Terug
Gepubliceerd op 18/04/2025

Agenda  Gemeenteraad

ma 28/04/2025 - 20:00 Raadzaal

BERICHT AAN DE BEVOLKING.

Bekendmaking agenda Gemeenteraad

De voorzitter van de raad maakt hierbij de agenda van de gemeenteraadszitting «van» bekend aan de bevolking.
Locatie: raadzaal van het “Administratief Centrum Den Molencouter” Dorpsstraat 7, 3450 Geetbets.

  • Openbaar

    • Notulen

      • Goedkeuring notulen en zittingsverslag van 31 maart 2025.

        De notulen en het zittingsverslag werden samen met de dagorde aan de leden van de gemeenteraad bezorgd. Als er hierover geen opmerkingen zijn, kunnen deze goedgekeurd worden.

        Voorstel van beslissing:

        De notulen en het zittingsverslag goed te keuren.

    • Algemene financiering

      • Belastingen en retributies

        • Retributiereglement inzameling asbest aan huis

          De Vlaams minister van Omgeving keurde op 3 december 2020 de projectaanvraag van EcoWerf goed om via huis-aan-huis-inzameling de asbestafbouw in Vlaanderen te versnellen.

          Sinds 08 augustus 2024 kan men maximum 8 asbestzakken jaarlijks aanvragen en laten ophalen. Voordien was dit beperkt tot 5 asbestzakken. Dit komt neer op ongeveer 240m² dak. Om voor grotere oppervlakten te kunnen inzamelen wordt de inzameling per container ook mogelijk gemaakt. Het maximaal beschikbaar aantal containers per adres wordt vastgelegd op twee (komt neer op ongeveer 480 m² dak). 

          De werkwijze is als volgt:

          1. De inwoner vult op de website een formulier in.
          2. De asbestcoach contacteert de inwoner en gaat op huisbezoek, bekijkt de situatie ter plaatse, geeft informatie over een veilige afbraak, verkoopt de plaatzakken of reserveert de containers, spreekt een plaats af waar de zakken of containers moeten gezet worden en plant de ophaaldatum in. De inwoners zijn zelf verantwoordelijk voor de vergunning voor inname publiek terrein en de signalisatievergunning, indien de container niet op het eigendom van de burger kan staan. Indien de inwoner het bewijs van de vergunning niet kan voorleggen, wordt de container niet geplaatst. 
          3. EcoWerf zorgt dat het asbest opgehaald wordt en naar een vergunde verwerker vervoerd wordt. Particulieren, lokale besturen (eigen patrimonium en sociale huisvesting), verenigingen, landbouwbedrijven, scholen en kmo's kunnen deelnemen aan het project. Er wordt een tarief geheven voor natuurlijke personen, rechtspersonen en/of verenigingen die erom verzoeken:
            • de ophaling aan huis van plaatzakken (1 m³) of kuubzakken (1 m³), welke door de EcoWerf ter beschikking van de bevolking worden gesteld via de asbestcoach van EcoWerf.
            • de ophaling aan huis via containers welke door EcoWerf ter beschikking van de bevolking worden gesteld via de asbestcoach van EcoWerf. 

          Bij de aankoop van minstens één asbestzak/container zijn twee veiligheidskits inbegrepen. De organisatie van de dienstverlening kadert in het versneld asbestafbouwbeleid zoals uitgewerkt door de OVAM dat streeft naar een versnelling in de afbouw van alle risicovolle asbesthoudende materialen uit onze leefomgeving binnen het Vlaamse gewest. De organisatie van de aanvraag en de inzameling van de plaatzakken of kuubzakken en containers voor asbest gebeurt door EcoWerf waarbij de aanvraag- en aanbiedingsvoorwaarden zoals vastgelegd door EcoWerf dienen nageleefd te worden. 

          Het project is voorlopig verlengd tot december 2026.

          Om dit geheel te kunnen regelen en een gedeelte van de kosten terug te vorderen is er een retributiereglement opgemaakt.

          Er is een aanpassing nodig voor de ophaling via container.

          Voorstel van beslissing:

          De retributie inzameling asbest aan huis goed te keuren.

    • Omgeving

      • Ruimtelijke ordening

        • Verbindingsriolering Rummen Fase 2 (Aquafin 22.404): Zaak der wegen

          Op 19 maart 2025 ontving de gemeenteraad het verzoek van de Vlaamse overheid een beslissing te nemen over de 'zaak der wegen' binnen de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_202413326 (22.404 - Geetbets - VBR Rummen fase 2). Het dossier, ingediend door Aquafin, is gekend onder het gemeentelijk dossiernummer 2025/00021. Het openbaar onderzoek liep van 27 maart tot 25 april. De gemeenteraad moet uiterlijk op 17 mei 2025 de beslissing over de zaak der wegen overmaken aan de bevoegde overheid.

          De rooilijnplannen, plannen van de wegenis, legende en verantwoordingsnota zijn als bijlage toegevoegd.

          Voorstel van beslissing:

          Kennis te nemen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren uit het openbaar onderzoek en aanleg van de wegenis en de wijzigingen van de gemeentewegen goed te keuren.

      • Openbare werken

        • Verlenging van het samenwerkingscontract met de sociale onderneming 'de Winning'

          De technische dienst vraagt een verlenging aan van het samenwerkingscontract met sociale onderneming 'de Winning' voor het jaar 2025

      • Milieu

        • Landbouwraad: samenstelling

          De landbouwraad wordt automatisch ontbonden, zes maanden na een gemeenteraadsverkiezing. Naar aanleiding van deze ontbinding werd een oproep gedaan naar kandidaten voor de hernieuwing van de landbouwraad. De oproep voor kandidaten liep tot 1 april 2025. 

          Voorstel van beslissing

          De landbouwraad als volgt samen te stellen:

          1. Eén vertegenwoordiger uit de Landelijke Gilden, die voldoet aan de voorwaarden vermeld onder artikel 7.

          • geen

          2. Eén vertegenwoordiger uit de Boerenbond, die voldoet aan de voorwaarden vermeld onder artikel 7.

          • geen

          3. Eén vertegenwoordiger van een andere organisatie verbonden met landbouw die zich aandient.

          • Katrien Maris  (0493 31 71 26, busselen.maris@gmail.com)

          4. Eén afgevaardigde van de gemeentelijke schattingscommissie.

          • Es Alfons (0497/29.85.52, alfons.es@skynet.be)

          5. 5 landbouwers, onafhankelijk van een organisatie (bijvoorbeeld een producent van hoeveproducten, een uitbater van hoevetoerisme, een fruit –of bloementeler of een vertegenwoordiger van een andere nieuwe vorm van landbouwbedrijfsvoering).

          • Yvo Langen, Dennenbosstraat 2a, 3450  Geetbets ( 0477/49.20.24, yvo.langen@telenet.be)
          • Filip Gooris, Glabbeekstraat 24, 3450 Geetbets (0473/84.32.85, flilp.gooris@gmail.com)

          6. De schepen van landbouw, lid van ambtswege, niet stemgerechtigd

          • Danny Ruysen (0495/34.00.84, danny.ruysen@hotmail.com)

          7. Een vertegenwoordiger met inzet en positieve interesse voor land- en tuinbouw, aangeduid door elke fractie die deel uitmaakt van de gemeenteraad. Deze vertegenwoordigers zijn niet stemgerechtigd.

          • Herman Cox, Grote Steenweg 150, 3454 Rummen (0497244936, hermannicole150@gmail.com)

          8. Deze leden kunnen naar noodzaak eventueel aangevuld worden met deskundigen deze hebben uitsluitend een raadgevende bevoegdheid.

        • Milieuadviesraad: samenstelling

          De milieuadviesraad wordt automatisch ontbonden, zes maanden na een gemeenteraadsverkiezing. Naar aanleiding van deze ontbinding werd een oproep gedaan naar kandidaten voor de hernieuwing van de milieuadviesraad. 

          Voorstel van beslissing

          De milieuadviesraad als volgt samen te stellen:

          1. Twee vertegenwoordigers van Natuurpunt, die voldoet aan de voorwaarden vermeld onder artikel 7. Stemgerechtigd

          • Roland Jacobs (wicca@skynet.be)
          • Marc Opdeweerdt (m.opdeweerdt@gmail.com)

          2. Eén vertegenwoordiger van een andere organisatie verbonden met milieu-natuur die zich aandient. Stemgerechtigd.

          • Eric Van Dam - Geetbets Proper (0497/47.27.40, eric@van-dam.be)

          3. 5 geïnteresseerde inwoners met een affinitieit voor milieu-natuur, onafhankelijk van een organisatie. Stemgerechtigd.

          • Kurt Peeters, (0478/77.97.14, K.peeters@agrifirm.com)
          • Kevin Meert (0468/25.61.86, kevlounflo@gmail.com)
          • Gino Castro (0474/79.47.35, gino.castro@nmbs.be)
          • Adelinde Polders (0479/61.30.42, poldersadelinde@hotmail.com)
          • Rolanda Guilmet (0495/64.05.11, rolanda.guilmet@telenet.be)

          4. De schepen van milieu-natuur, lid van ambtswege, niet stemgerechtigd.

          • Danny Ruysen (0495/34.00.84, danny.ruysen@hotmail.com)

          5. Een vertegenwoordiger met inzet en positieve interesse voor milieu-natuur, aangeduid door elke fractie die deel uitmaakt van de gemeenteraad. Niet stemgerechtigd.

          • CD&V: Kimberly Degeling (0472/31.69.01, Kimberly.degeling@hotmail.com)

          6. Deze leden kunnen naar noodzaak eventueel aangevuld worden met deskundigen deze hebben uitsluitend een raadgevende bevoegdheid. Niet stemgerechtigd.

          • Katrien Maris  (0493 31 71 26, busselen.maris@gmail.com).
    • Vrije tijd

      • Installatie adviesraden Vrije Tijd

        De gemeentelijke cultuur-, sport- en jeugdraad Geetbets zijn een adviserende, door de gemeenteraad erkende raad. Zes maanden na een gemeenteraadsverkiezing worden de adviesraden automatisch ontbonden en dienen de nieuwe raden te worden geïnstalleerd. Tot 21 februari liep een oproep voor nieuwe kandidaten. Ondertussen zijn de adviesraden voor Vrije Tijd opnieuw samengesteld mits een installatievergadering.

        Voorstel van beslissing

        Kennis te nemen van de samenstelling van de adviesraden Vrije Tijd.

    • Algemeen beleid

      • Intergemeentelijke samenwerking

        • Ecowerf - vertegenwoordiging.

          Voor de algemene vergadering werd Danny Ruysen voorgedragen als plaatsvervangend vertegenwoordiger, echter omdat hij zetelt in het algemeen comité kan hij niet deelnemen aan de algemene vergadering.

          Stijn Doms wordt voorgedragen als kandidaat plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering.

          De aanduiding gebeurt via een geheime stemming.

          Voorstel van beslissing:

          De vertegenwoordiging goed te keuren

        • Creadiv - Algemene vergadering van 9 mei 2025 .

          De algemene vergadering van Creadiv vindt plaats op 9 mei 2025.

          De agenda is als volgt:

          1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024
          2. Verslag van de commissaris over zijn werkzaamheden in het boekjaar 2024
          3. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024
            Goedkeuring vna de winstverdeling
          4. Kwijting aan bestuurders en commissaris
          5. Ontslag en benoeming bestuurders
          6. Rondvraag

          Voorstel van beslissing:

          De dagorde van de algemene vergadering van Creadiv van 9 mei 2025 goed te keuren en de vertegenwoordiger op te dragen dit eveneens te doen in de algemene vergadering.

        • Fluvius Opdrachthoudende vereniging - Algemene Vergadering 4 juni 2025.

          De agenda van de algemene vergadering van Fluvius OV van 4 juni 2025 dient goedgekeurd te worden en is als volgt:

          1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris over het boekjaar 2024.
          2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024.
          3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
          4. Evaluatieverslag met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2025-2030.
          5. Statutaire benoemingen.
          6. Statutaire mededelingen.

          Voorstel van beslissing:

          De agenda van de algemene vergadering van Fluvius OV van 4 juni 2025 goed te keuren.

        • Creat Services dv - Algemene vergadering van 17 juni 2025

          De agenda van de algemene vergadering van Creat Services dv op 17 juni 2025 is:

          1. Wijziging van vermogen
          2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
          3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
          4. Verslag van de commissaris
          5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
            b. Goedkeuring van de vooropgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
          6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
          7. Aanstelling commissaris
          8. Actualisering presentievergoeding
          9. Statutaire benoemingen
          10. Varia
          Voorstel van beslissing:
          De agenda goed te keuren.
        • Ecowerf - Buitengewone algemene vergadering van 18 juni 2025

          De agenda voor de buitengewone algemene vergadering van 18 juni 2025 bevat volgende punten:

          1. Samenstelling van het bureau
          2. Goedkeuring voorstel statutenwijziging
          3. Diversen
          Voorstel van beslissing:

          De agenda goed te keuren.

        • Fluvius Zenne-Dijle - Algemene Vergadering 19 juni 2025.

          De agenda van de algemene vergadering van Fluvius Zenne-Dijle van 19 juni 2025 dient goedgekeurd te worden en is als volgt:

          1. a)  Kennisneming verslagen van Fluvius Zenne-Dijle (voorheen Iverlek) van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.  

                   b)  Kennisneming verslagen van het voormalige PBE van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.

          2. a)  Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Zenne-Dijle (voorheen Iverlek) afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).

          b)  Goedkeuring van de jaarrekening van het voormalige PBE afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).

          3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
          4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Zenne-Dijle (voorheen Iverlek) en het voormalige PBE met betrekking tot het boekjaar 2024.
          5. Aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven) activiteiten.
          6. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende verenigingen Iverlek en het voormalige PBE tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan Fluvius Zenne-Dijle 2025-2030.  
          7. Statutaire benoemingen.
          8. Statutaire mededelingen.

          Voorstel van beslissing:

          De agenda van de algemene vergadering van Fluvius Zenne-Dijle van 19 juni 2025 goed te keuren.

      • ICT

        • Kennisname veiligheids-en privacybeleid

          De DPO (Data Protection Officer) heeft in februari een toelichting gehouden omtrent het veiligheids-en privacybeleid voor de nieuwe mandatarissen.

          Voorstel van beslissing:

          Kennisname van de richtlijnen omtrent het veiligheids-en privacybeleid.

    • Vragen en antwoorden

      • Vragen en Antwoorden.

      • Vraag van een inwoner - traktorsluis Hettelbergweg

        Een inwoner heeft volgende vragen voor de gemeenteraad:

        • De sluis wordt nu verplaatst zonder dat de inwoners van de straat worden ingelicht hierover? Kan dit zomaar?
        • Er werd ons bij het zetten van de sluis toegezegd dat er een evaluatie zou gemaakt worden na bepaalde tijd.
        • Waarom werd deze afspraak niet nagekomen?
        • Er wordt nu een nieuwe beslissing genomen op basis van informatie aangeleverd door één betrokkene.
        • Waarom werden ook nu niet meerdere betrokkenen beluisterd,zeker gezien er eerder een engagement voor evaluatie werd aangegaan?

        Voorstel van beslissing:

        Kennis te nemen van de vragen.

      • Vraag van een inwoner - Biesemstraat

        Een inwoner heeft volgende vragen voor de gemeenteraad:

        Duiding :
        Een aantal jaren geleden werd de Biesemstraat ( kruispunt met Kasteellaan en krijspunt naar Donk) heraangelegd met gescheiden riolering in opdracht van Aquafin.

        Zeer kort na de oplevering van de straat werd vastgesteld dat de straat veel lawaaihinder produceerde enerzijds door de dwarsribbels die getrokken werden in het beton met een gewone borstel !!!!!! ( mijn inziens volledig onnodig maar dit terzijde ) , anderzijds doordat blijkbaar de betonplaten niet stabiel waren.

        Na enige tijd en een aantal keer vragen werden dan ook door Aquafin samen met het studiebureau  metingen uitgevoerd , daaruit bleek dat er inderdaad problemen waren met bepaalde delen in de straat.

        Er werd dan een proefproject opgestart ter waar ze blijkbaar inspuitingen gedaan hebben. Nadien zo-uden er dan testen worden uitgevoerd of dit een oplossing bleek te zijn voor het probleem. 

        Op  dinsdag 10/12/24 heb ik dan de schepen van openbare werken gecontacteerd omdat ik vond dat het toch al wel lang duurde, en wanneer ze eigenlijk de nieuwe metingen kwamen doen.

        Hier kreeg ik aanvankelijk het antwoord :

        "Ik heb antwoorden gekregen op jou vraag, deze is als volgt.
        De betonnen vakken zijn inderdaad opgespoten maar de metingen zijn nog niet uitgevoerd, deze zijn niet uitgevoerd aangezien het -5 graden moet zijn om deze te kunnen meten. Ze bekijken dit onder deze temperatuur om te kijken hoe zich dan zet tegenover de betonnen platen.
        We gaan ook met de aannemer contact opnemen als dit niet kan met 0 graden,… aangezien het niet snel -5 graden gaat worden."

        Daar dit antwoord me zeer raar lijkt , richt ik me via hier.

        Vragen :

        • Zijn de eerste metingen correct gebeurd en hebben jullie / wij de juiste info gekregen
        • Wat is er juist gebeurd bij de opspuitigen
        • Zijn de nieuwe metingen ondertussen gebeurd , zo ja welke zijn hiervan de resultaten ?
        • belangrijkste vraag : wat en wanneer mogen we een oplossing verwachten van het probleem en de lawaaihinder.

        Voorstel van beslissing:

        Kennis te nemen van de vragen.

Namens Gemeenteraad,

Herman Stiers
Algemeen directeur

Roland Strouven
Voorzitter van de raad