bijdrage is berekend op de inzet van 1 camera per 100.000 inwoners. De kostprijs voor het project zal per cyclus van 3 jaar met de deelnemende vennoten worden afgerekend. Na het 2de jaar zal een nieuwe rondvraag gedaan worden of de termijn verlengd mag worden met 3 jaar. Voor Geetbets komt het basisbedrag op € 2.349,54, voor in totaal 19 filmdagen. Extra filmdagen kunnen verkregen worden à rato van de dagprijs, indien de planning het toelaat. Voor de gemeente is het voorlopig moeilijk in te schatten of de 19 filmdagen gaan volstaan. De milieuadviesraad heeft in het verleden reeds gevraagd aan het bestuur om handhaving via een camerasysteem op te starten voor zwerfvuil/sluikstort delicten.

          Motivering

          In het licht van de antwoorden van de gemeentevennoten investeerde EcoWerf in mobiele camerasystemen die ingezet kunnen worden op hotspots in de gemeente.

          EcoWerf staat in voor de camera’s en treedt op als verwerker van de beelden en zal o.a. instaan voor:

          • het plaatsen en registreren van de camera’s;
          • het leveren van de camerapictogrammen, de plaatsing ervan gebeurt in onderling overleg;
          • het bekijken van de beelden en het bijhouden van een dataregister;
          • het opstarten van een dossier in de vorm van een bestuurlijk verslag waar mogelijk en het overmaken van de vaststellingen en het bestuurlijk verslag aan de sanctionerend ambtenaar van de gemeente of desgevallend van de provincie en/of politiezone.

          De afspraken hieromtrent tussen lokaal bestuur, politiezone en afvalintercommunale worden verankerd in een overeenkomt (samenwerkingsprotocol).

          De beelden worden ter plaatse opgenomen en retroactief bekeken door EcoWerf.

          Ze worden bewaard voor de termijn van één maand. Indien ze bijdrage leveren tot het bewijzen van een misdrijf of van schade of tot het identificeren van een dader, een ordeverstoorder, een getuige of een slachtoffer worden ze overgemaakt aan de politiezone.

          EcoWerf en de gemeente Geetbets hebben een aanvraag gedaan en aansluiting verkregen bij de beraadslaging FO nr. 18/2015 waardoor EcoWerf toegang heeft tot de Kruispuntbank van de voertuigen waardoor een nummerplaat geïdentificeerd kan worden zonder tussenkomst van de politiezone.

          De korpschef verleende voor de bewakingscamera’s een positief advies op 24 oktober 2022.

          Er werd een data protection impact assessment uitgevoerd door de data protection officer van VERA. Er werd een positief advies afgeleverd op 9 november 2022, aangezien de proportionaliteit werd bewezen en de camera’s als een zeer doeltreffend medium worden beschouwd om de stijgende problematiek aan te pakken. Er werd geadviseerd dat wanneer de problematiek terug van de baan is, dat de camera’s best na een periode terug worden verwijderd, die periode wordt best op voorhand vastgelegd via de gemeenteraad. 

          Het samenwerkingsprotocol werd reeds door de hoofdcommissaris van de politiezone Hageland, Luc Liboton, voorzitter van EcoWerf, Rudi Beeken en de algemeen directeur van EcoWerf, Jonathan De Witte ondertekend.

          Zoals voorzien in artikel 5,§ 2 van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s dient de gemeenteraad van de betrokken gemeente een positief advies te formuleren.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Nadia Najem, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Rita Soetaerts, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Nadia Najem, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Rita Soetaerts, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Artikel 1.

          De gemeenteraad geeft een positief advies betreffende de plaatsing van de tijdelijke vaste camera’s op glasbolsites en andere sluikstorthotspots door de afvalintercommunale EcoWerf.

          Artikel 2.

          De gemeenteraad keurt de overeenkomst (samenwerkingsprotocol) met de afvalintercommunale EcoWerf en de politiezone inzake het plaatsen en gebruiken van de tijdelijke vaste camera’s goed. Er wordt niet ingestapt in het coachingstraject.

          Artikel 3

          De beslissing wordt ter kennis gebracht van EcoWerf.

      • Mobiliteit

        • Het omvormen van de oversteekplaats aan de Stationsplein naar een regenboogzebrapad

          Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
          Jo Roggen, Burgemeester
          Nadia Najem, Elke Allard, schepenen
          Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Rita Soetaerts, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, gemeenteraadsleden
          Herman Stiers, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Chris Jamar, Roland Strouven, schepenen
          Kevin Huybrechts, Stijn Doms, gemeenteraadsleden

          De gemeenteraad

          Juridische basis
          1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 21, 38 en 39.
          Voorgaande
          1. De e-mail van I. Claes van 23 januari 2023.
          2. De gemeenteraadsbeslissing van 30 januari 2023 houdende "Het omvormen van de oversteekplaats aan de Stationsplein naar een regenboogzebrapad".
          3. De mail van de VVSG van 1 februari 2023.
          Probleemstelling

          Het agendapunt werd in vergadering van 30 januari 2023 verplaatst naar de gemeenteraad van heden.

          Motivering

          Om de veiligheid te verhogen en om aan te tonen dat er geen plaats is voor discriminatie in onze gemeente vraagt cd&v om de oversteekplaats aan het Stationsplein om te vormen naar een regenboogzebrapad.

          De boodschap van het regenboogzebrapad is dat eenieder welkom is, ongeacht diens seksuele geaardheid of genderidentiteit.

          Omdat het jeugdhuis en de wekelijkse markt vlakbij gelegen zijn, is de locatie aan het Stationsplein de ideale plek om het zebrapad extra in de kijker te zetten.

          In vergadering van 30 januari 2023 werd gesteld dat er onzekerheid was over de juridische correctheid en dat er advies gevraagd werd aan de VVSG.

          Het advies werd ontvangen op 1 februari 2023 en luidt als volgt:

          Beste schepen,

           

          Wellicht te laat, maar door aaneensluitende 'vergaderitis' gisteren kom ik nu pas tot uw vraag.

           

          Op basis van de - summiere - bepalingen in het reglement voor de wegbeheerder (plaatsingsvoorwaarden), in de wegcode en in het verdrag van Wenen, lijkt ons (en niet alleen ons) een regenboogzebrapad correct.

          Over de ondergrond tussen de witte banden wordt niets bepaald. Als die bijvoorbeeld uit verschillende kleurschakeringen van klinkers zou bestaan, zou dat in principe ook kunnen. En dus, lijkt ons, ook ingeval van verschillende regenboogkleuren.

          Kortom, een regenboog-zebrapad lijkt ons te kunnen als

          • niet de 'zebrapadstroken' in verschillende kleuren geschilderd worden
          • maar wel de tussenruimten, waarbij de zebrapadmarkering duidelijk waarneembaar is/blijft.

          Ook op gewestwegen wordt het sporadisch toegepast, ondanks een behoedzame interpretatie van AWV.

          Ook de FOD Mobiliteit ziet geen juridische problemen.

           

          Over accentuering of onduidelijkheid lopen de meningen uiteen: van onduidelijkheid dat het om een zebrapad gaat, tot de mening dat dit net extra nadruk legt op de oversteekplaats.

          Misschien is het niet overal aangewezen, en afhankelijk van de plaatsgesteldheid: een schoolomgeving in een verblijfsgebied is iets anders dan een drukke gewestweg.

          Maar ik heb ook nog nergens onderzoek gevonden dat zou aantonen dat dergelijke oversteekplaatsen gevaarlijker zouden zijn of minder begrepen zouden worden door bestuurders.

           

          Ik hoop dat ik u hiermee alsnog voldoende verder heb kunnen helpen.

           

          Met vriendelijke groeten,

           

          Erwin Debruyne

          Team Omgeving


          Het advies is gunstig dus kan de oversteekplaats aan het Stationsplein omgevormd worden naar een regenboogzebrapad .

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Nadia Najem, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Rita Soetaerts, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, Herman Stiers
          Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Nadia Najem, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Rita Soetaerts, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Het omvormen van de oversteekplaats aan het Stationsplein naar een regenboogzebrapad goed te keuren.

Namens Gemeenteraad,

Herman Stiers
Algemeen directeur

Kris Swinnen
Voorzitter van de raad