Raadslid K. Weckx vervoegt de vergadering bij het punt "Definitieve beslissing tot aankoop gebouwen bisdom en kerkfabriek.".
De gemeenteraad
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 23 oktober 2023 dienen te worden goedgekeurd.
De ontwerpnotulen en zittingsverslag werden met de dagorde van de gemeenteraad meegestuurd.
Indien er geen opmerkingen gemaakt worden, kunnen de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 23 oktober 2023 goed te keuren.
De gemeenteraad
In vergadering van 22 mei 2023 heeft de gemeenteraad beslist tot de principiële aankoop van de kerk van Grazen, de parochiezaal in Rummen en de pastorij in Rummen voor de respectievelijke geraamde waarden van € 169.000,00, € 248.000,00 en € 235.000,00 zijnde in totaal € 652.000,00, exclusief notariskosten e.d..
Er moet nog een definitieve beslissing tot aankoop genomen worden.
Aangezien het zeer belangrijk is dat onze verenigingen van Rummen, Grazen en Geetbets ook een onderdak moeten vinden en behouden in de toekomst, moeten de verschillende aangeboden opties door het Bisdom overwogen worden op hun praktische en financiële haalbaarheid, inzetbaarheid binnen de werking van de gemeentelijke opdracht, acties en doelstellingen.
Daarom werden er een aantal overlegmomenten voorzien o.a. tussen het Bisdom en de gemeente Geetbets, tussen de financiële dienst en het managementteam, werd er advies gevraagd aan de cultuurraad waarin de meeste cultuurverenigingen uit onze gemeente vertegenwoordigd zijn en werd de bezetting van een aantal gebouwen opgevraagd aan de uitbaters (parochiezaal Rummen, verhuur pastorij Rummen).
Aangezien de kerk van Geetbets de liturgische kerk blijft, moet de gemeente hierin geen beslissing nemen. Ook rond de herbestemming van de kerk van Hogen, lopen er gesprekken tussen VBS Te Velde Hogen en de scholengroep Korzo/VIA met het Bisdom over een herbestemming als sportzaal voor de leerlingen en is de gemeente verder gen betrokken partij.
De kerk van Rummen werd geschat op een aankoopwaarde van € 415.000,00. Omwille van de zeer hoge aankoopkost, de hoge renovatiekost om deze locatie te herbestemmen en bruikbaar te maken als multifunctionele zaal, de hoge energiekost, de slechte klankweergave en het omliggende gesloten kerkhof, zal de gemeente niet overgaan tot aankoop van dit gebouw.
De kerk van Grazen lijkt wel een interessante piste om over te gaan tot aankoop. de uitbouw van Grazen als cultuursite is de geprefereerde oplossing van onze cultuurraad. De kerk van Grazen ligt tegenover het buurthuis en kan als aanvulling op het buurthuis en de bijhorende foyer meerdere mogelijkheden bieden voor culturele activiteiten zoals tentoonstellingen, lezingen, aperitiefconcert of andere kleinschalige activiteiten
Niet enkel culturele maar ook andere verenigingen zouden kunnen gebruik maken van deze locatie.
De industriële keuken van het buurthuis en de nieuwe sanitaire blok biedt ook extra mogelijkheden met betrekking tot de invulling van activiteiten.
De kleine zijbeuk van de kerk van Grazen, biedt ruimte voor een kleine toog en een kleine frigo. De aankoop van de kerk in Grazen ziet zowel de cultuurraad als het bestuur als een optie.
De parochiezaal in Rummen kan verder onderdak bieden aan de huidige gebruikers/verenigingen. De naastgelegen parking biedt mogelijkheden tijdens de aangekondigde Aquafinwerken in Ketelstraat en Kraaistraat in 2027 voor de werfvergaderingen en tijdelijke parking omwonenden. Ook later kan deze zone een strategische locatie zijn in functie van de uitwerking van Geetbets 2.0. Voor de eventuele aankoop werd ook reeds een subsidiedossier ingediend i.h.k.v. strategisch project onvergetelijk en versterking dorpskernen.
De oude pastorij in Rummen kan ook een oplossing bieden voor het plaats tekort voor onze buitenschoolse kinderopvang.
Een verhuis van de kinderopvang naar de straatzijde van de school, naast de aangelegde ruime parking biedt heel wat praktische voordelen.
In functie van G’Bets 2.0 biedt deze locatie en een tijdelijke of definitieve verhuis van de BKO naar de overzijde ook de kans om de Warandesite verder te ontwikkelen. Momenteel wordt dit gebouw verhuurd aan SVKWoonRegt aan € 671,00 per maand. Op de gronden er naast (parking) heeft de gemeente al een recht van opstal voor 50 jaren.
De waarde van de onroerende goederen wordt als volgt geschat:
Goed |
Waarde |
Kerk Grazen |
€ 205.000,00 - € 36.000,00 resterende kapitaalaflossing = € 169.000,00 |
Parochiezaal Rummen |
€ 248.000,00 |
Pastorij Rummen |
€ 235.000,00 |
Totaal |
€ 652.000,00 |
De ramingen zijn exclusief notariskosten.
Binnen het meerjarenplan zullen investeringen worden herschikt om de aankoop te financieren.
De financieel directeur leverde een gunstig visum af.
Artikel 1.
Definitief akkoord te gaan om de kerk van Grazen, de parochiezaal in Rummen en de pastorij in Rummen aan te kopen voor openbaar nut aan de respectievelijke geraamde waarden van € 169.000,00, € 248.000,00 en € 235.000,00 zijnde in totaal € 652.000,00, exclusief notariskosten e.d..
Artikel 2.
De akte te laten verlijden door het notariaat Tallon in Geetbets.
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan Werner Van Laer Vicariaal Verantwoordelijke voor het Tijdelijke Fr. De Merodestraat 18 * 2800 Mechelen werner.van.laer@vlbm.be.
De gemeenteraad
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV dient goedgekeurd te worden.
Het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen van Fluvius OV voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid:
Effectieve: De heer Roland Strouven, Glabbeekstraat 126 3450 Geetbets. E-mailadres: roland_strouven@skynet.be.
Plaatsvervanger: De heer Jo Roggen Singel 19 3450 Geetbets. E-mailadres: jo.roggen@gmail.com.
Artikel 1.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 6 december 2023 met als agendapunten:
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 6 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeenteraad
De agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 12 december 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten zijn:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Statutaire benoemingen
6. Statutenwijziging
6.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
6.2. Nieuwe tekst van de statuten
7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1 311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
9. Volmachten
Varia
Voor de algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging “Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS)’ volgende raadsleden aan te duiden:
Effectief lid: Kris Swinnen, voorzitter gemeenteraad, e-mail: swinnenkris@gmail.com
Plaatsvervangend lid: Jo Roggen, burgemeester, e-mail: jo.roggen@gmail.com.
De agenda dient goed te keuren.
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Jaarvergadering TMVS dv van 12 december 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Statutaire benoemingen
6. Statutenwijziging
6.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
6.2. Nieuwe tekst van de statuten
7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1 311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
9. Volmachten
Varia
Artikel 2.
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger, met name de heer Kris Swinnen/Jo Roggen, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Jaarvergadering van TMVS dv vastgesteld op 12 december 2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Jaarvergadering.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing te versturen aan: dienstverlenende vereniging ‘Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services”, tav FARYS, Stropstraat 1 te 9000 Gent of per elektronische post, 20230620AVTMVS@farys.be
De gemeenteraad
De bijzondere algemene vergadering van Interleuven wordt gehouden op 13 december 2023 met volgende punten op de agenda:
1. Samenstelling van het bureau
2. Goedkeuring verslag algemene vergadering d.d. 21-06-2023
3. Strategie en te ontwikkelen activiteiten 2024
4. Begroting 2024
5. Vervanging leden raad van bestuur
6. Oprichting beheerscomité (ref.RvB 31-05-2023)
7. Diversen
Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen van Interleuven voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid.
Effectieve: De heer Kris Swinnen Halstraat 11 3450 Geetbets. E-mailadres: swinnenkris@gmail.com
Plaatsvervanger: De heer Tony Jacobs Dorpsstraat 33 Bus4 3450 Geetbets. E-mailadres: tony@tonyjacobs.eu:
Artikel 1.
Als vertegenwoordigers werden volgende personen aangeduid:
Effectieve: De heer Kris Swinnen Halstraat 11 3450 Geetbets. E-mailadres: swinnenkris@gmail.com
Plaatsvervanger: De heer Tony Jacobs Dorpsstraat 33 Bus4 3450 Geetbets. E-mailadres: tony@tonyjacobs.eu.
Artikel 2.
Het mandaat van de vertegenwoordiger inzake de agenda van de bijzondere algemene vergadering van 13 december 2023 van Interleuven als volgt vast te stellen:
- Goedkeuring van alle agendapunten van de bijzondere algemene vergadering.
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan Interleuven, Brouwersstraat 6, 3000 Leuven.
De gemeenteraad
De algemene vergadering van Cipal dv wordt gehouden op 14 december 2023 met de volgende punten op de agenda:
1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemers
2. Bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2024
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
Als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid: Roland STROUVEN, schepen, Glabbeekstraat 126, 3450 GEETBETS, roland_strouven@skynet.be, met als plaatsvervanger de heer Tony JACOBS, gemeenteraadslid, Dorpsstraat 33 Bus4, 3450 GEETBETS, tony@tonyjacobs.eu.
Cipal heeft toelichtende nota gestuurd betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering met de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 goedgekeurd.
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De gemeenteraad
De buitengewone algemene vergadering van De Watergroep zal plaatsvinden op 15 december 2023.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering is als volgt:
Roland Strouven, Glabbeekstraat 126 3450 Geetbets. E-mailadres: roland_strouven@skynet.be en Germain Vandezande, Kwadestraat 75 3450 Geetbets. E-mailadres: vandezandegermain@hotmail.be werden in vergadering van 25 februari 2019 respectievelijk als effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordigers aangeduid voor alle algemene en buitengewone algemene vergaderingen van de Watergroep.
Artikel 1.
De dagorde van de buitengewone algemene vergadering van De Watergroep van 15 december 2023 goed te keuren en de vertegenwoordiger op te dragen dit eveneens te doen in de buitengewone algemene vergadering.
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan De Watergroep.
De gemeenteraad
Het betreft de kennisname van het halfjaarlijks verslag van de activiteiten van Riobra over het 1ste semester 2023.
Het halfjaarlijks verslag van Riobra is als bijlage bij het agendapunt gevoegd.
Kennis te nemen van het halfjaarlijks verslag van de activiteiten van Riobra over het 1ste semester 2023.
De gemeenteraad
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 29 september 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Riobra die op 18 december 2023 plaatsheeft in “Feestzaal Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126, te 3210 Lubbeek”.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 29 september 2023 overgemaakt.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Riobra van 18 december 2023 dient goedgekeurd te worden.
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
2. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
3. Statutaire benoemingen.
4. Statutaire mededelingen.
Artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene vergadering.
Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen van Riobra voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid:
Effectieve: De heer Germain Vandezande Kwadestraat 75 3450 Geetbets. E-mailadres: vandezandegermain@hotmail.be.
Plaatsvervanger: De heer Stijn Doms Hogenstraat 37 3450 Geetbets. E-mailadres: stijndoms53@gmail.com .
Artikel 1.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra d.d. 18 december 2023:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
2. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
3. Statutaire benoemingen.
4. Statutaire mededelingen.
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente Geetbets die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra op 18 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
De gemeenteraad
De bijzondere algemene vergadering van Ecowerf wordt gehouden op 20 december 2023 met volgende punten op de agenda
De buitengewone algemene vergadering zal aansluiten aan de bijzondere algemene vergadering met als volgende punten:
Er zijn geen bezwaren om de agenda niet goed te keuren.
Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen van Ecowerf voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid:
Effectieve: De heer Tony Jacobs Dorpsstraat 33Bus4 3450 Geetbets. E-mailadres: tony@tonyjacobs.eu
Plaatsvervanger: De heer Jo Roggen Singel 19 3450 Geetbets. E-mailadres: jo.roggen@gmail.com
Artikel 1.
De agendapunten van de bijzondere algemene vergadering en van de buitengewone algemene vergadering van 20 december 2023 van de opdrachthoudende vereniging EcoWerf worden goedgekeurd.
Artikel 2.
De heer Tony Jacobs, raadslid, met als plaatsvervanger de heer Jo Roggen, burgemeester, wordt gemandateerd om op de bijzondere algemene vergadering en op de buitengewone algemene vergadering van EcoWerf van 20 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissing conform dit besluit.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de opdrachthoudende vereniging middels het bezorgen van een afschrift aan EcoWerf, tav Ann Verloo, managementassistent.
De gemeenteraad
Het betreft de kennisname van het halfjaarlijks verslag van de activiteiten van de PBE over het 1ste semester 2023.
Het halfjaarlijks verslag van de PBE is als bijlage bij het agendapunt gevoegd.
Kennis te nemen van het halfjaarlijks verslag van de activiteiten van de PBE over het 1ste semester 2023.
De gemeenteraad
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 29 september 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering PBE die op 22 december 2023 plaatsheeft in de feestzaal van het Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126, te 3210 Lubbeek;
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 29 september 2023 overgemaakt.
De agenda is als volgt:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen
Artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen van de PBE voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid:
Effectieve: De heer Germain Vandezande Kwadestraat 75 3450 Geetbets. E-mailadres: vandezandegermain@hotmail.be.
Plaatsvervanger: Mevrouw Rita Soetaerts Bronckaertsstraat 7 3450 Geetbets. E-mailadres: rita.soetaerts@gmail.com .
Artikel 1
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE d.d. 29 december 2023:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente Geetbets die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE op 22 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging PBE, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
De gemeenteraad
De algemene vergadering van IGO div wordt gehouden op 15 december 2023 met volgende punten op de agenda:
Als vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen van IGO voor de duur van de legislatuur werden volgende personen aangeduid
Effectieve: Mevrouw Rita Soetaerts Bronckaertsstraat 7 3450 Geetbets. E-mailadres: rita.soetaerts@gmail.com
Plaatsvervanger: De heer Kris Swinnen Halstraat 11 3450 Geetbets. E-mailadres: swinnenkris@gmail.com.
Artikel 1.
De agenda van de algemene vergadering van IGO div goed te keuren.
Artikel 2.
Als vertegenwoordigers voor de algemene vergadering van IGO voor de duur van de legislatuur werden Rita Soetaerts en Kris Swinnen aangeduid.
Artikel 3.
De vertegenwoordiger wordt gemandateerd om alle agendapunten op de agenda van de algemene vergadering van 15.12.2023 van IGO div goed te keuren.
De gemeenteraad
De vergaderingen van het burgemeestersoverleg van 22 maart, 26 mei en 20 oktober 2023.
Het decreet regiowerking bepaalt dat de verslagen van het burgemeestersoverleg ter kennis van de gemeenteraad moeten worden gebracht.
De gemeente Geetbets maakt deel uit van de referentieregio Oost-Brabant.
Interleuven ondersteunt de werking van het burgemeestersoverleg
De verslagen worden ter kennis van de gemeenteraad gebracht
Kennis te nemen van de verslagen van het burgemeestersoverleg van 22 maart, 26 mei en 20 oktober 2023.
De gemeenteraad
Het Bestuursdecreet voorziet sinds eind 2022 een meldingsprocedure voor inbreuken en bescherming van melders, gebaseerd op de klokkenluidersrichtlijn 2019/1937 van het Europees Parlement. Hieronder leest u hoe u inbreuken kan melden bij het lokaal bestuur Geetbets (gemeente en OCMW).
Met de klokkenluidersregeling wil men personen beschermen die in een werkcontext informatie over inbreuken op geldende wet- en regelgeving melden.
Van de DPO (Digital Protection Officer) van VERA werd een ontwerp van klokkenluidersregeling ontvangen die voorgelegd werd aan het syndicaal comité van 11 oktober 2023.
De klokkenluidersregeling dient ook op de website gepubliceerd te worden.
Artikel 1.
De klokkenluidersregeling als volgt goed te keuren:
1 Wat
Het Bestuursdecreet voorziet sinds eind 2022 een meldingsprocedure voor inbreuken en bescherming van melders, gebaseerd op de klokkenluidersrichtlijn 2019/1937 van het Europees Parlement. Hieronder leest u hoe u inbreuken kan melden bij het lokaal bestuur Geetbets (gemeente en OCMW).
Met de klokkenluidersregeling wil men personen beschermen die in een werkcontext informatie over inbreuken op geldende wet- en regelgeving melden.
Opgelet, een melding is niet hetzelfde als een klacht. Om over een inbreuk te spreken, moet het gaan om een handeling of nalatigheid die onrechtmatig is, of die de regelgeving schendt.
2 Wie
Een klokkenluider is een natuurlijke persoon die in het kader van zijn werkrelatie inbreuken vaststelt en deze meldt aan het meldkanaal. Klokkenluiders kunnen zowel personeelsleden zijn, als externen die via hun werk met het lokaal bestuur in contact komen (leveranciers, sollicitanten, consultants, ex-werknemers).
3 Bescherming
Bij een melding via interne of externe meldkanalen, heeft u de keuze om anoniem te blijven, of uw naam als melder bekend te maken. Bij anonieme melding wordt uw identiteit niet bekend gemaakt. Maakt u uw naam als melder bekend, dan wordt uw identiteit beschermd.
Meldingskanalen verzekeren de vertrouwelijkheid van onderstaande gegevens, door o.a. de toegang tot deze gegevens te beperken:
- Uw identiteit;
- De identiteit van anderen die in de melding zijn vermeld;
- Informatie waaruit uw identiteit of die van anderen kan worden afgeleid.
Elke vorm van represailles naar aanleiding van een melding of openbaarmaking is verboden. Vormen van represailles die verboden zijn: negatieve beoordelingen, schorsing of ontslag, overdracht van taken, financiële schade, negatieve evaluatie of arbeidsreferentie, etc. Voor een volledig overzicht van verboden sancties kan u artikel III.60/12, §1 en artikel III.60/12 §2, lid 2 van het Bestuursdecreet raadplegen.
3.1 Wanneer komt u als melder in aanmerking voor bescherming?
Wie opzettelijk of bewust foute of misleidende informatie meldt, geniet geen bescherming. Als melder moet u redelijke gronden hebben om te stellen dat wat u meldt juist is, gezien de omstandigheden en de informatie op het moment van de melding.
Bij openbaarmaking moet men aan een van onderstaande voorwaarden voldoen om bescherming te genieten:
- U heeft eerst intern of extern gemeld, of meteen extern omdat u meende dat de inbreuk niet doeltreffend kon worden behandeld of omdat er een risico op represailles bestond. Vervolgens zijn er geen passende maatregelen genomen binnen een termijn van 3 maanden nadat u de melding heeft gemaakt.
- Een van onderstaande situaties doet zich voor:
- De inbreuk vormt potentieel een dreigend of reëel gevaar voor het algemeen belang;
- Naar aanleiding van een externe melding bestaat het risico op represailles, of het is onwaarschijnlijk dat de inbreuk doeltreffend behandeld zal worden door bijzondere omstandigheden van de zaak.
3.2 Welke rechten heeft de betrokkene?
De betrokkene, de persoon over wie de melding gaat, beschikt over een aantal rechten:
- Geheimhouding van de identiteit;
- Recht op doeltreffende voorziening in rechte;
- Recht op een eerlijk proces;
- Het vermoeden van onschuld;
- Recht van verdediging, waaronder recht op toegang tot hun dossier, recht om gehoord te worden.
4 Hoe melden?
4.1 Interne melding
Het Bestuursdecreet regelt hoe u als melder een melding kan doen. U kan dit schriftelijk (via e-mail of brief), via de telefoon of ander spraakberichtsysteem, of via een fysieke ontmoeting richten aan de algemeen directeur
Het intern meldkanaal is enkel beschikbaar voor personeelsleden en wordt opgevolgd door de algemeen directeur
4.2 Schriftelijke melding via e-mail of brief
U kan uw melding per e-mail versturen naar hs@geetbets.be (algemeen directeur)
Als u uw melding per brief wil versturen, dan richt u zich tot de algemeen directeur, Dorpsstraat 7 3450 GEETBETS. Vermeld duidelijk op de omslag aan wie de brief gericht is met een duidelijke vermelding dat dit vertrouwelijk is, door het woord ‘vertrouwelijk’ zichtbaar te noteren. Vervolgens verstuurt u het naar algemeen directeur, Dorpsstraat 7 3450 GEETBETS
Het secretariaat opent de brief niet en bezorgt die rechtstreeks aan de algemeen directeur.
4.3 Telefonische melding
De melding kan telefonisch gebeuren bij de algemeen directeur op 011/58.65.20.
Indien u er mee instemt, kan men een verslag opstellen van het gesprek. U krijgt hierbij de kans om het verslag te controleren, te corrigeren en voor akkoord te ondertekenen.
4.3.1.1 Fysieke ontmoeting
U heeft het recht om binnen een redelijke termijn een afspraak te krijgen voor een fysieke ontmoeting om de melding te bespreken. Het gesprek kan opgenomen en bewaard worden als u hiermee instemt om later een verslag op te stellen. U krijgt eveneens de kans om dit verslag te controleren, te corrigeren en voor akkoord te ondertekenen.
4.3.2 Externe melding bij Audit Vlaanderen
Als u reeds een interne melding heeft gedaan, of als u van mening bent dat uw melding niet doeltreffend intern behandeld kan worden, of als u als externe een werkrelatie met Geetbets heeft, kan u dit melden bij Audit Vlaanderen. Bent u van mening dat er een risico op represailles bestaat, kan u eveneens melding maken bij het extern meldkanaal.
Via onderstaande link kan u meer informatie vinden over een melding bij Audit Vlaanderen:
Klokkenluiden bij de lokale besturen | Audit Vlaanderen
Audit Vlaanderen kan beslissen om uw melding niet in behandeling te nemen indien:
- De inbreuk van geringe betekenis is;
- De melding betrekking heeft op feiten die in een eerdere melding van u als melder al zijn behandeld en de nieuwe melding geen nieuwe informatie van betekenis bevat.
4.4 Wat als uw melding aan een verkeerde persoon of instantie is gericht?
Als u uw melding tot een onbevoegd persoon richt, wordt uw melding op een veilige manier zo spoedig mogelijk doorgestuurd naar het bevoegde personeelslid, waarbij de onbevoegde persoon u hier onmiddellijk op de hoogte van brengt.
Indien Audit Vlaanderen vaststelt dat zij niet bevoegd is om de melding te onderzoeken, contacteren zij u om u toestemming te vragen of de melding doorgestuurd mag worden naar de bevoegde instantie voor verder onderzoek.
5 Wat na uw (interne of externe) melding?
Wat kan u verwachten nadat u uw melding heeft ingediend bij het meldkanaal?
1. Ontvangstmelding
Als melder ontvangt u binnen de zeven dagen na de dag waarop het meldkanaal uw melding heeft ontvangen een ontvangstmelding, behoudens in volgende gevallen:
- Uw melding werd al behandeld binnen die termijn. U krijgt dan direct meer informatie over uw melding;
- U heeft zich uitdrukkelijk verzet tegen het ontvangen van een ontvangstmelding;
- Het krijgen van de ontvangstmelding brengt de bescherming van uw identiteit in gevaar.
2. Meer informatie over uw melding
Binnen een redelijke termijn krijgt u meer informatie over wat er met uw melding gebeurde:
- Binnen drie maanden na de dag waarop het meldingskanaal de ontvangstmelding heeft verstuurd;
- Binnen drie maanden en zeven dagen indien er geen ontvangstmelding is verstuurd;
U komt te weten welke maatregelen genomen zijn, of zullen worden genomen naar aanleiding van uw melding, alsook de reden(en) voor die maatregelen. De meldkanalen mogen vanzelfsprekend geen informatie meedelen die intern onderzoek of de rechten van de betrokkene(n) schaadt.
De termijn van drie maanden kan verlengd worden tot zes maanden door Audit Vlaanderen.
6 Verwerking van persoonsgegevens
Indien onderstaande gegevens beschikbaar zijn, verwerken de meldingskanalen deze persoonsgegevens tijdens de behandeling en registratie van meldingen, conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming:
- Naam van de melder;
- Contactgegevens en functie van de melder;
- Naam van de facilitator of van derden die verbonden zijn met de melder, en die het slachtoffer kunnen worden van sancties in een werkcontext;
- Naam en functie van de betrokkene, en informatie over de inbreuken van de betrokkene;
- Naam van de getuige;
- Schriftelijke meldingen;
- Schermopnamen en het schriftelijk verslag van mondelinge meldingen.
Artikel 2.
De klokkenluidersregeling te publiceren op de website.
De gemeenteraad
Als gemeente nemen we het basispakket dienstverlening van VERA, ILV IT-punt.
Het tarief is na beslissing van het beheerscomité aangepast.
Als kleine gemeente zijn we niet in staat zelf de nodige IT-ers in dienst te nemen. We zijn dus genoodzaakt om gebruik te maken van het basispakket dienstverlening van VERA, ILV IT-punt om onze ICT terdege te kunnen beheren.
Het maandbedrag betrof in 2023 €4.990,83.
ILV-IT punt telt 66 besturen uit Vlaams-Brabant: lokale besturen, politiezones, hulpverleningszones en sociale huisvestingsmaatschappijen
Een gemeente en OCMW worden als 1 lid beschouwd.
Het betreft dus ook de ICT-ondersteuning van het OCMW.
In 2024 zal er een verhoogde aanwezigheid zijn van ICT personeel, nl 2 dagen per week ICT ondersteuning en 1 dag per week ICT beheer wat het nieuwe bedrag brengt op €7.197,72 per maand of €86.372,68 op jaarbasis.
In het meerjarenplan werd reeds rekening gehouden met aangepast bedrag en werd € 86.372,68 voorzien op de JBR: 2024/02-002-002/0119-00/6142998/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Het college van burgemeester en schepenen ging akkoord met de offerte op 14 november 2023.
Het bedrag overschrijdt de bevoegdheid van het college vandaar dat het college een bestendiging van deze beslissing door de gemeenteraad vraagt.
De financieel directeur leverde een gunstig visum af.
Artikel 1.
Akkoord te gaan met de offerte van VERA, ILV IT-punt voor een bedrag van € 7.197,72 per maand of € 86.372,68 op jaarbasis.
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan ILV IT-punt.
Namens Gemeenteraad,
Herman Stiers
Algemeen directeur
Kris Swinnen
Voorzitter van de raad