Schepen E. Allard volgt de vergadering via teams.
De gemeenteraad
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 27 februari 2023 dienen te worden goedgekeurd.
De ontwerpnotulen en zittingsverslag werden met de dagorde van de gemeenteraad meegestuurd.
Indien er geen opmerkingen gemaakt worden, kunnen de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 27 februari 2023 goed te keuren.
De gemeenteraad
Voor de aansluiting op het vastgoedinformatieplatform dient de belasting op de administratieve stukken – omgeving aangepast te worden.
Tot heden was dit een belasting maar voor het vastgoedinformatieplatform wordt er gesproken van een retributie.
Daarnaast veranderen de tarieven van allerhande zendingen regelmatig. Om deze veranderingen op te vangen wordt er best niet gewerkt met een vast tarief maar volgens de werkelijke kostprijs van deze zendingen.
Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, is voor de gemeente een administratieve last en brengt een bijhorende kost met zich mee.
De tarieven voor de administratieve stukken voor omgeving worden voor de duidelijkheid naar de burger toe en ook intern best in één reglement op genomen.
Daarom wordt de belasting een retributie en wordt ook het bedrag voor een vastgoeddossier hierin opgenomen.
De gemeente wenst de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers te verhalen op de aanvrager zoals momenteel ook reeds gebeurt. Momenteel bedraagt de kost voor het aanleveren van deze informatie € 150,00 per capakey waarbij volgende verdeling gehanteerd wordt: € 50,00 voor de stedenbouwkundige inlichtingen, € 50,00 voor het uittreksel uit het plannenregister en € 50,00 voor het uittreksel uit het vergunningenregister. Gezien de stijging in kostprijs voor de nodige software (via ORBIT GIS) van € 1.419,81 per jaar (afhankelijk van indexaties) naar € 4.733,52 per jaar is het behouden van de kostprijs van € 150,00 per aangevraagde capakey zeker te verantwoorden.
De afgifte van uittreksel vergunningenregister, plannenregister en stedenbouwkundige inlichtingen nodig voor de verkoop van een goed (notarisbrief) worden dus gebundeld in “Vastgoeddossier” het bedrag wordt dan € 150,00 (is 3 x € 50,00 en wijzigt dus niet).
Voor de aanvragen die niet via het vastgoedinformatieplatform (tot 31 december 2023 nog door particulieren) gebeuren, wordt behouden en blijft de huidige regeling (tot 31 december 2023) nog bestaan.
| Dossiertypes (VCRO) |
||
| Afgifte van uittreksel vergunningenregister |
Per perceel |
50,00 |
| Afgifte van uittreksel plannenregister |
Per perceel |
50,00 |
| Afgifte van stedenbouwkundige inlichtingen nodig voor de verkoop van een goed (notarisbrief) |
Per perceel |
50,00 |
| Aanvraag voor een Stedenbouwkundig attest |
Per perceel |
50,00 |
| Aanvraag voor een Planologisch attest |
|
1000,00 |
Wordt vervangen door
| Dossiertypes (VCRO) |
||
| Vastgoeddossier (aanvraag via het vastgoedinformatieplatform) |
Per perceel |
150,00 |
| Afgifte van uittreksel vergunningenregister (aanvraag NIET via het vastgoedinformatieplatform nog t.e.m. 31 december 2023) |
Per perceel |
50,00 |
| Afgifte van uittreksel plannenregister(aanvraag NIET via het vastgoedinformatieplatform nog t.e.m. 31 december 2023) |
Per perceel |
50,00 |
| Afgifte van stedenbouwkundige inlichtingen nodig voor de verkoop van een goed (notarisbrief) (aanvraag NIET via het vastgoedinformatieplatform nog t.e.m. 31 december 2023) |
Per perceel |
50,00 |
| Aanvraag voor een Stedenbouwkundig attest |
Per perceel |
50,00 |
| Aanvraag voor een Planologisch attest |
|
1000,00 |
Verder worden de tarieven voor allerhande zendingen aangepast naar "de werkelijke kostprijs" om zo de regelmatig veranderende prijzen van deze zendingen op te kunnen vangen.
Artikel. 1.
De retributie op de afgifte van administratieve stukken - omgeving met ingang van 15 mei 2023 als volgt goed te keuren:
| Retributie op |
|
Retributie in EURO |
| STUKKEN OMGEVING |
|
|
| De retributie bestaat uit een bedrag per dossiertype verhoogd met een bedrag per procedurestap |
|
|
| Zijn er meerdere bedragen uit de dossiertypes van toepassing, dan geldt alleen het hoogste bedrag |
|
|
| Dossiertypes (VCRO) |
||
| Vastgoeddossier (aanvraag via het vastgoedinformatieplatform) |
Per perceel |
150,00 |
| Afgifte van uittreksel vergunningenregister (aanvraag NIET via het vastgoedinformatieplatform nog t.e.m. 31 december 2023) |
Per perceel |
50,00 |
| Afgifte van uittreksel plannenregister(aanvraag NIET via het vastgoedinformatieplatform nog t.e.m. 31 december 2023) |
Per perceel |
50,00 |
| Afgifte van stedenbouwkundige inlichtingen nodig voor de verkoop van een goed (notarisbrief) (aanvraag NIET via het vastgoedinformatieplatform nog t.e.m. 31 december 2023) |
Per perceel |
50,00 |
| Aanvraag voor een Stedenbouwkundig attest |
Per perceel |
50,00 |
| Aanvraag voor een Planologisch attest |
|
1000,00 |
| Dossiertypes (Omgevingsvergunning) |
||
| Meldingsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen |
|
25,00 |
| Meldingsaanvraag voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit |
|
25,00 |
| Melding van de overdracht van de vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit |
|
25,00 |
| Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een stedenbouwkundige handeling |
- Vereenvoudigde procedure |
50,00 |
| - Gewone procedure |
100,00 |
|
| - Per bijkomende wooneenheid |
50,00 |
|
| Aanvraag van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit |
- Vereenvoudigde procedure |
50,00 |
| - Gewone procedure KLASSE 1 |
250,00 |
|
| - Gewone procedure KLASSE 2 |
125,00 |
|
| Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden zonder wegenis |
Per bouwkavel |
50,00 |
| Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met wegenis |
Per bouwkavel |
50,00 |
| Aanvraag tot bijstellen van de opgelegde milieuvoorwaarden |
|
75,00 |
| Aanvraag tot bijstellen van het voorwerp of de duur van de omgevingsvergunning wat betreft de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit |
|
75,00 |
| Aanvraag tot bijstellen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden zonder vermeerdering van het aantal loten |
Per dossier |
50,00 |
| Aanvraag tot bijstellen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met vermeerdering van het aantal loten |
Per bijkomende bouwkavel |
50,00 |
| Aanvraag tot omzetting van een milieuvergunning verleend voor 20 jaar naar een permanente vergunning |
|
100,00 |
| Bekendmaking van het verstrijken van elke geldigheidsperiode van twintig jaar van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur |
|
50,00 |
| Aanvraag tot omzetten van een vergunning op proef naar een definitieve vergunning |
|
100,00 |
| Schorsing of opheffing van de omgevingsvergunning voor wat betreft de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit |
|
50,00 |
| Opheffing van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden |
Per lot |
20,00 |
| Afstand van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden (verzaking) |
Per lot |
20,00 |
| Aanvraag van een omgevingsvergunning voor (wijziging van) kleinhandelsactiviteiten: |
- Indienen van een voorafgaande verklaring voor beperkte uitbreidings- of verhuisprojecten voor een bestaande reeds socio-economisch vergunde handelsvestiging |
100,00 |
| - Aanvraag voor handelsvestiging tussen 400 m² en 1000 m² |
250,00 |
|
| Aanvraag voor een handelsvestiging meer dan 1000 m² |
500,00 |
|
| Aanvraag van een omgevingsvergunning voor vegetatiewijziging |
Per perceel |
30,00 |
| Aanvraag van een regularisatievergunning |
Volgens de tarieven van de dossiertypes hierboven omschreven |
Bedrag van dossiertype te verdubbelen |
| Procedurestappen (indien van toepassing) |
||
| Aanvraag diverse administratieve stukken (kopieën van vergunningen, uittreksels van beslissingen, …) in het kader van de dienst omgeving |
Per stuk |
5,00 |
| Aanvraag voor het houden van een projectvergadering |
|
125,00 |
| Voor het digitaliseren van een analoog ingediend dossier |
|
250,00 |
| Het organiseren van een openbaar onderzoek: |
||
| - Affiche voor aanplakking (A2 - geel formulier) |
Per stuk |
5,00 |
| - Publicatie in dag- of weekbladen |
|
Werkelijke kostprijs |
| - Gewone zending voor het in kennis brengen van kadastrale eigenaars en omwonenden |
Per zending |
Werkelijke kostprijs |
| - Aangetekende zending voor het in kennis brengen van kadastrale eigenaars en omwonenden |
Per aangetekende zending |
Werkelijke kostprijs |
| - Organisatie van een informatievergadering |
|
150,00 |
| Aanschrijven via beveiligde aanschrijving van aanpalende eigenaars, indien deze de aanvraag niet mee hebben ondertekend, voor werken aan scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene muren |
Per aangetekende zending |
Werkelijke kostprijs |
| De bekendmaking en betekening van de beslissing of aktename: |
||
| - Affiche voor bekendmaking (A2 - geel formulier) |
Per stuk |
5,00 |
| - Publicatie in dag- of weekbladen |
|
Werkelijke kostprijs |
| Aangetekende zending voor de kennisgeving van de beslissing of aktename |
Per aangetekende zending |
Werkelijke kostprijs |
| CRAB |
||
| Toekennen postadres bedrijf (afgifte X-nummer) |
Per X-nummer |
50,00 |
| Toekennen tijdelijk huisnummer (afgifte Y-nummer) |
Per Y-nummer |
50,00 |
| HUISVESTING |
||
| Afgifte conformiteitsattest |
|
gratis |
| Dossiertypes (Natuurdecreet – Veldwetboek) |
||
| Bebossing conform art. 35 veldwetboek |
Per perceel |
30,00 |
Artikel 2.
Zijn van de retributie vrijgesteld:
a) de stukken die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven;
b) de stukken die aan behoeftige personen worden afgegeven; de behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk;
c) de stukken die als dusdanig reeds het voorwerp zijn van de heffing van een belasting of retributie ten behoeve van de gemeente krachtens een wet, decreet of verordening;
d) de stukken afgegeven aan de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmede gelijkgestelde instellingen alsook de instellingen van openbaar nut en aan derden die in opdracht van de gemeente werken of werken voor projecten waarin de gemeente participeert.
e) de stukken afgeleverd aan instanties die kosteloos prestaties leveren aan de gemeente en andere openbare instellingen.
Artikel 3.
De gemeenteraadsbeslissing van 25 maart 2019 houdende "Belasting op de administratieve stukken - omgeving - aanpassing." wordt met ingang van 15 mei 2023 ingetrokken.
Artikel 4.
Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid
De gemeenteraad
De gemeenteraad heeft de meerjarenplanaanpassing BP2020_2025-3 goedgekeurd.
De meerjarenplanaanpassing werd overgemaakt aan ABB (Agentschap Binnenlands Bestuur). Er werd hierop één fundamentele en enkele technische bemerkingen vastgesteld (zie bijlage). Deze vaststelling moet ter kennisname gebracht worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn (met toepassing van artikel 332, §1, derde lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur).
Bij de opmaak van een nieuwe meerjarenplanaanpassing zal er rekening gehouden worden met de bemerkingen van ABB.
De gemeenteraad neemt kennis van de bemerkingen.
De gemeenteraad
Van Digitaal Vlaanderen kregen we bericht dat de gemeente in de periode 18 april 2023 - 18 mei 2023 (wave 4) dient aan te sluiten bij het Vastgoedinformatieplatform.
Notarissen en vastgoedmakelaars kunnen informatie over onroerende goederen bij de gemeente aanvragen.
De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.
Gemeenten zijn op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.
Gemeenten werken samen met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld.
Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars.
De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen en de vastgoeddossiers ontsluiten
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
a) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
b) de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;
c) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Artikel 2 - Algemeen
De gemeente Geetbets verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente Geetbets doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Geetbets stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Met ingang van 15 mei 2023 wordt ten voordele van gemeente Geetbets een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier, de retributie is vastgesteld in een aparte gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 3 - Verschuldigde
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de vergoeding wordt in een aparte gemeenteraadsbeslissing (Retributie op de administratieve stukken - omgeving) vastgesteld.
De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.
Artikel 5 - Invorderingswijze
Dit wordt geregeld in de aparte gemeenteraadsbeslissing, bedoeld in artikel 4 van dit reglement
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente Geetbets voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.
§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
§3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
§4. De gemeente Geetbets bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente Geetbets verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente Geetbets bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
§5. De gemeente Geetbets doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Geetbets, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in bijlage 1.
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoeddossiers die de gemeente Geetbets via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering
Het retributiereglement op de administratieve stukken - omgeving is aangepast zodanig dat het vanaf 15 mei 2023 van toepassing is op de vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Artikel 9 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De gemeenteraad
Op 27 februari 2023 werd een zitting gehouden van iGecoro Getestreek (iGG). Het verslag van deze zitting wordt ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het verslag wordt als bijlage gehecht aan deze beslissing.
Kennis te nemen van het verslag van de iGecoro
De gemeenteraad
De gemeente ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 op 26 augustus 2021 en het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 op 28 november 2022. Dit pact ondersteunt de uitvoering van concrete klimaatacties om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Dit past in het burgemeestersconvenant en de klimaatdoelstellingen van de hogere overheden. Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij het Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
De gemeente wil zich ook tijdens deze en volgende legislatu(u)r(en) blijven inzetten voor een ambitieus gemeentelijk klimaatbeleid. Naast het nieuwe (intergemeentelijk) klimaatactieplan dragen ook het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0 (LEKP) bij aan de transitie in het energie- en klimaatbeleid. De effecten van de klimaatverandering worden steeds zichtbaarder en tegelijk ook meer en meer confronterend: de ontregeling van het klimaat vergroot de kans op extreme weersomstandigheden. Als gemeente hebben we een voorbeeldfunctie. Samen met de andere overheden, steden en gemeenten kunnen we bouwen aan een duurzamere toekomst.
Door het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0 geeft de gemeente aan actie te ondernemen om onder meer de doelstellingen vermeld in de volgende werven waar te maken:
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0 komt de gemeente in aanmerking om financiële middelen naar de gemeente te halen om de verscherpte doelstellingen te bereiken. Aan iedere ondertekende gemeente wordt gevraagd om de middelen als cofinanciering in te zetten: de totale uitgaven voor klimaatacties dienen minstens het dubbele van de verkregen subsidies te bedragen.
Jaarlijks dient de gemeente ook inhoudelijk en financieel te rapporteren met betrekking tot de voortgang binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Met de verkregen subsidies zijn de volgende acties (deels) mee gefinancierd en gerealiseerd:
Financiële weerslag
Dit betreft een rapportering. Deze bevat geen financiële weerslag.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
De gemeenteraad
De rechtspositieregeling dient aangepast te worden.
Artikel 2, 2°rechtspositieregeling luidt als volgt:
“de aanstellende overheid: de gemeenteraad, voor de algemeen directeur, de financieel directeur van de gemeente en voor andere leden van het managementteam, behalve als hij zijn bevoegdheid tot aanstelling met toepassing van artikel 41 DLB gedelegeerd heeft aan het college van burgemeester en schepenen;
het college van burgemeester en schepenen, voor de overige personeelsleden van de gemeente, en met toepassing van artikel 187 DLB, de algemeen directeur.”
Ten tijde van de opmaak van de rechtspositieregeling was luidde art. 96, 3e lid van het gemeentedecreet als volgt: “De gemeenteraad is bevoegd voor de aanstelling en het ontslag van de leden van het managementteam en treedt ten aanzien van hen op als tuchtoverheid.”
In het decreet lokaal bestuur is dit niet meer opgenomen in de bepalingen betreffende het managementteam.
Art. 41 van het decreet lokaal bestuur wat de aanstellingsbevoegdheid luidt als volgt:
“Behalve bij de uitdrukkelijke toewijzing van een bevoegdheid als vermeld in artikel 2, § 2, tweede lid, aan de gemeenteraad kan de gemeenteraad bij reglement bepaalde bevoegdheden toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen.
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:
…
6° het aanstellen en ontslaan van de algemeen directeur, de adjunct-algemeen directeur, de financieel directeur en de ombudsman, alsook de sanctie- en tuchtbevoegdheid ten aanzien van die personeelsleden;”
…
Enkel de aanstellingsbevoegdheid van de algemeen directeur, de adjunct-algemeen directeur, de financieel directeur en de ombudsman kunnen niet aan het college gedelegeerd worden.
Bijgevolg kan ook de aanstellingsbevoegdheid van de leden van het managementteam gedelegeerd worden aan het college van burgemeester van schepen.
Artikel 2, 2°rechtspositieregeling:
“de aanstellende overheid: de gemeenteraad, voor de algemeen directeur, de financieel directeur van de gemeente en voor andere leden van het managementteam, behalve als hij zijn bevoegdheid tot aanstelling met toepassing van artikel 41 DLB gedelegeerd heeft aan het college van burgemeester en schepenen;
het college van burgemeester en schepenen, voor de overige personeelsleden van de gemeente, en met toepassing van artikel 187 DLB, de algemeen directeur.”
Wordt dan vervangen door:
“de aanstellende overheid: de gemeenteraad, voor de algemeen directeur, de financieel directeur van de gemeente en met toepassing van artikel 41 teerste lid DLB het college van burgemeester en schepenen, voor de overige personeelsleden van de gemeente, en met toepassing van artikel 187 DLB, de algemeen directeur.”
Aldus is het college van burgemeester en schepenen dan de aanstellende overheid voor de leden van het managementteam.
Aanpassing diplomavoorwaarden algemeen directeur en stafmedewerker.
De diplomavoorwaarden voor financieel directeur werden in vergadering van 28 maart 2022 aangepast, waarbij de bepaling “voor zover uitgereikt na studies die ten minste 60 uren rechtsvakken omvatten” geschrapt werd.
De diplomavoorwaarden voor de functies afdelingshoofd omgeving en beleidsmedewerker omgeving-ruimtelijke ordening werden in vergadering van 25 augustus 2022 eveneens beperkt tot “Minstens houder zijn van een diploma dat in aanmerking komt voor niveau A.”
Deze aanpassing kan naar analogie ook toegepast worden op de voorwaarden voor algemeen directeur en stafmedewerker, namelijk dat het beperkt wordt tot het bezitten van een diploma dat in aanmerking komt voor het niveau A.
Functiebenaming : Algemeen directeur
Functiewaardering : Algemeen directeur – klasse 6.000-15.000 inwoners.
Formele vereisten bij werving en bevordering.
Functiebenaming : Stafmedewerker
Functiewaardering : A1a-A2a-A3a
Formele vereisten bij werving en bevordering.
Aanpassing voorwaarden kinderopvangster .
De functiewaardering van kinderopvangster is gewijzigd van D1-D3 naar IFIC-categorie 200.
De vereiste van een rijbewijs B is niet meer nodig. Een aantal potentiële kandidaten hebben geen rijbewijs B en verplaatsen zich voor woon- werk ander verkeer per fiets, dus kan deze voorwaarde geschrapt worden.
Functiebenaming : Kinderopvangster
Functiewaardering : D1-D3 IFIC-categorie 200
Formele vereisten bij werving en bevordering.
- Voldoen aan de opleidingsvereisten opgelegd door Kind & Gezin om als kinderbegeleider(ster) in de buitenschoolse kinderopvang tewerkgesteld te worden.
- In het bezit zijn van een rijbewijs B.
Artikel 1.
Artikel 2, 2°rechtspositieregeling:
“de aanstellende overheid: de gemeenteraad, voor de algemeen directeur, de financieel directeur van de gemeente en voor andere leden van het managementteam, behalve als hij zijn bevoegdheid tot aanstelling met toepassing van artikel 41 DLB gedelegeerd heeft aan het college van burgemeester en schepenen;
het college van burgemeester en schepenen, voor de overige personeelsleden van de gemeente, en met toepassing van artikel 187 DLB, de algemeen directeur.”
vervangen door:
“de aanstellende overheid: de gemeenteraad, voor de algemeen directeur, de financieel directeur van de gemeente aanstelling en met toepassing van artikel 41 eerste lid DLB het college van burgemeester en schepenen, voor de overige personeelsleden van de gemeente, en met toepassing van artikel 187 DLB, de algemeen directeur.”
Artikel 2.
In de bijlage II. specifieke aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden wordt het volgende aangepast:
Functiebenaming : Algemeen directeur
Functiewaardering : Algemeen directeur – klasse 6.000-15.000 inwoners.
Formele vereisten bij werving en bevordering.
Functiebenaming : Stafmedewerker
Functiewaardering : A1a-A2a-A3a
Formele vereisten bij werving en bevordering.
Functiebenaming : Kinderopvangster
Functiewaardering : IFIC-categorie 200
Formele vereisten bij werving en bevordering.
- Voldoen aan de opleidingsvereisten opgelegd door Kind & Gezin om als kinderbegeleider(ster) in de buitenschoolse kinderopvang tewerkgesteld te worden.
Artikel 3.
Deze beslissing via het digitaal loket te bezorgen aan het administratief toezicht.
Namens Gemeenteraad,
Herman Stiers
Algemeen directeur
Kris Swinnen
Voorzitter van de raad