Terug
Gepubliceerd op 17/08/2022

Agenda  Gemeenteraad

do 25/08/2022 - 20:00 Raadzaal

BERICHT AAN DE BEVOLKING.

Bekendmaking agenda Gemeenteraad

De voorzitter van de raad maakt hierbij de agenda van de gemeenteraadszitting «van» bekend aan de bevolking.
Locatie: raadzaal van het “Administratief Centrum Den Molencouter” Dorpsstraat 7, 3450 Geetbets.

  • Openbaar

    • Notulen

      • Goedkeuring notulen en zittingsverslag van 27 juni 2022.

        De notulen en het zittingsverslag werden samen met de dagorde aan de leden van de gemeenteraad bezorgd. Als er hierover geen opmerkingen zijn, kunnen deze goedgekeurd worden.

        Voorstel van beslissing:

        De notulen en het zittingsverslag goed te keuren.

    • Omgeving

      • Wonen

        • Gemeentelijke verordening conformiteitsattesten - aanpassing.

          De minister van wonen heeft de gemeentelijke verordening conformiteitsattesten slechts voorwaardelijk goedgekeurd. Voor onderstaande artikels werd aanpassing gevraagd:

          Artikel 2 van het ter goedkeuring voorgelegde reglement luidt als volgt: “Zolang de verhuurder geen conformiteitsattest kan voorleggen, is hij verplicht dit attest jaarlijks opnieuw aan te vragen.”

          Dit artikel bepaalt niet wanneer de jaarlijks terugkerende aanvraagverplichting ingaat. Hierdoor weet de burger niet in welke gevallen en vanaf wanneer hij met toepassing van artikel 3 van dit reglement kan gesanctioneerd worden.

          Bijgevolg kan artikel 2 niet worden goedgekeurd.

          Artikel 5 van het ter goedkeuring voorgelegde reglement luidt als volgt:

          “Deze verordening treedt in werking 1 mei 2022 en na goedkeuring door de Vlaamse Minister van Wonen.”

          De wijze waarop de inwerkingtreding wordt omschreven, kan de indruk wekken dat het reglement op twee verschillende momenten in werking treedt. Dit kan leiden tot rechtsonzekerheid.

          Bijgevolg kan artikel 5 niet worden goedgekeurd.

          De voornoemde verordening is voor het overige in overeenstemming met de bepalingen van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

          Voorstel van beslissing:

          Het reglement aan te passen.

      • Patrimonium

        • Herstelling fietspad en tussenstrook Dorpsstraat: goedkeuring bestek, raming en plaatsingsprocedure

          Het fietspad en de tussenstrook in de Dorpsstraat, tussen het kruispunt met de Glabbeekstraat en het kruispunt met de Kinkenstraat, zijn aan vervanging toe. De technische dienst stelt voor de toplaag van de tussenstrook te vervangen en enkele delen van het fietspad te herstellen.

          Voorstel van beslissing:

          Goedkeuring te verlenen aan de raming, het bestek, de lastvoorwaarden en de gunningswijze voor de opdracht "Herstelling fietspad en tussenstrook Dorpsstraat".

        • Site Grazen - aanleg parking en buitenruimte: goedkeuring bestek, raming en plaatsingsprocedure

          In het kader van het Leader-project "Site Grazen" dient de parking, de binnenplaats en de voortuin te worden aangelegd. De technische dienst stelt voor deze werken uit te besteden, bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Voorstel van beslissing:

          Goedkeuring te verlenen aan het bestek, de raming, de lastvoorwaarden en de gunningswijze voor de opdracht "Site Grazen: aanleg parking en buitenruimte".

        • Herstelling fietspad Kasteellaan: goedkeuring bestek, raming en plaatsingsprocedure

          Het fietspad langs de Kasteellaan aan de rechterzijde komende vanuit Geetbets, vanaf huisnr. 21 tot aan het kruispunt met de Biesemstraat dient hersteld te worden. Door verzakking van de huidige klinkers, stelt de technische dienst voor dit gedeelte te vervangen door een ongewapende betonverharding.

          Voorstel van beslissing:

          Goedkeuring te verlenen aan de raming, het bestek, de lastvoorwaarden en de gunningswijze voor de opdracht "Herstelling fietspad Kasteellaan".

      • Milieu

        • Algemeen politiereglement op de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS), wijziging

          Het voorstel van aanpassing van het algemeen politiereglement op de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS) dient goedgekeurd te worden door de gemeenteraad alvorens het ingang kan vinden vanaf 01 januari 2023.

          Het betreft een uniform GAS-reglement voor de gehele politiezone. Op deze manier is er duidelijkheid voor de politieploegen op het terrein en voor de provinciale GAS-ambtenaren. Dit GAS-reglement mag niet gezien worden als een potentiële bron van inkomsten. De boetes zijn relatief laag en de dossierkosten worden in vele gevallen niet gedekt door de eventueel uitgesproken boete. Het is wel een uitgelezen manier om een stok achter de deur te hebben in de gevallen waar nu eerder een gevoel van straffeloosheid heerst.

          Er werd een gunstig advies afgeleverd door de politieraad van PZ Hageland (tekst in bijlage).

          Er werd een gunstig advies afgeleverd door de jeugdraad van de gemeente Geetbets.

          Voorstel van beslissing:

          Het aangepaste GAS-reglement goed te keuren

    • Algemeen beleid

      • Organieke regelgeving

        • Huishoudelijk reglement gemeenteraad - aanpassing.

          Het huishoudelijk reglement dient aangevuld te worden met een regeling over het stellen van vragen door inwoners op de gemeenteraad.

          Voorstel van beslissing:

          De aanpassing van get huishoudelijk reglement goed te keuren.

      • Personeel

        • Aanpassing rechtspositieregeling aanpassing aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden.

          Het betreft de aanpassing van de rechtspositieregeling m.b.t. aanwerving of bevordering van de functies afdelingshoofd omgeving en beleidsmedewerker omgeving-ruimtelijke ordening

          Voorstel van beslissing:

          De aanpassing rechtspositieregeling goed te keuren.

        • Financieel directeur - eedaflegging.

          De financieel directeur dient de eed "Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen." af te leggen in openbare vergadering van de gemeenteraad.

          Voorstel van beslissing:

          Kennis te nemen van de eedaflegging van Wim Compernolle als financieel directeur.

    • Vragen en antwoorden

      • Vragen en Antwoorden.

  • Besloten

    • Omgeving

      • Ruimtelijke ordening

        • Gemeentelijk omgevingsambtenaar - aanstelling - aanpassing

          Het betreft de aanpassing van de lijst van omgevingsambtenaren.

          Voorstel van beslissing

          De aanpassing goed te keuren.

    • Algemeen beleid

      • Personeel

        • Algemeen directeur - vervanging bij afwezigheid - aanpassing.

          De volgorde van de vervanging werd door de gemeenteraad in vergadering van 24 juni 2019 vastgesteld.

          Door de aanstelling van één van de vervangers als financieel directeur en omwille van de onverenigbaarheid van beide functies dient de vervanging aangepast te worden.

Namens Gemeenteraad,

Herman Stiers
Algemeen directeur

Kris Swinnen
Voorzitter van de raad