De gemeenteraad
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 31 maart 2025 dienen te worden goedgekeurd.
De ontwerpnotulen en zittingsverslag werden met de dagorde van de gemeenteraad meegestuurd.
Indien er geen opmerkingen gemaakt worden, kunnen de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 31 maart 2025 goed te keuren.
De gemeenteraad
De belastingen en retributies dienen door de gemeenteraad vastgesteld te worden voor het aanslagjaar 2025.
De Vlaams minister van Omgeving keurde op 3 december 2020 de projectaanvraag van EcoWerf goed om via huis-aan-huis-inzameling de asbestafbouw in Vlaanderen te versnellen.
Sinds 08 augustus 2024 kan men maximum 8 asbestzakken jaarlijks aanvragen en laten ophalen. Voordien was dit beperkt tot 5 asbestzakken. Dit komt neer op ongeveer 240m² dak. Om voor grotere oppervlakten te kunnen inzamelen wordt de inzameling per container ook mogelijk gemaakt. Het maximaal beschikbaar aantal containers per adres wordt vastgelegd op twee (komt neer op ongeveer 480 m² dak).
EcoWerf zal de containers ophalen tot 28 februari (en in zakken nog iets later) zodat ze nog alle kosten kunnen inbrengen tegen 1 april 2026.
Om dit geheel te kunnen regelen en een gedeelte van de kosten terug te vorderen is er een retributiereglement opgemaakt.
Er is een aanpassing nodig voor de ophaling via container.
Het retributiereglement moet geldig zijn tot 31 maart 2026.
Artikel 1.
Het gemeentebestuur heft een retributie op de verkoop van kuubzakken en plaatzakken en inzameling via containers voor het inzamelen van asbestleien en/of -platen.
Artikel 2.
§1. De retributie bedraagt voor een:
- bigbag (1 m³): € 30,00
- plaatzak (1 m³): € 30,00
- voor een container: € 170,00
§2. Er kunnen jaarlijks maximum acht kuubzakken of acht asbestzakken (of een combinatie van zakken beperkt tot acht stuks) per adres aangekocht worden of maximum twee containers per adres gereserveerd worden. Hierbij zijn twee veiligheidskits en het ophalen van de kuub-of plaatzakken/containers aan huis inbegrepen.
Artikel 3.
Procedure:
Artikel 4.
EcoWerf wordt gemachtigd om de retributies, zoals vermeld in artikel 2, te innen. De wijze van betaling gebeurt uitsluitend op de door EcoWerf voorgeschreven wijze met name via Bancontact bij aflevering van de zakken.
Artikel 5.
Dit reglement vervangt de gemeenteraadsbeslissing van 25 november 2024 houdende “Retributiereglement inzameling asbest aan huis" vanaf 1 april 2025 en is geldig tot 31 maart 2026.
Artikel 6.
Op onderhavig besluit zijn de bepalingen van het algemeen bestuurlijk toezicht, opgenomen in het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, van toepassing.
De gemeenteraad
Binnen de 60 dagen na het initieel verzoek om een beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg, bezorgt de gemeente de desbetreffende beslissing aan de bevoegde overheid, uiterlijk 17 mei 2025. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek dat liep van 27 maart tot en met 25 april 2025.
Een vergunning voor aanvragen met aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg kan pas verleend worden na goedkeuring over de aanleg, wijziging,
verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg door de gemeenteraad. Als de gemeenteraad de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing niet heeft
goedgekeurd, dan wordt de omgevingsvergunning geweigerd. De gemeenteraad kan voorwaarden in de beslissing opleggen en lasten eraan verbinden. De bevoegde overheid moet in de eventuele omgevingsvergunning de door de gemeenteraad opgelegde voorwaarden en lasten integraal opnemen en overnemen.
Het openbaar onderzoek loopt parallel aan de procedure van de 'zaak der wegen', tot vrijdag 25 april 2025.
Omwille van de timing zijn de eventuele standpunten, opmerkingen en bezwaren pas verwerkt en in bijlage beschikbaar zijn op maandagmiddag 28 april 2025, de dag van de gemeenteraad maar de krappe timing is onvermijdelijk.
Binnen het project wordt een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd in de Ketelstraat, Kraaistraat, Grote Baan, Lutzestraat, Tappestraat, Heffelstraat, Schelfstraat en de
Kapelstraat. Het project is gelegen in het zuiveringsgebied van Geetbets. Het doel van het project is het verzamelen van de vuilvracht vanaf de Kraaistraat (ter hoogte
van het kruispunt met de Grote Steenweg) en de Oppenstraat (en hierboven beschreven zijstraten) en zal via de Ketelstraat aansluiten op de bestaande Collector in de Biesemstraat (VBR Rummen fase 1).
Voor de aanleg van de rioleringsinfrastructuren dient de bestaande rijweginfrastructuur opgebroken te worden. Achteraf wordt de rijweginfrastructuur heraangelegd zoals hieronder per segment/straatdeel beschreven. Voor de aanleg van de riolering (DWA-, RWA- en plaatselijk de persleiding) wordt de volledige bestaande rijweg opgebroken. Aangezien in de Ketelstraat, Kraaistraat, Grote Baan en de Oppenstraat een aantal huisaansluitingen moeten, worden gerealiseerd, zal hiervoor ook het bestaand fietspad worden opgebroken en heraangelegd. Voor de zijstraten is er veel minder bebouwing aanwezig. Hier wordt de situatie per zone bekeken. De oppervlakte van de bestaande en de toekomstige verharding van de rijweg en het fietspad wijzigt enkel in de Ketelstraat omwille van de aanleg van fiets- en voetpad. Hier wordt een bijkomende oppervlakte van ca. 1.745 m² bijgelegd. Voor de overige straten binnen het projectgebied blijft de oppervlakte bestaand en toekomstig gelijk.
Er werden vijf ontvankelijke bezwaren ingediend. Een zesde bezwaar werd niet tijdig ingediend, noch via de geijkte weg overgemaakt (digitaal via het Omgevingsloket of via gewone of aantekende brief).
Twee bezwaren (Bezwaar 1 en Bezwaar 2) hebben (onrechtstreeks) betrekking op de ‘zaak der wegen’, met name de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen in de omgevingsvergunningsaanvraag.
Bezwaar 1: Onveilige verkeerssituatie ter hoogte van Ketelstraat 102
Bezwaarindieners stellen dat het voetpad ter hoogte van Ketelstraat 102 heden slechts 0,50 m breed is. Het fietspad wordt bijkomend verbreed en de rijweg wordt ingericht voor tweerichtingsverkeer. Het voetpad zal daardoor bijkomend versmallen, ondanks het intensief gebruik. Er is geen bufferzone voorzien tussen voetpad, fietspad en rijweg ter hoogte van de voordeur van Ketelstraat 102, ter hoogte van het pleintje (“het Kanonneke”) op de hoek van de Ketelstraat en de Kraaistraat.
Bezwaarindiener rijkt drie suggesties aan als alternatief voor de voorziene plannen, met als doel meer ruimte te scheppen voor een voetpad, fietspad en een buffer ten opzichte van de woningen op de rooilijn:
Bezwaar 2: Onduidelijkheid over de toegankelijkheid van woning Ketelstraat 125
Bezwaarindiener kaart aan dat de plannen geen garanties bieden over de toegankelijkheid van de woning en perceel (voordeur, garagepoort en tuinpoort) Ketelstraat 125. Inritten en toegangen ontbreken op de plannen.
BEHANDELING BEZWAREN
De bezwaren die handelen over de zaak der wegen kunnen als volgt weerlegd worden:
Bezwaar 1:
De breedte van het openbaar domein is er plaatselijk beperkt en er is geen voortuinzone. Er is heden geen volwaardig voetpad aanwezig. Een beperkte verharde strook tussen het fietspad en rooilijn blijft behouden. De beschikbare ruimte tussen de langsgelegen woning Ketelstraat 104 en de woning aan de overzijde, Ketelstraat 127A is smaller. Er is onvoldoende beschikbare ruimte om naast een kwalitatief doorlopend fietspad ook een voetpad aan te leggen.
De parkeerplaatsen rond het pleintje worden verwijderd om de beschikbare ruimte maximaal te benutten. De circulatie en voorrangsregels rondom het plein wordt gewijzigd om de verkeerssituatie veiliger te maken. De voorziene ingrepen zijn gebaseerd op mobiliteitstellingen. Het aandeel zwaar verkeer bedraagt 15 à 20 % in de Kraaistraat en in Ketelstraat 20%. Uit deze tellingen bleek dat het niet aangewezen is een fietsstraat in te richten. De hoofdroute Kraaistraat – Ketelstraat wordt wel veiliger ingericht. De huidige oversteekbewegingen tussen de Ketelstraat en de Kraaistraat zijn gevaarlijk. Door deze hoofdroute als voorrangsweg in te richten wordt de situatie veiliger. Aan de overzijde van het pleintje wordt een autoluwe zone met een bushalte en fietsenstalling ingericht, vrij van doorgaand verkeer. Deze ingrepen zijn gunstig voor de zwakke weggebruiker en gebruikers van het openbaar vervoer.
Bezwaar 2:
De plannen bij de omgevingsvergunningsaanvraag voorzien niet in een wijziging van het openbaar domein tussen de wegenis en de rooilijn en voorgevel van Ketelstraat 125. Indien de zone tussen de wegenis en de rooilijn alsnog wordt heringericht, onthard of vernieuwd, moeten de bestaande, verharde toegangen naar de voordeur, garage en de tuinpoort gewaarborgd blijven.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren uit het openbaar onderzoek dat liep van 27 maart tot 25 april 2025.
Artikel 2.
De gemeenteraad beslist de aanleg van de wegenis en de wijzigingen van de gemeentewegen in omgevingsvergunningsaanvraag OMV_202413326 (22.404 - Geetbets - VBR Rummen fase 2) en de behandeling van de bezwaren goed te keuren.
De gemeenteraad
In 2014 werd besloten om een werking op te starten met doelgroepwerknemers die milieu en natuurtaken uitvoeren voor de gemeente.
De gemeente kreeg hiervoor ook jaarlijks subsidies via Vlaanderen (€ 10.500,00 voor 1.200 uren).
De initiële periode van subsidies liep van 2014 tot 2019. Nadien werd dit verlengd voor de werkingsjaren 2020 en 2021. Voor het inschakelen van de doelgroepwerknemers vanaf werkingsjaar 2022 kan de gemeente dus geen apart subsidies meer aanvragen. Omdat Vlaanderen het subsidielandschap wil vereenvoudigen werd de subsidie opgenomen in het Open Ruimtefonds. Vlaanderen gaat ervan uit dat deze middelen verder gebruikt zullen worden voor onder andere milieu en natuurtaken. De gemeente is echter vrij om het Open Ruimtefonds voor andere zaken aan te wenden.
Indien er geen verderzetting van de inzet van de doelgroepwerknemers wordt voorzien dan moeten deze uren op een andere manier ingevuld worden. Het verlies aan flexibiliteit om in drukke periodes snel heel wat extra handen te hebben moet hierbij in rekening gebracht worden.
Over het algemeen zijn er geen klachten over de huidige werking met doelgroepwerknemers.
Het huidige pakket van 1.200 uren, vrij in te zetten over het gehele jaar, zorgt voor flexibiliteit waardoor in drukke periodes snel helpende handen ingeschakeld kunnen worden.
Zo is er in de periode rond Allerheiligen bijvoorbeeld veel extra werk rond de kerkhoven, het pesticidenvrij beheer zorgt ervoor dat er veel handenarbeid nodig is.
Door doelgroepwerknemers in te schakelen blijft de werkdruk voor de eigen arbeiders beheersbaar en kunnen in drukke periodes bijvoorbeeld snel 4 paar helpende handen ingeschakeld worden.
De uurprijs van De Winning betreft € 24,00 per uur, excl. BTW
De Winning werd de afgelopen jaren ingeschakeld in Geetbets. Ze kennen de gemeente reeds en ook de administratieve contacten verlopen vlot.
De 1.200 uren van de afgelopen jaren blijken op dit moment voldoende als flexibel in te zetten werktijd.
In het verleden werd gewerkt met 3 aparte contracten van 400 uren. Wenselijk is alles te vervatten in één contract om een duidelijker overzicht te kunnen bewaren.
In totaliteit bedraagt de kostprijs voor 1.200 uren € 28.800,00 excl. BTW of € 34.848,00 incl. 21% BTW.
Artikel 1
De samenwerking met de doelgroepwerknemers verder te zetten voor in totaal 1.200 uren per jaar voor een bedrag van € 28.800,00 excl. BTW of € 34.848,00 incl. 21% BTW.
Artikel 2
De nodige budgetten hiervoor te voorzien in 2025.
Artikel 3
In 2025 samen te werken met de sociale onderneming "De Winning".
De gemeenteraad
In maart 2025 liep een oproep naar nieuwe leden in het gemeentelijk infoblad. Daarnaast is er ook een oproep gedaan via mail naar alle leden van de landbouwraad om zich opnieuw kandidaat te stellen. Tot dinsdag 1 april 2025 konden geïnteresseerden zich aanmelden via milieu@geetbets.be. De landbouwraad bestaat bij voorkeur uit:
Ten hoogste twee derde van de leden van de adviesraad mag van hetzelfde geslacht zijn. Er zijn te weinig vrouwelijke kandidaturen om hieraan te voldoen.
Naar aanleiding van de hernieuwing van de landbouwraad werd een oproep naar kandidaten gedaan. De volgende kandidaturen werden ontvangen voor de landbouwraad:
1. Eén vertegenwoordiger uit de Landelijke Gilden, die voldoet aan de voorwaarden vermeld onder artikel 7.
2. Eén vertegenwoordiger uit de Boerenbond, die voldoet aan de voorwaarden vermeld onder artikel 7.
3. Eén vertegenwoordiger van een andere organisatie verbonden met landbouw die zich aandient.
4. Eén afgevaardigde van de gemeentelijke schattingscommissie.
5. 5 landbouwers, onafhankelijk van een organisatie (bijvoorbeeld een producent van hoeveproducten, een uitbater van hoevetoerisme, een fruit –of bloementeler of een vertegenwoordiger van een andere nieuwe vorm van landbouwbedrijfsvoering).
6. De schepen van landbouw, lid van ambtswege, niet stemgerechtigd
7. Een vertegenwoordiger met inzet en positieve interesse voor land- en tuinbouw, aangeduid door elke fractie die deel uitmaakt van de gemeenteraad. Deze vertegenwoordigers zijn niet stemgerechtigd.
8. Deze leden kunnen naar noodzaak eventueel aangevuld worden met deskundigen deze hebben uitsluitend een raadgevende bevoegdheid.
Er wordt niet voldaan aan de ratio man/vrouw. Ten hoogste twee derde van de leden van de adviesraad mag van hetzelfde geslacht zijn.
Hoewel het streven naar een evenwichtige man/vrouw-verdeling in de adviesraden een belangrijk uitgangspunt blijft, is het in het geval van de landbouwraad van Geetbets niet gelukt om deze verhouding te behalen. Toch menen wij dat dit in deze context niet problematisch is omwille van de volgende redenen:
Dit agendapunt te verdagen.
De gemeenteraad
Naar aanleiding van de hernieuwing van de milieuadviesraad werd een oproep naar kandidaten gedaan.
De milieuraad bestaat bij voorkeur uit:
Volgende kandidaturen werden ontvangen voor de milieuadviesraad:
1. Twee vertegenwoordigers van Natuurpunt, die voldoet aan de voorwaarden vermeld onder artikel 7. Stemgerechtigd
2. Eén vertegenwoordiger van een andere organisatie verbonden met milieu-natuur die zich aandient. Stemgerechtigd.
3. 5 geïnteresseerde inwoners met een affinitieit voor milieu-natuur, onafhankelijk van een organisatie. Stemgerechtigd.
4. De schepen van milieu-natuur, lid van ambtswege, niet stemgerechtigd.
5. Een vertegenwoordiger met inzet en positieve interesse voor milieu-natuur, aangeduid door elke fractie die deel uitmaakt van de gemeenteraad. Niet stemgerechtigd.
6. Deze leden kunnen naar noodzaak eventueel aangevuld worden met deskundigen deze hebben uitsluitend een raadgevende bevoegdheid. Niet stemgerechtigd.
De samenstelling van de milieuadviesraad te bekrachtigen.
De gemeenteraad
Naar aanleiding van de hernieuwing van de gemeenteraad dienen ook de adviesraden opnieuw te worden samengesteld. Dit gebeurde tijdens de algemene vergadering van de verschillende adviesraden Vrije Tijd.
Er werd eveneens opnieuw een voorzitter, ondervoorzitter en secretaris aangeduid.
De gemeenteraad dient de erkenning te vernieuwen en de nieuwe samenstelling te bevestigen.
Samenstelling cultuurraad:
De volgende verenigingen en geïnteresseerde burgers hebben een kandidatuur ingediend om deel uit te maken van de Algemene Vergadering Cultuur:
Vereniging |
Vertegenwoordiger |
Brass Band Haspengouw |
Rudi Haesen |
Comité Lokal |
Geert David |
Feestcomité Grazen |
Kathleen Beyns |
Ferm Geetbets |
Anita Coenen |
Ferm Rummen |
Liliane Jooken |
CV De Fruitfretters |
Wendy Maes |
Gezinsbond Geetbets |
Kimberly Degeling |
Kunstkring Geetbets VSUKG |
Paul Pans |
Landelijke Gilde |
Jos Gijsenberg |
Liberale Ontspanningskring |
Gerda Smets |
Limes Gatia |
Guy Leus |
Militaire Vriendenkring |
Filip Roosbeek |
Natuurpunt Geetbets |
Ronald Jacobs |
Nieuwdorp |
Tinne Luyten |
OC De Knipoog |
Lizzy Janssens |
OC Hupsakee |
Ilse Roex |
OLV Koor |
Odette Van Stappen |
Schatertejater 2.4 |
Chris Baillien |
Sfeermakers |
Eddy Jonckers |
Sint Comité |
Viviane Everaerts |
Vriendenkring Bets Kermis |
Evie Vandensteen |
Vrienden van Paul |
Valère Raemaekers |
Geïnteresseerde burger |
Anja Vandevelde |
Geïnteresseerde burger |
Geert Coenen |
Geïnteresseerde burger |
Louis Vandewijngaerde |
Geïnteresseerde burger |
Martine Vanbets |
Geïnteresseerde burger |
Nicole Bessemans |
Geïnteresseerde burger |
Sarah Vanparijs |
Geïnteresseerde burger |
Sophie Veulemans |
Geïnteresseerde burger |
Sylvie Vandevoort |
Geïnteresseerde burger |
Wim Machiels |
Er komt reactie op de kandidatuur van Natuurpunt en hun erkenning als culturele vereniging. De vraag wordt gesteld of de vereniging zich wel bezig houdt met cultuur en of de activiteiten van Natuurpunt dan ook onder sport zouden kunnen vallen. Bovendien wordt er gevraagd naar de redenen van Natuurpunt om zich te laten erkennen en deel uit te maken van de cultuurraad. Is dit om gebruik te kunnen maken van de uitleendienst van de gemeente of om ook subsidies te kunnen ontvangen?
Als reden voor de erkenning van Natuurpunt Geetbets als vereniging wordt de motivatie aangehaald: “we beantwoorden aan de vereisten ‘vormings- en educatiebeleid’ en ‘vrijetijdsbeleid en toerisme’.” => voordrachten, gegidste wandelingen. Na een advies van de cultuurraad heeft het schepencollege hierover beslist.
De afgevaardigde van Natuurpunt Geetbets is zonder verontschuldiging niet aanwezig op de installatievergadering. Dit wordt niet positief onthaald omdat veel vragen daardoor onbeantwoord blijven.
De Algemene Vergadering beslist om de samenstelling van de Algemene Vergadering van de cultuurraad goed te keuren. Drie van de twintig aanwezige stemgerechtigde leden stemmen voor het niet opnemen van Natuurpunt in de Algemene Vergadering.
Verkiezing van de Raad van Bestuur
Vereniging |
Naam en functie |
Feestcomité Grazen |
Kathleen Beyns - Ondervoorzitter |
Natuurpunt Geetbets |
Ronald Jacobs |
Sint Comité |
Viviane Everaerts |
Geïnteresseerde burger |
Anja Vandevelde |
Geïnteresseerde burger |
Geert Coenen |
Geïnteresseerde burger |
Louis Vandewijngaerde - Voorzitter |
Geïnteresseerde burger |
Martine Vanbets |
Geïnteresseerde burger |
Nicole Bessemans |
Geïnteresseerde burger |
Sarah Vanparijs |
Geïnteresseerde burger |
Sophie Veulemans |
Geïnteresseerde burger |
Sylvie Vandevoort |
Geïnteresseerde burger |
Wim Machiels |
Alle leden worden in de raad van bestuur gestemd met uitzondering van Ronald Jacobs van Natuurpunt Geetbets.
Verkiezing van de voorzitter van de cultuurraad
De algemene vergadering kiest uit de leden van de raad van bestuur de voorzitter. Dit in geheime stemming en met meerderheid van de stemmen.
Er is één kandidaat: Louis Vandewijngaerde
Louis Vandewijngaerde wordt door de Algemene Vergadering verkozen tot voorzitter van de cultuurraad.
Verkiezing van de ondervoorzitter van de cultuurraad
De algemene vergadering kiest uit de leden van de raad van bestuur de ondervoorzitter. Dit in geheime stemming en met meerderheid van de stemmen.
Er is één kandidaat: Kathleen Beyns van Feestcomité Grazen
Kathleen Beyns wordt door de Algemene Vergadering verkozen tot ondervoorzitter van de cultuurraad.
Samenstelling sportraad
Samenstelling algemene vergadering.
De hiernavolgende verenigingen maken deel uit van de algemene vergadering met volgende vertegenwoordigers:
Vereniging |
Naam |
Voornaam |
Cerberos |
Adang |
Ludwig |
De Hoop Rummen |
Vandepoel |
Carine |
De Warande vrienden |
Vandersmissen |
Urbain |
FC Geetbets |
Neyens |
Jos |
FC Macadam |
Mees |
Lieven |
Hondenschool Hogen Hogerop |
Mathues |
Herman |
Join.Sport |
Vangeel |
Joery |
Judoclub Geetbets |
Petré |
Johan |
Petanqueclub Grazen |
Hendrickx |
Lucienne |
Rijverening Sint-Paulus Geetbets vzw |
Nagels |
Sara |
SK Rummen |
Huybrechts |
Rudi |
Studio Kadans |
Reniers |
Jolien |
Turnvereniging Geetbets |
Lembrechts |
Hans |
VC BEVO Geetbets |
Roosbeek |
Filip |
Wandelclub SOS |
Storms |
Paul |
Wielerclub "Vooruit" Geetbets |
Bessemans |
Nicole |
WTC Bergeneinde |
Duchateau | Johan |
WTC Betserse Sportvrienden |
Munten |
Benny |
ZVC Los Frèros |
Geraerts |
Brecht |
Betz Country |
Raymaekers |
Dani |
Petanque Hogen |
Huygen |
Stefaan |
Fietsgroep Blijf Jong Rummen |
Bartholomevis |
Jos |
Scholen Geetbets en Hogen |
Creten |
Ilse |
Vereniging |
Naam en functie |
Betz Country |
Raymaekers Dani |
Deskundige/Leerkracht LO |
Ilse Creten |
Deskundige |
Niels Velkeneers |
Judoclub Geetbets |
Petré Johan - ondervoorzitter |
Petanqueclub Grazen |
Lucienne Hendrickx |
Turnvereniging Geetbets |
Hans Lembrechts - voorzitter |
Wandelclub Samen op Stap |
Paul Storms |
Alle kandidaten bekomen de meerderheid van de stemmen en worden dus verkozen als lid van de raad van bestuur.
Verkiezing van de voorzitter
Er wordt overgegaan tot de verkiezing van de voorzitter. Deze wordt verkozen door de algemene vergadering, bij geheime stemming en bij meerderheid van stemmen.
Eén lid van de raad van bestuur stelt zich kandidaat nl: Hans Lembrechts
Hans Lembrechts bekomt de meerderheid van de stemmen en is bijgevolg verkozen tot voorzitter van de sportraad.
Verkiezing van de ondervoorzitter:
Er was op voorhand geen kandidaat voor ondervoorzitter. Tijdens de vergadering wordt gevraagd of er iemand zich nog kandidaat wil stellen. Johan Petré geeft aan dat hij deze taak op zich wil nemen. Er is niet overgegaan door geheime stemming, omdat alle aanwezigen mondeling akkoord gaven om hem aan te stellen.
Samenstelling jeugdraad
Voorzitter |
Eli Vanden Eynde( scouts) |
Ondervoorzitter |
Lotte Cresens (chiro) |
|
|
Raad van Bestuur |
Eli Vanden Eynde |
Afgevaardigden Algemene Vergadering |
Kobe Vanden Begin Dennis De Ro Sam Luyten |
Vervangers |
Maarten verweyen Tom Rummens |
|
|
Raad van Bestuur |
Lotte Cresens |
Afgevaardigden Algemene Vergadering |
Ella Vanhove
|
Vervangers |
Anne Thomas Luna Verbeek |
|
|
|
Warre Wyndaele |
|
Geen kandidaturen |
|
Geen kandidaturen |
|
Chris Jamar |
|
Irina Van Goethem |
Kennis te nemen van de samenstelling van de adviesraden Vrije Tijd.
De gemeenteraad
Voor de algemene vergadering werd Danny Ruysen voorgedragen als plaatsvervangend vertegenwoordiger, echter omdat hij zetelt in het algemeen comité kan hij niet deelnemen aan de algemene vergadering.
Stijn Doms wordt voorgedragen als kandidaat plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering.
Er wordt overgegaan tot de geheime stemming.
16 leden van de gemeenteraad nemen deel aan de geheime stemming.
Er bevinden zich 16 stembiljetten in de stembus.
De uitslag van de geheime stemming is als volgt:
Algemene vergadering: plaatsvervangend vertegenwoordiger Stijn Doms bekomt volgende stemmen: 16 voor.
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen
Artikel 1.
Algemene vergadering:
Stijn Doms aan te duiden als: plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering.
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan: Ecowerf: ann.verloo@ecowerf.be.
De gemeenteraad
De algemene vergadering van Creadiv vindt plaats op 9 mei 2025.
De agenda is als volgt:
De effectieve vertegenwoordiger is Kris Swinnen en plaatsvervangend vertegenwoordiger is Jo Roggen.
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering Creadiv nv van 9 mei 2025.
Artikel 2.
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.
Artikel 3.
Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden naar Creadiv nv, secretariaat@efin.be
De gemeenteraad
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 3 april 2025 opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 4 juni 2025.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 3 april 2025 overgemaakt.
Artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene vergadering.
De effectieve vertegenwoordiger is Roland Strouven en plaatsvervangend vertegenwoordiger is Jo Roggen.
Artikel 1
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 4 juni 2025 met als agendapunten:
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 4 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeenteraad
De agenda van de Algemene vergadering van Creat Services dv dient goedgekeurd te worden.
De agenda van de algemene vergadering van Creat Services dv op 17 juni 2025 is:
De effectieve vertegenwoordiger is Kris Swinnen en plaatsvervangend vertegenwoordiger is Jo Roggen.
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering Creat Services dv van 17 juni 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
De gemeenteraad
EcoWerf is een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §1, 3° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
· De lijst met de nieuwe aandelenverhouding is als bijlage toegevoegd en is gebaseerd op het voorstel van de raad van bestuur van 12 maart 2025.
· De statutenwijziging is als bijlage toegevoegd.
De statutenwijziging is als bijlage toegevoegd.
· De beslissing van de raad van bestuur van EcoWerf van 12 maart 2025 tot de goedkeuring van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van EcoWerf van woensdag 18 juni 2025 met volgende agendapunten:
1. Samenstelling van het bureau;
2. Goedkeuring voorstel statutenwijziging;
3. Diversen
Omtrent agendapunt 2 dient een inhoudelijke beslissing genomen te worden;
Agendapunt 2: goedkeuring voorstel statutenwijziging
De voorgestelde aanpassingen aan de statuten betreffen:
- Bevoegdheid aan raad van bestuur tot aanpassing bijlagen ingeval van gewijzigde aansluiting van een deelnemer voor statutaire activiteiten.
- Mogelijkheid van substitutie
- Herziening van de samenstelling van de diverse clusters
- Overstap naar digitaal notuleringssysteem
- Aanpassing bijlagen
o Vervangen bijlage bijdrageplafonds en aanstiplijst
o Toepassing art. 8 van de statuten
De effectieve vertegenwoordiger is Rita Soetaerts en plaatsvervangend vertegenwoordiger is Stijn Doms.
Artikel 1.
De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 18 juni 2025 van de opdrachthoudende vereniging EcoWerf worden goedgekeurd.
Artikel 2.
De statutenwijziging wordt in zijn geheel goedgekeurd (zie punt 2 van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van EcoWerf op 18 juni 2025).
Artikel 3.
Mevrouw Rita Soetaerts, raadslid met als plaatsvervanger de heer Stijn Doms, schepen, wordt gemandateerd om punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van EcoWerf van 18 juni 2025 goed te keuren.
Artikel 4.
Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan Ecowerf.
De gemeenteraad
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 7 april 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Zenne-Dijle die op 19 juni 2025 plaatsheeft in Feestzalen Het Posthof, Posthofstraat 20 te 3300 Tienen;
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente op digitale wijze op 8 april 2025 ter beschikking gesteld.
Artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene vergadering.
De effectieve vertegenwoordiger is Kris Swinnen en plaatsvervangend vertegenwoordiger is Roland Strouven.
Artikel 1.
De agenda van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging vereniging Fluvius Zenne Dijle op 19 juni 2025 goed te keuren
b) Kennisneming verslagen van het voormalige PBE van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.
2. a) Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Zenne-Dijle (voorheen Iverlek) afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
b) Goedkeuring van de jaarrekening van het voormalige PBE afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Zenne-Dijle (voorheen Iverlek) en het voormalige PBE met betrekking tot het boekjaar 2024.
5. Aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven) activiteiten.
6. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende verenigingen Iverlek en het voormalige PBE tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan Fluvius Zenne-Dijle 2025-2030.
7. Statutaire benoemingen.
8. Statutaire mededelingen.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle op 19 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeenteraad
De DPO (Data Protection Officer) heeft een toelichting gehouden omtrent het veiligheids-en privacybeleid voor de nieuwe mandatarissen.
De mandatarissen zullen hun tablets en laptops ontvangen. De adviezen van de DPO zijn vertaald in richtlijnen.
Kennisname van de richtlijnen omtrent het veiligheids-en privacybeleid.
Namens Gemeenteraad,
Herman Stiers
Algemeen directeur
Roland Strouven
Voorzitter van de raad