De gemeenteraad
De rechtspositieregeling dient aangepast te worden.
Artikel 2, 2°rechtspositieregeling luidt als volgt:
“de aanstellende overheid: de gemeenteraad, voor de algemeen directeur, de financieel directeur van de gemeente en voor andere leden van het managementteam, behalve als hij zijn bevoegdheid tot aanstelling met toepassing van artikel 41 DLB gedelegeerd heeft aan het college van burgemeester en schepenen;
het college van burgemeester en schepenen, voor de overige personeelsleden van de gemeente, en met toepassing van artikel 187 DLB, de algemeen directeur.”
Ten tijde van de opmaak van de rechtspositieregeling was luidde art. 96, 3e lid van het gemeentedecreet als volgt: “De gemeenteraad is bevoegd voor de aanstelling en het ontslag van de leden van het managementteam en treedt ten aanzien van hen op als tuchtoverheid.”
In het decreet lokaal bestuur is dit niet meer opgenomen in de bepalingen betreffende het managementteam.
Art. 41 van het decreet lokaal bestuur wat de aanstellingsbevoegdheid luidt als volgt:
“Behalve bij de uitdrukkelijke toewijzing van een bevoegdheid als vermeld in artikel 2, § 2, tweede lid, aan de gemeenteraad kan de gemeenteraad bij reglement bepaalde bevoegdheden toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen.
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:
…
6° het aanstellen en ontslaan van de algemeen directeur, de adjunct-algemeen directeur, de financieel directeur en de ombudsman, alsook de sanctie- en tuchtbevoegdheid ten aanzien van die personeelsleden;”
…
Enkel de aanstellingsbevoegdheid van de algemeen directeur, de adjunct-algemeen directeur, de financieel directeur en de ombudsman kunnen niet aan het college gedelegeerd worden.
Bijgevolg kan ook de aanstellingsbevoegdheid van de leden van het managementteam gedelegeerd worden aan het college van burgemeester van schepen.
Artikel 2, 2°rechtspositieregeling:
“de aanstellende overheid: de gemeenteraad, voor de algemeen directeur, de financieel directeur van de gemeente en voor andere leden van het managementteam, behalve als hij zijn bevoegdheid tot aanstelling met toepassing van artikel 41 DLB gedelegeerd heeft aan het college van burgemeester en schepenen;
het college van burgemeester en schepenen, voor de overige personeelsleden van de gemeente, en met toepassing van artikel 187 DLB, de algemeen directeur.”
Wordt dan vervangen door:
“de aanstellende overheid: de gemeenteraad, voor de algemeen directeur, de financieel directeur van de gemeente en met toepassing van artikel 41 teerste lid DLB het college van burgemeester en schepenen, voor de overige personeelsleden van de gemeente, en met toepassing van artikel 187 DLB, de algemeen directeur.”
Aldus is het college van burgemeester en schepenen dan de aanstellende overheid voor de leden van het managementteam.
Aanpassing diplomavoorwaarden algemeen directeur en stafmedewerker.
De diplomavoorwaarden voor financieel directeur werden in vergadering van 28 maart 2022 aangepast, waarbij de bepaling “voor zover uitgereikt na studies die ten minste 60 uren rechtsvakken omvatten” geschrapt werd.
De diplomavoorwaarden voor de functies afdelingshoofd omgeving en beleidsmedewerker omgeving-ruimtelijke ordening werden in vergadering van 25 augustus 2022 eveneens beperkt tot “Minstens houder zijn van een diploma dat in aanmerking komt voor niveau A.”
Deze aanpassing kan naar analogie ook toegepast worden op de voorwaarden voor algemeen directeur en stafmedewerker, namelijk dat het beperkt wordt tot het bezitten van een diploma dat in aanmerking komt voor het niveau A.
Functiebenaming : Algemeen directeur
Functiewaardering : Algemeen directeur – klasse 6.000-15.000 inwoners.
Formele vereisten bij werving en bevordering.
Functiebenaming : Stafmedewerker
Functiewaardering : A1a-A2a-A3a
Formele vereisten bij werving en bevordering.
Aanpassing voorwaarden kinderopvangster .
De functiewaardering van kinderopvangster is gewijzigd van D1-D3 naar IFIC-categorie 200.
De vereiste van een rijbewijs B is niet meer nodig. Een aantal potentiële kandidaten hebben geen rijbewijs B en verplaatsen zich voor woon- werk ander verkeer per fiets, dus kan deze voorwaarde geschrapt worden.
Functiebenaming : Kinderopvangster
Functiewaardering : D1-D3 IFIC-categorie 200
Formele vereisten bij werving en bevordering.
- Voldoen aan de opleidingsvereisten opgelegd door Kind & Gezin om als kinderbegeleider(ster) in de buitenschoolse kinderopvang tewerkgesteld te worden.
- In het bezit zijn van een rijbewijs B.
Artikel 1.
Artikel 2, 2°rechtspositieregeling:
“de aanstellende overheid: de gemeenteraad, voor de algemeen directeur, de financieel directeur van de gemeente en voor andere leden van het managementteam, behalve als hij zijn bevoegdheid tot aanstelling met toepassing van artikel 41 DLB gedelegeerd heeft aan het college van burgemeester en schepenen;
het college van burgemeester en schepenen, voor de overige personeelsleden van de gemeente, en met toepassing van artikel 187 DLB, de algemeen directeur.”
vervangen door:
“de aanstellende overheid: de gemeenteraad, voor de algemeen directeur, de financieel directeur van de gemeente aanstelling en met toepassing van artikel 41 eerste lid DLB het college van burgemeester en schepenen, voor de overige personeelsleden van de gemeente, en met toepassing van artikel 187 DLB, de algemeen directeur.”
Artikel 2.
In de bijlage II. specifieke aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden wordt het volgende aangepast:
Functiebenaming : Algemeen directeur
Functiewaardering : Algemeen directeur – klasse 6.000-15.000 inwoners.
Formele vereisten bij werving en bevordering.
Functiebenaming : Stafmedewerker
Functiewaardering : A1a-A2a-A3a
Formele vereisten bij werving en bevordering.
Functiebenaming : Kinderopvangster
Functiewaardering : IFIC-categorie 200
Formele vereisten bij werving en bevordering.
- Voldoen aan de opleidingsvereisten opgelegd door Kind & Gezin om als kinderbegeleider(ster) in de buitenschoolse kinderopvang tewerkgesteld te worden.
Artikel 3.
Deze beslissing via het digitaal loket te bezorgen aan het administratief toezicht.