Terug
Gepubliceerd op 29/03/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 27/03/2023 - 20:00

Retributie op de administratieve stukken - omgeving.

Aanwezig: Kris Swinnen, Voorzitter van de raad
Jo Roggen, Burgemeester
Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, schepenen
Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, gemeenteraadsleden
Herman Stiers, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Chris Jamar, eerste schepen

De gemeenteraad

Juridische basis
  1. Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid art.40 § 3 en 286 § 1,1°.
  2. De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019.
Voorgaande
  1. De gemeenteraadsbeslissing van 30 december 2013 houdende “Belasting op de afgifte van administratieve stukken – aanpassing”.
  2. De gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 houdende “Belasting op de afgifte van administratieve stukken – aanpassing”.
  3. De gemeenteraadsbeslissing van 26 juni 2017 houdende “Belasting op de afgifte van administratieve stukken – aanpassing”.
  4. De gemeenteraadsbeslissing van 26 juni 2017 houdende “Belasting op de afgifte van administratieve stukken – omgeving”.
  5. Het ministrieel besluit van 8 november 2017 houdende de toekenning van een subsidie aan het project 'IGS BEst wonen tussen zoet&zout'.
  6. De gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2018 houdende "Belasting op de afgifte van administratieve stukken - omgeving".
  7. De mail vanuit het Agentschap Binnenlands Bestuur van 18 februari 2019 houdende "opmerkingen betreffende de belasting op de afgifte van administratieve stukken omgeving".
  8. De gemeenteraadsbeslissing van 25 maart 2019 houdende "Belasting op de administratieve stukken - omgeving - aanpassing.".
Probleemstelling

Voor de aansluiting op het vastgoedinformatieplatform dient de belasting op de administratieve stukken – omgeving aangepast te worden.

Tot heden was dit een belasting maar voor het vastgoedinformatieplatform wordt er gesproken van een retributie.

Daarnaast veranderen de tarieven van allerhande zendingen regelmatig. Om deze veranderingen op te vangen wordt er best niet gewerkt met een vast tarief maar volgens de werkelijke kostprijs van deze zendingen.

Motivering

Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, is voor de gemeente een administratieve last en brengt een bijhorende kost met zich mee.

De tarieven voor de administratieve stukken voor omgeving worden voor de duidelijkheid naar de burger toe en ook intern best in één reglement op genomen.

Daarom wordt de belasting een retributie en wordt ook het bedrag voor een vastgoeddossier hierin opgenomen.

De gemeente wenst de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers te verhalen op de aanvrager zoals momenteel ook reeds gebeurt. Momenteel bedraagt de kost voor het aanleveren van deze informatie € 150,00 per capakey waarbij volgende verdeling gehanteerd wordt: € 50,00 voor de stedenbouwkundige inlichtingen, € 50,00 voor het uittreksel uit het plannenregister en € 50,00 voor het uittreksel uit het vergunningenregister.  Gezien de stijging in kostprijs voor de nodige software (via ORBIT GIS) van € 1.419,81 per jaar (afhankelijk van indexaties) naar € 4.733,52 per jaar is het behouden van de kostprijs van € 150,00 per aangevraagde capakey zeker te verantwoorden.

De afgifte van uittreksel vergunningenregister, plannenregister en stedenbouwkundige inlichtingen nodig voor de verkoop van een goed (notarisbrief) worden dus gebundeld in “Vastgoeddossier” het bedrag wordt dan € 150,00 (is 3 x € 50,00 en wijzigt dus niet).

Voor de aanvragen die niet via het vastgoedinformatieplatform (tot 31 december 2023 nog door particulieren) gebeuren, wordt behouden en blijft de huidige regeling (tot 31 december 2023) nog bestaan.

Dossiertypes (VCRO)

Afgifte van uittreksel vergunningenregister

Per perceel

 50,00

Afgifte van uittreksel plannenregister

Per perceel

 50,00

Afgifte van stedenbouwkundige inlichtingen nodig voor de verkoop van een goed (notarisbrief)

Per perceel

 50,00

Aanvraag voor een Stedenbouwkundig attest

Per perceel

 50,00

Aanvraag voor een Planologisch attest

 

 1000,00

Wordt vervangen door

Dossiertypes (VCRO)

Vastgoeddossier (aanvraag via het vastgoedinformatieplatform)

Per perceel

150,00

Afgifte van uittreksel vergunningenregister (aanvraag NIET via het vastgoedinformatieplatform nog t.e.m. 31 december 2023)

Per perceel

 50,00

Afgifte van uittreksel plannenregister(aanvraag NIET via het vastgoedinformatieplatform nog t.e.m. 31 december 2023)

Per perceel

 50,00

Afgifte van stedenbouwkundige inlichtingen nodig voor de verkoop van een goed (notarisbrief) (aanvraag NIET via het vastgoedinformatieplatform nog t.e.m. 31 december 2023)

Per perceel

 50,00

Aanvraag voor een Stedenbouwkundig attest

Per perceel

 50,00

Aanvraag voor een Planologisch attest

 

 1000,00

Verder worden de tarieven voor allerhande zendingen aangepast naar "de werkelijke kostprijs" om zo de regelmatig veranderende prijzen van deze zendingen op te kunnen vangen.

Publieke stemming
Aanwezig: Kris Swinnen, Jo Roggen, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Ingrid Claes, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs, Katrien Weckx, Marcel Andries, Herman Stiers
Voorstanders: Kris Swinnen, Jo Roggen, Nadia Najem, Roland Strouven, Elke Allard, Bart Vlayen, Germain Vandezande, Kevin Huybrechts, Rita Soetaerts, Stijn Doms, Danny Ruysen, Evelyne Fontaine, Tony Jacobs
Onthouders: Ingrid Claes, Katrien Weckx, Marcel Andries
Resultaat: Met 13 stemmen voor, 3 onthoudingen

Artikel. 1.

De retributie op de afgifte van administratieve stukken - omgeving met ingang van 15 mei 2023 als volgt goed te keuren:

Retributie op

 

Retributie

in EURO

STUKKEN OMGEVING

 

 

De retributie bestaat uit een bedrag per dossiertype verhoogd met een bedrag per procedurestap

 

 

Zijn er meerdere bedragen uit de dossiertypes van toepassing, dan geldt alleen het hoogste bedrag

 

 

Dossiertypes (VCRO)

Vastgoeddossier (aanvraag via het vastgoedinformatieplatform)

Per perceel

150,00

Afgifte van uittreksel vergunningenregister (aanvraag NIET via het vastgoedinformatieplatform nog t.e.m. 31 december 2023)

Per perceel

 50,00

Afgifte van uittreksel plannenregister(aanvraag NIET via het vastgoedinformatieplatform nog t.e.m. 31 december 2023)

Per perceel

 50,00

Afgifte van stedenbouwkundige inlichtingen nodig voor de verkoop van een goed (notarisbrief) (aanvraag NIET via het vastgoedinformatieplatform nog t.e.m. 31 december 2023)

Per perceel

 50,00

Aanvraag voor een Stedenbouwkundig attest

Per perceel

 50,00

Aanvraag voor een Planologisch attest

 

 1000,00

Dossiertypes (Omgevingsvergunning)

Meldingsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen

 

25,00

Meldingsaanvraag voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit

 

25,00

Melding van de overdracht van de vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit

 

25,00

Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een stedenbouwkundige handeling

- Vereenvoudigde procedure

50,00

- Gewone procedure

100,00

- Per bijkomende wooneenheid

50,00

Aanvraag van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit

- Vereenvoudigde procedure

50,00

- Gewone procedure KLASSE 1

250,00

- Gewone procedure KLASSE 2

125,00

Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden zonder wegenis

Per bouwkavel

50,00
met een minimum van 100,00 per dossier

Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met wegenis

Per bouwkavel

50,00
met een minimum van 250,00 per dossier

Aanvraag tot bijstellen van de opgelegde milieuvoorwaarden

 

75,00

Aanvraag tot bijstellen van het voorwerp of de duur van de omgevingsvergunning wat betreft de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit

 

75,00

Aanvraag tot bijstellen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden zonder vermeerdering van het aantal loten

Per dossier

50,00

Aanvraag tot bijstellen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met vermeerdering van het aantal loten

Per bijkomende bouwkavel

50,00
met een minimum van 100,00 per dossier

Aanvraag tot omzetting van een milieuvergunning verleend voor 20 jaar naar een permanente vergunning

 

100,00

Bekendmaking van het verstrijken van elke geldigheidsperiode van twintig jaar van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur

 

50,00

Aanvraag tot omzetten van een vergunning op proef naar een definitieve vergunning

 

100,00

Schorsing of opheffing van de omgevingsvergunning voor wat betreft de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit

 

50,00

Opheffing van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden

Per lot

20,00

Afstand van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden (verzaking)

Per lot

20,00

Aanvraag van een omgevingsvergunning voor (wijziging van) kleinhandelsactiviteiten:

- Indienen van een voorafgaande verklaring voor beperkte uitbreidings- of verhuisprojecten voor een bestaande reeds socio-economisch vergunde handelsvestiging

100,00

- Aanvraag voor handelsvestiging tussen 400 m² en 1000 m²

250,00

Aanvraag voor een handelsvestiging meer dan 1000 m²

500,00

Aanvraag van een omgevingsvergunning voor vegetatiewijziging

Per perceel

30,00

Aanvraag van een regularisatievergunning

Volgens de tarieven van de dossiertypes hierboven omschreven

Bedrag van dossiertype te verdubbelen

Procedurestappen (indien van toepassing)

Aanvraag diverse administratieve stukken (kopieën van vergunningen, uittreksels van beslissingen, …) in het kader van de dienst omgeving

Per stuk

5,00

Aanvraag voor het houden van een projectvergadering

 

125,00

Voor het digitaliseren van een analoog ingediend dossier

 

250,00

Het organiseren van een openbaar onderzoek:

- Affiche voor aanplakking (A2 - geel formulier)

Per stuk

5,00

- Publicatie in dag- of weekbladen

 

Werkelijke kostprijs

- Gewone zending voor het in kennis brengen van kadastrale eigenaars en omwonenden

Per zending

Werkelijke kostprijs

- Aangetekende zending voor het in kennis brengen van kadastrale eigenaars en omwonenden

Per aangetekende zending

Werkelijke kostprijs

- Organisatie van een informatievergadering

 

150,00

Aanschrijven via beveiligde aanschrijving van aanpalende eigenaars, indien deze de aanvraag niet mee hebben ondertekend, voor werken aan scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene muren

Per aangetekende zending

Werkelijke kostprijs

De bekendmaking en betekening van de beslissing of aktename:

- Affiche voor bekendmaking (A2 - geel formulier)

Per stuk

5,00

- Publicatie in dag- of weekbladen

 

Werkelijke kostprijs

Aangetekende zending voor de kennisgeving van de beslissing of aktename

Per aangetekende zending

Werkelijke kostprijs

CRAB

Toekennen postadres bedrijf (afgifte X-nummer)

Per X-nummer

50,00

Toekennen tijdelijk huisnummer (afgifte Y-nummer)

Per Y-nummer

50,00

HUISVESTING

Afgifte conformiteitsattest

 

gratis

Dossiertypes (Natuurdecreet – Veldwetboek)

Bebossing conform art. 35 veldwetboek

Per perceel

30,00

Artikel 2.

Zijn van de retributie vrijgesteld:

a) de stukken die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven;

b) de stukken die aan behoeftige personen worden afgegeven; de behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk;

c) de stukken die als dusdanig reeds het voorwerp zijn van de heffing van een belasting of retributie ten behoeve van de gemeente krachtens een wet, decreet of verordening;

d) de stukken afgegeven aan de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmede gelijkgestelde instellingen alsook de instellingen van openbaar nut en aan derden die in opdracht van de gemeente werken of werken voor projecten waarin de gemeente participeert.

e) de stukken afgeleverd aan instanties die kosteloos prestaties leveren aan de gemeente en andere openbare instellingen.

Artikel 3.

De gemeenteraadsbeslissing van 25 maart 2019 houdende "Belasting op de administratieve stukken - omgeving - aanpassing." wordt met ingang van 15 mei 2023 ingetrokken.

Artikel 4.

Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid