Terug
Gepubliceerd op 29/03/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 27/03/2023 - 20:00

Aanpassing rechtspositieregeling.

Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
Jo Roggen, Burgemeester
Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, gemeenteraadsleden
Herman Stiers, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Chris Jamar, eerste schepen

De gemeenteraad

Juridische basis
  1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art. 186.
Voorgaande
  1. De gemeenteraadsbeslissing van 29 december 2008 houdende “Goedkeuring rechtspositieregeling".
  2. De gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2009 houdende “Rechtspositieregeling -aanpassing.”.
  3. De gemeenteraadsbeslissing van 28 december 2009 houdende “Rechtspositieregeling -aanpassing.”.
  4. De gemeenteraadsbeslissing van 31 mei 2010 houdende “Rechtspositieregeling : aanpassing periodes overuren (art. 145§3)”.
  5. De gemeenteraadsbeslissing van 27 december 2010 houdende “Rechtspositieregeling: aanpassing.”De gemeenteraadsbeslissing van 28 maart 2011 houdende “Rechtspositieregeling : aanpassing.”.
  6. De gemeenteraadsbeslissing van 29 december 2011 houdende “Rechtspositieregeling – aanpassing.”.
  7. De gemeenteraadsbeslissing van 28 oktober 2013 houdende “Rechtspositieregeling – aanpassing.”.
  8. De gemeenteraadsbeslissing van 24 februari 2014 houdende “Rechtspositieregeling – aanpassing.”.
  9. De gemeenteraadsbeslissing van 29 december 2014 houdende “Rechtspositieregeling – aanpassing.”
  10. De gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2015 houdende “Afschaffing GESCO’s - Aanpassing rechtspositieregeling.”.
  11. De gemeenteraadsbeslissing van 25 april 2016 houdende “Rechtspositieregeling – aanpassing.”.
  12. De gemeenteraadsbeslissing van 28 november 2016 houdende “Rechtspositieregeling – aanpassing.”.
  13. De gemeenteraadsbeslissing van 24 april 2017 houdende “Rechtspositieregeling – aanpassing.”.
  14. De gemeenteraadsbeslissing van 28 oktober 2019 houdende “Aanpassing personeelsformatie.”.
  15. De gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2020 houdende “Aanpassing rechtspositieregeling”.
  16. De gemeenteraadsbeslissing van 28 september 2020 houdende “Sectoraal akkoord 2020 – koopkrachtverhogende maatregelen - aanpassing rechtspositieregeling.
  17. De gemeenteraadsbeslissing van 29 maart 2021 houdende "VIA6 Deelakkoord – koopkrachtmaatregelen publieke sector – aanpassing RPR."
  18. De gemeenteraadsbeslissing van 29 maart 2021 houdende"Aanpassing rechtspositieregeling - selectieprocedure.".
  19. De gemeenteraadsbeslissing van 25 oktober 2021 houdende"Aanpassing rechtspositieregeling".
  20. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 maart 20222 houdende “Vervangingsprocedure financieel directeur - samenwerkingsovereenkomst.”.Het protocol van het syndicaal comité van 16 maart 2022.
  21. Het protocol van het syndicaal comité van 16 maart 2022.
  22. De gemeenteraadsbeslissing van 28 maart 2022 houdende "Aanpassing rechtspositieregeling m.b.t. aanwerving of bevordering financieel directeur.".
  23. De mail van 12 augustus 2022 aan de syndicaal afgevaardigden met het ontwerp.
  24. De mail van 23 augustus van het ACOD.
  25. De mail van 23 augustus van het VSOA.
  26. De gemeenteraadsbeslissing van 25 augustus 2022 houdende "Aanpassing rechtspositieregeling aanpassing aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden.".
  27. De gemeenteraadsbeslissing van 24 oktober 2022 houdende "Aanpassing rechtspositieregeling - fietslease."
  28. Het protocol van het syndicaal comité van 15 maart 2023.
Probleemstelling

De rechtspositieregeling dient aangepast te worden.

Motivering

Artikel 2, 2°rechtspositieregeling luidt als volgt:

de aanstellende overheid: de gemeenteraad, voor de algemeen directeur, de financieel directeur van de gemeente en voor andere leden van het managementteam, behalve als hij zijn bevoegdheid tot aanstelling met toepassing van artikel 41 DLB gedelegeerd heeft aan het college van burgemeester en schepenen;

het college van burgemeester en schepenen, voor de overige personeelsleden van de gemeente, en met toepassing van artikel 187 DLB, de algemeen directeur.”

Ten tijde van de opmaak van de rechtspositieregeling was luidde art. 96, 3e lid van het gemeentedecreet als volgt: “De gemeenteraad is bevoegd voor de aanstelling en het ontslag van de leden van het managementteam en treedt ten aanzien van hen op als tuchtoverheid.”

In het decreet lokaal bestuur is dit niet meer opgenomen in de bepalingen betreffende het managementteam.

Art. 41 van het decreet lokaal bestuur wat de aanstellingsbevoegdheid luidt als volgt:

“Behalve bij de uitdrukkelijke toewijzing van een bevoegdheid als vermeld in artikel 2, § 2, tweede lid, aan de gemeenteraad kan de gemeenteraad bij reglement bepaalde bevoegdheden toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen.

De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:

6° het aanstellen en ontslaan van de algemeen directeur, de adjunct-algemeen directeur, de financieel directeur en de ombudsman, alsook de sanctie- en tuchtbevoegdheid ten aanzien van die personeelsleden;”

Enkel de aanstellingsbevoegdheid van de algemeen directeur, de adjunct-algemeen directeur, de financieel directeur en de ombudsman kunnen niet aan het college gedelegeerd worden.

Bijgevolg kan ook de aanstellingsbevoegdheid van de leden van het managementteam gedelegeerd worden aan het college van burgemeester van schepen.

Artikel 2, 2°rechtspositieregeling:

de aanstellende overheid: de gemeenteraad, voor de algemeen directeur, de financieel directeur van de gemeente en voor andere leden van het managementteam, behalve als hij zijn bevoegdheid tot aanstelling met toepassing van artikel 41 DLB gedelegeerd heeft aan het college van burgemeester en schepenen;

het college van burgemeester en schepenen, voor de overige personeelsleden van de gemeente, en met toepassing van artikel 187 DLB, de algemeen directeur.”

Wordt dan vervangen door:

de aanstellende overheid: de gemeenteraad, voor de algemeen directeur, de financieel directeur van de gemeente en met toepassing van artikel 41 teerste lid DLB het college van burgemeester en schepenen, voor de overige personeelsleden van de gemeente, en met toepassing van artikel 187 DLB, de algemeen directeur.”

Aldus is het college van burgemeester en schepenen dan de aanstellende overheid voor de leden van het managementteam.

Aanpassing diplomavoorwaarden algemeen directeur en stafmedewerker.

De diplomavoorwaarden voor financieel directeur werden in vergadering van 28 maart 2022 aangepast, waarbij de bepaling “voor zover uitgereikt na studies die ten minste 60 uren rechtsvakken omvatten” geschrapt werd.

De diplomavoorwaarden voor de functies afdelingshoofd omgeving en beleidsmedewerker omgeving-ruimtelijke ordening werden in vergadering van 25 augustus 2022 eveneens beperkt tot “Minstens houder zijn van een diploma dat in aanmerking komt voor niveau A.”

Deze aanpassing kan naar analogie ook toegepast worden op de voorwaarden voor algemeen directeur en stafmedewerker, namelijk dat het beperkt wordt tot het bezitten van een diploma dat in aanmerking komt voor het niveau A.

Functiebenaming : Algemeen directeur

Functiewaardering : Algemeen directeur – klasse 6.000-15.000 inwoners.

Formele vereisten bij werving en bevordering.

  • De Belgische nationaliteit bezitten.
  • Diploma’s:
    •  Houder zijn van een diploma dat in aanmerking wordt genomen voor de aanwerving in de betrekkingen van niveau A, voor zover uitgereikt na studies die ten minste 60 uren rechtsvakken omvatten.
  • Andere:
    • Houder zijn van een rijbewijs B.

Functiebenaming : Stafmedewerker

Functiewaardering : A1a-A2a-A3a

Formele vereisten bij werving en bevordering.

  • Diploma’s:
    • Houder zijn van een diploma dat in aanmerking wordt genomen voor de aanwerving in de betrekkingen van niveau A, voor zover uitgereikt na studies die ten minste 60 uren rechtsvakken omvatten.
  • Andere:
    • Houder zijn van een rijbewijs B.

Aanpassing voorwaarden kinderopvangster .

De functiewaardering van kinderopvangster is gewijzigd van D1-D3 naar IFIC-categorie 200.

De vereiste van een rijbewijs B is niet meer nodig. Een aantal potentiële kandidaten hebben geen rijbewijs B en verplaatsen zich voor woon- werk ander verkeer per fiets, dus kan deze voorwaarde geschrapt worden.

Functiebenaming : Kinderopvangster

Functiewaardering : D1-D3 IFIC-categorie 200

Formele vereisten bij werving en bevordering.

-    Voldoen aan de opleidingsvereisten opgelegd door Kind & Gezin om als kinderbegeleider(ster) in de buitenschoolse kinderopvang tewerkgesteld te worden.

-    In het bezit zijn van een rijbewijs B.

Publieke stemming
Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, Herman Stiers
Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Artikel 1.

Artikel 2, 2°rechtspositieregeling:

de aanstellende overheid: de gemeenteraad, voor de algemeen directeur, de financieel directeur van de gemeente en voor andere leden van het managementteam, behalve als hij zijn bevoegdheid tot aanstelling met toepassing van artikel 41 DLB gedelegeerd heeft aan het college van burgemeester en schepenen;

het college van burgemeester en schepenen, voor de overige personeelsleden van de gemeente, en met toepassing van artikel 187 DLB, de algemeen directeur.”

vervangen door:

de aanstellende overheid: de gemeenteraad, voor de algemeen directeur, de financieel directeur van de gemeente aanstelling en met toepassing van artikel 41 eerste lid DLB het college van burgemeester en schepenen, voor de overige personeelsleden van de gemeente, en met toepassing van artikel 187 DLB, de algemeen directeur.”

Artikel 2.

In de bijlage II. specifieke aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden wordt het volgende aangepast:

Functiebenaming : Algemeen directeur

Functiewaardering : Algemeen directeur – klasse 6.000-15.000 inwoners.

Formele vereisten bij werving en bevordering.

  • De Belgische nationaliteit bezitten.
  • Diploma’s:
    •  Houder zijn van een diploma dat in aanmerking wordt genomen voor de aanwerving in de betrekkingen van niveau A.
  • Andere:
    • Houder zijn van een rijbewijs B.

Functiebenaming : Stafmedewerker

Functiewaardering : A1a-A2a-A3a

Formele vereisten bij werving en bevordering.

  • Diploma’s:
    • Houder zijn van een diploma dat in aanmerking wordt genomen voor de aanwerving in de betrekkingen van niveau A.
  • Andere:
    • Houder zijn van een rijbewijs B.

Functiebenaming : Kinderopvangster

Functiewaardering : IFIC-categorie 200

Formele vereisten bij werving en bevordering.

-    Voldoen aan de opleidingsvereisten opgelegd door Kind & Gezin om als kinderbegeleider(ster) in de buitenschoolse kinderopvang tewerkgesteld te worden.

Artikel 3.

Deze beslissing via het digitaal loket te bezorgen aan het administratief toezicht.